wczoraj państwa i moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dzień dobry dzień dobry państwo niedawno jeszcze kiedy ta powiedziałbym pandemia się rozkręcała mieliśmy okazję pogadać przynajmniej częściowo na temat rynku sztuki sztuki w dobie no wtedy chyba jeszcze epidemii albo w dobie niebezpieczeństwa związanego z wirusem w
Rozwiń »
międzyczasie to wszystko się rozpędził i no jak jest to wszyscy wiemy zastanawiam się co dzieje się na rynku sztuki w jaki sposób ta pandemia wpływa na rynek sztuki w prasie branżowej pojawiają się różne ciekawe teksty, które zauważają pewne zjawiska 1 z tych tekstów zwraca uwagę na reguły, które ten się kierują światem jakiś taki powiedziałbym Darwin mistyczne Spencer Lwowskiej zasady ne o przetrwanie najsilniejszych i starają się to obserwować także świecie np. galerii, bo oprócz tego, że w galerii sztuki możemy oglądać sztukę możemy nabyć sztukę to galerie też uczestniczą w różnego rodzaju inicjatywach jak targi sztuki, więc utrzymywanie galerii czy działalność galerii to nie tylko reprezentowania artystów ale, toteż uczestnictwo różnego rodzaju wydarzeniach, których to niema tak albo, które to są inne no i teraz znowu pytanie brzmi czy bycie małym niezależnym gal galę, że z tą czy bycie dużą siecią czy być dużym graczem to jest w czasie pandemii wada czy zaleta czy te zasady, które działają w dżungli można stosować także do drugiej sztuki tak sobie pomyślałem, że rozmawiamy o tym co się dzieje na rynku sztuki i w jaki sposób rynek reaguje na pandemię, gdy tak myślą w Berlinie tak tutaj pan redaktor przytoczył tak naprawdę regułę, którą Darwin specjalnie stosował, że najsilniejszy przetrwa Darwin szczerze mówiąc nie mówił, że przejdzie przetrwa nasz najsilniejszy najbardziej inteligentne w procesie w taki ktoś najlepiej potrafi dostosować, który nie jest odporny na zmiany, które potrafi się zmieniać, gdy ja myślę nawet o rynku sztuki tylko szerzej o świecie całym sztuki, którego rynek sztuki tylko bardzo malutkim elementem o tym, świat sztuki to jest świat szef wszystkiego co często jest taki tak niesłusznie zresztą po porównywany do takiego przemysłu luksusu przemysł luksusowego tak się tak się mówi, ale świat sztuki to nie jest przemysłu całego świata sztuki, które bardzo mocno rozwarstwione także w sferze ekonomicznej, a przez to z punktu widzenia KOV ido tej pandemii jest bardzo bardzo istotne to świat sztuki składa się oczywiście w tym nad najważniejszym rynku na plenery amerykańska się takiej galerii będą nowych domów aukcyjnych, a do tego świata sztuki należą także poprawia się obrazów tak należą także różnice budowa strażnicy w domach aukcyjnych, gdy dzisiaj w spojrzymy na funkcjonowanie tych 2 największych domów aukcyjnych, czyli kreślić osobiste się okaże, że pracują tam tylko obecnie strażnicy żal absolutnie nie ma żadnych żadnych innych krajów londyńskiej londyńskiej siedzibie tych tych domów aukcyjnych nie ma żadnych innych pracowników oni też należą do świata sztuki świata sztuki należy także na to, że od wiernych w tych w tych w tych domach aukcyjnych, aby taki bardzo fajny projekt, gdy właśnie 1 z tych domów aukcyjnych Christie postanowiło zrobić rozmowy tylko z odwiecznym jak on patrzy na na świat sztuki także warto warto spojrzeć na to w ten sposób widzieć jeszcze 1 rzecz, że świat sztuki to nie jest sztuka sztuka się zmienia sztuka przetrwa natomiast świat sztuki no będzie musiał się zmienić, gdy spoglądamy dzisiaj, dlaczego będzie musiał się zdjęć hala będzie musiał się zmienić i to nie tylko taki prosty sposób jak niektórzy myślą, że to jest takie zwykłe przejście na raty boleń kobiet zostawi pewien ślad zostawi nie tylko w biznesie, który elementem obok też jest element świata sztuki, ale obok samego rynku sztuki zostały także ślad samych artystów ja nie chcę przesadzać nie chcę wieszczyć takich straszliwych wizji, że oto powstanie pokolenie kod widu pokolenia artystów owi do pokolenie Korona wirusa to 19 Kukiz 15 w blisko i że to jest taki sam model jak jest, że to taki sam model przekładanego po pierwszej wojnie światowej pojawił się nowy w ogóle do myślenia o sztuce nowe kierunki w sztuce tak surrealizm dodaje, że dadaizm tak to jest tak samo jak po drugiej wojnie światowej, gdy ekspresjonizm abstrakcyjny się nawet nie myślę w takich kategoriach nie myślę także o tym, że ta sztuka, która powstaje teraz w czasach niedoboru w część artystów cały czas pracuje tak ci, którzy mogą w ogóle pracowniczy absolutnie odcięta od swoich od swoich miejsc do pracy w Polsce taki podstawowy problem, dlatego że artyści nie mają wielkich studiów, których pracują to to jest taki prawdziwy przemysł sztuki może całe szczęście, że to jest prawdziwe przemysł sztuki jak jaki mamy do czynienia na Zachodzie, gdzie część artystów tych najbardziej rynkowe, które jest nawet 1% to są też ułamek procenta tak mają olbrzymie firmy, które nagle stanęły stanęły one produkują tak przystań artysta indywidualnie bardzo często nie produkuje także ci artyści, którzy są także tutaj nią są odcięci od pewnych od pewnych możliwości ani też należą do do świata sztuki, ale myślę w ten sposób Darwin funta często przyjmujemy tego Darwina jest takiego wygodne jest wygodne zresztą to jest tak jak pan sobie na memy na na związane z powidłami ze sztuką dobrze chyba taki najbardziej rozpoznawalne może nawet nie mamy dzisiaj, ale takim tam ilustracją, dzięki którym wiemy, że jak wygląda targi to też po jego tego teorii ewolucji, gdy darmo znajdował się praktycznie wszystkich we wszystkich gazetach zawsze pokazany z perspektywy oczywiście małpy z perspektywy tego jego jego elementem policyjnego jego teorii ewolucji patrzy na to dzisiaj troszeczkę w ten sposób, że Darwin, który się sztuką w ogóle nie interesował dziś rozmawialiśmy, żeby być potomkiem Dziuda i on nie miał ani 1 obiektu z tej z tej fabryki wg takiej nawet obiekt artystycznego tak co więcej często zarzucano mu, że darni nie był osobą, która w ogóle nie dosyć się nie znam na sztuce też nawet sam wykonywał rysunków do swoich swoje dane, bo standardem 15 wieku przygotował tablice tak byśmy dzisiaj też przygotowali tablicę dla studentów, żeby pokazać, że był akademikiem nawet tak, że tak też nie miał takich takich elementów, które pozwalały, by zaangażować muszę tę sztukę, ale pamiętajmy, że w tamtym czasie, który żył Darwin to nauka sztuka były razem to była 1 kultura tak szeroko pojęta było 2 tutaj dzisiaj dzisiaj nabyć także nauka jest po 1 stronie sztuka jest po drugiej stronie nawet w nauce mówi nam się ciąża chodzi o jakąś interdyscyplinarność, jakie zmiany tras popatrzmy na to z punktu widzenia tego tego świata sztuki i tego czym w ogóle jest tak naprawdę sztuka, bo często słuchamy takich takich głosów, że sztuka zmienia świat, że pokoi idzie sztuka też w trakcie kobiet też sztuka zmierza sztuka nie zmienia świata w moim przekonaniu przynajmniej sztuka i tak myślę nie tylko ja może zmieniać człowieka, a członek może zmieniać świat różni może reagować człowiek na sztukę nie tylko artysta, który sam tworzy sztukę, ale także ta osoba, która myśli o sztuce rowerzystów porusza się skrót myślowy ta zmienia świata, czyli 1 człowiek coś tworzy co stawia na drugiego człowieka ten drugi człowiek być może wraz z innymi zmienia swoje zachowanie albo wpływa na innych ludzi w ten sposób świat się zmienia no bo sztuka w tym zakresie naprawdę naprawdę fajna proszę zobaczyć, że to gdyż, jeżeli tak materialnie ani w zakresie finansowym jako takie media też niezmienny element, ale tak pokazuje, że pan redaktor będzie widział coś innego ja będę widział coś innego co, więc jak wrócę ponownie do tego dzieła sztuki będą widział może jeszcze coś innego za pierwszym razem zobaczyłem mi, a sama sztuka pozostaje w ten sposób niezmienna tylko to co się dzieje wokół sztuki się zmienia jest takie odczytanie odczytanie takich takiej taki przykład dosyć ciekawy pokazujący nie tą dzisiejszą współczesną sztukę, ale myślenia wcześniejsze, czyli wielu Venus ze względu ruchu figurka 11,1 cm, która w rzeczywistości znajduje się muzeum historii naturalnej w Wiedniu i okazuje wygląd człowieka z krajów zamożnych z Francji oczywiście równość tak z racji oczywiście obfitości stała powinności kształtów naj proszę sobie w pamiętacie państwo, żeby taka była taka sytuacja została zamieszczona na Facebooku jest Facebook administratorzy Facebooka zablokowali uznając, że ta figurka po prostu pornograficzne, że dotyka jest elementem pornografii muzeum historii naturalnej walczyło z administratorami Facebooka no i ostatecznie przywrócona, ale zobaczymy jak można spojrzeć także na to z punktu widzenia innych elementów, które proponuję byśmy też z punktu widzenia innych elementów posłuchali informacji Radia TOK FM, a po informacjach powrócimy do naszej rozmowy państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację o godzinie 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jak świat sztuki nie tylko rynek sztuki, ale jak świat sztuki reaguje na Rakowie 19, jakie zmiany są zmianami czasowymi, które pozostaną na zawsze albo, które zmienią świat sztuki o tym, dzisiaj rozmawiamy w programie off czarek pan prof. Wojciech Szafrański, mówi że zmienią się trochę artyści zmieni się ich twórczość być może nie będzie jakiś nowy nurt, ale coś zmieni nie wierzę w pokolenie owi kobiet nie wierzy także, gdybyśmy się na chwileczkę przenieśli, bo to wróćmy na sekundę do tego Darwina Darwin uważał, że taki 1 z takim najbardziej znanych powiedzeń, bo takie, że uwielbiam wszelkie głupie eksperymenty na i wtedy zawsze wykonuje po takim taki eksperyment do przeprowadzenia proszę, że tą przenieśmy się z panem redaktorem na chwilę do nowego Jorku, który jest ma cały czas uważane za takie serce świata sztuki szczególnie świata sztuki świata sztuki współczesnej nie z punktu widzenia pieniędzy, bo nie chcę o tym, tylko z punktu widzenia właśnie w ilości rzeczy, które się dzieją w nowym Jorku przenieśmy się przed rundą Astoria koniec lutego tego roku co widzi pan redaktor, a którego nie jest ranek od 2 storia ranek widzi pan Erwina sów sam z samego w nowym Jorku, czyli ocenimy czy za taką kobietę nie wiem co ono co pan widzi jest nie tylko taki fajny bar okay 9 będzie czynny do brata idziemy do tego baru po drodze mijamy oczywiście bardzo wiele różnych rzeczy tam nie ma nie ma cały czas strachu nie ma cały czas takie elementów koniec lutego jest pierwsza ofiara dopiero w w nowym Jorku ale gdy rozmawia się z ludźmi ze świata sztuki to oni mówią tak nie ma problemu to jest jakiś to jest jakiś straszenie to to w ogóle tutaj działamy nie ma nic się nic się złego nie może znaleźć tak chwilę później partii tydzień 2 tygodnie później następuje decyzja o zamykaniu także instytucji kultury wszelkiego typu muzeów galerii tak nowojorczycy zauważyli to z punktu widzenia najpierw tego co najbardziej wrócił siedzenia w knajpach zobaczyli, że jeżeli tam nagle się zamyka także na także zamykają się różnego rodzaju bary różne oto zaczyna też w ten sposób ten krwiobieg przestaje funkcjonować także, jeżeli chodzi chodzi o sztukę co dalej mogą robić czy to będzie egzamin, by rozważać będzie no mogą nic nie robić albo coś robić całe późniejsze marżę rynkową ci, którzy są związani z instytucjami martwią się klasycznie o zwolnienia z instytucji, które przebiegają tam bardzo bardzo szybko właściwie jest niewiele instytucji, które ma na tyle za zapasy finansowe może przetrwać to największe muzea, ale proszę zobaczyć, że kot 19 tak samo wszelkiego typu tego typu wydarzenia jest pewnym korektorem, ale to nie jest korektor takiego myślenia, że oto też korektor świata sztuki to jest korektor jeszcze bardziej pokazuje nierówność w świecie sztuki to znaczy, że ci, którzy nie byli gejami branżowymi największymi muzeami tak itd. to oni na tym najwięcej stracą no dobrze, ale być może można spojrzeć na to z innej strony, bo nie bycie galerią lądową bycie małym niezależnym graczem z 1 strony oznacza mały wpływ, ale z drugiej strony oznacza niskie koszty funkcjonowania jak założyć, że jak dotrzeć do publiczności to tutaj znowu mamy demokratyczne dotarcie tak za zobaczycie państwo, że nawet perspektywę muzeów, a tych dużych muzeów nowojorskich świat zasobów muzealnych tak naprawdę też będzie też Błasikowi pokazuje różnice w sieci zasobów muzealnych jak inaczej mogą wystartować duże muzea i pokazywać ściągać swoją uwagę przeciwnicy tych małych instytucjach mówi o tych, które w ogóle handlują działem sztuki tak tylko mówię w ogóle o instytucjach które, kto chociażby pokazują sztuka tak to nie jest to nie jest wcale takie takie proste, gdyż wydawało, że to jest tylko kwestia zastrzyku finansowego możliwości nowego rozruchu może to potrwa miesiąc 234 to nagle okazuje, że część artystów związana z mniejszymi galeriami będzie chciał przejść do większych, żeby miał szansę, a także ten ruch też w takim wieku być zniknie bardzo, ale popyt na świat się tu jest bez względu, że sztuka nie świadczy jest względnie dobrze, ale artyści, którzy są reprezentowani przez małe galerie myślę, że z tak chcą przejść do większych galerii zawsze tylko pytanie czy większe, ale chcą brać, ale będzie, ale to będzie też tak tak skutkowałby będę mógł całkowicie inaczej budować relacje między nimi tak to jest postawa problem dzisiaj w Polsce proszę zobaczyć też się mówi tak tak bardzo prosty sposób, że rynek sztuki w Polsce świetnie wygląda, że nie ma żadnego problemu, ale ten rynek sztuki utożsamia się rynkiem aukcyjnym niestety tak tutaj myślimy o tym, rynku pierwotnym od rynku galeryjnych i ten rynek galerii bez takiej bezpośredniego kontaktu no bo nie będzie dobrze funkcjonował możemy sobie opowiadać naprawdę bajki o tym, że świetnie będzie zawsze online jesteśmy w stanie dobrze dotrzeć porozmawiać ściągnąć swoją uwagę zarówno sprzedaży dzieł sztuki toby się kupował tylko od jpg tak naprawdę też inne całkowicie obcowanie niż wtedy nie ma szans w ogóle obejrzeć dają szansę posłuchać o sztuce dotykamy takiego ważnego w moim przekonaniu problemu, że oto dzieło sztuki w przestrzeni fizycznej i całkowicie inne jest inna niż niż dzieło sztuki tak wydawać wydaje się, że to jest oczywistość, ale do tego jeszcze do 31 taki taki ważny element że na patrzenie na sztukę trochę jest takim aktem wspólnotowe, nawet jeżeli ja swoje muzeum sam przed dany dzień to widzę dziś widzę kątem oka kolejną osobę, która też na coś na coś ogląda też całkowicie inaczej to odbieram siedzę w domu klikam i przesuwają się tylko tych obrazach są też osoba, która właśnie staje moim polu widzenia jestem zirytowany żelbetowe do pana Tatry celebrytą także to znaczy także wszech także wszyscy biegają dziś pan paszport stanowili nie tak chodzi o to, że ktoś nie mówi chodzi o to, że stoi pani patrzy na obraz i wtedy zawsze ktoś, kto też chce także przed panem staje w 23 tak, a to jest idealny akt wspólnotowy tak jakby nie patrzeć to idealna wspólnotowym przeznaczy dzisiaj się odwiedzać wirtualnie muzea albo robi się na straszliwe rzeczy elektrycznej instytucja również, że to znaczy przynoszą te obiekty nagle jakieś takie opisanego w ogóle wnętrza powierzają tak w takim taki wirtualny bez uzgodnienia do tych sal sal wystawowych to tak naprawdę ukazuje nam tylko różnica w skali danych obiektów, ale widzi pan można spożyć w ten sposób, że jest to jakiś pozbawienie nas środowiska naturalnego tak jak jest, ale także, jakim jest muzeum, ale można zadać pytanie panie profesorze, kto zadekretować, że środowiskiem naturalnym dla tych obiektów jest galeria albo muzeum na szczęście nikt no właśnie może to jest tak oczywiście można się zastanowić nad zaletami wadami oglądania sztuki w internecie przecież 1 z wielu z większych korporacji globalnych nie zmieniajmy w następstwie część sztuki przenosi w zakresie, robiąc zdjęcia skany bardzo precyzyjny wskazać można tam nie ma, ale fragment każdy fragment Zobacz gigantyczny powiększeniu znowu można sobie zadać pytanie czy to jest dla tego obiektu dobrze źle czy liczyć się tak powiem spojrzenie na całość czy liczyć się poznanie detali pewnie na każde z tych pytań będziemy mieli inną odpowiedź albo powiemy sobie na to, że to to zależy, jeżeli jesteśmy widzę to może lepiej na to spojrzeć w całości, ale może, jeżeli jesteśmy historykiem sztuki albo w naukowcem, który i śledzi historię pociągnięć pędzla dane artystki artysty to Noto może to inna opcja odpowiada galeria to przecież także światło to miejsce, w którym ta praca zostanie powieszona są Galery, które robią to świetnie są Galery, które robią to gorzej może to też pytanie o to czy nie czas trochę nie z własnej woli na zmianę środowiska zamożnego wręcz tak tak czy oczywiście można potępiać w czambuł ale, ale ja nie potępiamy nie leży gdzieś, gdzie będzie ta tęsknota ja mam taką tęsknotę tylko, że jestem chorujący jestem z takiej opcji za rynkiem sztuki, mimo że się bezpośrednio tylko w ich nie zajmuje też taką cenę jeszcze w czasach przed setką żydowskich to przyjeżdżałem niedaleko muzeum w w sobotę byłem mówi Adam w Poznaniu setki razy i mówię na chwilę Wajda wejdę tylko zobaczy 1 rzecz, która nagle przypomniała wrócę i zobaczy tak mam albumy pełne tego mam mam pewne, ale chciałem wejść zobaczyć no obiekt należał już połowa myślała z osób pilnujących ja pewnie znowu przygotowuje jakąś straszliwą rzecz znowu nastąpiła jakaś kradzież zje pozwala robić, ale wyszło na to inaczej, jeżeli spojrzymy, jeżeli pozostaniemy przy tym naturalnym środowisku dla obrazu, jaki jest galeria np. obrazów rzeźb to musimy sobie zdać sprawę z tego, że część tego zasobu jest dla nas niedostępna, bo albo socjalny albo obrazu jak widzą albo 90% albo wiszą na ścianę jak to albo sejfach uznanych bogatych albo są w raportach, więc to pytanie właściwie przodkowie mogą się pojawić w jaki sposób dotrzeć do prac, których nigdy nie będzie mieli okazji zobaczyć, bo są za drogie, bo pojawiają się w naszym kraju w naszym mieście raz na wozie raz albo w ogóle tak, bo właśnie za drogi, żeby ubezpieczyć rzeczywiście tak dalej tak dalej w jaki sposób mieszkaniec Oceanii ma zobaczyć Damęz gronostajem bez pojawienia się gdziekolwiek dzisiaj jest sprzedać chyba także coś nie cały czas z nami jeszcze dopiero świeżo muzeum na otwarte także jeszcze jest to pytanie oczywiście można się zastanowić, jakie są wady tych rozwiązań, ale być może też są zalety to trochę jak z globalnym ociepleniem same zalety jak się okazuje tylko 2 rady to jest rzeczywiście także Róża, że już od tych źle w lesie mogą skończyć tak jak proszę pisać w tym czasie maili kontra to nie jest, by widz może tak pożyczyła ten punkt widzenia od osób, które mają więcej władz, bo w tym mylimy często tak będzie czy sztuka świat sztuki sztuka świat sztuki to troszeczkę się postawić czynie ustawić znaku za równością i bardzo często mówi Dariusz świat sztuki, które wspierane jest pieniędzy bez względu na to czy myśmy się sztuki takiej kupowanym tak rozpraw czy także takim klasycznym muzealnym, które po prostu potrzebuje środków na organizowanie wystaw itd. to był przyszedł taki moment, że ten świat sztuki przy tym rozwarstwieniu, który aktor występuje taki się stało za bardzo Macio ich i nieraz takie wydarzenia wojny jak rynkowi tak, by powodują, że świat sztuki też troszeczkę schodzić się tej artystach ich pozycji, żeby już nie może być wątpliwości tylko świat sztuki jako jako takie taka trwało tak recesję przecież też tak prawda tylko różnice np. jesteśmy co stanowi miarką, że uważa pan redaktor ciągle siedzimy w nowych w naszych nowych badań w środowym w nowym Jorku luty Świt i zmarłym, chociaż właśnie nie padał oraz spadł w nowym Jorku tylko minęło parę tygodni zarząd w nowym Jorku nowojorczycy widzę ten okręt marynarki wojennej, a szpital wielkiej widzą już coś się co się zmienia i jakie jakim jak będzie dalej wyglądał świat no i co panuje panuje we wszystkich branżach panuje strach i tras powstaje pytanie jak dużo poziomu strachu jak długo się utrzyma jak będzie zmieniał tym samym świat sztuki nie sztuka, ale odpowiedzi na to pytanie dopiero po informacjach państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek który państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu świat sztuki, a nie tylko rynek sztuki, który jest częścią świata sztuki świat sztuki pokoi 19 czy darwinizm czy ewolucja czy zmiany czy powrót czy nowa jakość, a jest wciąż jesteśmy w nowym Jorku zostanie w tym wielką jesteśmy w sercu dziękuję, że nasze boje takiego mapowania pamiętam jak 1 z haseł w partii rządzącej, bo takie Polska sercem sercem Europy będzie się przedstawiał ktoś tam niżej jakie, jaką funkcję jesteście, bo takie mapowania, że to, że to nowy Jork jest sercem serce sztuki współczesnej to powstaje pytanie, kto z umysłem w takim razie, gdzie tutaj to blokować, a świat sztuki nie ma takiego pomysłu wiadomo jeżeli, jeżeli na wielkie serce to pewnik Toronto musiałby być w USA tak dziś czułem, że to jest w tym kierunku tak jesteśmy za czas Nowym Jorku nie chcemy przekraczać granicy trafić do do Kanady jest już sytuacja kolidował taka dosyć mocna znajdują się różne akcje, które ma punkt działa dziś to ma być odpowiedzią na coś jak pani byśmy rozmawiali z różnymi ludźmi to by traktowali różnie sztukę niektórzy tak przymiotników, by dokonanie, tym bardziej że tak sztuka jest demonizowanie na sztukę jest Polity zwana sztuka jest bezużyteczna niektórzy po jeszcze inni bardziej że, gdy dekadencki jeszcze nie jest dekoracyjna jeszcze inni rodzimi sztuka jest darmowa w taki sposób całkowicie na czym siedzi teraz jak wygląda sytuacja z Gowinem powiela pytano co mogą dać artyści tak pojawiają się takie takie pytania od osób, które w ogóle ze światem sztuki nie mają nie mają nic wspólnego oczywiście jest bardzo, ale pomysł w Polsce też bardzo wiele wiele pomysłów ja pytam, więc magazynów o sztuce szum zrobił taki krótki skutki Search, czyli co dzieje się z artystami w czasach pandemię przysłali krótkie albo firma swoje dzieła albo skutkiem krótkie wpisy takie opisy takie były aż 3 czy odcinki i myśląc o dzisiejszym programie pomyślałem sobie o kwietniu jesteśmy już w kwietniu w nowym Jorku jest kwiecień i jest od danych artystom 1700 billboardów cyfrowych do tego, żeby albo pomogli nowojorczykom w jaki sposób oczywiście wśród artystów którzy, którzy zamieszczają prace na wylotach są tacy, którzy myślą w kategoriach dodajmy otuchy społeczeństwo tak inni jeszcze myślą to uczmy społeczeństwo uczmy zasad związanych z przestrzeganiem higieny w czasach czas właśnie rynkowi 19 tak jeszcze inni doceńmy tych, którzy w pierwszym rzędzie walczą z z Gowinem jak, przyglądając większość tych tych tych billboardów cyfrowych z domu w głowie taki w taki artysta pochodzenia kubańskiego amerykański artysta, ale Rodriguez, który zrobił o formie wróci państwo później za zajrzeć oczywiście meta zrobi formie takich aniołów lekarzy taki atak na nazwisko unoszących się nad Nowym Jorkiem takim tekstem nowy Jork kocham was im, a dziś miałem z tyłu głowy tego artysty co wcześniej robi, jakie zrobiono dużo składek do Odry szpik do tańca do wielu innych czasach skupiał się na nasz zysk na Donaldzie Trumpie mamy mnóstwo takich okładek z Trumpem jak Tramp w momencie zaczął zdaniem wielu podpalać świat tak to prezydent Donald Tramp był zebrać taką głową palącą się wręcz w tym swoją czuprynę taką taką wgląd w charakterystycznym czerwonym krawatem i zobaczyłem jak zmienił się też w myśleniu w tym zakresie ten artysta co chciał dać innego, a w tym obszarze i dziś jak sobie tak tak spoglądam w ogóle na sztukę strasznie jest przykro że, że ten, że ta sfera ten świat sztuki szczególnie chodzi o Polskę, które nie nie ma w ogóle nie zna takim na taki poziom zabezpieczenia na taki poziom bezpieczeństwa często jak i bezpieczeństwa ekonomicznego tak bezpieczeństwa ekonomicznego w no uznawany jest przez wielu za w czasach, gdy za bezużyteczne ze smutkiem mówi, ale z takim rzeczywiście nasze się spotykam też na bieżącą mówi pan o tym, że artyści są uważani za bezużytecznych czy sztukę złożoność sztuka nawet nawet szerzej sztuka tak no ale można, by pewnie otworzyć drugi front tutaj powiedziałem naszej rozmowy, zostawiając zostawić na tym, że jeżeli faktycznie takie jest myślenie o sztuce w jakiej części społeczeństwa to, skąd ono się bierze i pewnie danie 1 odpowiedzi czy Polska 1 przyczyny byłoby nierzetelne się, że to są lata zaniedbania którymi pracowały zastępy tak to prawda i urzędnicy państwowi i edukatorzy różnie rozumiani sami artyści tak dalej tak dalej więc, a jednocześnie jest to przecież dziedzina, którą najłatwiej wyciąć wyrzucić z budżetu tak planowanych budżetów, jeżeli mamy recesję, jeżeli mamy jakąś trudną sytuację rynkową społeczną ekonomiczną no to na zaciskanie pasa oznacza przede wszystkim jak jakąś pozbyć jakieś właśnie części dotacji na czy wspierania artystów sztuk to, dlatego że artyści nie wyjdą na ulice, a jeżeli nie idą na ulice rozmach szalę grożą mała Tosia może nawet mało rozumianą często społecznie, bo to nawet tak jest tak jak chce też dom demonizować tak absolutnie, bo proszę państwa to się też zmienia tutaj było także sztuka też demonizuje politycy mieli tak dalej drogą nowi was kocha to rozumie to też takie nawiązanie do znaczka hasła taki, a serce en i gra tak tak kocham nowy Jork tak, a to, by nowy Jork także cienko, a także Wasko ta Biel i was ciekawe jak długo myślał artysta na tak wraz z terminową też zrobi taką 1 z okładek, gdzie zaczyna się odwrotnie niż niż u Darwina czy nie zaczyna się tam małpy człekokształtne tak jak pani o sobie Sapie tylko zaczyna się jego matka Homo sapiens sapiens późniejsza żona ma na samym końcu tego drugą stronę idącej tej piramidy, kto jest to taki konkurs powinien być w ramach audycji serio Owczarek jest na końcu Niechcę mówić sprawczej państwo znajdziecie na pewno nadal Rodriguez okładki no dobrze na pytania już jesteśmy ciągle w tym Nowym Jorku Nowym Jorku w kwietniu się znajdowaliśmy pytanie chronią my, bo to, by było zbyt proste pytanie bardzo będzie o kwiecień 2021 kwietnia 2022 co się zmieni się sztuki co pozostanie jak pan prorokuje jak pan nową z 1 strony świat sztuki, ale też rynek sztuki to jest przestrzeń, w której muszą być ludzie to tego nie da się szybko za pośredni, czyli nie da się tego uczy w surowicy tak tak zdigitalizowane zresztą nie ma sensu tak aukcja jest byłaby inną aukcję, gdyby tylko odbywało się tak jak powiedzmy portale aukcyjne na całym świecie, kiedy chcemy kupić nową parę butów tak dobrze przy ocenie towarzyszy nam to wszystko co jest wokół sztuki tak naprawdę tak to jest taki naród jest w procesie naj proszę panie najprostsza rzecz naj najmocniej utożsamiana zawsze ze światem sztuki poza słusznym tak, jeżeli kupię obiekty to oczywiście, że 1 z powodów to jest inwestycja to, że to jest artysta, którego dzieło na pewno tylko będzie więcej kosztowało w przyszłości tak, ale często kupujemy to obiekty nie są obrazem to może być przecież cokolwiek wtedy musimy dotknąć zobaczyć poczuć zobaczyć świetle przymierzyć, więc jeszcze tak ten kontakt jest konieczny i co to wszystko zniknie powróci tak ja nie chcę tworzyć takiego jestem daleki od pesymistycznych wizji ani z wiecznym optymistą jest wieczny optymizm co co do sztuki bowiem, że sztuka się sama zmienia przez to też zmieniają się artyści świat sztuki zmienia dlatego też nie patrzy na to ze smutkiem, że to zniknie może być ograniczona do dzisiaj przed widzę też tak było tam 0 przecinek 1,5 centa jeszcze mniej artystów było na tym w tym teatrze widzialnym tak reszta cała ożyła na granicy i to im się też granice on tylko na granicy w ogóle rozpoznawalności tego tak co ważne też też laty także doceniania tego, o czym wielokrotnie przecież rozpoznawalność jest ważna artyści zawsze się do tego przyznają niektórzy tak, ale tak jak myślę dla części w także polskich artystów zaczynają rozmawiać ze studentami, choć University artystycznych potem to co jest takim pierwszym naszym ważnym stopniu w karierze mówi chciałbym stanąć na schodach zachęty oczywiście nie schodząc tak tylko w związku ze swoją wystawą zajęcie także mają takie marzenia się w ogóle nie dziwią serię to serio serio ja tak jak powiedziałem rozmawiam z osobami, które i tak są tacy przyszli celebryci bardziej, że jeżeli nie to nie jest tak to jest też tak wybrali trudną drogę tak powiedział droga, która z, której bardzo dużo w absolwentów to czeka zarzuca pan zwróci nawet dość, że tam jest zhierarchizowana to jak to jest uchylnych zwane na jakich schodach najlepiej stanąć na tę na tych schodach, które jeszcze się nie wybudowały w MSR tak też czy też może na schodach zachęty jak drzewa których, budując model ceny rosły jak najdłużej od rozruchu nie będę się gryzą te są też rozpoznawalność to fast z patyczka wątek też jak scena ta jest bardzo mało miejsca, żeby tam się kolejna osoba pojawia to ktoś musi spaść, o której czas zapomnieć na chwilę, że to nie jest także że, że przerasta przerasta przerasta to scena się cały czas poszerzają się stawia coraz to na nowych rodzinnych Ano niestety to jest także to gdzieś ten gdzieś dziś ta walka o to rozpoznawane, którą to jest normalne, bo dzisiaj jest także artyści też sobie jakiś kontakt z publicznością realizują właśnie w systemie cyfrowym instagram bardzo pomaga często tak nie mówi do sprzedaży prawa do informowania o tym co co robią rzeczywiście tak większość artystów niezwiązana żadnymi galeriami jest oczywista tak no to jest oczywiste, ale nie dla wszystkich dla pana pewnie tak myślę, że nie dla wszystkich naszych słuchaczy są oczywiste, ale bez bardzo mogę także w Polsce bardzo mała grupa artystów oczywiście które, którzy są związane z galeriami reszta walczy na śmieciówkach w ogóle walczy bardzo panu dziękuję za tę rozmowę państwa gościem pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki zostawialiśmy gdzieś rozmawia będzie wyglądał świat sztuki nie tylko rynek sztuki, które z częścią tego świata jak może wyglądać świat sztuki no oczywiście to są zwykle takie takie trochę wróżenie z fusów może mocniejsze lub słabszej herbaty ale, ale lepsze niż wróżenie z jelit zwierząt nad grą nawiązujemy do jeszcze czasów podziela ich tak czy może jeszcze troszeczkę wcześniej też może z czasów powstania tej figurki z Willem dorsza ale, ale pewne zdarzenie głównych cech 3 dobrze dziękuję bardzo, panu informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
-
25:06 W studio: Piotr Kazimirski
-
38:28 W studio: prof. Waldemar Kuligowski
-
24:15 W studio: dr hab. Marek Węcowski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
08:29 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
11:23 W studio: Piotr Niemczyk
-
06:38 W studio: prof. Joanna Wibig
-
-
-
-
-
03.12.2023 19:00 Sprawy Różne50:26 W studio: prof. Andrzej Friszke
-
-
-
03.12.2023 21:00 Lepiej Późno Niż Wcale49:48 W studio: Bartosz Żurawiecki
-
-
03.12.2023 23:00 SexAudycja51:35 W studio: Patrycja Wonatowska
-
-
03.12.2023 18:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:24 W studio: Patryk Kniat
-
-
12:40 A teraz na poważnie13:19 W studio: Michał Wojnarowicz
-
-
-
-
-
10:00 OFF Czarek33:26 W studio: Krzysztof Izdebski
-
12:20 A teraz na poważnie12:52 W studio: Celina Maciejewska
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL