Dyrektor wykonawczy Fronteksu: będziemy mieli coraz większą rolę do odegrania na granicach w sferze kontroli sanitarnych

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
2020-05-09 08:00

Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie drugą godzinę sobotniego poranka poświęcimy sprawom Unii Europejskiej w końcu dzisiaj mamy przypomnę dzień Unii Europejskiej 1 z problemów, który w ostatnich latach bardzo niepokoi Europejczyków, który mocno zmienił krajobraz polityczny w Europie to problem uchodźców, którzy w wyniku wojen konfliktów w takich państwach jak Syria czy Libia zaczęli masowo przedostawać się do Europy ogromną rolę w tym złożonym procesie odgrywa Rozwiń » Europejska agencja Straży Granicznej i przybrzeżnej w skrócie Frontex mamy dzisiaj okazję porozmawiać o tej agencji samymi szefem jest pan Faris leży i dyrektor Frontexu Good Morning Moryń teki udziały Gas idei, a im Krysiu dziękuję, że jest pan z nami dzisiaj jestem pewien, że wielu słuchaczy nie wie dużo Frontex, mimo że jej biuro jest w Warszawie czy mógłby zacząć zatem od krótkiego przypomnienia co to takiego jest Frontex ład i jest Frontexu Frontex jest i Europie budę Rynkowska ewidencji Frontex, czyli Europejska agencja Straży Granicznej i przybrzeżnej jest to agencja Unii Europejskiej naszą rolą jest wspieranie państw członkowskich i krajów stowarzyszonych w ramach Schengen w zarządzaniu zewnętrznymi granicami Unii tak, abyśmy mogli mieć dobrze funkcjonujące granice zewnętrzne i móc zwalczać nielegalną migrację przestępczość transgraniczną oraz terroryzm chęć cross spór krajem, więc terroryzm and run MO MO, by mylących wkrótce będziemy mieli coraz większą rolę do odegrania, jeżeli chodzi o kontrolę na granicach w sferze kontroli sanitarnych w skrócie zadanie Frontexu jest, aby we współpracy z państwami członkowskimi zapewnić dobrze funkcjonujące granice zewnętrzne tak, aby Europejski obszar wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości działa prawidłowo ropień erę chwilę sekwencji sędziowskich ten kierunek promieni WHO do PIP i uległy kim są ludzie, którzy pracują w biurze w Warszawie, a kim pracujący na granicach WHO o projekt on body z pobytu głębiej łyżew Seven tendencje w tej staw można chwilę obecną mamy 750 pracowników większość z nich pracuje w naszej głównej siedzibie w Warszawie około 1000 oficerów Straży Granicznej i przybrzeżnej pochodzących z państw członkowskich rozmieszczonych jest na granicach zewnętrznych obecnie koncentrujemy się na naszych operacjach w Grecji wdrożyliśmy tam schemat tzw. szybkiej interwencji w celu ochrony greckiej, a zarazem Europejskiej granicy zewnętrznej w momencie, kiedy Turcja zdecydowała się na otwarcie swojej granicy mamy także około 100 funkcjonariuszy Straży Granicznej rozmieszczonych we włoszech stół w Hiszpanii, a także 150 rozmieszczonych na obszarze Bałkanów zachodnich w Bułgarii Albanii, a łan ewidencji chcieli prowadzić własną walkę Reja i drogeria en nadmienia inne domy całkiem intencje złe wuja normalnych okolicznościach jak to było przed kryzysem KOV 19 mamy średnio od 1200 do 1500 oficerów Straży Granicznej i przybrzeżnej rozmieszczonych na granicach zewnętrznych są to oficerowie pochodzący z państw członkowskich Unii np. mamy wielu polskich funkcjonariuszy Straży Granicznej rozmieszczonych w Grecji posiadamy również wyposażenie techniczne takie jak statki samoloty i samochody patrolowe, które udostępniane są Frontex owi przez państwo członkowskie my zwracamy koszty organizujemy wszystko koordynujemy w ubiegłym roku podjęto również decyzję o utworzeniu Europejskiego korpusu Straży Granicznej i przybrzeżnej dzięki temu będziemy mieli na granicach zewnętrznych naszych własnych strażników, którzy będą pracowali na granicach razem ze strażnikami państw członkowskich plan jest taki, aby 1stycznia 2021 roku Europejski korpus Straży Granicznej i przybrzeżnej rozpoczął swoją misję wtedy pierwsza pula oficerów Frontexu zostanie rozmieszczona na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej celem jest, abyśmy w 2027 roku mogli liczyć łącznie na 10 000 oficerów Straży Granicznej i przybrzeżnej spośród nich 3000 to będą pracownicy Frontexu, czyli pracownicy Unii Europejskiej w europejskim mundurze od 7 tweeta rent śrut i Frontex emploi SO WICZ między IMC i Pienin Emperii widać ropień uniform and WB dostęp ring rynek sport, ale tłok dalszego rozumienia dalszej części naszej rozmowy czy mógłby pan podać definicji różnych kategorii osób, które próbują dostać się do Unii Europejskiej słyszymy azylant ci uchodźcy nielegalni imigranci, którym jesteśmy zobowiązani po dziś and WHO, a i obrazić ducha lub decyzji, gdy emeryt efekt podkreśla to jest naprawdę bardzo trudne pytanie mamy wielu ludzi, którzy próbują nielegalnie przekroczyć granicę Unii Europejskiej strefy Schengen niektórzy z nich to tzw. migranci zarobkowi są to osoby przybywające z krajów, które mają ograniczone możliwości finansowe chcieliby znaleźć pracę Unii Europejskiej, ale nie spełniają warunków prawnych i starają się przekroczyć granicę nielegalnie są też inne osoby, które potrzebują ochrony międzynarodowej Syryjczycy są bardzo dobrym przykładem potrzebują ochrony międzynarodowej, ponieważ ich kraju toczy się wojna i są ścigani są to osoby, które mają wysoki wskaźnik, żeby nadać im status uchodźcy oznacza to, że kiedy ubiegają się o azyl są oficjalnie uznawane za uchodźców jest także wiele osób, które faktycznie składają wniosek o azyl, ale w rzeczywistości po kilku miesiącach po pewnym czasie okazuje się, że nie spełniają warunków ich wnioski są odrzucone takie osoby muszą zostać wysłane z powrotem do kraju pochodzenia one twierdzą, że potrzebują ochrony międzynarodowej, ale w rzeczywistości tak nie jest są po prostu migrantami zarobkowymi trzeba wysłać z powrotem co jest zgodne z prawodawstwem Unii Europejskiej jest teraz nic, czyli trendem bak endecy online wideo pieniędzy nie leży w rejsie endecy złą rolę ochronną rolą Frontexu Europejskiej agencji Straży Granicznej i przybrzeżnej jest także wspieranie państw członkowskich w zakresie powrotu nielegalnych migrantów np. w ubiegłym roku 10% nielegalnych migrantów lub osób, które otrzymały odmowną decyzję dotyczącą azylu zostało skutecznie odesłanych z Unii Europejskiej do krajów spoza niej, czyli 10% wszystkich osób, które wróciły do swoich państw zostało odesłanych przez Frontex albo naszymi samolotami albo we współpracy z państwami członkowskimi i to my zapłaciliśmy za powrót pamiętajmy, że musimy również dowiedzieć jak jest prawdziwa tożsamość, czyli narodowość tych osób zwykle starają się ukryć, ponieważ wtedy bardzo trudno jest uzyskać tzw. SI pasa inaczej dokument podróży lub paszport, aby powrócić do kraju, skąd pochodzą, który człon dokument KE Passport den z nich Lead Trident bank czy dachu country i mężem telewizyjny Dan drutu i los mówi pan, że wszystko dzieje się na podstawie unijnego prawa, ale ile pamiętam po tym wielkim kryzysie uchodźczym, który mieliśmy w 2015 roku odbyła się trudna debata w Europie co możemy zrobić tak olbrzymią falą osób, które do nas przybyły doszło do poważnego politycznego podziału między państwami członkowskimi i tu wracam do kwestii prawa nie udało się wypracować jednolitego podejścia do problemów jak agencje i na jej pracę wpływa fakt, że nie ma jasnych zasad co do problemu uchodźców cenił Kirk o KO Maciej z efektu mrówek w stylu do Health Clear ruch z ulegali nigdy Delew widzi problem realizm Why ręce władzy zyskasz na walce już 5 zajmą policji powodem dyskusji na temat Europejskiej polityki azylowej fakt, że zazwyczaj, gdy nie ma kryzysu kobiet 19 mamy strefę Schengen i Europejski obszar wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości co oznacza, że każdy może swobodnie poruszać się w strefie Schengen oznacza to, że musimy mieć rodzaj pewnej skoordynowanej polityki, aby wiedzieć jak postępujemy z uchodźcami albo osobami ubiegającymi się o azyl oczywiście to wpływ na funkcjonowanie granic zewnętrznych na razie wnioski, które wyciągnęliśmy z przeszłości są takie, że na szczeblu unijnym osiągnięto porozumienie ze wszystkimi państwami członkowskimi, że potrzebujemy solidnego zarządzania granicami zewnętrznymi dlatego też decyzje dotyczące agencji Frontex Europejskiej agencji Straży Granicznej i przybrzeżnej oraz Europejskiego korpusu Straży Granicznej i przybrzeżnej zostały podjęte na szczeblu politycznym teraz stają się rzeczywistością powroty są ważną częścią, ponieważ w ten sposób możemy sprawić, że system będzie wiarygodny jeśli np. ludzie przybywający z krajów subsaharyjskiej wiedzą, że prawdopodobieństwo, że zostaną odesłani jest mniejsza niż 5% to starają się wjechać do Unii Europejskiej jeśli mogą przebywać w unii nielegalnie to oczywiście będą to robić, ale jeśli dobrze funkcjonuje system powrotów prawdopodobieństwo, że zostaną odesłani wynosi 50% lub nawet 70 wtedy oczywiście będą się wahać nie zapłacą przemytnikom i zrezygnują z zamiarów, tak więc w ten sposób możemy również chronić system azylowych jeśli nie jest on przytłoczony przez migrantów ekonomicznych widzący House okien i złej protekcji de zdaje system zwany system i noc ów błąd, by Ekonomik mając patery, o co Łany połączą śledczej, gdyż skończył, ale jest jeszcze 1 istotny czynnik wpływający na nasze bezpieczeństwo powodujący, że nie mamy kolejnej fali uchodźców do Europy to umowa z Turcją mówił pan sytuacji, jaka miała miejsce na początku marca, kiedy tureckie władze zdecydowały się otworzyć granice w była szybka reakcja wszyscy szefowie unijnych instytucji pojechali na miejsce i podjęli przeciwdziałania prezydent, ale pokazał jak kruche jest nasze bezpieczeństwo i że nie możemy ciągle bać się, iż któregoś dnia może jutro Recep Erdogan znowu powie otwiera granice powiedzmy jasno może Europę stale szantażować więcej o Penny Black mail Lindy i UE i rajd dzięki mety z tej moment czekają płatne cóż ma pan rację Turcja złożyła oświadczenie to rodzaj szantażu, ale Turcja poniosła porażkę, ponieważ pod koniec lutego Grecja poprosiła o wsparcie Unii poprosiła o wsparcie Frontexu, a także na szczeblu krajowym Grecja bardzo mocno dążyła do tego, by chronić granice, tak więc grecka Straż Graniczna i przybrzeżna stawiała opór wysłała na miejsce wielu funkcjonariuszy poprosiła o wsparcie ze strony Frontexu oczywiście w pełnym porozumieniu politycznym z przywódcami Unii Europejskiej, a także w pełnym porozumieniu ze wszystkimi państwami członkowskimi postanowiłem uruchomić tzw. szybką interwencję graniczną w ciągu niespełna tygodnia udało nam się rozmieścić te dodatkowe siły w Grecji i obecnie mamy ponad 600 funkcjonariuszy Straży Granicznej i przybrzeżnej rozlokowanych w Grecji, a udało nam się tego dokonać w środku kryzysu KOV 19 możemy, więc z dumą powiedzieć, że jako Europejczycy byliśmy silniejsi niż ten szantaż łykiem progi sej Ts euro, więc mój rozciąga ten, gdy brak miej się czas Very last określone i ostatnie pytanie proszę o krótką odpowiedź dane, jaka jest teraz skala napływu osób do Europy przez morze Śródziemne ślą z trudem Mediq zmienią szczytu euro i nabyć w UE, a ich ulewą co już na poziomie Unii Europejskiej od początku tego roku miało miejsce 25 000 nielegalnych przekroczeń granicy obecnie liczba przekroczeń w centralnym rejonie morza Śródziemnego jest znacznie mniejsza w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba nielegalnych przekroczeń granicy Libii do Włoch i na Maltę wyniosła około 3000 z drugiej strony we wschodniej części basenu morza Śródziemnego Turcji do Grecji od 1marca przybyło nie więcej niż 2000 imigrantów z Turcji stoi to całkowitej sprzeczności z oświadczeniem Turcji, że do Grecji przybyło 150 000 imigrantów co jest całkowicie błędne z powodu COVEC 19, a także w związku z licznymi siłami na granicy musieliśmy mieć pod kontrolą męczył ducha i sądy kończą sam Lis leżanki sędziów co ma bardzo dziękuję, że był pan z nami razem mogliśmy uczcić tą rozmową dzień Unii Europejskiej bardzo dziękuję ręki co łamać dziękuję bardzo, czuję złość do zobaczenia w Warszawie może obawa do zobaczenia w Warszawie dziękuję, a przed nami teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!