REKLAMA

"To postać, która niesie w sobie wszystkie napięcia związane z byciem Polakiem i Żydem" - Dariusz Rosiak o biografii "Bauman" (powtórka)

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2020-05-01 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
26:11 min.
Udostępnij:

Niewygodna, uwierająca, krytyczna biografia Zygmunta Baumana autorstwa Dariusza Rosiaka to książka wieloznaczna, w której tez jest niewiele, a trudnych momentów sporo. O portrecie krytycznym jednego z ciekawszych myślicieli XX wieku, postaci opisanej w książce "Bauman" autor opowiada w audycji Krakowskie Przedmieście.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście dosłownie na moment spadł do Krakowa i co ważne przyjął moje zaproszenie będzie moim państwa gościem Dariusz Rosiak dziennikarz autor takich książek jak choćby ziarna krew podróż śladami bliskowschodnich chrześcijan zdobywca nagrody imienia Pawlak nagrody polskiej agencji prasowej imienia Ryszarda Kapuścińskiego nominowane do ogrodnika nagrody Grand Press, a porozmawiamy o postaci Zygmunta Baumana, ponieważ książka zatytułowana po prostu Bauman Rozwiń » autorstwa Dariusza Rosiaka okazała się nie tak dawno nakładem krakowskiego wydawnictwa mam jeszcze tylko rycerze współpracuje z tygodnikiem powszechnym naszym krakowskim dzień dobry dzień dobry, bo on lubił metafory ogródka ten ogród, który można, by po plan to rwać nawozić wyrywać chwasty, a w tej biografii, na którym pracowali co było najtrudniejsze do zaplanowania co trzeba było wyprawić to była bardzo chciałbym w fascynującą praca, która polegała na zrozumieniu fenomenu człowieka, który moim zdaniem 1 z najważniejszych intelektualistów polskich powojennych i którego życie w KE w takiej kapsułce kapsułce pod przedstawia pewien pewien proces, który miał miejsce po wojnie w Polsce to był człowiek, który musiał z Polski uciekać, ponieważ był Żydem 3009. roku uciekł do związku Radzieckiego wojnę przeżył w związku Radzieckim wrócił tutaj z armią Berlinga walczył, wyzwalając Polskę po wojnie był fanatycznym komunistą wstąpił do korpusu bezpieczeństwa wewnętrznego to jest organizacja kojarzona słusznie z walką z podziemiem niepodległościowym bardzo źle się zasłużyła dla ludzi, którzy walczyli wtedy przeciwko sowieckiej władzy narzuconej Polsce sześćdziesiątym ósmy roku przez długi czas do sześćdziesiątego ósmego roku był naukowcem partyjnym sześćdziesiątym ósmy roku w ramach czystki antysemickiej został wyrzucony z Polski był przez kilka lat przez 3 lata żył w Izraelu potem przeniósł się do Leeds i pod koniec lat osiemdziesiątych napisał książkę nowoczesności zagłada, która wystrzeliła go w do pierwszej ligi światowej socjologii to był człowiek od od tego momentu traktowany jako 1 z najważniejszych myślicieli przełomu wieków i takim był do końca życia postać fascynująca postać nosi niosąca w sobie wszystkie spięcia wszystkie problemy, które bardzo często kojarzymy z byciem Polakiem, a jeszcze przy okazji byciem Żydem to znaczy stosunek Polaków do Żydów w czasie wojny stosunek Polaków do Żydów Żydów do Polaków po wojnie co się działo z polskimi Żydami po wojnie spięcie pomiędzy komunizmem żydowskości to wszystko było w biografii Zygmunta Baumana, a dodatkowo to był człowiek, który jako 1 z nielicznych polskich intelektualistów zrobił naprawdę światową karierę to był człowiek, który do tej pory w niektórych krajach uznawany jest za 1 z najważniejszych myślicieli jeśli nie najważniejszego przełomu wieków czy nawet początku 2001. wieku jak do tego dochodzi jeszcze 1 wątek mówiło się tych różnych doniesieniach, jeżeli chodzi o społeczność żydowską relacje żydowskie polskie jak jeszcze odrzucił ten wątek z czasów dzieciństwa młodości Zygmunta Baumana wątek, który mam wrażenie jest ważne, bo dość mocno zwracać na niego uwagę w książce mianowicie o sytuacji społeczności żydowskiej w Wielkopolsce w Poznaniu to dychotomia z 1 strony grupy bogatych Żydów germanizmów one z drugiej strony też grupę Żydów do biednych i tą falą napływową społeczności żydowskiej tuż przed rozpoczęciem się drugiej wojny światowej i od razu pytanie pisze o tych nastrojach, które w społeczności polskiej w międzywojniu także w tym miejscu stref anty żydowskich czy mam tego doświadcza to jest bardzo ciekawe zjawisko, dlatego że w Wielkopolsce było bardzo niewielu Żydów, a równocześnie kojarzymy i słusznie wielkopolskie takie miasto, zwłaszcza jak Poznań z antysemityzmem to w formie takiej czystej powiedziałbym to znaczy my się wydaje, że Poznań przedwojennym to było takie laboratorium zjawiska, które my znamy spowolnienia, a zwłaszcza po sześćdziesiątym ósmy roku to znaczy antysemityzmu bez Żydów tamtych Żydów było bardzo niewielu, bo to, dlatego że germanizacja ani Żydzi szybko po 2 po 1918 roku przenieśli się po prostu do Niemiec gdzie, bo Niemcy uważali za swoją ojczyznę, a nie Polska, która dla nich nie była ciekawą propozycją państwową Polska była efemerydą niektórym się wydawało, że to państwo nie przetrwa okazało się, że państwo przetrwało za tych Żydów, którzy wyjechali do w głąb Niemiec przyjechali Żydzi ze z Polski centralnej z tym, że to były nieliczne grupy to było kilka tysięcy ludzi mieście, które liczyło ponad 100 000 w niektórych momentach 150 do 200, więc to jest bardzo ciekawa sytuacja, w której Bauman doświadczał antysemityzmu w mieście, w którym realnie rzecz biorąc był i czy w dzielnicy, w której realnie rzecz biorąc był 1 z niewielu żydowskich dzieci mówią Jeżyc ach to jeszcze na dodatek była część dzielnicy zdominowana przez Polaków zresztą jego matka się specjalnie przeprowadziła do tej dzielnicy, żeby nie mieć do czynienia z Żydami, bo to była rodzina w dużym stopniu zasymilowanej z polskością ona uważała, że lepiej będzie dla dla dzieci jeśli będą dorastały w polskim otoczeniu i to rzeczywiście jest tak, że on doświadcza antysemityzmu doświadcza antysemityzmu w szkole potem okazało się, że jedynym sposobem zachowania życia jest ucieczka do związku Radzieckiego to co dla nas czasami się wydaje bardzo trudne do zrozumienia, bo nam niekiedy się wydaje, że związek radziecki to był taki 1 wielki Gułag w czasie wojny to nie do końca tak było ktoś taki jak Bauman młode polskie Polski Żyd przyjeżdża do świata, w którym oczywiście wszyscy żyją na skraju nędzy niekiedy śmierci głodowej wszystkim jest bardzo źle, ale wszystkim to znaczy on doświadcza pewnej normy, w której jego żydowskości nie ma takiego znaczenia jak w Polsce, w której może się rozwijać, w której zaczyna wierzyć w idee komunizmu wierzył vide socjalizmu czy wideo sowieckiego komunizmu jako takiej formy nowoczesności, którą uda się zrealizować wierzył realnie rzecz biorąc do sześćdziesiątego ósmego roku i wyniósł to moim zdaniem ze związku Radzieckiego z miejsca, które uratowało życie on uwierzył, a jego ojciec nie trudno w ogóle było bardzo wielu Żydów, którzy w ogóle nie wierzyli w komunizm jego żona Janina Bauman pochodziła z całkowicie zasymilowanej polskiej rodziny, która nie znosiła ani syjonistów ani komunistów chciała być po prostu częścią polskiego środowiska czy polskiego społeczeństwa Janina miała zostać lekarką tak jak wielu Rymanów osób z jej rodziny wcześniej i nawet miała rozpocząć studia medyczne, więc to jest oczywiście ja mam mam nadzieję, że w tej książce również rozpada się parę takich stereotypów, które nosimy jeśli myślimy o Żydach, zwłaszcza powojnie prawda, że wszyscy byli komunistami Otóż nie wszyscy byli komunistami byli komunistami była nieliczna mniejszość myślę, że jednostek z 5, o których mówimy, o których mówiłem wcześniej to jest to pojęcie żydokomuny prawda, kiedy kojarzymy właśnie obecność Żydów w aparacie bezpieczeństwa czy w partii tak jakby to Żydzi wprowadzali tutaj komunizm Otóż komunizm wprowadzali Polacy również wśród nich byli Żydzi Żydzi Polacy, ale i w instytucjach takich jak służba bezpieczeństwa czy KBW czy w ogóle czy partia większość stanowili etniczni Polacy czy Zygmunt Bauman trochę użyję cytatu swoje książki poszukiwał systemowych rozwiązań biograficznych sprzeczności to jest właśnie problem problem, którym często przy okazji Baumana się mówi i co spowodowało fale ogromnej niechęci powiedziałbym nienawiści wobec niego, która ujawniła się, zwłaszcza w 2013 roku, kiedy podczas spotkania we Wrocławiu grupa narodowców wkroczyła na to spotkanie wybór ciała go obrzuciła wyzwiskami to było dla niego ogromne przeżycie, nazywając go zbrodniarzem komunistycznym to było dla niego ogromne przeżycie, które spowodowały, że przestał przyjeżdżać do Polski od 2013 roku do śmierci w 2017 odmawiał przyjazdu do Polski zarzut polega na tym, że był żołnierzem, który walczył z bronią w ręku przeciwko podziemiu on zaprzecza moim zdaniem to są zaprzeczenia wiarygodne to znaczy on prawdopodobnie będąc w KBW rzeczywiście zajmował się niemal wyłącznie propagandą na ile to nie znosi jego odpowiedzialność moralną polityczną to jest coś, o czym każdy sam powinien zdecydować po przeczytaniu tej książki czy rzeczywiście tak jest, że fakt, że nie strzelał do ludzi oznacza, że nie ponosi odpowiedzialności moralnej za to co robił w KBW czy informacji wojskowej, czyli w kontrwywiadzie, którego celem tak naprawdę było zwalczanie armii żołnierze armii krajowej narodowych sił zbrojnych czy winą zarzuca mu się ich chyba słusznie, że nic nie wytłumaczył się z tego co robił po wojnie nie dokonał takiej ekspiacji ja mam takie wrażenie, że on próbował takiej ekspiacji dokonać, ale trafiał na złych ludzi to znaczy trafią na osoby, które miały interesu nie chciał po prostu się on nie chciał dokonywać takiego rozliczenia na warunkach proponowanych przez tych, którzy dokonywali lustracji w Polsce z drugiej strony oczywiście można powiedzieć, że nie wykorzystał tego wobec kogokolwiek był również pytany przez brytyjskich dziennikarzy tak samo się nie wypowiadał wiążąco na ten temat myślę, że to jest jakaś poważna zadra na jego wizerunku zadra albo komplikacja Zygmunt Bauman był postacią nieprawdopodobnie wieloznaczną na tym polegała przyjemność pisania tej książki na tym polega myślę również przyjemność obcowania z taką postacią postaci jednowymiarowe biało czarne są nieciekawe Bauman jest z pewnością nie jest biało czarne to jest taka historia, która historię życia pokazuje moim zdaniem to, że wiele rzeczy, które sobie zaplanowaliśmy, które wierzymy nagle biorą w łeb i musimy kapitulować swoje myślenie o świecie takim momentem w tej książce jest rok i to nie będzie zaskoczenia 1968, kiedy nagle w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy cała narracja się zmienia i Bauman musi opuścić kraj zostaje pozbawiony polskiego obywatelstwa, bo tak to działało wtedy no i wyjeżdża do Izraela do miejsca, z którym jak rozumiem kompletnie nie czuje związku, ale tam przyjedzie to też ciekawy wątek to w ciągu kilku miesięcy staje się jak rozumiem takim komentatorem rzeczywistości, którego otacza Bauman w ogóle był przede wszystkim komentatorem rzeczywistości co zresztą niektórzy też zarzucają, ale to są ludzie, którzy zarzucają w ogóle wszystko wszystkim mam wrażenie Bauman nie dobrze się czuł w Izraelu, dlatego że uważam, że Izrael zmusza go do zastąpienia 1 nacjonalizmu drugi on uciekał przed polskim komunistycznym nacjonalizmem to tak mniej więcej wyglądało 60 ósmy roku tam był sad i nacjonalistycznej komunistycznym w tej rozgrywce partyjnej, która wówczas miała miejsce i która spowodowała to, że no prawie wszyscy ostatni Żydzi, którzy zostali w Polsce musieli wyjeżdżać w sześćdziesiątym ósmym roku i 23 następnych latach Bauman trafił do Izraela kraju który, owszem, znajdował się w stanie wojny i to wyzwala było w Izraelczyk ach, bardzo duże pokłady nacjonalizmu on tego nie akceptował on się z tym źle czuł w związku z tym bardzo szybko wyjechał bardzo szybko wbrew żonie i wbrew niektórym ludziom, którzy go otaczali, ale postanowiły wrócić do Europy miał kilka innych propozycji, ale wybrał wówczas niespecjalnie znany i ceniony Uniwersytet w Leeds, ale m.in. dzięki niemu ta uczelnia stała się rozpoznawalna i bardzo silnie obecna na tej mapie naukowej świata to się zaczęło dziać oczywiście w pod koniec lat osiemdziesiątych, kiedy Zygmunt Bauman wydał książkę nowoczesności zagłada zmieniającą w ogóle jego pozycję w świecie naukowym i potem zaczął pisać w sposób niesamowicie płodny jako powiem, że wydawnictwo Polity Press, które wydaje jego książki w wielkiej Brytanii od osiemdziesiątego dziewiątego roku do dzisiaj wydało 43 książki Zygmunta Baumana i w dalszym ciągu wydaje, bo są jeszcze pisma Baumana, które z pewnością będą redagowane i na nowo wydawane to jest człowiek, który pisał bez przerwy co miało swoje dobre złe strony dobre, bo Czytelnicy mogli go czytać złe, ponieważ się powtarza bardzo często co jest dokonywała auto plagiatów w sposób powiedziałbym no ma masowy 1 z doktorantów z Cambridge wykrył, że to było około 10 000 stron no ktoś to tylko jedno jego książkę to dzięki temu miał wrażenie, zwłaszcza że mówimy o tym, okresie po 2 roku te ostatnie lata ostatnie kilka lat to były rzeczywiście książki, które powtarzały jego tezy zawarte w poprzednich dobrze skoro Leeds mu jest tak dobrze i skoro nic tak naprawdę Rosja zaczyna rozkwitać jego uniwersytecka naukowa badawcza kariera i przybiera charakter międzynarodowy to dlaczego twoim zdaniem decyduje się na powrót do Polski Polska no i pokazała mu bardzo brzydką twarz to nacjonalistyczną komunistyczną też komunistyczna nacjonalistyczną Izrael był takim miejscem, którego życie komentowała, gdzie kompletnie się odnalazł nagle w 1980 ósmy roku jeśli dobrze pamiętam przyjmuje zaproszenie do Polski zostaje tutaj przyjeżdża tutaj wraca ja w tej książce stawia niewiele też 1 z takich, które bym bronił to jest to, że Zygmunt Bauman tęskni za po za polską całe życie on był tym chłopakiem z Jeżyc, który wyjechał stamtąd i zawsze chciał tam wrócić ja wiem, że to jest ryzykowna teza dlatego, że to był realnie człowiek, który w dni bardzo trudno znosił miejsca, w których był on sam mówił o sobie jako obcym i najlepiej się czuje znajomy, który najlepiej się czuł w roli osoby wyobcowany on lubił ani Polski ani Izraela Izraela bardzo lubił, a z niechęcią również wypowiadał się w wielkiej Brytanii, zwłaszcza o tym, okresie po po 2 pot po 2007 ósmy roku był krytykiem on w ogóle krytykiem nowoczesności krytykiem życia krytykiem rzeczywistości Bauman bardzo rzadko pisał o rzeczach, które się podobały zwykle same rzeczy, które mu się nie podobały dlatego krytykował globalizację krytykowało nowe ruchy polityczne krytykował również nie wiem te ruchy, które kojarzymy z lewicą czy takimi, które byłyby bliskie, czyli ekipa Wall Street zresztą z tej z tej z tej z tej krytyki wychodzi cała idea ponowoczesności dokładnie i wracając do jego polskości 1 rzeczą, która do kraju ciągle ciągnęło to właśnie była Polska on bardzo wspierał polskich naukowców chciał być obecny w Polsce i był do tego 2012 trzynastego roku pamiętajmy o tym, rząd był naprawdę powiewem takiej takiego świeżego powietrza jeśli chodzi o środowisko naukowe i ludzi, którzy chcieli czytać na temat procesów i rozumieć świat in im zrozumieć procesy, które zachodzą w rzeczywistości on opisywał bez względu na wartość naukową tego opisu on potrafił znaleźć znakomitą MEN metaforę to, o czym pisał kiedyś, kiedy myśli pojęcie płynnej nowoczesności prawda ona nagle zaczęła funkcjonować jako opis naszego świata świata ludzi wykorzenić onych świata ludzi, którzy żyją w rzeczywistości i płynnej rzeczywistości, która non stop się zmienia, w której nie ma punktów zaczepienia, której każdy może sobie zbudować swoją tożsamość, w której wartości nie są już tak normatywne on one nie są takim punktem odniesienia dla wszystkich jak były jeszcze kilkadziesiąt lat temu Bauman potrafił znaleźć opis literacki tego świata to jest wielka jego zasługa m.in. to jest powodem jego ogromnej popularności do dzisiaj na świecie no i teraz, by musi się pojawić pytanie, które też, by krytycy stawiają pod koniec książki czy jego działalność badawczo naukowe była rzeczywiście działalnością badawczo naukową czy to co przekładało się na książki też w takim ujęciu po nowoczesnym możemy nazwać po prostu artystyczną literacką twórczością o charakterze pseudonaukowe on się bardzo obraził, jakby powiedzieć myślę, że wielu ludzi, by się obraził jak wypowiedzi żony od do jego działalności to była działalność pseudonaukowe on był jednak ciągle jest punktem odniesienia ściśle naukowym dla dla wielu ludzi w pracach naukowych, ale są tacy krytycy, których posiada już tak Wierdak jak i ja starałem się dotrzeć do ludzi, którzy są na tyle kompetentni, żeby jego dzieło ocenić i te oceny są różne są właśnie tacy, którzy uważają, że to jest pisarz przede wszystkim, że to jest wielki literat twórca metafor czy rzeczywiście jest także nie wiem wychodząc od reklamy dezodorantu i artykułów w Guardianie można opisać rzeczywistość w sposób naukowy to jest to pytanie, które stawiamy sprawdzać, którzy stawiają jego krytycy ludzie, którzy czytają jak jego jego teksty, zwłaszcza ci, którzy czytają je po to, żeby zrozumieć co się z nimi dzieje w tym już zrozumieć na czym polegają procesy w tym świecie w jakim żyjemy pewnie nie zadają sobie tego pytania pamiętajmy o tym, ciągle jest niezwykle popularnym człowiekiem ja ostatnio spotkałem kolegę, który wrócił z Brazylii i mówi że w Brazylii jest Lewandowski Jan Paweł II i Bauman Bauman, którego książki są w każdej księgarni tacy są Polacy znani w Brazylii, a wątek duchowy, że tak elegancko nazwę w tej książce w kilku miejscach pokazuje, że Bauman no nie ma zbyt wiele wspólnego z jakąkolwiek postawą religijną, ale tą religią się posługuje pytanie takie, że to jest chwyt retoryczny no nie to nie jest chwyt retoryczny się wydaje że, owszem nie mam pojęcia czy on wierzył w Boga czy nie nieznane są jego wypowiedzi na ten temat raczej to był człowiek, który był pozbawiony takiej wiary no na pewno chrześcijańskiej judaistycznej w sensie ortodoksyjnym, jeżeli w ogóle tak można mówić, zwłaszcza wobec wobec judaizmu natomiast on był zafascynowany postacią Franciszka, dlatego że dla nich obu bieda wykluczenie było skandalem Bauman odnajdywał we Franciszku papieżu Franciszku osobę, która łączyła pewne wątki myślenia Baumana niezbędne, żeby ten świat uporządkować po pierwsze, papież jest przywódcą instytucji globalnej, a zatem takiej, która odnajduje globalne rozwiązania dla globalnych problemów, a po drugie to był papież, który jako 1 z pierwszych czy 1 z nielicznych przywódców politycznych w tym świecie naszym świecie mówi skandalem jest to że, że ludzie są tak biedni, że żyją w takich warunkach jakich żyją zadaniem kościoła jest wyciągnięcie ich z biedy zadaniem kościoła jest stworzenie nowego świata zadaniem kościoła jest rewolucja, która przemysł rewolucja społeczna on się w tym odnajdował Bauman odnajdował w papieżu Franciszku towarzysza walki z wykluczeniem nie myślę, że ta fascynacja przede wszystkim na tym poziomie przebiegała czytając książkę takie doświadczenie tego, że Obama jest jednak bardzo sprawnym obserwatorem świata i tak jak powiedzieliśmy wcześniej krytykiem tego co wokół niego się dzieje, dlaczego poniósł z mojej perspektywy czeka przyznaje, który mierzył w tamtych czasach, więc nie ma kompletnie tego doświadczenia podnosi tę klęskę, że uwierzył w ideę komunistyczną socjalistyczną metro o tym, powiedziałem ale, ale gdzieś to cały czas, zanim się ciągnie skoro był tak trzeźwym umysłem to to nawet po pięćdziesiątym szóstym roku nie poszedł ani drogą bardzo straconego rewizjonizmu do dziś pozostał w środku tej struktury tak Bauman nie był nie był rewizję stąd pamiętajmy o tym, że jeśli naprawdę mówimy o otwartym więzieni rewizjonizm je to oprócz takich postaci jak nie wiem Leszek Kołakowski Krzysztof Pomian może paru innych to rewizjonistów nie było to znaczy wszyscy ci ludzie tworzyli w ramach struktury partyjnej i myślenia, które wyrastało z marksizmu nam się teraz wydaje, że łatwo jest, że łatwo było powiedzieć na dobre nie zgadzamy się, ponieważ świat inaczej skonstruowanej i partia nie ma racji Otóż to nie było takie jednoznaczne poza tym pamiętajmy z jego punktu widzenia sowiecki komunizm był tym co uratowało życie on czuł, że to jest ustrój to jest sposób myślenia, które może uporządkować świat wielu ludzi tak myślało my żyjemy sobie w takim miecze które, które no właśnie jest tylko mitem, że Polacy przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem każdy Polak budził się rano myślał jak tu obalić komunizm nie tak nie było, zwłaszcza dolat siedemdziesiątych nie było w Polsce żadnej opozycji nie było przecież nie było opozycji antykomunistycznej antykomunistyczna opozycja została wymordowana do czterdziestego ósmego roku, a potem, dokąd do bita w czasach stalinowskich to były nieliczne postaci, które musiały nieść w sobie nieprawdopodobny heroizm determinację i przekonanie oraz, które w, których doświadczenie wyrastało zupełnie innych korzeni niż doświadczenie Baumana myślę, że ocena jego wyborów jest bardzo trudna, zwłaszcza z perspektywy historycznej może być łatwa, bo trzeba było inaczej prawda, ale no może nas też będą oceniali ludzie za kilkadziesiąt lat powiedzą trzeba było inaczej ta jego biografia jest taka niewygodna i wieloznaczne to powiedziałeś tego wypowiedzi też często są może nie wieloznaczne takie, że nas bardzo bolą od 1 z wypowiedzi, którą sobie zanotował, która znajduje się w swoje graffiti kilka dni po wolnych wyborach 80 w kilka dni po wyborach w osiemdziesiątym dziewiątym roku w liście do HS ma mama pisze tak pod tą pokrywką co ostatnio w Polsce zdjęto okazało się w okazał się w wybory raczej cuchnący klerykalizm nacjonalizm nietolerancja na ich rzecz jasna antysemityzm mam wrażenie, że to było wiele lat temu gdzieś tam ciągle nie możemy sobie z tymi rzeczami, którą zdiagnozował dość prosto nie poradzić Bauman należał do takiego środowiska, które uważa, że najgorszym zjawiskiem w Polsce jest powrót nacjonalizmu tego nacjonalizmu, które w, którym był obecny w Polsce przedwojennej, zwłaszcza po śmierci Józefa Piłsudskiego czy to jest rzeczywiście największe zagrożenie dla Polski to pozostaje do dyskusji pewnie na inne na inny moment natomiast z pewnością należał do ludzi, których przerażało po osiemdziesiątym dziewiątym nie przerażała nie wiem czy władza komunistów czy przekształcanie się komunistów w nowych kapitalistów dla niego to było jakimś procesem, który był w miarę naturalny natomiast to, że tak samo jak po pięćdziesiątym szóstym roku jak w Polsce nastała wolność została również wolność dla antysemitów były kolejne etapy polskiej wolności jednak na próbkowaniu tymi złymi zjawiskami złymi cechami, które w naszym narodzie są moglibyście państwo nasze rozmowy wynieść takie wrażenie, że tego, bo ma na człowieka blisko ludzi jest w tej opowieści mało jest nieprawda tych wątków po prostu poruszyliśmy, ale Dariusz Osiak rozmawiał z członkami rodziny i osobami, które znały Zygmunta Baumana i ten jest także w tej książce się pojawia dla tych, którzy są fanami historycznych kolei losu Zygmunta Baumana ważne wiadomości jest sprawa krzyża walecznego jest, by sprawa tego czy w szeroko pojętym departamencie NKWD Zygmunt Bauman pracował jednak nie pracował współpracował to wszystko znajdziecie państwo w książce Bauman portret krytyczny bardzo ciekawe niejednoznaczne powiedział w postaci Bauman książka opublikowana przez wydawnictwo mam krakowskie, a moim państwa gościem był Dariusz Rosiek wielkie dzięki dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA