REKLAMA

Jak radzi sobie świat kultury w czasach pandemii?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-08 22:30
Prowadzący:
Czas trwania:
23:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM w piątkowym wieczorze Radia TOK FM pora na rozmowę o kulturze w tej chwili łączymy się z Katarzyną Szustow dobry wieczór dobry wieczór państwu do wieku Katarzyna Szustow znana państwu naszej anteny menadżerka kultury firmy Szustow kultura komunikacja współprowadząca program lepiej późno niż wcale na naszej antenie program zawsze w niedzielny wieczór najbliższa odsłona będzie dotyczyła kwestii auto wania kogoś nie pamiętał takiego podmiotowego, Rozwiń » kiedy człowiek sam decyduje, ale notowania kogoś serdecznie zapraszamy ale zanim niedziela to jeszcze i co mamy piąte będziemy rozmawiać o kulturze bardzo często przyznam bywało tak w poprzednich latach, że ktoś mówił tak posłucha tej audycji w piątek wieczorem, ale ja wychodzę ja idę na imprezę jak gdzieś na koncert Doda ma, ale właśnie mamy pandemię wszyscy siedzimy w domu tym właśnie się zajmuje jak jednak pójść do tego teatru na ten koncert oprócz tego, że posłuchać sobie radę, ale jednak w jakim sensie współuczestniczyć w kulturze, ale z perspektywy instytucji kultury szóstą kultura komunikacja gminy wydała specjalny poradnik dla instytucji kultury w czasach pandemii chciał skorzystać z twojej wiedzy swojej perspektywy na to co się właściwie zmienia i na ile to co obserwuję, że zmienia się w galeriach teatrach muzeach może przy przekształcić się w trend stały na ile jest to chwilowa przerwa pan dymić na stacjonarnym działaniu instytucji analogowym tradycyjnym zmian obserwujemy masy nie możemy ani za nimi nadążyć przede wszystkim dla 1 podział w perspektywie instytucji czy dla instytucji dyrektorów kierowników kierownicze oraz pytania zarządzanie, które procesy można idealizować można przejść do online jak zapanować nad obieg dokumentów chociażby tak państwo wiecie, jakiego nie faktura wędruje instytucje, ale też często bardzo żmudne okropny proces drugie pytanie zawsze się rodzi na temat publiczności czczona jest ona jest jak rozmawiać zatem od razu pytanie o program czy co proponować jak proponować czy robić po prostu tzw. odgrzewane kotlety stare spektakle grane teraz prezentować może jednak musi zupełnie coś nowego na pytania oczywiście przyszłość czy publiczność będzie chciała w ogóle wrócić czy nie mi się bała wrócić na widownie teatrów kin będą świeciły pustkami jak będą je będzie prawo obowiązywało niebawem na wiemy, że jesień niedługo druga fala przed nami niestety no i teraz obserwuje różnego rodzaju strategie przetrwania tam, gdzie jest się w Zurychu czy tu, gdzie jest Warszawy, bo bywasz tu swój pracuje tu i to czasami tam jest tu czasami tu jest tam z tych strategii przetrwania różnych instytucji kultury nie tylko galerii teatrów muzeów, ale wszelkich innych również bibliotek, które wydają się szczególnie cenne szczególnie wartościowe szczególnie trafny, bo przecież my wszyscy prognozujemy wszyscy reagujemy na bieżąco na bardzo dużą zmianę, która nas zaskoczyła to bardzo trudny czas dla instytucji jednak tutaj zabrzmi jak taka skrajna konserwatysta KO na ten moment spotkania drugiej osoby i tego od począwszy od VAT w tym przypadku teatru opery, kiedy ktoś się ładnie ubrać nawet kupienie sukienki kupienie nowego odkrywa tu wydanie pieniędzy na taksówkę najwięcej kolację do Grazu tak specjalnie mówi podkom Konami myśmy też świadomy, że kultura to nie jest tylko to co sprawia nam frajdę przyjemność daje nam uniesienia, toteż realne segment prostu sektor, który generuje bardzo dużo przychodów również dla budżetu państwa, więc więcej, jakby nowe zwani jest gigantyczna, więc jak obserwuje, kto jak próbuje coś działać no nie ukrywam bowiem wprost jako Kasia zatopiła się w książkach jednak offline nie po dużo pracuje teraz duża w tym ekrany mamy do czynienia z telefonem nie uczyli rozumiem, że książki papierowe wybiera zdecydowanie tak, że znam się bez bicia dopiero z branży Olga Tokarczuk za księgi Jakubowe doskonale doskonały moment Matexi tak czy podział wysoka i Pandera całe szczęście w Zurychu jest książka się z 900 stron ich na ostatnie 900 stron przyznacie państwo czy teatru zawsze wolał, by ktoś coś czyta innych ze sceny niż, żeby czytać takich po prostu opasłym tomie tak rzeczywiście jest książka, która jak nigdy nic nie polecę też, żebyśmy śmieszą te polecenia w internecie, a tys jakiś totalny odjazd na 4 wejście tak jak dziś pełny i namiętny świat po prostu faktur barw zapachów jakiś szalony też Spiritual Izbą Alchemii coś niebywałego tak jest przekonamy szlam trochę ten Nobel z takim trochę problem polityczny gromem, ale teraz może to totalnie musiałby zaś nie ma w ogóle jakiekolwiek wątpliwości, że książka, która zostanie na zawsze, więc na to mamy bardzo dobrą rekomendację w sprawie, licząc nie oszukujmy się bardzo wiele osób płótna, które również nie przeczytały paru książek Olgi Tokarczuk i trzyma się wstydzić wyda książkę trudno takie pierwsze wejście w ten świat 200 stron potwornie trudne kompletnie, o co chodzi czy tego oczekujemy właśnie sztuki wchodzi jakiś świat, którego kompletnie nie rozumiemy nie wiemy znamy się kryje gubimy się w tym świecie, a potem jednak coś nam podaje rękę w blokach zostały ze mną została ze mną to czy teraz poprowadzę zaprowadzą języki szaleństwo komplet no tak tylko właśnie znika zdrowy poczęstunek Real no właśnie posiedzimy na kanapie nie ma prowadzenia nie ma zapachu światła dźwięk jest na takiej jakości, na jaką pozwala nam laptop czy czy inny sprzęt, który trzymamy w ręku nie ma wspólnoty nie ma oddechu nie ma szuranie stóp po podłodze w teatrze i w ogóle ta kategoria publiczności bardzo się zmienia wielu twórców, którzy w tej chwili nadają transmitują online różnego rodzaju projekty biorą udział różnego rodzaju projektów dzielą się takim doświadczeniem czy dyskomfortem, że nie widzą publiczności mówią do własnego sprzętu do tej grupy Oczki, która jest kamerą i dzielą się tym doświadczenie jest to dla mnie bardzo dziwne mówi do własnego telefonu, a widzę, że jest państwa tam 345 osób to tak jakby bardzo duża sala zapełniona jak z perspektywy instytucji kultury zmieniają się teraz zachowania publiczności jak w ogóle publiczność cyfrowa wygląda jak jak wygląda z nią kontakt z Super ciekawe co powiedzieć, bo zaczął jako dziewczyny z Radia tak może powiedzieć my zawsze rozmawiamy w tej intymnej sytuacji teraz miejsce w Warszawie w Zurychu rozmawiamy za pomocą jakieś urządzenia, ale nigdy nie widzimy państwa, którzy słuchacze, których jest często 120 000 osób dla mnie zawsze wyobrażenie, że po drugiej stronie naprawdę jakoś postu gigantyczna grupa osób, które słucha indywidualnie to zawsze jest taki fenomen Radia, więc trochę artyści, którzy wcześniej występowali na scenie stoją przy takim pytaniem wyzwaniem być może właśnie mogliby rozmawiać radio sami pytać to w ogóle jest takie co to za rodzaj obecności toż to jest potworne wyzwanie dla artystów scenicznych mówi wasze koncerty muzyka teatr choć, ale też wykładowca akademicki ma ich rangę swoją partnerką, która z profesorką tutaj na Uniwersytecie w Zurychu ma mieć zegarek, który mierzy tam cię tętno Teresy niedawno mimo, że ma zdrowie i okazuje się, że ten miał rano wykład dla studentów i czego szczerze nie znosi tak tego ekranu uwielbia kocha obecność studentów bycia razem też cenionym pedagogiem i okazuje się że, że ten wysiłek, której jest równorzędny po prostu z gigantycznym wysiłkiem sportową o wydawał się rzeczowych siedziba komputerem po prostu gada dokładnie tak czy jeszcze jeszcze właśnie były zajęcia w geście gniewu nic ma pokazać innym niż totalna paranoja w tym momencie też wiemy na ile muzycy dbają często jakość dźwięku na scenie Night Rider techniczne są wywindowane często organizatorzy rwą włosy głowę będziemy zarobimy, że musimy kolejno docentowi cenę nie mamy tego sprzętu, ale artyści popierają, bo wiedzą co to znaczy to robi z nas nasze FIZ-y naszej prostu materialną ości też jako odbiorcy, którzy dzień po drugiej stronie słyszę dobrze nasi znana na głoszone koncert jednak to jest zupełnie moment oddziaływania na inne doświadczenie jak sobie z tym poradzić no nie mam na to odpowiedzi zapewne to gigantyczne wyzwanie i pytanie na ile człowiek zmienia człowiek jako istota biologiczna ja pamiętam czas sprzed internetu pamiętam powolny obieg informacji pamiętam szukanie informacji, które zajmowało bardzo dużo czasu szukanie muzyki chociażby, a chodziło szukała zwały pożyczało się kasety przegrywał, więc myśmy w przeciągu 20 ostatnich lat bardzo dużo się nauczyli czy teraz nauczymy inaczej odbierać sztukę kulturę nie wiem szczerze mówiąc trochę tak myślę, że obecnie, żeby nie było także, że za 5 lat mówimy spoko odpala sobie met Opera, który organizował wraz z nim nowego Jorku już lata temu po 10 latach drobinki więcej jednak ludzie wychodzili robili tak, ale to jednak perspektywa polecenia za ocean, żeby zobaczyć operę dość okazały budynek jest tak spektakularny przykład wysoka, ale można w Europie też spotkać z ciasta, lecz jednak pewnego rodzaju zagadką spotkania naszym drugiego człowieka na żywo i też w danym konkretnym miejscu tożsamości instytucji bardzo często jest zakorzeniona w architekturze tej instytucji w przestrzeni zieleni mam namyśli co jest w Warszawie np. cała tożsamość tego miejsca niezwykle związana z Agrykola sam z zamkiem Ujazdowskim albo zachęta to jest bardzo konkretne miejsce, do którego przychodzi, żeby pobyć no i teraz budynki te instytucje stoją puste i właściwie nie wiadomo jak tym kanałem cyfrowym przekazać ochronić czy dalej nadawać w taki sposób w jaki człowiek mógł odbierać ten przekaz na miejscu właśnie bez zapachu bez tych okien bez bez tego wszystkiego, czego doznaje się, kiedy człowiek się porusza i idzie do jakiegoś miejsca, gdzie architektura jest świetny punkt, który zaczyna się często pracujemy z instytucjami jako firma, zanim oni mają swój instytucję siedziby np. taktycznym budowania komunikacji budowania wspólnoty budowanie publiczności, a potem zaproszę do budynku tak, bo nowym teatrem tak jest centrum kultury filmowej imienia Andrzeja Wajdy, więc to są to są działania, które znamy, ale zawsze TEN-T wisienka tort mówi Okaj jesteście u nas zapraszane to jest moment siadamy razem jest koktajl jest fajnie teraz mniejsze wyzwanie dla dyrektorów jest gigantyczne czy osób od komunikacji, żeby rozpisać po kolei czym jest doświadczenie bycia w teatrze po kolei osiągi o wybieranie oczu mówi z Anglii taksówki przez wizytę wcześniej być może w restauracji wydają się raz takiej skali bardzo do drogi tak ma rozstrzygać będą tak nas na to nie stać będzie na piwa to też jest to tak też na razie nie stać na piwo i te dziedziny nie do planu dać do innego baru i jesteś dla nas sytuacja socjalna społeczna tak rozmawiamy o spektaklu kłócił się może ktoś zasnął właśnie się kilka pań odkrywam otwiera tego cukierka trwa to tutaj robi to wtedy właśnie generatory gada tak zrobić raz szybko nie zawsze te doświadczenia, które też mieć z nich ograbienie też samo prawo zwolnić o tym jak mało też marudzą mam wrażenie także mamy taki wielki leki chronią jak tak taki jakiś taki jednak pojawia się rozdział tak jakby jednak umieralność na poziom 5% wiemy co się wydarzyło we włoszech tak ale, ale ludzie to panują wcześniej czy później też pytanie, kiedy tak, jakby ten umiera leśnictwa po na pytanie jak przewiduje, że umieralność tak masz rację pytanie przewiduje się umieralność instytucji kultury w takim razie to 1 umieralność może być niewielka instytucja kultury na szczęście jestem też znowu wracamy konserwatyzm, czyli na szczęście są finansowane publicznie też rywalizacja inne rodzaje udzielnych tak Dudy socjalizm połączeń z konserwatywnym tak powinno być tzw. instytucje są finansowane przez państwo przez państwa podatki moje podatki i całe szczęście będą mogły przetrwać mamy masę instytucji część osób, czyli fundacji stowarzyszeń zaraz patrz tak polowania w tak Krystyny Jandy, które po prostu stoi w banku dzień bez 200300 000 widzów w skali roku teatr obsługiwały nie pojawienie się widza Ada widzów danego wieczoru nikt nie grał dlatego codziennie 2× dziennie 3× dziennie nam się zdarzały takie dni, bo ktoś ma potrzebę grania potrzeba utrzymania ludzi zespoły, że potencjał finansowy pytanie takie instytucje wciąż nie zamknął pytanie nowość, gdyż jest Krystyna Janda, więc tak niewiele ma teraz plany, ale masa innych miejsc prywatnych teatrów nie mamy tego typu gwiazd, które za nim stoją co mogą zrobić dla siebie dla podtrzymania też kontaktu z odbiorcami swojej pracy instytucje, które dotychczas w bardzo oszczędny być może świadomie oszczędna ascetyczny sposób korzystały z narzędzi cyfrowych, czyli oczywiście stawiały na spotkanie stawiały na wizytę stawiały na rozmowę i od czego tutaj zacząć jeśli wyobraźmy sobie, że słuchają nas nie różne osoby pracujące w jakiś mniejszych lokalnych domach kultury czy innych instytucjach, które właściwie wcześniej co najwyżej miały fanpage na Facebooku nad przede wszystkim poleciał zacząć od poradnika jest taki początek naszego prawnika czy strona www poradnik grupka oszustów Kruk taką tam można dostają państwo proste zasady i coś, czego trzeba zacząć się wysoki bez to co też my mówimy, czyli te instytucje, które traktowały jako słupy ogłoszeniowe swoje media społecznościowe po prostu nie będą miały jasność, jeżeli nie będziemy obecni oraz internecie nie wiedział tworzyli społeczność są realne społecznością SA rozmawia dialogu wymienia się spostrzeżeniami kłóci się ze sobą na poziomie te instytucje będą zawierały one będą traciły markę i pozycję potem może wrócą z powrotem taka czy ludzie będą potrzebowali nie wiadomo być może ktoś się pojawi z nimi pomysłami i te miejsca po prostu umiejętnie zajmie, więc warto tę energię, która jest to też część ludzi ma bardzo dużo pracy tak jak, zwłaszcza w tym taki mały biznes jak my ale, ale się też niektóre osoby instytucji też mają czas ten stan ma wykorzystać na nadrobienie zaległości cyfrowy, ale też no i próbowanie się do trochę rozpychać łokciami internecie znalezienie swojej przestrzeni tak, by nie ogranicza nas architektura wreszcie tak, bo nie ogranicza nas wielkość sali przy organizacji spotkania autorskiego koncertu innego wydarzenia możemy zaprosi 50 osób możemy zaprosić 500 not jest genialny przykład tria wszystkim pokazuje jak nauczyć jak jest różnica czy ma rozmowa na temat kina koreańskiego, kto robi taka jak Klimek centrum właśnie filmowi Wajdy na takie spotkanie mówi się człowiek 20 osób życie jeśli było 48 wszyscy po prostu się pytanie co się stało, że nam udało się przy traktach tak na obie wiemy jak wygląda tak tak jest na Facebooku Live Stream obejrzało ponad 11 000 rytuał to jest tragikomiczne małym rynku gigantyczny stadion tak jak pomyślmy też to są w ogóle zupełnie inne liczby co jest oglądanie trudno można to i tak natak przyszliśmy rozmawialiśmy tak też bardzo wartościowe nigdy nie deprecjonuje oczywiście nie można być przez nich Obywatelską w internecie filmy spotykali po co płaci za to podatki, więc jak tutaj ale, ale trzeba pomyśleć, że to jest ważne to co się dzieje tak jakby centrum filmowe Wajdy bardzo mocno działa mądrze działać tam są soboty pracował wcześniej w telewizji, więc też oni bardzo szybko prze formowali działalność instytucji, ale też właśnie nie miała siedziby, więc musiała być tylko obecna w internecie, ale taki przykład bardzo duże, bo też spektakle, które państwo pewnie oglądacie dla osób, które są związane z teatrem no jednak nas trochę zęby bolą jak i ukrywał, że ta telewizja nigdy nie był moim konikiem a, ale to nie jest tak co stare spektakle, które pokazuje Schaubühne Berlin z lat siedemdziesiątych są genialnym bachantki, gdyby były pokazywane rewelacyjny spektakl za 70, który teraz prostu rok temu, jakbyśmy obejrzeliśmy uważa mega awangardy aspektach prawie pół wieku są ciekawości, które mogą spotkać ja obejrzałem ostatnio Satyricon Felliniego tysiące dziesiąty rok też mieć w Polsce totalnie chwilowe i dlaczego nie znam osoby z resztą zajmą jej zęby zjadła jest też ich zaległości nie ma zaległości pewne Marta, która zapewni mieliśmy osiemnasta w nowym rozegra za to kartą powiem szczerze normalnie w nim pandemia może się jakieś jedno, kiedy będę czytać, a więc po prostu na zasadzie oderwania też nawet nie mam czas tylko prostą totalnej ucieczki od on-line, żeby Lach dostać inny świat nie stosują przez swoje dodał to jest problem rzeczywiście, że w tej chwili dostęp do edukacji do wiadomości również do kultury to jest jednak dostęp cyfrowy jest jednak to pośrednictwo ekranu mamy wszyscy jesteśmy zmęczeni tymi ekranami i nawet jeśli ta oferta instytucji kultury będzie poszerzana będzie coraz bardziej profesjonalnie przygotowana od strony technicznej merytorycznej to jest od pewnego momentu jakaś wyporność percepcyjne nie jesteśmy w stanie tak długo w takim skupieniu patrzeć na ekran jak tak długo w takim skupieniu na scenę na obraz słuchać muzyki na stojąco na koncercie to wydaje się techniczny problem, ale on może wpływać wyobrażam sobie na długości np. spektakli, które są transmitowane, w jakich innych wydarzeń to jest innego rodzaju skupienie innego rodzaju percepcja niem czy zgadzasz się z moją ulicę skupienie tak, ale też spójne narzędzia pamiętaj, czyli czym innym jest jak masz nie nawet ktoś śpiewa kapela nie Orliński np. tak nawet teraz zrobił przez rzeczniczki śpiewał Aleksander Dembski Dean niczym z wież, jakby mamy chłopaka sposób geniusza i mamy ziejące ogniem szanse są wybitnymi takich tak takich osobowości scenicznych były takim talentem takiej możliwości już nie zdarzają często, więc ja bym się, że właśnie jako sektora nie lubi tych ekranów tej sztuki żywej został wysłuchany mówi kurczę chłopaki genialne czy innymi zobaczenie go, w których w Operze wątek występuje też, gdy zupełnie doświadczenia ani one nie rywalizują ze sobą uważam, że tak jednak rozgraniczyć to w głowie to co innego marzę o powrocie, żeby jednak przyjechał wystąpił, a my będziemy siedzieć na tych jaskółka prosto w dziesiątym rzędzie na piętnastym balkonie po prostu oglądać tak będzie na to czekać też właśnie udział wczoraj dokument to myśl Obamie no i zabawy można o tym, gadać o strategiach takich najlepsze szykuje na fotel prezydenta tak mówiłam, ale jak ona wychodzi na scenę ma 15 000 ludzi czy przychodzi 1 jedno osoby posłuchać 1517 000 już dosyć niesamowite, że rząd, gdyż to jest świat być może, który pożegnaliśmy być może nie będzie powrotu do takiej sytuacji może na scenie będzie 5 aktorów po drugiej stronie będzie 50 widzów może do 900 co z tymi gigantycznymi powierzchniami jak Opera masowo w ramach 170280 miejsc są to jakiś być może relikty w obu poprzednich oświata to byłoby bardzo ciekawe jak przewiduje w takim razie trend jeśli popatrzymy na rozpiętość między demokratyzacją, a elitaryzm rację dostępu do kultury wydawałoby się, że skoro wszyscy możemy zasiąść przed ekranem to możemy w równym stopniu korzystać z tych zasobów tak dużej części jest szczególnie na początku pandemii wiele znaczących międzynarodowych instytucji kultury galerii muzeów udostępniło swoje zasoby bezpłatnie, ale kultura kosztuje kultura to też pieniądze to jest najnormalniej w świecie temat pytanie ciekaw jestem już taki trend morze, które zauważa czy jest szansa na demokratyzację dostępu do kultury czy jednak utrzymają się te tradycyjne formy dostępu właśnie drogie bilety właśnie tylko drogie bilety, bo cała reszta odpada jak drogie suknie do opery co myśleć będą 2 trendy 1 co jest realizowane będzie za darmo będzie dostępna na pewno szerzej trafi nie ma co się czarować oczywiście wszyscy no tak ktoś ma kompetencje do korzystania i ważne ma dostęp pytanie jak edukacja szkolna pani nawet w podstawówce będzie wiara jest takim muzeum zobaczy się po klikać może tam gołe panie np. tak można tak zachęcić młodzież w lotach to jest jakby 1 trend, a drugi, jeżeli wrócimy do takiej żywej trzydziestego tam wystawiennicze potwornie drogi jest nas czeka subwencje będą myślami takim modelu jak można zastanowić nad szerzeniem sprzedają 60% widowni bilety po 1000zł to my tego zostawiać np. 330% biletów do firm z tego loteria taki wybieg art. 1401000zł kosztował myślę, że niestety to nas czeka, chyba że szczepionka jest tuż tuż cały świat nam się z powrotem odwrócić, czyli towarem luksusowym jeśli szczepionka nie jest tuż-tuż będzie sztuka żywa tak będzie pójście i zasmakowania tej architektury wnętrz takie on kula pójście do teatru czy do opery tak jak było nic tak jak było niestety kiedy pan możnowładcy zamawiał teatr Szekspir Michał pisał i grał na dworze Hamleta mordów mordowano w Drodzy Państwo polecamy poradnik dla instytucji kultury w czasach pandemii poradnik dla wszystkich instytucji, które borykają się różnymi kłopotami w tej chwili w czasie pandemii jak bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem była Katarzyna Szustow menadżerka kultury współprowadząca program lepiej późno niż wcale na naszej antenie w niedzielę wieczorem bardzo dziękuje dziękuje dobranoc państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array