REKLAMA

Jak skutecznie, i niemęcząco, prowadzić domową edukację? Podpowiadają rodzice, którzy robią to od dawna

Rodzice w czasach pandemii
Data emisji:
2020-05-07 18:00
Czas trwania:
18:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w czasach pandemii budziki są nam niepotrzebne budzą nas one płaczą krzyczą skaczą chcą jeść pić włączają bajeczki gry mają lekcje online prace domowe zajęcia sportowe przez internet, a ta energia roznosi po całym mieszkaniu tobie rozsadza czaszkę, bo oprócz tego, że prowadzi domową szkoły i domowe przedszkole jest też zdalnie w pracy, a do tego się gotować sprzątać prawie nie rozstaje się ze swoimi dziećmi nazywam się Dorota artystka Herman i mam to samo też Rozwiń » jestem rodzicem i również pracuje z domu chce się razem zwami dowiedzieć co się z nami teraz dzieje jak opanować tak, żeby nie cierpiały na tym edukacja naszych dzieci nasze rodzinne relacje nasza praca zawodowa inne nasze zdrowie psychiczne rodzice w czasach pandemii szkoła online to nie to samo co edukacja domowa, ale do pewnego stopnia odpowiedzialność za zorganizowanie umożliwienie i dopilnowanie nauki w domach przez zdalnych lekcjach spoczywa na rodzicach tak jak w przypadku edukacji domowej w tym odcinku podcastu właśnie w Homs kuligu będziemy szukać wskazówek do prowadzenia szkoły w domu warunki rodzic w czasach pandę epidemia Korona wirusa i ograniczenia wprowadzone w związku z nią wśród nich zamknięcie szkół zmieniły życie rodziców, którzy teraz realizują nowe zadania, a mianowicie czuwają nad domową edukacją organizują ją na bardziej niż do tej pory pomagają w nauce ta zmiana dotyczy tych rodziców, których dzieci uczyły się w szkole są też tacy rodzice, którzy już wcześniej wybrali edukację domową takim rodzicem jest Anna Kramek Mahut, która ma doświadczenie w edukacji domowej swoich dzieci chciałbym zapytać na początku czy pani od połowy marca, odkąd zmieniły się nasze realia również te szkolne edukacyjne czy pani odczuwa różnicy jakąkolwiek, bo domowa edukacja nie jest to samo co przeniesienie tego szkolnego trybów takim na szybko zorganizowany tryb nauki online czy pani dać jakąkolwiek różnicę oczywiście myślę sobie, że wszyscy edukatorzy domowi odczuwają ze względu na to, że edukacja domowa to nie jest siedzenie w domu tak dzieci odbywające się domową wchodzą również na spotkają się ze znajomymi schodzą na wystawę do muzeum do teatru na lekcjach wspólnie zorganizowane z nauczycielem, a prawda nie każdy rodzic jest dobry ze wszystkiego i nie wyobrażamy sobie, żeby rodzicem prowadził lekcje chemii fizyki matematyki polskiego we własnym domu, tak więc Edukator ludzie, którzy edukują dzieciaki w domu też mają nauczycieli niektórych przedmiotów i tak samo jak ja odczuwam skutki tak moja córka nie wychodzi znają, bo nie chodzi na zajęcia dodatkowe na teatr na szczycie także nie chodzi o matematykę, którą chodziłam lekcje organizowane no tak jak wszyscy odczuwam to wszystko dzieje się tutaj dom jesteśmy od no właśnie to może okazję do tego, żeby przypomnieć tak pokrótce na czym tak naprawdę ta idea polega edukacji domowej tak edukacja domowa to nie jest siedzenie w domu, a realizacja programu poza szkołą tak tyle ile jest domów, w których jest ona realizowana dla modeli, a niektórzy, że większość lekcji prowadzą sami niektórzy w grupkach innych dzieci z nauczycielem jeszcze inni jakiś takich lekcjach organizowanych przez szkoły demokratyczne tak no to jest bardzo różnie, dlatego że edukacja domowe niesformalizowane tak każdy realizuje ją na swój własny sposób dzieci muszą zdać egzaminy końcowe tego przedmiotu natomiast jak do tych egzaminów przygotują zależy od rodziców, więc też są związani w pewnym sensie na na te na ten tryb online, jeżeli jest to w ogóle możliwe, jeżeli się da wydaje mi się, że łatwiej jest ludziom, którzy już swoje dzieci uczą w domu, gdyż ani są przyzwyczajeni do tego, że sami muszą organizować lekcje, że sami muszą się wykazać kreatywnością takim tworzeniem własnego planu dnia tak nie zwyczajnie i co oddają dziecko do szkoły odbierają określonej godzinie co najwyżej muszą odrobić zadania, które zada nauczyć rodzice, którzy edukują domowo oni sami wszystko organizują, więc tutaj łatwiej im jest zorganizować czas swoim dzieciom tak przypuszczam no właśnie także muszą coś zorganizować online być może także muszą za zająć swoje dzieci dać im zadania czy organizować dzień, dlatego że muszą wiele z nich musi także pracować w domu dla wszystkich jest to trudne dla edukatorów domowych myślę sobie, że też natomiast może łatwiejsze, gdyż już mają doświadczenie organizacji jest jednak sporo swobody, ale właśnie sporo zależy od od zorganizowania tego, by od od organizacji tego swobodnego czasów tak taki sposób, żeby był podzielony odpowiednio na naukę i na czas wolny rośnie czy mam takie pytanie, korzystając z pani doświadczenia właśnie edukacji domowej, gdzie jednak sporo spada na panią w zorganizowaniu chociażby każdego kolejnego dnia prawda 2 tego dnia tak, żeby to dziś, żeby dziecko miało czas na naukę teraz, gdy odpada nam ten element powiedzmy rozrywki parę spotkań ze znajomymi, ale już samo to co należy zrobić powiedzmy w domu, czyli jakaś jakaś nauka odrabianie prac w domu, a do tego dlatego rodzic, który właśnie być może pracuje dzisiaj zdalnie być może w ogóle pracuje zdalnie albo np. ma jeszcze kolejne dzieci którymi musi się między czasie zająć i jaki jest jak pani ma sposób na takiej optymalne zorganizowanie tego czasu myślę sobie, że każda rodzina teraz właśnie także te, które oddawały dzieci do szkoły rodziny muszą sobie zrobić plan plan nie ma plan cele, które muszą realizować zadania, które trzeba wykonać trudno było w tym pierwszy tydzień, kiedy nawet rozmawiać ze znajomymi, kiedy wszystko się po trzeba było to wszystko trzeba się było zdrożeć natomiast tak no trzeba trzeba się do tego przygotować trzeba zrobić plan dnia trzeba ustalić co należy w tym dniu zrobić coś zrealizować do czego się przygotować tak, z których przedmiotów uczymy się któregoś dnia ile tematów zrealizujemy i w jaki sposób ten plan pani układa np. poprzedniego dnia czy rano się decyduje czy lokaty planu na tydzień ja układam plany takie to co zrobi zrealizować następnego dnia, ale to co mamy zrealizować także w następnym tygodniu, a także w następnym miesiącu tak, żeby jak przygotowanie się do egzaminu myślę sobie, że tak jak planowanie pracy takie planowanie życia tak samo trzeba zaplanować naukę swojego dziecka im zaplanować teraz dzień tak dzień tydzień miesiąc krótko terminowe plan długoterminowy plan edukacji domowej także dzieciaki uczą się tych planów tak ja nie organizuje tego sama siadam mają 11 latków nic ustalamy co będziemy robić w jaki sposób jakich narzędzi użyjemy czy skorzystamy z jakich lekcji online czy jesteśmy w stanie przygotować się razem do czego ma córkę pani przygotować się samotne, a podręczniki Emma pomoce dydaktyczne czy np. można wyznaczyć sobie jakąś taką zasadę, że rzucimy się, do której godziny czy ta praca w domu to nauka trwa, do której godziny, a potem już nie albo, żeby to było ileś godzin czy taki plan co godzinę co takie limity właśnie myślę sobie także są godziny w ogóle nauki, której wstajemy potem jemy śniadanie właśnie to jest teraz do tej właśnie my powiedzmy tak na wasze w tych warunkach tego ustalić czy wszystko tak trochę rozjeżdża ponad 2 jak są lekcje online tak też państwo też macie pewnie ze spotkania online to jest jakaś konkretna godzina, ale w przypadku właśnie dzieci, które chodziły do szkoły stacjonarnie fizycznie do budynku, a teraz, a teraz to jest wszystko no z domu i to wszystko trudno zorganizować i też teraz moje pytanie jest takie my organizujemy jako rodzice pilnujemy czuwamy nad tym, ale też sami młodzi ludzie na pewno muszą tego chcieć to znaczy muszą akceptować taką formę, ale też wręcz się, że bez takiej odpowiedniej motywacji to jednak mają sporo swobody i też wymaga od nich dużej samodzielności tak myślę trzeba zmotywować jak jak zmotywować dziecko do no właśnie samodzielnej nauki i mnie się wydaje, że tutaj właśnie ta edukacja domowa teraz pokazuje to czy nasze dzieci mają motywację wewnętrzną, żeby się uczyć czy to się sprawdza motywację mam jak każdy wie zewnętrzną, czyli kary nagrody oceny Bochnak PN nagany i wewnętrzną płynącą na samym czym my chcemy się tego nauczyć tak jak mówiłam, że każdy dom to każda oddzielna szkoła domowa powiedzmy tak samo motywacje jedni rodzice tworzą tablicy motywach tablica motywacyjne, w których tam jakieś oceny są w jakiej się im dziecko nazbiera punktów to potem dziś mogą sobie wyjście jest taki motywator zewnętrzne rodzice są nastawieni na motywację wewnętrzną w tym ja ja uważam, że dziecko powinno się uczyć, bo samo tego chce dzięki temu nauka jest efektywniejsza tak i jestem za tym, by lekcje czy to co człowiek się uczy na tyle go motywowało na tyle było ciekawe i podane w sposób ciekawy motywujące pokazujące, że jest to potrzebne, żeby ono samo chciało chciało się uczyć sam widział efekty sama ponosiła konsekwencji, jeżeli się tego nie nauczy to sobie, że tu właśnie po to, dlatego właśnie moje dziecko edukacji domowej było bardziej samodzielne odpowiedzialne aż tutaj się sprawdza ja nie muszę dodatkowo motywować moje córki, żeby nasze uczyła ona już tego nauczyła będąc w edukacji domowej uczy się na siebie nie dla nie dla oceny, bo Unia Choceń nie ma nie ma pochwał uczy się dla siebie niektóre pewnie przychodzi łatwiej innym trudne wiadomo zależy indywidualnie od człowieka, ale jak przekonać dziecko do tego ono rzeczywiście chce siedzieć w domu samodzielnie dopóki tego nie wie poniesie nie będzie tak to trzeba przedstawić swoje myślenie jak i popu poprzez to jak my sprzedajemy dziecku naukę ono też uczy się tego robić dla siebie jest po kilka takich wskazówek jak wzbudzać motywację wewnętrzną no właśnie, a więc, jakby to, żeby dziecko rozumiało co robi, żeby elekcję czy to co trzymają swoje dziecko było ciekawą miało formę, a jeżeli uczymy historii tor to nie damy tak to nie jest tak jak w szkole biorę podręcznik czytam dziecko, a potem wielu zadania tylko jeździmy jeździliśmy na różne lekcje na różne warsztaty pokazujące ATA historia tak naprawdę wyglądał tak samo z geografią były to wyprawy do lasu z lektury lektury szkolne wybieraliśmy takie, które interesują moje dziecko na pierwsze powinny czekać drugi winnymi dostosowane do możliwości dziecka niezatrudnieni załatwi powinno być pozbawione takich ocen dobrze robić różne geny ile się nauczyłeś tyle jeszcze raz Leszcze musi się nauczyć jest kilka takich wskazówek jak motywować człowieka wewnętrznie tak pokazywać co jest potrzebna, jakie cele chcę w życiu osiągnąć chce pójść do szkoły później i co musi umieć no myślę sobie, że to to czy perspektywa przyszłości, a perspektywa przyszłości też może to, że dziecko uczestniczy w układaniu tego planu, które się będziemy uczyć ile materiału przerobi my jakiś sposób chcemy przedstawić na egzaminie np. no tak brzydko pobudza to motywację wewnętrzną człowiek bierze odpowiedzialność za własną naukę, a nie jest poczucie sprawczości chyba wtedy, gdy tak się budzi prawda tak takie poczucie, że ono ma moc ona ma siłę robi to co chce to mnie działo nie wiem jak w innych rodzinach u nas podział mam też wpływ jakich godzinach dziecko się tego uczy tak czy jakby jest wtedy wypoczęta normalny człowiek idzie na wiele godzin do szkoły wraca jest wykończony jeszcze odrabia lekarz teraz trochę inaczej może Boże dzieci będą bardziej wypoczęte może nie ma już limit taki optymalny czas dla nich AK można, by brać teraz w ośrodku edukacji domowej też ten czas jest tak dostosowany optymalnie do możliwości potrzeb Orlen być powinien rozmawiać, by każdy rodzic sam nad tym czuwa, ale myślę sobie, że edukatorzy domowi są rodzicami bardziej świadomymi no, więc oni sami wybierają, tak więc też mają swoją motywację wewnętrzną, dlaczego robią, więc chcą, by te dzieci uczyły się są trochę inny alternatywny, więc więcej osiągają ten proces miał takie są z pani obserwacji korzyści dla dziecka z tej domowej edukacji przede wszystkim moim zdaniem to właśnie ta motywacja wewnętrzna, a to dziecko ma ma wpływ na to w jaki sposób się uczy jak długo ma czas na rozwijanie pasji, jeżeli dziecko, choć nie bierzemy córka, bo córka chodziła do szkoły tak, z którymi rozmawialiśmy nie było czasu na to, żeby chodziła na lekcje teatru nie było czasu, żeby chodziła na szczycie, a nie było nawet czas na wyjście z przyjaciółkami bo, ponieważ było tak dużo nauki tych spraw panów tych tych prac domowych wyniki rozmów więcej czasu to znaczy ma czas na dużo więcej czasu na co muszą, ale też ma na to co chce tak na to co rozwija pasje to co ona lubi, bo w edukacji domowej materiał, który przerabia się w szkole przez ile godzin edukacji domowej trzeba by się godzinę dziennie, bo jest 11, więc idziemy do nie był naszym zdecydowanie szybciej tak zdecydowanie szybciej tak mamy wpływ na to, jakiego nauczyciela wybieramy, jeżeli decydujemy na jakiś grupowe lekcje rodzic taki stara się, żeby te zajęcia były ciekawe szkole mamy to serwowane, więc nie mamy wpływu, jaki nauczyciel jest jak on przedstawić tę lekcję tym plusem jest ta jakość nauki na pewno, a goście też samodzielność dzieci, bo on dużo więcej dziecko edukacji domowej musi zrobić samo, bo przecież nikt nie siedzi z dzieckiem 56 godzin nad lekcjami edukacji domowej no wiadomo jest mniej stresu niż stresu szkolnego mamy większy wpływ na to, czego w, jaki sposób uczy się dziecko teraz rodzice mają wpływ na to jak i kiedy uczy się dziecko i co w tym i pozostałym czasie zdołają zrobić, czego nie bardzo często przy jednoczesnym braku poczucia kontroli nad całą sytuacją nie ma doskonałej recepty, ale każdy ma swój sposób posłuchajcie mam troje dzieci najstarszy syn jest teraz trzeciej klasie podstawówki dwoje przedszkolaków córka ma 6 lat i jest czteroletni synek dzień na organizują lekcje zazwyczaj jak już wszyscy zjedzą śniadanie, a teraz rytm śniadaniowy też wygląda zupełnie inaczej niż normalnie to siadamy do lekcji ze starszym synem w tym czasie przedszkolaki albo bawią się w swoim pokoju i robią u też co jest w stanie zatrzymać na chwilę albo dostają jakieś kolorowanki każdy kraj to w zależności od tego na co mają danego dnia ochotę to zorganizuje rytm dnia są też posiłki wspólne, ale wspólne posiłki są dopiero od obiadu na początku było także oni byli często głodni przygotowywanie posiłków sprzątanie po nich ogarnia mnie kuchni zajmowało strasznie dużo czasu teraz mam wrażenie też jakoś tak płynnie przeszliśmy do takiego rytmu z 3 głównymi posiłkami, a reszta to jest tak w zależności od potrzeb to też nie zawsze są tak samo głodni gotuje w międzyczasie w ciągu dnia np. 7 z synem do do lekcji on tam np. nie zabiera się zamachu na temat mamy dobrze idzie pod 1 okiem zerka na te działania trenerowi, a drugim okiem zerkał na to co tam mieszam obieram jednostka odpoczywam relaksuję się uda mi się z nim wyszłam tak jak widzimy do lasu to oni są w swoim świecie bawią się, a ja mogę sobie wtedy spokojnie posiedzieć posłuchać ciszy wieżami jak maluchy pójdą spać ten najstarszy sens wtedy już jesteś fanem Kompany ogarnięty kończy budować lego słucha sobie audiobooka np. wtedy mogę cię swoim zająć mam dwójkę dzieci im starsza córka ma 9 lat, choć z drugiej klasy młodsza ma 4 lata chodzi do przedszkola jeszcze szkoła od początku kwarantanny faktycznie przesłana, a funkcjonowanie zdalne, a ja zresztą też w tej szkole uczy i na rynkach wygląda budzimy rano i włączamy komputery ja swój warsztat mój drugi komputer, w którym się łączy ze swoją kasę mogę powiedzieć to starsza jest praktycznie samowystarczalne czy minister proszę mnie jakąś pomoc drugiej tłumaczy też praktycznie w sadach i robi kandydowania po kolei bracia robili razem z nią zazwyczaj mieszkania bardzo lubi robić różne zadania były one zadania są bardzo kreatywne temu bez problemu może się przyłączyć do tych zadań biura zrobionym np. wielkie plakaty z angielskiego lub matematycznie starsza biega pod moim mierzy wszystkie ściany i młodszym też mocniej od głowy np. Długosz Sejm, a ja w tym czasie w przeciągu tygodnia mam 20 godzin online łączy się właśnie z uczniami gotuje pani szczerze, że nawet chodzi mi lepiej teraz w domu jakieś stronnicze chodziliśmy do pracy szkoły przedszkola to rzeczywiście mogę zrobić pomiędzy mieszka z moimi zajęciami online możemy sobie przerwę odpocząć możemy razem przygotować, że jakiś czas czy obiekt przygotować, ale mamy też ogródek przeplata my te zadania chwilami przerwy, żeby odetchnąć czas dla mnie to kiedy położyć z pracy mam czas na to, żeby spokojnie odetchnąć odpocząć oznacza zazwyczaj też dziś muszą przygotować kolejny dzień online napić herbaty i na chwilę książkę poczytać albo po prostu kompletnie inne reż pospać plan też można powiedzieć taką żyjemy, że raz na jakiś czas, gdy moje taki sam swoim czasom i wtedy mam drugi tydzień takim wolnym weekendzie mogę się ładować na kolejne tygodnie, a wy jak próbujecie naładować baterie mocno wyczerpane przez długie tygodnie Piszcie do nas na adres rodzice małpa, a to kropkę Fn rodzice w czasach pandemii podcast Doroty Czarneckiej kolejnym odcinku porozmawiamy o tym jak wrócić do przedszkola czy ten powrót może być powrotem do normalności rodzice małpa to kropkę do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RODZICE W CZASACH PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA