REKLAMA

Jak przygotować się na powrót do normalności, czyli na otwarcie przedszkoli

Rodzice w czasach pandemii
Data emisji:
2020-05-14 18:20
Czas trwania:
24:40 min.
Udostępnij:

Powrót dziecka do przedszkola, jeśli istnieje taka możliwość w naszym przypadku, to wcale nie musi być taka prosta sprawa. Małe dziecko musi ponownie zaadaptować się do zabawy i nauki poza domem, oraz do tego, że będą się one odbywały w inny sposób, niż dotychczas. O dobrym powrocie przedszkolaków autorka podcastu rozmawia z przedstawicielką przedszkola oraz z psycholożką.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pracujecie albo próbujecie pracować w tym czasie wasze dzieci bujają się na żyrandolu, zanim wykonać 1 czynność po drodze zaczynacie 5 kolejnych bez przerwy ktoś głodny albo akcji, a wieczorem nie ma nawet siły usiąść wygodnie fotelu mam tak samo jest się dowiedzieć jak przetrwać tak, żeby nie zaniedbać własnej pracy i edukacji dzieci i żebyśmy nie zwariować każdy zasobne i wszyscy razem rodzice w czasach pandemii w tym odcinku podcastu rozmawiamy o tym co można Rozwiń » zacząć przybliżać do normalności, czyli o powrocie do przedszkola o tym jak przygotować do tego dziecko i samego siebie rodzice w czasach pandę, który na karteczkach zapraszam naszym gościem jest pani Anna Baranowska prekursorka pozytywnej dyscypliny psycholog dzień dobry dzień dobry bardzo miło będziemy rozmawiać o powrocie do przedszkola o tym jak przedszkola mają zostać otwarte już mogą być otwarte, ale większość miast wiemy, że jeszcze się na otwarcie przedszkoli nie zdecydowała i czy to otwarcie przedszkoli w takich warunkach, jakie będą zgodnie z wytycznymi sanepidu czy to może być krok ku ku powrotowi do normalności jeśli już to będzie to bardzo mały krok ku normalności oczywiście jest to jakaś konieczność, na którą patrzymy z różnych z różnych perspektyw natomiast będzie dalej wymagało od nas bardzo dużo pracy relacji z dziećmi bycia z tymi dziećmi i wspieranie w całej tej sytuacji właśnie to wcale nie będzie tak naprawdę taki powrót do normalności tylko próba przywrócenia tych naszych dawnych, jeżeli jeszcze ktoś pamięta tak naprawdę dawnych dawnego trybu, bo te zasady dosyć restrykcyjne wydają się trudne do do spełnienia przynajmniej niektóre z nich mogą być bardzo trudne do zrealizowania przez same dzieci czy w ogóle dziecko przedszkolne zasady, które będą mówiły o tym, że trzeba zachować odstęp, że ewentualnie ktoś może mieć maseczkę rękawiczki to może jeszcze nie jest dla dziecka tak dziwne, ale jednak niektóre dzieci nawet boją się ludzi w maseczkach prawda, że dzieci też dzieci przedszkolne to są różne dzieci mogą być trzylatki, bo dziecko może być z grudnia prawda co innego dziecko w zerówce np. jak dzieci na to w ogóle mogą zareagować to będzie zawsze bardzo indywidualne prawda wszyscy znamy swoje dziecko i myślę, że możemy zrobić wiele, żeby je bez przeciw zrozumieniu całej tej sytuacji, dlaczego ludzie noszą maseczki, dlaczego co może być taki element tej nowej rzeczywistości, którego trzeba się bać to jest bardzo ważne, żebyśmy zastanowili się też nad swoimi obawami i lękami my mamy te lęki sami się zastanawiamy, kiedy wysyłamy dziecko do przedszkola co to będzie jak to będzie, więc dobrze jest najpierw zastanowić nad tym samemu ze sobą i potem zastanowić jak to wszystko opowiedzieć dziecku, żeby to było jak najprostsze jednocześnie najbardziej prawdziwe, bo dziecko wyczuje nasze lęki i nawet jeśli ono będzie mówiło, że boi się teraz pani boi się czegoś tak czytam czytam tego to z 1 strony oka i to może być dla nas informacja zwrotna, ale z drugiej strony to może być też to, że my po prostu podświadomie przekazujemy swoje lęki związane z całą tą sytuacją, więc na pewno bardzo dzieciom pomoże jeśli my się najpierw zastanowimy nad tym co my o tym, myślimy i też porozmawiamy z nauczycielami są daną placówką, bo podejrzewam, że każda placówka będzie organizowała swoje prace troszeczkę inaczej nas powinna interesować właśnie nasza placówka, do której wraca dziecko jednak z drugiej są to są panie, które dziecko teoretycznie zna to nie jest zupełnie nowy świat dla niego, więc ten świat będzie zmieniony dziecko musi się tego spodziewać się to wytłumaczyć też przyglądać się tak, bo są dzieci, które po prostu w domach już w tym momencie się duszą opadają siły, podając motywacji albo po prostu bujają się na żyrandolach, bo tak właśnie tak dosłownie właśnie tak jest bo jakby wiadomo rodzice mają do zrobienia to i to jeszcze tamto i to trwa tyle czasu, że już chyba przestaliśmy liczyć tygodnia tak naprawdę Fuck przejrzenie mieszkania na wszystkie strony, zwłaszcza te dzieci przedszkolne, bo przedszkolaka dzisiaj rozmawiamy to jest po prostu już taki moment, że one rzeczywiście mogą się troszeczkę może nie nudzić, ale no jest jakiś taki spadek na pewno na pewno słów mamy dzieci, które dobrze odnajdują się w takich pracach indywidualnych lubią rysować lubią sobie układać puzzle tak taki mają temperament, ale mamy też takie dzieci, które rzeczywiście potrzebują tego ruchu bardzo duża i my nie jesteśmy w stanie tego ruchu im zapewnić będziemy takie dzieci, które mają ogromną potrzebę kontaktów społecznych przyjrzyjmy się temu naszemu dziecku, czego ona potrzebuje, bo często jest tak, że to jest tak mówiliśmy o tym, lęku, że to dziecko, które będzie taki troszeczkę bardziej introwertyczne ono może nie potrzebuje właśnie tej pani możliwe, że się nawet bardziej wystraszy niż to dziecko, które jest takie bardzo energiczny potrzebuje przestrzeni będą na pewno panią w maseczce w ogóle nie zwrócił uwagę swoją panią, że możemy po prostu my ten swój własny lęk czy niepewność to co do tej decyzji po prostu, jakby przenieść na dziecko tak jak i w na dobre, czyli rodzice muszą się zastanowić nad tym, czego tak naprawdę chcą i co myślą, a czy powinniśmy w ogóle dziecko to zapytać myślę, że najpierw musimy znać siebie i wiedzieć, jaką mamy decyzje do podjęcia, dlatego że będą takie sytuacje, kiedy po prostu potrzebujemy wrócić do pracy i tutaj nie ma przez inne pytanie dziecka zdaniem Szcze ne będą takie sytuacje, kiedy potrzebujemy psychicznie puścić dziecka, bo one właśnie z tym dzieckiem, które potrzebuje ruchu i na tym, że wandale już nam buja i dla swojego zdrowia psychicznego dziecka w biegu czujemy, że musimy to dziecko gdzieś na parę godzin jednak wypuścić do większej przestrzeni, żeby ono mogło to swoją energię, a zużyć najpierw my dorośli musimy wiedzieć, jaka to jest decyzja możemy pytać dzieci to on myślą o powrocie, ale nie stawiajmy ich przed taką koniecznością podejmowania decyzji, bo to jest, bo to jest dorosła decyzja w tym momencie co by pomogło się oswoić albo jak myślę jak to będzie, a może my z nimi rozmawiać o całym procesie powrotu do przedszkola jak to będzie wyglądało no właśnie jako tym porozmawiać jak ja jak to trzeba tak naprawdę będzie na nowo wytłumaczyć sytuację w pewnym sensie, bo nie wracamy do normy, ale z drugiej strony to norma będzie wyglądała i to wręcz no dosłownie mówiąc wizualnie będzie to wyglądało zupełnie inaczej oczywiście, że tak, więc najpierw my sami musimy mieć te informacje od nauczycieli od naszego przedszkola i to jest bardzo ważne, żebyśmy sobie to nie dbali nie zastanawiali się tylko, żebyśmy rzeczywiście wiedzieli jak to będzie wyglądało krok po kroku od rana do czynienie, do której tam godzinę i to konkretnie nasze przedszkole, jaką będzie zorganizowane i wtedy możemy o tym, porozmawiać z dziećmi czy dzieckiem natomiast myślę, że warto spytać przedszkola jak będzie wyglądał proces przestrzegania tych wszystkich standardów prawda gdzieś czytałam, że w przedszkolach nie będzie zabaw wymagających dotykania się jako z 1 strony rozumiem natomiast z drugiej strony dla swego poczucia bezpieczeństwa ja bym chciała wiedzieć czy te standardy, które zapewni przedszkole są zgodne z moimi oczekiwaniami tak dopiero podjąć decyzję o tym wszystkim i np. palaczy, że porozmawia właśnie na nowo wytłumaczyć, że może co czas jest cały czas jest stan epidemii jest skoro nie zostały dzieci też w różnym przedszkole ma akurat tak duże różnice wieku, które są jednocześnie bardzo dużymi różnicami w wymiarze rozwoju prawda i zacząć od wieku ta rozmowa musi po prostu wyglądać inaczej być dostosowana językowo musimy mówić jak najbardziej prawdę naszym dzieciom, czyli postarać się posługiwać takimi formami, które będą dla tego konkretnego naszego dziecka w miarę zrozumiała nie możemy posłużyć się film mamy już klasyka gatunku było sobie życie, żeby pokazać co to w ogóle jest jak to no właśnie działań, żeby odświeżyć przy okazji również ten serial, ale dokładnie, żeby dziecko było w stanie sobie to jakoś wyobrazić jeśli chcemy, żeby dziecko naprawdę zrozumiało to rozpisanie pewnych zasad form jakiegoś planu rysunkowego, czyli możemy to omawiać ale, ale rysujemy tak jak potrafimy to mogą być 3 kreski tutaj w ogóle nie mają znaczenia żadne zdolności równie źle, ale chodzi o to, że dzieci to pamięć krótkotrwałą mają naprawdę krótkotrwałą one potrzebują mieć unaocznia one przed sobą jeśli chcemy, żeby one pamiętały o zasadach to co musimy dać coś do czego one będą mogły wracać czy jakiś rysunek to ilustracje tych zasad pewnie bym zrobiła jakiś kilka punktów po prostu kilka rysunków po drugie, zaangażowało dziecko być może już w domu np. do grania tych zasad także, by nosi jak oswoiła za to ćwiczyć po prostu liczyć tak, bo na misiach albo na zabawkach albo na jakiś takich przyjaznych rzeczach to sprawi, że ona sobie o swoich sytuacji, chociaż trochę bardziej i nie będzie tak bardzo zaskoczony tym co się będzie działo w przedszkolu tylko to już będzie jego poproszę jeszcze mieć tutaj też tak ma maseczka ma i tak jak pani dziecko nie musi np. to było bardzo pomocne, a co np. jeśli jest starsze rodzeństwo, które jeszcze przynajmniej tym pierwszym tygodniu nie musi wracać do szkoły jestem rolnikiem zawsze mówienia prawdy i tego co co państwo uważacie za ważne tak, czyli tak jak pani powiedziała tak szkoły jeszcze nie pracują będą pracować później, a starsze rodzeństwo uczy się w domu, a ty masz taką okazję, żeby wobec dziećmi, czyli pokazowe to pozytywną stronę całej sytuacji w miarę możliwości, żeby też zwrócić uwagę, jakim językiem mówimy do dzieci często popadamy w taki właśnie czarnowidztwo poziomie to straszne coś tam się będzie działo, że uważaj czyli, żeby przekazywać zasady, ale tak jak uczymy dziecko przechodzić przez ulicę to nie straszy za każdym razem jak to będzie strasznie jak przejedzie samochód prawda w normalnym życiu takim bez Korony wirusa mamy też dużo zagrożeń którymi żyjemy cały czas, a jednak uczymy dzieci bezpiecznych zachowań tu nie wolno wychodzić trzeba uważać prawda, ale traktujemy jako coś normalnego i starajmy się mówić o tym, zagrożeniu jak oczyść i w podobnym językiem, a może nawet ten starszy brat albo siostrą mogliby całkiem pewnie szczerze wyrazić taką opinię, że oni bardzo chętnie wrócili właśnie do swojej szkoły do swojej grupy do klasy, że drogi, żeby się chętnie zamienili to może też podziałać troszkę motywująco na pewno proszę powiedzieć na co powinni tacy rodzice jeśli się zdecydują posłać dziecko jeśli w ogóle to dziecko dostanie po grób mają być też mniejsze czy jest coś co powinno zaniepokoić co na co zwrócić uwagę jakby, spodziewając się, że być może to byłby pomysł i o czym wtedy pamiętać kier powinno się zapalić czerwona lampka po takim powrocie na pewno wszelkie zmiany w zachowaniu, które są troszkę bardziej długotrwałe tak, czyli ma nasze dziecko nie wiem znowu budzi się w nocy, czyli czy MAK regres związane z potrzebami fizjologicznymi pytanie, jakie ja czy nie czy to jest kwestia 12 dni tych zmian na psyche społecznych takich not oferowanych przez nas czy to jest kwestia np. tygodnia, z jaką chęcią idzie do tego przedszkola czy niechęcią prawda, więc obserwujmy to wszystko co się dzieje, a bierz pod uwagę swoje myślę, że to jest bardzo podobna sytuacja mieliśmy podczas adaptacji do przedszkola prawda mamy znowu jakaś adaptacja do nowej sytuacji teraz nowe wymogi będą ostre slogany one po prostu każda nowa sytuacja będzie u nas wzrosła też przecież powodowało jakiś większy strach, więc dzieci w tym okresie będą potrzebowały bliskości przytulenia nazywania tych emocji mówienia o kraje rozumiem jesteś zdziwiony tym, że jest inaczej może być zaskoczony i może też czerpać przyjemność zbycia z kolegami dzięki temu, chociaż jest inaczej, czyli starajmy się w miarę łagodnym językiem takim właśnie też nie powodującym histerii, że jej trasy strasznie potwornie tylko tak spokojnie i jednocześnie nazywać to co się może dziać z dzieckiem, dlaczego nasze może bać, bo dzieci jeszcze nie potrafią w tym wieku same za siebie powiedzieć o emocjach o rzeczach, które się z nimi dzieją, a mogą bardzo bardzo tego potrzebować i to się będzie przejawiała słów trudnych zachowania złoża Szach atak histerii różnych emocjach, które będą uczyć dzieci nieposłuszeństwo je takie natężenie trudnych trudnych zachowań zawsze sygnałem większego stresu dziecka i to wymaga po prostu nasze i obecności, a niekoniecznie takiego rygorystycznego nie wiem czy się teraz tak nie zachowuj i tak część lepiej tak tak wyobrażam sobie niektórzy mogliby chcieć reagować lepiej powiedzieć, że masz prawo tak zaraźliwy, że rozumie swoje emocje da lub swoją reakcję i tak zrobi może wynikać np. to wynika z tego, że dzieci będą oczekujesz od dzieci żony będą się bardziej pilnować i potem po prostu następuje taki rodzaj rozładowania tego stresu i dzieci to jest w ogóle dobry sygnał jeśli one rozładowują stres rodziców, bo to jest informacja, że nam ufają one przynoszą swoje emocje do nas do jakiegoś takiego bezpiecznego miejsca warto być po prostu na to przygotowanym, że to nie jest teraz coś osobistego takiego przeciwko nam tylko to jest dla nas informacja, że dziecko przychodzi jakiś proces tak jak proces adaptacji w przedszkolu, kiedy my rozumiemy, że to może być trudne dla dziecka tak teraz weźmy pod uwagę nazywajmy po blisko dużo bliskości dotykania przytulania w domu, tym bardziej że w przedszkolu tego będzie mało jak ta nowa rzeczywistość będzie wyglądała w samym przedszkolu słuchacze naszym gościem jest pani Katarzyna Bartkowska nauczycielka przedszkola na Ursynowie i rozmawiamy o tym jak wrócić do przedszkola i czy w ogóle wracać pani Kasiu, wracać posłać dziecko przedszkola w tej sytuacji w tych okolicznościach to bardzo trudne pytanie i zdecydowanie trzeba zadać rodzicom każdemu z osobna, bo sytuacja rodziców jest różna niektórzy rzeczywiście muszą wrócić do pracy i nie mogą dłużej opiekować dzieckiem w domu nie mogą pracować zdanie natomiast, jeżeli niektórzy się wahają no to muszą rozważyć również właśnie w swoim domu czy są na tyle już nastawieni, że nie obawiają się tego jak dziecko będzie w tym przedszkole funkcjonowało, bo to na pewno nie będzie takie samo przedszkole jak jak było bardzo dużo zmian oczywiście to jest decyzja, którą rodzice muszą podjąć również w związku ze swoją pracą zawodową, bo tak naprawdę o to głównie chodzi ostatnio rozmawiałyśmy w naszym podcaście wcześniej o domowym przedszkolu, ale przy przedszkolaków powiedzmy sobie szczerze zdalnie tak naprawdę nie da się pracować można kłamać atakować wieczorami albo gdzieś między czasie coś zrobić, ale taka praca zdalna jest niemożliwa rzeczywiście mija już wiele tygodni i po prostu, jeżeli pojawi się taka możliwość też nie każdy dostanie prawda, bo te grupy będą mniejsze, a pani doświadczenie w pracy z dziećmi też pewnie z różnych okoliczności z różnych sytuacji, ale takiej sytuacji takich okoliczności jeszcze nie było pewnie zdarzały się sytuację jakiś tam np. fałszywy alarm gdziekolwiek był i każdy jest przygotowany po wszystkich ćwiczeniach zaleceniach itd. na takie sytuacje awaryjne, ale to jednak będzie w pewnym sensie sytuacja ekstremalna i dla personelu i dla dzieci, choć być może dla samych dzieci troszeczkę mniej zależy też, o której grupie wiekowej mówimy prawdę, bo w przedszkolu ta różnica też w odbiorze no będą inne w zależności od tego, które to są dzieci w jakim wieku jak pani doświadczenia przy pracy z dziećmi w różnym wieku w różnych sytuacjach w różnych okolicznościach jak pani myśli jak same dzieci odnajdą się w tych w tych nowych zasadach i w ogóle będzie można one będą w stanie przestrzegać tych wszystkich za jak dzieci będą się tu w przedszkolu to bardzo zależy od tego jak rodzice podchodzą do domu do sytuacji, która obecnie jest prawda sytuacji epidemii lub w domu rodzice zachowują się też spokojnie wychodzą normalnie z dziećmi i zgodnie z tymi zasadami na spacery do sklepu wiem, że niektórzy zaczynają się spotykać z jakimiś kolegami koleżankami z takim bardzo ścisłym gronie bez przerw na powietrzu tak na powietrzu i grają wspólnie w piłkę, więc myślę, że ci rodzice są zdecydowanie bardziej gotowi na to, żeby właśnie posłać swoje dziecko do przedszkola, bo jak jest gotowy rodzice jest gotowe dziecko, bo to jest tak szybko też taka sytuacja, do której rodzice tak naprawdę muszą przygotować dzieci, ponieważ te zmiany rzeczywiście jest tak dużo, że rodzice muszą dziecku najpierw w domu przekazać, bo ma oczywiście będziemy w przedszkolu od tych zmianach dzieciom mówić dalej i będziemy utrwalać będziemy zawierać dwu głowę umowy zasady, których trzeba po prostu przestrzegać, bo takie są teraz ze reguły prawda żeby, żebyśmy my w przedszkolu wszyscy byli bezpieczni natomiast właśnie czy dzieci zachowają tę odległość izolację taką od siebie no to ja odpowiem, że nie boja wiem, że mnie po prostu się nie uda, mimo że będziemy starali się przestrzegać tej odległości między nimi tak podczas wspólnych takich zabaw i będziemy oczywiście rozmawiać będziemy też czytać to sobie opowiadać jesteśmy w stanie zachować odległość przy stoliku natomiast najtrudniejsze będzie to momencie zabawy swobodnej zabawy właśnie zarówno sami jak i zabawy w ogrodzie wymaga też takiej samokontroli, której dzieci, ale do tego stopnia nie rozwinęły co innego na świat też ja patrzę po po dzieciach, które są w wieku szkolnym i one wiedzą o tym, mają świadomość, że tak trzeba, że trzeba ten dystans, bo z tymi kolegami jednak się na nawet w parku tutaj gdzieś na osiedlu dzieci spotykają nawet przypadkowo wiadomo jak się spotkają to trudno porozmawiać prawda, więc w pewnym momencie się pojawia to przypomnienie, że to się trzymajmy na dystans, ale nawet takie dzieci o tym, zapominają, więc te młodsze, której no aż tak mocno sobie z tego sprawę zdawać nie będą to trzeba się z tym liczyć po prostu tak to jest sprawa, której po prostu nie przeskoczymy taką daje takie pieniądze na czas tutaj teraz rozmawiamy wspólnie, żeby bardzo właśnie też przygotować rodziców na ten na ten powrót dzieci tak, bo jednak przygotowujemy ich dzieci a, ale też właśnie przygotowujemy rodziców muszą jak przygotować rodziców i właśnie poprzez to, żeby dobrze poinformować, jakie zmiany zostaną wprowadzone w przedszkolu, a zmiany są naprawdę bardzo duże, bo to nie jest tylko to, że dzieci nie będą mogły przynosić zabawki przed szkołą to wyznanie jest naprawdę nasza jedność lokalnej najmniejszą w zasadzie chyba tak naprawdę odczuwalna panuje odwołania może jak dzieci na początku usłyszą będzie to dla nich przykre, ale tak naprawdę może już zapomniały już trochę o tym, przez 2 miesiące tak naprawdę to jest prawie po wakacjach przecież tak, ale teraz proszę sobie wyobrazić wiele dzieci przyjdzie do swojego przedszkola, ale pójdzie do zupełnie innej grupy będzie miał zupełnie inne panie, ponieważ zawęża praca przedszkola została także organizowana, żeby właśnie była zgodna z tymi wytycznymi poza tym tak naprawdę nabór do przedszkola Groupe będzie robione co tydzień, a tydzień u dzieci mogą dochodzić mogą odchodzić rodzice tak naprawdę będą się co tydzień taką ankietę deklarację złożyć pan im dopiero na podstawie tej ankiety będziemy robić przydziały do grup do pań myślę, że taka 1 z trudniejszych z tych mniejszych zmian, ale powiem jeszcze o zmianie treść na samym wejściu spotka dziecko rodzice nie mogą wejść do przedszkola żegnają się przy drzwiach tam jest pani, która będzie czekała na mnie i odprowadzała do szatni u do sali do swojej pań będzie też tak, których rozłąka była trudna prawda te młodsze dzieci rzeczywiście może być dla nich trudne albo wręcz może morze może tylko 4 trochę prościej udzieli, które miały do tej pory no trudności z rozstaniem się z rodzicem w każdym przypadku może być inaczej takie dzienne powinien o tym, dziecko nie będzie zaskoczony w stanie prawda przed jak przedszkola z dołu będzie łatwiej może też będzie łatwiej, bo to wejście do przedszkola to też zrobiło coś takiego, że przedszkola wykorzystują swoje wyjścia ewakuacyjne, żeby jak najmniej rodziców dzieci gromadziło się przy nowym w drzwiach w związku z tym właśnie uruchomiono wejścia, żeby powiedzmy dzieci z pierwszej drugiej grupy chodziła od stron obrady np. a, a pozostałe grupy o wejście główne lub jeśli jakimś innym w zależności od tego, jakimi wejściami dysponuje przedszkole tak, bo każdy budynek jest przecież inne Panie Senatorze będzie w nowej sali z nowymi dziećmi w nowej grupie i może nie być właśnie jego panicznego na początku może także działać na drugi dzień dziecka rzeczywiście bardzo nie będzie chciało przez przedszkola po prostu nie będzie chciało 6 państw problem rodzice dlatego jak przygotuje uprzedzi się te wszystkie sytuacje w przekazie jako normalne, że w tej sytuacji po prostu tak jest tak być musi to myślę, że będzie wszystkim po prostu łatwiej czy trzeba też wziąć pod uwagę ten czas na oswajanie traszka ewentualnie dłuższy czy trochę jak po wakacjach w UB najważniejsze, że ta tak jak pierwszy dzień przedszkola albo tak jak powrót do przedszkola po wakacji czy samych zabawach i w tych aktywnościach możemy powiedzieć, czego nie będzie to znaczy, jaka będzie różnica pluszaki miały zniknąć, bo nie można ich będą tylko takie rzeczy, które można wyczyścić dobrze prawda zdezynfekować rynku w tym rzeczywiście wszystkie dywany wykładziny zabawki pluszowe przytulanki czy takie ocieplać sali właśnie chyba już zostały nawet w wielu przedszkolach usunięte, a dodatkowo książki gry układanki puzzle będą ułożone już poza zasięgiem dzieci, a naprawdę dzieci będą miał w swoim zasięgu tylko plastikowe klocki to aż pogrupowane pewnie koszyczkach akredytywy obraża, bo staną przed tym dopiero za parę dni, że po drukujemy klatki, żeby jakąś partią bawiła się jednak grupa dzieci, po czym one będą dezynfekowane i będą kazano dzieciom inne placki po prostu, więc tak, bo ja też przypomina jeszcze jak to wygląda ile jest tych rozmaitych też drobnych zabawek nawet plastikowych całe kosze przecież wszystko Nisko no na wysokości dzieci, ale właśnie jest tego mnóstwo, więc chyba siłą rzeczy, żeby to w ogóle było technicznie możliwe do przeprowadzenia trzeciej, gdzie w przedszkolu zawsze były takie półki, na których były rzeczy, gdy umawialiśmy się, że te rzeczy można brać, ale trzeba zapytać panią, bo czasami to są takie za wypowiedzeniem dużo czasu pani wie np. że teraz idziemy do ogrodu albo będziemy robić coś innego, więc zawsze umawialiśmy, że na tej półce układy takie rzeczy, jeżeli chcecie coś z tego brać to trzeba zapytać no to teraz takie takie spółki właściwe będą wszystkie, że wszystko dzieci będą musiały zapytać tak naprawdę również kredki, które będziemy przygotowywać zdezynfekować cześć dzieci układać też dawać dzieciom jakieś głupa pojedynczo przy stoliku boom, czyli najważniejszą tak naprawdę rzeczą jest to, żeby jakiś rodzic będzie wiedział dokładnie jak to jego przedszkole będzie funkcjonować po prostu o tym, powiedzieć uprzedzić odpowiednio wcześniej tak jak uwag wygląda powrót do przedszkola Piszcie do nas na adres rodzice na opłatę kropkę sami rodzice w czasach pandemii podcast Doroty Czarneckiej w następnym odcinku będą rozmawiać o tym jakie skutki izolacja może wywołać u naszych dzieci co łatwo przegapić na co zwracać uwagę zachowanie dziecka do tego, choć do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RODZICE W CZASACH PANDEMII

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA