REKLAMA

Sport po pandemii - spojrzenie lekarza psychiatry

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2020-05-10 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed nami ostatnia część audycji przy, jeżeli o sporcie mieliśmy okazję w poprzednich wejścia słuchać się dr Jarosława Szymańskiego mieliśmy okazję posłuchać także dr Piotra Wierzbińskiego, poznając różne punkty widzenia jak wygląda sport w czasach pandemia też przede wszystkim po pandemii co teraz w jaki sposób usiłują sportowcy wyczynowi, ale także ci amatorzy odnaleźć się nowym świecie obostrzeń przede wszystkim zakazów nakazów kolejnym rozmówcą jest Rozwiń » myślę, że osoba, która ma doskonałe spojrzenie jeśli chodzi o amatorów pani Katarzyna Ziemiec, która jest fizjoterapeutką, która spogląda na świat właśnie oczami tych, którzy poświęcają wiele godzin dziennie, by przygotować się do tego, by jak najlepiej wyszlifować swoją formę tendencja jest dość jasna coraz więcej osób sport po prostu lubi potem sporty sięga myślę że, toteż dość ciekawe poznać spojrzenie pani Katarzyny to będzie ostatnia część naszej relacji przypomnę z piątkowego seminarium sportu po pandy warto zacząć od tego co co mówi światowa organizacja zdrowia ile od ile minimum sportu tej aktywności ruchowej powinien powinno być w naszym życiu po co powinniśmy teraz nad tym zastanowić, ponieważ zależy to ono wcześniej przed tylko koło dziękuję Tomkowi den Haag ta aktywność była pewnie umiarkowana teraz zostaliśmy ograniczeni jeszcze bardziej przytaczam dość niejasne może statystyki każdy może nas podważyć metodologię grupy badawcze jednak zaznacza się bardzo mocno to jak mało osób tak naprawdę rusza się na świecie Unii Europejskiej mówi się, że 6 na 10 osób nie ćwiczy w ogóle nie uprawia żadnego sportu ponad 70% społeczeństwa młodzieży nie spełnia, ale zaleceń dotyczących odpowiedniej ilości aktywności fizycznej mówimy o Unii Europejskiej, a jak to wygląda tak naprawdę, jeżeli chodzi o Polaku tylko co piąty Polak w wieku dorosłym spełnia kryteria światowej organizacji zdrowia z czego 30 ponadto nie nie cały tak naprawdę 35% osób deklaruje takie aktywności po prostu, ale dojazd do pracy rowerem na rolkach czy na hulajnodze jednak zastanówmy się teraz ile procent tych procent ma szansę podtrzymać to aktywność przez 3 do 45 tygodni byliśmy zamknięci w małych pomieszczeniach wszyscy przecież plan na Home Office House Kulig, więc nawet to taka umiarkowana aktywność niestety spadła co spowodowało komiczną 4 mówi się 30% Polaków, którzy deklarują jakąś aktywność fizyczną najczęściej wybierane aktywności to jazda na rowerze bieganie jest najbardziej dostępne i myślę, że najmniej tak naprawdę ucierpiały te sporty jednak cała infrastruktura pływanie wszystkie hale boiska do piłki nożnej korty tenisowe siłownię wszystko zostało zamknięte z tego również bardzo często korzystali Polacy i co z tymi osobami jak na sobie miałem po prostu poradzić w tym czasie z moich obserwacji większość pacjentów, z którymi współpracuje ze świata triatlon owego biegaczy kolarzy kolarzy amatorów zmienił w swoim postępowaniu niedużo, a może delikatnie ograniczyli swoją aktywność pro amatorzy, którzy ścigają się Promna coraz lepsze wyniki nieznacznie zmniejszyli ilość godzin treningowych w rozmowach z nimi wynika, że te sięgają niektórzy nawet do 1516 godzin treningowych oczywiście wyłączając trening pływacki jednak bardzo trudnej sytuacji znaleźli się wszyscy inni sportowcy, którzy nagle zaczęli szukać po prostu kicz zamienników i wydaje się, że nie do końca jednak ich ciało zostało na to przygotowane znalazłam bardzo fajne badania zrobione w połowie kwietnia zaproponował zadano pytanie około 1600 Polakom, a i jak odniosłam się jechać troszeczkę tej piramidy Masłowa, bo zobaczymy co się stało, jeżeli jak wybuchła cała ta panika pandemia takie dowiedzieliśmy się o tym, że musi zostać zamknięci w domu wykupiliśmy wszystkie sklepy zaopatrzyliśmy się, jeżeli chodzi o całe wszystkie medykamenty poczuliśmy się bezpieczniej dopiero po 2 tygodniach może 3 zaczęliśmy kreślić wszystkie sklepy sportowe internetowe w poszukiwaniu jakieś alternatyw, a zastępowaniu jakiś podstawowej aktywności może też szukaniu jakichś alternatyw, jeżeli chodzi o ruch i spędzanie wolnego czasu i dopiero na samym końcu zaczęliśmy myśleć o tych wszystkich innych rzeczach, które nas interesują i zadano Polakom pytanie, o czym marzą jako pierwsi zaczęli wymieniać bardzo proste rzeczy okazało się, że to nie jest sport najważniejszy w tym wszystkim problemem okazały się zamknięte salony fryzjerskie i centra handlowe kawiarni ma Polacy marzą o tym, żeby wyjść z szlam z ludźmi na mieście dopiero na 0405. miejscu znajduje się fizjoterapia, czyli 40% badanych przyznało, że UE chciałoby wrócić na fizjoterapię od tego tygodnia jest to właśnie możliwe i na końcu znalazły się siłownie kluby fitness to troszeczkę nam powinno uświadomić, że to nie jest także wszyscy Polacy uprawiają sport to prawdopodobnie nasze otoczenie na otoczenie dużych miast myśli i więcej bardziej intensywniej od tej aktywności ruchowej jak to wygląda w mojej rzeczywistości w tym co ja obserwuję wśród pacjentów wszyscy utknęliśmy wszyscy zostaliśmy tak troszeczkę zmuszenie takiego Home Office suchą skórę go nasza taka aktywność ludzka też została przeniesiona skarpa czy Zuma SP czytamy w pozycji siedzącej zdecydowanie więcej czasu średnio myślę, że osoby deklarują to 80 godzin dziennie ograniczyliśmy zdecydowanie znacznie przemieszczanie się, jeżeli chodzi o w ogóle wychodzenie w naszych mieszkań i domu niestety pozycja siedząca RO ze pociąga za sobą bardzo dużo problemów, a ortopedycznych, a problemów, które kumulują się w naszym ciele w naszej tkance i można było po prostu wymieniać multum Eko wszystkiego tego naprawdę bardzo dużo i niestety ten bezruch i jakby zamknięcie 4 ścianach to wszystko potęguje akcja Zostań w domu większość warszawiaków na ziemi to skazanych jest na mieszkania na mieszkania większe lub mniejsze nadal jest to minimum aktywności prosty przykład mam nadzieję, że tego nie będzie słyszał mąż jego bił jego biuro w chwili obecnej oddalony od jego domu o 5 kroków, czyli tak naprawdę on wystarczy mu 5 kroków do tego, żeby znaleźć się przy biurku myślę, że jego aktywność ruchowa spadła co najmniej od 95% co jest niestety znacznie przeraża 1 z naszych sprzedaż tak i teraz połączmy to, że ma siedzibę siedzimy po 680 godzin przemieszczamy się bardzo małych pomieszczeniach mniejszym bądź większych nadal one są jednak za małe nie mamy chociażby prostych takich zwyczajnych aktywności typu pójścia na spotkanie wyjście na land dojście do pracy dojście do szkoły powrót z pracy powrót ze szkoły dojście do windy wyłączyliśmy to całkowicie niestety, jakby bodziec dla naszej tkanki jest zbyt mały za moment już widzę pacjentów coraz większą ilość osób, których ten cały stres anemiczne po prostu skumulowało się ich ciele ta statystyka związana z pozycją siedzącą kumulowała się w wielu miejscach i nawet to już spowodowało, że uniemożliwiają lepiej aktywność ruchową i przejście do ich takich naturalnych sportów zrobiłam takie swoje wewnętrzne badania oczywiście również możemy je podważyć troszeczkę specjalnie wybrałam tych pacjentów, którzy pasowali mi po prostu do tego slajdów światowa organizacja zdrowia mówi o 10 000 kroków dziennie tak tyle powinniśmy robić wybrałam 4 dni wybrałam dni, jakby wszystko było OKS 2marca wybrałam dziennik, jakby UPO wprowadzenia restrykcji bram kolejny dzień zamknięcia lasów parków, czyli ograniczenie rzeczywiście wtedy narosło takie napięcie zaczęliśmy przemieszczać się jeszcze mniej no i jakby takiego troszeczkę rozluźnienia w wychodzenia na zewnątrz i tu państwo widzicie jak drastycznie zmarł zmalała ilość kroków u moich pacjentów tak wcześniej i tak wcześniej nie mieścili się w normach, które zaleca światowa organizacja zdrowia, ale z zmalało nawet dwu trzykrotnie w porównaniu do czasów sprzed pandemii to jest dobre myślę, że sama odpowiedź nasuwa się wam namyśle niestety nie zastanawiam się jak bardzo taki przystępny sposób zobrazować wam co się dzieje z naszym ciałem jest bankom mogłaby oczywiście tutaj robicie piękne wykłady na temat powięzi struktur łańcuchowych na temat tego jak wpływa obciążenie nasze ciało, ale chciałabym chciała jednak kto chce wam bardziej wizualizacji porównałem nasze ciało ogonki nasza zdrowa nasze zdrowe ciało to ciało ożywione, które pod Depot daje się naciskom uciskowi obciążeniu i nic się z nim nie dzieje jest elastyczne i tak jak gąbka tak jakby nie warto dobrze odżywione jest takie właśnie mokra i teraz spójrzmy na to co się dzieje z ciałem naszym po dwu trzytygodniowym unieruchomieniu nie mówiąc już o kolejnych tygodniach nakładanych przy braku aktywności pozycji siedzącej chaos miejscu 5 kroków dziennie ta nasze ciało staje się sztywne one po prostu ożywione nie jest przystosowane do tego, że nagle pójdziemy pobiegać nie możemy nagle w tym przypadku zwiększyć aktywności ruchowej po prostu nie nadaje się te to ciało do przyjęcia dużej aktywności ruchowej i teraz jak wiemy już jak funkcjonuje nasze ciało jak wygląda nasze ciało na podstawie tej suchej gąbki możemy wyobrazić sobie, że to właśnie gąbkę teraz jabłkiem tak taki zryw przeskoczenie i na pozór Janko jest takie dość fajne ładne już 2, ale jest jabłkiem, które przez 6 tygodni się nie ruszało postanowiłam zrobić taki krótki eksperyment pokazać wam jabłko i wysłać na bieganie tak 6 tygodni robienia nic to jest pierwszy kilometr to jest 0304. kilometr i ja ku jeszcze się wydaje Super, ale co się dzieje ze stawem to jest twój staw pęknie ona zrobiła się miękkie wyglądać OKE, ale miękkie i po 3 dniach jabłko wygląda tak jak to jabłko po lewej stronie na dole ona już nie jest takie piękna po prostu zostało zbombardowane zbyt dużym obciążeniem nie zrobiliśmy tego delikatnego przejścia przy wyszedł z przyzwyczajenia naszego ciała do aktywności i co się dzieje pacjenci właśnie próbują teraz bardzo szybko i sportowcy amatorzy próbują w jaki sposób znaleźć sobie alternatywa to tak jak wcześniej powiedziałam nie możemy grać w piłkę nożną nie możemy wchodzić na tę salę możemy iść pobiegać przez moment to też dyskusyjne czy tak czy nie może mieć na rower tak czy nie teraz możemy iść i nagle wydaje się, że zrobi się znowu błąd w sklepach rowerowych wszyscy ZOS szukajmy zastęp uników i co zaczynają się zgłaszać do mnie osoby, które po prostu siadają na rower i robią pierwszą rundę Polesie 23 godzinę i na drugi dzień wysiada kręgosłup to tak też nie można musimy przede wszystkim zrozumieć to, że ciało ty, czyli wracamy do jabłka i gąbki musi powolutku wejść trening nie możemy go zbyt gwałtownie narażać na duże obciążenia w 2 jesteśmy też coraz starsi i nasze ciało zna pewne aktywności znało aktywność gry w piłkę nożną znała aktywność golfa znała aktywność pływania, ale nie znał wcześniej jazdy na rowerze to też musi być bardzo swobodne spokojne wejście nie możemy, jakby również dodatkowo właśnie kolejny taki nagły mocnym bodźcem stymulować naszego ciała, bo ono nam się po prostu odwdzięczy jakimś problemem bądź bólem ja swoich pacjentów triathlonistów biegaczy troszeczkę teraz traktuje jak takie osoby, które weszły właśnie on fazę roztrenowania, które nie były bardzo cieszę, że prostsze to pan Jarosław Krzywański bo, bo tak jest większość startów, które mieli moi pacjenci było przewidzianych na kwiecień maj mieli wtedy robić swoje wyniki życiówki mieli łapać się kwalifikacje na różne zdecydowanie większe lepsze fajniejsze zawody prestiżowe nagle to wszystko jakby odwołano wielu pacjentów zawiesiła swoją aktywność za zbyt zawiesiła aktywność sportową ponieważ, jakby zmusiły ich do tego sytuacja OKS nie mieli możliwości wejść na trening również sytuacja czy w biznesie czy w domu ze zdecydowanie się utrudniła i zrezygnowali z tych treningów jak dla mnie oni teraz wchodząc w kolejny, a taki poziom trenowania, czyli jak takie zaczynają od początku to dla nich to co się wydarzyło teraz też przedłużenie troszeczkę sezonu trochę zimowego, czyli poszedłem sobie na trenażer zrobiłem co jakiś drobny bieg i może wrzuciłem troszeczkę więcej siłę mobilności może zacząłem bawić się jakimiś innymi alternatywnymi rzeczami uważam, że tak do tego wszystkiego trzeba podejść Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA