REKLAMA

Kinematografia w pandemii

Połączenie
Data emisji:
2020-05-04 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Joanna Malicka ze szkoły filmowej w Katowicach i szkoły Wajdy w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam serdecznie będziemy mówili no właśnie będziemy mówili o branży, która w zasadzie można, by powiedzieć tak trochę dramatycznie spadła porażone Korona wirusem, czyli o filmie, który się ani w tej chwili nie zasadniczo nie dystrybuuje ani się nie kręci jeśli już tak w to już powiedzieć gra, czyli nie ma Rozwiń » ani produkcji ani ani dystrybucji, czyli tych kluczowych wymiarów jeśli chodzi o od kina w ogóle prawda jako dziedzinę twórczą to prawda w dodatku w Polsce właściwie w tej Europie, że nie powiedzieć na świecie wygląda to tak, że jest to pewien system naczyń połączonych to znaczy w momencie, kiedy stanęła zatrzymały się kina tak naprawdę niepokojące zrobiła się we wszystkich właśnie płaszczyznach polach kinematografii, bo o to finansowanie nasze jest związane z tym, że jeżeli widzowie nie chodzą takim to oznacza, że nie możemy produkować jeszcze nie możemy produkować widzowie nie będą chodzili do kin, a wszystko jeszcze łączy się dystrybucją, która tak naprawdę jest dokładanie się do wielkiego takiego worka pieniędzy, które jest Polski Instytut sztuki filmowej, a z tego worka cierpią wszyscy to znaczy również nie zapominajmy tutaj o edukacji nie zapominajmy o tym, że małe kina w małych miejscowościach nie małych ośrodkach czerpią pieniądze na cyfryzację na poprawianie jakości edukacja jest związana jest to edukacja od mysz mam namyśli festiwale filmowe wielkie festiwale filmowe i maleńkie festiwale filmowe i edukację dla dzieci dla młodzieży dla szkół 1 słowem naprawdę znaleźliśmy się na bardzo trudnej sytuacji w dodatku w odróżnieniu od innych branż właściwie nie wiadomo, kiedy ta sytuacja się zmieni, bo większość festiwali filmowych tych wielkich światowych, które tak naprawdę napędzają całą machinę promocyjną zostało w tym roku przeniesiona nie wiadomo jak to będzie wiadomo w to co prawda zmian będą wielkie targi marszałek w tym w Cannes, ale już nie wiadomo jak będzie festiwalem w Polsce największe festiwale na razie się odbywają także na naprawdę sytuacja jest straszna nie wiadomo, kiedy skończy i taka bezprecedensowa trochę tak jakby wybuchła wojna wysadziła wszystkie kina w powietrze no szczerze mówiąc tak, bo im festiwal w Cannes w najgorszych historycznie najgorszych sytuacjach jednak się odbywał i jest pierwszy raz, gdy właściwie jesteśmy totalnej pustce, a może powiedzmy od razu nie chodzi tylko łącznie rozrywkę, ale chodzi również o być strasznie mocna gałąź Europejskiej ba światowej gospodarki, bo Unia nie myślę tylko o Oli uda się np. o Azji, która jest ogromnym rynkiem zbytu i ogromnym rynkiem produkcji, więc czy pracują przy produkcji filmów 10001000 osób, które nagle znalazły się często dramatycznych sytuacjach jeszcze za zarząd zauważa, że tu nie chodzi tylko wyłącznie o uprzywilejowaną grupę, która czerpie swoje zyski z tantiem czy rzeczywiście dystrybucja również ludzie, którzy pracują z dnia na dzień mają umowy o dzieło, bo często się bardzo często są to ludzie, którzy pracują na śmieciówkach i właściwie nie mają żadnej perspektywy także to lica całe i te takie emocjonalne słowa, które pojawiają, że wokół kinematografii są związane również takim często gotowym bytową sytuację to niewątpliwie, bo tutaj rzeczywiście model free lansu jest modelem dominującym tutaj w zasadzie nikt nie ma ta to wszyscy są wolnymi strzelcami to od producenta chyba aż po sam do prawda czyli, czyli właśnie wszyscy są w kłopocie, ale teraz tak zastanówmy się nad tym, bo w całym tym chaosie rysuje się 1 rzeczywiście taki aktor czy taka grupa aktorów rynkowych, która na tym można powiedzieć zyskuje, czyli Platformy streamingowe, które rzeczywiście w tym momencie okazały się tym ratunkiem dla całej branży i Netflix, które jest 1 z największych graczy jeśli nie największą, który mówi także w zasadzie mamy tyle produkcję otwartych tyle już zrobionych wyprodukowanych i seriali filmów, że możemy na tym jeszcze długo pojechać jak nam się to skończy to mamy całą kolejkę producentów schodził do, którzy chcą nam wciskać swoją produkcję nie wiedzą co zrobić, więc można, by powiedzieć w zasadzie to jest jedyne co nad całym tym potwornym kryzysie zarabia, czyli właśnie nowe modele dystrybucji tak to jest bank i tak nie, bo Platformy streamingowe oczywiście o on właściciela Platformy platform są na doskonałej sytuacji, ponieważ zamknięcie w domach naturalny sposób sięgamy po Platformy streamingowe będzie trzeba pamiętać, że po pierwsze, ich źródła licencji to się w pewnym momencie wyczerpią, a film tym różni np. do teatru, że nic nie może powstać w ciągu 1 chwili Netflix HBO Amazon on ani nas przyzwyczaili do tego, że dostajemy produkcja naprawdę wielkiej wysokiej jakości i żeby taką jakoś osiągnąć nie muszą pamiętać o tym, że my filmem i seriale powstają w ciągu kilku lat no, nawet jeżeli jeżeli mają ogromne środki ogromne pieniądze no to nie są w stanie tak cały czas tego brzeżan za słowo kontentu dostarczać dostarczać dostarczać pewno mają to źródło się wyczerpie, a w tej chwili na świat w stanach w ogóle nie ma żadnej produkcji i nic nie nie wskazuje na to że, że wielkie produkcje ruszą na jej uważam, że to jest duża optymizm mówienie, że na za chwilę wszyscy producenci do nas przyjdą jeśli będzie miał, kto przychodzić, bo wielkie filmy blogosfery też zostały wstrzymane i też na razie nikt nie wraca na plan premier są przesuwane tutaj chyba już wszyscy wiedzą, że James Bond, który tradycyjnie w Azji zarabia najwięcej w tej chwili w ogóle nie będzie wprowadzone, w które właściwie nie wiadomo, kiedy będzie prowadzone w Azji itd. tak dalej trzeba tutaj podkreślić, że źródłem pieniędzy w kinematografie wciąż pozostają bilety kinowe i oczywiście Platformy zarabiają Netflix ogłosił oficjalnie, że ma najlepszy, żeby wynik z nowych subskrypcji w historii, ale to nie znaczy, że widzowie nie znudzą się w pewnym momencie nie zażądania przyzwyczajeni właśnie takiego cały czas przebyć zdobywania nie zażądają nagle nowych nowych tytułów, więc nowe jest to trochę no być może nadmierny optymizm, ale rzeczywiście to jest jedyne jedyna gałąź kinematografii która, która jeszcze ma na co liczyć, która jeszcze jest tutaj w tej najlepszej sytuacji, ale niektórzy twierdzą, że to właśnie opodatkowanie Netfliksa opodatkowanie serwisów streamingowych miałoby być tym nowym napływem pieniędzy, które jest w stanie uruchomić ten dorastający biznes i w jakim sensie znowu go postawić nogi czy te uważa, że to jest pomysł, którym ma szansę realizacji może to po pierwsze po drugie czy to rzeczywiście o to chodzi jeśli jeśli mówimy o sytuacji w Polsce to powiedzmy sobie szczerze to tak naprawdę nie jest jakieś nowe opodatkowanie tylko to jest akt sprawiedliwości, bo z, a ustawa o kinematografii, która weszła w życie 2005 roku no oczywiście nawet nie wyobrażaliśmy sobie wtedy będzie istniało coś takiego jak Platformy streamingowe, czyli oglądanie na żywo na życzenie filmów z całego świata świetnego tylko sobie życzymy legalnie natomiast to ten już słynne 1,5% to jest coś co my płacimy i tak swoje kupując bilet do kina, włączając telewizje czy, włączając telewizor oglądając reklamy tele telewizji właściwie wszystkie podmioty działające w Polsce na rynku te 1,5% płacą i ta jest jak ja bym powiedziała jawna niesprawiedliwość, że Platformy streamingowe, które w tym momencie tak mocno prą do przodu i są tak dobrej sytuacji tego podatku daniny właściwie nie płacę to jest rzeczywiście także producenci, zwłaszcza ci, którzy mieli zaplanowane i tutaj sytuacja w Polsce zaplanowane swoje premiery muszę na stanęli przed wyborem albo zapłacimy albo w ogóle nie wprowadzimy naszych filmów na duże ekrany albo na wersję właściwie nie wiadomo co się stanie i bardzo szybko producenci przed wszystkim Zimocha iter, ale też w lesie dziś nie zaśnie nikt Bartosza Kowalskiego notowali senatorze czy 65 dni zdecydowali się na to, że pokażą swoje filmy w platformach streamingowe we wszystkich dokumentach polskiego Instytutu sztuki filmowej wprowadzono zasadę, że taka plan premiera premiera Platformy streamingowe jest równoznaczna z taką rzeczywistą prawdziwą premierą w kinie nawet Oscary w swoim regulaminie zmieniły co jest kamieniem milowym mini nikt tego nie spodziewał zmieniły w regulaminie paragraf i można teraz zgłaszać filmy, które swoją premierę miały na platformach streamingowych, więc 1 słowem, choć oczywiście są tak naprawdę maleńkie zyski, bo prawdopodobnie jako tacy zwykli zjadacze kontent Platformy streamingowe nawet nie zauważymy że, że ta danina jest prowadzona, ale to jest jakaś furtka i to, że środowisko filmowców w Polsce tak mocno apeluję o to, żeby rzeczywiście ta danina była prowadzona na jaw, że to jest jedyna droga do takich tak naprawdę sprawiedliwości i dalsze nie do końca rozumiem, dlaczego meczów, żeby była jasność to i to było także, że w środowisko od dawna apelowało o to, żeby Platformy streamingowe były traktowane dokładnie taki sam sposób jak np. nadawcy telewizji w telewizyjnej, ale tak, jakby ciągle przesuwano przesuwano ten ten pomysł i w tej chwili nadarza się okazja żeby, żeby sprawiedliwość została rzeczywiście egzekwowane to nie jest takie dziwne, że to przesuwano trudno rozmawiać z globalnym aktorem prawda to jest ten problem z dyskusją z wielką korporacją i akurat z regulacją Platformy to wszyscy na świecie mają kłopoty mało, kto się chce zerwać przez szereg w obawie, że dotknął go jakieś reperkusje reakcji naprawdę takie wprowadzenie rygorów podatkowych, więc to jest jakiś tam pytanie oczywiście jak będą też reagowały inne rynki w Europie prawda na ile to będzie standard po prostu mnie się również wydaje, że to standard być powinien i już do powiedzmy szczerze w momencie kiedy, kiedy te regulacje były wprowadzane tak jak mówię oczywiście ustawa była wielokrotnie nowelizowana, ale w 2005 roku 2000 piąte roku to jest moment, kiedy powstaje w sam pomysł utworzenia takiej takich funduszy, z których każdy może wziąć coś każdy coś skład, ale też każdy może też mając na jasnych zasada jest jedyną naprawdę nikomu nikt sobie nawet nie wyobrażał, że będzie taka możliwość, że Platformy streamingowe będą prace, by powstaną na takich zasadach w ustawie jest mowa np. o czym córce, o czym już zupełnie nie pamiętam, czyli wypożyczalnia i po pierwsze, raczkujący pomysł na giełdę to były właśnie takie na wewnętrznych z pierwotnej wersji był tak rodzajem takiej wypożyczalni i torze, że to, że w tej chwili zmienił się ono zmieniać nasze przyzwyczajenia konsumenckie no uważam, że prawo naprawdę powinno reagować na to co się dzieje, a pandemia pokazała, że być może jest to jedyna jedyna droga do jakiegoś takiego trzeba przejścia oczywiście nie suchą nogą, bo już kinematografia poniesie na pewno spore będzie miała spore problemy z tym co się stanie po pandemii, ale być może jest to rzeczywiście pomysł na to żeby, choć trochę pomóc no tak jak mówię nie tylko produkcji naszych filmów, ale również całej masie innych działań około filmowych, które również są finansowane z polskiego Instytutu sztuki filmowej to jest oczywiście to duże pytanie w jaki sposób też wrócić do normy to znaczy w jaki sposób uruchomić nowe kina kiedy kto do nich będzie chciał przejść ile widzów będzie mogło przejść no i przede wszystkim czy będzie jakiś totalny natłok i raptownym wysyp tych produkcji, które mają wstrzymane premier też może być fatalny w rządkach prawda a kto to co, mówi że bardzo ciekawa, bo tak jak pandemia się nawarstwia tak zmieniają pomysły i najpierw bardzo duże mówiła o tym, że NATO wniesienia się doczekamy takiego szczęśliwego nadmiaru filmu nawet mówiono o kanibalizmie, czyli o tym, że będziemy się wzajemnie, że nadmiar premier filmowych będzie powodowało będzie coraz więcej coraz więcej, że nie wiem premier będą raz w tygodniu co źle i będzie nadmiar a, ale ostatnio coraz więcej badaczy rynku jednak mówi o tym, że nie będzie takie optymistyczne i być może będzie to jednak inaczej wyglądało, więc jak rynek podniesie nie wiem, ale oprócz samego rynku kinowego no właśnie chyba najstraszniejsze znaczek oprócz samej produkcji filmowej myślę, że największym problemem są tutaj również takie rzeczy jak festiwale marketing to rzeczy niezauważalne, które tak naprawdę budowały obleją wybuduje dziękuję bardzo, Anna Malicka ze szkoły filmowej w Katowicach i ze szkoły Wajda w Warszawie była z nami 1439 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA