REKLAMA

Jak wyzwolić swoją wyobraźnię? Jak zdobyć Kilimandżaro?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-05-12 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa i moim gościem jest pani Izabella Gustowska wybitna artystka pedagożka film eksperymentalny 1 wydział sztuki mediów Uniwersytet artystyczny w Poznaniu witam panią bardzo serdecznie miło mi też można powiedzieć artystka z przełomu dziewiętnastego dwudziestego 2001. wieku tutaj połączyłem 2 wypowiedzi tak pan pomocy tak taką wypowiedź, kiedy umieszczonymi w dziewiętnastym wieku sobie szczerze rozbawiła natomiast no i myślę, że jestem z tego przełomu i nie wiem może Rozwiń » to moja siła może to moja słabość, że 1 nogą jestem w analogu drugą nogą jestem w cyfrze myślałem o pani w marcu na przełomie lutego marca skoro mówimy o przełom dlaczego, bo akurat tak zupełnie przypadkowo się zdarzyło, że byłem w Toronto i tam w Adgar w Ontario była wspaniała wystawa daje na obóz i pomyślałem sobie, że daje arbuz w pewnym sensie tak mu się wydaje jest pan jakoś bliska jest mi bliska nawet wie pan ja odwoływałem się i cytowała jej prace m.in. w tej ostatniej mojej wystawie w tutejszym no nowy Jork dziewczyna i tam był taki dialog pomiędzy bliźniaczkami Rosy linii dają arbuz, a moimi pracami, gdzie występowały pierwsze moje bliźniaczki ich na Hanka z 1979 rok no i jeszcze był taki trop, że będąc w nowym Jorku mieszkałam w USB to zapewne pan zna to jest to znane takie miejsce, gdzie artyści mieszkają tam na ostatnim piętrze miała swoją pracownię Jan arbuz popełniła samobójstwo jeszcze muszę panu powiedzieć 1 trop bardzo bardzo dawna taka Gazeta otworu prawda, gdzie były przedruki różnych gazet m.in. ja pamiętam, że ja nawet wycięła taką notatkę Jan arbuz popełniła samobójstwo praw prawdopodobnie ostatnie chwile zanotowane przez nią zabrał jej były mąż to pomyślę, że to jest jak początek do filmu lub początek do książki taki niesamowicie wciągający prawda no to, że mieszkała tam parę pięter niżej pod tą jej pracownią to też działa na moją wyobraźnię tak notabene dodam jeszcze dla fanów albo twórczości daje arbuz albo Izabelli Gustowska albo np. stan Leja publikę, że te bliźniaczki zostały przez niego właśnie też zdecydowane filmie Shining Lśnienie to ja muszę panu podrzucić idę dalej tym tropem i w moim nowym filmie, który nazywa się tak robocza przynajmniej na razie bezwzględne cechy podobieństwa i który mam nadzieję, że jeżeli zostanie dofinansowany przez Polski Instytut sztuki filmowej to będzie skończony 2001. roku, ale ja już taką scenę nagrałem, gdzie w korytarzu zamku tutaj poznańskiego tego CK zamek w zielonym takim korytarzu stoją 2 bliźniaczki, które notabene Białorusinki studiujący chiński w Poznaniu niesamowite 2 dziewczyny absolutnie do siebie podobne siostry no proszę, czyli krąg podejrzanych nam się no krąg idzie dalej, bo w tym filmie bliźniaczki będą towarzyszyć w różnych momentach także powrócą te moje najstarsze bliźniaczki dzisiaj już panie siwy z krótkimi włosami wtedy jakąś szopą włosów właśnie ten 70 dziewiąty lokalowymi od co jakiś czas towarzyszą, więc to jest taka trochę petycja o tej bliźniaczo ości z przeszłości, ale równocześnie też jakaś wizja, bo ten film nie wiem trzeba mówić bardzo proszę, bo ten film to jest właśnie bliźniaczo ości tu jest może ciekawe, że to rolę gra 1 aktorka Sandra Korzeniak i one raz będzie bardzo konkretną kobietą architekt com, która buduje most tutaj to jest kobieta taka forsowana na pracy na takiej pasji odnajdywania mostów na świecie no i stworzenia jakiegoś niezwykłego mostu równocześnie w konflikcie z sobą samą samo, ale też tą z siostrą bliźniaczką Melanią, która nie jest aktorką i jest taka szalona jest taka nastawione na życie na łapanie chwili bardzo chaotycznie też to życie sobie organizuje, dlaczego bliźniaczych, bo zbić wbić wcześniej wspierają się ze sobą takie 2 siły z 1 strony pewna identyczność, bo podobno z drugiej strony właśnie totalne odmienność to jest prawda, gdyby tak patrzeć genetycznie to ja mam brata bliźniaka, ale ja myślę, że cała cały konflikt siła jest wtedy, kiedy to są osoby tej samej płci i myślę, że szczególnie ta fuzja jest dominująca, kiedy są 2 kobiety o mały włos tutaj powiedział, że spacerujemy po krawędzi, a zaraz po prawej stronie tej krawędzi rozpościera się wielkie bagno z napisem polityka mówiąca o bliźniaczy klimatach ale, ale oto polityka też panią zaczepił bo, bo właściwie nie ma co za zaczepiać tak pani swojej twórczości świadomie albo nieświadomie od polityki stroni to nie jest tak do końca, bo to wie pan jakieś tam dzieła popełniła dzieł do pracy popełniła po drodze i m.in. 2000 dziewiętnastym we wrześniu była taka wystawa w muzeum Narodowym w Poznaniu naszej naszego wydziału intermediów ja tam pokazałam happening jeziornych nienawiści, który się odwoływał do happeningu Kantora, ale tam moi koledzy per formowanie-li i oni krzyczeli takie hasła jak Solidarność demokracja wolność miłość sztuka, więc w końcu można też uznać to jako wyraz no takiej mojej refleksji nad czasem dzisiejszym, ale to powiedziałbym raczej jest chyba nieoczekiwane czy nietypowe dla pani no wie pan co mnie różne rzeczy inspirują to nie jest także ja jestem artystą wie pan, który przypisany został do 1 czasu idzie ciągle tą samą drogą ja bym nienawidziła taką sytuację ja przeczytam wczoraj Astera taką fajną mojego lubię bardzo taką fajną wypowiedź że, że to jest także, jakby na początku artysta eksperymentuje prawda potem idzie tą drogą jak ją ulepszono oczywiście to fajnie napisał jak mogła to dziś nie przyniesie zacytować, bo to bardzo zaintrygowało, a ostatnim, jakby w takiej fazie, jakby można powiedzieć następnej to jednak wiele rzeczy przynoszą różne inne fragmenty rzeczywistości to jest taka inspiracja ja myślę, że ja jestem w tej fazie żywi się różnymi rzeczami, które dostrzegamy jako taki kalejdoskop z odbiciami i to jest fajne, bo różne rzeczy uwodzą i to jest być może nawet jakiś chaos trochę, ale zupełnie dla mnie odkrywcza sytuacja, że można wie pan zafascynować się czymś nie wiem niezwykłym i papierkiem na podłodze i te papierki tak panią uwodzą się pan co do tej w przenośni prawda ja zrobiłem teraz pracę o wirusie, by się pan zdziwił kobiety wirusy wirusy przemieszczają wokół mnie ja panu pokażę za chwilę myślę, że to jest taka praca właśnie, że otacza nas coś prawda i wciąga wciągają nas wiry wciągają nas marzenia tak jak Kilimandżaro np. albo no jest to jakaś walka właśnie takim nieznanym z takim coś gdzieś kiedyś pewna, dlaczego Kilimandżaro Hemingway czy Dębno Chemik je jako 1 z wielu wielu twórców, ale też parametry tej góry prawda to, że tam śnieg leży to, że tam wchodzą dzisiaj ludzie ją zdeptał Ali to, że jest na znaczkach, że jest na nartach, że jest, w jakich sklepach z gadżetami także wszystko mieszało się natura i pospolita rzeczywistość, nawiązując do tych bliźniaczo ości też bliźniacze szczyty Kilimandżaro, jakby przepraszam bliźniacze szczyty Kilimandżaro no bliźniacze szczyty Kilimandżaro taki skecz Monty Pythona właśnie jak to 1 z panów montował ekspedycja, by zdobyć obydwa szczyty Kilimandżaro to ładne wille przecież tam jest tylko 1, a faktycznie SA no to jest tak to jest tak moja wystawa będzie się nazywała fatamorgana, więc jesteś trochę o tym, właśnie patrzeniu przez jedno oko przez drugi jak powiedział przed wieżowiec jestem, czyli dane te podwójne widoki w takim razie do podwójnych widoków do naszej rozmowy powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje już, że kilka minut o godzinie 1120 państwa my gościmy pani Izabella Gustowska wybitna artystka, ale też pedagożka film eksperymentalny 2 tak się teraz 11 przeważnie się 8 się, że na początku 1 teraz 2m dodawał fakt PL 1 wydział sztuki mediów Uniwersytet artystyczny w Poznaniu z państwa moim gościem po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest pani Izabella Gustowska tak gorzka artystka film eksperymentalny 1 wydział sztuki mediów Uniwersytet artystyczny w Poznaniu moc kobiet siła kobiet sprawstwo kobiet czuje, że to jest temat pani bliski tak zawsze uważałem, że kobiety są silne i tu pan może się zdziwi uważam kobiety za ciekawszą część populacji tutaj w ogóle podpisuje się obydwoma łapkami to oczywiście mam takie wrażenie, że pewne obszary jak np. wyobraźnia jest zdecydowanie bardziej rozbudowana, że taka intuicja jest bardziej rozbudowana, że empatyczna jest bardziej rozbudowane i brakuje mi kobiet np. kobiet w polityce prawda one są i walczą nawet mocno, ale nie ma takiej no nie chcę powiedzieć, że cha cha charyzmatycznej przywódczyni, bo ona mogłaby zmienić losy naszego kraju myślę, że tak jacy są w innych krajach pewne myślę, że wszyscy trochę na to liczą liczą czekają, ale jeżeli poruszamy się na polu pani bliższy, czyli na polu sztuki to myślę, że przeciętny konsument sztuki może ktoś, kto odwiedza wystawy ktoś się sztuką interesuje pewnie zapytany o to, aby wymienił 10 kobiet artystek miałby problemy, a to przecież nie znaczy, że kobiet artystek nie ma nie było ich, więc cała masa i zależy, jaka jest kategoria tej przeciętności prawda ja myślę, że w tej chwili jest bardzo dużo kobiet bardzo duże, a to m.in. dlatego że w uczelniach artystycznych studiuje więcej kobiet niż mężczyzn, więc siłą rzeczy więcej tych kobiet wychodzi potem na to Areny sztuki i prawne i no one mają głos tylko trzeba je poznać prawdę trzeba dotrzeć do nich być może też w jaki sposób no tutaj szansa dla krytyki dla teorii dla Niewiem różnych muzealnych struktur, żeby te kobiety bardziej wypływały one już wypływają one już wypływają to nie jest tak ja widzę wyraźnie różnicę pomiędzy latami przyszłymi tym co jest obecnie są ciekawe dziewczyny, ale w przyszłości też ciekawe kobiety tak nie tylko również musiał się zmagać byłeś wiernym betonem nie była przewaga mężczyzn to pierwsze z tej struktury właśnie akademickiej, że więcej mężczyzn studiowało niższy kobiet, jeżeli dobrze pamiętam to pod pani film dyplomowy tak też powstał przy okazji jakiś współpracy z podmiotem państwowym, który zdaje się zatrudnił panią do jakich budowlanej i reklamy się do stworzenia budowlanej reklama w zamian mogła pani prowadzi działalność artystyczną to prawda to prawdę pan siedemdziesiąty drugi rok to nie nie było w ogóle w uczelniach takich artystycznych plastycznych czegoś takiego jak robienie filmów prawne więc, żeby zrobić film nie mają dostępu do sprzętu to musiałem wykonać wraz z moim kolegą rok starszym gier natowskim film o stawianiu słupów betonowych, który no był rysunkami wykreślonym i rysunkami właśnie tych tych słupów stawianych przez robotników itd. ale to była jedyna możliwość coś za co prawna za ten film dostał dostęp do stołu montażowego do kamery no i zrobiłem ten pierwszy film, który notabene został oświetlony obrazy, czego być może nikt z krytyków nie wie no proszę dzisiaj odkrywa pani karty zmienia historię sztuki po raz kolejny ta, a dla artysty to jest użył terminu lepiej ciekawiej, jeżeli właśnie musi się zmagać z pewnymi takimi jak jak np. produkcja filmu o słupach betonowych niewygoda i wyzwaniami czy np. dziś, kiedy oprócz być może klimatu politycznego niepewnego albo sytuacji Epidemiologicznej właściwie wszystko jest na wyciągnięcie dłoni i sprzęt i ludzie i podróże inspiracje to właściwie wie pan co to jest bardzo ciekawe właśnie w tym momencie, w którym jesteśmy, bo przed przed tą epidemią to się mogło wydawać, że wszystko jest dostępne, że to jest jakaś kwestia może pieniędzy, żeby kupić, jaki sprzęt prawda, ale można sobie załatwić jakiś wyjazd jakiś fundacji TP nie mówi o sobie mówię tu tak, a blok i w tej chwili się wydaje, że wszystko zastopował ja widzę po młodych ludziach, którzy robią dyplomy akurat nie jest taka czwórka ludzi i pisze dziewczyna do mnie nakręciłem film na Starym sprzęcie na na na Błonie i powinnam to zmontować nie mam żadnego dostępu do stołu montażowego drugi bardzo fajny chłopak chciał kręcić sceny w lesie prawda musi musi wejść 5 osób, żeby to nakręcić nie może wejść do tego lasu może teraz już ich chce zmienić ten film, żeby zrobić jako animacje, więc być może ja ja mówię tak dobre jasne próbuj, bo może to będzie jakaś droga otwarcia na coś nowego prawne i tak, podsumowując NATO myślę, że trudne sytuacje wyzwalają pewne pokłady wyobraźni i pewne procesowe sytuacji, które są dla nas ciekawsze, czyli ten przysłowiowy artysta głodny to artysta płodny szeroko rozumiany nie chciałabym tak wie pan co powinniśmy żyć normalnym świecie artysta jest w jaki sposób traktowany poważnie prawda niejako dodatek do życia ludzi tylko jako 1 z zawodów, który tak samo szanować każdy inny prawda, żeby ludzie przeżyli, bo przecież w większości są freelancerami no to muszą mieć jakiś możliwości wsparcia nie wiemy tego rynek jest, ale nie aż tak, żeby ludzie mogli przeżyć tego rynku prawda są stypendia, ale przecież minimalnej ilości w stosunku do tego co no co ludzie potrzebują najsmutniejsze chyba jest to, że w trudnych momentach, kiedy samorządy albo wyższe szczeble tną fundusze tną budżet to kultura sztuka to pierwsze rzeczy, które idą, bo to nas dotknie wyborcy nie zauważają różnicy to nas dotknie teraz, chociaż ja muszę tutaj pochwalić Poznań, bo Poznań ma wydział kultury bardzo taki czujny i przyznaje stypendia i różnego rodzaju nagrody jednak konsultując mają też rozeznanie co do wartości tych ludzi komuś daje, więc tu akurat no jakiś jakaś droga dla tych młodych ludzi w Poznaniu może jest, chociaż na pewno nie dla wszystkich panie związane z Poznaniem od od samego początku mieszka od urodzenia na czym na czym polega kwintesencja Poznań z kości ja się nad tym zastanawiałem wie pan wiele razy, bo my się wydawało tak z 1 strony tak naprawdę to chyba poznaniacy są ludźmi takimi solidnymi znaczeniu, że jak już się czegoś podejmą to na pewno to zrobią prawda i robią to skuteczny z drugiej strony myślę może to jednak braku blokuje jakiś element taki wypad fantazji, ale bez szaleństwa, żeby porzucić np. to wyjechać tam do Afryki na Kilimandżaro no ale i też jeszcze 1 rzecz, które wydają się fajna, że ludzie się tu przyjaźnią jak przyjaźń Otóż są wierni tej przyjaźni być może to się dewaluuje, bo pewne rzeczy tak jak takie pandemię, gdy dewaluuje różne relacje międzyludzkie, ale jednak myślę, że to są takie 2 cechy, które by uznała za pozytywne, ale brakuje mi elementu szaleństwa na pewno i brakuje też myślę właśnie takiej odwagi stawiania na pewne zjawiska szeroko pojętej kulturze, czyli rozumiem, że sztuka tak, ale też sztuka taka no poza pewnymi ryzykownym elementami no bo w końcu jest Malta, które wielokrotnie wie pan wnosiła tutaj nowe festiwal teatralny Malta już moim zdaniem się jest jak takim psem jest trochę tak jak pies ze schroniska, który był dziki, ale został oswojony wytresowany jak się powie świat to siada się mówi daj łapę dodają wie pan potem trzeba wniknąć tą Maltę mocniej, żeby to dostrzec sprawna ja powiedziałem też trochę w czasie przeszłym wnosiła o takim znaczeniu wnosiła Zara Malta nie nie powie pan dostaną Malta nie nie mówiłaby w ten sposób ja myślę, że zawsze oni są dosyć czujnie jeśli chodzi o takiej rzeczy, które nie są dziś w świecie w jakim momencie prawda ważne jak tam z czasami rejestrują wie pan co jak taka sytuacja, jaka jest to zawsze może być także ktoś robi krok do przodu i pół kroku do tyłu i czasami trzeba się zastanowić czy gdyby nie zrobił tego po kroku do tyłu to nie zrobiłby tego kroku do przodu prawne to prawda pozostają nam tylko no właśnie takie zastanawia się co by było domysły dywagacje, ale czy właśnie trochę nie oczekujemy od wydarzeń artystycznych artystów jednak będą bardziej odważni albo artyści są odważni tylko niech pan patrzy jeszcze na jedno zjawisko, które z 1 strony wydaje się naturalne młodzi ludzie po uczelniach idą do Warszawy lub do Berlina jeszcze niektórzy idą studiować dziś dalej np. do Londynu prawda i myślę, że to jest naturalne właśnie ten element, którym mówimy, bo to nawet nie szaleństwo tylko bardzo konkretna droga rozwoju to jest fajne oni oczywiście nie wrócą niema co tu oszukiwać i to strata to strata dla tego miasta pewne jak będzie generacji luka nie zostanie tak wielu tych młodych artystów no bo to jest jednak ja nie chcę powiedzieć brzydkiego słowa Żyd jest owczy pęd, bo to nie o to chodzi prawda, ale wstał stadzie w Warszawie żyje im się lepiej niższy niż w Poznaniu, a co trzeba zrobić albo jakie są narzędzia, żeby zatrzymać artystów w mieście, które właśnie nie jest największy np. w Polsce czy w Europie wie pan co potrzeba nam potrzeba nam większej otwartości i np. uczelnie uczelnie artystyczne musi być bardziej otwarta bardziej poszukująca to jest 1 rzecz druga rzecz ci młodzi ludzie powinni otrzymać, jakie stypendia takie, które pozwoliłyby im przeżyć tak, żeby się zadomowić nie ma czegoś takiego co było wcześniej, że ludzie dostawali pracownie no bo dzisiaj kupuje mieszkania, więc nikt nie nikt nie jest do prezentu w postaci pracowni, ale to, by pozwoliło ludziom się zatrzymać prawda myślę że, że powinni mieć jakieś wsparcie większe większy od państwa po prostu, a np. ściąganie gwiazd to znaczy mamy już artysty światowej sławy mówimy, proszę bardzo, będzie mieszkał w pięciogwiazdkowym hotelu albo Super apartamencie zapłacimy ci 15 000USD miesięcznie ma tylko mieszkać tworzyć w Poznaniu no wypędzono były takie tropy prawda zaproszono Bałka był fajnie tam poprowadził przez chyba 2 lata pracownie no zmagał się z różnymi rzeczami m.in. też z poznańską ością nie nawet nie sposób on był bardzo tutaj szanowany i bardzo lubianej ludzie fajnie się rozwijali w jego pracowni tylko to wszystko trwało prawda, bo np. powinien być od razu zatrudniony tak jak się zatrudnia mistrza jako profesora prawda on startował tam z pozycji dopiero robienia doktoratu nie przepraszam habilitacji no i potem profesury, ale w Warszawie od razu przyjęto z otwartymi rękoma prawda tutaj był, jakby nie chcę powiedzieć, że na patelni to brzydki porównanie, ale był jak na wyciągnięcie ręki wrócimy do naszych rozważań dywagacji po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościom pani Izabella Gustowska pedagożka artystka wydział sztuki mediów Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem pani Izabella Gustowska wybitna artystka, ale także pedagożka wydział sztuki mediów Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu 1 z tematów, który jest popularny to jest edukacja wczasach pandemii zdalna nie zdalna co ma być edukacją nie chcę byśmy rozstrzygali tego w tej naszej rozmowie, ale chciał, żebyśmy porozmawiali o edukacji edukacji artystycznej znowu powrócę do takiej porze uproszczonej wizji, że ktoś, kto studiuje czy chce zostać artystą, kto idzie do uczelni artystycznej oprócz dostępu do wybitnego grona pedagogów często praktykujących artystów aktywnych artystów ma dostęp do zasobów internetu ma dostęp do tysięcy książek w różnych językach ma dostęp do tanich linii, które zawiozą go do dowolnej galerii pani swoją edukację oprócz tej formalnej nasz szkole artystycznej zdobywała np. da się we włoszech tak to już będzie tam się pani pojawiła i czy czy we Francji sprzedając, sprzedając swoje prace, kiedy już się pani pieniądze z kolei, że ogląda pan wnikliwie przeczyta moją biografię tak tak było byłem we włoszech UE miliony wdowy, który zainteresował się moją pracą właśnie dyplomową i zaprosił mnie byłem też w Edmonton, bo po mówiło Toronto Edmonton, gdzie miał możliwość bardzo dobrego warsztatu graficznego, bo ta uczelnia słynie z eksperymentów graficznych do dzisiaj zresztą co w tej Francji właściwie w tym jak co jeśli szef SS w pierwszej Gallery sprzedał pracę, więc było cudne no i tak myślę w i tu wie pan, gdyby taką parę Bole zrobić to się wydaje, że trzeba mówić 1 ludzie muszą wyjeżdżać ja patrzę z podziwem na ludzi i taką tęsknotą żyją nie miał nigdy takiej możliwości, że biorę laptop pod pachy i jadę gdzieś tam prawda i pod Palmą coś tam robi Lubnie Robbie, ale że nie jestem przywiązana do do miejsca do niczego z drugiej strony jak już się przywiązałem już taka jest w związek tak mówił pytał pan jeszcze zostały już tylko edukacji, by pani edukacja, bo trochę inna w sensie takim trochę pani musiała to wywalczyć sobie wyrąbać zdrowe dla Tomek to prawda to było zrobione no i pewne sploty też przypadków to zawsze jest decydujące prawda nie myślę, że to jest 1 z takich 1 z elementów składowych oprócz talentu nie wiem intuicji wyobraźni tak dalej to 1 z takich jest pewien przypadek, który nie wiem przypadek Czarneckich sucha przypadek życie artysty jak przypadek w życiu artysty, który kreuje jakąś nową sytuację jest fajny przypominam, że koleżanka, która studiował w Krakowie filmoznawstwo jest i zdaje się, że tam tylko jedno 2 filmy były dostępne, które można było obejrzeć, a tak to filmy były po prostu znane z opisów podręcznikach czy na wykładach kilku fotosów tak no i teraz, jeżeli ktoś coś chciał naprawdę te filmy zobaczyć to musiał szukać jakimiś pokonanymi drogami właśnie to jest pan przyczynek do tego, że nikt nie ma monopolu na edukację prawda szczególnie w takim momencie jak jest w tej chwili, że wszystko jest dostępne właśnie online ja myślę, że ta sytuacja tej pandemii zmieni też nauczanie w dużym stopniu może mniej naszym, bo dosyć na wydziale naszym sztuki mediów jesteśmy zanurzeni w tych powiedzmy sprzętowo online owych i innych sieciowych informacjach, ale ona zmieni też gimnazjalistów licealistów to już pójdzie jak po sznurku prawda wtedy też okaże, że żaden z tzw. Mistrzów, o czym ciągle się, mówi że mistrz prawda są takie uczelnie, gdzie mówi mistrz artysta mistrz, jakim podziwem na wdechu nie ma czegoś takiego jestem mówię absolutną świadomością nie ma czegoś takiego jak mistrz nie ma każdy pracuje jak może i pewną pewne swoje doświadczenie przekazuje tym młodszym ludziom czy przekazuje swoim rówieśnikom dyskutuje z nimi taki jest po prostu może można być mistrzem nie wiem w medycynie a jakie są pani przemyślenia na temat dostępu do sztuki w czasach pandemii to znaczy właśnie trochę trochę wracamy do tego momentu, kiedy już niemożna sobie wsiąść do samolotu i polecić wystawę do w tej Modern np. tylko, jeżeli to musimy modlić o to, aby ten model coś nam udostępniła teraz znowu zamiast stać przed dziełem być może rozmawiać to możemy najwyżej w Bad rwać się albo gapie w ekran laptopa pancerną to jest także oczywiście te zasoby są udostępnione dzisiaj, ale też trzeba umieć z nich korzystać prawda, bo jeżeli ja rozmawiam z młodym człowiekiem widzę pewne sytuacje porównywalnych, które zdarzyły się tam nie wiem 30 lat temu to ja mówię, że taka rzecz była prawda on błyskawicznie wyszukuje i już jesteśmy na poziomie tych 30 lat wstecz, a on mówi np. żeby dać coś odkryje wczoraj w ich TOK pokazuje jakiś link, w którym jakby ta rzecz ta sytuacja artystyczna przedłuża się w przyszłości to jest to jest właśnie bardzo fajne, że ten sieciowy obiekt może obejmować tak ogromną strukturę cofającą się wstecz jak i to wszystko co się rodzi na bieżąco to jest nieporównywalna sytuacja w edukacji i ten ma być czegoś takiego nie było tak będzie mieli całą masę Ros rozczarowanych potencjalnych przyszłych artystów, którzy mówią ten genialny pomysł, żeby domalować analizie brodę okazał się jednak już wcześniej zrobiony przez jakiegoś tam wie pan taki głośny przykład, więc to to na pewno ludzie mają przerobiony prawda bardziej bardziej może ciekawe jest takie petycje, które rodzą się z przypadku, że np. jakiś artysta nie wie o innym artyście ktoś mu potem wytknie prawda, że maluje albo solarne wykonuje tak jak on to jest może taki bardziej zaskakujące no spotka się pani kiedyś takim zarzuca się dać, że maluje albo tworzy pani nie nie, bo myślę, że była odkrywcy w różnych technologiach święto powiedzieć naprawdę, bo obiekty malarskie, które robiłem takie wykryją one to naprawdę nie spotkam się nigdzie żadnych galeriach czy kolekcjach, żeby ktoś taką technologię zastosować to mówię zupełnie świadomi bycie właśnie odkrywcą pionierem to jest przekleństwo czy błogosławieństwo to nie jest ani w tych kategoriach ani w tych, bo to jest raczej takie zaciekawienie co człowiek może zrobić człowiek myśli artysta nie myśli nie porównuje siebie pewna tylko realizuje swoją wizję, którą miał prawda jakiś przepis, który przemknął mu, który udało musi zrealizować w jaki sposób zapewni sobie taką taki powiedziałbym kokon bezpieczeństwa człowiek nie potrzebuje może potrzebuje jednak jakiejś weryfikacji, że to co robi jest tak, a co, jeżeli jest niezrozumiany albo co właśnie list szczególnie Pionek pionierem czy wynalazcą nie bardzo jest się od czego odbić wie pan co trzeba być silnym wewnętrznie, a skąd trzeba samemu być silnym no ze swojego człowieczeństwa trzeba trzeba mieć taką odwagę i trzeba mieć no oczywiście jakąś pokorę, bo to przecież nie nie chodzi o to, żeby ze sztandarem mówi się coś w jakiej wydala zrobiło także pokora też jest mile widziana, ale ja myślę rzeczami to wewnętrzne przekonanie, że człowiek coś zrobił co go popycha do następnej rzeczy do następnej rzeczy prawda ja jestem przeciwnikiem takiej sytuacji w sztuce, które mówi zrobiły coś fajnego teraz do gruntu prawda do śmierci to uwielbiają kolekcjonerzy, bo potem łatwiej takich ludzi kupić prawda i sprzedać, czyli ciągle galę myśli też tak ciągle trzeba nowe kierunki nowe pomysły nowej ja się, że trzeba być czujnym okiem, ale nie nie nic na siłę prawda tylko to musi wypływać z wnętrza ludzkiego jakiś koncepcji takiej koncepcji artystycznej danego człowieka, jakie są największe rozczarowania artystyczne szeroko rozumianym obozie, ale w jakimś znaczeniu powolnym niezrealizowane projekty albo nie spotkania, które nie doszły do skutku tak nie wykorzystałem chyba wszystkich swoich szans, które miałem z różnych powodów zaniedbałem różne korespondencję kontakty tak dalej, bo byłem skoncentrowany na pracy to jednak trzeba no trzeba popychać równolegle albo mieć kogoś kto by to popychał prawna dzisiejszych czasach prawdopodobnie to różnie może być to mówi o przyszłości tak generalnie to się wydaje, że wiele rzeczy, których chciałem zrealizować no to zrealizowałem i jakie to uczucie życia mówi już wszystko się, a nie zrealizowała, ale wszystko otwarty wszystko się udało właściwie doń może go spotkałem tych właściwych ludzi na swojej drodze Stanisławski się zainteresował moją sztukę i zaraz potem Umer prawda więc to było takie np. wie pan, kto wiedział, że dostał nagrodę razem z Hamiltonem dał się z Belgiem na wystawie grafiki Bradford to jeszcze tam paru innych znanych artystów nikt tego nie wiedział nie jak teraz punktów swój bieg w no bo to klasycy pop-artu no raz się pewnie dzięki pani się wybił się nie to jak dzięki temu to dzięki niemu lub równolegle, ale wypędzono powiem panu dowcip teraz miał telefon z desy i takie zapytanie czy to jest pani pracę prawda i widzę, że to jest moja czy to jest pani pracę, bo właściciel mówi, że to jest praca Andy Warhola, a jak napisał bardzo miłe, ale to nic nie było, choć tylko, a tylko moja jakimś drugim obiegu znalazła się praca taka sprzed paru lat nie sprzed paru sprzed kilkunastu od 80 GB piętro rzędy Włocha byłby zachwycony tak akurat nie Pance ja nie mam jakiegoś nadęcia de nie wiem nazwisko takie rzeczy, że taki sposób sposób się właśnie tworzy nazwisko życiu nie ma zadęcia ani nadęcia nie wiem różny sposób tworzy nazwisk czy najbliższy projekt to mosty, bo nie jest tak, że mosty to jest wystawa tak to nazwałem roboczo robocze tak to jest wystawa fatamorgana, która będzie chyba 13 wnętrzach CK zamek to jest takie przejście przez właśnie te pomieszczenia w każdym pomieszczeniu coś tam nas zaciekawi to jest eksperyment dla mnie to jest pierwsza moja wystawa, które będzie nie za nie jakaś gigantyczna znaczeniu ilości obiektów tylko właśnie będzie żywiła się trochę tą przestrzenią zamku i stwarzała pewne sytuacje takie stykowe razem z przestrzenią i będzie biało czarna i od dawna właśnie już to Biel czerń uprawiano nie tak dawno od dwu osiemnastego roku i myślę, że to też wyprzedziłem trochę sytuacji, która jest nie w sztuce, ale w tej pandemii czując, że się zbliżamy do jakiegoś trudnego momentu nawet jakiegoś elementu katastrofy to pokaże tam też taką pracę, które nazywa się truciznę, która ma 20 minut ona zostanie wyświetlona na dużą ścianę będzie miała też Towarzystwo no takiego wygenerowanego wiatru i ona jest o tym jak ginie świat poprzez zatapianie się ja myślę, że to będzie, że to jest bardziej bliskie tej sytuacji nie przewidywałem, że teraz będziemy mieli suszy i wirus, ale 1 przestrzeni też zrobi taką sytuację za wirusowe Ania przestrzeni potem film już zrobiłem i myślę, że przez przypadek też dzięki Krystynie Piotrowski za co bardzo dziękuję, bo takie listy zaprowadził, gdzie mogą to zrobić w tą będzie właśnie taka sala zainfekowane wirusem no i ten film robi, którym miał być pokazany na wystawie, ale chyba będzie rok później, który się na bezwzględne cechy podobieństwa i to z 1 strony jest troszeczkę taka klamra z względnym cechami podobieństwa, czyli z początkiem mojej twórczości siedemdziesiątego dziewiątego roku bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem była pani Izabella Gustowska wybitna artystka pedagożka Uniwersytet artystyczny się nie mówić w Poznaniu informację o godzinie dwunastej bardzo państwu dziękuję za uwagę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA