REKLAMA

Facebook w polskiej kampanii wyborczej - wolna, nomen omen, amerykanka. Raport "Kto (naprawdę) cię namierzył"

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2020-04-30 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
57:45 min.
Udostępnij:

Jak polskie partie polityczne wykorzystują możliwości reklamowe Facebooka w walce wyborczej? Kto odpowiada za to, która reklama dotrze do potencjalnego wyborcy? Kto chce dotrzeć do kobiet z prowincji uczących się w dużych miastach? Jak zapewnić przejrzystość kampanii wyborczej w mediach społecznościowych i umożliwić użytkownikom realną kontrolę nad wykorzystywaniem ich danych? W kontrolowaniu kampanii w mediach społecznościowych nie pomoże też Państwowa Komisja Wyborcza, której brakuje instrumentów prawnych. W dzisiejszym odcinku podcastu Panoptykon 4.0. rozmawiamy o wnioskach płynących z raportu "Kto (naprawdę) cię namierzył? Facebook w polskiej kampanii wyborczej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi wasz Wojciech Klicki jestem prawnikiem i aktywistów fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii i to co dzieje się na styku tych technologii człowieka pan konieczny jest nie analizujemy ustaw nie rozmawiam z krytykami, ale robimy coś ciekawszego zakładamy zaprzeczy technologii co zmieni w naszym życiu jak działają, a rozmawiamy o tym z ludźmi, którzy dziec dzieci było badają głosów praktykami, Rozwiń » a przede wszystkim podczas lotu, więc się udzielić technologie i człowiek człowiek i technologie korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować jak kontrolować, kto gromadzi ona informację do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Wojciech Klicki Panoptykon 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon widać z tej strony Wojciech Klicki i witam was w podcaście Panoptykon 40 przed nami wybory prezydenckie do wykonano wirusa jeśli ktoś w ogóle prowadzi kampanię to odbywa się za pomocą internetu, więc to dobry moment, żeby poznać po tym, jak w praktyce wygląda wykorzystanie mediów społecznościowych szczególnie w kampanii wyborczej od kilku lat poważnie dyskutujemy o tym czy technologia psuje demokrację, jakie ma wpływ na demokrację afera z udziałem spółka na wracałam po chemicznej dziki przekonała wielu z nas, że dostęp do infrastruktury ramowej i danych o ludziach daje przewagę w wyścigu po wygranej stanowiska nie wiemy co ostatecznie sprawiło, że Donald chce przyciągnąć swoistą 2% więcej głosujących niższych dla Clinton, ale wiemy, że strategia jego sztabu zakładała Mikruta gotowanie tych wyborców, którzy byli podatni na zmianę poglądów lub chociażby zniechęcenia tamte rozmowy i gorąca debata wokół chemicznej dzika zainspirowało do organizacji fundacji Panoptykon państwo firmy są trendy do przeprowadzenia głębszej analizy i badania tego czy podobne narzędzie sięga po podobne narzędzie sięga również polskie partie polityczne na przykładzie kampanii parlamentarnej z jesieni ubiegłego roku przez taki rok w niejednokrotnie moi dzisiejsi goście odwiedzali warszawskie biuro Panoptykonu widziałem słyszałem przez drzwi ożywione dyskusje, ale sam byłem nieco mniej zaangażowany dlatego cieszę się, że będę mógł ich dzisiaj przepytać efektów ich prac, a moimi gośćmi są Katarzyna Szymielewicz współzałożycielka i prezeska fundacji Panoptykon i pomysłodawczyni podcastów nano kosztuje za tych Krzysztof w Krzysztof Izdebski prawnik aktywista dyrektor programowy fundacji państwo witam serdecznie dziękuję i dr Dominik Batorski socjolog data Scientist członek zarządu siwe mat net w sensie są zmuszone służącej są urzędy narzędzia analityczne monitoringu i optymalizacji marketingu w mediach społecznościowych, gdzie na Dominiku w dzień dobry pilot, czyli powiedziałem, że przychodzicie badanie to tak naprawdę chciałbym na wstępie w telegraficznym skrócie usłyszeć od was był pomysł na to badanie i co każdy z was w tym projekcie zrobi, za jaką część tego projektu odpowiada liście, jaki był jego najważniejsze komponenty może zacznijmy od Dominika my w ramach tego projektu odpowiadaliśmy przede wszystkim za zbieranie i analiza danych skupialiśmy się przede wszystkim na danych, która udostępniają same Platformy przede wszystkim Google i Facebook pobieraliśmy dane z API biblioteki reklam Facebooka i analizowaliśmy zawartość tych reklam używające również metod uczenia maszynowego metod do przetwarzania obrazu i języka naturalnego jasne Krzysztofa, a wy nasza rola była podwójna po pierwsze, też jako organizacja, która zajmuje się przejrzystością życia publicznego nas bardzo mnie osobiście interesował ten wątek dotyczący przejrzystości finansowania kampanii wyborczej szczególnie, ponieważ taki przedmiot tego projektu kampanii w internecie czy mediach społecznościowych na ile my jako obywatele możemy w ogóle sprawdzać przejrzystość kampanii finansowanie tej kampanii, ale na ile też instytucje, które są powołane do kontroli kampanii wyborczej, czyli Państwowa Komisja Wyborcza co w ogóle w stanie odnieść się jakoś do tego w jaki sposób ta kampania prowadzona czy ona spełnia kryteria czy te regulacje, które są zawarte w kodeksie wyborczym, ale też w ogóle można sprawdzić to czy sprawozdania, które zgłaszają komitety wyborcze już po wyborach pozwalają na to, żeby zweryfikować te wydatki, które były w internecie czy mediach społecznościowych poczynione są zgodne z tymi co rzeczywiście w tym sprawozdaniu się się znalazło, ale też mieliśmy taki aspekt technologiczny tutaj Daniel bardzo się nieobecny przeczy tej rozmowie pomaga zbierać się i analizować dane, o których też wspominał wcześniej świetnie dziękuję i Katarzyna Fundacja Panoptykon, lecz pewno listy dla Panoptykonu tradycyjnie najważniejsze tej rozmowie jest najwyższy proza jest rola platform internetowych w tym środków Facebooka, bo to jego roli się przyglądaliśmy my jako organizacja, która zgłosi zajmuje wydanych na to, że nie przetwarza dużych ilościach nie mieliśmy dużego zaufania, że uda się coś ciekawego danych zobaczyć na szczęście udało się za to sporo o tym, że powiemy, ale dla nas kluczowe były rekomendacje, jakie można z tego nie wrócimy pod kątem procesu politycznego wiedzieliśmy, że nadchodzi rozmowa o tym jak regulować Platformy to jest pakiet, który krąży pod hasłem liczące już za akt i kodeks usług cyfrowych i dziś będą informować dyskusje i właśnie takimi danymi jakimiś argumentami opartymi o o badanie, a nie tylko wyobrażenia ludzi na temat tego co Platformy robią znajdą się nie byliśmy na dużo tych obserwacji o tym co robi Facebook a czego niekoniecznie ujawnia natychmiast słychać może to rozmowy na chwilę na ziemie do takiej perspektywy zwykłego użytkownika chociażby spółka Miku odpalam Facebooka widzę reklamę polityczną, w której partia kandydat przekonuje mnie, aby przykład kandydat na prezydenta przekonuje mnie zachęca do zagłosowania na siebie i jak do tego doszło może się do 3 minutach wyjaśnić na czym polega tak gotowanie i Michota gotowanie polityczne te słowa się pojawiły nasze rozmowy warto by ją trochę uporządkować czym jest mi też gotowanie i tak gotowane, więc każdy reklamodawca, przygotowując reklama planującej emisję w ekosystemie Facebooka, bo to nie jest tylko wyłącznie sam Facebook, ale również instagram, tudzież inne miejsca, w których państwo emituje reklamy ustawia to do kogo to reklama ma być skierowana czy jakie osoby powinny to reklama zobaczysz niejako ustala grupę docelową dla tej reklamy ma do tego szereg narzędzi, które Facebook oferuje przede wszystkim Facebook pozwala określić demografię lokalizację tych osób tutaj z lokalizacją można zajść naprawdę to bardzo konkretnego poziomu konkretnych miejscowości w przypadku Polski nawet niedużych miejscowości albo miejsc odległych od jakiegoś konkretnego punktu o konkretną odległość, więc to jest 1 element drugi poza tą demografią lokalizacjami to są zainteresowania użytkowników Facebook wykorzystuje informacje o zachowaniach użytkowników do wnioskowania o tym, czym oni są zainteresowani i daje reklamodawcom możliwość traktowania właśnie reklam po tych zainteresowań dodatkowo każdy reklamodawca ma możliwość tworzenia własnych grupy odbiorców albo grywając jakieś dodatkowe dane do Facebooka albo np. zostawiając na swojej stronie internetowej tzw. piksela facebookowego dzięki czemu może docierać do osób, które tę konkretną stronę internetową wyświetliła albo do osób, które zdaniem Facebooka są do tej osoby podobne także Facebook daje całą tutaj gamę możliwości określania oko komu dana reklama powinna się wyświetlić te grupy mogą być bardzo małe to może być naprawdę kilkadziesiąt osób w związku z tym istnieje możliwość bardzo precyzyjnego dopasowania komunikatu do konkretnej grupy odbiorców rozumiem i faktycznie problem, który też w takim telegraficznym skrócie opisała w bardzo dziękuję dług planem czuję gorąco dyskutowany chociażby w 2018 roku, kiedy media informowały o tym, że jak chemicznej Kika był wyciek danych Facebook mówił, że ta firma nadużyła zaufania, a w konsekwencji Europejska ruszyła do walki o wojnie z dezinformacją przy wtedy nie wprowadzili oni prowadzą żadnych konkretnych przepisów, licząc raczej na dobrą wodę wiodących platform internetowych przez Facebooka ich do wzięcia odpowiedzialności za ten problem w rezultacie jak rozumiem użytkownicy użytkownicy dostali dostęp do nowych narzędzi, które miały zwiększyć przejrzystość tego zwanych reklam do tego reklam funkcji, dlaczego to widzę, którą użytkownicy Facebooka już na pewno dostrzegli, ale jak rozumiem to pytanie głównie do Kasi czy twoim zdaniem to jest wystarczające czy ten problem jest głębszy, dlaczego nie po tych działań, które wtedy podjęto po tej bibliotece kłamstwo po możliwości odpowiedzi na pytanie, dlaczego to widzę, dlaczego cały czas czuje się z tym problemem w ogóle zajmować i o nim rozmawiać przed wszystkim, dlatego że te narzędzia, które Facebook wystawił pod presją regulatora Europejskiego nie są wystarczające nie dają nam pełnej prawdy na temat tego ani jak 1 na one są zbierane ani jakie wnioski są wyciągane, bo pamiętajmy to co prawda podkreśla od lat i którym się pokazywać nawet wizualnie ujawniającą warstwy profilowania to nie to co sami wpisujemy do sieci najciekawsze dla firm, ale to co one obserwują napaść naszego zachowania pozwala wyciągać najciekawsze wnioski o tym, kim jesteśmy, więc wiedza, do której my jako użytkownicy nie mamy dostępu przez moment nie kontrolujemy przepływu informacji między nami, a firmą, która nie korzysta i właśnie te informacje na bazie, których reklamy są tak jako przodownik aktorskimi interpretowane nadal nie są nam dostępne one powinny znajdować się w ustawie prywatności, a więc w tej, gdyby w tej części interfejsów bukowego, która jest dla użytkownika, w której on może sobie sam on one mogą sami z skorygować informację zweryfikować poprawić usunąć tutaj, jeżeli zajrzymy do Facebooka od tej strony znajdziemy bardzo rozczarowujące cały czas zestawy danych głównie to co my sami pisaliśmy lub takie oficjalne zainteresowania wyciągnięte z naszych lajków i z tego jak się poruszać po to, portalu, ale nie ma tamtej najciekawszej wiedzy, o które dziś na pewno jeszcze trochę powiemy, więc wiedzy pochodzącej z obserwacji behawioralnej i tutaj w zasadzie nic nie zmieniło po to jest ta sfera, której portal prowadzi do naj naj naj naj naj bardzie ryzykowną grę z użytkownikami nigdzie nie chce pokazać swojej wiedzy swojej władzy, ale nawet narzędzi, które pisałeś do nich myślę też tego nie wrócimy po i warto się nad nimi pochylić, które Facebook wprowadził dobrze wprowadzić podkreśla tak na pewno te narzędzia rzuciły przyjrzeć się Ameryka dzięki nim widzimy, kto reklamuje ile zapłaci, jakie treści umowy w Sobowie w tym zakresie przejrzystość zwiększyła się jest ważna, ale jeśli zagłębimy się co trudno spotkać, ale do tego zachęca do sięgnięcia do raportu litewskiej graficznie pięknie przedstawione w konkretne te opisy turystę użytkownicy one są powierzchowne rozczarowujące, a czasem nawet mylący choćby prosty przykład 2 reklam i nie mówi nam nic o tym, jaką intencję skarga, czując czyli, jakimi kryteriami posługiwać tylko opłaci mówimy tylko do kogo reklama dotarła i to w rozbiciu na bardzo bazowe kryteria demograficzne wiekowe płeć nie wiemy nic więcej o tym, jaka była intencja hamującego z drugiej strony spojrzymy NATO na wyjaśnienie, dlaczego to widzisz staje użytkownik tam najczęściej pojawia się cecha znowu demograficzna, bo ona jest kontrowersyjna i to ta którą, która była wybrana dla większości ludzi, jeżeli go osoba była szeroka to widzimy cechy, które napłyną bardzo powszechna Anitę, które mogą być dla mnie najbardziej specyficzne, a więc jeśli np. a mamy taki układ w naszej bazie reklam kobieta wciąż dostawał reklamy związane z jej stanem w 2 się, że oficjalnie widzi nie dlatego jest wciąż może jest to oczywiście i wie to pośrednio reklamodawca, ale cytuje, dlatego że interesuje się medycy rozumiem no to test opisaliście mniej więcej pokrótce taki taki punkt wyjścia do swego niestety 20 do badań, ale one były osadzone wprost czy odnosi się bezpośrednio do wyborów parlamentarnych w Polsce odbyły się jesienią ubiegłego roku na jej przeczytałem w epoce Facebooka, że Polska jeśli chodzi o reklamy polityczne zajmuje ósme miejsce w wersji 7 państw pod względem wyższej liczby reklam politycznych i 13 pod względem wydatków jeśli wziąć pod uwagę populację Polski te wydatki można takie są takie umiarkowane Dominiku czy w ogóle media społecznościowe Facebook dla naszych polityków jest ważnym kanałem komunikacji rzeczywiście zaczyna być coraz istotniejsze natomiast no z nich wydaje mi się, żeby ci Polsce polityce wykorzystywali go w sposób naprawdę taki zaawansowane tak, choć większość tych rzeczy, które jest zrobiona jest dosyć prosta no, a z drugiej strony no to środki, które są inwestowane w reklamę polityczna nie są bardzo duże w porównaniu z tym co co jest w wielu innych krajach tak przykładowo może warto też podać dane aktualne tak wyborów prezydenckich, która być może już niedługo to w ciągu ostatnich 30 dni Robert Biedroń wydał około czy całe 150 000 na reklamy na Facebooku Instagramie jest tutaj zdecydowanym liderem Małgorzata Kidawa-Błońska 55 000 podobne wydatki kancelarii premiera Platforma Obywatelska do tego dołożyła 341000 Andrzej Duda niecałe 24 000, tak więc więc noty nie są obecnie bardzo duże kwoty no już kwoty które, które pozwalają na osiągnięcie całkiem sporych zasięgu, więc myślę, że Facebook jest jest istotne, aczkolwiek cały czas nie jest jeszcze główny kanał komunikacji politycznej, czyli rozumiem, że się wyborach których, które obserwowaliśmy główna część pieniędzy jednak cały czas szła na tradycyjne metody dotacja do polityków do wyborców natomiast Facebook cały czas był pobocznym kanałem obecnie zainteresował co powiedziałeś o tym, że tutaj widzimy, że np. brak wiedzy wydał 150 000, bo interesuje mnie przejrzystość tego elementu ceny jak bardzo to głównie do Krzyśka jest kieruje swoje pytanie na ile jesteśmy jako społeczeństwo w stanie prześledzić idąc tropem pieniędzy w jaki sposób kandydaci czy partie polityczne wykorzystywali Mike gotowanie do zachęcenia wyborców do głosowania na siebie no to zaraz po chciał do tego wątku który, który do linii wprowadził w kontekście tych tradycyjnych versus nowoczesnych metod rzeczywiście spędziłem na sobie chyba kilka tygodni mogę tak powiedzieć w siedzibie Państwowej Komisji Wyborczej, bo nie wiem też państwo zdają sobie sprawę, że w dobie też teraz mówimy dużo wyborach korespondencyjnych mówi się, że może pora na głosowanie elektroniczne sprawozdania finansowe komitetów wyborczych są przekazywane w formie wydruku papieru setek w zasadzie papierów dziesiątek segregatorów, więc to już jest też przy okazji jako odpowiedź na to pytanie czy łatwo prześledzić nie, ale to co też wybija tych moja ja przyglądałem również pomysł, aby zrobiliśmy takiego pilota trochę testowanie tej naszej metodologii przy okazji wyborów do europarlamentu w maju zeszłego roku też misja przejrzałem te sprawozdania załączniki do tych sprawozdań załączniki są kluczowe w tych 2 wyborów jednak królują billboardy krówki i ogłoszenia w prasie regionalnej to przecież, gdzie będzie krówki krówki cukierki tak 13 w taki, że będą wegetariański, bo chyba nie wygania z kół Czesława kiełbasy baza podczas tak zgadzać na to, aby biura tego typu cha tego typu gadżety wtedy jeszcze byliśmy bez bezpieczni tak się przejęli wydawało pod kątem znamienitym epidemiologiczny natomiast rzeczywiście to co było ciekawe też również da się tego co dobitnie powiedział, że polscy politycy jeszcze nie wyrobili sobie tego nawyku ani chyba też kompetencji do tego, a do jak ja przeglądałem te firmy, które nazwy firm czy faktury, na których były nazwy firm, które realizowały takie usługi reklamy w internecie to z reguły są firmy, które po prostu tak jest nie wiem po graficzne reklamowe często bardzo małych miejscowości, które zawsze robiły Niewiem billboardy ulotki teraz przedstawiły na reklamę na izbę no, więc siłą rzeczy tam Cambridge Analytica i raczej raczej w tym w tym w tym nie ma co pokazuje, że jest taka tendencja wiemy, że w tych mediach społecznościowych w czasie reklamować, ale chyba nie zdajemy sobie sprawy z tego ogromnego potencjału który, który siedzi i które my trochę w tym badaniu badaniu odkryliśmy natomiast wracając z literą tego swego pytania o przejrzystość jest łatwo prześledzić nie w zasadzie niewiele komitetu mogę wydać 1 tutaj się sprawdził pod tym względem, że zawierał umowy bezpośrednio czy płacił bezpośrednio Facebookowi wg, wystawiając fakturę informuje, jakie kryteria zostały tam zamówione przez komitet natomiast biuro wydatków na reklamę polityczną w media społecznościowe to są wydatki, które są kierowane do pośredników jest powiedzmy agencja reklamowa jest umowa zawarta, że oni będą w jakim zakresie w jakim data np. to jest taka specyfikacja, ale często nawet tego nie ma prowadzić reklamę albo jesteś sam często w mediach społecznościowych czasami zdarza, że jest napisane, że to jest Facebook długą, a AdWords czy może szerzej na platformach wtedy czy na YouTubie, ale tak naprawdę nie wiemy co dzieje się pomiędzy tą agencją reklamową Facebookiem mamy jako obywatele dostęp do tego też Państwowa Komisja Wyborcza w efekcie dostęp tylko do tego ile pieniędzy komitet dał na tej agencji reklamowej na reklamę w internecie w mediach społecznościowych nieczęsto nam się udaje też znaleźć informacje ile z tego faktycznie zostało przeznaczone na reklamę na Facebooku ile np. zostało gdzieś tam na dawne jakąś prowizję prawda dodatkowe prace, czyli nie jest łatwo co zresztą już 2018 roku Państwowa Komisja Wyborcza zgłaszała wiedziała, że te przepisy kodeksu wyborczego, które istnieją w tej chwili teraz w ogóle inna sytuacja bo, bo rząd postanowił te przepisy w ogóle wyłączyć co też jakimś tam skandale można powiedzieć, ale nawet te przepisy kodeksu wyborczego, które określają prowadzenie kampanii com zdaniem komisji zdaniem bez nas po zobaczeniu tego nie spełniają takich możliwości rzeczywiście daje żeby, żeby można ulec uznać, że kampania polityczna kampania wyborcza w internecie jest ich na nie rozumiem, że do tego już niezbyt wysokiego obrazka nie przejrzystość wydatków partii politycznych należy jeszcze dorzucić wszystkie kampanie działania, które nie są wprost finansowane ze środków partii politycznych, bo jak zmieni tak wynika z lektury raportu, który napisaliście są też różnego rodzaju działania np. sekwencyjne, które są finansowane z innych źródeł, a jednocześnie cel, jakiemu służą jest dość podobne jest to jeszcze jeszcze jedno jest rzecz, której my nie zbadaliśmy, bo po prostu to jest niemożliwe prawdopodobnie do zbadania albo jest bardzo trudne tzw. ruch organiczny, który rzekomo jest takim ruchem naturalnym prawda, ale nie ma w ogóle tych oznaczeń natomiast jest duże prawdopodobieństwo, ale nie udało nam się złapać, a że są osoby, które w różnych grupach często zamkniętych, ale takich, których tysiące osób należy prowadzą faktyczną agitację wyborczą i mogą to robić nie wiem na zasadzie zawarcia prostu umowy dostają pieniądze prawda na zupełnie innego rodzaju działania tego to już zupełnie nie nie znajdziemy, a to bardzo duży wpływ dlatego, że to są często osoby, którym jakieś grono tzw. internautów, a tych osób w tych grupach są bardzo ufa temu przekazowi, więc to jest ruchu granicznym musieliśmy to poza poza nasz raport wydawać, ale to jest rzeczywisty problem to jest taki totalny bym powiedział brak brak kontroli rozumiem to się rysuje taki w takim razie co jest bardziej ciemny obraz tego, że z perspektywy badaczy organizacji społecznych czy z perspektywy Obywatelskiej nie bardzo wiadomo w jaki sposób to się odbywa w jaki sposób partie finansują kampanie wyborczą na Facebooku, ale może w takim razie waszego badania wyszło, że ten narzędzie, które służą którymi posługiwać się może przeciętny użytkownik Facebooka są bardziej przydatne w tej myśli właśnie użytkownikami dostępną bibliotekę w kasie czy czy te odpowiedzi tam są wyczekujące między tym więcej o tym czy czy to pozwala taki sposób prowadzić przez tę osobistą kontrolę nad tym w jaki sposób ta kampania się odbywa zupełnie nie to były tak karkołomne oczekiwać, że sam użytkownik użytkowniczka próbuje na swoją na swoje potrzeby odtworzyć co działo się z jego danymi już wyjaśnione, dlaczego to jest tak trudne przede wszystkim uwagę, że większy dane, które biorą udział w tej grze pozyskiwane są poza naszą wiedzą zgodą, czyli wynik obserwacji, a nie w wyniku naszych świadomych działań demos jest jeszcze wątek, który pobrzmiewa rozmowy, które jak chciał podbić jak to powiedział tutaj raczej nie ma kiedy analityka mówiąc o partiach politycznych, które rzeczywiście w Polsce zachowują się dość przyzwoicie być może, dlatego że nie stać na nic innego od tego, że nie mają lepszych danych albo, że mają taką wysoką etykę albo, że nie potrzebują takich narzędzi nieremontowany aktor to pewnie znikać, a ja chciałem zwrócić uwagę na to, że tak naprawdę nie wiemy jak głęboko sięga to ich traktowanie w Polsce, ponieważ głównym jego operatorem głównym głównym sprawcą tego tygodnia jestem Facebook partii rzeczywiście posługują się budżetami, które nie są duże to są budżety obliczone na wąskiej grupy celowe w tym sensie można mówić, że targetu ludzi ponieść rzucają ogromnych budżetów na duże grupy demograficzne tylko mówią, że mam takie pieniądze, proszę bardzo, Facebooku wybrzmi te parę tysięcy osób powinny za pieniądze mój przekaz zobaczyć i sposób doboru tych paru tysięcy osób, które realnie przekaz zobaczą zasadzić się poza kontrolą partii i dlatego, jeżeli mielibyśmy szukać jakiegoś umownie mówiąc winnego, bo nawet nie wiem do końca, czego innego niż kredytowania, czyli łączy fakt, że widzą takiej reklamy osoby o pewnym stanie zdrowia o pewnych cechach psychologicznych o pewnych zainteresowaniach którymi no, gdyby to można było ujawnić dokumentować mogłoby osłabić dyskomfort, jaki to, dlaczego ktoś wykorzystuje mój fakt bycia w ciąży czy mój fakt posiadania jakieś wątpliwości, lecz poglądowej czy jakiegoś momentu słabości frustracji nie dowiemy się po pierwsze mamy 2 okresach po drugie, jeśli był to nie przez partię tylko przez Facebooka, więc rola Facebooka w tej grze jest ich nie do przecenienia dlatego raport głównie na nich koncentruje i bardzo ważnej rozgraniczenie tych ról tak, czyli mamy graczy politycznych, którzy robią swoje tutaj Krzysztof no już powiedział na pewno jeszcze więcej powie o tym, że chcielibyśmy mieć większą kontrolę to zrobią gracze polityczni to tu nie ma wątpliwości, ale nie możemy zaniechać kontrolowania wnikania w to co robi ten główny gracz technologiczne, bo to on tak naprawdę warunkach europejskich postęp więcej władzy i dlatego w naszej rekomendacje, które pewnie nie przejdziemy my najbardziej spokojnie skupiamy i do niego mamy różne wycieczki tak myślę że, zanim przejdziemy do rekomendacji, które są bardzo wielu punktów widzenia szalenie istotne z perspektywy właśnie takiej praktycznej perspektywy badawczej także to czy chce oczywiście coś jeszcze więcej o wynikach samego badania powiedzieć, bo w kasie wspomniała przez chwilę o tym czy Kasia Krzysztof wspomnieć o tym, że partie polityczne nikłym stopniu korzystają z możliwości, ale może się jednak udało takiego ciekawego uchwycić mogą być interesujące dla słuchaczy czy wzrostowa jest trochę przykładów mikro kredytowania zdarzają się kandydaci, którzy prowadzili kampanię w sposób bardzo sprofilowane, kierując różne komunikaty np. do mieszkańców różnych miejscowości tak tutaj chyba takim największym przykładem jest Michał Jaros które, które wyemitował ponad 500 reklam, które były rzeczywiście kierowane do mieszkańców konkretnych miejscowości okręgu, z którego startował, ale też do konkretnych grup seniorów osób pracujących itd. tak dalej no, a z drugiej strony, że to myślę, że istotne to co powiedział Krzysztof od tych kampaniach prof. Nc innych, które też potrafią być bardzo precyzyjnie kierowane tak mieliśmy przykładowo w kampanii, która dotarła do dużych kilkudziesięciu tysięcy młodych kobiet, bo to kobiet w wieku 1825 lat studiujących mieszkających z dala od miejsca pochodzenia no informacja o tym jak się zarejestrować, żeby głosować poza miejscem zamieszkania, ale jednocześnie poza wizerunkiem Tadeusza Rydzyka Jarosława Kaczyńskiego i biskupa Jędraszewskiego i hasłem nie pozwól, żeby stare dziadki wybrała przyszłość, więc mamy do czynienia z kampanią, na którą prywatna osoba wydaje no to spore spore pieniądze może do 1000zł, która dociera do kilkudziesięciu tysięcy bardzo precyzyjnie wybranych wybranych osób, więc tego typu przekłada się zdarzają to jest poza kontrolą właściwie w tej chwili na myśli się, że to co Kasia powiedziała, czyli to, że jednak jak patrzymy na większość tych reklam projektu to są reklamy, które są kierowane do grup, które są znacznie większa niż grupa osób, która faktycznie to reklama zobaczy oznacza, że takie decyzje o tym, który z tych osób to reklama pokazać się w rękach Facebook tutaj badania, które były prowadzone na ten temat Stanach Zjednoczonych pokazują jednoznacznie, że Facebook używa dodatkowych kryteriów, wybierając tę grupę tak to znaczy to nie są przeciętne osoby grupy, która została wybrana przez danego reklamodawcy tylko Facebook to dodatkowo zawęża doprecyzowuje, używając kryteriów, które nie są przejrzysta tam się wydaje te szczególnie istotne, gdyż tylko 1 taka taka rzecz, która jak będą też nie nie jak trudność może w dawaniu bardzo konkretnych przypadków np. wykrycia nieprawidłowości w tym zakresie wiąże się z tym, że jest to pewnie trochę nowe zagadnienie też, że są ci pośrednicy tak, bo też co wykryliśmy to, że w szatni nie są kompatybilne zamieć sprawozdania z tym co jest oznaczone na Facebooku, że tam dziś na Facebooku oznaczonego nagle osoba z imienia nazwiska powinny być dane komitetu wyborczego i trochę to powoduje takie wrażenie, że ktoś prywatnie robi kampanię potem okazuje, że prawdopodobnie to pracownik tej agencji reklamowej po prostu płacił Facebook też ma obowiązek zresztą to też w raporcie jest zaznaczone, że nie nie zawsze udaje mu się wyłapać nieprawidłowo oznaczone reklamy polityczne, ale też bardzo dużo takich rzeczy, które mi tam zawsze iskierka tak się pojawia o przyłapaliśmy na część ona też po prostu wynika z tego chyba nie do końca jasnych reguł dla samych komitetów wyborczych tak nami w tej warstwie tych tych reklam tych reklam politycznych i też co trochę poza badanie, bo się skupić na tym okresie komitetu wyborczego to jest to, że to nie jest tylko czy wyboru w ogóle to nie jest tylko problem wyboru jako taki jest w ogóle problem reklamy politycznej czy reklamy prowadzonej przez partie polityczne czy mogę też to zjawisko prekampanii ona to zjawisko prekampanii ono w mediach społecznościowych fabuła w zasadzie cały rok i tutaj jest też bardzo trudno wyciągnąć dane my próbujemy też jako Fundacja państwo to robić od partii politycznych na bieżąco, jakie umowy da się ile płacą na reklamy polityczne na na Facebooka tylko, bo Polskie Stronnictwo Ludowe w zasadzie było partią, która w terminie przekazała nam takie też dosyć ogólne dane pozostałe partie bronią się bardzo się czyli jakby ta reklama w internecie to wpływanie na nas nie kończy się tylko na wyborach to jest szerszy, że problem to i tak rozwiąże wspominać, tak więc to jest kwestia kampanii wyborczej szczególnych zasad, jakie jakie, jakim się rządzi cały czas wracam do początku rozmowy myślami początku, w którym mówiliśmy mówiłem o każdy analitycy jako jako przykładzie takiego, który to już opinię publiczną wskazując, rodząc obawy, że mimo tak gotowanie polityczne prowadzi do nadużywania danych podporządkować takiej pracy precyzyjne profile i w ten sposób być może wprowadzi do dyskryminacji osób które, które wykorzystują Facebooka w nim, że wasze badania wskazują na to, że nie wskazuje na to, żeby do czegoś takiego dochodziło, ale jesteście w stanie to 100% potwierdzić, że w trakcie naszej kampanii politycznej do, bo wyborów parlamentarnych podobne działania, które wprowadziły były oparte na równie głębokim profilowanie osób nie miały miejsca wyników za swój swoje zgłoszenie czynną jest to na pewno zupełnie inna skala to co się dzieje w Polsce z tym co się dzieje w stanach Zjednoczonych dla porównania polskich wyborach parlamentarnych partie miały łącznie wszyscy kandydaci tych partii po kilka tysięcy Góra komunikatów reklamowych tak natomiast co 2019 roku Donald Tramp pamiętajmy też rok wyborczy miał prawie 220 000 reklam emitowanych na Facebooku często gigantyczna różnica w skali natomiast ja szczerze mówiąc dosyć nie lubię tego przywoływania Cambridge analityki przepraszam czy wojsko, ale mam wrażenie, że to jest raczej Cambridge analityka trochę została wykorzystana do odwrócenia naszej uwagi od tego co robi i co oferuje sam Facebook aktora, który do tego trzeba uprościć, że w opinii publicznej wydaje się, że to jakaś była Cambridge analityka zła firma, która nadużyła tutaj mechanizmy Facebooka, który ma dobre intencje podczas kiedy tak naprawdę większość tego mikro gotowania naprawdę nie wymaga żadnych zewnętrznych danych, bo to sam Facebook ten zięcia dostarczy mi się w tej kasie będzie chciała ten wątek jak go zorganizowano właśnie dokładnie dlatego chcę też raport stoi Facebook nie takowych firma zewnętrzna ani nawet paradoksalnie to w nim partie polityczne, o których trochę wiemy chcielibyśmy wiedzieć więcej drożej sprawozdania mamy rekomendacje jak ulepszyć przejrzystość po ich stronie, więc ich też nie spuszczamy celownika no ale jednak w epicentrum całej gry o wpływ nie tylko wyborczy pamiętajmy, że reklama w ogóle sponsorowany komunikat nie funkcyjnych w polityce nie tylko tam mają wpływ na życie, choć mamy teraz czas pandemii, którym wszyscy myślą mocniej niż zwykle czujemy siłę siłę rażenia dezinformacji, ale nawet informacji, której skargę na sposób sposób taki, żeby wykorzystywać nasze stany psychiczne obawy jak silne mrozy prawda potrzebę nie mogą niósł karmienia się informacjami i widzimy jak ogromne o grę odpowiedzialność w tym układzie ciąży właśnie takich jak Facebook dlatego myślę, że to o nich powinna być rozmowa i dlatego mamy tak dużo zastrzeżeń do ich narzędzi przejrzystości mimo tego, że one to trzeba podkreślać myślę, że ten zwiększył się polepszyło się istotnie przestrzeni ostatnich paru lat Teresy powiedz może tych o rekomendacjach, jakie są te rekomendacje czy na co liczycie z perspektywy w przyszłości wobec władz wobec Facebooka żydowskie czasem uwagę na NATO, że nie tylko sama polityczna jest problemem, a problemem w ramach dyskusji organ polityczny jest definicja jest zdefiniowanie trasa wchodzi szczegóły i dylematy, dlaczego tak jest w Polsce w naszym kraju w naszym badaniu nie wyszło nie uzyskaliśmy duże rozbieżności między reklamami politycznymi, które mieliśmy łapali jako badacze tymi, które wykrył Facebook, ale inni badacze w innych krajach podkreślali, że ten prom rozbieżności i zbiorów danych, czyli tego co Sejm postrzega polityczne tego co ludzi postrzega polityczne jest istotny, więc najprostszym wyjściem byłoby po prostu objąć narzędzia i przejrzystości tymi bazowymi przynajmniej wszystkich komórek spowodowane też właśnie o to, żeby obserwować jak różni w połowie graczy nie tylko polityczni rozgrywają nasze potrzeby emocje finanse domowe i i nawyki konsumpcyjne druga sprawa to jest pokazanie obu tych ról taka kontroli zlecającego co dokładnie zleca ten, kto płaci reklamy co dokładnie robi Facebook na etapie dowożenia do wożenia już wskaźników to, o czym mówi Dominik niem to jest jasne dla dla dla dla słuchających nas to rozróżnienie między grupą, którą wybiera prawodawca to jest grupa docelowa szeroka i 2, która zobaczy reklam jest bardzo istotne są zupełnie inne grupy 1 z Arką dawca drugą definiuje Facebook właśnie na tym etapie dokonuje się prawdopodobnie realnymi traktowanie nic byśmy chcieli, aby na rzecz pokazy pokazywało ten drugi etap równie, aby bardziej szczegółowo jak ten pierwszy za, których reklamodawca, bo po prostu ten drugi równie ważna, ale ważniejsze, a dziś nie wiemy nic wiemy, że robią go jakiś algorytmy, że jest jakaś szuka agencja, która uczy się tego jak my klikamy i wykorzystuje, ale co dokładnie wykorzystuje i kosztuje nasze słabości albo nie kontrowersyjne czy możemy się zablokować oba wpłynąć to jest kompletnie poza kontem użytkownika doprowadzi do trzeciego obszaru rekomendacji, którym są właśnie narzędzie dla użytkowników, o których wcześniej mówiłam, narzekając na to jak wiele dzisiaj widzi użytkowników do użytkownika, która w który, która loguje się do Facebooka próbuje tam sobie coś sprawdzić współdziała lub skorygować bardzo niewiele możemy zrobić dostajemy wierzchołek góry lodowej to z całą pewnością, bo mamy na to akurat dane i chcielibyśmy chyba największe zmiany, a więc po prostu wyjścia poza taki układ, którym reklamodawca wie dużo Facebook wie najwięcej człowiek dostaje jakieś ochłapy 11 temat chcemy wyrównać i chcemy, żeby ludzie, korzystając z takich platform również mogli własnoręcznie korygować swoje profile reklamowe więcej, żeby mogli blokować np. kampanie, które nie pasują albo obszary tematyczne, które obawiają, bo ja mogę nie czeka politycznych w ogóle albo odwrotnie mogę sobie życzyć mogę mieć reklam, które eksportują na ministra zdrowia albo moje lęki związane np. epidemią mogę takiej preferencji pewne sprawuje wyrazić, a dzisiaj takiego takiego prawa nie ma i wreszcie w interesie społecznym, które jest trochę inne niż jednostkowe uważamy, że prawo europejskie powinny wprowadzić pewne ograniczenia systemowe dotyczące reklam np. właśnie takie ograniczenie, że reklama nie może traktować ludzi w oparciu o ich słabości czy czy cechy wrażliwe tak jak mamy już dziś regulację dotyczącą dzieci dotyczącą reklamy nieuczciwej podobnie w internecie tak ograniczeń powinni po prostu pojawić rozumiem jeszcze jesteśmy w końcu się mało w fazie tego, jakie rekomendacje wynikają z raportu Krzyś ku czy w zakresie finansowania kampanii politycznych w internecie masz jakieś konkretne rekomendacje, których wdrożenie jeszcze chcieli jeszcze żyli, oddając głosy czy zatem jedno pytanie takie decyzje tego, o czym mówił wcześniej Dominik żadna osoba wydaje pieniądze na to, żeby w ramach kampanii coś się być zamach, żeby użytkownik wyświetlił się jakieś informacje o charakterze politycznym czy gdyby ta sama prywatna osoba chciała kupić PiS wobec w toku kampanii wyborczej mogą być zrobić to jest w ogóle bardzo duży problem ze zmianami w kodeksie wyborczym trybu związane z takim rozszerzeniem definicji agitacji wyborczej tak naprawdę, a w tej chwili agitację wyborczą niezależnie od tego czy ona jest prowadzona na żywo w sensie w świecie realnym świecie wirtualnym może w zasadzie prowadzić każdy wyborca nawet bez świadomości komitetu wyborczego na ten temat można też uszami ewentualnie tam wrzucić, jakby chciało czy panuje w kontekście agitacji wyborczej niestety może wiedzieć jak symboliczna wolna Amerykanka tak w tym negatywnym znaczeniu rzeczywiście tutaj sama Państwowa Komisja Wyborcza, mówi że trudno jest je w ogóle wyciągać konsekwencje w stosunku do tych form agitacji wyborczej, które nie są przejrzyste tak mnie nie wiążą się bezpośrednio z wydawaniem pieniędzy też komitetów czy stricte z pracą pracą taką, która jest pracą bez kosztową w tym przypadku, a więc oczywiście, jakby te billboardy to też świetne świetne trochę przykład billboardy rzeczywiście widać gdzieś je łatwo złapać, chociaż pani sama Państwowa Komisja Wyborcza od wielu lat, a ma problem też taką bieżącą kontrolą kampanii wyborczej bardzo prozaicznego powodu politycy nigdy nie zwierzył się do tego, żeby wzmocnić zasoby Państwowej Komisji Wyborczej tam dosłownie kilkanaście osób, które sprawdzają polegają tylko na tym co jest napisane albo na tym co osoby osoby zgłoszą ALDE stąd co jest napisane to już przychody do tej fazy po rekomendacji dla samej Państwowej Komisji Wyborczej to bardzo bardzo trudne weryfikowanie dokumentów, które są jak mówię to są tysiące dokumentu ja mówię to co tysiące dokumentów tylko dotyczące naprawdę kampanii w internecie to jest mówimy o dziesiątkach tysięcy dokumentów, które takie komitety zgłaszają może trochę w zależności od wyboru, które analizują w zasadzie ręcznie manualnie, że jest ogromna praca ogromna odpowiedzialność, ale tak naprawdę się jak największe cięcia i dobrych intencjach jest bardzo trudno wyłapać błędy, więc nasz taką podstawową rekomendację w tym obszarze, która pomoże i instytucją, ale też obywatelem obywatelką sprawdzić wydatki jest to, żeby one były, którą bardzo byli realizowane tak czy formie nie skanów znowuż, ale taki, żeby do do tego maszynowego odczytu były były możliwe, bo rzeczywiście wtedy możemy dużo łatwiej pewne nieprawidłowości, gdyby one wystąpiły znaleźć, ale też to co tych rekomendacji, bo więcej, ale to co wydają się tu istotne, żeby właśnie też prześledzić to to jednak, żeby nie dawać pieniędzy pośrednikom, a te komitety bezpośrednio już wykonywały te reklamy najprawdopodobniej w praktyce tak będzie wyglądało, że we współpracy z agencją reklamową, która powie prawda ile potrzeba, jakie treści tak dalej natomiast sam fakt zakupu powinien być wykonany bezpośrednio, żeby ta ta ten ten opis tych informacji był, ale był no by dużo większe, bo w tej chwili tak naprawdę to jest szara strefa nie wiemy pytam no nikt nie chce oskarżać nikogo, ale po prostu rodzi to wiele podejrzeń, a jeżeli mówimy o wydatkowaniu publicznych pieniędzy o wydatkowaniu pieniędzy na politykę ta musi być wszystko zrobione to na pewno teraz tak nie jest rozumiem, a Dominiku czy z perspektywy takiej badawczej czy te narzędzia którymi posługuje się Facebook one czy, które daje badaczom Facebook, aby monitorować przebieg czy wykorzystywanie Michota gotowania one są wystarczająco skuteczne przejrzyste czy tutaj wymagała posługuje się jakąś zmianę co zdecydowanie nie są wystarczające, bo co prawda nasze badania pokazały, że niewiele ponad 1% reklam politycznych w bibliotece reklam się nie znajduje, ale kolei spora część reklam, które nie są prawidłowo oznaczone przez reklamodawców znajduje się w tej bibliotece ze znacznym opóźnieniem tutaj to opóźnienie jest około tygodnia czy nawet ponad ponad tygodnia co w sytuacji, kiedy ten szczyt kampanii wyborczej przypada na ostatnie dni przed samymi wyborami wtedy tych reklam emitowanych jest najwięcej jest problematyczne poza tym też zakres danych, które w tej chwili Facebook udostępnia w bibliotece lekami przez API jest bardzo ograniczone co prawda to się zmienia i przykładowo w tej chwili dodana została informacja o tym jak duża jest potencjalna grupa docelowa dla danej reklamy nie tylko zakres tego ile osób to reklamy mogło zobaczyć, ale cały czas bardzo wielu rzeczy nie wiemy w szczególności mamy tylko podstawowe informacje o kryteriach, jakie zostały użyte do targowania danej reklamy to opóźnienie, o których powiedziałem na początku myślę, że tutaj nasz główny postulat dotyczy tego, że wszystkie reklamy powinny być w takim narzędziu dostępne, bo co prawda dzisiaj koncentrujemy się na reklamie politycznej i na tym kontekście politycznym, ale również spore zagrożenia są związane z innymi typami reklam możliwości dyskryminacji, chociaż w ogłoszeniach o pracę to wszystko jest problematyczne i w związku z tym dobrze było, żeby tych danych dostępnych było więcej myślę, że też szczególnie ważne jest to, że to jest naprawdę kluczowy obszar i mechanizmy decydujące o tym, jaki jak do jakich informacji mamy dostęp są kluczowe tutaj do procesu demokratycznego w związku, z czym to jest coś co czym badacze powinni się zajmować myślę, że powinni się zajmować nie, ograniczając się do samych danych, które Platformę oferują myślę, że tutaj szczególnie istotna, żeby sięgać po inne źródła danych, żeby prowadzić badania eksperymentalne w kierunku wersy dziennie ringu czy chociażby tak jak w naszym przypadku wykorzystanie wtyczki, kto namierzył pomogło zbierać dane o reklamach od strony użytkowników nie ze strony samej Platformy rozumiem w waszym tak, słuchając tego co mówicie bardzo często powtarza się tych aż 3 rekomendacji słychać chcielibyście czegoś pytanie dotyczy tego, kto nawet przy założeniu przy bardzo pozytywnych scenariuszach, kto to coś, czego oczekujecie miałby zrobić innymi słowy czy uważacie, że to Facebook powinien sam się ograniczać regulować zwiększyć swoją przejrzystość czy potrzebna jest twarda regulacja interwencja Państwowa czy szerzej na świat unijna w zakresie kredytowania tutaj zdania nie zmienię od początku mówił mówił po przekonują o tym, że to nie Platformy stale powinni decydować decydować o tym jak bardzo są gotowe odsłonić wobec swoich użytkowników, ponieważ ich rola w tej grze jest egoistyczna niż my ich cele jesteśmy rozgrywanie jesteśmy cały czas na celowniku i dlatego nie ma tutaj relacji zaufania, której ja mogę oprzeć się dobrą wolę Platformy ona musi być jednak przymuszany do tego, aby pokazywać karty którymi gra, bo gra przeciwko nas przeciwko nam i to jest kluczowe przez przez regulatora mamy teraz bardzo dobrą okazję, żeby zrobić, ponieważ w Brukseli już rozpoczął się proces legislacyjny zarówno konsultację całego pakietu regulacyjnego o nazwie pod hasłem na razie kodeks usług cyfrowych i tam wątek potoczył się jak najbardziej pojawia, więc dla mnie doświadczenie, które mamy, które też podbija nasz raport pokazują, że samoregulacja nie wystarczy no widzi oczywiście jak podpisała wcześniej, że ona rzuca sporo światła nazwiska wcześniej kompletnie rozpoznane choćby takie rozgrywki, jakie trans prowadził swoje kampanie i pokazywanie przez komin komunikatów Teresa w zasadzie nie do Poznania, bo widzimy wszystkie reklamy, które są zakupywane szczególnie te na razie to polityczne, a Facebook od stycznia uzupełnił ważne ważne bardzo praw, które zwracać uwagę w raporcie w informacji, dlaczego to widzę czy prasie nie zamyka zostało uzupełnione także wydaje teraz ludzie są w stanie zobaczyć, jakimi kryteriami posługiwał się właśnie reklamodawca, ale nadal natychmiast po powierzchownej nadal dają nam wgląd w to co najważniejsze, czyli powody, dla których ja trafiłam do grupy efektowny, a to być może jesteśmy wrażliwi na mój temat tutaj w zasadzie mamy cały czas gra trochę Coca i myślę i trzeba przerwać i po prostu w Europejski regulacji pewne rzeczy zabezpieczeń książką zgłaszały się też tak zgłaszają się, bo ja, jakbym mam jednak efekt jest podobny co Kasi, ale czynie, czyli regulacja natomiast wydaje mi się, że też tutaj doskonała synergia jednak pomiędzy rządami władzami, a tego typu platformami ja bym z tej perspektywy władz trochę powiedziało wydają się tego jak obserwuje i też nie jest to jedyny taki wycinek w interesie rządzących, a więc tych, którzy też prowadzą od czasu do czasu kampanię wyborczą i to niezależnie od ban nie jest tak naprawdę do końca uregulowanie tego czy ten duży opór który, który jest w zakresie przejrzystości finansowania polityki myślę, że on nie wynika z Facebooka, bo też umówmy się wpływy, bo to jest jakby szerszym znaczeniu rzeczywiście Facebook zarabia na reklamach natomiast wpływu tak jak tutaj robili nam powiedział ziemi w kampanii prezydenckiej to nie dobili takie przysłowiowe przysłowiowe symbolice o waciki dla dla Facebooka natomiast tutaj wydaje mi wierzyć kompletny brak woli politycznej do uregulowania reklam politycznych w ogóle prowadzenia kampanii będzie, bo nagle okazało no właśnie można robić wszystko no i politycy mają tak jak Facebook pewnie ma logikę zarobić politycy mają wygrać zdobyć głosy no, więc wszelkie ograniczenia możliwości, a no też nie są szukające nowych mamy rzeczywiście pewnie ktoś ten drugi delegaci walnego zwraca uwagę to też jest napięcie pomiędzy graczami politycy nieco na barkach nie dotuje napięć i to, że za przynajmniej ja już dużo wcześniej wiadomo tylko 2018 roku Państwowa Komisja Wyborcza mówi dosyć istotnie w formie uchwał zmęczy nam kodeks wyborczy w tym zakresie, bo my nie jesteśmy w stanie wiedzieć, że te wybory są przejrzyste tam prowadzone nic się tym nie dzieje też pokazuje, że tutaj tych dobrych intencji po stronie władz często nie ma wdroży swoje zbiory zbiera zbliżamy się do końca, więc jeszcze mniej jeszcze potem wysoka 3 oczekujesz zdania już 9 dzięki temu, że mamy internet przed sobą to dlaczego wizytą reklamę okienko informacyjne co zostało zmienione na lepsze, ale nadal nie rozpoczęła tak jeszcze chciałem dodać tutaj drobną kwestię dotyczącą tej regulacji, bo ja też jestem zwolennikiem tego, że to powinna być regulacja nie powinniśmy tutaj na samoregulacji liczyć, ale dla mnie argumentem jest trochę innego tak, bo co prawda w dzisiejszej dyskusji skupiamy się na Facebooku, ale trzeba też powiedzieć, że ten Facebook to przynajmniej trochę tej samoregulacji rok to znaczy z 1 strony pokazuje użytkownikom, jakie kryteria, jakie zainteresowania nim przepisuje spośród tych zainteresowań które, które reklamodawcy mogą ustawić daje użytkownikom możliwość skasowania tych kryteriów przynajmniej w zakresie tych kryteriów właśnie dostępnych dla dla reklamodawców na plus plus udostępnia to biblioteka reklam, więc tutaj co się dzieje tak natomiast no chcielibyśmy, żeby te regulacje nie dotyczyły Facebooka oczyszczony szczególnie istotne ale, żeby w ogóle dotyczyły platform reklamowych w internacie taki z tego względu na potrzebna jest tu myślę rozstrzygnięcie znacznie szersze niż tej czy innej nawet bardzo istotne platform rozumiem i myślę, że to dobry moment, żebyśmy podsumować naszą rozmowę przede wszystkim to padło kilkakrotnie, że co w toku badania wykorzystywaliśmy wykorzystywali iście wtyczkę Huta, więc nikt, kto mnie namierzył co jest ważne, żeby podziękować osobom, które tu wtyczkę zainstalowały jeśli spacer w ten sposób wzięły udział w badaniu było to ponad 6000+200 osób, gdzie w myśl zatem towarem praca naprawy dziękuję za to bardzo serdecznie dziękujemy Jakubiec jest dostępne na stronie, kto się namierzył PL można się będzie z nim za chwilę już teraz zapoznać, a moimi gośćmi za, których czas pracy serdecznie dziękuję byli Dominik Batorski Krzysztof Izdebski Katarzyna śmiech dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję bardzo, że państwa dziękuję chiński do usłyszenia w kolejnym podcaście Panoptykon 4 Fundacja Panoptykon w coraz większym stopniu jest wspierana środkami od ludzi, którzy czują naszą misję od takich osób jak wy chodzi także o 1%, które można przekazywać w ramach rozliczenia swojego podatku zachęca do tego, żeby zapoznali się z tym co robimy się udało przez ostatnie 10 lat zapraszam na stronę Panoptykon środka org Kosznik wolności Panoptykon 40 kast tokfm PL i fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA