REKLAMA

Czy nieufność i strach to dominujące emocje Polaków?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-05-02 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i kolejna godzina filozofów przed nami przy mikrofonie Tomasz Stawiszyński na początku bardzo przeprosić za to przerażające dźwięki, które państwo być może słyszą w tle istnieją 2 interpretacje siedzę tutaj przestała w kuchni, więc niestety nie mogę ruszyć się sprawdzić albo na korytarzu sąsiedzi włączyli jakieś mechaniczne urządzenie, które właśnie te upiorne dźwięki wydaje albo też przebudził się wielki przed wieczne, którą to właśnie jego oddech Rozwiń » słyszę teraz aż ciarki przechodzą mi po plecach mam nadzieję, że to jednak pierwsza możliwość, że nie będzie tak bardzo dotkliwe może w ogóle państwo tego nie słyszą Niewiem, bo nie mam takiego precyzyjnego odsłuchu w każdym razie jeśli tak to przepraszam ze mną i państwa jest aktorka Karolina Wigura halo halo dzień dobry Tomku dzień dobry państwu dzień dobry Karolina Wigura znana państwo zapewne doskonale z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i kultury liberalnej mam przed sobą badania CBOS dotyczące zaufania w Polsce to są badania, które pokazują, że poziom zaufania wzajemnego nieodmiennie od kiedy się go bada jest w Polsce bardzo niski ale zanim poproszę o skomentowanie tego, zanim w ogóle szerzej omówimy sobie różnych społecznych emocjach i o ich funkcji i o tym dlaczego niektóre są lepiej reprezentowane, a niektóre gorzej to cięcie zapytać tak jak wszystkich naszych gości od czasu pandemii oto jak radzić sobie w tej sytuacji dziękuję bardzo, że dodam, że ja nie słyszał żadnych strasznych dźwięków mam nadzieję, że ten, kto dobrze się również już tutaj w domu natomiast jak sobie radzę z czasem zaczęłam sobie radzić trochę lepiej tak działa to znaczy ja się na samym początku tej tej pandemii i tego los dał do bardzo z tym wszystkim usiłowała względu NATO, że było mi niesłychanie trudno po pierwsze, pozbyć się długotrwałych nawyków, które mam w związku z tym jak wygląda mój dzień, ale też po prostu uważam, że sytuacja rodziców, którzy mają małe dzieci jest jest obiektywnie bardzo trudna to znaczy jednocześnie praca zdalna i jednocześnie prowadzenie lekcji dla w moim przypadku 1 dziecka niektórzy mają więcej dzieci, które potrzebują takiej takiego prowadzenia to jest po prostu szalenie trudne i mniejsze wydaje, że jeszcze nie nie niewystarczająco dużo się o tym, mówi to znaczy, że troszeczkę się zwróciło uwagę na to, że dzieci potrzebują wsparcia w czasie pandemii, że one mogą nie rozumieć co się dzieje to jest na pewno prawda natomiast jest jeszcze inna sprawa to znaczy, że tak naprawdę rodziny potrzebują wsparcia to znaczy nie tylko rodziny z dziećmi różne rodzaje rodzin po prostu mogą reagować na tę na tę sytuację w dużym kryzysem i wydaje się, że o tym, stanowczo za mało się mówi Tomasz, bo chyba w ogóle jest także ta sytuacja wydobywana powierzchnie różne aspekty emocjonalnego życia społecznego tak to nazwijmy, która na co dzień w momencie, kiedy rzeczywistość funkcjonowała wedle tych znanych nam reguł, kiedy wszystko się kręciło i działało no to one były gdzieś tam rzeczywiście schowane we wnętrzach mieszkań można było jakoś jakoś udawać, że ich nie ma, a teraz nagle wszystkie problemy, które jeszcze dawało się może jakoś obchodzić albo ignorować no nagle już nie możliwe są do zignorowania czy obejścia albo po prostu jest tak, że w każdej sytuacji społecznej i w każdej sytuacji prywatnej inne problemy są uśpione myślę, że nie z takim normalnym życiu normalnym mówię takim, w którym możesz wejść wtedy, kiedy chcesz możesz użyć wentyl bezpieczeństwa dla swoich emocji, do których jesteś przyzwyczajony, że działają z no to po prostu po prostu wtedy pewne problemy są uśpione ja miałam na samym początku tej pandemii takie poczucie, że tak, obserwując siebie i najbliższych, że jednocześnie wyostrzają się cechy najlepszej najgorsze mówię tutaj sobie z ze sporym krytycyzmem, ale to są cechy, o których istnieniu bardzo często nie wiemy on się ujawniają ze względu na sytuację kres kryzysową i dopiero w momencie, kiedy się udaje z trudem wypracować nowe rutyny, toteż wprowadzi do takiego pewnego złagodzenia tej sytuacji, ale to niewłaściwy prowadzi do innego pytania Tomku to znaczy ja się bardzo często zastanawiam dużo sobie zadaje pytanie, dlaczego właściwie w Polsce nie mamy takiej poszerzonej dyskusji na temat modelu zamknięcia społeczeństwa to znaczy na temat tego tzw. lokalną święci, którzy poszli jak wszyscy wiemy trochę inną drogą nie bardzo inną drogą, ale trochę inną drogą, dopasowując LOK dał do swoich swego charakteru Narodowego mają jednocześnie bardzo ożywioną debatę są tam ludzie, którzy szalenie krytykują co się dzieje są tacy, którzy uważają, że jest właśnie wszystko dobrze wszystko to pasuje do tego jacy są Szwedzi pewnie też państwo czytali myśmy mieli bardzo bardzo popularny w internecie numer kultury liberalnej cały poświęcony bardzo ciekawy bardzo ciekawe tak bardzo ciekawe, bo też rozstających się z pewnymi takimi łatwymi stereotypami i to nie sprawi to sprawiło, że zacząłem bardzo dużo myśleć o tym, potem rozmawiam z niemieckimi kolegami, którzy mają bardzo podobny rodzaj lokalną, ale też bardzo, proszę bardzo, podobny do polskiego, ale też bardzo ożywioną dyskusję to znaczy cokolwiek tam wprowadzano natychmiast była wielka dyskusja czy to zgodne z konstytucją, a czym tak możemy, o czym tak powinniśmy tymczasem w Polsce miał wrażenie, że z 1 strony my się jako społeczeństwo zachowaliśmy się właśnie bardzo przyzwoicie taki mam poczucie, że ludzie się naprawdę bardzo starali zachowywać w sposób odpowiedzialny, ale jest czymś innym zachowywać odpowiedzialnie ze względu na innych, a czym innym rozmowę o tym czy te albo inne zasady oddaloną są właśnie, ale nie ma takiego, które możemy zaprowadzić nie ma nie ma takiego poczucia, bo zaczęliśmy od, którą może właściwie ta metafora wcale nie będzie tutaj tak tak bardzo nie od rzeczy, że trochę ten radykalny i warunkach kryzysu myślę pod wieloma względami jeszcze bardziej radykalizują się spór polityczny w Polsce właśnie trochę uniemożliwia zasysa tak jak kto lub trochę gdzieś podziemia no właśnie możliwości realnej debaty to znaczy, ponieważ wszystko i tak rozwija się czy rozbija się o to kto mówi pewne rzeczy, jaką opcję reprezentuje polityczną, a nie o to czy te rzeczy są zasadne czy one mają jakiś jakiś sens czynienia no to wówczas właśnie trudno tego rodzaju rozmowy która, która jednak musi wychodzić poza to czy minister Szumowski jest z PiS-u, a inny przedstawiciel świata medycznego, który uważa, że innego rodzaju rozwiązania powinny być prowadzone jest z Platformy Obywatelskiej albo odwrotnie no muszą one wychodzić poza ten kontekst polityczny no bo mają być merytoryczne właśnie nie polityczna tu jednak trochę wszystko redukuje do politycznego sporu nie wiem nie wiem czy zgodzi ze mną ja ja mam trochę takie wydarzenie na pewno jest tak jak mówisz i ja bym jeszcze dodała 2 rzeczy po pierwsze to z tego wynikało, że polaryzacja nie jest pewne do końca czy mamy w Polsce bardziej polaryzację, lecz polaryzację bardziej segmentację, czyli czy bardziej też po podzieleni na 2 czy też jesteśmy bardziej podzieleni na coś się określa mianem panie także są bardzo jasno sformułowane banki taki tożsamościowy my tutaj wszyscy jesteśmy przekonani o 1 rzeczy i w takim razie inni nie mają racji może tych banki właśnie więcej niż tylko 2 wskażmy, że ta to to podzielenie wpływa na właściwie taki punkt taką nie chcę, żeby to za mocno zaśmiał, ale taką pół autorytarne atmosfery to znaczy, że ponieważ, ponieważ sobie wzajemnie nie ufamy to w takim razie jest skoro sobie wzajemnie nie ufamy nie będziemy też ze sobą dyskutowali i dalej rozwijać oraz wrócimy przepraszam muszę tutaj kropkę postawić brutalnie, bo mamy informacje zaraz na antenie, ale po informacjach znowu się tu pojawi będziemy kontynuowali rozmowy Karolina Wigura jest państwo gościa już jesteśmy z powrotem z nami cały czas aktorka Karolina Wigura raz jeszcze dzień dobry dzień dobry dzień dobry mówiliśmy o tym, że nie ma po pierwsze w Polsce takiej debaty, jaka jest np. Schwedt misji czy w Niemczech o konsekwencjach zamknięcia o tym jakie rozwiązania są zasadne, jakie są niezasadne i powiązał to tuż przed tym jak musieliśmy na moment ustąpić anteny informacjom są tymi niskimi wynikami zaufania społecznego ja tylko powiem, że mam przed sobą taki raport CBA osób sprzed 2 lat na temat zaufania społecznego w Polsce, gdzie jest mowa o tym, że nieodmiennie od 2002 roku zbierane deklaracje dotyczące zaufania wskazują, że Polacy są raczej Polki są raczej nieufni tylko ponad 15 badanych lekko jednak ją ponad 15 badanych 22% dokładnie chodzi z założenia, że większości ludzi można ufać ponad 34 zaś, czyli 76% wydaje wyznaje zasadę zachowania daleko posuniętej ostrożności i podejrzliwości w stosunkach z innymi ta aktywność wiem, że chciałby jeszcze tak wyjaśnił co znaczy to bardzo mocno, żeby być dobrze zrozumiano, że to nie jest także ja namawiam jakiegokolwiek rodzaju anarchię natomiast czymś innym jest czymś innym jest dyskutowanie na temat modelu kwarantanny nie ma takie wrażenie, że my niewystarczająco samego początku rozmawiamy oczywiście o sobie nazywam na prywatny użytek rachunkiem kwarantanny nie chodzi bynajmniej o to, żebyśmy pozostawali w kategoriach ekonomicznych tylko to jest także to jest coś za coś, ponieważ teraz dużo dużo siedzę z dziećmi dużo czytam książek to wszystko właściwie każdy się w tej chwili baśniami dla dzieci jest trochę tak jak z tą syreną u Andersena, czyli że coś zyskujemy powiedzmy, że zyskujemy zdrowie po powiedzmy, że zyskujemy tworzy się zaraziliśmy, ale pamiętacie państwo w tej oryginalnej palce baśnie Andersena nie w tej przerobione przez istniejące bardzo naiwnego w tej oryginalnej Syrena zyskuje coś miłość za cenę okropnego bólu ona ma dostaje no nogi zamiast ogona i do końca życia potwornie boli i to właśnie mówię to właśnie myślę, kiedy mówię rachunek kwarantannę, czyli z 1 strony dostajemy coś takiego, że być może jesteśmy bezpieczniejsi może tak, ale z drugiej strony myślę, że poziom niepewności może nawet odrodzenie się różnych Stanów depresyjnych problemy dzieci związane też z tym, że np. dzieci, które gorzej funkcjonują społecznie teraz funkcjonują jeszcze gorzej to jest olbrzymi koszt, który płacimy i o którym mandat mam wrażenie, że mówimy za mało ciągle za mało no jesteś na to jak już jesteśmy w tej sferze np. problem przemocy domowej czy znaczy przemocy fizycznej psychicznej, bo przecież jest mnóstwo osób, dla których możliwość funkcjonowania poza domem albo minimalizowanie swojego czasu spędzanego w domu w domu też uwagi na konieczność ekonomiczną brak możliwości Niewiem zmiany miejsca zamieszkania były te możliwości, żeby spędzać tam mniej czasu były w zasadzie, jakby formą jakiegoś koła ratunkowego przez przed jakimi bardzo trudnymi sytuacjami, które ich tam spotykały w zasadzie mamy w wielu krajach europejskich wzrost Polok dał nie właśnie wzrost parametrów przemocy domowej we Francji podają 30% absolutnie ja myślę, że to dlatego powinniśmy jak najwięcej mówić o emocjach społecznych ja trochę, kiedy mówię o emocjach społecznych to myślę właściwie nie o tym, sposobie kiedy, który najczęściej, którego najczęściej używamy, kiedy współcześnie mówimy o emocjach, czyli nie myślę o psychologii jako bardziej myśl filozofii filozofia dysponuje swoim własnym wachlarzem refleksji na temat emocji rozpoznaje tych emocji jak nie jak kilkadziesiąt kilkaset, a ja z całego tego katalogu właściwie w tej chwili zwracam uwagę na 3 takie zasadnicze to znaczy po pierwsze na nieufność i jej polityczne konsekwencje myślę, że mamy w Polsce do czynienia jednocześnie z nieufnością dotyczącą polityki tego jak i jakie jak i jak polityka pozostaje polityką pomimo tego, że teoretycznie rządzą eksperci od zdrowia, ale też nieufność dotycząca tych wyborów prezydenckich które, które nadchodzą albo, które nie na nie nadchodzą i po drugie, oczywiście nieufność dotycząca tej tej kwarantannę druga taka druga taka emocja, której myślę to jest strach paniczny strach konieczne, czyli taki, który nas paraliżuje ten, który jest związany z przerażeniem przerażenie jest połączeniem strachu wstrętu czy mamy to jednocześnie strach przed tym, że możemy umrzeć może umrzeć nasza rodzina i wstrętu przed zarażeniem przed czymś co nas może zarazić najprościej niepewności, czyli taka główna codzienna komponent główne codzienne czynnik, który mamy każdego dnia właściwie w tej chwili niepewności czy dzisiaj się zarazie czy dzisiaj stracę pracę jak się dzisiaj zachowam myślę, że to są społeczne emocje które, które składają się również na ten olbrzymi koszt tej kwarantannę no tak, ale ale, żeby jakikolwiek sposób próbować radzić sobie z tymi emocjami nie mówi radzić w sensie normatywnym to znaczy nie chodzi o to, że należy koniecznie ze wszystkimi coś zrobić albo spowodować, żeby ich nie było albo, żeby ich oddziaływanie było mniej dotkliwe ale, żeby np. zorientować się w ogóle się właśnie takich emocji doświadcza żony mają jakieś źródło, że można od różnych stron się im przyglądać, że pomiędzy naszą reakcją emocjonalną, a rzeczywistością, w której jesteśmy jest jeszcze pewna warstwa naszej interpretacji tej rzeczywistości ona również na nasze doświadczenie emocjonalne ma ogromny wpływ itd. itd. to właśnie trzeba mieć możliwość po pierwsze, rozmowy na ten temat po drugie trzeba dysponować pewnym językiem do tego, żeby rozmaite obszary własnego doświadczenia też w rzeczywistości społecznej nazwać w momencie, kiedy tego nie ma o czym powiedziała, że nie ma tej rozmowy nie ma tej debaty NATO na dobrą sprawę, jakby jesteśmy trochę pozostawienie wszyscy w samym sobie możemy możemy siedzieć część z nas w domach i przeżywać różne te emocje, o których mówiła, a inni z nas z tych domów muszą wychodzić albo chcą wychodzić też przeżywają tego rodzaju emocje ale, ale nie ma żadnej sensownej komunikacji nie ma żadnej możliwości zdystansowania się np. do do tego wszystkiego to wtedy się po prostu robi bardzo destrukcyjne, bo te emocje, które wskazała to to są emocje, które też czynią często spustoszenie i indywidualne i psychologiczna w tym sensie i społeczne tak mi się wydaje jeszcze jest 1 rzecz prawdę to interesująca też godna naprawdę refleksji to znaczy że i tak w dobie mediów społecznościowych już od dłuższego czasu żyjemy w takich mówi się przed tym w bankach przed przerwą na wiadomości czy żyjemy w takich grupach ludzi, którzy łącznie potwierdzają to co myślimy to znaczy, że jesteśmy bardzo przekonani do pewnych spójnych obrazu życia, które sobie tworzymy albo spójny obraz życia niekoniecznie muszą być prawdziwe i toteż gwaranta na bardzo wydobywa prawda to znaczy możemy w tej chwili wymienić ile takich spójny, ale niekoniecznie prawdziwych sposobu myślenia gorzko 1 z takich spójnych sposobów myślenia, z którym się sporo ostatnio spotykała, bo to jest dużo na ten temat rozmowy w mediach społecznościowych to jest myślenie teoriami spiskowymi one są bardzo spójne nadzwyczajnie spójne i jednocześnie prawda wcale niekoniecznie prawdziwe, ale one one proponują pewien pewnemu Jasną taką dającą ulgę odpowiedź na tę olbrzymią niepewność, której mówiłam wcześniej to znaczy jest olbrzymia niepewność sytuacja jest bardzo skomplikowana zatem teoria spiskowa, która daje łatwą odpowiedź np. Bill Gates jest odpowiedzialne za Korona wirusa a dlaczego dlatego, że przednią ostrzegał tak czy ostrzega przed pandemią ogólnie rzecz biorąc to to są to są sposoby myślenia, które są, które dają taką myśl sporą ulgę Karolina, ale to jest przecież życie kiedyś fantastyczne alibi, że właśnie przygotowujesz epidemie światową i odpowiednio wcześniej ostrzegać przed nią, żeby nikt nie mógł powiedzieć, że to no bo przecież ostrzegała wszystko jest bardzo spójna tak też wszystko niesamowicie spójne i ale niesie to mnie się nad morze może też nam kojarzyć z tymi z tymi filmami o Jamesie Bondzie, gdzie zawsze jestem ten straszny charakter, który wszystko tak naprawdę zaplanował chce zdobyć władzę nad światem i to jest wystarczające, bo można sobie wyobrazić wtedy tego Bonda, którego w końcu pokona właśnie tak, ale jesteś stary jak świat przekonanie, bo przecież jak zajrzymy do wojny peloponeskiej Tukidydesa to co, kiedy dokładnie od tego zaczyna kiedy pisze o zarazie, a ten zwierzęta, mówi że dyskutowano na ten temat, skąd się wzięła ta zaraza i oskarżano różnych ludzi o to, że zatrudni studnie i potem bierze tak głęboki oddech mówi, dobrze więc ja nie będę się wypowiadać na temat tego, skąd wzięła się ta zaraza jeśli tylko wypowiedź na temat tego, jakie są konsekwencje dla naszego społeczeństwa dla naszej polityki to jest moim zdaniem bardzo ważny moment, dlatego że jest zasadnicza różnica pomiędzy poszukiwaniem łatwych odpowiedzi teoriach spiskowych ktoś tam to zrobił po to, żeby nie zawładnąć światem, a mówieniem oka jej pod wpływem tej pandemii mamy jakiś bardzo poważne konsekwencje dlatego jak działa nasze społeczeństwo albo też co też uważam za bardzo istotne śledzenie tego pod przykrywką tej pandemii pod pretekstem tej pandę różni politycy okazuje się, że dają sobie prawo do tego, żeby przyspieszyć pewne zmiany, które już przedtem były widoczne dajmy na to Viktor Orbán rządzący już dziś dekretami no tak to jest oczywiście dobry przykład tego jak te wszystkie sprawy aktu, które łatwo można z psychologii Zobacz właśnie to znaczy jak kwestie związane z emocjami z tym co w takim odruchu owym sposobie myślenia bywa prywatyzowane i bywa postrzegane jako jako rzeczywistość zamknięta naszych układach nerwowych i naszych w naszych indywidualnych psychologia ach, no niesie za sobą potężne społeczne polityczne konsekwencje, jakie właśnie nie odróżnia wolne od rzeczywistości społecznej politycznej czy wręcz przez tę rzeczywistość w czy pozostające z tą rzeczywistością w takim nieustannym związku sprzężenia zwrotnego no dokładnie i tutaj też wydaje mi się, że jakoś jakoś ten ten język filozoficzne, a szczególnie język klasycznej filozofii polityki może nam pomagać trochę w zrozumieniu tego jak jest związek pomiędzy naszymi jednostkowymi zachowaniami, a np. kondycją wspólnoty politycznej fantastycznie jeszcze raz wrócę do tego Tukidydesa Tukidydes pisze o tym, fantastycznie przenikliwie to znaczy on mówi tak, że w momencie, kiedy do Aten przyszła zaraza to te raz była na tyle straszna o wiele straszniejsze niż Korona Mirosław praktycznie nie dało się wyleczyć tej choroby, czyli zarażenie oznacza prawie niechybnie śmierć no też dość drastyczne objawy były bardzo drastyczne objawy tak takie, których właściwie już nasza nasza kultura już takich objawów nie nie zna i taka choroba, która pozostawia widoczne ślady na czele, kiedy już skończy, jeżeli oczywiście ktoś miał na tyle szczęścia, żeby w ogóle się z niej wydobyć i mówi o takim o tym, że tam się uruchamia coś co byśmy dzisiaj nazwali jakimś takim rodzajem doboru naturalnego bardzo okrutnego, czyli że najlepsi idą opiekować się chorymi i oni niechybnie umierają najgorsze siedzą w domach i w takim znowu wrócimy do tego pojęcia panicznym strachu przed śmiercią usiłują skorzystać ze wszystkiego co w mieście życie daje, czyli czy to są przyjemności ciała czy są przyjemności materialne to każdy się, próbując tego w jaki sposób skorzystać ostatecznie wspólnota nie tylko spór wspólnota pewnej Solidarności upada również upadają rządy prawa, ponieważ skoro panicznie boimy się za chwilę możemy to przekraczamy wszystkie granice i nikt nas nie planuje teraz możemy sobie zadać pytanie co to znaczy dla nas czy to prawda co pisze, kiedy des czy rzeczywiście myśli tak zachowujemy ja nie przypuszczam, ale całą pewnością uważam nie są tak pesymistyczną Tukidydes nie mamy też do czynienia z tak straszną chorobą, ale całą pewnością pytanie o konsekwencje dla wspólnoty pozostają to tak to jest dodatkowo trudne pytanie dlatego też, że jesteśmy w procesie to znaczy, że na dobrą sprawę nie wiemy nawet na jakim etapie rozwoju pandemii w tym momencie się znajdujemy, bo mamy oczywiście pierwsze decyzje o luzowaniu obostrzeń, ale zarazem bardzo wielu epidemiologów dopatruje się w tym gestu uzasadnionego być może politycznie, ale epidemiologiczne zupełnie nieuzasadnionego spodziewa się, że to ewidentne rozprzężenie, które już możemy zauważyć na ulicach polskich miast ja przynajmniej w Warszawie bardzo silnie zauważyłem no i to poczucie, które być może mamy w związku z tym, że władza luzuje obostrzenia właśnie, że oto mianowicie epidemia wygasa po prostu nie jest zgodna z rzeczywistością epidemia wcale nie wygasa na razie utrzymuje się to na jakimś tam poziomie stałym i taki rodzaj poluzowania może przynieść drastyczne konsekwencje właśnie to też kwestia trochę emocjonalna to znaczy ten rodzaj stosunku do do zakazów nakazów może ten rodzaj takiego właśnie myślenia, że w momencie, kiedy przychodzi z zewnątrz komunikat o tym, że już można np. otwierać niem galeria itd. to znaczy, że niebezpieczeństwo minęło łatwo, a to wcale tak nie jest no właśnie te właśnie 2 rzeczy po pierwsze to nadal to co mówisz nadal moim, zanim celujemy w mu w temacie nieufności i oczywiście jak tylko 20 sekund mama Karolina teraz na tą wypowiedź to może już po prostu mu przeniesiemy ten wywód, bo czujesz się przygotowywała do bardziej złożonej złożonej wypowiedzi, więc po prostu spotkamy się za kilka minut na antenie, bo będą informacje teraz, a za moment Karolina Wigura znowu będzie z państwa no i takie są efekty domowego prowadzenia audycji myślałem, że zdąży zjeść śliwka w czekoladzie w przerwie informacyjnej, ale niestety kolejna kolejna część naszej rozmowy została nie są przeciwko ustaw, więc najmocniej przepraszam postaram się szybko ją skonsumować połknąć tę zależność, jaka jest absolwentem KUL-u no właśnie ta udało się oddaje głos tylko jedno uszczegółowienie ja mówiłem o tym, że rzeczywiście widzę na ulicach Warszawy rozprzężenie kompletna i że po tej informacji, że obostrzenia będą dozowane ludzie tłumnie wylegli na ulice i właściwie życie zaczęło się toczyć tak jakby nic się działo i zastanawiam się właśnie tutaj razem Kasię Morawską, która też pisze na ten temat na Facebooku na ile to odzwierciedla się komunikujemy przez Facebooka właśnie w tej chwili jak nie mamy nie mamy siedzimy w studiu no, więc zastanawia się na ile to, że taki sposób karny podporządkowaliśmy się najpierw tym obostrzeniem, a potem, że ruszyliśmy tłumnie do parków i na ulicę w momencie, kiedy władza zapowiedziała zniesienie części przynajmniej tych restrykcji przy czym jak powiedziałem epidemiolodzy twierdzą, że raczej motywacja jest polityczna merytorycznych podstaw w zakresie epidemiologii w każdym razie do tego, żeby znosić obostrzenia nie ma, więc na ile to dowodzi, że mamy zaufanie właśnie do władzy no bo skoro nam tak powiedziała to się dostosowaliśmy się na ile to może jest jakaś zupełnie inna sprawa właśnie uważam jak patrzę na na teraz nowy warszawski po nie wyjeżdżam z Warszawy rzecz jasna siłą rzeczy, więc widzę tylko model warszawskie właśnie model Bielański kwarantannę, czyli maska na brodzie i aktor pan się tłumnie to myślę, że to też jest kwestia właśnie nieufności, a nie zaufania to znaczy, że w Polsce to zrobiono tak, że my byliśmy tacy karni w wielkiej mierze przez to, że baliśmy się mandatów nie było wcale także my byliśmy my byliśmy tacy tacy samo ograniczający się, dlatego że mieliśmy to przemyślane, że no tak bądź odpowiedzialni za innych tego rodzaju zachowania oczywiście zaczęły się tworzyć na samym początku pamiętam jak tę dyskusję w kulturze liberalnej myśmy sporo zaplanowanych wydarzeń co robimy i to było także były bardzo takie rozsądne dyskusji rząd nie słuchać odwołajmy to, że to to wydarzenie nie róbmy tego też byłam i swoich podróży natychmiast nie jesteśmy nie próbujmy nawet wyjeżdżać, bo to będzie bardzo bardzo nieodpowiedzialne, a dziś zachowywali w sposób taki, że zastanawiali się sami z czego mogą zrezygnować, ale potem przyszedł ten moment, kiedy za spacer można było dostać mandat i 5000zł i i to moim zdaniem było znowu może zabrzmi mocno to był rodzaj takie opakowania kwarantanny, czyli nie byliśmy już nie ograniczaliśmy się, dlatego że uważaliśmy, że to jest odpowiedzialne tylko, dlatego że baliśmy się tego policjanta, który będzie miał zły humor i interpretuje przepisy tak, żeby to było dla nas niekorzystne w związku z tym w momencie, kiedy teraz rząd mówi zaczynamy luzować obostrzenia, ale przecież rząd nie mówi z Sejmu zdejmie maski prawda nie mówi zaczynamy luzować obostrzenia to ludzie reagują właśnie tym co powiedział też kwarantanna model warszawski tak zdejmujemy mamy maski, ale na brodzie i bo dlaczego, bo już nikt nie dostanie tego mandatu, więc ja uważam to skutek nieufności, a nie mniej zaufania i toteż przypomina model świecki oni, ale nie mieli narzuconego np. zakazu zgromadzeń powyżej 2 osób tylko powyżej 50 osób, ale większość zgromadzeń powyżej 2 osób została odwołana ludzie przestali robić no tak, ale oni przestali robić, dlatego że jednak istotnym kontekstem dla decyzji o tym czy się spotykać się nie spotykać maskę nosić w sposób odpowiadający regułom jej zastosowania czy nosić ją w sposób ekstrawagancki nagrodzie właśnie no, więc kontekstem dla tych wszystkich decyzji była jednak epidemia to znaczy było to, że no panuje Virus wirus jest niebezpieczne drogi zakażenia wirusem znam robimy wszystko po to, żeby się nie zakazić natomiast tutaj jak mamy sytuację, w której wirus jest w zasadzie jakimś mem być może internetowym, a nasze zachowania czy jakoś się jakimś tematem różnych dyskusji natomiast nasze zachowania regulowana byłoby tylko o tym czy dostaniemy mandat, czego nie dostaniemy, czyli w zasadzie, jakby kwestia rzeczywistej rzeczywistości w ogóle nie odgrywają większej roli to jest dosyć mocno powiedziałbym niepokojąca, ale niepokojąco dobrze, ale bardzo dobrze rozumiem, dlaczego ludzie w tej chwili nie chcą już stosować się do ostrych rygorów gwaranta, ponieważ poproszono o ich o lokal w stanie nastąpiła tak poproszonych o bardzo wiele traktowano ich brakiem zaufania publicznie pokazywano, że są tacy, którzy mogą łamać reguły kwarantanny jeszcze w dodatku no i teraz aha no właśnie ten już się nie zmaterializował w większości też takiego osobistego doświadczenia to znaczy np. we wystarczy ludzie porównują liczbę się, że na na raka w Polsce umiera przepraszam nie chcę się pomysł 150 000 ludzi rocznie ana Korona nie znam dokładnych danych, ale pół 1000 co to znaczy czy to znaczy, że ten wirus jest prawdziwy czy nie jest prawdziwe ludzie zaczynają zaczynają po sobie tego rodzaju pytania zadawać, jaka dziś uważam, że uważam, że to było tak bardzo tak to taki właśnie taka, a atmosfera wprowadzenie tego tak dawno była mocno taka autorytatywnie dodać do tego, bo tego rzeczywiście nie poprzedziła żadna sensowna rozmowa żadna sensowna dyskusja tylko tylko było to faktycznie przeprowadzona w sposób zupełnie arbitralny natomiast Zobacz to jest ten paradoks jest taka strona internetowa taki serwis internetowy znakomity polecam go państwo od lat go czytuje to jest dobra antidotum na rozmaite teorie spiskowe i różnymi, zwłaszcza właśnie medyczne mity stronę z pasa jest Based Medicine po prostu science Based Medicine oraz kto jest serwis prowadzony przez przez znakomitych lekarzy większości profesorów medycyny, którzy niektórzy po prostu zajmują się zdemaskowaniem różnych dziwnych pseudomedycznych koncepcji teorii przedstawiają rzetelne wyniki badania analizują różne sytuacje ostrzegają no i tam jest takim autor 1 z głównych Dawid Górski który, który napisał na Twitterze jakoś tak mniej więcej nie wiem miesiąc temu jak już w każdym razie epidemia była na zaawansowanym etapie, że bardzo wiele krajów wprowadza teraz te wszystkie restrykcje, o których mówimy to znaczy wprowadza ten blok Down co spotyka się z negatywną reakcją negacjonizmu różnego rodzaju, którzy twierdzą, że wirus nie jest żadnym zagrożeniem efekcie tych restrykcji, które te kraje wprowadzają nie załamią się systemy opieki zdrowotnej to znaczy nie będzie takiej sytuacji, jaka miała miejsce w lombardzie np. w niektórych rejonach kraju w Hiszpanii czytam częściowo we Francji też i będzie to właśnie wtedy argument dla negacji listów, że przecież tak na dobrą sprawę wirus nie jest wcale groźny i nie było potrzeby, żeby ten rok dał zakładać, więc dochodzi do takiej właśnie trochę klasycznej sytuacji jak w wielu teoriach spiskowych tak bardzo ciekawy chociaż, chociaż jeśli ten i my mamy możemy teraz oczywiście myślę, że nie to było wszystko histeria nie trzeba było wcale robić takiego zamknięcia zobaczcie nic się nie stało na trochę ludzi zmarło, ale przecież nie mamy tutaj wcale takiej apokaliptycznej sytuacji, jakiej żeśmy się początkowo spodziewali, słysząc doniesienia o tym co się witali działo no i teraz może być z kolei właśnie taki moment, w którym uznamy, że nie no to w takim razie dość tego skończymy z tym zamknięciem radośnie biegniemy do parków do kin galerii handlowych na i wtedy może niestety nastąpić druga fala znacznie bardziej niebezpieczna no tak to znaczy to jest może także, że myślimy być może poniesiemy koszt jeszcze 1 mówiłam o takich kosztach przy psychologicznych jednostkowych wspólnotowych a, a jest przynajmniej jeszcze jeszcze 1 koszt to znaczy, że przez to, że ten ten blok dał i był taki taki zdecydowany taki jakiś silny, ale zdecydowane taki taki sposób, który wynikał z kopiowania to nie było także, że osiedlić my pomyśleliśmy no dobrze to np. Chiny to zrobiły tak Włochy zrobiły tak, a świat tak to jak zrobić to Polska tylko po prostu zaczęliśmy kopiować w sposób właściwie nie przedyskutowane wszystko po kolei ten rok to ktoś oczywiście może powiedzieć no tak dzięki temu zobaczcie, jakie są świetne wyniki są osoby w tej chwili ta epidemia praktycznie ma bardzo niewiele jest ofiar bardzo niewiele jest chory no dobrze, ale ostatnio czytałam bardzo ciekawą opinię York Timesie, gdzie pewien lekarz pisze no dobrze to wypłaciliśmy Krzywą tak strasznie chcieliśmy wywłaszczyć Krzywą to ją w pewnych krajach gościliśmy to świetnie jest dalej teraz związujemy te obostrzenia co i trzeba pójść z kolei skosy z powrotem do góry to czy czy rzeczy tak, ale jeszcze większy, ale było dobrym pomysłem ale co by było wtedy alternatywą się, że wtedy mielibyśmy właśnie taką sytuację włoską po prostu nastąpiłby jakiś kolarz kompletny i mnóstwo ludzi, by bez zmarło właśnie to jest jakaś taka zupełnie paradoksalna sytuacja, bo nie ma do końca dobrych rozwiązań tak, ale właśnie ja ja sobie nie dostrzegł żaden sposób prawo do tego, żeby mówić ja znam dobre rozwiązania nie nieznani ale, ale tak naprawdę nikt ich do końca nie zna i ja mam chyba to jest chyba przyczyną mojego największego krytycyzmu to znaczy, że nie zaczęliśmy odpowiedzenia sobie z taką sytuacją jeszcze nie spotkaliśmy nie wiemy, jaki jest najlepsze rozwiązanie w tej sytuacji może przez nasze zastanówmy czy czy na pewno kopiowanie wszystkiego co widzimy w innych miejscach jest dobrym pomysłem czy też może będziemy np. dopasowywać te te sprowadzane z osoby egzekwowania kwarantannę do tego jacy są Polacy no tak to jest oczywiście myślę też pod tym względem nie chcę użyć tego słowa jak taki problematyczny sposób, bo może nie jest, a propos do końca kontekstu ponurego, w którym rozmawiamy, ale to jest interesujące pola dla dla kogoś, kto się zajmuje tak jak socjologia emocji chyba do obserwowania tych wszystkich no właśnie sytuacji, które są kompletnie bezprecedensowe to znaczy, która na, które zdarzają się po raz pierwszy, dla których trudno znaleźć jakiś rodzaj przynajmniej w ciągu ostatnich 100 lat takiego takiego odpowiednika w historii, bo mieliśmy różne różne epidemie rzecz jasna ale, ale tego rodzaju rozwiązań się też nie wprowadzało, więc to skądinąd jak jest w ogóle dość dość oryginalna sytuacja, więc chyba poza wszystkim jest dość ciekawe pole badań to jest bardzo ciekawe pole badań można powiedzieć tak w skrócie, że w naszym bardzo skomplikowanym społeczeństwie, które bardzo dynamicznie zmienia jest są 2 rodzaje problemów jednak problemy to są problemy techniczne to są problemy, na które odpowiedzi już znane, czyli np. generalnie wiemy co zrobić z Odrą prawda no la po prostu szczepić jak największą liczbę ludzi w populacji i wtedy Odry po prostu nie będzie zatem nie będzie też groźnych powikłań, ale są też problemy, które są związane z szybko zmieniającym się światem i do tych problemów takich technicznych rozwiązań takie techniczne rozwiązania jest za zastosować bardzo trudno, czyli np. właśnie bardzo trudno zastosować techniczne rozwiązania do nowego rodzaju pandemii, bo to jest nowy rodzaj pandemii ona jest globalna przysporzy nas na świat jest taki globalne jednocześnie pewne podobieństwa z grypą Hiszpanką tzw. sprzed 100 lat są, ale to nie jest także to jest wszystko to samo na rzecz społeczeństwa jest też zupełnie inne możliwości odnajdywania ludzi, którzy są nosicielami nawet bezobjawowym jest zupełnie inna, a zatem w przypadku tego rodzaju problemów potrzebne jest znacznie dokładniejszy Namysł i znacznie większa kreatywność kreatywności nie osiąga się przez arbitralne decyzje idące z góry kreatywność można osiągnąć tylko dzięki rozmowie został chyba pozostaje nam życzyć sobie państwo, żeby taka rozmowa się wreszcie w Polsce zaczęła toczyć no bo od niej bardzo wiele zależy nie tylko zależy to jak dzisiaj się czujemy jak dzisiaj wygląda nasze doświadczenia jeszcze w zamknięciu jeszcze w szalejącej epidemii, ale też od tego ogromnym stopniu zależy w jaki sposób rzeczywistość będzie wyglądała, kiedy minie Korona wirus, ale cała reszta zostanie tak właśnie tego sobie możemy rzeczy że, żebyśmy trochę więcej rozmawiali i żeby żebyśmy trochę więcej sobie ufali w tej możliwości rozmowy bardzo dziękuję to jest bardzo świetne życzenia przyłączam się dr karnego liczymy na randkę tak jest Dachser Karolina Wigura socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i kultura liberalna bardzo dziękuję no a teraz informacja po informacjach Radosław Korzycki się pojawi na antenie Radia TOK FM będziemy rozmawiali o Stanach Zjednoczonych i o tym co się w stanach Zjednoczonych dzieje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array