REKLAMA

"Znaleźliśmy się w stanie bezprawia. Andrzej Duda powinien ustąpić z urzędu"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-11 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:28 min.
Udostępnij:

- Każde następne posunięcie oddala nas od rozwiązań konstytucyjnych. Teraz w rękach polityków pozostaje rozwinięcie dylematu ws. wyborów prezydenckich. Andrzej Duda powinien ustąpić z urzędu. To pozwoliłoby w sposób jasny konstytucyjnie na przeprowadzenie wyborów. Pan prezydent w ten sposób mógłby zyskać w oczach wyborców. Myślę jednak, że to nie jest scenariusz prawdopodobny. Andrzej Duda wykonał już tyle ruchów oddalających nas od porządku konstytucyjnego, że trudno od niego oczekiwać takiego rozwiązania - mówił w rozmowie z Maciejem Głogowskim

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
radio TOK FM pierwsze radio informacyjne dziesiąta 43 Maciej Głogowski dzień dobry kontynuujemy nasz specjalny program, który można, by też podsumować takim tytułem do programu kompromitacji, na którą naraziła nas rządząca partia nie, organizując wyborów wprowadzające stan nadzwyczajnego, który przeciął te spekulacja nam w debacie publicznej pozwolił zająć się od choćby ratowaniem gospodarki kolejny goście tego specjalnego wydania programu w radiu tokfm dzień po Rozwiń » wyborach pan prof. Tomasz Słomka katedra systemów politycznych Uniwersytet warszawski dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państw państwo nasi słuchacze i nie wiem czy pan miał okazję, ale w tym wydaniu audycji rozmawialiśmy już z panem Wojciechem Kamińskim byłym przewodniczącym Państwowej Komisji Wyborczej przypomnę pan prezes pan sędzia Hermeliński rozwiązanie, które zastosowała wczoraj komisja wyborcza z uznaniem, że te wybory nie były możliwe do przeprowadzenia, a właściwie nie było możliwości głosowania ze względu na brak kandydatów to rozwiązanie pan profesor pan sędzia Hermeliński uznał za wybór mniejszego zła w dużym skrócie uproszczeniu, ale mniej więcej o tym, mówił, że to takie mniejsze zło, które państwo komisja wyborcza wybrała z kolei w kilka minut temu w naszej rozmowie pani mecenas Sylwia Gregorczyk-Abram wspólnie z panem Patrykiem fachowcy nałożyli 5 scenariuszy, które są w tej chwili możliwe nakładają się na rozwiązania prawne polityczne jak wiemy najsłabsze są te polityczne, bo wszystko zależy od woli pana prezesa Kaczyńskiego takim scenariuszem na pierwszy z brzegu jest ten stan nadzwyczajny, którego prawdopodobnie władza nie zastosuje te inne scenariusze to zastosowanie się marszałek marszałek Sejmu do uchwały PKW i wyznaczenie terminu nowych wyborów z całym ryzykiem kwestionowania tego rozwiązania no być może jednak wybory 23maja to także 1 ze scenariuszy w grze mogłoby być, aby przeciąć tę sytuację, którą mamy w tej chwili do czynienia rezygnacja prezydenta z urzędu opróżnienia urzędu rozpisanie wyborów w zgodzie z postanowieniami konstytucji odnośnie rezygnacji prezydenta no i skargi na tę uchwałę PKW jako kolejny scenariusz skargi do Sądu Najwyższego i oczekiwanie na orzeczenia to przypomnę to już wszystko na antenie padło, ale najważniejsze co teraz padnie od naszego gościa przypomnę pan prof. Tomasz Słomka jest gościem tej części naszej audycji panie profesorze mamy do czynienia z konstytucyjnym kryzysem panie redaktorze to jest bardzo delikatnie powiedziane, bo ja stawiam taką tezę bardzo mocno, że znaleźliśmy się w stanie anomii, czyli tak naprawdę bezprawia każde kolejne posunięcie oddala nas od rozwiązań konstytucyjnych i scenariuszy w związku z tym powstaje bardzo wiele i to też jest dowód na pewno bezradności na NATO zagubienie środowisk, które przecież powinny bardzo szybko odpowiedzieć na pytanie rozwiązanie to lub inne jest jest właściwe i prawdą jest to co pan powiedział, że tak naprawdę teraz w rękach polityków jest pozostaje rozstrzygnięcie tego dylematu ja wśród tych scenariuszy widziałbym 1 najwłaściwsze i rzeczywiście to jest w ręku polityka bardzo silnie umocowana decyzja to jest rzeczywiście ustąpienie pana prezydenta zajmowanego urzędu stworzenie sytuacji opróżnienia urzędu prezydenta i to pozwoliłoby rzeczywiście w sposób jasny konstytucyjnie doprowadzić do nowych wyborów ja zresztą mam takie przekonanie, że pan prezydent mógłby tutaj uzyskać politycznie również na tym posunięciu nie tylko stracić poprzez ustąpienia urzędu, bo w ten sposób mógłby pokazać wyborcom opinii publicznej, że ma w sercu swoją funkcję jako arbitra politycznego, bo przecież, chociaż prostego konstytucyjne napisano to przecież ten model prezydentury w Polsce model arbitrażowych w ten sposób pan prezydent mógłby pokazać, że chce rozwiązać pewien problem, że nie chcę doprowadzić do wyczyszczenia sytuacji ustrojowej jeszcze 1 rzecz być może zapisało się na plus na koncie pana prezydenta o to, że mu pokazać, że w tym momencie to on startuje jako 1 z głównych kandydatów, że nie ma możliwości nie wykorzystuję tej przewagi, jaką daje mu dają urząd i nie nie mam głowy, że to działałoby na korzyść pana prezydenta, ale jeżeli pan dyrektor, by nie zapytał czy to, z którym scenariusz realny ja powiem, że prace nie, że pan prezydent na to nie zdecyduje, że pan prezydent wykonał już tyle ruchów oddalających nas od porządku Konstytucyjnego, że teraz trudno chyba byłoby oczekiwać takiego rozwiązania faktycznie zapytałbym o to panie profesorze pan zresztą już odpowiedział raczej nie należy oczekiwać takiego rozwiązania to kto w tej części, której przechodzimy do politycznych aspektów obecnej sytuacji to znaczy do politycznych scenariuszy, a ja bym tylko jeszcze dodał 1 komentarz jeśli pan pozwoli do tego, o czym już pan powiedział to znaczy jeśli doszłoby do rezygnacji z urzędu prezydenta, a pan Andrzej Duda wystartowałby w wyborach takich, które moglibyśmy procedować na mocy rozwiązań konstytucyjnych, które w konstytucji są zapisane, bo akurat taka sprawa jest pisana taka sytuacja jest wpisana w konstytucji, by je wygrał większością zdobytych głosów to każdy z nas nie miał innego wyjścia muszę to podoba czy nie szacunkiem musiałby się do tej sytuacji odnieść i powiem szczerze nie miałbym w tym aż takiego kłopotu, bo jeżeli wygrał to znaczy, jeżeli większość z nas chciałaby to byt Andrzej Duda ten urząd pełnił to znaczy taka jest Wola i jeśli wybory odbyły się zgodnie z procedurą to to możemy tylko zastanawiać nad politycznymi konsekwencjami, ale na pewno nie prawnymi dużo czasu sytuacja byłaby dość klarowna dalej ekshumacja rzeczywiście jak słusznie mówi miałaby oparcie rozwiązania konstytucyjne mam tylko mogę mu uwagę dodać nam 1 inny dylemat, że na wybory nie mogłyby się odbyć w oparciu o ustawę, która została przez pana prezydenta podpisana w piątek weszła w życie w sobotę, czyli te ustawy o szczególnym trybie korespondencyjnego przeprowadzenia wyborów dwudziestym roku, bo to właściwie 1 ręką robimy rzeczy chlubną, czyli można powiedzieć odwołujemy się do rozwiązań konstytucyjnych poprzez rezygnację z drugiej strony niestety sięgamy po rozwiązaniu konstytucyjne czyli, czyli ustawę, która z konstytucją i wartościami nie mają wspólnego, więc jedynym rozwiązaniem moim zdaniem byłoby w tej chwili bardzo szybkie bardzo szybkie przedyskutowania bardzo szerokim gronie opozycji koalicji rządzącej nowych rozwiązań lepiej przywrócenia stanu z momentu rozpisania wyborów w lutym tego roku, czyli tego stanu kodeksu wyborczego, który mieliśmy wtedy do czynienia z ewentualnym dołożeniem rozszerzonej Formuły korespondencyjny, bo naprawdę nie wyobrażam sobie zresztą Państwowa Komisja Wyborcza też nie jak się okazuje przeprowadzenia wyborów w tym stanie prawnym panie profesorze jeśli odrzucimy scenariusza polityczna te mówiące o stanie klęski, bo już rozmawialiśmy potencjalnej woli lub braku pana prezesa Kaczyńskiego jeśli odrzucimy scenariusz rezygnacji pana prezydenta, choć pośród tych scenariuszy, o których tutaj mówiliśmy ten wydaje się, choć byłaby doniosła chwila rezygnacja z urzędu prezydenta wydaje się najbardziej takim klarownym i przecinającym wiele kłopotów, z którymi mamy w tej chwili do czynienia to pozostaje nam odnalezienie się w tej sytuacji, jaką rządzący nam stworzyli pan, że jeszcze dalej w twierdzeniu, że to jest nie tylko kryzys Konstytucyjny no ale musimy jakoś z tym zmierzyć się co się stanie jeśli marszałek Sejmu skorzysta z tej uchwały Państwowej Komisji Wyborczej uznając, że nie było kandydatów rozpisze nowe wybory zarządzi nowe wybory ponad wiadomości nowy kalendarz wyborczy uznamy, że to jest też mniejsze zło trzeba z tego skorzystać wziąć udział w takich wyborach panie redaktorze ja tutaj przychyla się do stanowiska pana nie sędziego Hermelińskiego, że oscyluje wokół problematyki niniejszego zła jak potrafi naprawdę zrozumieć w tej sytuacji dylemat Państwowej Komisji Wyborczej, która musiała odnajdywać rozwiązanie wśród samych złych rozwiązań, bo noc uczmy się jest precedens and wybory się odbywają tego nigdy nie było my musimy znaleźć jakieś cywilizowane wytłumaczenia, dlaczego tak się stało jak dalej wejść to jest pewien rodzaj ekwilibrystyki prawnej to jest pewien rodzaj interpretacji bardzo szeroko rozumianej, ale się wydaje, że z tych różnych scenariuszy ten wcale nie jest najgorszy, bo co Państwowa Komisja Wyborcza właściwie stwierdziła, że nie jest w stanie zapewnić wyborcom właściwych kart do głosowania przez właściwy organ przygotowany, czyli przez Państwową Komisję Wyborczą na, na które byliby zgłoszeni kandydaci zarejestrowani przez Państwową Komisję Wyborczą i wyobrażała sobie właśnie to jako sytuację, gdy w ogóle nie pojawili się kandydaci zostali zgłoszeni, bo przecież nie będziemy głosować na kartce wydanej zeszytu tylko powinniśmy dostać właściwie przez ryby przygotowane karty z oprocentowaniem Państwowej Komisji Wyborczej, a tego po prostu nie było, więc oczywiście z 1 strony jest to jest to rodzaj rozwiązania problematycznego rozwiązania budzącego jak widzę już od rana do wieczora właściwie wczorajszego budzącego wiele wątpliwości środowiska prawników konstytucjonalistów, ale z drugiej strony rozwiązania, które w jakiś no w miarę zbliżony do konstytucji do kodeksu wyborczego sposób próbuje doprowadzić do stanu w miarę normalnego, ale jest 1 rzecz wcale nie jestem przekonany, że władze, które pokazał już wielokrotnie, że i Wola arbitralna polityczna stoi ponad rozwiązaniami konstytucyjnymi czy one nie uznają sobie właściwie skoro weszła w życie ustawa o szczególnym trybie korespondencyjnego głosowania, dlaczego nie skorzystać z modelu wyborów, które można jeszcze w maju 23maja wykorzystać, więc ja jestem przekonany do końca, że będziemy świadkami takiego scenariusza nakreśliła PKW no taki o tym, także nasi goście w poprzedniej części rozmowy wspominali, że jest to 1 z możliwych scenariuszy to znaczy wybory jeszcze w maju nie wiem panie profesorze czy zwrócił pan uwagę pan zapewne, bo to pan powiedział, ale my żyjemy w czasach, w których mówi pan, że może trzeba skorzystać z rozwiązania, które jest najbliżej zgodności z konstytucją doszliśmy do momentu, gdy jesteśmy w rozwiązaniach, które może są najbliżej ducha litery konstytucji nie są zgodne tylko może są najbliżej są takie, które są bardzo daleko są takie, które są może najbliżej to jest smutny wniosek na koniec proszę powiedzieć czy uważa pan, że za kilka lat każda władza kiedyś w końcu przeminie powinniśmy przeprowadzić zmiany konstytucji w taki sposób, by zapisać i tę sytuację stron mamy do czynienia do szczegółowych na tyle ustawę zasadniczą, by jakoś zabezpieczyć się na sytuację, w której władza zobowiązana do wyboru ich nie przeprowadziła panie redaktorze ja myślę, że te doświadczenia ostatnich lat są tak traumatyczne, że będziemy się naprawdę musieli zastanowić nad bardzo głębokimi zmianami w rozwiązaniach ustrojowych ja pamiętam jak swego czasu byłem przeciwnikiem, kiedy pracowano nad nową konstytucję z konstytucją rozwiązań np. polegający na wprowadzaniu ustaw organicznych, czyli takich specjalnych ustaw, które są pomiędzy konstytucją ustawą zwykłą, żeby przyjąć trzeba podwyższonej większości przez kwalifikowanej albo przynajmniej bezwzględnej niż w tych ustawach lokowali byśmy nie materia związane np. z prawem wyborczym i dzisiaj widzę, że być może do takiej idei ustaw organicznych trzeba byłoby powrót, ale trochę niemal równy nie można kodeksu wyborczego zmień zmieniać z dnia na dzień, a jednak władze zdecydują panie redaktorze kodeks wyborczy uchwalamy zmieniamy zwykłą większością, czyli okazało się, że to jest niedostatecznie dobra bariera, dlaczego myśl tych ustawach organiczny, bo z drugiej strony bałbym się wyposażenia konstytucję, która coraz bardziej szczegółowe rozwiązania, bo my dojdziemy do poziomu kodeksu Konstytucyjnego, a niekoniecznie może tak nie tak może zaczniemy pisać takie rozwiązania przyjmą takie rozwiązania, że art. 1 mówił, jakie normalni politycy są normalni przyjmujemy dane rozwiązanie, ale politycy dostają fiksacji i nie mają dobrego charakteru to dostosowujemy to zastosujemy inne rozwiązanie trochę tego boję boję się do zepchnięcia konstytucji przez i tak jest dość szczegółowa, ale ja myślę, że poprawienie konstytucji przyznano w kilku miejscach jest bezdyskusyjnie potrzebne i refleksja nad właśnie takim prawem, które by uniemożliwiło poprzez skomplikowaną bardziej procedurę zbyt łatwe przyjęcie przez doraźną większość rządzących bardzo dziękuję za tę rozmowę pan prof. Tomasz Słomka katedra systemów politycznych Uniwersytet warszawski bardzo dziękuję panie profesorze teraz informacje po informacjach zgodnie z tradycją poniedziałkowych poranków powyborczych nasi naszymi gośćmi będą prowadzący poranek w radiu TOK FM już raz zaproszę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA