REKLAMA

Uczniowie nie wrócą do szkół do końca semestru

Połączenie
Data emisji:
2020-05-14 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Iga Kazimierczyk z przestrzeni dla edukacji dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o tym jak też w nowym reżimie sanitarnym będą wyglądały szkoły to znaczy w jaki sposób uczniowie do tych szkół mają po przerwie powraca, a w zasadzie może nawet nie tyle o tym, co o tym kto do tej szkoły wróci, z jaką wiedzą nabytą przez 2 miesiące Otóż właśnie to co najbardziej chyba powinno nas wszystkich niepokoić to są Rozwiń » uczniowie, którzy zniknęli z radaru rozmaitych powodów to znaczy ci, którzy mieli się uczyć przez internet tak jak w ogóle młodzież szkolna musiała się uczyć, ale tego nie robili to jest myślę zadanie dla systemu, które może się okazać rzeczywiście bardzo trudne zgadza się jest to zadanie dla systemu, które powinno być 1 z priorytetowych zadań, odkąd mamy nauczanie zdalne takie nauczanie odseparowana od od kontaktów osobistych z nauczycielem i minister Piątkowski był już kilka razy na konferencjach prasowych pytany o to sprawę jak ministerstwo planuje sobie z tym poradzić, bo w samej Warszawie zniknęło z systemu 600 uczniów, więc wyobraźmy sobie, że w skali Polski jest to uczniów dużo więcej niestety uwaga uwaga proszę państwa ministerstwo nie prowadzi takich takich baz danych i nie wie ilu uczniów zniknęło systemu, a minister wczoraj na konferencji zapytany o to co ma system stać faktycznie jak tym uczniom można pomóc w tej chwili powiedział dość powiedziałbym delikatnie mówiąc niegrzecznie o tych uczniach, że oni do tej pory wykazywali się dostateczną gorliwością i w zasadzie dyrektor powinien dopilnować tego, żeby ci uczniowie ci uczniowie uczestniczyli w zajęciach, więc problemu nie ma z drugiej strony możemy powiedzieć, że te 600 przypadków na Warszawę to nie jest aż tak bardzo duże, jeżeli uwzględnimy fakt, że uczniów samych podstawowych mamy 120 000 zgoda to nie jest rzeczywiście pan minister mówił wtedy, ale zdecydował ana większość, bo też takie sformułowanie, a nawet słabo przytłaczająca większość uczniów w tych zajęciach brało udział tylko to jest podstawowa kwestia to znaczy myślimy o uczniach jako grupie myślimy o większości uczniów jak spędzasz to będzie miał bardzo kontrowersyjne, ale większość uczniów to są uczniowie pełnosprawni, a mniejszość są uczniowie niepełnosprawni, więc na to w zasadzie może nie myślimy w ogóle o uczniach z niepełnosprawnościami, ponieważ oni są mniejszością tak czy jeśli minister powiedziałby coś takiego to byłaby gruba awantura natomiast w momencie, kiedy mówi o niektóre są wykluczeni z różnych powodów nie zawsze są ropą od związane ze sprzętem tylko być może ministerstwo nie dociera do tych uczniów są uczniowie, którzy są w trudnych rodzin mają trudne warunki nie mają wspierającego środowiska edukacyjnego dla niż 3 miesiące rozłąki ze środowiskiem szkolnym, które jednak stymuluje ciągnie do góry jest naprawdę tragiczną sytuacją minister mówi to jest mniejszość uczniów no tak to jest teraz dotknęła takiego problemu co robimy z może niezbyt licznymi w Polsce przynajmniej dotychczas statystyki o tym, mówiły, ale może też zacznie zmieniać tzw. Drapa autach, czyli tych, którzy wypadli systemu teoretycznie w Polsce właśnie ten problem nie był jakoś bardzo rozpowszechnione uczniów, którzy nagle przestawali chodzić do szkół, którzy nagle, jakby nawet w pewnym sensie Modlinie nie ich ich opiekunowie boginie dopełnić tego obowiązku kształcenia szkolnego teoretycznie to nie jest problem w Polsce szeroki, ale pytanie czy mamy metody na to, żeby choćby te niewielkie, ale jednak bardzo brzemienne w skutkach przypadki prawda to niewielka liczba jednak jakoś monitu monitorować zmniejszać przeciwdziałać temu zjawisku no właśnie niestety to się co się dzieje, dlatego że porządku może mówić 600600 uczniów w skali Warszawy to nie jest duża liczba, ale to jest 600 jednostek istnień ludzkich szewcy problemów i ze strony ministerstwa niestety nie widzimy takiego systemowego działania w jaki sposób tych u uczniów włączać oczywiście z 1 strony jest obowiązek obowiązek nauki do osiemnastego roku życia, ale nie sam obowiązek chodzi tu też powinien ten system wsparcia uczniów, żeby oni faktycznie nie porzucają szkołę to, że ktoś jest uczniem szkoły osiemnastego roku życia wcale też nie znaczy, że tym uczniem jest, bo można będąc w szkole też do niej nie chodzić też, bo faktycznie wypaść z tego systemu, chociaż formalnie się w nim jest, ale tutaj też nakłada się niestety problem które jest od lat nierozwiązany i od lat z tym nic nie dzieje Otóż minister minister Zalewska też była wielokrotnie wzywana do tablicy w tej sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów dla młodzieży, która rzeczywiście te w tej w tej sytuacji na faktycznie nie istnieje ministerstwo zaplanowało tutaj jakieś ruchy od przyszłego tygodnia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy mają, którzy mają orzeczenia i mają indywidualny program pracy w szkołach, niemniej przez 3 miesiące ten problem również nie istniał i teraz jego praca z tymi uczniami również nie wymaga bardzo dużo wysiłku to co usłyszeliśmy wczoraj nad na tej konferencji premiera i ministrów zdrowia edukacji to rozmaite formy konsultacji szkolnych dla uczniów, które będą tam po kolejną w kolejnych tygodniach udostępniane dla maturzystów dla 8 o osób usług rasistów oczywiście czy dla tych, którzy w tym momencie mam ten to największe wyzwania przed sobą dla pozostałych takoż natomiast nie usłyszeliśmy nic o otwarciu szkół i powrotu do o powrocie do szkół i w zasadzie dzisiaj prawie takie informacje być może tego powrotu w ogóle nie będzie to znaczy do końca roku 26czerwca szkoły jednak nie zostaną uruchomione no to jest podstawowy problem niestety, że nikt nic nie wie tutaj mówimy o bardzo ważnym słowie konsultacje i ja wielokrotnie też u państwa na antenie mówią, że do konsultacji aktów prawnych to jest szalenie ważna rzecz jeśli ktoś chce zmienić, jakiej rzeczywistości społecznej i tutaj dochodzi jakiegoś groteskowego zestawienia słowa z jego totalnym brakiem rozumienia i respektowanie, dlatego że prawdopodobnie udało nam się uniknąć sporej części problemów i zamieszania w szkołach, gdyby te akty prawne formowane przez ministerstwo były właśnie konsultowane z nauczycielami ekspertami, dlaczego nie z rodzicami to można zrobić bardzo krótki i sprawne sprawny sposób efektem jest to, że nie wiemy, jaki będzie też reżim sanitarny w szkołach nie wiemy, kiedy do szkoły rzeczywiście faktycznie będą będą włączone do pracy nie wiem jak faktycznie konsultacje mają wyglądać ręcznie mają do szkół przychodzi to ma być praca w małych grupach czy to ma być coś na kształt po słyszę też w tych słowach ministra taką intencję to może być coś w tym względzie plan, czyli że uczniowie pracują zdalnie, a potem też konsultują się z nauczycielem, ale jego pole do interpretacji z tak szerokie że, zarządzając placówką szkolną naprawdę w tej chwili nie bardzo wiadomo co się złapać w jaki sposób pracy teraz organizować pojawiło się już takie informacje w mediach one stop podał staje się Polska agencja prasowa też, że ma się za chwilę pojawić rozporządzenie mówiące właśnie o tym, że skały ze pozostaną zamknięte do końca tego semestru, czyli do końca roku szkolnego za ich mama jedzenia mamy mieć 4 tak miał trochę śmieje, bo szczyt niestety przyzwyczailiśmy do tego tylko tutaj standardy nam spadają to bardzo już przyzwyczaić do tego, że konferencja prasowa jest źródłem prawa i slajdy są źródłem prawa, ale te slajdy też zaczęły być i te konferencje zaczęło być niestety dramatycznie nieprecyzyjne to znaczy dyrektorzy prowadzący placówki przedszkolne czy żłobkowy to co prawda inne ministerstwo, ale faktycznie to jest to jest 1 ten sam organizm muszą w tej chwili przygotować jakieś wytyczne jest w zasadzie już koniec roku trzeba planować planować zajęcia na następny rok przedszkola planować rekrutację, a nadal nie ma podstawy prawnej natomiast już decyzje zostały przedstawione, więc sam fakt tego, że my czekamy po prostu jak Kania na deszcz na rozporządzenie w momencie, kiedy minister z premierem powiedzieli dość ważne rzeczy powiedzieli w Super nieprecyzyjny sposób jest czymś co wydają się w tej sytuacji najgorsze, bo to, że szkoły nie będą działały one nawet nich przedszkola szkoły w porządku niech to nie działa do do wakacji do do końca do końca roku szkolnego do końca sierpnia tylko to musi być jasne precyzyjne i my musimy wiedzieć w jaki sposób planować pracę w konferencji do konferencji naprawdę szalenie trudno, a jak poszło z uruchomieniem przedszkoli żłobków, bo to jest akurat w tym biegła tak jeśli chodzi o placówki, z którymi mam przyjemność współpracować lub też urząd wprowadzić to od też nie jest tak optymistycznie jak wyglądało to na początku to znaczy w momencie, w którym ministerstwa powiedział, że zdejmują ograniczenie działania placówek i placówki mogą być otwierane oczywiście chęć rodziców wysyłanie do placówek była ogromna włącza, którym rodzice zaczęli zaczęli bardziej interesować się tym tematem i czytali się dokładnie wytyczne GIS, które musieliśmy przedstawić w formie naszych regulaminów już ten zapał wysyłania dzieci do placów troszkę osłabł i Warszawa otwiera przedszkole zresztą też większość samorządów nie zdecydowała się otwarcie placówek w pierwszym terminie one są pomału otwierane otwierane teraz i zdecydowana większość rodziców jednak nie wysyła dzieci do placu 3 SA minister zdrowia mówi nie musi się nie wysyłajcie, więc tu też tu też jest trochę metoda rozpoznania bojem, dlatego że my w tych placówka Pach i będziemy trochę takim polem doświadczalnym dla szkół, które zaraz wystartują będziemy w praktyce trenować co zrobić w sytuacji, która będzie mieć chorego pracownika albo dziecko z gorączką kaszlem i będziemy dzwonić do sanepidu i pytać co robić, bo tak to zostało zapisane w procedurach dzwonić pytać poddawać się temu co sanepid zaleci liczyć na to, że ktoś odbierze telefon o to jest właśnie pierwszy problem i będziemy miały jakiś pomysł na to co wam powiedzieć dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji była z nami 1416 zasili informacji łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA