REKLAMA

Ile zyskałaby polska kultura dzięki opłacie reprograficznej?

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-05-12 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:48 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji jest Alicja Grawon- Jaksik Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych i Andrzej Dąbrowski Stowarzyszenie Alians Niezależnych Producentów Muzycznych. Rozwiń »

Andrzej Dąbrowski: Jesteśmy niechlubną wyspą na mapie Europy, gdzie opłata reprograficzna nie została poszerzona o te urządzenia, które są dziś najczęściej wykorzystywane do kopiowania twórczości, czyli mówimy o tabletach, smartfonach, smart tv, komputerach, laptopach, konsolach. Ta dyskusja parę lat temu była gorąca, ale to chodzi o naszą własność, o własność twórców, producentów, artystów. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Alicia gra jak się prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych witam serdecznie do wieku witam państwa i Andrzej Dąbrowski ze stowarzyszenia Alliance niezależnych producentów muzycznych witam dobry wieczór będziemy dzisiaj proszę państwa rozmawiać o rozwiązaniach, które mogłoby zmienić układ finansowych sił, że tak powiem sprawić, że kultura w takich sytuacjach jak Rozwiń » chociażby pandemia Korona wirusa nie leżałaby rozłożona na łopatki na łasce i niełasce rządzących, ale zacznijmy od informacji, które dzisiaj do nas dotarła nie żyje Włodzimierz Leader House wieloletni dyrektor wytwórni filmów dokumentalnych i fabularnych zmarł w wieku 75 lat od niedawna szef scentralizowanych połączonych państwowych studiów filmowych człowiek instytucja panie Alicję skończyła się pewna epoka rzeczywiście dzisiaj, a widzieliśmy jak obraża o tym, że no odszedł od nas rodzimych chaos człowiek instytucja tak jak dokładnie pani powiedziała natomiast występuje jakaś epoka trudno powiedzieć jesteśmy na tym ja osobiście dziś lekko wytrącenie SC z równowagi szokowanie krótko mówiąc, dlatego że myślę, że każdy branży są takie postaci, które wyznaczają bieg historii rozwoju danego sektora na pewno podziemia dH, bo taką osobą po wieloletni członek zarządu pan wiceprezes ekipa, ale też osoba, która ponad 30 lat tworzyła odważnych osób nie ma braw i dzisiaj tak jak powiedział będziemy rozmawiać o rozwiązaniach, które mają pomóc polskim twórcom polskiej kulturze chciałabym, żebyśmy zaczęli naszą rozmową z ustawy dotyczącej opłaty od czystych nośników tzw. opłaty reprograficznej po naszej audycji kulturze osobistej, w której wziął udział 1 z przedstawicieli stowarzyszenia autorów ZAiKS w mediach znowu pojawiło się sporo informacji na ten temat czy pamiętają państwo w ogóle początek tej dyskusji czy opłaty, którą są dzisiaj objęcie m.in. producenci magnetowidów czy kserokopiarek rozszerzyć na producentów właśnie tabletów i smartfonów dyskusja dotycząca rozporządzenia z tym styczność kół w ogóle opłat związanych ze sprzętem elektronicznym toczy się bardzo wielu wielu lat jeszcze pokusiła się tak oni takie sprawdzenie tak naprawdę jak długo myślę o tym, omawiane, a na bazie jakich dokumentów teraz funkcjonujemy i to rozporządzenie, które jest w tej chwili obowiązujące nie było poprawy na 2009 roku to znaczy, że my jesteśmy 11 lat, a od momentu, w którym po raz ostatni rozporządzenie było aktualizowana, a wspomniała pani Magda powitać poetę zresztą symptomatyczne krótko mówiąc on było definiowane przygotowywane w latach analogowych muzycznych zupełnie innym momencie jako gospodarka jako jako rynek jako obywatele wyznaczyli na porządku dziennym wykorzystujemy te sprzęty elektroniczne, które w ogóle na półki nie ma, więc to jest trochę o rozmowa o, a na dążeniu, a prawa na budowaniu za tym co się dzieje na rynku Muza, a dla praktykami Unię nadużywania we jakiś opóźnień w 3 chętni tylko 11 le to trochę chciałby uzupełnić, że ta dyskusja rozpoczęła się w zeszłym stuleciu w Niemczech sześćdziesiątym piątym roku, kiedy gema wywalczyła z firmą Grundig rekompensaty dla twórców za wykorzystanie twórczości cała Europa dzisiaj jesteśmy właściwie wyspą niechlubną wyspą na mapie Europy, gdzie ta opłata została rozszerzona w ostatnim czasie o te urządzenia, o których pani wspomniała, które najczęściej są dzisiaj wykorzystywane do kopiowania twórczości, czyli mówimy o tabletach mówimy o smartfonach smart TV konsolach mówimy o komputerach czy laptopach i to jest najwyższy czas, żeby ten z tej trudnej sytuacji w sytuacji pandemii, żeby tę opłatę wprowadzić dlatego, że to przede wszystkim jest niesprawiedliwe wobec samych importerów producentów, bo część z nich od dziewięćdziesiątego czwartego roku tę opłatę odprowadza od magnetowidu magnetowidu magnetofonów od koparek część niestety od opłat odprowadzać, a i to jest ta dyskusja parę lat temu 4 lata temu ona była gorąca ta opłata została wprowadzona, ale to chodzi o naszą własność własność twórców producentów artystów tej w tej całej walce będziemy do końca chcemy, żeby ta opłata była wprowadzona jak najszybciej tu się pojawiają nowe pomysły dyskusja rozgorzała, kiedy minister na szczęście kultury w ostatnim czasie powiedział, że wprowadzi tę opłatę zapowiedział wirtualnej Polsce i jest koncepcja wprowadzenia też nowej ustawy, bo są 2 ustawy, które miałyby regulować opłaty jedno ustawy o prawie autorskim na podstawie art. 20 ust. 5, a druga ustawa jest koncepcja ustawy o statusie artysty zawodowego i się zaczyna dyskusję na ten temat czy to prawda panie Andrzeju, że to pana inicjatywy w marcu powstał taki apel artystów twórców i producentów właśnie do ministra kultury o aktualizację tych urządzeń, których odprowadzana jest opłata od czystych nośników to jest alias niezależnych producentów ma to w swoim statucie mamy to jest jedno z głównych naszych zadań, żeby wprowadzić opłatę rozszerzyć przede wszystkim liczbę urządzeń i myśmy my mamy 111 wytwórni artystów zrzeszających się nie szanują siebie i w marcu zobaczyliśmy co się dzieje postanowiliśmy rozpocząć apel do ministra kultury, rozszerzając nasz apel o kolegów artystów i kolegów twórców i taki apel żeśmy zainicjowali dzisiaj podpisało się pod apelem 2600 osób to jest około 10% całego środowiska nadal zbieramy podpisy i chcemy dyskutować na ten temat ja myślę także inicjatywa wprowadzenia tej opłaty za pośrednictwem nowej ustawy jest dobrą inicjatywą natomiast dzisiaj minister kultury to jest nasz gorący apel do ministra kultury ma taką możliwość, żeby w przeciągu 2 tygodni 1 rozporządzeniem na podstawie istniejącej ustawy wprowadzić opłatę i czas jest fakt trudny, że nie ma na co czekać my wszyscy apelujemy gorąco, żeby nie zwlekać tej dyskusji nad tą nową ustawą, która będzie się procedowana dosyć długo tam są różne różne są głosy na temat różnych środowisk twórczych niech ta ustawa nie proceduje ona też jest dobra natomiast tu w tej kwestii nie czekajmy na to, dlatego że sytuacja dramatyczna jak policzył wyliczyła Fundacja muzyka Export Poland na podstawie swojej ankiety straty w marcu całego środowiska muzycznego to są 19 000 000zł straty do końca roku wg ich badania będzie ponad 180 000 000zł, więc to te środki są teraz niezwykle potrzebne, a musimy pamiętać o tym, że Polska jedynym kraju właściwe w Europie, w którym ta opłata nie jest prowadzona no właśnie, ale pytanie o to kto jest głównym hamulcowym w tej całej sytuacji, bo z tego co pamiętam tak kampania prowadzona przez związek importerów producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego kilka lat temu była niezwykle gwałtowna i nastawione na przekonanie konsumentów właśnie, że za rozszerzeniem tej listy nośników stoją większe opłaty za sprzęt, że to właśnie konsumenci zapłacą przede wszystkim, czyli my to znaczy tak, kto jest głównym hamulcowym głównym hamulcowym są importerzy producenci, którzy wprowadzają też opinię publiczną w błąd, bo mówią, że wzrosną ceny z tego co wiemy, jeżeli chodzi o przykłady wprowadzania opłaty reprograficznej to w Niemczech 2015 roku ta opłata została wprowadzona po boju sądowym i ceny urządzeń większości urządzeń nie zostały podniesione też mogę powiedzieć jeszcze 1 ważną rzecz, że prezes firmy Komputronik pan Buczkowski mówił ostatnio o tym, że część importerów, że część firm sprzedających w Polsce na terytorium polskim w internecie te urządzenia przeniosą się na terytorium Litwy czy 3 to jest bardzo ciekawe, dlatego że tak, jakby oni wiedzieli o tym, że w Czechach i na Litwie ta opłata od tych urządzeń wprowadzona dojdzie do takiej sytuacji, że ta opłata będzie odprowadzona dla twórców w Czechach i dla twórców na Litwie, a Polska kultura będzie będzie na tym nadal traciła w telefonie pojawi się nowa funkcjonalność np. rozpoznawania twarzy czy funkcjonalność nie wiem czytania linii papilarnych to nikt nie dyskutuje z tym, który tę funkcjonalność wymyślił, żeby nie płacić za jego pracę i tu mamy na takiej samej zasadzie ten telefon zaraz po zakupie on się wypełni dziełami kultury i za to trzeba zapłacić za to płaci cała Europa to jest normalne, więc liberum veto jak to nazywamy organizowane parę lat temu przez przez ZIPSEE związek producentów i importerów jest przede wszystkim też nie fair wobec swojego środowiska, bo część z nich płaci odprowadza tę opłatę, a po drugie, no nie możemy się zgodzić byśmy nie rozliczyli własnej własności twórczości tak jak dodała też na marginesie i uzupełniającą, że popyt są dysproporcje między tymi zapłacą, a tym, że nie płacą dotychczas może to i urządzenia są tak naturalnym aktualnym obiegu i użytkowaniu przez nas, ale jednocześnie to jest dziś tak powiedział na drugiego to znaczy Polska jest tą wyspą na mapie Europy REIT-y zapisów takich opłat nie ma co więcej Francja w tej chwili jest dyskusja o tym, żeby takie partie rekompensaty powiatom chmury, a my tutaj rozmawiamy o komputerach PC smartfonach 2, że sytuacja, kiedy z następują takie zmiany legislacyjne, które wymagają konsekwencji wnoszenia opłat przez grupę, a konkretnie producentów 1 tak dalej zawsze pojawiają się takie dyskusje o tym, że ceny czy koszty poniesie użytkownik końcowy to naturalne pani Alicja wrócimy do tego wątku już za chwilę dobrze, bo musimy zaprosić teraz na antenę informacji Radia TOK FM za chwilę wracamy do naszej rozmowy dobry wieczór przed mikrofon Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Alicja g jak się prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych i Andrzej Dąbrowski Stowarzyszenie Alliance niezależnych producentów muzycznych rozmawiamy o rozwiązaniach, które mogłyby wyrwać polską kulturę i twórców z dziury finansowej i wiecznego niedofinansowania, jakim w tej chwili się znajduje i znajdują m.in. przede wszystkim o rozszerzeniu opłaty reprograficznej na smartfony tablety ta dyskusja toczy się w Polsce od wielu wielu już lat jak to się dzieje, że związek importerów producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego ma w Polsce tak silną pozycję, że jak rozumiem to właśnie on od lat blokuje wprowadzenie nowych przepisów jak to się dzieje, że kolejni ministrowie kultury, bo to nie tylko minister Gliński, ale to przecież ciągnie się już od lat nie są w stanie doprowadzić w tej sytuacji do szczęśliwego dla twórców zakończenia czy to wystarczy wystarczy porównać, jaką siłą z kim mamy do czynienia tak środowiska twórcze, jeżeli policzymy, jakie opłaty są ponoszone na na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania jest około 500 000 000zł rocznie, a od tych urządzeń, o których mówimy, które chcemy, żeby zostały wprowadzone opłaty sprzedaż tych urządzeń też wartość prawie 20 miliardów złotych to taki przeciwnik, który będzie używał wszystkiego, żeby nie tej tej opłaty nie odprowadzać będzie straszył społeczeństwo, że wzrosną ceny, a przez to będzie wpływał na rządzących na szczęście jest światełko w tunelu minister kultury mówił o wprowadzeniu też widzimy, że nawet prezydent włączył się w akcję zorganizowaną przez środowisko hiphopowe przez dolara i to jest dobry moment, żeby te opłaty wprowadzić, zwłaszcza że, że okres jest niezwykle trudny spowodowane pandemią no właśnie, bo co słyszę konsument konsument słyszy nowy podatek, bo tak ta opłata jest przez wielu nazywana tak samo używane określenie podatek od piractwa mówiąc o opłacie reprograficznej to też jest naciągane to wszystko wykorzystują producenci bo, bo wiedzą jak konsument usłyszy drożej to będzie zawsze stawiał opór i zawsze będzie protestował czemu nie protestuje aż tak skutecznie w Niemczech Wielkiej Brytanii we Francji, czego tam to w Niemczech też były protesty w Niemczech sprawa się zaczęło w 2008 roku 2012 kolejna tablety i dopiero w 2015 roku wyrokiem sądu to to nie jest taka prosta sprawa, że to wszystko poszło bardzo gładko wyrokiem sądu twórcy w Niemczech otrzymali rozszerzenia tablety smartfony i potem dopiero były rekompensaty za lata wcześniejsze to nie jest taka prosta sprawa, więc w niektórych krajach to trwało bardzo długo im myślimy o tym, tak samo, że my nie poddamy się dlatego, że to jest część naszej pracy naszej twórczości i to ta rekompensata twórcom po prostu należy bardzo często w tych dyskusjach pojawiają się takie to naturalne argumenty straszące trochę tego konsumenta końcowego, ale zwracam uwagę na bardzo prosty fakt ceny w takich Markach czy globalne działające globalnie Europy na kilku terytoriach Krzysztof ceny są porównywane w każdym kraju Europy środkowo-wschodniej on już są bardzo zbliżone jest system nie przypuszczam, by producenci pozwolili sobie na to, żeby te podwyżki były w Polsce wciąż jesteśmy ostatnim krajem 1 z ostatnich, które takich opłat nie mają, żeby ceny wzrosły nagle z tego powodu, bo będzie to ewidentne nadużycie sytuacja, która nie ma nic wspólnego z końcową ocenę dla konsumenta nowe jest nadrabianie zaległości zresztą na Zachodzie Europy tablety czy smartfon można kupić nawet teraz taniej niż w Polsce każdy z państwa drodzy goście zrobił swoje wyliczenia na temat opłat od czystych nośników o jakiej realnej kwocie możemy mówić w kwocie odprowadzonej co roku oczywiście pani Alicja obciążać kalkulator chcemy sięgać po użycie tej strony także każdy z nas było tutaj po obszarze takie dziedziny działalności myśmy robili te wyliczenia dla producentów audiowizualnych to są takie kalkulacje oczywiście powiedziałabym bardzo różne w zależności od tego jak stawce mówimy, a z tego co co wiadomo no to rozporządzenie w tej chwili mówi o 3% przepisy nie mówiąc o wyższych, czyli 6, a my się spodziewane i abyśmy takie kalkulacje na poziomie minimum minimorum takiego nie wiem procenta 1,5 pół tak dalej mniej więcej tak Kiszczak, dodając tylko 4 urządzenia, czyli smartfony tablety komputery czy set smart TV no to w przypadku producentów audiowizualnych czy zależy od stawki, która będzie procentowej w podziale to wychodzi nam sami w 2 000 000 dodatkowo do podziału między producent od zła, ale są tylko producenci i proszę pamiętać, że my dostajemy z tego tylko cząstka, a i większość zasadniczą część otrzymują właśnie twórcy panie Andrzeju pan ma podobne wyliczenia nie ja mam trochę szersze, bo liczyłem całe środowisko, więc przede wszystkim to co jest ważne w tej w tej opłaci to, że ta opłata jest od wartości sprzętu wyprodukowanego w Polsce lub wartości sprowadzonego z zagranicy, więc to jest też istotne to straszenie społeczeństwa też właściwie strach importerów i producentów przed zmniejszeniem marży natomiast jak wyglądają moje wyliczenia trudno znaleźć w internecie informacje o tym, o sprzedaży tych urządzeń siedziałem chwilę sprawdziłem i ile telefonów sprzedało się w roku 2019 i tak z grubsza, licząc na zasadzie takiej ile urządzeń, jaka średnia cena to jest około ponad 9 000 000 telefonów sprzedało się w 2019 roku średnia cena jest 1250zł trzeba odjąć jeszcze od tego VAT trzeba odjąć średnio marże tak idąc przez wszystkie urządzenia jak policzyłem, że dla całego środowiska, jeżeli opłata byłaby wprowadzona na takim poziomie jak teraz jest średnia opłata program liczna, czyli 1,57 to przy tym przy tym poziomie to byłoby około 300 000 000zł dla całego środowiska i to biorąc pod uwagę to że, że straty samego środowiska muzycznego to są to są wg wyliczeń fundacji muzyka Export Poland około 180 000 000zł do końca roku ta opłata jest niezwykle potrzebne dla całego środowiska na co konkretnie państwa zdaniem te środki można byłoby przeznaczyć np. pomogłoby właśnie artystom w końcu pozwolić na ubezpieczenie tych, którzy są w najtrudniejszej sytuacji, bo to jest taka kwestia, która wypłynęła również z powodu pandemii koronę wirusa, chociaż teraz pani mówi o o projekcie ustawy z inicjatywy ministerstwa projekcie ustawy o statusie artysty zawodowego ja uważam, że to jest dobry dobry projekt jest dobry pomysł, mimo że mniej nas dotyczy zarówno ekipy, jakiej aliansu, bo jesteśmy producentami takiej inicjatywy są na świecie jest instytucja kultury socjal kasę w Niemczech Tokarska zbiera pieniądze w połowie z budżetu państwa w połowie tego co wiem od występów artystów na na ziemi niemieckiej i te pieniądze wpływają do tej do tej kasy ona te pieniądze są przeznaczane na to są dopłaty do 50% do ubezpieczenia społecznego niemieckich twórców artystów tutaj widzę, że jest podobny zamysł, chociaż te proporcje są nieco inne jest taki zamysł, żeby ubezpieczyć pomóc w ubezpieczeniu artystom twórcom w Polsce ta kwota miały być w okolicach 150 000 000 do 150 000 000zł rocznie i większości ona miała być z opłaty reprograficznej, a częściowo też z budżetu państwa ta to ta ustawa z dobrym pomysłem tylko, że ona będzie wymagała dłuższej dyskusji, bo są różne głosy część mówi Słuchajcie artyści są ludzie mądrzy nie dawajmy im pieniędzy pieniędzy nie dotujemy ich emerytur czy 3 czy ze służby zdrowia tylko dajmy te pieniądze, żeby oni teraz kupili batutę gitara czy farby, żeby teraz zainwestowali, więc można mówić o tej ustawie natomiast ja jestem zdania, że powinniśmy jak najszybciej i apelujemy do ministra kultury, żeby jak najszybciej wprowadził na podstawie istniejącej ustawy o prawie autorskim opłatę reprograficzną później procedujemy dalej ustawy o statusie artysty zawodowego nie nie jednocześnie w tym samym czasie i rozmawiamy na ten temat pani Alicja jeszcze zdanie podsumowujące musimy kończyć rzeczywiście, więc tak jak Andrzej powiedział no to temat ubezpieczeń zdrowotnych jest absolutnie najistotniejszy dla środowiska twórczego natomiast proces legislacyjny związany ustawą będzie trwał pewnie dłużej, a rozporządzenia jest potrzebny tu i teraz, zwłaszcza w sytuacji Rona wirusa 2 ta ustawa o statusie twórcy nie dotyczy producentów, ale jednakowoż ma być finansowana z tych opłat z graficznej i ja mam czysto techniczne są wątpliwości jakich pytanie na ile środki prywatne mogą wysłać instytucje, a publiczną bardzo chce, żeby to był mądry system nie właśnie opracowany spokojnie natomiast myślę, że więcej konkretów będziemy też znać się, widząc rzeczywisty i aktualny projekt ustawy, bo na razie znani ja, a widziałam, jaki się na projekt z zeszłego roku jak domyślam się one nie są aktualne natomiast niewątpliwie kierunek myślenia o tym, żeby stworzyć fundusz ubezpieczeń dla twórców jest absolutnie słuszne zresztą obecne w naszych rozmowach dyskusjach też bardzo wielu lat jak państwo myślą już tak, podsumowując rzeczywiście jesteśmy coraz bliżej tego rozwiązania, żeby tę opłatę reprograficzną rzeczywiście rozszerzyć na smartfony tablety czy mają państwo jakiś sygnały chociażby z ministerstwa kultury że, że prace nad tym trwają to nie są tylko wyłącznie fasadowe rozmowy fasadowe komunikaty, które do nas się przedostają ja bardzo na to liczne i wydaje mi się, że tutaj informacje co pojawia się w mediach i wywiady rozmowy pana ministra są bardzo dobrym prognostykiem to znaczy wróciliśmy do tej rozmowy widzimy konkretne, jakie się kroki podejmowane przez ministerstwo rzeczywiście natomiast jak zwykle przy takim procesie tutaj na pewno wszystkie środowiska i zainteresowani będą trzymać rękę na płycie będą też do dyspozycji wszystkich, którzy będą chcieli rozmawiać, szukając dobrych i wyważonych rozwiązań w bardzo dziękuję Alicja Graff jak się prezes krajowej Izby producentów audiowizualnych i Andrzej Dąbrowski Stowarzyszenie Alliance niezależnych producentów muzycznych byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję dziękuję bardzo, ciasna informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA