REKLAMA

Izolacja rozregulowała przedszkolaki? I czy musimy się nauczyć większej tolerancji na bałagan? "W przedszkolu dzieci sprzątają same"

Rodzice w czasach pandemii
Data emisji:
2020-04-30 18:30
Czas trwania:
23:35 min.
Udostępnij:

Z jednej strony nie ma Pani, dzwonka, osobnego budynku z drugiej – rodzice, którzy mają się zająć dzieckiem, mają mnóstwo innych obowiązków, w tym zawodowych. Jak rozsądnie zająć się dzieckiem, oraz zorganizować mu czas tak, by samodzielnie też potrafiło się efektywnie uczyć? Ten podcast jest próbą odpowiedzi na te pytania.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w czasach pandemii budziki są nam niepotrzebne budzą nas one płaczą krzyczą skaczą chcą jeść pić włączają bajeczki gry mają lekcje online prace domowe zajęcia sportowe przez internet, a ta energia roznosi po całym mieszkaniu tobie rozsadza czaszkę, bo oprócz tego, że prowadzi domową szkoły i domowe przedszkole jest też zdalnie w pracy, a do tego się gotować sprzątać prawie nie rozstaje się ze swoimi dziećmi nazywam się Dorota Czarnecka Herman i mam to samo też Rozwiń » jestem rodzicem i również pracuje z domu chce się razem zwami dowiedzieć co się z nami teraz dzieje jak opanować tak, żeby nie cierpiały na tym edukacja naszych dzieci nasze rodzinne relacje nasza praca zawodowa inne nasze zdrowie psychiczne rodzice w czasach pandemii w tym odcinku podcastu rozmawiamy o tym jak w domu uczyć przedszkolaka, jakie jeszcze zabawy zaproponować o tym kiedy już przez te kilka tygodni zajrzał w każdy dotąd nieodkryte kąt mieszkania, jakie są sposoby na to, żeby mając w domu przedszkolaka zajmować się czymkolwiek innym niż rodzic w czasach pandy podcast Doroty Czarneckiej z nami jest dr Tomasz Duda psycholog z Warszawskiego Uniwersytetu medycznego rozmawiamy o tym jak żyją jak radzą sobie rodzice w czasach pandemii czy muszą sobie radzić mam wrażenie patrząc po swoim dziecku, że nawet te młodsze dzieci świetnie chwytają wszystko tak naprawdę jak obsługiwać komputer jak sobie radzić z tym chwytają to świetnie i jestem naprawdę zaskoczona i też mi o tym, opowiadali inni rodzice właśnie, że nam się udaje, że powinniśmy stać pilnować, a tak naprawdę dzieci są bardziej samodzielna niż nam się wydaje ten światek kraju to jest też ich świat dużo bardziej niż staż dla nich to jest w pewnym sensie oczywiste i ta logika komputerową internetowa jest dla mnie w tym w takim sensie oczywiste, że oni się w tym urodzili urodzili się w świecie z telefonami komórkowymi New urodzi się świecie z mediami społecznościowymi urodzili się świecie, w którym te wszystkie rzeczy po prostu są i są oczywiste skoro dzieci tak dobrze ogarniają od strony technicznej tak naprawdę bardzo dobrze sobie radzą z z tym poleceniami, że może właśnie należy im dać swobodę bardziej niż nam się wydaje, żeby po prostu sobie radziły, bo np. są takie sytuacje, że mamy my tutaj jak coś do zrobienia tak jestem w pracy albo drugie dziecko jednocześnie teście 7 nie chcę tutaj trwa lekcja ja po prostu nie mogę fizycznie nie jestem w stanie pomóc czy też bardzo złe czy to czy to co to porzucenie w pewnym sensie takie techniczne i zmuszenie do radzenia sobie samemu może jest motywujące powinniśmy pomagać tam, kiedy dziecko widzimy wyraźnie sobie nie radzi jak sobie radzi jak sobie radzić samo jak może robić rzeczy samo to powinno robić samo może być trochę także, że nie chce musiały samemu, bo wie, że jesteśmy obok zawsze przyjdziemy na zawsze mamy ten problem w ale też w pewnym sensie mamy dużo lepszą sytuację nie jest normalnie, bo szkoła szkole bardzo często nie wiemy co się dzieje nie wiemy co nasze dzieci robią, jaki materiał przerabiają, a tutaj wiemy dużo więcej, więc też nie ma sensu wpadać w 1 z kraju z drugiej na taką skrajność to co ludzie bardzo wielu znajomych jak szkoła to jest sprawa szkoły, a nagle wpadliśmy też się do świata, w którym skład jest nasza sprawa mam wrażenie dzieci i tak szkolę są sobie radzić sama i tak z wieloma zadaniami muszą sobie radzić sama tak jak chodzą do szkoły tonie niż idziemy z nimi pod klasą nie wchodzimy na każde na każde zawołanie też mają estetyczny klasówki też mają też są odczytywane testy szkoła jest stresująca, więc nie jest tak dzieci nie są nauczone samodzielności, bo raczej ją w takim świecie, która od niego od nich tej samodzielności bardzo wymaga czy możemy np. umówić się z dzieckiem, że jakoś dzielimy ten czas, że np. teraz czas, w którym mogę pomóc, a potem mam czas dla siebie musimy musimy, ponieważ inaczej sobie inaczej sobie nie damy radę to też jest taka nauka dla dziecka jest ten czas, który jest dla niego, ale są też różnego typu obowiązki, które strony musi sobie radzić samo jak zmotywować w ogóle dziecko, które zostaje w domu, który się od dłuższego czasu w domu jak zmotywować do tego żeby, żeby tak się uczyło i dobrze wiemy, że kiedy nie ma tego przymusu tego dzwonka i tego wejścia do szkoły to wygląda zupełnie inaczej, a jednocześnie rodzic jest zajęty albo swoją pracą artyście innymi dziećmi albo po prostu czymkolwiek, bo to wszystko jest teraz rozciągnięte i jednocześnie tego czasu mamy dużo, ale też on jest musimy poświęcić na bardzo dużo czynności, które spadły na nas jak dziecko, które nie może wyjść nie może się z nikim spotkać o tak naprawdę odpocząć psychicznie jakoś zrelaksować jak zmotywować dziecko do nauki siedzenia przy domowym biurku ja mam wrażenie, że w pewnym sensie jesteśmy w takim momencie wszyscy odkryli, że to nie są Korona ferii letnich czy gorzej to nauczanie psie to nauczanie przez zdalne przez internet przez rodziców już jako weszło do takiego przyzwyczailiśmy się do tego trochę tak rzeczywiście, ale z drugiej strony mam jeszcze inne wrażenie, że rzeczywiście to na początku tak jak pan doktor mówi to były Korn Ferry na początku tej izolacji było potem okazało się jednak trzeba coś robić potem okazało, że są lekcje online i też się do tego przyzwyczailiśmy, ale z kolei mam wrażenie, że już teraz, że to już teraz stało się jednak męczące dla dzieci na boki ona mimo wszystko już mają dosyć tej obowiązkowości w domu co więcej już wiedzą na czym polega już wiedzą także, że to rzeczywiście nie są żarty, że to rzeczywiście jest trzeba wziąć książkę zapełnią pracować trzeba naprawdę robić, a co więcej zaraz na ferie dotkną też będzie pytanie, jakby sfery czas w pewnym sensie w naszym letnie nic się nic nie będzie zmieniać tak najważniejsza odpowiedział też rozmawiali dzieci co powiedzieć, żeby zmotywować najpierw jadą najpierw zaczął tego trochę może tak z utratą etycznie, żeby się zastanowić dlaczego, skąd się bierze to zmęczenie i co dzieci chcą nam tak naprawdę powiedzieć tym, że już mają dosyć co możemy z tym ich dosyć zrobić tak jest to taki teorii dotyczącej krytyki dotyczącej motywowania jest też ten moment, w którym powinniśmy dać szansę tej osobie powiedzieć, o co właściwie chodzi i co by chciała innego więcej lub mniej gdzieś tutaj dać szansę na dialog na to, żeby posłuchać tego co te dzieci chcą nam powiedzieć, bo nie da się nikogo motywować, jeżeli on nie chce zostać notowano tak w ciężarówce ile psychologów chciał, żeby zmienić żarówkę tylko 1 należał do komisji chcecie zmienić to jest taki czas na to, żeby dać szansę się wypowiedzieć identyczne takie tematy, które rzadko mamy szansę z nimi rozmawiać tylko właśnie od tej frustracji o tym dlaczego to jest męczące, dlaczego to jest nudne, dlaczego mają tego dosyć być może samo to, że ich wysłucha słuchamy potrzeb ptaki tych innych ewentualnie żali narzeka, że to bardzo dużo daje oczywiście to jest takie do nas stroje, bo sami jesteśmy zniesmaczeni tymi lekcjami i tym Homs kolejnymi naprawdę możemy jako rodzice i Jan w stanie takie osobiste wrażenie, że nagle bardzo cenią soboty niedziele, ponieważ postanowiliśmy, że w sobotę w niedzielę jesienią w soboty niedziele nie mają lekcji pytanie jest ile jest tego zmęczenia dzieciach, a ile tego zmęczenia nas ile ta frustracja te dzieci czegoś nie chcą też taką frustracją znam też nie chce, ale ciężko się do tego, ale ciężko się do tego przyznać, że my też już mamy dosyć ja sam o sobie widzę, że on takie coraz większe problemy z tym, żeby się zmotywować do tej pracy zdalnej ze zbiorów wykonywać swoje obowiązki to chyba tak po prostu działa ja mogę przyznać się nie wstydzę ja mogę przyznać, że jako rodzic również pracujący czuje się bardzo zmęczona mam wrażenie mam poczucie takiego ciągłego napięcia bo jakby nie można od tego uciec i nie ma nie ma możliwości, żeby gdzieś na chwilę od tego odejść, bo w pracy jest to napięcie związane z tą sytuacją jest w domu a jakby poza pracą domem niewiele już zostaje tych przestrzeni, a w tych przestrzeniach też strona 5, więc począć takiego co ciągłego napięcia te dzieci też mają prawo do tego napięcia też mają prawo reagować frustracją reagować zmęczeniem, bo one też mają tylko Rosy sport niemożliwe no właśnie panie doktorze to właśnie ten sport jest niemożliwe, bo rzeczywiście jest to 1 z kluczowych rzeczy aktywności, które są normalne prawda jest szkoła o tym, też rozmawialiśmy w naszym podcaście właśnie jak to powinno wyglądać tak gdzieś tam można tą telewizji wrócić, ale ze wszystkim wśród tych aktywności poza szkołą zadaniami szkolnymi odrobienia lekcji jest też jest kontakt z rówieśnikami i jakaś aktywność znaczy po prostu dzieci mają do siebie, że muszą się ruszać i poruszają się bez przerwy i jeśli się im uniemożliwi poruszanie się skakanie bieganie to jest to w zasadzie nie do zniesienia po prostu dla nas dla nich i poseł dla nas wspólnie jest to też niewskazane bardzo budzić opór nie muszą się w skakać biegać podwodne mają, tym bardziej że wiosna jest piękna pogoda w domu można tak nawet zwariować tej pogodzie możemy zaproponować też w ramach w ramach motywowania no teraz zrobimy to, ale później możemy zrobić coś innego tylko właśnie jak to jak rozwiązać tak, żeby jakoś próbować spożytkować tą energią, które dziś mają mnóstwo i którą muszą gdzieś wyładować schodzi na myśl bardzo dużo rzeczy związanych z jakąś gimnastyką internet jest pełen aplikacji, które nam będą mówiły jak ćwiczyć co robić, żeby tą energię dziecięcą podobno joga właśnie są takie jest joga dla dzieci podobno joga dla dzieci nawet się sprawdza to znaczy, że jest w stanie wciągnąć stoi on, choć trzeba zobaczyć jak i jakie aktywności on my one są w stanie się wciągnąć być może z tą nauką też tak jest, że trochę trzeba jej odpuścić w takim sensie że, że jak czegoś nie zrobi dzisiaj na to trudno to nie zrobi to nie zrobi nie traktujmy tego dziecka, że do wieczora musi siedzieć zrobić, bo to jest na jutro tylko może to zrobić jutro rano, kiedy wstanie dzieci są w stanie się skupić 45 minut przez 45 minut, kiedy są skupione są w stanie dużo więcej się nauczyć niż przez 2 godziny, kiedy się nie chce są ze złością one zlicytowane to jest taki moment odpuszczenia ja to widzę bardzo swojej córki żona pracuje pracuje pracuje pracuje i w pewnym momencie widać, że mają dosyć, że trzeba przerwać zrobić coś innego być może potem wrócić, bo tak na siłę przyciągania głównie on się awanturą i pensjami rodzice są w pewnym sensie na skraju wytrzymałości również tak, ale też dzieci mają inny stosunek do rodziców nie Donald chcieli, jakby rodzice są w stanie pokazać dużo większą wachlarz swoich emocji w tym nawet no właśnie panie doktorze ta agresja złość i te wszystkie negatywne emocji przejawiające zachowania, które przeważnie pod koniec dnia, ale niekoniecznie w tej izolacji bez separacji od rodziny za to w separacji od rówieśników i jakiegoś miejsca na zewnątrz, kiedy do takiej sytuacji dochodzi różni się zdarza niektórzy mogą rzucać krzesłami ze złości albo albo krzyczeć albo biegać to z powrotem młodsze dzieci też zauważam, że po prostu częściej przy małym zróżnicowaniu efektywności po prostu wpadają w taką możliwość dosyć czasu byle powodu, ale jakoś musimy rozładować powiedzieć o tym, że możemy poluzować trochę te reguły, ale też bez przesady prawda, więc jak w tej sytuacji, kiedy już widzimy, że dochodzi do takiego punktu wrzenia jak wtedy rozładować co wtedy zrobić być może to odpuszczanie, którym mówimy poluzowanie to takie poluzowanie dla takich momentów nie ciągłego czy za szybko jak widzimy, że jest bardzo niedobrze no to bo czego potrzebujemy potrzebujemy dopaminy serotoniny potrzebujemy ty hormonów czy neuroprzekaźników szczęście, więc jakoś musimy je do starczyć powinniśmy też znajdować czas na jakiś przyjemne rzeczy na to co co nam w tych domowych warunkach sprawia przyjemność też musimy gdzieś musimy wyskoczyć tego do końca musimy właśnie wtedy powinniśmy jako wykrzyczeć pozwolić się ryczeć ewentualnie rzucić krzesłem co jak jak to sytuację doprowadzić do równowagi być może jeszcze nie jest dobrze czy spotkanie jest dobre oczywiście jest oczyszczające dla mnie byłoby bardzo ważne żeby, żeby mieć jakieś sposoby na to, żeby mieć niestety dużo bardziej pozytywne bodźce rozmawiać mówić mówić o swoich negatywnych emocjach mówi o tym, że to jest normalne mówi o tym, że mamy, że dzieci im również mamy do tego prawo jest w takiej sytuacji tak się może zdarzyć wiedzieć co jest przyjemne i dawać sobie dawać sobie różnego typu nagrodę wtedy, kiedy nam się coś udaje gdzieś, gdzie możemy mieć pozytywne wzmocnienia tek Javiera, a jak wy próbujecie pogodzić opiekę nad dzieckiem jego edukację ze swoją pracą obowiązkami domowymi, a może macie jakieś przetestowane przepisy na to, żeby zaangażować dziecko oddać mu zajęcie zabawę nauczyć czegoś, żeby potem wyszło z tego coś co nadaje się do jedzenia jeszcze o tym jak sobie radzić albo czym sobie najtrudniej poradzić na adres rodzice na upadku kropkę FM, a w następnym odcinku sprawdza jak można rozciągnąć ten nieuporządkowany teraz czas co w nim umieścić z czego zrezygnować, żeby najważniejsze sprawy nie umknęły rodzice w czasach pandemii podcast Doroty Czarneckiej tylko na tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RODZICE W CZASACH PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA