REKLAMA

Festiwale bez artystów, ale za to z publicznością

OFF Czarek
Data emisji:
2020-05-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czarek Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Waldemar Kuligowski Instytut antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu redaktor naczelny kwartalnika czas kultury dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry bardzo mi mówi wielokrotnie rozmawialiśmy dobrze przesadza może wielokrotnie kilka razy udało nam się rozmawiać o festiwalach Rozwiń » różnych, a to np. przy okazji okrągłej rocznicy legendarnego festiwalu w pewnym sensie Łódź Stock, a różnych jego emanacji, a teraz mamy czas szczególny, bo coś dziwnego dzieje się z festiwalami i przy okazji chyba można się zastanawiać nad tym co właściwie tworzy festiwal, jakie są warstwy festiwalowym, bo prosty przepis jest taki mamy jakiś temat muzyczny np. czy też plastyczny mamy organizatora organizatorów mamy gości zaproszonych mamy publiczność to jak za brak 1 z tych elementów wydaje się, że sprawa się wypłat tymczasem nowe czasy nowe wyzwania nowe przepisy tak nowe przepisy i ten przepis na festiwal, który pan podał jest prawie kompletny, ale brakuje w nim 1 myślę, że to wynika z tego, że słowo festiwal ma trochę inne znaczenie w języku angielskim francuskim w ogóle się romańskim, a nieco inne w Polskim, bo w świecie anglosaskim właśnie nad Sekwaną można, by sobie przed Bożym Narodzeniem życzyć wesołego festiwalu u nas zabrzmiało to co najmniej dziwnie mamy po prostu wesołych świąt mówi o tym, dlatego, że tym najstarszym znaczeniem Teologicznym słowa festiwal jest wydarzenie wesołe to jest po prostu święto festiwalem zatem wiąże się pewna wiązka emocji radości uniesienia takiej eksplozji wręcz emocjonalnej, ale także pewna wspólnota, czyli nie wystarczy nawet najlepiej skrojony Live na gwiazdorskie nie wystarczy Super miejsce bardzo dobrze wybrany termin np. wakacyjny, bo to sprzyja tym festiwalowym peregrynację potrzebna jest także pewna wspólnota te najważniejsze festiwale festiwale, które odbywają się od wielu lat ściągają tysiące ludzi chwalą się właśnie tym, że wychowały sobie wspólnotę potem już pewnie wielopokoleniową, która odpowiada na misji festiwalu, bo to też jest niezwykle ważna rzecz, czyli festiwal to nie tylko określone medium np. muzyka albo teatr albo literatura ale, toteż pewien przekaz, z którym utożsamiają się jego uczestnicy morze mniejszym stopniu artyści tutaj to jest pewnie sprawa trochę bardziej skomplikowana wtedy jeśli uwzględnimy te 2 rzeczy, czyli wspólnotę wartości no to mielibyśmy rzeczywiście pełen przepis na udany dobry festiwal w czasach przed panem liczne no tak, ale teraz patrząc na dodatkowe elementy, które pan zaproponował, czyli wspólnoty wartości można powiedzieć, że sam festiwal jako moment runąć odbywa jest pewnego rodzaju kulminacją albo jeszcze takim potwierdzeniem odnowieniem obietnic małżeńskich, ale wspólnota i wartości one istnieją cały czas tak to znaczy to co nas łączy występuje zarówno miesiąc przed festiwalem, jaki 3 miesiące po tak, ale jest też coś takiego, że ta emanacja, której pan słusznie mówi to bycie ze sobą, które może trwać dzięki dzięki różnym mediom społecznościowym przez cały rok najpełniej najpełniejszą ekspresję właśnie podczas bycia ze sobą musimy też uświadomić, że festiwale to nie tylko 23 dni, ale czasami miesiąc są są takie przedsięwzięcia gdzieś ciągnie po prostu na wakacje na urlop całymi taborami znajomych czy mnie czy rodziną, więc bez przesady można powiedzieć to jest taki sposób na spędzenie części części swojego życia mówiąc językiem akademickim można powiedzieć, że festiwale tworzą pewną taką sferę akcję normatywną, czyli one nam podsuwają pewne wartości i są przykładem jak te wartości można, by realizować proszę zwrócić uwagę na to jak festiwale są mocno plakatowania i tzw weźmy za przykład 1 z największych festiwali w Europie, czyli imprezę od lat organizowaną przez Jurka Owsiaka do niedawna przystanek nie przystanek Łódź Stock jak tam jest bardzo wiele tych wizualnych przekazów, które z 1 strony odwołują się do spuścizny lat sześćdziesiątych, bo to są tacy to jest ten czas to jest wielokolorowe ości multikulturalizm z drugiej strony to są te rzeczy, które wnoszą na teren festiwalu ze sobą widzowie wymachujących flagami zwykle narodowymi chodź chodź, choć niekoniecznie z nazwami swoich miejscowości co wyraźnie pokazujemy też jesteśmy tak, gdyby ktoś tworzył wtedy kontrował mapy Polski i wypełniał ją wypełniają, jakimi wnioskami także stąd też przyjechali ludzie pewnie ta mapa byłaby nie całkowicie zaklejoną do tego dochodzą wypowiedzi organizatora niezwykle ważne Owsiak otwiera ten festiwal mówi jaka, jaki jest jego tegoroczne hasło dzięki czemu on odbywa też podziękowanie dla wszystkich wolontariuszy to jest pewien schemat się powtarza na tych najważniejszych festiwalach, czyli misja festiwalu, która może być wypowiadana ze sceny albo zapisana w specjalnych dokumentach, które są potem przerwane przez przez fanów sami fani, którzy ją tak nam odpowiada w dodatku my będziemy jeszcze wzmacniać ten przekaz przez własne akcje, bo przecież nie tylko te flagi, o których mówiłem, ale to wiele innych aktywności, do których są ludzie zachęcani, więc fani organizują na polach namiotowych spektakle happeningi warsztaty przywożą swoje umiejętności czasem to są mini mini koncerty to jest ogromne żywy organizm zbudowany na czymś więcej niż tylko atrakcyjny lawina, bo to, by wystarczyło ja to co się nazywa właśnie tą sferą akcję normatywną no dobrze mamy to i co się dzieje w momencie, kiedy ta sfera to coś nie może znaleźć ujścia albo musi znaleźć ujście w innych mediach innowatorem zaczyna zaczyn zaczynamy obserwować sytuację, w której wtem nieczuły narrator, jakim jest Korona wirus doprowadza do tego, że przy coraz większej liczbie festiwali pojawia się pojawią się 2 hasła albo odwołany w ogóle przeniesione na rok 2021 albo odwołane kompletnie znaczy nie wiadomo czy się odbędzie są te najmniej liczne takie jeszcze trzecie możliwości, że to np. majowe festiwale przekłada się na wrzesień lub lub październik z czego to się z czego to wynika nie tylko decyzji władz administracyjnych różnego szczebla np. wojewodów czy włodarze miasta, ale nie to wynika z zaleceń powiedziałbym ogólnoświatowych jest to bowiem tak bardzo wpływowy doradca dyrektora generalnego WHO, czyli światowej organizacji zdrowia niejaki dr Erykiem Emanuel, który poza tym, że doraźnymi hebrajskiego tak poza tym, że doradza dyrektorowi generalnemu WHO jest także wiceprezesem do spraw globalnych inicjatyw i dyrektorem Oskar transu mniejsze Instytut na Uniwersytet i na University finansowania jony bardzo niedawno ogłosił, że jeśli idzie o imprezy masowe w tym najbardziej interesujące festiwale to będą one przywracane i otworzyć możliwości organizowania nie wcześniej niż za 18 miesięcy tutaj podawał przykład w wywiadzie dla Los Angeles Times jeśli 1% populacji Makowicz 19 to oznacza to 250 osób na stadionie mieszczącym 50 000 widzów ci wszyscy ci wszyscy ludzie przecież dotykają krzeseł jedzą rozmawiają skaczą krzyczą no i czy istnieje lepsze warunki stawia takie retoryczne pytanie tnt Express do rozprzestrzeniania się tego wirusa ciężko będzie wrócić do normalności kwestii organizacji koncertów bez szczepionki najwyraźniej sobie teraz wszystkich organizatorów wszystkich dyrektorów festiwali i sponsorów, którzy słyszą te słowa i wiedzą, że one być może nie w tym 8 Orzeł 18 miesięcznym wymiarze, ale np. 12 miesięcznym zniszczono to jest krach wszelkich wszelkich planów no rzeczywiście tak się dzieje jeśli spojrzymy na mapę globalnych tych kluczowych festiwali to już wiadomo, że w roku bieżącym nie odbędzie się festiwal Glastonbury, a mieli świętować pięćdziesięciolecie, że nie odbędzie się festiwal Rozkrut rozwój wydarzeń nie będzie się kołacze leży odbędzie się festiwal na wyspie Whyte i że nie odbędzie się festiwal Burning man, który nie do końca jest przecież festiwalem muzycznym artystycznym, ale raczej artystycznym właśnie osiemdziesiątego szóstego roku na tej pustyni w Nevadzie zbiera się kilkadziesiąt tysięcy plików i to tylko przykłady festiwali festiwali globalnych mamy też rosnącą rosnący rejestr tych Korona przez koronę wirusa za zakażonych festiwali polskich np. wręcz USA, czyli taki festiwal z rockiem popem elektroniką jest trzymają FK mająca świetny Kleina w tym roku we Wrocławiu zaplanowano na początek maja Audioriver w Płocku, czyli elektronika uwolnić muzykę ze środy Śląskiej z rockiem metalem Jarocin festiwal odwołany chyba najwcześniej, ale także chociażby wspomnieć i tego festiwalu Beskidzki festiwal disco polo oscypek Fest, który miał świętować 15 to lecie swojego istnienia tego najbardziej szkoda, bo panie profesorze czas państwa moim gościem pan prof. Waldemar Kuligowski Instytut antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu redaktor naczelny kwartalnika czas kultury festiwale czas zacząć chciałby się powiedzieć, ale pewnie trzeba dopełnić festiwale czas zacząć odwoływać, ale o nas czas zacząć organizować inaczej no właśnie oprócz tych festiwali, które po prostu albo sąd przełożony albo są odwołane są jeszcze inne tzw. trzecia droga jak Roman rak warto sobie warto sobie uświadomić, że nakład wszystkie duże odpowiedzialne odpowiedzialne organizowane festiwale wymagają całorocznej pracy tak to nie jest taki zryw, że to 2 tygodnie przed sobie zamówimy artystów postawimy scenę, albowiem wynajmiemy firmę, która nam zrobi i gotowe tak to działa festiwale to całoroczna działalność przez cały rok wymagająca środków, czyli ludzi, którzy będą to zaangażowanie pieniędzy, które tych ludzi będą będą wspierać tutaj rzeczywiście rodzą się gigantyczne problemy jeśli wspomnimy te największe festiwale, o których mówiłem przed przerwą np. dla stąd berecie chyba nie mają, gdzie kupuje bilety z ogromnym ogromnym wyprzedzeniem przykład Czeladzi w zasadzie bilety są nie do kupienia na schodzą na pniu w ciągu w ciągu kilku godzin to teraz przed organizatorami, którzy ogłosili, że muszą zrezygnować z organizacji w rok 2020 tych imprez stoi gigantyczny dylemat jak nakłonić ludzi, żeby nie chcieli oddawać biletów, a czasem niebagatelne sumy nasza zaliczka na Glastonbury to jest 5050 funtów ślą zatem takie bardzo czasem dramatyczne emocjonalnie podszyte przekazy mówiące Słuchajcie wiemy, że kupiliście biletu zaplanowaliśmy już coś, ale ktoś nie odbędzie nie oddawaj ich na Boga, bo nam runie cały ten misternie utkany plan plan biznesowy będziecie mogli te bilety wykorzystać czy karnety w roku przyszłymi i przyjechać rzecz jasna nie wiadomo jak ludzie zareagują podejmie na razie, by jeśli śledzić media społecznościowe to odzew jest pozytywny bądź wręcz entuzjastyczny rozumiemy ten problem jesteśmy zwami chowamy bilety na przyszły rok, ale tak myślę, że ta postawa może ewoluować znaczy jeśli części ludzi, którzy nagle stracą inne środki do życia stracą pracę zacznie brakować pieniędzy to zaczną przeglądać swoje aktywa jeśli tym aktywem domowym będzie drogi karnet na świat dla całej rodziny na jakiś festiwal to wcale się nie dziwi jeśli będą chcieli chcieli zwrócić tu jest zatem sytuacja dynamiczna i dość trudna dla dla organizatorów to jest ten 1 wymiar można powiedzieć, że w najlepszej sytuacji są ci organizatorzy kilku takich w Polsce też na szczęście mamy, którzy w, którym udało się uzyskać kilkuletnie finansowanie z Unii Europejskiej wtedy jak rozumie można aneksować umowę napisać, że z powodu wyższych racji festiwal w roku bieżącym się odbędzie wszystko przechodzi na kolejną edycję te pieniądze idą dalej, ale niestety w większości festiwale takiego takiego komfortu nie mają bazują bądź to na współpracy ze sponsorami bądź to na pieniądzach samorządów lokalnych na kolejny czuły punkt związku z tym samorządy lokalne całą pewnością nie mają na pierwszej linii dzisiaj w pierwszej myśli tego, żeby wydawać swoje środki na festiwal może nawet po cichu, ale jednak wyrażają jakąś satysfakcję, że nie będziemy musieli dzisiaj dołożyć tym tym lub tamtym jest zatem wiele tutaj takich czułych punktów no i teraz wracając do tych odezwy organizatorów np. nie jest takie kilkuminutowe wideo dotyczące festiwalu Burning man z Nevady, gdzie mówi się wprost o tym, zacytuję może tylko początek, że ten festiwal nie jest odwołany jest, bo Berlin MEN to kultura to ruch, którego nie definiuje 1 aspekt definiuje to co do niego my wszyscy wnosimy ją się odbędzie w tym roku w sieci pod hasłem Malty oraz zapraszać do niego wszystkich szacuje się już teraz, że na tej wirtualnej pustyni nie BlackRock spotka się 100 000 użytkowników i wydaje mi się, że 1 z najbardziej popularnych możliwych do realizacji naprędce sposobów na przeprowadzanie festiwali w czasie w czasie pandemii w czasie dystansu społecznego jest właśnie przejście do sieci sieci internetowej, ale co mam wrażenie panie profesorze to droga na skróty jednak już brak zadumy tak, bo częścią tym fenomenem np. festiwal Burning man jest wspólnotowość tak, że po pierwsze, przyjeżdżamy na miejsce, które jest pustynią, a po kilku dniach ponosi zamienia w tętniące życiem miasteczko tak odpowiedział trików wariatów ludzi, którzy nagle otwierają się na drugiego człowieka otwierają się kreatywnie tworzą niszczą współpracują nie, gdy jest to niesamowite przeżycie teraz w jaki sposób osiągnąć wspólnotowość samemu tak, aby wspólnotowość z kilkoma osobami, z którymi spędzamy czas w jakiej przestrzeni, a jednocześnie jest na 100100 000500 000 ale, ale sieci no trochę albo przenosimy coś co jest doświadczeniem nie sieciowym, czyli nowym pękające bębenki uszne, bo stoimy pod całą sceną tak i mosty czy też to surfowanie po tłumie teraz jak to zrekonstruować w zaciszu sypialni bardzo bardzo trudna jednocześnie ciekawe pytanie tutaj też się jawi jawi się sami 2 scenariusz waży 1 ten zgodny z przepisami, którego oficjalnie trzymają organizatorzy mówią fani zostańcie zostańcie w domach my dla was przygotujemy pewien pewien zestaw atrakcji i danego dnia pewnie w tym terminie wyznaczonym wcześniej będziemy wam przedstawiać mniej lub bardziej do niego was zapraszać jako współ współtwórców nie tylko nie tylko odbiorców, ale może też być inaczej obserwuję ten ruch zwłaszcza, zwłaszcza w Polsce i za przykład niech niech posłuży festiwal reggae w Ostródzie, który miał świętować dwudziestą dwudziestą edycję znów jubileusz w tym roku okazuje się, że mnóstwo fanów mówi i Słuchajcie między sobą Słuchajcie ja i tak przyjadą do Ostródy mamy tam zarezerwowany nocleg tego nie mogę odwołać albo nie chce być może będą jedyne moje wakacje w tym roku, bo to początek początek lipca może się coś wydarzy okaże się, że ja będę jeśli się wiedzie kilkuset fanów to jestem pewny, że oni dystansu dochować do końca nie będą zapłoną ogniska, że być może gdzieś z dużych laptopów, a może z po prostu na ekran będą wyświetlane nie swoje koncerty z wcześniejszych edycji, czyli będziemy mieli do czynienia z taką sentymentalizm rację tak taką nostalgię za tym co budowało tę wspólnotę wspólnotę wcześniej organizatorzy tego zabronić nie mogą, bo każdy jest zakładam jeszcze na tyle mamy wolność przemieszczania się, że będzie to można zrobić podobny scenariusz dotyczy chyba festiwalu rock napadli na na bagnie na to biegł żołnierz z nią spaloną spaloną niedawno w dodatku tam akurat organizator wezwał nie tylko do tego, żeby nie oddawać karnetów, bo jemu groziłoby to nie katastrofą finansową ale, żeby fani, którzy już zbierali pieniądze na tegoroczną edycję na na jedzenie na picie na dojazd, żeby przekazali właśnie na pomoc Biebrzańskiego parkowi Narodowemu, żeby odbudować ten zniszczony przez pożar nie przestarzałego systemu, a więc to jest nie tylko także festiwal, który się odbędzie proponuje nam wyłącznie zdalną taką od lesznian auto ma pan rację bez tego stania w tłumie pod sceną i innych rzeczy, które towarzyszą festiwalowi forma uczestnictwa, ale być może sami fani podejmą takie działania, które sprawią, że będziemy mieli do czynienia szczęście teraz można pewnie roboczo nazwać festiwale bez festiwali czy zjadą fani ta sfera akty normatywne zostanie przez nich jakoś uruchomiona nie będzie kolejne pół wydawałoby się to wcześniej przed pandemią absurdalnym pomysłem, ale chyba najlepsze festiwale mogą na to liczyć, że ich fani będą na tyle związani z pewną ideą się pojawia w miejscach gdzie, gdzie festiwal miał się odbyć pierwotnie, czyli wracamy do tego pytania co tak naprawdę tworzy festiwal, który z tych element czy któryś z tych elementów, o których rozmawialiśmy na początku można z powodzeniem zastąpić pewnie przed pandemią powiedzielibyśmy no nie 1 elementu nie ma niemal na poziom festiwalu nie ma fanów nie ma festiwalu tak nie ma wspólnotowości nie ma festiwalu tymczasem okazuje się, że być może to jest taki moment, w którym te festiwale też przechodzą pewną pewną zmianę być może być może tak, gdybyśmy zajrzeli do najbardziej wpływowych wydawanych w gigantycznych nakładach podręcznikach, które np. nie wydaje w ramach 1 ustawy, które mówią o tym jak wy myśleć festiwal, który odniesie sukces także w takim wymiarze frekwencyjnym finansowym na końcu no to wydawałoby się żadnego z tych elementów, o których mówiliśmy wcześniej, by usunąć nie da się ta układanka zawali bardzo mocno też zwracano uwagę na lokalizację proszę zwrócić uwagę, że festiwale filmowe np. organizowane po drugiej wojnie światowej w bardzo starannie lokowano turystycznie ciekawych miejscach typu Locarno San Sebastian Cannes tak w Polsce najstarszy festiwal organizowany parku w parku Narodowym ważniejszych, bo wtedy wtedy Krajobrazowym to miało sprzyjać też to miało jeszcze dodawać także poza ofertą poza la napęd mówiąc już skutkowałoby przedstawiamy dobre miejsce w dobrym w dobrym terminie no i marketingowcy specjaliści od organizacji eventów mówiliby, że to jest najważniejsze teraz może okazać, że wcale nie, że siłą napędową, ale może tylko przekwalifikował może to się uda tylko 1 raz festiwali nie są są fani to oni mogą ponieść ponieść to to idea tutaj może warto wspomnieć o takiej organizacji, która powstała też tuż po wojnie to jest grupie festiwal z Asus mniejszym europejskie Stowarzyszenie festiwali, które początkowo miało bardzo ciekawą misję znaczy mówiło, że Europę po wojnie Europy wtedy jeszcze podzielono między 2 mocarstwami może zjednoczyć jedno, że to będą festiwale to był rok 195050 drugi o czary państwa moim gościem jest pan prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i redaktor naczelny kwartalnika czas kultury festiwale trzecia trzecia droga czy festiwale na na rozdrożu trzecia droga festiwali festiwale wezwano festiwal bez la na, czyli festiwale w czasach pandemii wspomniał pan ważnym elemencie, jakim są fani, jakim są wielbiciele jak i jakim są sympatycy, ale mówimy tutaj o wydarzeniach, które już takowy się dorobiły toby pewnie sugerowało, że nowy pomysł festiwalu, który miałby właśnie dopiero powstać raczej jest trudny do przeprowadzenia albo on musi on musi powstać na bazie innych składników niż dotychczasowe nowo fanów jeszcze niema mamy ograniczone miejsce pewnie do własnej przestrzeni do przestrzeni wirtualnej ten produkt, jeżeli tak czy online na cokolwiek nie będzie musi być gotowy do innej konsumpcji te festiwale, które pan wymieniony to są w dużej mierze festiwale muzyczne no ale mamy też też przecież czy to poziom muzyczny rockowo popowe no bardzo popularne, ale wyobraźmy sobie festiwal muzyki dawnej to jest inny klient to jest inny fan to to jest inna grupa grupa nie przyjedzie do Wiednia po to, żeby się zebrać pod nie wiem wrażenie prawda operę weźmy tak byśmy sobie dalej festiwal filmowy to jest w ogóle ciekawy wątek tak zarówno dla widzów, jaki dla autorów, ale byśmy sobie nie festiwal teatralny festiwal Szekspirowski znowu to nie są fani, którzy zbiorą pod teatrem szekspirowskim czy coś takiego, ale co będą sobie wyświetlali na tych monitorach prawda przecież nie zeszłoroczne przedstawienia, bo po pierwsze, ich pewnie nie ma po drugie, uczestnictwo wydarzeniu teatralnym też trochę na czym innym polega tak to jest w ogóle generalne pytanie o to na ile można dobrze pogłębiony sposób taki pogłębiony estetycznie i też myślała uczestniczyć w pewnych wydarzeniach kulturalnych sieci takie dyskusje co rusz co rusz powracają w ostatnich tygodniach ja muszę powiedzieć jestem ogromnie sceptyczny np. do tego, żeby można było w sieci w pełni odebrać dobry spektakl teatralny taki, który nie jest staroświecką sztuką graną zachowaniem jedności czasu miejsca w tych samych dekoracjach, gdzie mamy kilkoro aktorów dialogu mających między sobą wiadomo, że tak dzisiaj teatry już sobie Hamleta Mai Kleczewskiej no no no właśnie ja miałem takie oświadczenie, że obejrzałem 1 spektakl premierowo tuż przed pandemią, a potem jego zapis filmowy czy macie jeszcze, bo inaczej aktorzy zagrali to Przyby w pustej sali teatralnej i to chyba 2 kamery czy może 3 nawet nagrały muszę powiedzieć, że to było wstrząsające przeżycie znaczyły niczym nie dzieje po patrzy na tych aktorów, którzy dają sobie wszystko, ale nic nie czuje obawiam się oni też nie czują z, sięgając po inny przykład i inna Muza 1kwietnia wykupiłem bilet na nasze czołowe nasz sieciowy Rostki na bruk Korona wirusa, który brał udział kilkoro kilku saperów to sami sami mężczyźni też wstrząsającym przeżyciem było przyglądanie się jako się potwornie męczą, bo mieli przygotowanego każdy pewnie na kwadrans na 20 minut jak stawali na pustej scenie zaczynali to jeszcze by jeszcze robili zebraną w fazę z przejęciem po 23 minutach to wszystko padało i sami w końcu minister tego się nie da zrobić bez publiczności stand-up bez śmiechu publiczności do niczego co ja w ogóle nie do kogo ja mówię czy i czy to jest śmieszne może skrajny to jest przykład, ale pokazujące jak ważna jest rzeczywiście ucieleśnione bycie tak ta energia, która przepływa publiczności od strony publiczności na scenę i z powrotem jest chyba nie do odzyskania nie do za symulowanie nawet chyba dzięki najlepszym najlepszym spektaklem doskonałe są doskonałe doskonale zrealizowane od strony technicznej wizualnej są spektakle Metropolitan Opera w nowym Jorku nie miałem takie 2 tygodnie dzielą się codziennie patrzyłem co tam się dzieje jak to wygląda nowy wizualny mistrzostwo, ale też się niewiele się czuje tak monumentalizm monumentalizm sceny przemyślana scenografia dekoracja to wszystko działa natomiast trudno się było przejąć losem losem OFE liczę innych bohaterów, którzy tam się tam się pojawiali się, więc to jest generalne pytanie o to na ile kultura związana z perforowanych z przedstawianiem czegoś jest do uratowania czasach pandemii tylko tylko w sieci, jeżeli chodzi o tę transmisję na żywo z Metropolitan Opera w nowym Jorku warto powiedzieć, że to nie jest coś się pojawiło dzisiaj dzisiaj wejść się są udostępniane spektakle za darmo dla szerokiej publiczności to jest projekt, który trwa już czasu pewnie na obronę jakości należy powiedzieć, że to nie jest tak, że można po prostu się zapisać tylko trzeba mieć odpowiedni sprzęt także firma, która bada czy mamy odpowiednie nagłośnienie i odpowiednią wersję wideo tym sposobem widzowie, którzy przychodzą często do kin teatrów także operowych z zamontowanym ekranem no wtedy się zbliżają się do oryginału oczywiście to oryginał nigdy nie będzie wielu powodów ale, ale jest nieźle tak, jeżeli chodzi przymiot warstwę audio, a vide osobie lądowe to też swoją drogą jest bardzo ciekawa taka obserwacja jak np. się ubrać na takie wydarzenia czy obowiązuje strój operowy tak czy mogę przyjść w dżinsach T-shircie no bo przecież jestem zupełnie innej przestrzeni tak no np. czy oklaskiwać śpiewaków orkiestry dyrygenta także osoby ciekawe takie obserwacje może jeśli jeszcze 1 przykład skoro mówimy, bo dotąd życie najwięcej uwagi poświęciliśmy sztuk performatywnych najszerzej, że rzecz ujmując, ale co np. galeriami, które pokazują malarstwo albo instalację w zasadzie, kiedy ta pandemia dotknęła w sposób chyba najbardziej drastyczny najbardziej Cichy, bo jakoś nie słyszałem, że ktoś mówił, że brakuje mu uczestnictwa w kolejnych kolejnych wernisażach sztuki co tutaj można zrobić bardzo dawno temu w galerii skala, która z, którą współpracujemy jako redakcja czasu czasu kultury i po sąsiedzku przez ścianę przecież funkcjonujemy odbył się wernisaż była zaplanowana wystawa musiała się odbyć z powodu finansowych także, żebyśmy mogli potem po prostu rozliczyć się to dotacja pieniądze miejskie artyści z zachowaniem wszelkich rygorów pojawili się było ich tylu ile trzeba swoje prace przynieśli zaaranżowali, a potem pojawia się ekipa, która moim zdaniem bardzo dobry sposób to nagrała i można było ustalonej godzinie w piątkowe piątkowe późne popołudnie obejrzeć wernisaż, a teraz ciągle to jest obecnej moim zdaniem być może to jest taki przypadek, ale ta sztuka pokazana na na tej wystawie świetnie się broni, a może nawet troszkę jeszcze więcej można zobaczyć podczas takiego wernisażu wizualnego niż, gdybyśmy przyszli w tłumie innych ludzi wspomniałem pan też wspomniał, ale troszeczkę przeskoczyliśmy na temat festiwali filmowych, bo wydawać, by się mogło, że mamy do czynienia z materią, która jest najłatwiej zastępowali nowi no bo mamy film film możemy sobie żyć na bardzo dużym ekranie Super efektami wcinając popcorn, ale na mniejszym albo też dużym domowym ekranie także wcinając popcorn oczywiście mamy ograniczone ograniczenia miejsca no ale wydawałoby się, że ta ścieżka, którą niektóre festiwale podążają ścieżką właściwą, czyli zamiast pokazywać to w kinie studyjnym czy w kinie festiwalowym sprzedawać bilety sprzedajemy bilety oglądać u siebie na ekranie te bilety ich liczba także ograniczona to nie jest tak, że nagle sprzedajemy 10 000 000 tylko nie wiem 300500, tak więc znowu trzeba się o nie bić walczyć, ale jednakowoż no właśnie pytanie czy czy coś tu nie umyka co jest tą esencją, dla której ktoś jednak wybiera się na festiwal zamiast poczekać chwilę będzie z niego w kinie albo poczekać aż będzie na wideo powrócę do samego początku do etymologii słowa festiwal to nie jest po prostu ewent to nie jest po prostu wydarzenie, podczas którego oglądamy aktorów muzyków śpiewaków to jest święto, które wymaga bycia wśród innych mało tego z takich wielu antropologicznych ujęciach festiwal to też przekraczanie pewnych norm kulturowych nawet obiadami albo popijamy albo ubieramy się w sposób taki niecodzienny no i teraz pytanie czy jesteśmy sobie powstanie wykreować w domu nawet jeśli zakupiliśmy bilet na najbardziej prestiżowy festiwal komiksowy persony i o albo też, odwołując się do tego typu przykładów to jest chyba niezwykle trudne albo albo wręcz niewykonalne, a ja sobie nie wyobrażam nawet, gdybyśmy mieli do Mitterranda najlepszy najlepszą jakość audio video w domu to chyba chyba tego święta nie powód nie poczujemy i to wyraźnie pokazywały badania wielokrotnie prowadzone podczas różnych festiwali, że co się najczęściej robi podczas festiwali patrzy pan z spaceruje gada z innymi ludźmi to jest esencja tak nawet jeśli tam potem chwalimy się, że oglądaliśmy filmy 12 godzin dziennie albo staliśmy pod sceną przez przez pół doby to jak to dobrze policzyć taką metodą się do ringu, czyli że badacz towarzyszy obserwowanej osobie patrzę dokładnie co robi to tych tabelek potem spisywanych wynika, że najczęściej się gada spaceruje to jest esencja festiwalu bez względu na to, jaką sztukę, jaką sztukę ten festiwal pokazuje to jest w domu nie do wykonania tak nie ma innych w tym zamkniętym prywatnym tej zamkniętej prywatnej przestrzeń czy można, by rzec, że albo to będzie taka mała Czkawka powiedziałbym na mapie festiwalowej, czyli coś się coś tryby zaczęły zaczęły, ale machina potem powoli jak żółw ociężale ruszy po szynach zostali i rozpędzi się do tej prędkości w jakiej była przed pandemią albo być może coś wydarzy, że właśnie pojawi się nowy sposób postrzegania nowy sposób przeżywania nowy sposób organizowania nowy sposób uczestnictwa w obrazie na tyle prawdziwy, że także nie będzie proteza jakoś to będzie jakaś no tutaj ciągle tylko drużyny z fusów jeśli to potrwa jak mówiłem wcześniej 18 miesięcy to chyba ta sytuacja jeszcze bardziej ulegnie zmianie nie wspomnieliśmy o 1 przecież poza tę ważną sferą wartości fanów poczucia wspólnoty jednak człowiek to istota społeczna chyba czas tego dystansu bardzo to wyraźnie to jest jeszcze jedno wynagrodzenie artystów artysta nie występuje to nie zarabia tak artyści nie są w większości ludzie zatrudnieni na na bezterminowych etatach, które są uzasadnione i nie mogą suchą stopą przez ten trudny czas przejść myślę, że być może to będzie najtrudniejsze wyzwanie dla całej całego sektora kultury już nie tylko tej branży festiwalowej jak uratować artystów wszędzie w Polsce w Niemczech, gdzie oni dostają te mityczne 5000EUR bez bez proszenia się bez proszenia się cokolwiek boję się, że w tym myśleniu bardzo ważnej służbie zdrowia o tym, rosnącym bezrobociem zapominamy o tych najcięższych, którzy pewnie strajkować nie bardzo umieją mogą potrafią, czyli o, czyli artystach których, których ten stan anemiczny dotyka w sposób bardzo bardzo głęboki bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu antropologii i etnologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i redaktor naczelny kwartalnika czas kultury był państwa moim gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA