REKLAMA

O książce „Zaburzony umysł” Erica Kandela

OFF Czarek
Data emisji:
2020-05-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem pani dr Małgorzata Majewska z zakładu nowych mediów Instytutu dziennikarstwa mediów i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry witam panią bardzo serdecznie również witam pana państwa bardzo bardzo serdeczny i przed panią książka ja mam tutaj swoją na podglądzie wersji elektronicznej, ale podejrzewam, że Rozwiń » treść jest to sam sama zbliżona jakiś tam sposób książka wydana przez Copernicus Center Press pomimo groźnie brzmiącej nazwy angielski to krakowskie wydawnictwo, które tak na marginesie dodam czasem stara się łączyć ze sobą ogień wodę rzeczy, które wydaje się trudne do połączenia jednak chyba w tym wydawnictwie się udaje książka neurobiologii amerykańskiego, chociaż pochodzenia austriackiego życia kleryka kandelabr zatytułowana zaburzony umysł co nietypowe mózgi mówią o nas samych tutaj jeszcze dopisek na okładce odkrycia kandelabr dokonały prawdziwej przemiany w rozumieniu funkcji mózgu w nim samego handel czy to, że skandal skandal zebrał je w całości, bo to co z największą moją zaletą tej książki to właśnie pokazanie, że przez wadliwe mózgi mogliśmy zobaczyć jak działają prawidłowo mózgi np. dzięki autyzm mówi mogliśmy zobaczyć jak działa mózg społeczny, więc trochę bym odwróciła to coś na okładce, ale w sensie gaz warto dodać, że 2000 roku American idol wraz z bali się z innymi naukowcami otrzymali nagrodę Nobla za badania nad fizjologicznym podstawami mechanizmów pamięć także ciekawostka i pewnie można w skrócie powiedzieć, że ta książka trochę zabiera nas w podróż po historii myślenia mózg tak w jaki sposób od najdawniejszych czasów myśleliśmy o mózgu ale jaki też sposób ten mózg stawał się pewnego rodzaju narzędziem do przetwarzania rzeczywistości wobec nas i co ciekawe pani też trochę o tym, powiedziała na samym początku krótkich słowach mówiąc o zaburzonym właśnie patrząc na tytuł zaburzony umysł gdzieś tam w podświadomości, a te 4 związane ze względów ale, ale gdzież mamy sugestię, że jest mózg nie zaburzony tak skoro jest zaburzony umysł to jest umocnień zaburzony, jeżeli mamy nietypowe mózgi, czyli nietypowemu zajmują nas samych to też jakieś typowe mózgi, czyli trochę wchodzimy do takiej przestrzeni, czyli normalność tak te uśmiecham się boją braci powiedział, że tęsknota za normalnymi mózgami jestem językoznawcą i też tęsknotę za normalnym językiem, ale dużej bada język, a duży handel bada mózg, tym bardziej widzimy, że właściwie czegoś takiego jak normalność takiej czystej postaci nie ma to nasza tęsknota za tym, żeby wyprofilować jakiś taki prototyp normalność, bo jak się przyjrzymy bardziej szczegółowo właściwe każdemu człowiekowi to myślę, że te odchylenia, gdyż mniej bardziej są szalone gdzieś są w normie natomiast my musimy mieć tę tęsknotę za normalnością, żeby mi jakiś punkt odniesienia prawda jednak ta nauka dąży, jaki obiektywizacji, a i tak dlatego chętnie bym powiedział właśnie tęsknota za za normalnością, a więc pytanie może inaczej brzmi nie czy jesteśmy zadłużeni tylko dziś jesteśmy zadłużeni natomiast warto by sama wiedza wydają się bardzo fajnie wprowadza nas w pojęcie normalności dla mnie 1 z największych odkryć tej książki była informacja, że właśnie większość zaburzeń psychicznych depresja dwubiegunowa ska innego typu schorzenia właściwie nie różnią się niczym od zaburzeń normalnych poza intensywnością da, że jakby osoba w depresji przeżywa to samo co normalne niezaburzone człowiek tylko dużo bardziej intensywnie i dużo większym natężeniem i pomyślałam sobie, że tak naprawdę to jest dla nas myślowo bardzo trudne, bo my mamy taką tęsknotę za dualizm prawda nienormalnym normalne i tak też Scotta w języku proszę zobaczyć często mówimy zachowują jak normalny człowiek oznaczyli jak się zachowujesz nie kwalifikuje się do tego, żeby się należał do grona normalnych ludzi, a więc ja bym bardziej to tak zobaczyła rzeczywiście, przyglądając się tej chętnie bym pokazał gestem nienormalność czy cudzysłów gestem nienormalność dopiero możemy zobaczyć czym jest prototyp normalność chybabym się dopiero, a dla mnie ta książka doczekała innego powodu, bo by, pokazując tę ścieżkę różnych odkryć naukowych oczywiście, do których przyczynił się także rozwój technologiczny to, że pojawiały się technologie narzędzia, które pozwoliły nam zajrzeć głębiej lepiej bardziej precyzyjnie i też wyciągnąć jakieś wnioski to cały czas mamy właściwie opowieść o tym, że jesteśmy po prostu 1 z gatunków zwierząt, które to jakiś sposób próbują się przystosować do otaczającego nas świata no i teraz, ponieważ staram się przystosować no to jest cały zestaw narzędzi cała PEC genetyka to taka jest, że gdzieś tam przypadkowo powstają w naszym zestawie pozornie nieprzydatne cechy czy przystosowania i tam są do niczego, że nie przydają dopóki świat nie zmieni drastycznie warunki w dobie Korona wirusa mogliśmy powiedzieć, że jeżeli są wśród nas takie osobniki, które jakiś tam sposób ze sobą od pewnego czasu dźwigają odporność właśnie na ten dlatego Korona wirusa no to za chwileczkę one będą rozdawały karty w tej ludzkiej w tym ludzkim zbiorowisku i teraz z 1 strony to jest taka próba przystosowania się, ale z drugiej strony na to nakłada się nasza cywilizacja kultura i ona nam trochę coś innego mówi, czyli powiedzmy, kiedy mówimy o zaburzenia nie będziemy autyzm tak albo przeciwieństwo autyzmu, czyli takie poziomy zbyt czujne przyglądanie się w natarciu właśnie w kontaktach tort nie zdając granic toby oznaczało, że z 1 strony mamy coś co jakby bez kontekstu kulturowego jest no właśnie normalne normalne wszystko jedno ono jest już z drugiej strony właśnie mamy na to nałoży na kulturę mówimy człowiek pewne oczekiwane zachowanie powinno wyglądać tak to znacznie nie powinno być miły dla innych, ale niezbyt miły powinność być może trochę wycofana, ale niezbyt wycofane, czyli trochę kultura tworzy pewien model mówimy no dobra, jeżeli odbiega to umieścimy albo w poczekalni, bo w ogóle poza nawiasem no i teraz sobie z tym racz tymczasem z punktu widzenia tego co jest to albo lepiej przystosowuje albo gorzej moje ulubione absolutnie przykładem tej książki, który te wręcz odpowiedzią na pana pytanie jest przykład takich 2 gryzoni Górnika premiowego Górskiego wazopresyny tak witamy was presja jak wstyd na to biegły powiem państwu skrócie chodzi chodzi o to, że w zależności od wysokości tego hormonu ten premiowe ma więcej oksytocyny wówczas potomstwo, które stworzy ten ojciec czuł odpowiedzialny tak ten jak wierny jest wierny odpowiedzialnej troszczy się te maluchy natomiast ten Górski, ponieważ latem 2% mniej no też tak powiem płodzić dzieci na potęgę kompletnie się nimi nie interesuje teraz właśnie państwo tak działa natura, a co robi kultura mówimy ten pierwszy jest dobrym ojcem prawda ten pierwszy kulturowo jest wynoszony na piedestał pisze blogi takie historie robi różne rzeczy, a ten drugi jestem zły i często ma ogromne uzasadnienie kulturowe, żebyśmy mogli przetrwać do dziewiętnastego wieku dziecko, które miało opieki ojca miało kłopoty z przetrwaniem dwudziesty wiek trochę zmienił także kultura wyprofilowana to co nam się ewolucyjnie opłaca za, a z drugiej strony możemy powiedzieć, że przyjrzymy się np. tej samej sytuacji z zastosowanej powiedzmy w przygotowaniu ludzkim w kontekście studenckim obozie studenckim lat siedemdziesiątych to okaże się, że ten z góry gór jest postrzegany jako taki właśnie samiec Alfa albo równy chłopak albo równa dziewczyna, bo właśnie mnogość partnerek jest tutaj czymś atrakcyjnym w tym środowisku w tym kontekście wygląda tak wielu stanowiskach prawda, że wielu partnerek winduje status samcowi, ale wielu partnerów już obniża status samicy nowoczesnemu ewolucyjnie opłaca fajnie, żeby matka jednak wiedział czy jest to dziecko, a ojca może niekoniecznie właśnie tutaj to jest siadamy w książce takie ciekawe zderzenie natury kultury z 1 strony mamy próby jakiegoś ogarnięcia przez człowieka swoim umysłem nomen omen całego świata i jakiegoś wyznaczenia granic rozumiem chodzi o to, aby granica dawał nam pewne poczucie bezpieczeństwa, ale to także pozwalały zwracać uwagę na te osobniki tak brzydko w razie, które potrzebują naszej wyjątkowej uwagi troski czy pomocy tak to znaczy ja sobie od razu pomyślałam o tym, że na my mamy 2 naczelne 2 naczelne cele przetrwać rozmnażać teraz jak kultura podświetlana tym reflektorem uwagi te elementy wspólnotowe, które jak temu sprzyjają, bo ostatnio już bardzo ciekawą tezę od pewnej terapeutki mianowicie, że w dobie pandemii normą taką postulowano kogoś, kto sobie lepiej radzi osoba z takim rysem artystycznym autystycznym, bo w dobie pandemii takiej takiej osobie łatwiej przetrwać osoby społeczne po prostu się sypią tak pomyślałam sobie, że w tym momencie, jakby może być tak mam nadzieję, że pandemia będzie trwał krótko, ale obraz przetrwał 234 lata to mogłoby być także coś co dzisiaj mamy poza normą, bo osoby aspołeczne autystyczne po prostu nie nie budują wspólnot mogłoby być potrzebne jakiegoś powodu wspólnocie nagle stać normą, czyli innymi słowy częstego, czego zaczęliśmy norma to bym powiedziała coś co nam się opłaca jako gatunkowi, żeby przetrwać, żeby się rozmnażać wcale tak państwa moim gościem jest pani dr Małgorzata Majewska zakład nowych mediów Instytut dziennikarstwa mediów i komunikacji społecznej Uniwersytet Jagielloński rozmawiamy o książce Erika kandelabr zatytułowanej zaburzony umysł, czyli co nietypowe mózgi mówią o nas samych książka w tłumaczeniu Dariusza Rostowskiego wydana przez Copernicus Center Press po polsku oczywiście pomimo angielskiej nazwy wydawcy książka no wybitnego autora autora dla brata nagrody Nobla i książka, która porusza wiele prawie, że wszystkie poziomy takie zagadnienia związane z naszym mózgiem naszym umysłem ze sposobem w jaki myślimy, ale także z tym w jaki sposób mózg wpływa na nasze życie codzienne to znaczy nie tylko na to jak myśli mecz w jaki sposób pamiętamy czy nie pamiętamy co jest postrzegane jako normalność co jest postrzegane jako oryginalność co jest postrzegane jako zaburzenie no ale także choroby które, które są chorobami społecznymi czy chorobami, które dziesiątkują też społeczeństwo nie wyłączając szereg kwestii związanych np. tożsamością płciową tutaj pojawia się bardzo interesujący rozdział dotyczący płci może do płci przejdziemy za chwileczkę a, ale bardzo przyznał zainteresował mnie też rozdział dotyczący kreatywność, bo no właśnie w czasach pandemii sporo mówi o kulturze o tym, że artyści w tej są w trudnej sytuacji, że państwo nie wspiera artystów im się, że to jest zarzut, który nie jest tylko zarzutem polskim Anno Domini 2020, ale jeżeli chodzi o Polskę to przejaw pojawia na przestrzeni lat, ale myślę, że podobne głosy można usłyszeć w innych państwach Europy czy Stanów zjednoczonych no, więc często pojawia się kwestia dobrze ale kto jest kim jest artysta nie wchodzą już interpretację czy w posiadanie czym jest sztuka często mimo artyści jako pewnego rodzaju osobie troszeczkę różniący się od nas tak, bo no właśnie, bo kreatywność, bo coś mu lub jej przyszło do głowy, bo co zobaczyłem inny sposób potrafiła czy potrafi to oddać przy pomocy sztuk wizualnych np. tak no właśnie pytanie to jest także ta kreatywność jest czymś co jest normalne znowu zasięgnięcie nie ma tego języka i tak albo może wyjątkowe czy zwyczajne dlaczego, dlaczego ktoś, kto patrzy na świat tak samo jak my wydawałoby się, bo ma parę oczu widzi coś innego albo może być to samo, ale potrafi oddać inny sposób albo znowu widzi to samo, ale potrafi dobrać kolory trochę inaczej niż pani, czyja także pani dobór kolorów czy mój dobór kolorów nie zachwyca, a czy zachwyca tak nie musimy przecież sięgać do jakiej sztuki wysokiej wystarczy, że będziemy sobie do pokoju własnego zobaczymy jak jest umeblowany, jeżeli sami za to odpowiadamy na to czy się podobać się nie podoba komu się podobać wszystkim się podoba, jeżeli mamy pomysł to około wracamy do koleżanki lub kolegi, które ma właśnie co ma takiego, że potrafi zasugerować ewentualnie jakie zawodowego usługodawcy, który specjalizuje się w doborze kolorów przedmiotów często np. jest dobór przedmiotów, które są przedmiotami prostymi zwyczajnymi i nigdy nie wpadliśmy na to, że ojej przecież to można bardzo łatwo zbić szczególnie skomplikowane jak ona, jaką to zrobił dobrał proste przedmioty i nagle albo proste kolory i nagle co się zmieniło gdzie, gdzie tu, skąd ta kreatywna ja zresztą kreatywność mamy duży problem społeczny, bo z 1 strony jest taki postulat powinniśmy być kreatywni są różne kursy kreatywności ja sama prowadzę kreatywne pisanie, ale równocześnie mam wrażenie, że bardzo raczej społeczeństwa i kreatywności boi, bo proszę zobaczyć kreatywność jest coś, czego nie można przewidzieć prawda, którzy kreatywne to nie bardzo możemy jak przewidzieć, jakim kierunku pójdą jego myśli tymczasem, o czym bardzo wyraźnie handel mówi to, że kreatywność nie jest jakimś dodatkiem to nie jest coś co możemy bez czego sobie możemy żyć tylko kreatywność elementem naszej tożsamości oraz w zależności od tego na ile byśmy zdeterminowani przez pewne konwencje i pewną taką powiedział powinność świata na ile nie albo będą kreatywność pozwala albo sobie nie pozwalamy natomiast bardzo wyraźnie ta książka badania mózgu pokazują, że jeżeli pozwalamy to my jako ludzie się rozwijamy to znaczy ta kreatywność, jakby elementem naszej tożsamości, bo pozwala nam w tych wypowiedziach sztywnych jednak w ramach konwencji znajdować znajdować siebie, a swój wyraz to jakby 1 rzecz druga rzecz, która też mną wstrząsnęła dotyczy aż w tak to był taki wątek mianowicie, że półkule wzajemnie się, jakby warunkują w momencie, kiedy my zablokujemy kreatywności to racjonalne takie powiedziała postulowany obowiązkowe myślenie zdominuje to po prostu nasz mózg pełni pracuje tak, żebyśmy mogli się rozwijać, żebyśmy mogli jako ludzie no ja bym powiedziała tworzyć siebie to fajnie jak ta kreatywność i racjonalności uruchamiana jest czym różnią się artyści, dlaczego tak często wśród artystów mamy osoby zaburzone, a szczególnie dwu biegów kończyli prawda z malinami różnymi, ale też osoby autystyczne schizofreniczne to wynika oczywiście z tego, że ich mózg szczególnie osób schizofrenii jest bardzo specyficznie, bo szacowany hormonami i jakby no oczywiście w biologia mózgu, a to wpływa, ale też z drugiej bardzo ważny element mianowicie tego, że ci ludzie aż tak bardzo nie przyjął się konwencją społeczną prawda, że my trochę mamy i całe szczęście taką zgodę społeczną artyście wolno, więc prawda wiadomo to artysta, a więc więcej, bo teraz na pana pytanie może nie tak do końca wprost, ale ja bym powiedziała, że z 1 strony artyzm to jest pewne niekonwencjonalne widzenie świata, ale równocześnie wpływ sztuki na nas polega na tym, że ta niekonwencjonalną może uruchomić w nas potrzebę kreatywności stateczności tak dalej i w efekcie u nas rozwinąć naszą tożsamość, bo dostał się, choć pięknego pomieszczenia to pomieszczenie nas w jaki sposób uruchamia tak to dział no właśnie to jest to to pytanie czy każdy Toma oczywiście każdy chciałby widzieć w sobie artysta pyta mnie teraz o to kim jest normalne artysta to znaczy co trzeba zrobić, by zasłużyć na miano normalnego w sensie prawdziwe artysta każdy z nas może być artystą nie właśnie chcielibyśmy trochę myśleć, że tak, by proszę zobaczyć, że oprócz tych jednostek, którym się udało to może znaczyć, że są wybitne wyjątkowe, ale może znaczyć, że po prostu zbieg wydarzeń sprawił, że ich prace zostały dostrzeżone czy ich twórczej została dostrzeżona doceniona, a może ktoś jest doniesienie także elementów jest wiele, ale jednocześnie są ci z nas, którzy aspirują do tego i znowu mamy innych, którzy mówią, jeżeli chcesz wedrzeć się na ten Olimp tom to umożliwimy, proszę bardzo, to kurs z kreatywnego pisania oto kurs pisania piórem wiecznym to kurs malowania rzeźby grafiki itd. tak dalej no dobrze rzucamy się w ten wir próbujemy faktycznie pewnie im dłużej coś robimy tym lepszy nabywamy zdolności, ale jednak czasami stajemy przed tą chodził do ściany stajemy przed taką konstatacją, że jest jakaś no właśnie coś laik nazwałby to właśnie, czyli do nas tak Iskrą Bożą tak albo jakimś błyskiem ma albo talentem geniuszem pewnie neurobiolog, by postarał się znaleźć jakieś wytłumaczenie pomiędzy połączeniami Synapsy albo wysoką albo niską zawartością, jakiej substancji chemicznych, które się spotkały nie spotkały rozpadły, ale do wcześniejszej byśmy wiedzieć poza tym wszystkim dobrze jak taką Iskrę zdobyć czy to jest nagroda czy to jest kara, ale pan chce, żeby w odpowiedzialny za konsekwencje tych wypowiedzi dobrze bowiem ze swojego podwórka uczy kreatywnego pisania, nawet jeżeli bym miała przekonanie, że ktoś nie ma tej Iskry Bożej nigdy tego nie powie to znaczy ja sobie tak myślę, że oczywiście wiadomo na tam grupę 15 osób, kto ma szansę być drugą riesling, kto nie no to się widzi od razu w tekście natomiast ja sobie myślę, że nam nie wolno podcinać ludziom skrzydeł i co mamić ich ale dlaczego mamy chciałam brać odpowiedzialność za to, żeby komuś powiedzieć nie będziesz Doris Lessing miał bowiem próbuj Pisz dnia świat i tak zweryfikuje prawda jako były tu swojej działce jeśli mój reportażem na to także w Polsce trwa co miesiąc wchodzą 3 książki reportaże niestety niestety teraz to nie jest także ktokolwiek nie Mariusz Szczygieł przed podziałem na dnie PiS, bo się nie nadajesz Bojana pisze vito szybciutko rynek zweryfikuje prawda w takim sensie odpowiedzialności natomiast co pan nazywa Iskrą Bożą, jakbym oczywiście odpowiedziała także to jest umiejętność wychodzenia poza konwencję mamy 2 tryby myślenia albo szukamy przez podobieństwo, czyli przez metaforę albo przez metod Niemiec, czyli przez detali teraz są osoby, które tworzą metafory zupełnie nieoczekiwane nagle czyta pan takie haiku i nagle pan już ktoś na to wpadł Doda jestem dla mnie tata złapanie tej istotną na, a jest czasem także pan czytaj no i nadanie tego nie wynika no i przestajemy czytać oboje wiemy też zawodowo żyjemy z tego, że czytamy innych, że czasem mamy takie wrażenie po trzeciej stronie, że to nie będzie najlepiej spędzony czas w naszym życiu stanowi obowiązek każe na dzień nieprzyjemnej jak Kinga Dunin np. Mariusz Świetlicki tak dobrze to jak będziemy przy płycie to możemy Kingi do nich wrócić otrzyma Marcie Szeptycki przeważnie Mariusz Wilczyński 20 Mariusz Marcina Świetlickiego tak tak myślę, że nasze pamiętam ten artykuł bałam się, iż to tylko tą ścieżką dostępu centrowy, ale rozwiąże wraz z półki będziemy rozmawiać możemy wrócić do pani Kingi Dunin, więc poważnie mówiąc dla mnie Iskra Boża polega na tym, że oprócz tego, że musimy mieć warsztat właśnie się można nauczyć to jest odwaga w niekonwencjonalny myśleniu i tras, jeżeli ktoś jest bardzo odważny, a niema Iskry Bożej co stracił to napisze 1000 stron no i odwagę niekonwencjonalnym myśleniu pan receptę na złotą receptą artystów receptę na dystansie jest recepta na niekonwencjonalne myślenie no bo niekonwencjonalne myślenie musi się odbić od konwencjonalnego myślenia tak, żeby ktoś myśli niekonwencjonalnie zresztą musi myśleć konwencjonalnie, a tu pan, choć mają ścieżkę zawodową, żeby myśleć niekonwencjonalnie trzeba czytać bardzo dużo konwencji i odważa się przełamywać, a czemuż mieliśmy nieprzyjemne trzeba przełamywać tak, żeby przełamać całość ale, żebyśmy mogli też przełamać musi wiedzieć co przełamuje prawda to znaczy oczywiście mecze no oczywiście należy środowe oka mamy malarzy prymitywistów wiem była byli tacy po prostu wiedzieli prawda mieliśmy Himilsbacha jako aktor porządku natomiast jednak większość artystów dla mnie to są ludzie takie Picasso, zanim zrobił swoje dzieła to jednak najpierw te takie ziemie słowa rzeczy poświęci trochę czasu, więc sobie myślę że, żeby ktoś jest wszystkim studentom jak ja wam daje to pisania po to, żebyście przekonywali, ale róbcie to świat wcale państwa moim gościem jest dr Małgorzata Majewska zakład nowych mediów Instytut dziennikarstwa mediów i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawia o książce Eryka Kadela zaburzony umysł co nietypowe mózgi mówią ona sama książka wydana przez Copernicus Center Press wiele wątków wiele interesujących aspektów historia tego jak przy pomocy naszych mózgów dowiadujemy się o naszych mózgach przed informacjami uznaliśmy kreatywności, ale ale, ale kolejny temat interesujący z powodu życia codziennego ale, ale interesujący także z powodu nadchodzących wyborów przeszłych wyborów różnego rodzaju wyborów, które się pojawiają zarówno wyborów życiowych jakich wyborów parlamentarnych prezydenckich tak dalej itd. czyli czy myślimy logicznie czy myślimy sensownie co sprawia, że podejmujemy takie inne decyzje, dlaczego się lękamy w jaki sposób lęk wpływa na nasze decyzje biologia emocji tak, skąd te emocje co one robią i tutaj autor przypomina badania Amosa twerskiego i kajmana fascynujące jak uwielbiałem ten duet pracujący razem oczywiście po śmierci perskiego pozostaną tylko Kelemen i Bóg fascynujące badania wad właśnie takiego było tak nielogicznego myślenia Szanowni Państwo prosty przykład, jeżeli powiem państwu, że jeżeli państwo kupią los na loterii x to mają państwo 90%ową szansę przegranej no nie brzmi to zbyt dobrze, ale możemy też powiedzieć, jeżeli kupi pani pan los to pan może niedużo, ale 10% szans wygranej no to brzmi dużo lepiej, gdybyśmy mieli wybierać pewnie wygralibyśmy tę drugą opcję, a przecież mówimy tym samym narty pan językowo zrobił perswazji tak no, a czy właśnie nawet gdy nie mamy zdolności analizowania tego samego komika komunikatu ubranego w inny słowa winny język niejeden powiedziała, że jak znamy jak wiemy, gdzie jak, więc działać potrafimy, ale ja myślę, że to jest ogromna pułapka, którą nam tak powiem, którego autor chyba jest jednak Arystoteles 2000 lat tłukła nam się pogłowie jesteśmy tacy racjonalni, a że myślimy racjonalnie w mojej dziedzinie językoznawcy dopiero w latach sześćdziesiątych Austin w książce działacz słowami zauważył, że jednak nie mówimy logicznie ja mogę zapytać pana czy nie wiem spotkamy się na nagrania pan może powiedzieć chyba nie na pewno przyjdę z logicznego punktu widzenia chyba na pewno się wyklucza się tak mówimy, więc to co Hartman pisał w pułapkach myślenia i to co jak ja widzę w języku nie myślimy logicznie logiczne jest wtórna my byśmy chcieli myśleć logicznie, bo myślenie przyczynowo skutkowe taką obietnicą zrozumienia świata tak już od starożytności chcieliśmy wierzyć, że ten świat ma pewien porządek pewien Logos ludzie na całe Schola styka była zbudowana cała teologia starożytnej Grecji na tej wierze, że jak odkryjemy te pojedyncze prawa to zrozumiemy jak działa świat no to nie rozumiem to znaczy rozumiemy dopóki działa wg pewnych trybów, po czym wchodzi dowolna sytuacja graniczna czy prywatna czy taka, jaką mamy teraz nagle wszystkie oczywistości dotyczące świata np. tego, że jeżeli ludzie ratują życie innych ludzi dociera należy szacunek no to widzimy co się dzieje w niektórych środowiskach wobec lekarzy takich proszę wytłumaczyć logicznie jak można posmarować auto pielęgniarce no dla co się dzieje jak można uwierzyć w to i wymordować całą cały naród w czasie drugiej wojny światowej, więc więcej myślę, że jedno jest to, żeby nie myślimy logicznie jest 1 rzecz, o czym choćby dylemat zwrotnicy mówi, ale druga rzecz, że nam się wydaje, że myśli logicznie i to dla mnie większy problem jak bardzo często zaproszona jako osoba zajmująca się językiem do analizy języka w terapiach szczególnie swego czasu umowa z osobami chorymi na chorobę alkoholową i trafia mi małżeńskimi teraz części jest proszona o depresji oraz zobaczyć na czym polega np. 2 biegunów zaburzenie afektywne dwubiegunowe na fazie manii i w fazie depresji to faza pani ma inną inny język niż faza depresji tras mówi rodzina takiej osoby chorej, a wejście zdecyduj to nagle wczoraj miały siły na imprezę całą noc imprezował rysowała się obraz do rana się, że nie może stać łóżka to jak to jest właśnie dlatego no, że wczoraj, a tymczasem dużego tak, ale wczoraj w inne racje, bo była narracja manii takiego na aktywności dziś jest narracja łzy obniżenia nastroju to ja właśnie zdecyduj chciałem wyjść jesteśmy gotowi na pandemię kolana wirusa drze, mówi że jesteśmy zaskoczeni, a powietrze, mówi że odzyskaliśmy pełną kontrolę nad Koroną wirusa tras zwać większość konfliktów wynika z tego, że oczekuje od naszych najbliższych będą przewidywalni spójny konsekwentny konsekwentni, ale tacy nie jesteśmy i to kapitalnie widać w języku Wda, bo w momencie, kiedy mnie opanowuje strach się boją moich najbliższych to ja mam inną narrację mat Korona wirusa niż myślę sobie absurd, że nie mogą sami do lasu, mimo że nikogo w lesie nie ma no tak można powiedzieć, że dopadło jakieś świństwo albo komuś powiedzieć no tak znowu załatwiły no ale to czy pan dopadło myślistwa znowu się załatwić to kwestia sprawczości w tej pieszej sytuacji zewnętrznej za nie decyduje w tej drugiej i decyduje to, żeby jednak w języku, ale wydaje się, że też to, o czym Kana panowie handlowi chodziło bardziej o to, że nam trochę świat w mówił, że my powinniśmy być przyczyną zgonów jak świat nie ma czego się do świadczenia z działu kultura świata, bo taka kultura to ludzie, czyli trochę sami sobie wmawiam pewne rzeczy sami wyszukujemy także sami sami wierzymy też rzeczy, które sobie opowiadamy, a potem dziwimy, że no właśnie, że nie jest tak jak sobie opowiadamy no dobrze ale dlaczego sobie wmawiamy, dlatego że zwalniamy oswajamy mamy iluzję kontroli, a w momencie, kiedy ja ja do pana samochodem przewiduje, że jeżeli jest czerwony słucha przepisów to ma większa szansa, żeby dojechać niż, gdybym uważała, że to co ustalił świat, a propos czerwonego zielonego światła nie obowiązuje, więc ja łudzę się, że przestrzegają przepisów do pana dojadę, ale czy pan mi da milionową stuprocentową gwarancję, że nic nie stanie pie czy pan Midas procentową ktokolwiek Midas procentową gwarancję, że dziecko nie biegnie droga nie wtedy mówimy takie rzeczy rzeczy się zdarzają albo wyjątek potwierdza regułę, bo my chcemy te prawa mieć, żeby jakoś światem zarządzać no uczymy dzieci jak dotknięcie zapalony kominek trzeba to się poparzy nam się poparzy, ale to, że ta zasada przypadku szyby działa nie oznacza, że takie samo myślenie przynosi skutkował mamy na to np. dotyczące nie wiem sensu życia naszej tożsamości tego co wyraża, a tutaj bardzo pani bardzo ważnej rzeczy no właśnie bo ciekawe teraz o tym, decyduje, bo jako społeczeństwo jako ludzkość jako gatunek pewien określony staramy sobie staramy się mówić sobie, że nasze życie ma sens tak znaczy, że nasz gatunek jest wyjątkowy różni od gatunków nie tylko, ale także tym, że nasze życie ma sens, ale powiedziałam my nadajemy naszym życiu sens, a możemy tak sobie sądzić możemy tak się łudzić jakiś sens ma nasze życie nie ja myślę, że ważne, żebyśmy rozróżnia liczy ja odczuwam mam poczucie sensu, żyjąc tak jak żyje, czyli czy to jak ja żyję sprawia, że ma, że nadaje sobie sens czy obiektywnie istnieje sens, bo powodzianie z krzykiem obiektywnie istniejącego sensu żyję, ale może być także pan ja się czujemy spełnieni w życiu, bo mamy wrażenie, że to jacy jesteśmy nie ma naszych związkach nie my jako mama jako pracownik, że mnie to tak wyraża się czuje spełniona, ale to wydaje co najważniejsze co bardzo często ludzie umyka nam się w rozmowach w terapii słychać, że oni chcieli taką gwarancję, że to jest sens obiektywny w każdy chce mieć dzieci tam wciąż na terapię wiele nie chce dzieci nie urodzić to zrozumie, że tego chciałaś niekoniecznie niema takiej gwarancji, więc ja bardzo się to bije swoim projekcie język obrażanie, żeby przekonywać ludzi, że to sobie nadajesz sens i zadaj sobie pytanie czy macierzyństwo wyraża czy nie hetero seksualności wyraża czy wyrażać realizowanie ruch społeczny w postaci choćby gotowania czy być twardym facetem da ludzie nadal wiesz facet to jednak powinien na to to znaczy, że wyraża, bo nie wyraża ja myślę, że to znaczy, że jeżeli ma pouczamy macierzyństwa, czyli ja jestem mamą to ja mam poczucie, że poprzez życie mamusi realizuje, a co to znaczy to znaczy, że mam takie poczucie, że kiedy, że kiedy jestem w tej roli społecznej, a i to robię to zasypiają wieczorem mam poczucie, że ten dzień jakoś jest spełnione to sens dobrze to znaczy chorobie, jeżeli panie mamy to nie jest tak, że pani ma każdego dnia wybór to robi albo tego nie rowie no to oczyszcza się prosi Wierzyńskiego oraz uczyni wszy wybór na co dzień wybierać muszę HOKEJ, ale dlatego np. uważam, że tak bardzo ważny w przypadku choćby z rodzicielstwa, żeby to była świadoma decyzja, że w momencie, kiedy mam ten dualizm tak ma ochotę szalone akcje wcześniej wspólnego z tym co będzie później to, że osoby, które podejmują się osoba, która po raz pierwszy została rodzicami tak podejmują decyzje oczywiście nie ma zielonego pojęcia, a nigdy nie będą miały do momentu, kiedy został ulicami testy trzeba rok życia Okaj, ale w momencie, kiedy podjęto decyzję wiadomo to później mogą młodzi i są konsekwencje ta Pielucha są konsekwencją, kiedy się równie dobrze może tego się wydarzyć w momencie podjęcia środowej decyzji no to jest oksymoron niż podjąć świadomą decyzję nie no tutaj myślę, że kandydaci nie zgodził, pokazując decyzje no Charlie podjął podejmować świadome kandy właśnie trochę pisze o tym, 1, ale z rozdziałów, że to, że badania bardzo ciekawe także wydaje nam się, że podejmujemy decyzje no, a tymczasem ta decyzja wszyscy mili sekundy wcześniej podjęta w cudzysłowie przez nas mu przez nas mózg metryczkę pędzimy za nim i dopowiada sobie, dlaczego wybraliśmy niebieską pigułkę czerwoną czerwoną tak czy kadrowych chodzi o to, że nam się wydaje, że podejmujemy decyzję, czyli bierzemy wszystkie za przeciw świadomie, a są determinanty nieświadome nawet nie może pan powiedzieć, że sam akt tworzenia dziecka jest zupełnie nieświadoma, że można powiedzieć wiele zebrań to rola pani doktor natomiast sam czasownik podejmować decyzje dla mnie aby, ponieważ nie można podjąć świadomej decyzji to znaczy może się zdarzyć także pewne elementy sprawią, że ja podejmę decyzję potem ci motywacji, których nie mam dostępu, ale będzie się opierać jednak czasownik podejmować z czasownikiem starczy nie będę się z panią wspierał możemy się spierać, że to ty jesteś myślenie myślę, że to jest zbyt mała sprawa w sensie takim, że przed przyjmie pani później zgodzę się nie demo wrażliwości i wycofuje się ma sprawca się wycofuje z grupa one pozycję, bo ja tego jeśli mogę dopowiedzieć to może być istotne jak susza w przypadku osób chorych na chorobę alkoholową pijących, że bardzo często takie poczucie zmień nazwę prywatnie bycia Bogiem, jeżeli chce to mogę przestać wie pani wszytko ten kieliszek mogę przestać tak wszechmocny, a tutaj to co pan mówi to skandal mówi ma o ogromne zastosowanie, bo okazuje się, że nie może człowiek jak jesteśmy na chorobę alkoholową nie wolno ci młodzi tyle i takie gadanie pt. kontroluje wiemy, że to nie dział natomiast w przypadku, kiedy stoi woda mineralna ja mogę powiedzieć podejmuje decyzje się napić albo nie i będzie konsekwencja tej decyzji w ocenie się wydarzy, więc myśleć to pewna skala dość dobrze tak, że może pić wodę mineralną bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie rozmawialiśmy o książce Eryka Cadela zaburzone umysł co nietypowe mózgi mówią o nas samych w tłumaczeniu Dariusza Rostowskiego książka wydana przez Copernicus Center Press państwa moim gościem była dr Małgorzata Majewska zakładu nowych mediów Instytut dziennikarstwa mediów i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array