REKLAMA

Jak neurobiologia opisuję pogardę?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-05-09 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a z nami w godzinie filozofów ostatniej takiej trochę niepełnej, ale pełnej przede wszystkim głębszym metafizycznym sensie, bo jest z nami dr Paweł Boguszewski halo halo dzień dobre dzień dobry nowe państwo nie wiem czy akurat słowo metafizyczne w kontekście twoim jest fortunne, bo wiele rozmawialiśmy, zachowując pewien sceptycyzm wobec metafizykę szeroko rozumianych jako neuro naukowiec stoisz na twardym stanowisku, że mózg generuje świadomość i poza materią i mózgiem Rozwiń » nic nie ma tak, ale to nie oczywiście nie implikuje, czego to wszystko jest proste, że wszystko więc, ponieważ wiadomo ta złożoność i problem z naszym umysłem wynika właśnie z jego ogromnych komplikacji i wprawdzie jest jego przyczyną i taką podstawową zasadą działania jednak oparł się na lata tych materialnych mechanizmach to jednak to co się tworzy coś powstaje jest można nazwać pewnego rodzaju formy fizycznej no właśnie, ale dzisiaj nie będziemy metafizyczne rozmawiać, chociaż o czymś czym się skądinąd zajmujesz w swojej pracy naukowej właściwie w pierwszym rzędzie, czyli o emocjach będziemy rozmawiać, a w szczególności o 1 emocji, czyli o pogardzie które, zapowiadając naszą rozmowę powiedziałem, że no jest z mam takie wrażenie w Polskiej sferze publicznej emocją niestety istniejącą dość obficie co to w ogóle jest najpierw możecie zapytam o taką bazową definicji co to w ogóle jest emocja, bo tylko z pozoru wydaje się, że łatwo ten termin zdefiniować my rzecz jasna intuicyjnie wiemy, o co chodzi, kiedy o emocjach się mówi ale jaka jest właściwie definicja emocji, którą rozporządza ktoś, kto emocje bada naukowo no to zaczęliśmy z grupy rury po pierwsze, waha się polityka, którą nie wolno zahaczać o 2 no to jest bardzo podstawowe pytanie, ponieważ się, jeżeli przyjrzymy się różnego rodzaju definicję emocji koncepcja emocji, a takich jest naprawdę bez liku no to okazuje się, że do końca nie wiem, o co chodzi to znaczy, że jest to pewnego rodzaju koncert i często się teraz określa, że taki koncert troszeczkę popularne takie w wywodzący się zupełnie z języka potocznego pewnych koncepcji codziennych, który nagle próbujemy przenieść do języka naukowego ich bardzo ściśle zdefiniować jest to bardzo trudne no brzozę Fedu powiedział, że to dokładnie to co stwierdziły to znaczy, że wszyscy, więc czujemy to są emocje, ale tracimy zupełnie ten koncept nie jesteśmy w stanie złapać, kiedy ktoś poprosi nas ścisłą definicję z niej nie tylko tym pojęciem tak jest są takie pojęcia, które obecnie w nowoczesnej fizyce energia ten jest pojęciem używanym bardzo szeroko natomiast kiedy już ten coś zmierzyć zważyć bądź policzyć to wtedy już się odnosimy do konkretnego rodzaju energii i trochę tak właśnie przypadku moc to znaczy ogólnie emocje uważa się, że 1 z definicji korytarz, żeby dostać taka definicja, że jest to pewnego rodzaju właśnie koncept taki taki parasol, do którego wróciliśmy bardzo wiele najróżniejszych zjawisk od takich podstawowych, które rzeczywiście dosyć łatwo się badają za pomocą neurofizjologii czy badań podstawowych jak lęk czy przyjemność do tak złożonych jak chociażby właśnie bohater dzisiejszy, czyli pogarda, ale też np. różnego rodzaju formy miłości czy np. czyli katharsis przyjemność płynąca z obcowania ze sztuką, a my to wszystko wrzucamy do pewnej koncepcji, którą nazwał emocje co powoduje, że potem nazwanie tego wielkiego kubła powiedzenie, że dokładnie to to jest emocją jest bardzo trudna to często jest to ta zasada pokaż to ci powiem, że te emocje tak czy dopiero na przykładach będę mógł konsultować sobie pewien zbiór i naukowcy próbują wyjść z tego impasu w ten sposób rzeczywiście definiują sobie roboczo pewną koncepcję emocji natomiast ci, którzy badają, którzy badają Neuron naukowe podstawy zachowania efektywnych to oni głównie się właśnie koncentrują na tym co to rzeczywiście możemy powiedzieć, że jest jest bardzo wyraźne i wydaje się być najbardziej podstawowe, czyli właśnie taka Triada lęk i przyjemność, na której można budować bardziej złożone modele i której pewne wyznaczniki normalne miejsca w mózgu aktywowane dosyć dobrze poznaliśmy dosyć tutaj ważnym słowem, a powiedz na ile w ogóle coś takiego jak pogarda co w moim odbiorze czy jak ja sobie myślę o tym co to takiego jest za uczucie co to za jest takiego jest za postawa także to mam takie wrażenie, że to nie jest oczywisty sposób coś co dałoby się w taki garnitur takich najbardziej elementarnych emocji ludzkich pisać, bo mam wrażenie, że to jest coś co w głęboki sposób też angażuje sferę znaczeń to znaczy nie jest tylko nie jest tylko jakimś stanem fizjologicznym też nie każda emocja stanem fizjologicznym bez pewnym subiektywnym też doświadczeniem podmiotu, który emocje przeżywa ale, ale chodzi o to że, że mamy tutaj do czynienia z czymś czym jak, w czym wyraża się pewien stosunek 1 człowieka do innego albo 1 istoty do innej istoty i ta cała sfera znaczeń jest tutaj niezwykle istotne czy się czy to się z tym zgodzisz tak tak to znaczy tutaj powiedział, że nie zawsze ta komponent BH jedno czy ekspres jakiś taki nie ma fizjologicznej cięć np. chemicznej no to jest 1 z definicji emocji wymaga tego, żeby była jakakolwiek zmiana w organizmie na poziomie np. aktywacji hormonalnej czy właśnie zmiana w zachowaniu czy zmiana wygląda jak chociażby Mika w związku z tym taka całkowicie mentalna zmiana wewnętrzna, która nie manifestowała się żaden sposób w sposób fizjologiczny mogłaby wypaść z definicji i emocji, ale tutaj wraca do samej pogardy tak też to jest dosyć problematyczne pojęcie i no z góry troszeczkę można powiedzieć zrobi spojler dużo badani neuro biologiczne, które po badają podstawy działania mózgu w trakcie percepcji pogardy bądź poczucia pogardy takich badań bardzo jest niewiele i one są nie do końca konkluzji pewne co więcej z powodu właśnie złożonością, który powiedziałeś, gdzie ta pogarda angażuje zarówno właśnie pewnego rodzaju rzeczy związane ze znaczeniem takim wyższym rozumowaniem, ale również może, ale nie musi aktywować pewne komponenty efektywne no powoduje, że no jest istotą złożony koncept on wg mnie troszeczkę się tutaj też wymyka naukowców z takiego zdefiniowania samego siebie czy w związku z tym skoro o nim nie do końca nie wiemy, czego mamy szukać to nie do końca będziemy w stanie zaprojektować pewnego rodzaju eksperyment pewnego rodzaju drogę postępowania, które nam przez pili to co się dzieje w mózgu w trakcie właśnie przeżywania tego rodzaju tego rodzaju zjawiska, ale ono jest wydają się jeszcze czymś ciekawszym niższy od woli połączonym z obrzydzeniem no właśnie, ponieważ kurator obrzucenie jest bardzo ciekawym zjawiskiem, a tylko dodam, że będziemy rozmawiali kiedyś o tego typu emocja w podcaście, który prowadzę wspólnie z moją żoną fetą Dymitrowa nasze wewnętrzne konflikty podcast nazwa jest na w ramach w ramach oferty podcastów i to samo dostępne mogą państwo odszukać tę rozmowę no trzeba po tak Paweł Boguszewski po prostu szukać i na pewno ją państwo znajdą bardzo ciekawa to była rozmowa mnóstwo niezwykle interesujących rzeczy o tym, mówiła tak chciał zarekomendować jeszcze dodatkową lektura sieczkę słucha, choć odświeżymy, żeby żeby, żeby było to, żebyśmy byli jak gdyby na 1 poziomie to w przypadku obrzydzenia jest to bardzo ciekawy przykład pokazuje nam w jaki sposób nasz mózg buduje kolejne piętra można być pewnego rodzaju organizacji organizacji życia, a mianowicie takim, jakim najbardziej podstawowym piętrze obrzydzenie jest wybór firm są reakcją na smak to znaczy pobudzenie odpowiednich kubków smakowych powoduje uruchomienie struktur mózgu i mamy mieć poczucie, że pokarm, który właśnie żeśmy złożyli fizycznie do naszej to nasze usta jest zepsuty najczęściej związane ze smakiem gorzkim my też dosyć no nie jest proste, ale w miarę patrząc na budowę naszego mózgu dosyć prosty układ, gdzie zaangażowana taka Kora pierwsza rządowa z Makowa Kozia wyspy tam też właśnie stąd uczucie obrzydzenia, ale ich tam mamy pewnego rodzaju ciekawy, ale można powiedzieć efekt to znaczy efektem jest to, że to nasze obrzydzenie chcemy zakomunikować osobom, które są w najbliższej okolicy np. osobom, którym wiemy ten dar dany posiłek, więc łączy się pewnego rodzaju ekspresją chemiczną, czyli pokazujemy, że coś tam nie smakuje coś jest niedobra witamy Mika błyskawicznie odebrane przez inne osobniki i tam osobniki mogą poczuć obrzydzenie, czyli nagle ten pokarm, który jedzą być może nie wykryły tego zagrożenia nie ugryzł tego gorzkiego kawałka oni przestaje smakować i to pokazuje ten kolejny poziom, czyli pewnego rodzaju empatię zarażanie emocjonalne za pomocą obrzydzenia, czyli to samo odczucie ten sam efekt to samopoczucie obrzydzenie odwoływane już nie fizycznym bodźcem go w kość w pokarmie tylko ekspresją liczną ludzi, którzy robią to samo co ja i dodatkowo ten samo uczucie znowu to samo obrzydzenie może wywołać widok jakiś substancji, które mogą nam zagrażać np. generalny kres ekskrementy to jest coś co od razu budzi nas właśnie uczucie obrzydzenia co więcej nawet myślenie pewnego rodzaju niem koncept tego typu rzeczy też budzi od razu nas obrzydzenie czy koncertować z elementów tam się bardzo takiego końca także na nie mówią konkretnej intencji tylko np. praca mówi jakieś rzeczy nam się robić wtedy niezbyt dobrze, bo nie lubimy słuchać tego typu, ale teraz, więc to teraz, ponieważ może komuś właśnie się tak zrobiło to czas ma kilka minut i informacji, a później wracamy do tej rozmowy dr Paweł Boguszewski z państwa gościem dr Paweł Boguszewski jest cały czas państwa gościem raz jeszcze dzień dobry dzień dobry ponownie w pokazywało się w tej poprzedniej części naszej rozmowy relacje pomiędzy pogardą obrzydzeniem to znaczy pokazywały, że właśnie w pogardzie, gdzie ten ta sfera znaczeń jest dość istotna no mamy te komponenty obrzydzenia tak grze, która z kolei ma taką podstawę bardzo głęboko zakodowaną w naszej architekturze biologicznej, że obrzydzenie naturalna reakcja całym obciążeniem tego tego słowa rzecz jasna tego pojęcia naturalna reakcja na pewne stany na pewno substancje i sytuacja jest bardzo głęboko wpisana w nas na poziomie ewolucyjnym ma swój istotny sens tak właśnie tutaj jest jakby przechodząc najwyższy poziom tej tej tego urządzenia to możemy też odczuwać właśnie nie tylko obrzydzenie na widok jakiś właśnie nie wiem krwi, ale również na jej koncepcję na myślenie o tym, np. komuś może być niedobrze jak słyszę jak ktoś opowiada o pobieraniu krwi, ale też np. na postępowanie ludzi i to właśnie ten dlatego zacząłem od obrzydzenia, które oczywiście absolutnie nie jest tożsame z pogardą nie zawsze musi występować w pogardzie, ale chciałbym pokazać pewnego rodzaju taką podejście troszeczkę nas stać takiego jak coś działa to spróbujmy wykorzystać czy mamy jakiś fajny układ, który działa na zasadzie bardzo dobrego ostrzegania i odpędza ludzi od jakiegoś bodźca zjawiska pokarmu substancji to użyjemy tak to znaczy nie budujemy nowego całego układu czekaliby wykorzystujemy nowe, czyli ten sam układ, które są odpowiedzialne za obrzydzenie dla gorzką substancję wykorzystajmy np. jako układ obrzydzenia nakładać moralnych czy oczy w tym bądź niemoralnych czynów, czyli zupełnie do koncepcji, do których potrzebujemy zrozumieć pewne zjawisko zrozumieć te zjawiska są niezgodne z ogólnie przyjętymi normami bądź z tym co my czujemy, że ogólnie przyjętą normą i 4 ten konflikt wywołuje właśnie nas to uczucie obrzydzenia czyli jakby 1 effector oczywiście Pani Poseł finansowane, ale bardzo wiele różnych możliwości lub jego uruchomienia, które działają na wielu poziomach na poziomie od bardzo fizycznej do poziomu bardzo wysokiego koncepcyjnego do poziomu, który wiąże już z tym naszym mózgiem społecznym naszym mózgiem oceny społeczne i ta pogarda może łączyć z obrzydzeniem, ale nie musi może być też taka dziwna pogarda, jakby został zapytany o źródła pogardy to taki jest bardzo oczywiście wiem, że trudno ogólne pytanie, ale możemy się dopatrywać źródeł pogardę na takich zjawiskach właśnie kulturowych zdecydowanie i społecznych to znaczy w pewnej formacji, której ludzie podlegają kulturowej w strukturze społecznej, bo wiele ma do rzeczy struktura społeczna i sposób, jaki ukształtowane są relacje nie o społeczeństwie ale, jakbyśmy właśnie ono od takiej strony stricte neuro naukowej mieli rozmawiać o źródłach już właśnie nie uprzedzenie tylko pogardy to czy to jest w ogóle pytanie, które jest jak to się mówi rewanż na, czyli czy pasuje do tego problemu czy może właśnie gier bowiem szczerze ciężko je wpasować znaczy próbowano je wpasować, ponieważ pogarda została sklasyfikowana jako jedno z emocji podstawowych przez mana eKonto z naukowiec, który próbował znaleźć taki zestaw podstawowych emocji ją jako wyznacznik tej podstawy Włosi stwierdził, że będzie badał ekspresji chemiczną w różnych kultur, jeżeli znajdzie taki zestaw, gdzie każdy Komosa Homo sapiens statystycy kuli ziemskiej w stanie rozpoznać to będzie dla niego zestaw ekspresji twarzowy, które są uniwersalne skoro są uniwersalne najprawdopodobniej wynikają z biologii czy nie są pewnego rodzaju gry masami wynikającym z naleciałości kulturowej w danym miejscu w danym czasie Jonak stworzył taki zestaw 6 i potem właśnie w latach dziewięćdziesiątych dołączył do tego ekspresje pogardy, która charakteryzowała się takim dosyć chłodnym wyrazem twarzy często takim asymetrycznym wyrazem ust to było takie dosyć późniejsze właśnie odkrycie, ponieważ odkryli dopiero wtedy, kiedy zobaczyli, że to bardzo uniwersalnie rozpoznawany grymas twarzy i w związku z tym próbowano znaleźć rzeczywiście jest to też od strony biologicznej uniwersalna emocjami to oczywiście nastąpią dosyć duży problem, ponieważ inny koncept podstawowych emocji np. zakładają to, że musimy obserwować u naczelnych czyli, jeżeli mamy jakąś emocję, którą widzimy podobny ekspresji podobny sposób o zorganizowaną w mózgu np. u szympansów Bonobo to wtedy wiemy na pewno to ma podstawy biologiczne związku z tym wrzucamy do worka podstawowych emocji no to jest problem, bo takiego czegoś jak pogarda no nie wiem za bardzo jak znaleźć pana haki ekspresji ulicznej widzimy w związku z tym właśnie ten problem czy, jeżeli mamy pewność, że to bardzo złożony koncept to w tym momencie nie lecimy nie szukamy konkretnych miejsc w mózgu pojedyncze, które będą zarządzały regulowały ten to zjawisko, ponieważ wiem, że jest złożone z góry, więc ciężko będzie znaleźć tego lata na normalne natomiast właśnie to wyróżnienie jako jedno z podstawą przez pana spowodowało, że było to były próby nieliczne właśnie znalezienia pewnych pewnych różnic, ale to, gdybyśmy właśnie mieli przejść do tej bardziej części koncepcyjnej to znaczy właśnie, skąd to się bierze, skąd się w ogóle wzięło to to jest upatrywał upatruje się właśnie tą pogardę taki ultra społeczności gatunku ludzkiego to znaczy, że ultras oraz bardzo ciekawe określali spotka się tylko, że czymś takim jak będą są zwierzęta społeczne, czyli takie, które rzeczywiście żyją w grupach i grupa jest podstawą w ogóle istnienia danego gatunku to znaczy pojedyncze osobniki osobniki małych grupach nie są w stanie przeżyć w tym przypadku praw człowiek można powiedzieć, że centra społeczne, ponieważ potrafi tworzyć siłę mega grupy społeczne, czyli takie twory społecznej jak chociażby miasta czy czy państwa, gdzie takich osobników jest liczona w setki tysięcy jak nie jak miliony w związku z tym do tego były potrzebne jakieś dodatkowe możliwości społeczne i to właśnie upatruję być może uczucie pogardy było konieczne do tego, żeby dokonywać pewnego rodzaju stratyfikacji dokonywać pewnego rodzaju ustawiania siebie lepszej pozycji względem innych w związku z tym, ponieważ była to bardzo kluczowe do uzyskania dobrego statusu społecznego to znaczy do szybkiego działania np. nie ludzi, z którymi trzeba przebywać, żeby taki lepszy status uzyskać versus tacy którymi pogardza i nawet nie brać pod uwagę kolegował się, że być może to jest właśnie przyczyną powstania do uniwersalnego zjawiska pogardy wśród wśród ludzi, czyli tutaj ale, ale ten rok, żeby ono jemy poza bielą tak no właśnie to jest ciekawe bardzo, żeby pakujemy właściwie stacji biologię idziemy w tym momencie ale, ponieważ socjologia też oczywiście i twoja wypowiedź na to wskazuje operuje modelem rewolucjonisty ręcznym, czyli opartym na teorii ewolucji szuka się właśnie w ramach myślenia socjologicznego jakiś rewolucyjnych podstaw różnych instytucji społecznych i zachowań jednostkowych i zbiorowych to, gdybyśmy mieli po pierwsze, poszukać trochę już o tym, powiedziała właśnie tego ewolucję ewolucja ewolucyjnego uzasadnienia pogardy to jest 1 warstwa, ale też zastanowić się na tym, że 1 społeczności czy 1 wspólnot no mają więcej, a inne mniej i że pewne emocje, które w danym społeczeństwie funkcjonują właśnie mogą być bardziej albo mniej obecne nasycone itd. w Polsce mam wrażenie to też badania opinii publicznej pokazują, że pogarda jest dużo to znaczy, że ten rodzaj i co ciekawe to jesteś stały składnik ekspresji przekonań politycznych to znaczy spory polityczne w Polsce nie tylko w Polsce rzecz jasna, bo to jest akurat taka dziedzina, która niezwykle mocno dzieli i która generuje bardzo silna konflikty, ale no właśnie pogarda wobec przeciwnika politycznego wobec tych, z którymi się nie identyfikuje politycznie nie zgadzam się z nimi jest rzeczywiście bardzo silna w Polsce tutaj absolutnie nie upatrywałbym żadnych biologicznych przez jakiś genu pogardy czy czegoś, bo to już było naprawdę zbyt daleko posunięte dzięki nim jako naukowiec nigdy nie mogę powiedzieć, że nie, bo może się kiedyś coś takiego znajdzie pewnego rodzaju genetyczne uwarunkowanie dla tej cechy natomiast tutaj akurat jednostek nielicznych badań, które próbowało zrozumieć normalne corolla po pogardy badało osoby, które widziały zdjęcia skanerze wybieraj obserwował zdjęcia ludzi ze swego można będzie klasy społecznej to była to było osobniki z klasy średniej osoby różnego rodzaju zdjęcia przedmiotów codziennego życia użytku jako takiego można powiedzieć czegoś co jest grupą kontrolną, ale różni również właśnie zdjęcia osób uznawanych za można powiedzieć, że nie ma takiej właśnie pogardzany outsiderów, bo jest np. bezdomnych narkomanów i raczej takich, którzy ta klasa średnia właśnie traktuje bardzo często nie zawsze, ale bardzo często z pogardą i to co ciekawego wyszło to znaczy oprócz właśnie pewnych aktywacji wspólnych chociażby dla tego uczucia obrzydzenia czasami to ono nie było tak bardzo silne to znaczy często ta pogarda jest mniej efektywnością wzbudza mniejsze emocje niż właśnie obrzydzenie natomiast co zauważono, że jest mniejsza aktywacja takich obszarów środkowej kory czołowej, które są odpowiedzialne za takie rozumienie społeczne badać zinterpretowali, że to jest pewnego rodzaju można powiedzieć nawet humanizacja tych osób to znaczy, że one nie były wykluczone jako członkowie społeczeństwa to jest oczywiście jedno z nielicznych badań i po pierwsze, wymaga powtórzenia kontroli i innych zabiegów naukowych, które pozwalają nam odciąć prawdę od fałszu jest może pokazywać coś co rzeczywiście wychodzi w badaniach socjologicznych na temat pogardę mianowicie, że jest to, że to pewną taką składową humanizacji obiektu koncepcji, bo to też nie tylko względem ludzi od właściciela względem właśnie rzeczy zjawisk, gdzie stara się to pogarda jest o to, żeby wyrzucić poza nawiasem tego co uznajemy za nim ludzkość w takim słowa znaczeniu tego słowa, że my to ludzie to dobrze, a ci, którzy mi pogardzany to są można powiedzieć już nie ludzie są poza naszym taką taką bańką, którą przyjmujemy jako, jaką my czy można powiedzieć, że to jest w pewnym sensie pewnego rodzaju odwrotność empatii w momencie, kiedy jesteśmy empatyczni, kiedy potrafimy poczuć co np. odczuwa jakiś inny człowiek, który jest w sytuacji, w której bardzo często nie zawinił tak i w ta pogarda ma zablokować tą to tu do debaty w związku z tym jest uczuciem, które będzie błędna, ale mogą właśnie taką komplet dekomunizacji obiektu, który pogardzany błędów wrócimy wrócimy do tej rozmowy, bo niestety musimy już kończyć tylko 2 wejścia mamy w tej godzinie ostatniej i tu trzeba postawić kropkę bardzo dziękuję dr Paweł Boguszewski neurofizjolog z następującego po Akademia nią dziękuję bardzo, państwu dziękujemy za 3 godziny filozofów w ramach magazynu taka sama, która to 3 godziny filozofów przygotowała wydawała Katarzyna Murawska realizowała Lidia Prądzyńska, a ja się nazwą Tomasz Stawiszyński bardzo państwu dziękuję my do usłyszenia we wtorek w kwadransie filozofa dobrej soboty i weekendu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array