REKLAMA

"Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu", czyli "Miś" Stanisława Barei

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-04 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:24 min.
Udostępnij:

Publiczność była „Misiem” zachwycona. Przez kilka miesięcy, czyli aż do ogłoszenia stanu wojennego, film zobaczyło ponad 600 tysięcy widzów. Ale krytycy kręcili nosem. Na przykład w tygodniku „Przyjaciółka” można było tamtej wiosny przeczytać, że „otrzymaliśmy zlepek gagów i skeczów dość nieudolnie trzymających się kupy i wyraźnie niedopracowanych reżysersko i scenariuszowo”. Rozwiń »
Andrzej Lipiński - krytyk filmowy i niezawodowy aktor - na łamach „Ekranu” tracił wręcz cierpliwość: „Mamy cienkie aluzje i ukrytą zgrywę, żart o lekkości kafaru i dowcip o przejrzystości artykułu wstępnego”.
Takich nie pozostawiających suchej nitki recenzji było więcej.
Mało kto się na „Misiu” wówczas poznał, na to trzeba było poczekać... Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dobry wieczór państwu jesteśmy już zaczynamy Karolina Lewicka przy mikrofonie Małgorzata Łuczyńska wydaje to plan na wspólne 2 godziny, jakie nam jeszcze zostało z tego pierwszego majowego poniedziałku tuż po długim weekendzie po dwudziestej drugiej będziemy na premierze filmu Miś Stanisława Barei budów było z budową niech żyje nam prezes naszego klubu nie żyje nam prezes klubu sportowego Tęcza Ryszard Ochódzki twarzy Stanisława Tyma wtargnął na ekrany kin Rozwiń » dokładnie 39 lat temu publiczność była mi się zachwycona przez kilka miesięcy, czyli aż do ogłoszenia stanu wojennego film zobaczyło ponad 600 000 widzów, ale krytycy kręcili nosem np. w tygodniku przyjaciółka można było tamtej wiosny przeczytać, że otrzymaliśmy zlepek gagów i Skeczów dość nieudolnie trzymających się kupy i wyraźnie niedopracowanych reżysersko i scenariusz owo Andrzej Lipiński krytyk filmowy nie zawodowy aktor na łamach ekranu tracił red cierpliwość mamy cięcia aluzji ukrytą zgrywy żartu lekkości kafary dowcip o przejrzystości artykułu wstępnego takich nie pozostawiający suchej nitki recenzji było więcej mało, kto się nam się wówczas poznała szkoda, bo nie wiem jak państwo Alejami się po prostu uwielbiam to film z nas i u nas zaryzykuję nawet twierdzenie, że nadzwyczaj udatnie kładli nasz naród na kozetkę dokonywali wiwisekcji 4 Witkacy Gombrowicz Mrożek Bareja właśnie na potwierdzenie tej tezy 1 dowód np. postać trenera Jarząbka jest wieczna, bo Czyż nie pokazuje się on nam w całej swej okazałości w dajmy NATO pisze Joanny Lichockiej i tu cytat to świetny czas, by dziękować Bogu, że liderem rządzącego obozu jest polityk o takich zdolnościach jak Jarosław Kaczyński Czyż nie słyszą państwo w tle do nośnego Ubu Ubu no właśnie to na pewno będzie audycja na skalę naszych możliwości udziałem redaktora Macieja Łuczaka, a po dwudziestej trzeciej o fajnym kraju do życia, jakie miejsce od razu przyszło państwu do głowy ciepłe Włochy porządnie zorganizowane Niemcy opiekuńcze Norwegia państwo wielu możliwości, czyli stany Zjednoczone może coś egzotycznego pod palmami nad brzegiem oceanu to teraz inne pytanie czy Polska jest sympatycznym krajem do życia czy raczej pod górkę wiatr w oczy, a jeśli tak to co musiałoby się zmienić, żeby w Polsce żyło się dobrze lub jeszcze lepiej to pytanie zadał dziesięciorga eksperta Michał Sutowski z krytyki politycznej z tych rozmów powstała jego najnowsza książka fajny kraj do życia o diagnozach receptach niezawartych porozmawiamy z redaktorem Czuchnowskim z ostatniej godzinie poniedziałkowego wieczoru w radiu TOK FM zapraszamy do północy to jest Miś na skalę naszych możliwości ani potrzeb cenzorzy, obracając zdanie w ustach w końcu zapada wyrok nie będzie przycinka będzie krótka to jest Miś na miarę naszych możliwości kropkę myśli chyba nie do końca zdają sobie sprawę, że patrząc na słomianą kukłę w czapeczce Pellowski produkcji wyszło jeszcze komicznej, ale cenzura to poważna rzecz dowcipu nie chwyta za drodzy panowie każą wyciąć kilkadziesiąt scen w sumie 14 filmu na szczęście trwa właśnie odwilż po wydarzeniach sierpniowych stanowiska potracili minister kultury sztuki Zygmunt Naidoo ski oraz jego zastępca Antoni Unii WICZ, który osobiście zgłosił aż kilkanaście scen do prze montowania przepisy dotyczące konotacji mają być zliberalizowane, a poza tym Gierek odszedł niesławie film jest o czasach gierkowskich w sumie co to szkodzi dać społeczeństwu taki wentyl bezpieczeństwa, a przy okazji rozliczyć z poprzednikami tak przecież robi w tym systemie każda następna ekipa zostają, więc scenę dekorowanie dziedzica pruskiego polską flagą i kupowania mięsa w kiosku i scena nauki tekstu rozmowy milicjanta z kierowcami sprawdzić czy nie ksiądz i bar mleczny ze sztućcami na łańcuchach i rozmowa o tradycji nałoży Węglarz tradycja to jest coś ekstra ekstradycja wiele innych też nie udaje się za to obronić pierwotnego nazwiska głównego bohatera Rysiek miał być nowohucki, ale na szarganie nowej Huty zgody czynników wyższych absolutnie nie ma wyczerpano zatem przychód u zwykłe zamieniono na krytykowane samo cha na cecha AC to teraz BZ jest Ryszard Ochódzki, czyli Miś płk. Miś był przez kilkanaście miesięcy aż wreszcie trafione ekrany kin jest 4maja 1981 roku jest z nami redaktor Maciej Łuczak prawnik dziennikarz autor książek Miś, czyli rzecz o Stanisławie Barei oraz krótki kurs PRL wg Barei dobry wieczór kłaniam się serdecznie ją będziemy rozmawiać o filmie misie to pana ulubiony film tak, jeżeli miałbym dokonać wyboru to na pewno głosowałbym za misiem prawie każdy reżyser ma swoje lepsze gorsze działa tak samo jest Marią tutaj jako geniusz objawił się wg mnie w pełnym wymiarze właśnie przez miesiąc z października 1979 roku ruszają zdjęcia do misia od początku było wiadomo chciałbym pana zapytać o obsadę, że w tej obsadzie znajdą się 3 nazwiska Stanisław tym Krzysztof Kowalewski i Bronisław Pawlik, a jak Stanisław Bareja, a znalazł reszta aktorów to w dużej mierze też były pomysły pana Stanisława Tyma, bo oni stworzyli świetny duet już od pewnego czasu i tutaj uzupełniali się bardzo dobrze ne IT wspólne ich dokonania nabrały naprawdę świetnego kształtu również co do pewnych wyborów personalnych, a barem swoich ulubionych aktorów tak samo jak Stanisław tym, aczkolwiek co możemy powiedzieć lubię również wspierać swoje dokonania filmowe za pomocą najbliższych myślą o wystąpił syn Janek liczył liczby osób stojących w kolejce wystąpiła córka Kasia, która zagrała epizodyczną rolę sekretarki w komendzie milicji także o sam reżyser także wystąpił właściciel skakania w Londynie rzecz jasna tak jest również sam siebie obsadził, jeżeli chodzi o to wyjazdy zagraniczne to było trochę także Bareja wprawie każdym swoim filmie lubił jakiś wątek poza polskiej pokazywać co dawało pretekst do tego, żeby ekipa wyjechała nie mogła być zbyt duża z tego brała się zawsze to, że obsadza się w 1 z ról w tym wypadku właśnie tutaj Polonusa, który ma sklepy z mięsem co też bardzo wpisywało się w jego zainteresowania i rodzinne tradycje Barbarę Barską, czyli Irenę ludzką patrzył Bareja w teatrze na woli do roli Aleksandry kozę zaangażował Krystynę Podlaską epizod wyłysiał matki w kiosku ruchu wszyscy chyba pamiętamy zagrał najsłynniejszy wtedy Polski kaskader Krzysztof FUS widzimy też tej scenie Wiktora Zborowskiego i Barbarę winiarską te strony ten lekarz taki krąg krąg to, że towarzyski też prawda pojawiają się głosy właściwie ci sami aktorzy właśnie rodzina kochany właśnie Bronisław Pawlik Jan Kowalewski, który też pojawiał się w wielu filmach ostatnio to wypłynęło jakoś ja tym oczywiście pamiętałem, ale to zostało przypomniane również pojawia się w 1 z ostatnich sceny amerykański koszykarz ten właśnie kto, które grał w Polskiej lidze witamy odkrywa w cudzysłowie oczywiście rólkę młodego łódzkiego, który jak był młody tomograf koszykówka Ryszard Ochódzki prezes klubu sportowego Tęcza prowadzi na boku lewe interesy i podczas wyjazdu zagranicę zostaje zatrzymana, ponieważ jego paszportu wyrwano kilka kartek to zagranica nie może wyjechać Ochocki podejrzewa, że była żona Irena to zrobiła, bo chciałam opóźnić wyjazd do Londynu, bo tam jest Jan Paweł Kowal jak pani redaktor streszcza fabułę ta jest tak Zawiła tak działa tylko taki króciutki wstęp, bo chciałam zapytać, kto wpadł na ten pomysł, kto wymyślił misja to tym zbadają czy bardziej Bareja to była praca wspólna, ale całą tutaj warstwę taką fabularną raczej myślał o tym, Bareja była osobą, która tak jak paciorki różańca się na lekka na coś trwałego to dostarczał pomysły Gagi słowne obserwacje socjologiczne i tutaj bardzo dobrze się też uzupełniali, a no More w tym swoim takim okiem dokumentalisty, bo tak naprawdę to jego filmy w szczególności miejsc to nic innego jak taki paradokumentalny zapis tamtej Polski wiele rzeczy było praktycznie przeniesionych z życia ona oczywiście były troszkę podrasowane troskę zmienione jakoś o szlifowane, ale one grały właśnie pomysłowością i zmysłem obserwacji bardziej, które miały niesamowite w tym względzie zdolności Miś powstawały w bardzo specyficznymi ważnym okresie dla Polski jest przełom lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych jak już mówiłam zdjęcia ruszyły w październiku 70 tego dziewiątego ostatnie ujęcia kręcono zimą zresztą zresztą bardzo groźne roku osiemdziesiątego i często mówi się o tym, że to był też taki okres chwilowego zawieszenia broni władze z filmowcami tylko dlatego mi się mógł się ostatecznie okazać w takim kształcie w jakim znamy go dzisiaj tak, ale to była już ta faza schyłkowa, bo na początku jeszcze przed sierpniem była kwestia związana z wieloma zastrzeżeniami cenzurę i dopiero po tym, jak władza straciła zainteresowanie tak błahymi sprawami jak kwestia sztuki filmowej udało się ten film zakończyć i te ingerencje cenzury tego co dobrze pamiętamy ograniczyły się do 6 uwag wcześniej było ich aż 32 co praktycznie masa krowa film, a to co zostało wprowadzone jakiś istotny sposób jednak nie ingerował w jego kształt tak najbardziej władza bała się już mówię o tej drugiej finalnej części aluzji takich politycznych bezpośrednich co do pewnych osób cały parę z kolei bardzo lubił, więc musiało zniknąć nazwisko nowohucki dlatego pojawił się Ryszard Ochódzki nie mógł się pojawić się także reżyser Poręba 8 przemienił na reżysera Zagaj nago, ale tak wszyscy wiedzieli, jaką chodzi podobnie było Philips kim partyjnym aktorem, którego nie darzył sympatią Bareja on został zmieniony na francuskiego rzeczywiście sprawdziłam co kwestionowała cenzura w tym pierwszym podejściu, gdyby te wszystkie sceny zdania dialogi wypadło to faktycznie nie byłoby, czego zbierać, bo zakwestionowano m.in. fragment ten w barze mlecznym czy pijackiej melinie scenę z wręczanie paszportów w trybie pilnym na poduszkach także niektóre zdania tylko jeszcze pan pozwoli dokończyć film jest najważniejszą ze sztuk to jest Miś na skalę naszych możliwości czy słuszną linię ma nasza władza w sumie to była 14 filmu można powiedzieć, że mi się tak naprawdę jest 1 z osiągnięć polskiego sierpnia również co nie całkiem ironiczne, bo jednak wolność zupełnie inaczej wyglądała właśnie po tym, przełomie był jeszcze takie wiceminister Antoni i o nich, który także dorzucił swoje 3gr między nimi nie poddała się dekoracja dziedzica pruskiego biało-czerwoną szarfą i parodia festiwalu piosenki żołnierskiej wkoło brzegu doskonała zresztą tak jest były też zastrzeżenia cenzury co ciekawe zabawne do tytułu filmu ostatnia parowe czka hrabiego Barry Kenta usiłowano zmienić harować, żeby nie była aluzja do tego, że nie ma więcej to jest fatalnie na rynku na bary łatkę albo na żarówkę na co na szczęście się ekipa nie zgodziła potem już odpuszczono sobie, a wszystko nawiązuje do tego zainteresowania mięsem zaopatrzenie wędlinami Stanisława Barei, które wyniósł z domu pochodzi z rodziny Węglina wędliniarskiej impreza Gazecie Sylwester prowadził taki zakład masarni czy potem pracował państwowych firmach, które się tym zajmowały tutaj pewna anegdota ojciec reżysera lubił wypić, ale był też bardzo sumienny i miał pewien rys szlachetnej zawodowy, jeżeli jechał np. sprawdzać jakość wędlin te dni nie pił mówił, że jego kubki smakowe tego nie wytrzymują mógłby przepuścić jakiś zły wyrób na było to bardzo nieprofesjonalne podejście Stanisław Bareja, który też lubił sobie wypić po ojcu przejął taki bardzo profesjonalnym stosunek do swojej pracy i na planie filmowym też nigdy nie pił mówił, że jeżeli coś sobie wypije to wszystko mu się podoba wtedy nie może okiem najważniejsze osoby na planie filmowym oceniać tego co się tam dział skreśla się z nią z domu skraca się przy placówce ministerstwo handlu wewnętrznego musiało wydać realizator misia pisemną zgodę na zakup kilkudziesięciu metrów jelita baraniego, który potem nafaszerowaną jelito Massu uzyskano wzrost gotowanej kiełbasy serwerowej tak powstały te słynne parówki, które zniknęły i czerwcowym skryte szewca trzeba było powiedzieć zdecydowane nie tak to jest chyba 1 z najpiękniejszych historii, która pokazuje to co się działo w PRL-u to co się działo w Misiu na planie filmowym jak te 2 rzeczywistości się przenikały Bareja, gdy zobaczył parówki, które udało się komuś kupić w sklepie powiedział, że coś absolutnie nie nadaje do tego, żeby wykorzystać do zdjęć sami zrobili teren Kliny one stały się zielone na drugi dzień obłożono je cebulą uzyskały dość apetyczne wtedy kolor mówiono, aby oszczędzać się i absolutnie, żeby podchodzić do niego jak największego dobra, ale te parówki po nakręceniu sceny pierwszy raz zniknęły dokładnie tak samo jak scenariusz i w kinie już dubla nie było, tak więc ktoś połakomił jednak tak 1 różnica była taka, że nie zwołano masówki i nie potępia nas to żart w ogóle jest także film kręcono oczywiście warunkach kryzysu gospodarczego braków rynkowych i było trudno filmowcom producentom tego obrazu też był problem np. jestem, żeby stworzyć taki rekwizyt, jakim była Gazeta z ogłoszeniem zdjęciem Stanisława Tyma tak jest to zdjęcie z głów kompana Stanisława Tyma i poszukujemy dublera tego rada filmu tak zostało naprawdę zamówione w życiu Warszawy opublikowane potem wycięte i wykorzystane filmy jako rekwizyt filmowy, czyli ta rzeczywistość prawda czasu prawda ekranu tutaj pełną jedność uzyskały podobnie jeszcze muszę przypomnieć sprawę słynnego bale rano Zobacz synku tak wygląda baleron to był produkt na znaczeniu strategicznym tamtych czasach na specjalne zamówienie ekipy filmowej w zakładach mięsnych w Łukowie został on wyprodukowany niestety 2 dni później niż powinien pojawił się na planie filmu i przez to wstrzymana np. zdjęcia właśnie do tej sekwencji z wykorzystaniem tego rekwizytów tacie dwójką, gdzie śpiewano piękne piosenki okupacyjne dzieci mogły zobaczyć nie w sklepie, ale właśnie na deskach teatru, jaką się fantastyczną wędlinę musi koniecznie zapytać o kukły misiów było ich 5 wykonała Cepelia tak były one one różne rzeczywiście ten mieści się tak wpisywał wiele różnych wątków bata był taki Polski Chochoł i posty człowiek, jeżeli ta i tych konotacji było wiele ja tutaj wskazuje też taką słynną scenę u Felliniego, kiedy figura Chrystusa lata nad Rzymem ona opuszcza to wieczne miasto, a potem z stopni samolotu Anita Ekberg w kracie przestrzenie wiecznego miasta tutaj też Bareja chciały jak w tym symbolem nawiązać do tych konotacji kulturowych, a jednocześnie na był to jak najbardziej symbol komunizmu czegoś świetnego co lata nad polską również ta scena, kiedy urwany mieście wpada, bo to była tutaj kwestionowana przez cenzurę i miała pokazać co może nastąpić albo to była jakaś taka no projekcja przyszłości na szczęście to ziściło i tak linia Anka, do której wpadł mi się, bo w pobliżu ulicy Połczyńskiej na woli, czyli już końcowe sceny jak jesteśmy przy kosztach i brakach to musi pan zapytać także podróż do Anglii mówił pan o tym, wcześniej, że jeżeli już wyjeżdżał zagranicę to była ekipa ograniczona do minimum tak było także w tym przypadku część zdjęć rzekomo w Anglii zrealizowano także w Polsce też w ten sposób usiłowano sobie radzić tak jest to co nie trzeba było koniecznie kręcić za granicą to zdecydowanie tutaj no bo trudne to robiono w Polsce i to był tak co pamięta budynek jak wieżowiec Intraco w Warszawie, który odegrał rolę lotniska lat tak jest Heathrow i pewne sceny one widać, że są takie trochę siermiężne, aczkolwiek co 2 rzeczy od razu się pojawiają raz, że Bareja takim perfekcjonistą delikatnie mówiąc nie był, a 2, że to się bardzo dobrze spisywało właśnie polityka jego filmów tak to wszystko się rozpada gdzie, gdzie to wszystko jest dalekie od stanu rzeczy, które byśmy chcieli widzieć się jest takie jedno siermiężne peerelowskie ita ta forma bardzo dobrze zazębiały się z treścią firmy trafia na ekrany kin 39 lat temu jest 4maja 81001. roku ponad 600 000 widzów obejrzało ten film do momentu wprowadzenia stanu wojennego natomiast recenzje, które pojawiły się po premierze nie były zbyt łaskawe dla misia mam tutaj kilka cytatów np. w tygodniku przyjaciółka czytaliśmy, że otrzymaliśmy zlepek gangu whisky TUW dość nieudolnie trzymających się kupy wyraźnie niedopracowanych regulacji z kolei scenariuszowi Andrzej Lipiński na łamach ekranu mamy cięcia aluzję i ukrytą zgrywa żart lekkości kafary i dowcip przejrzystości artykułu wstępnego albo pismo kultura, które donosiło, że główna wada filmu tak pogmatwana intryga właściwie czeka tylko na Gagi śmieszne sytuacje rozgrywane przez znanych aktorów, dlaczego się nie spodobał niektórym recenzentom, bo publiczności bardzo podobał zasadniczo żaden film bardziej się nie podobało recenzent filmowy Bareja, by postrzegany jako taki trochę na całe zajmujący się jarmarczne sztuką z tego co pamiętam wracałem do tych recenzji filmowych jedyną osobą takiego krytycznego establishmentu, który dobrze pisało Barei to był Krzysztof Teodor Toeplitz, który dostrzegał wiele jego nawiązań do sztuki filmowej i jakby dobrze odczytywał poetykę reżysera jazda za jeszcze 2 recenzje pozytywne Lucjan Kydryński na łamach przekroju pisał, iż Bareja jest po prostu jedynym naszym reżyserem, który konsekwentnie już od 12 lat realizuje satyryczne komedie o naszej rzeczywistości i Janusz Zatorski kierunkach z kolei twierdził dawno już nie widziałem komedii tak jątrzące i psychicznie tak celne i okrutnej swych definicjach rzeczywistości wydaje mi się, że też trochę problem zbadają polegał na tym jestem oczywiście wielkim admiratorem jego twórczości, ale że jego początki to niebyły najlepsze to jego pierwsze filmy robione takiej poetyce atrapy brytyjskiego my z halą i takich lekkich filmów rozrywkowych czasami w pewnych miejscach są w fajnej można oglądać, ale tak naprawdę to ta nie jest wielkie kino i trochę krytycy jak przypięli łatkę negatywną Barei on tak zmienił swój sposób widzenia świata swój język swój warsztat, jakby ktoś nie wiedział co te filmy z lat sześćdziesiątych Barei te jego najlepsze dzieła co zrobić jak mnie złapiesz Miś poszukiwany poszukiwana, jakby wyszły spod ręki zupełnie innego człowieka tt to jest jak zgodę, na który wyjeżdżając z Francji na tai-chi zmienił sposób widzenia świata i całą kolorystyczną gamy także wg mnie trochę się te negatywne oceny związane z badają właśnie brały oceny początkowych jego dokonań, czyli podzieliłby twórczości Barei na 2 części te lata sześćdziesiąte mamy tam mąż swojej żony żona dla Australijczyka małżeństwo z rozsądku jeszcze serial telewizyjny kap. Sowa na tropie to rok sześćdziesiąty piąty i potem lata siedemdziesiąte, czyli przełomem będzie poszukiwany poszukiwana tak samo 1003. roku Ivana to zupełnie inny film jeszcze może nie taki drapieżny i nie taki bardzo osadzony w realiach, chociaż już też nawiązujące do tego co się działo, bo tak naprawdę jest taki Polski półżartem pół serio można oglądać wielo wielokrotnie i za każdym razem poprawia nastroju i cieszy, a potem te filmy stały się coraz bardziej takie publicystyczne drapieżna i no naprawdę są to tutaj już rzeczy z najwyższej półki przede wszystkim takie, które zostały w świadomości Polaków i które mają niesamowity taki elementy kulturotwórcze i zapisują się w pamięci to jest szczególnie ważne nikt nie pamięta film 60 lat, a dialogów zmiesza na to jest Canon i tą łączy pokolenia i to są ludzie starsi w średnim wieku młodzi to zostanie fenomenem misia jest też to, że tymi dialogami nieustannie opisujemy także naszą rzeczywistość roku 2020, kiedy tak patrzyłam na dialogi i chciał sobie wypisać kilka najznakomitszych tekstów to właściwie pisałam pisałam, bo właściwie co zdanie to jest naprawdę fenomen, bo nie wiem czy but był budów, bo nikt nam, że prezes naszego klubu czy rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy przesłoniły wam minusów czy może nie mieszajmy myślowo 2 różnych systemów walutowych nie bądź Pewex sami, a może ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział pani redaktor nawiązuje do konkurencyjnej stacji radiowej oni 90 rocznice urodzin pana Stanisława Barei zgodnie z zeszłym roku zrobili taki konkurs witamy wygrało powiedzenie nie mamy Pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi przypomnę bardzo dobrze nam definiuje politykę ostatnich lat to zdaje tatę chciałem też powiedzieć się i politykę i pewną tutaj wrażliwość społeczną mówiąc oczywiście przewrotnie, czyli chamstwo narzucanie swojej woli nieliczenie się żadnymi regułami i to pewnie słusznie pani zauważyła, że wśród głosujących również ten element, czyli właśnie współczesności opisywania tego co dzieje się w Polsce były istotnie brane pod uwagę klient w krawacie jest mniej awanturujący się nie zapomnijmy jeszcze o tym, zdaniu taki wraca jeszcze dlatego ową wątku opisu polskiej rzeczywistości to tak powtarzam to czasu do czasu ostatnio pewnie częściej można taką tezę postawił, że panu bardziej się trochę nudzi tam, gdzie przebywa w tej chwili i dalej stara się reżyserować dalej kształtuje polską rzeczywistość ostatnio ma coraz więcej sukcesów Kreta rzeczywistość dzieje się w rzeczywistości ani na taśmie filmowej jest to zasadnicza różnica tak, ale te 2 rzeczywistości się przenikają no filmów nie może kręcić to to trochę jeszcze tutaj takiego gorzkiego humoru mamy, które nam serwuje na filmy Barei patrzy jak na lekkie łatwe przyjemne człowiek się po śmieje się rozerwie dobrze wypocznie podczas takiego seansu, a z drugiej strony w późniejszych latach te firmy doznały rehabilitacji znaczy już je nie krytykowana, ale dostrzegano warstwy niemalże filozoficzną Tadeusz lubelski dostrzegł w postaci głównego bohatera szczególny wariant chama Stanka Sławomira Mrożka, a w filmie Barei z roku pięćdziesiątego siódmego Agnieszki Arnold sam Andrzej Wajda opowiada Barei jako o niemal Stańczyk ku i wojowników doskonale zaprawionym w Siankach systemem tak jakby Bareja pokazywał nam coś więcej niż tylko rzeczywistość w krzywym zwierciadle taką karykaturalną śmieszną rysowane grubą kreską, by za tym wszystkim kryło się jeszcze głębsze dno, bo te filmy wydaje mi się jednak mają cechę dobrego francuskiego wina on przez lata dojrzewają w beczce nabywają bukietu mają bardzo ciekawą końcówkę są pełne smaku i to to widać się one w momencie, kiedy powstawały były filmami, które jednych bawiły drugich nie bardzo, ale właśnie były bardzo świeże i pozbawione tej całej warstwy kulturowe konotacji naszych doświadczeń przeżyć tych sytuacji także, w których te filmy nam towarzyszyły, bo to jest bardzo ważne, żeby one społecznie zaistniały i wydaje mi się, że one zaczęły też rzecz takim własnym życiem mi to jest jakby największe dokonanie pana Stanisława Barei, że się stworzyć coś takiego co jest nią tobym fundamentem i polskiej kultury i Pańskiej wrażliwości i sposobem przemieszczania się z rzeczywistości, która nas otacza trochę więcej możemy czasem no i zdrowia psychicznego dzięki temu pozostawić w swoich głowach jak to było z tym terminem Barei pism, bo niektórzy twierdzą, że ten termin ukuł Kazimierz Kutz na zebraniu stowarzyszenia filmowców polskich był koniec lat sześćdziesiątych krytykował film żona dla Australijczyka i konotację negatywną to kicz tandeta, ale jest sukces komercyjny tak sytuacja była o tyle niezręczna, że pan Kazimierz Kutz był bliskim kolegą przyjacielem Barei ze szkoły filmowej i nie bardzo mocno pan Bareja no poczuł się dotknięty taką oceną, która odnośnie tamtych dokonań no po części może była nawet uzasadniona, ale nie powinna być sformułowana w ustach osoby blisko związany ze Stanisławem badają tutaj pozwolę sobie na pewną dygresję, toteż powtarzam, że zakład był taką osobą, która trochę miała niewyparzony gębę mówiąc słowo, bo Wajda atakował za to, że praktycznie on nakręciły większość filmów Wajdy, których on gdzieś tam jeździ załatwia sprawy jako asystent układa główne sceny, ale z tym badaliśmy była właśnie także to funkcjonowało jako synonim goście jarmarcznego kiepskiego pozbawionego smaku, a czasem terminy ten się zmieniały dzisiaj Barei to właśnie coś śmiesznego głupota rzecz Warta przemijania, a zwrot to jest coś takiego jak u Barei no jest trwałym tutaj użyć w trwałym elementem w życiu współczesnej polszczyźnie także ten bardziej zmienił zupełnie swoją konotację samego Stanisława Barei chciałabym zapytać troszeczkę już ta biografia reżysera nam się pojawiła w naszej rozmowie urodził się w Warszawie w 1929 roku jak pan mówił ojciec prowadził firmę winiarską na Mokotowie potem rodzina po wojnie przeniosła się do Jeleniej góry tam ojciec najpierw prowadził zakłada to oczywiście trafił do państwowych zakładów przetwórstwa mięsnego, bo prywatnego biznesu mieć nie można było Mysia szkoła filmowa w Łodzi wydział reżyserii tam zaczyna się przygoda Stanisława z filmem tak i Bareja w ogóle jest takim reżyserem, którego do końca nie można jako artysty traktować w tym sensie, że nikt nie miał takiego poczucia bycia na świeczniku osoby, która właśnie reżyseruje światem stawia ludzi ingeruje w ich myśli czyny te były taką osobą, która właśnie nie stawiała tego zajęcia na piedestale i traktowała go jako rzemiosło jako coś no pracował bardziej w show-biznesie niż był właśnie osobą, która miała wpływać na ludzkie dusze na myślenie opowiadać o wzniosłych sprawach ważnych dla całego narodu i toteż było fajne to było takim charakterystycznym elementem perspektywy patrzenia na świat właśnie pozycji raczej normalnego człowieka uwikłanego w bieżące życie, które było bardzo ciężkie, które również no utrudniało to, żeby zachować, jakie zdrowe psychiczne i dobrą kondycję moralną i te wszystkie kwestie związane właśnie zmaganiem się z otaczającym światem to jest jego domena od lat siedemdziesiątych angażował się mocno działalność środowiska konspiracyjnej opozycji tak i to było znaczące i on był osobą, która była blisko związana skoro nową w garażu jego domu drukowano podziemne pisemka sam również ze Stanisławem Lemem taką działalnością się zajmował, ale co w dług w kontekście dzisiejszych sporów trzeba podkreślić on nie miał nigdy takiego Boga ojczyźnie onego spojrzenia na świat były taką osobą otwartą ciepłą i nienawidzono zupełnie jeśli chodzi o tam warstw patriotyczną jego tak w każdym razie postrzegam takim fajnym wyróżnikiem było to, że w stanie wojennym Bareja po prostu pędził bimber i to było również takie uznane przez niego postrzegane przez najbliższych jako przejaw taka emanacja wolności będę robił to, bo jest człowiekiem wolnym tego minie od bierzecie narzucić pewnych zachowań nie jestem tylko wielkim filmowcem nigdy się za takiego nie uważa jestem zwyczajnym człowiekiem, który jak chce to również będą dla będzie pił swój własny bimber wbrew całemu świat gen. Jaruzelskiemu mówił pan o tym, że w jego garażu wykonywano nakręca dla niezależnej oficyny wydawniczej nowa także do pierwszych numerów tygodnika Mazowsze w jego domu odbywały się spotkania Solidarności regionu Mazowsze pomagał był jako Zbigniewowi Tomaszewskiemu krytą bilet, bo takie spory zaangażowanie mówi o tym na nie tylko 1 kwestia podróżując za granicę też nawiązywał kontakt z polskimi ośrodkami emigracyjnymi przewoził do kraju nielegalnie literaturę np. powielacze offsetowe tak ostatnio widziałem się z panem Zbigniewem Bujakiem pracując nad książką tylko posługiwałem się relacjami, które się pojawiały w prasie kilka mogła z nim porozmawiać on rzeczywiście potwierdził, że kiedy ukrywał się stanie wojennym Stanisław Bareja paniami charakteryzatorka Miss filmu przychodzili do niego i pomagali mu zmienić swój wygląd zewnętrzny była taka sytuacja, kiedy założyli mu perukę zmienili go bardzo mocno wtedy Bareja wziął postawił przed lustrem zapytał słuchaj poznaje siebie czy nie jeśli nie to znaczy, że dobrze zrobiliśmy swoją robotę i co poznał się czy nie powiedział, że może być zaakceptował to pracę bardzo ładna historia pokazująca też poczucie humoru Barei przypomnę tutaj scenę rozmowy kontrolowane sylwestra Chęcińskiego całkiem niezły film tam jest przebierane za Szwedkę Stanisław tymi i ta scena nawiązuje nawiązuje to tych dokonań Barei w stanie wojennymi przebierania, bo jak Bareja zmarł nagle w roku osiemdziesiątym siódmym przebywał wtedy na stypendium w niemieckim Essen miał raptem 58 lat przyczyną śmierci był udar móżdżku no bardzo przykre, że w tym momencie swojego życia i również sytuacji politycznej to się stało, bo naprawdę Stanisław Bareja wiele zrobił, aby zmieniło się wszystko wokół, żebyśmy żyli w normalnym kraju, żeby można było oddawać głosy na tego kogo się chce i w takim kraju, gdzie można było pójść do sklepu i kupić wymarzone baleron to o nie było niestety udziałem Stanisława Barei, ale na pewno bardzo się do tego przyczynił chciałem się przypomnieć niedawno taki wywiad pojawił się odkopany w archiwach radiowych to była rozmowa z osiemdziesiątego pierwszego roku, które zbadają przeprowadził Jacek Fedorowicz tam Bareja sformułował taką myśl, że on produkuje takie szczęśliwe godziny, czyli że jak jego filmy ogląda 1 000 000 widzów film ma 2 godziny no to w tym momencie wyprodukowały 2 000 000 szczęśliwą godzin co przekłada na ludzkie życie Anton nawet obliczał ja też taką zrobiła sobie Buchalteria na przeciętny człowiek to, że około 600700 000 godzin no, więc taki 1 film dobre Stanisława Barei, które zobaczył 1 000 0001 000 000 osób to są 2 pełne od narodzin do śmierci życia człowieka, jeżeli teraz pomnożymy przez te liczby, które zostały puszczone Vettel i wyświetlanych filmów Barei wszystkich memów wszystkich fragmentów na YouTubie wszystkich przeróbek wszystkich cytatów to ta liczba szczęśliwa godzin stworzona dana nam wszystkim Polakom przez Bareja jest naprawdę bardzo duża jedno pan czyta moich myślach, ponieważ na koniec przygotowałem taką anegdotę żabie z niezrealizowanego filmu komedia gangowi pomyślałam, że one bardzo optymistyczne w niej optymistycznych czasach, którym przyszło nam teraz sieci, jeżeli pan pozwoli to pan bardzo państwu przytoczę 2 żaby wpadły do kadzi ze śmietaną pierwsza żaba pomyślała sobie wszystko stracone i utonęła natomiast druga baba postanowiła walczyć, chociaż właściwie znajdowała się w sytuacji bez wyjścia ze wszystkich sił machał łapami potem słabła ten znów Machała straciła siły zupełnie i stanęła na twardym gruncie do machania pod nią zrobiło się masło wyskoczyła z kadzi i dziś mieszka pod Sochaczewem szalenie optymistyczne prawda bardzo oczywiste sta kontra naszego spotkania to też trzeba charakterystyczny rys bardziej, że jednak był pan mimo przeciwności świata nastawionym bardzo pozytywnie optymistycznie człowiekiem taki jest trochę naszym zaraża Szanowni Państwo machamy łapami ubijamy masło staniemy na pewnym gruncie będziemy sobie mieszkać pod Sochaczewem albo gdziekolwiek indziej możemy jeszcze powiedzieć, że pozdrawiamy wszystkich państwa serdecznie trzydziestą dziewiątą okrągłą rocznicę premiery niż Maciej uciekł dziennikarz prawnik autor książek Miś, czyli rzecz o Stanisławie Barei krótki kurs PRL wg Barei bardzo dziękuję za to połączenia dziękuję bardzo, młodo, bo dziękuję państwu zapraszamy informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA