REKLAMA

Artyści: Sztuka jest zawsze polityczna- o kulisach happeningu artystycznego "List"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-05-08 19:00
Audycja:
Czas trwania:
36:54 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są twórcy happeningu "List", Marta Czyż kuratorka sztuki, Michał Frydrych artysta, Marianna Dobkowska kuratorka sztuki, Karolina Grzywnowicz artystka, Julia Minasiewicz aktywista kulturalny, pracownik gastronomii. Rozwiń »

Rozmowa dotyczy akcji ulicznej, protestu środowisk artystycznych, który miał miejsce w środę 6 maja w Warszawie.
Artyści przenieśli "List" zawierający hasło: "Żyć nie, umierać" spod Poczty Głównej pod budynek Sejmu. Akcja nawiązuje do słynnego happeningu Tadeusza Kantora List z 1967 roku. Artyści skierowanym "Listem" nie zgadzają się na bezprawną organizację wyborów kosztem bezpieczeństwa obywatelek i obywateli. Artyści przekazali "List" na ręce polityków opozycji i trafił do Sejmu. Jaka będzie jego przyszłość czas pokaże.
Rozmowa dotyczy także granicy między sztuką, a aktywizmem i granic wolności artystycznej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultura osobista jest dzisiaj suweren suweren, czyli nadawca pewnego listu listu do polityków połączenie Skype owe wymuszone przez pandemię umożliwia nam dzisiaj spotkać bardzo licznym gronie chyba tylu gości jeszcze w kulturze osobistej nie było naraz Marta Czyż kuratorka sztuki Michał Frydrych artysta Marianna Bobkowska kuratorka sztuki Karolina Grzywnowicz artystka Julia nasze Which aktywista Rozwiń » kulturalny pracownik gastronomii Witajcie serdecznie po US na dobrze to porozmawiamy o tym, liście, bo może nie wszyscy słuchacze wiedzą, ale ulicami Warszawy przeszedł w środę list ogromny list niesiony przez artystki artystów sprzed gmachu poczty głównej przed budynek parlamentu w ten sposób środowiska artystyczne postanowiły zaprotestować słowem kluczem jest w tym wszystkim koperta ta może ja bym zaczęła paroma zdaniami na temat tego do czego się de facto odnieśliśmy jako artyści, którzy mogą wykorzystywać jako artyści twórcy oczywiście który, którzy mają taką ciekawą przewagę, że mogą wykorzystywać pewien kapitał symboliczny wiedzy dotyczącej różnych artystów, których poznawaliśmy przez lata, z których twórczością się po zapoznajemy i wykorzystanie kapitału wygląda na tym, że możemy odnosić się do pewnych rzeczy nadawać jakieś nowe symbole i nowe znaczenia w tej akcji postanowiliśmy zrobić Ryana man bardzo konkretnej pracy Tadeusza Kantora sześćdziesiątego siódmego roku zatytułowanej właśnie miejsc, gdzie właściwe tory en act, czyli to ponowne odegranie tej pracy zrealizowaliśmy praktycznie takiej relacji 1 do 1 natomiast tak i jak robią to współcześni artyści po prostu nadaliśmy tej pracy zupełnie nowe znaczenie, które odnosi się do obecnej sytuacji na nas jako artystów nas jako obywateli nas jako twórców i twórczej no właśnie wtedy tak jak powiedziałem, że te intencje Tadeusza Kantora były nieco inne nieco inna też była trasa przemarszu tak on po prostu przez wiele lat fascynował się z kopertami fascynował się pociąg miał nawet 1 projekt niezrealizowane wystawy, która miałaby się odbyć na poczcie, gdzie nie byłyby pokazane żadne obrazy, ale byłyby pokazane właśnie koperty paczki worki i to byłaby ustawa, która zawierała różne elementy przejściowe natomiast ten jest konkretny były zrealizowane dokładnie w takiej formie, jakiej zrealizowaliśmy go meta było to było płótna 2m wysokie 14 na 14m długie zaangażował do tego 7 pracowników poczty i tam list przeszedł z poczty na ulicy Ordynackiej do galerii Foksal przy akompaniamencie takiego komentarza radiowego komentarza sportowego przeciwko czemu chcieliście konkretnie zaprotestować, a wracając do tematu tego, że faktycznie i Kantora w oryginalnej wersji nie miał kontekstu politycznego rzeczywiste, a udało nam się go tutaj znaleźć i włożyć te przedmioty jest inny los bardziej aktualna, a związane z zagrożeniem głosowania korespondencyjnego, która była mowa płynąć bardzo źle na zdrowie życie osób słabszego zdrowia wykluczonych ekonomicznie starszy i przeciwko temu też protestowaliśmy jakoś bardziej, układając przekaz uniwersalny niekoniecznie związane jedynie ze środowiskiem artystycznym raczej faktycznie większy akcent położył tutaj na słowo suweren ani na środowisko artystyczne będę reprezentujemy bardzo zróżnicowaną grupę i rejestrów z tego dumny, że z różnych kręgów posiedzimy wiekowe to zawodowy i przyznaliśmy sobie prawo samozwańczo do reprezentowania tego suwerena w obronie w obronie osób którym, a opozycja jest na Solidarność okazać dlatego też dam prosty do politycznych i polityków opozycji udało nam, czego na szczęście dostarczyć idee też prawo Stępniewski poseł wraz z Majdanu obie posłanki znaczną liter c o zachowaniu przez uzasadnione odebrali ten i jak zareagowali na NATO wasze działanie jak było ich reakcji tych polityków, że rozumiem do was wyszli z budynku Sejmu wydaje się ogromne zadowolenie, tym bardziej że na bieżąco pozostawały w kontakcie z Frankiem, a z posłanką obie i wszystkim nam łącznie z nimi zależało na tym, żeby odbyło się przekazanie, bo rodzina ma wspólne wartości, a łącznie z nimi dlatego też przy tym głosowania nasze serca prezes nimi, a nawet nie był z nimi, ponieważ zależało nam na tym, żeby udało się go wnieść do Sejmu prosto pod adres doręczenia, a dalej przemieszczać się swoim kolejnym losem, ale jak myślicie, bo to ciekawe czy Kantor Tadeusz Kantor, na którym się wzorowali się czy to jest sylwetka rozpoznawalna dla współczesnych na, tyle że może stać się ważnym symbolem walki o możliwość porozumienia, bo ten list ważna dla mnie to jest też takie społeczne wezwanie do rozmowy do do dialogu właśnie do powiedzenia Hej, politycy jesteśmy tutaj jesteśmy obecnie wydaje się, że to jest niezwykle fascynujące bardzo ciekawe, że artyści artystki mają ten Arsenał różnych sposobów wypowiedzi, które są w stanie poruszać kolektywną wyobraźnie i tutaj zaczerpnęliśmy właśnie zaczyna zebraliśmy z tego arsenału co jest bardzo ciekawe to, że on nie pozostała tylko faktem warstwie takiej symbolicznej, ale rzeczywiście udało się też ten ogromny list przekazać drą własnym posłom posłankom i on rzeczywiście fizycznie znalazł się w sejmie ME teraz nie wiemy, jaka jest, jaka jest historia tego obiektu być może trafi np. do muzeum sejmowego, a jeżeli chodzi, a jeżeli chodzi o Kantora to Tadeusz Kantor już nie żyje, ale jego bliska współpracowniczka Anka Paszkowska, która też brała udział w tej pierwszej w tej pierwszej akcji otrzymała dokumentację otrzyma dokumentację naszej akcji na interesy dla nas źródłem wielkiej dumy, że ona zaakceptowała tę akcję oczywiście powiedziała, że nie jest pewne, ale być może nawet Kantor zaakceptował to działanie natomiast jest dla nas to też bardzo ważne, że tymi osobami, które są dla nas bardzo ważne są punktem odniesienia już wcześniej podobnych grupach robiliśmy też akcje, które przywoływały inne działania artystyczne Akademii ruchu na następcę jest bardzo ważne, żeby mieć połączenie z tymi osobami, które są dla nas, jakimi wyznacznikami osobami tras, które miały praktyki, które nas inspirują, a to hasło wypisane na na liście życzeń nie umierać mam nadzieję, że słuchacze usłyszeli, gdzie postawiłam w tym zdaniu przecinek, że nie umierać mocne hasło, jaka jest jego geneza, a na kolektywne myślę zdecydowanie padło hasło następnie podczas bardzo się przy tej dyskusji udało się wyłącz to, które budziło najmniej kontrowersji, bo zależało nam jednak na konwencie wszystkich osób w grupie tak, aby nie powodować Bartek przyszłość przyszłych działaniach dlatego też się przy tym pytaniu warto dodać, że w tej grupie niesformalizowane zależy na rozmyciu autorstwa i trudno tutaj uzyskać łatwo powiedzieć, że nazwiska pytanie, kto to zaprojektował wymyśli jedyne co mogę dodać z tego hasła to, że ciągle specjalnie na tę okazję zaprojektował bardzo dni rodziny i przekazywać transparent je przypuszczalnie będzie dostępna przez miesiące i w tym celu proszę pytać skoro Rucińskim w razie potrzeby wykorzystania dobrze będziemy się kontaktować z Kubą Rodziński izbami też będę się kontaktować, ale teraz czas na przerwę czas na informacje w radiu TOK FM także wrócimy do naszego kontaktu za kilka minut do usłyszenia dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dzisiaj sporo gości w kulturze osobistej z czego bardzo się cieszy Marta Czyż kurator sztuki Michał Frydrych artysta Marianna Rutkowska kuratorka Karolina Grzywnowicz artystka Julia mina Siejewicz aktywista kulturalny i pracownik gastronomii rozmawiamy o akcji, która odbyła się happeningu w środę ulicami Warszawy przeszedł list ogromnej listy niesiony właśnie przez moich rozmówców, ale nie tylko, bo tam jeszcze sporo innych artystów było wśród uczestników tego wydarzenia list na wzór listu sześćdziesiątego siódmego roku, którego pomysłodawcą twórcą był Tadeusz Kantor przeszedł sprzed gmachu poczty głównej aż przed budynek parlamentu to był taki artystyczny protest przeciwko wyborom kopertą owym, które właśnie były procedowane w sejmie powiedzcie ile czasu trwało napisanie tego przestrzennego listu i czy w ogóle od wzorowali się dokładnie wielkości oryginału tak oryginalny list miał 14m na 2m dokładnie tę sama forma dało nam się może zyskać cała praca była, bo tak dobrą sprawę z 2 dni wytężonej żmudnej pracy twórczej realizacyjnej UE, podczas której je dało się sformatować tylko nie tylko sam stojak będzie wyglądał, ale te stojaki, a słyszę znajdzie na jakie jaki stracą ci się na nim znajdą także taką ciekawą cechą kontekście oryginalnego listu Kantora jest to, że ten jest uciśnionych tak jak list Kantora był listem dokładnie taki jak w rządowym pro z 1000 siódmym nazwisk wygląda dokładnie tak jak wygląda w Rosji jest o użyciu można powiedzieć za wygraną 1m, by ustalić samej idei natomiast forma została wzbogacona taki sposób, żeby zrezygnowała jak najbardziej Iza ze współczesnym kompleks jestem jeszcze bardzo ciekawa już rozmawialiśmy trochę w pierwszej części audycji od reakcjach polityków to byli politycy opozycji, którzy z jakimś taką otwartością tak jak mówiliście przyjęli ten ten list a jakie były reakcje przechodniów czy byli tacy, którzy chcieli np. do was dołączyć zdarzyło się zabawna sytuacja to znaczy pod cele na samym początku całego pochodu z pojawił się pośród nas pewien obywatel wierzący za sobą własną trumnę na kółkach także do zdarzeń losowych nam towarzyszyło rezygnujące z Kantora ideały budowanie zamykania się lasowi zdecydowanie lot zaplanowany na początku nie do końca stał się tym, którym przyszło nam iść Marianka nie wiem może nie często teraz znamy na ulicach ulice są dość puste w momencie, ale chcę powiedzieć, że zrobiliśmy taki apel minister do tej akcji, które też odwołuje się do performance Kantora, gdzie możemy taką fantastyczną relację tego co co się wydarzyło posługa na dzisiaj była puszczana radio radio kapitał jeszcze o rolę policjantów chciałam zapytać, bo wtedy sześćdziesiątym siódmym roku ten ten pochód z listem Tadeusza Kantora odbywał się pod eskortą milicji wyście mieli wokół siebie policjantów czy w ogóle wiedzieli czym biorą udział również są jakąś częścią happeningu jak rozumiem to jest właśnie bardzo bardzo ciekawe, że trwale spróbowaliśmy poinformować o tym, policję, ale nie wiem czy ta informacja oczywiście jak dotarła go, a do policjantów, że są częścią tego wieku elementów natomiast mam wrażenie, że policja też nie widziała bardzo jak się odnieść w tej sytuacji na początku zatrzymali na sport 200m IAM spisali nas wszystkich sprawdzili listy obecności, ponieważ mieliśmy mecz zaświadczenie o tym, że jesteśmy artystami, którzy wykonują właśnie swoje obowiązki zawodowe napisaliśmy takie pismo z fundacji bęc zmiana i AM tam były pisane przez nasze nazwiska i numer PESEL, więc policjanci bardzo rzetelnie sprawdzili wszystkie informacje tam, spisując z, po czym zareagowali też z jakim entuzjazmem, że zachowujemy właśnie zasady higieny mamy te ponad 2m odległość od siebie maseczki i pozwoli nam przejść pod Sejm właśnie eksportując miastem 4 i radiowozem, ale też mieć 2500 drzew maszerowali razem z nami natomiast już dotarliśmy pod Sejm to od policji była granatową ich błotem i 80100 policjantów którzy, że i ten sam policjant które, które właśnie jechał radiowozem, który pozwolił nam przejść wyszedł z tego radiowozu i powiedział, że jednak jednak jego zdaniem popełniliśmy wykroczenie i i chciałbym im wlepić mandat natomiast tego mandatu nie przyjęliśmy, czyli może jeszcze was czeka jakaś sprawa tak tutaj można powiedzieć, że działanie będzie miał też tę trzecią odsłonę i mówiąc zupełnie serio jako odsłonie w sensie to odmowa przyjęcia mandatu była po części odbywana też chęcią dyskusje odnośnie tego odnośnie tego, żeby sąd musiał się rzeczywiście Zając kwestią, a co z kwestią wolności wypowiedzi artystycznej jak wyglądają jej granice, dlaczego więc osób w jaki sposób chodzić do rzeczy, które są spółką uda jednocześnie funkcjonujące w przestrzeni publicznej no tak tutaj też pojawią się takie pytanie, kiedy sztuka ma jednak mimo wszystko zahacza dziś polityka mocno, pokazując ideologiczne za albo przeciw jest jeszcze sztuką czy już jest czymś innym waszym zdaniem no na morzu jesteśmy w stanie od razu odróżnić sztukę od propagandy i po prostu kiedyś, kiedy sztuka zamienia się po prostu w ilustracje tego co jak władza chce narzucić obywatelom ten gdzieś tam łatwo wyczuwamy że, że po prostu przestaje być przestaje być sztuką niestety wiemy sztuka współczesna ma tak tak, że wielki zasób narzędzi i że niestety to czego to, czego doświadczamy to jak przejmowanie tych narzędzi sztuki przez działa na rzecz działań które, które np. propagandowe, a nie ani artystyczne, ale w tym przypadku jednak mamy wrażenie za część na pewno nas mogę się wypowiedzieć, że to była akcja artystyczna jak najbardziej tylko po prostu ze z ważnym przekazem, a mogę śmiało powiedzieć, że tam było kilka tematów i kilka tych warstw, które tak naprawdę chcieliśmy przemycić od Kantora po pokazanie naszej postawy i wyrażenie zdania na temat tego co się dzisiaj dzieje też nie bez przyczyny na na znaczki, które były namalowane na naszej liście oznaczały odnosiły się dokona wirusa znaczki były skoro na wirusem jeszcze chciałam wrócić, bo to nie jest wydaje, że odpowiedź na to pytanie jest zahacza o granice pomiędzy sztuką propaganda, która przebiega przez punkt ciężkości, gdzie jest władza a gdzie jest obywatelki obywatele w tym momencie nie reprezentujemy władze, więc zdaje się, że trudno nam zarzucić propagandę mając przy okazji na uwadze, że PiS zawsze polityczna w no tak to prawda sztuka jest zawsze polityczna, a ja bym chciała wrócić jeszcze do do takiego zdania, które tutaj padło mianowicie, że dostaliście jakieś takie formularze z fundacji bęc zmiana, że jesteście właśnie w trakcie wykonywania swoich zawodowych obowiązków jako artyści tak chciał wrócić do chociażby takiego wrażenia Karol Linetty nad wejściem do centrum sztuki współczesnej w Warszawie wywiesiła transparent z napisem piekło kobiet w dniach, kiedy Sejm pracował nad ustawą zakazującą całkowicie aborcji w dzień flagi stonować nastręcza ową flagą budce z Voo no właśnie dla ciebie ta działalność społeczna zaangażowanie wpisują się w nazwijmy to obowiązki artystów przepraszam mianowicie problem z połączeniem nie usłyszał pytanie czym rzecz dotyczy mnie, ale słychać ryku skierowane podróżni całym terenie dobrze to powtórzy to pytanie chodziło mi o to że, że tutaj padło takie sformułowanie że, że byliście w trakcie happeningu, jakby w trakcie wykonywania swoich obowiązków zawodowych w mieście na to papiery i do siebie Karolina wróciła właśnie z tym co się działo niedawno całkiem swoim udziałem nad wejściem do centrum sztuki współczesnej wywiesiła transparent z napisem piekło kobiet w dniach, kiedy Sejm pracował nad ustawą zakazującą całkowicie aborcji dziennie flagi stanęła tęczową flagą podczas dwu chciałam spytać czy dla siebie właśnie ta działalność społeczna zaangażowanie wpisują się w nazwijmy to właśnie obowiązki artysty to jest też tak naprawdę trudne pytanie, ponieważ rzeczywiście od miesiąca bardzo intensywnie zajmuje się w zasadzie bardziej chyba działalnością Obywatelską moim zdaniem, które są pewne granice sztuki im, a aktywizmu i inni tak nas tu to działanie w celu rzeczywiście bardziej, a my myśleliśmy jak wieszaliśmy plakaty ze my wybraliśmy transparent piekło kobiet nie myśleliśmy o tym, jako o gest artystycznym zamiast była reakcja na zaistniałą sytuację na palącą potrzebą chwili i oczywiście wykorzystujemy narzędzia artystycznym właśnie dysponujemy, więc to jest typu naturalne i narzędzie naturalne środowisko dla nas natomiast i też równica z budżetem centralnym miejscem dla mnie, ponieważ jestem tutaj aktualnie rezydencji i zamek jest teraz moim domem, więc w momencie kiedy, kiedy konieczne wydało mi się protestowanie barbarzyńskiej ustawy o zakazie całkowitym zakazie aborcji to tutaj właśnie postanowiłam, że należy zrobić ten mój protest balkonach i zapraszam do niego innych rezydentów zamku, a więc między tym kontekście jest dla mnie bardzo ważne ale, ale oni też po prostu kontekstem do wypowiedzi polityczne i to idealny protestu Michale podobne pytanie do ciebie te proporcje właśnie walki i zaangażowania tej postawy Obywatelskiej postawy artystycznej kilka lat temu w 2017 roku jeszcze przed symboliczną dzisiaj rzezią Puszczy Białowieskiej przenosiły Wojciecha Fangora na nie wycinanych w Warszawie drzew, a wtedy wtedy interesowało mnie postawienie potencjalnych odbiorców widzów przechodniów, by spłacać, kiedy zderzą się z działaniem, a jednocześnie jest atrakcyjna estetycznie i jednocześnie dzieli się niemożliwe do zaakceptowania com w kontekście więcej gdyby, żeby podarować widzom coś, czego nie można osiągnąć coś co do jednocześnie nie można wykluczyć co potencjalnie ma potencjał co może mieć potencjał transformacyjny natomiast natomiast w ogóle, by istotna jest dla mnie to jest dla mnie możliwość możliwości wypowiedzi posiadaniem posiadania odpowiedzi w Polsce w przestrzeni społecznej koniecznie niekoniecznie korzystania z tego natomiast 2 warunki, jakie dzięki funkcjonuje obecnie jest seria boscy seria częściowo racjonalny obostrzeń ma, witając będące de seria częściowo nieracjonalny obostrzeń, które biorą się zespół może mają w walce politycznej, jaka toczy się obecnie w Polsce powoduje, by dla mnie powoduje zwiększoną zwiększa chęć się wypowiedzi i zapowiedzi i niejako artysta jako obywatel mojej drodze do naszej rozmowy wrócimy już za chwilę państwo odsyłam w tej chwili to naszego portalu tokfm PL, bo tam będzie cała rozmowa z artystami, którzy dzisiaj są gośćmi kultury osobistej na razie bardzo wam dziękuję za to obecność dzisiaj sklepową w naszym studiu państwu dziękuję też za uwagę do usłyszenia czas na informacje i odsyłam na portal tokfm PL tam trzecia część rozmowy to jeszcze wracając do pytania o to związek artystyczny artystki do wypowiadania się na temat polityczne ocenianie do końca jestem osobą, która powinna na obowiązki artysta jest on narzucać, ponieważ zazwyczaj jestem 1 z nich natomiast tutaj bardzo jasno objawił się pewien przywilej do korzystania z przestrzeni publicznej właśnie pod przykrywką a, ale właściwie bardzo rzeczywistą działania artystycznego happeningu w postaci tego, że mieliśmy prawo działać na zlecenie fundacji, unikając tym sposobem mandatów co zazwyczaj większych mandatów co zazwyczaj niedostępne protestującym, więc tutaj po prostu ten przywilej został bardzo dobrze wykorzystany przez grupę artystyczną i zachęcam do korzystania z tego przywileju wypowiadania się w przestrzeni publicznej artystycznego ta głośna cnotą skład się równać się w stolicy naszego przemarszu porównać ich reakcji policji i porównać sytuację wczorajszego strajku przedsiębiorców i reakcją policji, gdzie to miasteczko pod siedzibą kancelarii rady ministrów została rozgromiona w noc myślami na stole bardzo sympatyczną skodę Inter dobrą sprawę banda mandatu się ostały były, jakby były formalne można być zastrzeżone one były tą minimalną marzną minimalną sankcją, jaka była była możliwa natomiast mieliśmy zablokowanego Cernicia i część i dużej zasądza była łatwa kwestia tego właśnie, że 1 z takiego rozszerzonego pole działania, które jest dostępne na artystów można można w jakimś takim patrzeniu w społecznym oraz obecność mediów jeszcze chciałbym wrócić do tej już trochę wspomnianej przez przez siebie Michale sytuacji artysty dziś sytuacji artysty obywatela i takie pytanie zupełnie czysto ludzkie wasza obecna sytuacja jest różna jak rozumiem jak sobie w ogóle radzicie zawodowo też w tym o obecnym czasie pandemii, a ja bym chciała to wypowiedzieć się jako kuratorka, ale także osoba, która ma codzienny kontakt z bardzo wieloma artystami artystkami, gdyż pracuje nad kilkoma dużymi projektami z grupą właściwie kilkudziesięciu artystów no i za każdym razem zwalając do nich zadaje pytanie jak sobie dzisiaj radzą jest bardzo różnie tak naprawdę wiele osób twierdzi, że właściwie ich codzienność zupełnie nie zmieniła, dlatego że tak jak codziennie pracowali mają pracownie w domu albo wynajmują dziś pracownie to to po prostu funkcjonują tak jak funkcjonowali do tej pory tylko, że w ograniczonym gronie towarzyskim ale jakby oni pracują nadal jak artyści są tą specyficzną grupą zawodową, że tak powiem, która jest w pracy zawsze non stop, która nigdy nie jest zatrudniona wszyscy zatrudniają zawsze samych siebie, decydując się na bycie artystą artystką oczywiście jest jeszcze druga sprawa, która dotyczy finansowej, która jest bardzo trudna, dlatego że tylko, że to, jakby właściwie sytuacja jako wdowa tylko tylko uwypukla pewne problemy, które funkcjonują od lat w tym systemie, dlatego że artyści nigdy nie nie mieli pilnej sytuacji do ubezpieczeń społecznych nigdy nie mogli zarejestrować jako artyści to znaczy mamy komórkę w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która pozwala zarejestrować jako artyści i funkcjonować tak, żeby bez żadnej umowy o pracę np. mieć podstawę do emerytury natomiast wiąże się z ogromnymi kosztami, bo tak jak przedsiębiorcy, którzy zakładają swoje firmę i np. mają przez pierwsze 2 lata ulgi w ZUS-ie mogą sobie dużo rzeczy odliczać od podatku, jakby zawsze polityka państwa była skoncentrowana na firmach przedsiębiorstwach zresztą te wszystkie tarcza antykryzysowa proszę spojrzeć na wszystkie możliwe dzienniki, które mówią o tym, że, jakby w pierwszej kolejności przetarcia antykryzysowych jest podawana sytuacja firm przedsiębiorstw dla artystów jedyne rozwiązanie, jakie się teraz znalazła to jest jednorazowa zapomoga w wysokości tych się 1800zł natomiast prawda jest taka, że artysta jak opuszcza akademie rejestruje się jako twórca nie ma np. ulgi przez 2 lata w ZUS-ie, żeby móc po prostu w jakiś sposób przez 2 lata pracować i docierać powoli do tych instytucji nie ma tego czasu jakby jest, jakby je jest to po prostu takie skapitalizowane tego rynku jest taki jest takie ciśnienie na ten sukces artysta nie ma przestrzeni, żeby oddać się w pełni swojej twórczości, bo od początku musi płacić prawie 1200zł z osób miesięcznie, żeby mieć podstawowe ubezpieczenie wszystko no, jakby teraz moim zdaniem uwypuklają się tylko te problemy no bo ta jednorazowa zapomoga w wysokości 1800zł mnóstwo odwołanych wystaw projektów zleceń tekstów została odwołana i oczywiście artyści próbują sobie z tym radzić tak jak my wszyscy, bo wszyscy znaleźliśmy się w trudnej sytuacji, ale wydaje mi się, że dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek musimy powrócić do rozmowy na temat tego jak traktujemy artysty herb jako jako element naszego społeczeństwa na niby takie rozmowy toczą nawet w ministerstwie kultury tam gdzieś podobno zawiązał się ten sztab antykryzysowy właśnie dotyczące kultury i sytuacji artystów sytuacji ludzi związanych w ogóle z sektorem kultury zobaczymy czy to nie są tylko jakieś takie fasadowe rozwiązania, które mają trochę zamydlić oczy mówiła od tej pomocy socjalnej w wysokości 1800zł, którą można było aplikować w ministerstwie kultury ministerstwo kultury wymyśliło również inny sposób pomocy artystom mianowicie program hasztag kultura w sieci czy ktoś was do tego programu aplikował ja chcę powiedzieć o tym, właśnie, że bardzo się cieszę, że musiałam opiekować, bo programu, ponieważ uważam, że jest długa absurdalny pomysł to znaczy bardzo neoliberalne praktyka, bo artyści dalej ścigali się, jeżeli się wykazać, a czym w sytuacji pandemii po prostu myślami na siłę projekty, które wrzucą do sieci, których nikt nie zobaczy będzie kompletna nadprodukcję tych projektów jak nie ma ani 1 dnia, kiedy nie dostałabym informacji ze świata o tym, że jest nowy opel Kolna projekt o pandemii albo komis Arka, więc po prostu naprawdę to jakiś absurd szaleństwo i też i też był pomysł na to właśnie teraz to dobry moment, żeby ogłaszać kolejny konkurs grantowy na to, żeby ministerstwo wybierało najlepszych ich zdaniem artystów mają najlepsze zdaniem projekty do realizacji w sieci i to jest naprawdę absurdalny pomysł i mamy mamy lepsze pre przykłady lepszych praktyk ja np. na brak mam szczęście, że nie musiałem właśnie ścigać się w tym konkursie ponieważ, ponieważ mam swoją działalność rejestrowaną w Berlinie mieszkam w Berlinie i to co zrobił Senat Orliński jest absolutnie niesamowitym przykładem wsparcia dla artystów i mała przez małych firm i osób na samozatrudnienie samozatrudnionych, ponieważ po prostu wszyscy, którzy zaaplikowali dostali 5000EUR bezzwrotnego grantu, który uruchomiony został momentalnie w momencie, kiedy została ogłoszona mi pandemię i aplikacja trwała dokładnie 15 minut wypełnienie wniosku o 15 minut trzeba pisać tylko swoje dane i następny dzień mieliśmy pieniądze na konta, więc można zrobić można udzielić wsparcia w takiej formie i można zrobić mądrze i 5 c, jeżeli mamy taki przykład niedaleko, dlaczego nie można było skopiować takich działań, a nie wymyślać po prostu sztucznie jako kolejnego niepotrzebnego konkurs no warto skopiować na pewno takie takie słuszne działania, nawet jeżeli nie można do końca skopiować niemieckiego budżetu ktoś was myśli o zmianie zawodu absolutnie nie chcę powiedzieć, że nie lubię słowa zawodowiec pytania bez kryzysowej, o co będzie z artystami albo jak być artystą w tych czasach, ponieważ kryzys dotyczy już prekariusze 5 też innych ludzi nie tylko artystów niech wszyscy jesteśmy w tej samej sytuacji nie wszyscy mamy taki sam dostęp do problemów społecznych też inne niż finansowe dlatego np. Wałujewa nie udało nam się w tym krótkim czasie zaangażować np. za wynagrodzenie listonosza listonosze do wniesienia tego listu, bo w pierwotnej wersji niestety właśnie działanie spontaniczne nam uniemożliwiło, a oni są one bardzo zagrożone ze względu na charakterystykę wykonywania tego zawodu ja też mogę powiedzieć z perspektywy swojej nie bycia instytucjonalnym artystą o tylko pracownikiem gastronomia ja straciłem pracę i o i nie bardzo mnie interesuje panie, a będzie z artystami tylko będzie z nami wszystkimi o, a przede wszystkim z tymi najbardziej jest realizowanymi tutaj też pojawia rozwinięte sformułowania pisma ciężko wiadomo, że nie wszyscy mają ciężko tak samo nie jesteśmy białymi ludźmi wszystko nie mają za wokół siebie wojny jak np. nie wiem w Palestynie i nasze zamknięcie nigdy nie jest bliskim nie jest codziennością po prostu o ogromnej części świata, której na co dzień myślimy tak też bardzo by ta sytuacja pokazała, że wszystkie bardzo wydobyła nierówności nie rozumiem tego właśnie myślenia o tym jak bardzo pandemia jest demokratyczna jest bardzo dotyczy nas wszystkich bardzo pokazuje jak ja bardzo rozumiemy tego, że jesteśmy bardzo przewidywanej sytuacji wierzę, że po prostu nasz sąsiad dystansem jest jednak luksusem przywilejem, a nie uległ koniecznością, którą zwykliśmy narzekać moi drodzy bardzo bardzo dziękuję za to Skype owe spotkanie wokół listu od tego zaczęliśmy naszą rozmowę, ale ona potoczyła się oczywiście strony również sytuację artystów wczasach pandemii i sytuacji nas wszystkich bardzo bardzo wam dziękuję życzę dużo zdrowia Marta Czyż kuratorka sztuki Michał Frydrych artysta Marianna Rutkowska kuratorka sztuki Karolina Grzywnowicz artystka Julia i nasilić aktywista kulturalny byli gośćmi kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array