REKLAMA

Obalamy mity o zdrowym odżywianiu!

Niedzielny obiad
Data emisji:
2020-05-10 12:20
Audycja:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

O książce "Zakłamane jedzenie - obalamy mity zdrowego odżywiania" rozmawialiśmy z autorką dr Hanną Stolińską.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wiedziałem o 2 za naszym gościem niedzielnym obiedzie jest pani dr Hanna Stolińska dietetyk kliniczny autorka książek go zdrowym odżywianiu dzień dobry dzień dobry witam dziś będziemy mówić o pani książce, która dotyczy mitów dotyczących z kolei zdrowego odżywiania pani rozprawia się z tymi mitami mam wrażenie, że taka trochę robotę z odśnieżaniem podczas najprostszych zim coś się coś się z dnia tak to jest bardzo trudne, ponieważ wszyscy się odżywiamy każdy z Rozwiń » nas gdzieś tam jest specjalistą mody żywienia ma swoje racje, a też jest dużo tak pisał we wstępie do mojej książki różnych zakłamaniu co do źródeł co do badań naukowych czy w końcu to masło margaryna ile jajek jeść na to są wieczne mity które, z którymi wartość rozprawiać się też być otwartym na to, że żywienie taką nauką, która bardzo szybko potrafi zmieniać, bo faktycznie odkrywamy coraz to nowe rzeczy wpływ różnego pożywienia na nasze zdrowie dlatego dlatego bądźmy otwarci na to że, że faktycznie te informacje często zmieniają no dobrze, ale to otwartość powoduje, że jest powstaje właśnie coraz więcej mitów to trochę skoro na wirusem no 1 informacja zmontowana przez odbiorców potrafi uporządkować sposób nieprawdopodobnie do zatrzymania teraz jeśli fachowcy się za to biorą próbują te mity obalać na to to i tak one będą żyły swoim życiem, który z nich jest naj mocniej ukorzenione zakorzenione tutaj w naszej świadomości tej Polski, bo na razie pomówmy o naszym postrzeganiu zdrowego odżywiania myślę, że teraz w obecnych czasach no cały czas jednak ten gluten laktoza na pierwszym miejscu to takie zło dla człowieka tak samo jest znakiem ja też liczba jego dużym przeciwnikiem sama jestem nad powiedzieć roślinnej, ale badania jednoznacznie pokazują że, że jest to produkt, który nie wywołują nas problemów zdrowotnych od niego nie umrzemy, ale też z drugiej strony nie jest to produkt ogłoszenie zastąpić gluten laktoza oczywiście powinny być stawiane, jeżeli są przypadki i jakże są badania laboratoryjne wskazujące na to że, że jest takie zapotrzebowania samo odstawienie tych produktów nie wpłynie korzystnie na nasze zdrowie, jeżeli takich wskazań nie ma, więc myślę, że to są dziś tam najsilniejsze, ale ja też widzę w swoim gabinecie także na szkodę pytam czy pacjent formy np. to ciekawy to mówią tak no tak 23 dziennie za wszystkim moment zawahania co ja powiem czy dobrze czy leży tak punkowej na co wojskowi już 3 wypiłem dzisiaj, a no to on jeszcze 1 została do 5 zdecydowanie miało kawa jest jak najbardziej produktem bardzo prozdrowotne oczywiście mówimy o takiej czarnej kawie z ekspresu najlepiej przełomowego bardzo urządzą studentów i badania naukowe pokazują, że korzystnie wpływa na nasze zdrowie oczywiście wszystko dla ludzi odpowiednich ilościach, więc nie ma takiego produktu, które możemy spożywać bez limitu, ale śmiało strzykawki godzina wpół do pierwszej no to dosyć szybkie tempo, ale jeszcze 1 z nowym picia czy myśli pani troszeczkę w oderwaniu od książki, że czas w jakim teraz się znaleźliśmy, czyli izolacji społecznej tego lock Down, który spowodował, że restauracje bądź też inne miejsce, które oferują nam szybkie jedzenie zostały zamknięte spowoduje, że my nabierzemy takiej elementarnej wiedzy dotyczącej odżywiania naprawdę nikt pani wierzy pani doktor znam wiele osób, które zamiast przytyć podczas siedzenia w domu one rzuciły kilka kilogramów wystarczyło tylko nie stołować się na tzw. mieszczaństwo, pomijając to, do których z tych miejscy ci, którzy doświadczyli tej metamorfozy chodzili o tak ja widzę swoich pacjentów i też znajomym, że nie albo jest część osób, która znacznie przytyła, nawet jeżeli była mieć jakąś aktywność fizyczną w domu, gdzie było promowane to jednak następna często następowało to, że nastąpił spadek masy mięśniowej wzrost tkanki tłuszczowej, bo też inne aktywności na świeżym powietrzu, ale faktycznie znam też dużo osób, które zredukowały swoją masę ciała nie jest on właśnie na mieście, bo wielu wielu z nas los wielu osób na co się odżywia się na mieście nie robi sobie obiadów tylko zawsze wychodzą gdzieś tam z tych korporacji na łącze, a każde jedzenie w restauracjach będzie zawsze bardzo energetyczne niezdrowe nową sól cukier tłuszcz to są nośniki smaku i restauracji chodzi o to, żeby smacznie, a nie zawsze zdrową, o co jesteśmy mądrzejsi, jakie także przekazywane w takim domu takiej schedy kulturowej rzeczy a czego nie wiedzą i co bogatsi nie są mieszkańcy innych krajów europejskich poszukajmy nie tylko tych mankamentów które, z którymi żyjemy chodzi o wiedzę na temat zdrowego odżywiania, ale poszukajmy też tych pozytywów, które nas wyróżniają na tle innych cha no myślę, że nie bardzo dobre jest to wśród Polaków żadni nie jadamy tak bardzo na wieczór to się skończyło raczej jemy w ciągu dnia w ten sposób nakręcamy swój metabolizm i to przeciwdziała rozwojowi chociażby nadwagi otyłości, chociaż z tym problemem to też odróżnia nie to jest taki nasz duży plus, że nie tak jak w innych krajach przez cały dzień prawie istnieje albo państw, chociaż do Francji, a ja nie byłam w stanie zresztą żadnego śniadania żona hotelu, bo były tylko słodkie drożdżówki z dżemem i tłuste sery, a oni się na jadają po prostu na wieczór tam też rośnie odsetek osób z nadwagą otyłością różnymi problemami metaboliczny, czyli także mamy też dużo swoich sezonowych fajnych produktów, które stosujemy chociażby kiszonki otwieramy się na produkty Superfoods tzw. nie ma definicji tych produktów jeszcze, ale dla mnie są to produkty, które w małej objętości zabierają bardzo dużo różnych składników odżywczych minerałów witamin i coraz bardziej otwieramy też takie nowości nieetyczne i my też coraz mniej mięsa to też jest duży plus dobrze proszę powiedzieć nowalijki to jest pytanie od Martyny Osieckiej to to jest Super Foods czy nie, bo nowość raczej bym tego nie powiedziała, ponieważ one mają dużo ośrodki środków ochrony roślin pestycydów one mają szybko urosnąć im dać nam ten tą pierwszą radość z warzyw ja raczej traktowałbym noweli jako mniejszy dodatek dochodzi do kanapek, a nie, żeby zrobić sobie 1 wielką dużą sałatkę z nowalijek typu rzodkiewka marchewka sałata i na pewno nowalijki powinna być ograniczana przez małe dzieci o osoby kobiety w ciąży kobiety karmiące to nie jest dobry pomysł także teraz najbardziej cieszmy się tymi warzywami, ale mniejszych ilościach jako dodatki czekamy jeszcze chwilę śle czerpie z już będzie dobrym momentem, żeby ten no mam nadzieję, że to my mamy tylko bezpiecznymi warzywami mamy też tysiące innych ważnych mrożonki starówki trzeba korzystać no właśnie przez chwilę panią pani nie słyszeliśmy teraz już słyszymy i teraz tak w swej książce odwołuje się pani do tendencji też takich Moody związanych ze zdrowym odżywianiem w różnych krajach innych to było bardzo często oparte albo na piramidzie albo na takich zdrowych produktach ujmowane tak siódemki 7 czwórki, ale też, przystosowując to do naszych okoliczności kulturowych do naszej szerokości geograficznej, gdy pani wymieniła 3 Super owoce 3 Super warzywa generalnie swój taki talerz nam zaprezentowała właśnie w oparciu o swoją książkę to co by to było, jeżeli chodzi o warzywa to na pewno Jarmuż to jest taki Super Foods, który zabiera bardzo dużo żelaza wapnia magnezu kwasu foliowego i innych witamin z grupy zawodnika myślę, że buraki i troszkę mniej rzadziej teraz spożywane też są tak dla mnie produktem Superfoods i czerwona papryka to zdecydowanie natomiast, jeżeli chodzi o owoce tu cały czas nr 1 to myślę, że są owoce jagodowe wszelkiego rodzaju jagody borówki jeżyny maliny truskawki ona zabiera nam więcej antyoksydantów korzystny dla naszego zdrowia, a zdrowy talerz to też to też nie patrzmy na to także to tylko warzywa owoce no bo nie da się zbilansować w ten sposób samej diety muszą być produkty pełnoziarniste takim Superfund dla mnie jest na pewno Kasza gryczana Komosa ryżowa Jacobsa do zboża, ale fantastyczny produkt na pewno rośliny strączkowe zawierająca białko ciecierzyca, która ma 3× więcej żelaza niż mięso ryby morskie też myślę, że są takim Super potem ze względu na składnik, jakim jest są kwasy omega 3, ale też siemię lniane orzechy włoskie też zawierają ten składnik, ale się trochę tych boimy to też jest 1 z rozdziałów mojej książce, jeżeli chodzi o zanieczyszczenia Polacy spożywają bardzo małe ilości ryb, ale nasze wiedzą o tym, że są stratę męczą i innymi chemicznymi dodatkami, a tak tylko, że w Polsce tych norm nie przekraczamy ewentualnie niektóre ryby łóżkowe typu prątki sardynki one mają dosyć dużą zawartość metali ciężki, ale cały czas zresztą tej linii czerwonej nie przekraczamy i zjedzenie, żeby codziennie jego pokryć zapotrzebowanie na kwasy omega 3 musimy zjeść chociażby 20 g makreli to jest 1 łyżka takiej ryby, więc jeżeli ma jak ryba 2× w tygodniu to absolutnie nic nam się nie stanie, jeżeli ma też mówimy o tym, że dobrze pracuje nasz układ trawienny i oczyszczający nasz organizm, czyli wątroba nerki ona sobie spokojnie radzą z różnymi zanieczyszczeniami z produktami przemiany materii, gdyż w tej książce wspominam o tym jednak wszystkich warzyw owocowych o zakwaszenie organizmu od właśnie odtruwa organizm różnymi dietami na tym polega mam po prostu zdrowo fani żyją właśnie oparcia to piramida żywienia, który w tym momencie i w ten sposób wzmacniamy wszystkie te mechanizmy oczyszczające nasz organizm pani powiedziała jak morzu tutaj od razu pada pytanie także od naszych słuchaczy jak premier może postępować ja przyznam, że też kiedyś usiłowałem się za niego zabrać to okazało się zrobił lub próbują zrobić ci przez Jarmuża jak morzu przepraszam odmian okazał się Łyko nie zostało przeze mnie wykrojone dot zniechęcił miar mąż doszedł ruch na pewno, więc takie czipsy trzeba część tę grupę końcówki łodygi i raz rozłożyć równomiernie na blasze i są naprawdę fajną także zachęcą do drugiego podejścia, ale ja ten Jarmuż stosuje np. wszelakich sałatka tylko czego wcześniej zbilansować, czyli przelać ciepłą wodą, żeby nie był taki twardy albo po prostu poddusić na patelni z czosnkiem tak jak szpinak albo dodać do koktajli, które w tym okresie nie wiosenną letnim są na pewno bardziej popularna i banku można dodać Jarmuż z nich chować banany z pomarańczą z cytryną dodatkiem wody inna jest niewyczuwalne ja ja prowadzę zajęcia z dziećmi w szkołach to zawsze robimy taki zielony koktajl barze Jar muszą i dzieci naprawdę przepraszam chodu kładkę mają zielone języki, bo taka naturalna barwa war i naprawdę jest to z zachęcam, żeby jednak się przekonać do tego jak dużą co będzie hitem to takie ostatnie pytanie też w oparciu o to, o czym pisała pani w książce najbliższych miesięcy lat jeśli chodzi o polską kuchnię myślę, że dieta Flexi Mariańska jest taką teraz bardzo się na to patrzeć, by jednak ograniczać mocno mięso, ale może nie całkowicie eliminować i bo jednak Polacy lubią ten smak mięsa i też nie dochodzi, żeby coś robić nosiła, ale okazjonalne jedzenie mięsa jest zdrowa bardzo zdrowym podejściem i myślę, że to bardziej fit kolejnych lat ja też dużo na ten temat pisze także zapraszam też na swoje media społecznościowe i nie do przeczytania książki dziękuję bardzo, dr Hanna Stolińska dietetyk kliniczny autorka książek o zdrowym odżywianiu była moim i państwa gościem, a my dziękuję pani bardzo kłaniam się, a my mamy dla państwa specjalne Wojciech okazji de-li der Week, które upoważniają do zamówienia dwudniowego mniej dla dwojga wraz z kosztem dostawy tak przecież trzymamy się z dala od miejsc publicznych chętnych zapraszamy do pisania do nas na adres dla was małpa to kropkę FM dla was małpa to kropkę FM właśnie u nas można posłuchać i zjeść informacje Radia TOK FM po informacjach kolejny mój gość w cyklu jak z dzieckiem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA