REKLAMA

Jak rozmawiać z dziećmi o sztucznej inteligencji, kiedy sam o niej nic nie wiesz?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-05-10 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielne magazyny Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie łączymy się teraz kolejnym naszym gościem jest nim Boguś Janiszewski dzień dobry cześć jest dobre tylko autor książki sztuczna inteligencja to seria to, o czym dorośli nie mówią i jest pewne zastrzeżenie, bo często sami nie wiedzą, a ponieważ sztucznej inteligencji mowa to co to zachodzę w głowę jak ja ojciec trzynastolatka mogę do niego przemówić językiem, który byłby dla niego Rozwiń » zrozumiały, który wyjaśniał istotę problemu czym jest sztuczna inteligencja skoro tutaj nawiązuję do tego zastrzeżenia sam nie bardzo wiem jak to definiować właśnie może na początku lepiej nie próbować tylko dać dziecku do przeczytania książkę i potem samemu ją przeczytać w ten sposób otworzyć wspólny język i stworzyć przez te rozmowy to jest moja propozycja no to wymaga też lektury od rodzica od dorosłego kimkolwiek jest mam wrażenie, że to jest taki temat, który z wszystkim nie życzy dobrze znane szkołach nie ma przedmiotu to inteligencja jest fizyka matematyka, ale tego wątku poruszamy, tym bardziej wydaje mi się, że rozwijanie tematu szczególnie w stosunku do dzieci pracochłonne nowej wiedzy jest jest potrzebne stąd idea, żeby taka książka powstała właśnie jest to problemem, że korzystamy na co dzień urządzeń, o który w istocie funkcjonowania nie mamy większego pojęcia myślę, że tutaj sztuczna inteligencja wprost nawiązuje do tych wszystkich technologicznych zdobyczy, jakim jest telefon smartfon, a pat i te i inne historie laptopy itd. nie chciałbym tutaj używać nazw własnych ale, ale jest coś co jest narzędziem pracy dziecka, zwłaszcza w czasach pandemii, który nawet, iż nie miał do teraz musi mieć jakąś łączność ze swoimi nauczycielami prawda przede wszystkim ta technologia nowa technologia przełomowa ma na nas tym samym też nasze dzieci ogromny wpływ trudno sobie na mogę wobec pandemii bez wchodzenia do sklepu natomiast trudno wyobrazić sobie pan pewnie w dzisiejszych czasach bez dostępu do internetu bez możliwości korzystania z tych wszystkich zasobów którymi dysponują, ale też jest także media elektroniczne aplikacje komputerowe coraz bardziej się na interesują co zdarzy mają wpływ na nasze życie obserwują nas każda nasza obecność w sieci każda nasza każdy dotyk smartfonach obecność w sklepie wywołuje jakąś reakcję w aktualnej rzeczywistości często taki świat chciałbym dzieciakom przybliżyć powieści słuchacze zostawiać każdym swoim działaniem ślad w sieci z tego płyną tak określone konsekwencje to właśnie i pytanie 3 czy właściwie nie powinno się ustanowić takiego kryterium, że każda książka każda pozycja dla dzieci musi nieść ten walor edukacyjny, bo być może dzieci właśnie zrozumiał na czym ta sztuczna inteligencja poległ, ale my się warsztatowo też chciałbym z tobą porozmawiać, bo książka ta ukazuje się w serii wcześniej, bo ekonomia polityka mózg kosmos jak w ogóle siadać do takiej pozycji w jaki sposób przyjmuje się perspektywy najpierw tego odbiorcy, do którego te słowa są skierowane mechanizmy, które objaśniają rzeczywistości czy najpierw myśli jak dorosły dopiero później weryfikuje się to poprzez spojrzenie dziecka może nie będzie dobra reklama dla serii, ale ja generalnie w 1000 ciał, których nie mam zielonego pojęcia to bardzo dobrze, bo musi je zgłębić od podstaw, a co za tym idzie nie nie posługuje się stereotypami tylko tylko sam próbuje no zgłębić problem tak to jest warto to wymaga takiego takiego głębokiego sercu, ale potem ja mam taką potrzebę, żeby to wszystko przeczytałem często napisane hermetycznym językiem przełożyć na taki język, który sam zrozumie i mam pewność, że tym samym zrozumie to dziecko w ogóle podstawa mojej pracy przełożyć pewne koncepcje pewne myśli na język na formułę, która jest rozumiana przez dziecko to też nie uda, jeżeli zaś nie uda wymyśliłem sobie, że to zadziała dopiero wtedy, kiedy dołączy do tekstu obrazek w związku z tym nasze książki, a ten to sztuczna inteligencja tak naprawdę piszczel Bóg 150 stron, na których znajduje się ponad 200 różnych obrazków komiksów scenek sytuacji, którą próbują unaocznić, o co w danym masie bądź no dobrze to teraz tak sztuczna inteligencja to to, dlatego że właśnie jesteśmy z nią na czasie to, dlatego że że pandemia, a wcześniej też inne historie, które wiązały się ze sztuczną inteligencją choćby nie fair szpiegowski na globalną skalę groźba wybuchu wojny, która nie będzie przebiegać w sposób konwencjonalny tylko jednak opierać będzie się na tych nowych technologii właściwy będzie cyber wojnę co tak naprawdę skłoniło, żeby sięgnąć po ten potem temat czy popiera też bardzo nośny temat dużo o tym, mówi po drugie, mam wrażenie, że rzeczywiście jest oczywiście też mu kroku pewnej potężnej rewolucji to kolejny bardzo poważnie teraz SKOK-i na pewno będzie już istotne konsekwencje trochę do tej pory nasza technologia sprowadzała się do tego, żeby wyrazić nas pewnego rodzaju działaniu w pracach fizycznych, żeby było nam, że to co nudne to uciążliwe to ciężkie robiły za nas maszyn tym razem idziemy inną stronę chcemy, żeby maszyna, żeby aplikacja dręczyła nas w myśleniu, a tym samym wrzucamy też technologie nowe wyzwanie, bo co się wydarzy jeśli ta nasza sztuczna inteligencja zaczyna zacznie myśleć intensywnie lepiej bardziej niższe niż my do czego będą służyły naszego umysły i to też jest wyzwanie to też poważne niebezpieczeństwo, które próbuje delikatny sposób moim młodym czytelnikom powiedzieć no właśnie to jest to pytanie, które też zadaję 1 jest 1 z głównych wątków mianowicie co będziemy robić, gdy maszyny będą za nas w stanie zrobić wszystko myślę, że znajdziemy dla siebie jakąś robotę natomiast już dzisiaj troszkę jest także maszyny próbują nam potykać mógł tutaj o prozę aplikacja potykać treści pomysł na działania aktywną i metą trochę przyjmujemy przyjmują bezwiednie po prostu wydaje nam się, że ta rzeczywistość wirtualna tak wygląda tymczasem ona jest generowana pod nas panie zostawiały ślady w sieci media społecznościowe tworzą pewien obraz świata pod nasze to nasze potrzeby mam wrażenie, że takim słowem kluczem, który przewija się przez tę książkę generalnie jest nierozerwalnie związane ze sztuczną inteligencją to to słowa algorytm czy dobrze dobrze staram się wnikać w treść tej książki, które jest autorem not jest dużo wątków algorytmy takie takie narzędzie to jest oczywiście słowo o słowo klucz jesteśmy otoczeni przez algorytm, czyli takie sprytne aż o programie kich praw coś co robią przykładowo jedziemy do sklepu sklep zachęca nas przy kasie, żebyśmy się zarejestrowali aplikacjom na co to oznacza to oznacza, że w tej chwili system dowiaduje się, jakie zakupy zrobiliśmy dzisiaj rejestruje to za chwilę będzie wiedział jesteśmy wegetarianami kupuje alkoholu wnioskuje na podstawie naszych zakupów w tym mieszkamy sami jesteśmy w związku czy mamy dzieci, a jeżeli komunikuje się innym algorytmem, który nam nagle gdzieś wyskoczyć na Facebooku okaże się, że po to, będą generowane już konkretne treści treści reklamowych tak będzie tworzył ten nasz wirtualny świat czy powzięły sobie za cel, by młodzi ludzie odbiorcy tej książki, a później dorośli starali się nie tylko korzystać z nowych technologii ze sztucznej inteligencji także próbowali ją choćby dla rozrywki przechytrzyć nie wiem, kto kogo już bardzo potrafi przechytrzyć my ze sztuczną inteligencję czy ona nas natomiast rzeczywiście też taką intencję ważnym kawałkiem książki opowieść o tym, czym różni nasz sposób myślenia od funkcjonowania algorytmów to, pisząc ten ten rozdział uświadomiłem sobie z 1 strony jak jakimś słabym narzędziem do myślenia jest nasz mózg no, jeżeli teraz podałbym swój numer telefonu, który składa się z 9 c raptem 900 czy byłbyś w stanie zapamiętać utworzyć za godzinę 2 spróbujmy, chociaż nianie nie podawać swojego numer funta RT niewielu niewielu z nas to to jest w stanie zrobić nie było nas to potrafię, więc musimy też włożyć mnóstwo wysiłku, aby zapamiętać te treści, które wydają nam się istotne do tego np. służy szkoła naprawdę musimy tu sobie te rzeczy do głowy z drugiej strony nie potrafimy zapomnieć o rzeczach, o których również moglibyśmy za on czy chcielibyśmy zapomnieć nie wiem przebój Zenka Martyniuka, który cały czas gdzieś krąży w głowie jakaś melodia nie chcemy ona cały czas tam jest tymczasem komputery są w stanie zapamiętać wszystko każdą informację bardzo dokładnie bardzo szczegółowo 9 chce to mogą być miliardy Cypr, ale zapamiętają otworzą w każdej chwili, więc mamy do czynienia z bardzo wyrafinowane przeciwnikiem szczerze mówiąc już obawia się, że na niedzielę Polak z komputerami ze sztuczną inteligencją wygrywały zakładam, że nasze pokolenie, bo w tej komfortowej sytuacji raczej narzekało na deficyt wartościowych treści może w treści w ogóle, bo było naprawdę niewiele w porównaniu z tym czy mamy do czynienia teraz problemem młodych ludzi w tej chwili jest nie dostęp do tych treści tylko umiejętność ich selekcjonowania, o czym w tej chwili powiedziałeś to jest to największe wyzwanie dla tych, którzy w tej chwili poszli do szkoły albo dla tych, którzy dopiero do szkoły pójdą nie będą musieli sobie z tym radzić na pewno na pewno mam wrażenie, że umowy pokolenia mamy duże deficyty związane z uwagą, ponieważ tych bodźców jest cała masa, ponieważ cały czas królują treści naszych smartfonach to nasz mózg jest przeładowany informacjami i w tym kontekście skupienie uwagi dziecka w szkole albo skupienie uwagi na książce staje się coraz trudniejsze wyzwania ten pierwszy to jest pierwszy kłopot drugi taki, że przytomna, ale treści do mojej perspektywy nie zobaczą sens jeszcze dodawać tych treści np. poprzez edukację szkolną bardziej uczyć krytycznego myślenia zastanawiania się, która z tych informacji sprawdziła, które jest fałszywa jak selekcjonować treści taki sposób, żeby one mogły rozwijać to jest w 2 no właśnie to pytanie potraktuj jako przed wstęp do pewnej prowokacji, którą będzie następne pytanie czy myślałeś wobec tego, że nie warto wydawać książki w sposób analogowy tylko trzeba ją podać interaktywnej formie po dopiero wówczas będzie na tyle atrakcyjna, że bez Poznania treści młodzi ludzie panią sięgną mimo wszystko książki mają się dobrze ja należę do tego pokolenia, które chowało się z książką w ręku książka ma ten walor, że jest jest fizyczna można ją wziąć w rękę można przewrócić kartkę można ją powąchać można z nią pobyć myślę, że to jest ogromna ogromna wartość książki, dopóki będzie rynek książki to będę starał się wydawać książki tradycyjne formy przede wszystkim tradycyjny, chociaż tego co słyszę to niektóre dzieciaki próbują jak zobaczą książkę królować też, że ten pierwszy odruch na widok książki przesunąć obrazek bardzo, jaki masz plany związane z kolejną edycją tej serii, a cały czas porusza tematy, które są albo aktualne albo kontrowersyjna albo przede wszystkim z mojej perspektywy społecznie potrzebna dlatego następną książką, która w tej chwili już w obróbce będzie książka poświęcona kryzysowi klimatyczną to jest temat został bieżące pewnie my dorośli nie doświadczymy tego kryzysu kryzysu tak mocno tak jednoznaczne świadczą nasze nasze dzieci, więc chciałbym po pierwsze, trochę dzieciaki do tego przygotować, a po drugie, chciałbym spróbować przekonać się, że mogą coś w tym obszarze co w tym roku zrobić no dobrze to my wobec tego mamy bardzo dobrą pomyślną informację dla naszych słuchaczy mianowicie, że egzemplarze książki sztuczna inteligencja Bogusia Janiszewskiego, który w naszym goście mogą państwo zdobyć, pisząc do nas na adres dla was małpa to kropkę FM dla was mało, a to Krupka FM te egzemplarze mogą być państwa i nie wiem tak na koniec poproszę o rekomendację 23 zdaniach, dlaczego właśnie o sztucznej inteligencji młodzi ludzie powinni wiedzieć jak najwięcej powinni być, dlatego że z tą sztuczną inteligencją będą swoim dorosłym życiu obcować na co dzień to będzie ich codzienna technologia, więc niech wiedzą jak najwięcej jak najlepiej na rozwój będą też już inteligencją żyć dziękuję bardzo, Boguś Janiszewski był moim państwa goszczą autor książki sztuczna inteligencja to, o czym dorośli ci nie mówią pamiętacie państwo książki są dla was proszę do nas pisać, a teraz zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA