REKLAMA

Karolina Szczypek i Łukasz Chotkowski o sytuacji reżyserów i studentów reżyserii teatralnej w Polsce

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-05-11 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:16 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są studentka dramaturgii i sygnatariuszka listu otwartego studentek i studentów reżyserii i dramaturgii Akademii Teatralnych w Polsce do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Karolina Szczypek i Łukasz Chotkowski, reżyser i dramaturg Rozwiń »

Łukasz Chotkowski: Jestem do hejtu przyzwyczajony. Ja nie oczekuję jałmużny, jak każdy obywatel płacę tu podatki. My jako twórcy pracujemy przecież na te instytucje. Wielkim osiągnięciem ekonomii współczesnej było wmówienie ludziom, że praca na umowę o dzieło, bez zabezpieczenia socjalnego, bez ubezpieczenia zdrowotnego się ludziom opłaca. Otóż nie, nie opłaca się i bardzo dobrze to dziś widać. Kultura jest kapitałem gospodarczym, a w momencie pandemii jesteśmy traktowani jako ludzie kompletnie niechciani pod względem ekonomicznym. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Karolina Szczypek studentka czwartego roku reżyserii Akademii teatralnej w Warszawie dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry dobry wieczór jest z nami również Łukasz Chotkowski z Akademią teatralną współpracujący reżyser dramaturg, a współpracujący przede wszystkim z teatrem żydowskim teatrem powszechnym w Warszawie czy teatrem polskim w Poznaniu Witajcie serdecznie w tym pandę mitycznym czasie Rozwiń » szkoła zamknięta w sensie Akademia teatry zamknięte ludzie teatru przenieśli się przede wszystkim do sieci z różnego rodzaju aktywnościami jest ciekawa czy wy też sieć daliście się złapać w tym czasie pan Demi to może no i jak bałem się tyle złapać się w sieci się i rozpoczęliśmy Estate powszechnym próbę na sumienia czy próbek to jest prowadzone jest deweloper projektu, który odbędzie się, że nie wiadomo, kiedy premiera miała odbyć się w październiku może teraz będziesz się w marcu, a może odbędzie się w styczniu, ale trzeba powiedzieć jasno jest to koszmar, gdy trzeba powiedzieć jasno, że teatr to nie jest medium do sieci, ponieważ się w trakcie najważniejszy jest kontakt widza z aktorem człowieka człowiekiem tak jest od czasów greckich na tym polega cała ta trans Grecja, a jeśli tego wy nie ma to są ruchy pozorowane oczywiście na etapie prób stolik owych wymiany informacji mogą być takie próby prowadzone, ale swego nie wierze, żeby teatr całe mógł się przenieść do sieci, ponieważ jest to wtedy martwy Karolina jak to wygląda swojej strony czy są prowadzone w Akademii teatralnej wiem, że są nie wiem czy akurat na swoim wydziale również zajęcia online tak my mamy cały czas zajęcia online są prowadzone jak najbardziej z tych powodów, które Łukasz powiedział bardzo trudno niż zaangażować winne niż stricte właśnie dotyczące zajęć teatralnych rzeczy online, ale też powoli próbujemy, jakim zawieszonym projektem teatralnym wrócić i widzę, że to będzie ciężkie czuję, że to będzie ciężkie, bo właśnie brak tego kontaktu realnego jest jakiś jest trudne dosyć mocno dla nas i próbujemy po prostu wrócić do prób i one będą odbywały one też właśnie na bardzo trudny czas rzeczywiście dla tych, którzy przede wszystkim teatr właśnie tak jak Łukasz powiedziałeś postrzegają jako jakąś jednak wspólnotę wspólnotowość przejdźmy do spraw, które ostatnio no też w sieci dosyć gorące reakcje wywołały Łukasz był 1 z pierwszych, którzy zwrócili się o pomoc socjalną z funduszu ministerstwa kultury dziedzictwa Narodowego no i potem napisał na swoim Facebooku o tym, że przyznano 1800zł jednorazowej zapomogi również w artykule Agaty Jankowskiej na portalu tokfm PL i Newsweek PL dostały słowa wsparcia, ale też wylała się na siebie ogromna fala hejtu jak sobie można taki hejt, jeżeli w ogóle Haiti jest wytłumaczone tłumaczyć ja jestem chyba przyzwyczajone z tego względu że zajmuje się od wielu lat zagładą Emu i udziałem Polaków na morderstwo na swoich współobywateli ach, żydowskich i w teatrze małym piesku śledzimy to od jakiegoś czasu obdarzamy kłamstwa historyczne, które obecna władza próbuje przedstawiać jako prawdę, więc hejt tym nie robi na mnie żadnego wrażenia, ponieważ się muszę powiedzieć doświadczam chyba wszelkiego rodzaju Hajto wszelkiego rodzaju wyzwisk, ale tutaj była sytuacja tyle dla mnie ciekawa ponieważ, śledząc wypowiedzi internetowe robiliśmy nawet ze Zbyszkiem libero UE rozkład ma w odpowiedzi bardzo swoisty ciekawe, ponieważ tam zazwyczaj były 2 grupy to znaczy ja uważam, że osoby 2 Polski par 1 grupa, która grupa programowa grupa bardzo agresywna, która chce zabić jednostkę, która nie empatia ZUS je z drugim człowiekiem i wyobraża sobie świat zupełnie pozbawione kultury oraz druga grupa, która całkowicie w kontrze do agresji słownej, która jak wiemy z historii przejawia się, by przeradza się bardzo szybko w agresję werbalną i całą stało swoją inteligencją zapałem broniła, ale tak naprawdę nie chodzi o mnie, ponieważ jawy tych w tej wypowiedzi zwraca uwagę i bardzo podkreślam kultura na leży do sektora usługowego my wszyscy ludzie z sektora usługowego to znaczy mali przedsiębiorcy ludzie w kulturę ludzi elfy w fryzjerzy bardziej, że taksówkarze i wszyscy ludzie, którzy zależni są od drugiego w człowieka w tej sytuacji, w której teraz znaleźliśmy się jesteśmy sytuacji kompletnie skazani na łaskę lub niełaskę instytucji, z którymi współpracujemy, ale chcę podkreślić 1 rzecz my nie oczekujemy Janie oczekuję od państwa polskiego ją możne, ponieważ każdy obywatel płace w tym państwie podatki duże podatki, więc w momencie, kiedy zostałem wykluczony ze społeczeństwa ze względu na to, że nie mogę pracować przez pandemię oczekuje od państwa polskiego pomocy, ponieważ w innym przypadku nie dam sobie rady i trzeba podkreślić 1 rzecz naprawdę wielką wielkim osiągnięciem współczesności AIM ekonomii współczesne było wmówienie ludziom, że praca na umowę o dzieło bez zabezpieczenia socjalnego bez zabezpieczenia wy zdrowotnego ludziom się opłaca Otóż nie nie opłaca się i bardzo wyraźnie to widać jak pandemię przychodzą ludzie w instytucjach kultury, w których znajdują się na etacie można powiedzieć, że kto obserwuje w większości mają większe lub mniejsze spokój, ponieważ w miesiącu marcu w miesiącu kwietniu w miesiącu maju w miesiącu czerwcu lipcu itd. na ich konto wpłyną takie same pieniądze, jakie wpływały zawsze mówi tutaj aktorach, ponieważ oni uzależnieni są od ilości zagranych spektakli, a kompletnie inna sytuacja jest dla nas ludzi, którzy pracują z na te instytucje tak naprawdę oddają swoje pomysły swoją sztukę swoją kreatywność i jesteśmy związani twórcze z tymi instytucjami, ale widać, że nie zawsze to jest także instytucje chętnie pomagają spotykam się różnymi postawami niektóre sytuacje niektóre instytucje w ogóle nie chcą pomagać np. bardzo chętnie jak 1 z teatrów ogłasza na Facebooku prosi swoich widzów po pomoc wsparcie finansowe, które zapewni lepszą rejestrację w online, które Puszcza dla swoich widzów to trzeba podkreślić za reakcję za relację online rejestracji naszych spektakli artyści nie dostają żadnych pieniędzy na to, że w niektórych teatrach, a konkretnie dostały wsparcie, od której z instytucji, na której łasce trochę tak jak powiedziałeś było do tej pory od któregoś z teatrów w ogóle jak teatr wspierają i czy wspierają ludzi, którzy są z nimi związania właśnie nie etatami tylko pracą twórczością lub u ludzi na śmieciówkach i obserwuje jedno rzeczy i rozmawiam z wielką ilością moich dalszych bliższych przyjaciół, że auto w ogóle chyba tak się stało w sektorze usługowym, że ten optymizm ekonomiczne, które rządzi nami od dłuższego czasu po dzieli ludzi na ludzi w tym momencie na ludzi, którzy proszą oraz na ludzi, którzy w swoim wyuczonym, że dobrem to pomoc przyznają i nierówności społeczne w tym momencie bardzo włączają się widać na każdym polu była demonstracja małych przedsiębiorców przed Sejmem drogę od spraw przed Sejmem sądzę, że demonstracje będą się zmagały się jest państwo to jest bardzo trudno, kiedy wykonuje się swoją pracę najlepiej jak może, kiedy jeszcze tym kapitałem gospodarczym, a tak jak kultura, która przynosi 30 miliardów złotych rocznie to jest więcej niż turystyka i przemysł węglowy razem, a w momencie pandemii jesteśmy traktowani w Polsce jako ludzie kompletnie nie niechciani poglądy ekonomiczne 20 miast w kocha się ze spektaklu na odczyty online itd. tak dalej z jawy czy 1 z teatru rozpoczęliśmy tak dyrektyw wspomniałem rozpoczęliśmy mają Kleczewską Development projektu w teatrze powszechnym IMI w najbliższym czasie czekam na pierwsze transze niewielkiego honorarium, które pozwoli mi przeżyć ponieważ, że proszę zauważyć się kultura czwartemu sektorze rozmrażanie na znaczy nie wiemy, kiedy kultura ruszy nie wiemy, kiedy teatry ruszą może ruszą za pół roku, a może również ruszą za 8 miesięcy i pytanie jest co ludzie kultury za co mają żyć ludzie to tych pytań do tego pytania wrócimy w kolejnej części kultury osobistej ze mną Karolina szczupaki Łukasz Chotkowski za chwilę wracamy teraz czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Karolina Szczypek studentka czwartego roku reżyserii Akademii teatralnej w Warszawie i Łukasz Chotkowski reżyser dramaturg są dzisiaj gośćmi kultury osobistej rozmawialiśmy przed chwilą z Łukaszem Rutkowskim, który wzbudził w mediach społecznościowych dosyć duży szum po tym, jak przyznał, że dostał od ministerstwa kultury pomoc jednorazową w wysokości 1800zł po tym, jak do tego przyznał to napisał wylał się na niego dość duży hejt czy oprócz tej pomocy socjalnej Łukasz starała się inne formy pomocy ministerstwa mówi formy pomocy bo, bo czystą pomocą jednak nie jest chyba organizowanie konkursu na projekty kultura w sieci co miało miejsce i czym ministerstwo kultury głośności chwaliło, bo w sumie dość mała osób mała grupa osób z tego skorzysta wiele osób po prostu taka forma aktywności wyklucza w sensie, że nie odnajdują się w sieci po pierwsze po drugie tak jak Karolina są studentami i ja nie wiem czy są inne formy pomocy oprócz zapomogi socjalne i programu kultura w sieci może są, ale te formy pomocy mnie nie dotyczą, ale chcę podkreślić tutaj 1 rzecz, gdyby nie tysiące 800zł w miesiącu marzec w miesiącu kwiecień na moje konto wpłynęłoby 0,0zł i naprawdę jestem uodporniony na takie argumenty, że proszę zmienić w takim razie pracę Otóż tak teraz, żeby się przebranżowić także się pojawiały pod swoimi wpisami chociażby tak tylko ja jestem też na to odporny z tego względu, że w swoim życiu dokonywałem naprawdę wiele pracy fizycznej miesiącami i kopano doły i pracowałem na różnych formach i pracował w cyrku roznosiłem plakat tylko 1 rzecz, czyli ja zostałem wykształcony przez państwo polskie za niemałe pieniądze na bycie artystą mój zawód to jest jest magistrem sztuki państwo polskie włożyło we mnie bardzo dużo pieniędzy tak jak teraz wkłada edukację Karolinę oraz jej kolegów i proszę państwa w momencie, kiedy przestanę być artystą i pójdę pracować do innej zajmie się naukowe dziwną państwo straci to znaczy państwo straci potem pod tym względem, że pieniądze, które zostały te nie zainwestowane duże pieniądze mają edukację zostaną utracone i pytanie jest powtarzam to w momencie, kiedy kultura to 30 miliardów złotych zysku dla państwa rocznie czy jest to sens czy hasła o zmianie pracy przez artystów nie jest czystą demagogią, która bardzo wspaniale może podziałać się wy na tłumy ale kiedy przyjrzymy się temu bez emocji zobaczymy, że taka argumentacja nie ma żadnego sensu Karolina wspomniała o tym, że jako studenci zostaliście wykluczeni z tak, żeby ubiegać się o dotację w ramach programu kultura w sieci o tym, że czujecie się zmarginalizowani jak grupa również pracująca w sektorze kultury napisaliście list do ministra kultury i szkolnictwa wyższego czy doczekali się jakiejś reakcji na postulat chociażby tam, żeby znaleźć się w przyszłości w grupie osób mogących ubiegać o dotację tak napisaliśmy taki list i właśnie 1 z postulatów była prośba o uwzględnienie nas, bo właśnie momencie, kiedy tak wiele inicjatyw kulturalnych zostaje zawieszone wykluczenia nas jednak innego programu dotacyjnego jest poważnym problemem na razie nie doczekaliśmy się oficjalnej odpowiedzi od ministrów, bo Lis były adresowane do 2 ministrów czekamy na nią, ale wiemy już, że właśnie kwestia kultury w sieci i dodania takiego punktu o tym, uwzględniającego studentów jest możliwa i też zmieni to będzie zmienia tempo będzie zmieniony, więc realnie będziemy mogli wziąć udział projekcie upraw w ramach powiedz, jakie jeszcze postulaty zawali się w liście do ministrów jest mowa m.in. funduszu na start tak przed napisaniem tego listu użyliśmy sporo spotkań całą grupą studencką staraliśmy się właśnie smakować sobie różne kwestie palące różne problemy, które nas dotykają zacząć od tego, jakim jesteśmy roku, ale też najważniejszą kwestię albo 1 ważny, bo niestety tej żaden sposób realizować sytuacji ani naszej wewnętrznej w szkole ani też poza strukturami szkolnymi akademickimi okazało się właśnie kwestię ukończenia Akademii teatralnych obydwu tę kwestię zrealizowanie dyplom i tak nasz postulat i propozycja taka systemowa to nie jest propozycja doraźna też na tym nam zależy należał, pisząc list zastanawiając się nad tym co realnie możemy zrobić w jakim czasie, żeby te nasze propozycje były systemowe, żeby starać się zainicjować taki dialog na temat tego jak możemy systemowo rozwiązać kilka kwestii, które w tym momencie obnażyły się ponownie, bo były już świetlane sprzęt przed Koroną wirusem to było debatowano też przyznać zasiłek grupa grupach, a więc kwestia dyplom jest niesamowicie ważna jak jak z jak zrobić taką sytuację jak postarać stworzyć taką przestrzeń dla studentów szkół artystycznych nas będą w reżyserii, żebyśmy mogli przy współpracy teatru Akademii ministerstwa dokonać zrealizować nasz, gdyby te nasze spektakle dyplomowe jak jest możliwe są w tym list, bo daje nam się szczerze w to wierzymy, że jest to możliwe tylko potrzebujemy po prostu wsparcia wsparcia systemowego finansowego, który pozwoli nam zamknąć ten etap edukacji zamknąć mimo pandemii rozumiem, bo na razie te spektakle dyplomowe są podwieszone są zawieszone powiedzmy wiele osób myśli o tym, żeby jak już używam tego słowa zawieszone, żeby w zawodzie już na samym początku też zawiesić nie słyszałem takich głosów radykalnych o zawieszeniu się w zawodzie na pewno mniejsze czy większym stopniu takie myśli funkcjonują, bo ja sama też, że zmagam się z taką myślą co teraz, jeżeli tak naprawdę realnie nie mogę wykonywać zawodu, do którego właśnie przygotowywany przez 4 lata w tym momencie nie mogę wystartować z nim mogę pokazać czegoś co będzie wizytówką, czyli tutaj mam namyśli mojego spektaklu dyplomowego co pozwoli ukończyć edukację, więc tych myśli myślę, że może być sporo my na razie o tym, też nie rozmawiamy między sobą w takim sensie, że próbujemy podjąć dialog próbujemy zbudować jakąś Platformę porozumienia dialogu właśnie Międzynami dyrektorami także usprawnić po prostu naszą podmiotowość prawną do studentów szkół teatralnych w jak już jesteśmy przy listach to jest Łukasz w grupie 12 dramaturgów i dramaturga, którzy napisali listy do waszego środowiska dramatu rzek i dramatu Pisarek dramatopisarzy dramaturgów Lis, który jak rozumiem też miał na celu zjednoczenie tego środowiska w obliczu będę, ale również rozpoczęcie lepszych praktyk dotyczących waszego zajęcia zawodu na czym cierpi cie tracicie przede wszystkim na tle innych teatralnych zawodówce w dobie pandę jeszcze się jak rozumiem uwypuklił od listy miału doprowadzi do konsolidacji środowiska oraz do połączenia sił ze Gildii reżyserek reżyserów teatralnych, a ponieważ środowisko teatralne jest bardzo rozbita, a kilku filmowców tak nie jest dzięki temu i ich jedności jest siłą dlatego powstał pomysł, żeby zacząć działać wspólnie i wspólnie prowadzić rozmowy z instytucjami kultury z ministerstwami na temat sytuacji przyszłości kultury w Polsce, ale tutaj chciałbym jeszcze dodać 1 rzecz do sprawy studentów to znaczy ja uważam in z wielkim niepokojem podchodzę do tej rzeczy jeśli studenci 0304. piątego roku nie będą debiutowali jeśli pieniądze na ich debiuty będą odcinane zostanie doprowadzone powstanie wielka wyrwa pokoleniowa czy teatr przestanie w Polsce istnieć proszę państwa to jest bardzo ważna rzecz w ja mówię jest też wewnątrz prowadzę zajęcia w i prowadzimy zajęcia w trzecim rokiem czwartym rokiem są to świetnie wykształceni młodzi artyści, którzy mają bardzo świeże spojrzenie na temat sztuki na temat teatru na temat człowieka na temat otaczającej nas naszej współczesności są to ludzie, którzy mogą być napędem gospodarczym trzeba zwrócić uwagę, że kadra każdy z tych ze studentów pracuje winnej jeszcze prace oprócz tego, że studiuje napędza też w gospodarkę jeśli odbierzemy możliwość debiutu studentom jeśli odbierzemy możliwość pracy studentom tak w Polsce przestanie istnieć jak powtarzam studenci są przyszłością tego kraju zawsze tak byli i uważam, że ten Lis 2 uczelni 2 Akademii warszawskiej i krakowskiej stolic bezprecedensowe znaliśmy ostatnio z kilkoma osobami, że tak naprawdę to jest chyba pierwszy raz w historii, kiedy studenci konsolidują się i wydają tak ważne głosy dla dla nich, ale także dla całego środowiska w artystyczne artystycznego, ale także tak naprawdę dla całego społeczeństwa, chyba że społeczeństwu polskiemu, chyba że politykom, chyba że ministerstwo samorządowcom chodzi o to, żeby kultura w Polsce nie było ich w tym momencie zdaje naprawdę ważą się rzeczy ostateczne i ludzi, którzy decydują o kulturze może za kilka lat będą musieli powiedzieć swoim dzieciom tak doprowadziłem do tego, że dzięki moim decyzjom kultura w Polsce przestała istnieć pytanie jest takie czy my tego chcemy czy dnie może chcemy, ale wiezienie, ponieważ kultura zawsze w Polsce miała bardzo ciężko, ale zawsze była bardzo bardzo ważna i Łukasz bardzo bardzo dziękuję za za te słowa teatr nie przestanie istnieć, bo tak zabrzmiało to dosyć groźnie, ale nie przestanie istnieć, bo teatr jest przecież, że zacytuję trwającą najważniejszą rzeczą na świecie mam nadzieję, że wszystkie przewidywania twoje się nie sprawdzą i i wrócimy po pędem do do teatrów też do teatrów też miejmy nadzieję bardzo dziękuję za to spotkanie Karolina Szczypek studentka czwartego roku reżyserii Akademii teatralnej w Warszawie i Łukasz Chotkowski reżyser dramaturg byli gośćmi kultury osobistej dziękuję dziękuję wczesna informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA