REKLAMA

ProteGO Safe, aplikacja anty-COVID 19: ważne deklaracje od ministra cyfryzacji

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2020-05-14 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
59:01 min.
Udostępnij:

W walce z pandemią koronawirusa pojawiło się z jednej strony mnóstwo ograniczeń, z drugiej: "tymczasowych" regulacji prawnych, które budzią wątpliwości nie tylko co do ich tymczasowości, ale wielu różnych celów, którym mogą służyć, celów zupełnie nie związanych z ochroną zdrowia obywateli. Wśród rozwiązań, które, słusznie, budzą wiele obaw i podejrzeń, są aplikacje, które mają pomóc nam samym, ale i władzom, w zlokalizowaniu osób, które mogą być zarażone i prześledzeniu, kto jest potencjalnie przez nie zarażony, bo niedawno się z nim kontaktowały. O to, co robią polskie władze w kwestii stosowanych w naszym kraju, i w Unii Europejskiej, rozwiązań w tej sprawie, i, po prostu - aplikacji ProteGO Safe Katarzyna Szymielewicz rozmawia z ministrem cyfryzacji, Markiem Zagórskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Witajcie mówiła Katarzyna Szymielewicz i jesteśmy spotka się praktyką 40 i nadal wersji zdalnej nad tym ubolewam, a więc poza studiem radiowym korzystamy z tych narzędzi, które mamy w domach co na pewno oznacza niższą jakość nagrań i usterki techniczne przepraszam za to dziękuję za cierpliwość dziękuję, że nadal słuchacze w na meczu gramy tak jak sytuacja pozwala sytuacja zmienia się, ale nadal tematem nr 1 w polityce nie tylko Polski pozostaje pandemia Korona wirusa Rozwiń » pojawiają się jakieś Iskierki nadziei na poluzowanie różnych ograniczeń, którym podlegamy z właśnie 18maja mają otwierać się otwierać się placówki edukacyjne, a więc coraz większe znaczenie ma rozmowa o narzędziach technologicznej niestety właśnie technologicznych, bo zadanie wydaje się opierać coraz mocniej tylko Polski rząd do tego, aby pomóc nam w tym przechodzeniu od stosowania społecznego do bycia razem znowu, ale inny sposób jestem sceptyczny wobec tego ile technologia może pomóc w zarządzaniu ryzykiem epidemii czy na, ale to od nas zależy ta siła wydaje się, że działa mocno na całym świecie zwróci się właśnie kilku technologii w nadziei na odzyskanie kontroli na jakiś powrót do normalności cokolwiek ktokolwiek przestał dzisiaj rozumiem, więc o technologii musimy rozmawiać o tym co dobrego nic złego może przynieść mogą przynieść takie narzędzie jak planowane przez Polski rząd protest w sejmie, a więc kolejna aplikacja, która już pojawiło się w sklepach Google i apu właśnie do do zarządzania ryzykiem zarażenia z 1 strony można pozwalać na to, aby zdiagnozować samodzielnie śledzić swoje symptomy w sposób dosyć bezpieczny narażające nas na ryzyko identyfikacji i taki, który robimy w zaciszu swojego telefonu z drugiej strony i na tej funkcji dzisiaj w tej rozmowie, którą za chwilę zapowie się skupimy, a więc śledzenie interakcji społecznych odtwarzanie tego kogo, a konkretnie, czyli urządzenie napotkałem w ciągu ostatnich 14 dni po to, żeby jeśli okaże się osobą chorą, żebym mogła łatwiej odtworzyć kogo się naraziła na ryzyko zakażenia takie aplikacje jak do tego Sejm powstają na całym świecie w najsłynniejszym przypadkiem 1 z pierwszych stresu gender, które pochodzi z Singapuru od tygodni też mamy otwarty kod tego narzędzia, którego różne rządy w tym Polski próbowało korzystać te narzędzia da się projektować albo w sposób scentralizowany, ale w sposób rozproszony ten pierwszy sposób budzi kontrowersje ekspertów, którzy troszczą się prywatność bezpieczeństwo, ponieważ zakłada, że w tej układance pojawia się centralny serwer coś kontroluje rząd sanepid ministerstwo cokolwiek, które z 1 strony zarządza i identyfikatorami, które generują podaż telefony i zmieniają się nimi przy każdym spotkaniu z drugiej zbiera informacje o tym jakie parę urządzeń pojawiło się w czasie zapisuje te pary i może potem odtworzyć sieć naszych powiązań społecznych może mówiąc najprościej ustalić kim się kontaktujemy, a nawet kim jesteśmy jeśli w grę wejdą dodatkowe dane takie jak np. numer telefonu albo numer numer pić jak inne identyfikator naszego urządzenia, a oto przy centralnym serwerze nietrudno dlatego wiele większą sympatię przez środowiska mi bliskiego, które zajmuje się ochroną danych osobowych i budzi wersja tego narzędzia rozproszona, w której nie ma centralnego serwera, w której telefony generują te identyfikatory niezbędne do do ustalenia czy się widziało czy nie oczywiście są przesyłane przez sygnał pilotów i a więc przekazywane drogą drogą cyfrową, a nie inaczej i zapisywane na urządzenia mogą być odbierane lokalnie na telefonach tam też analizowane czy spotkanie, do którego doszło mogło wygenerować ryzyko zakażenia i również alerty w sieci mogą być rozsyłane przez telefony bez tego centralnego serwera pośredniczącego i takie rozwiązanie ku zaskoczeniu wielu przyjęło promują od 10kwietnia 2 największe firmy technologiczne Google apu, które ogłosiły wsparcie dla aplikacji typu kontakt rejsy, czyli właśnie takich jak do tego Sejm, które mają odtwarzać nasze interakcje społeczne, ale tylko przy założeniu, że działają one model rozproszony, a więc bez centralnego serwera, gromadząc minimalnej ilości danych w sposób bezpieczny dla ludzi tak naprawdę uniemożliwiające ich identyfikację nawet jeśli dobry wejdzie jakiś umowny złośliwe rząd, który będzie chciał dowiedzieć się od nas czegoś więcej to po prostu technologicznie nie będzie możliwe taki klasyczny prawa i walizami to rozwiązanie budzi nadzieje tych, którzy w ogóle pogodę technologii w tej grze z epidemią jakiś nadzieje naturalnie stało się to większym udziałem stało się to dużym zwrotem akcyzy, które bierze udział Polski rząd Polski rząd początkowo promował rozwiązań scentralizowane, ale po ogłoszeniu Apple Google i po pierwszej burzy, którą w Polskim internecie wywołało skojarzenia z nowego narzędzia z wytycznymi ministerstwa rozwoju, które pod koniec kwietnia ogłosiło że, owszem, otwieramy sklepy i PE, ale będą limity dla ludzi, którzy mogą wejść i limity mogą być poszerzone zwiększony jeśli klienci będą korzystać z nowej aplikacji natychmiast pojawiło się burza dotycząca tego czy narzędzie będzie dobrowolne czy będą od nich uzależnia jakikolwiek społeczne społeczne konsekwencje dostęp do usług publicznych czy czy komercyjnych pod wpływem tej burzy rosnącego zamieszania wokół po pierwszej wersji narzędzie, które nie wzbudziło mówiąc najoględniej zaufania testujących i programistów ministerstwo 4maja ogłosił, że przychodzi bardzo rozproszone, a więc będzie współpracować z bublem i Apple to jest dobre wiadomości natomiast cała sprawa generuje mnóstwo pytań i natury fundamentalnej czy w ogóle powinniśmy iść tą drogą i właśnie tych pytaniach i tych wątpliwościach będę miała przyjemność rozmawiać ze twarzą tego projektu ministrem Markiem Zagórskim minister cyfryzacji, a to właśnie ten resort nadzoruje pracę dlatego Sejm promuje narzędzie i dzisiaj dla nas wyjaśni swoje plany zaprasza Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi Ewa Katarzyna Szymielewicz jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii to co dzieje się na styku tej technologii człowieka ponadto około 40 mam ten komfort, że nie wykonał do ustaw nie gadam z politykami, ale mogę zrobić coś ciekawszego mogę zajrzeć na zapleczu tych technologii przemyśleć to, skąd się wzięły co tak naprawdę zmienia w naszym życiu jak działają i rozmawiam o tym z ludźmi, którzy wiedzą wiedzą, bo badają wiedzą są praktykami i to wiedzą potrafią się dzielić technologie i człowiek człowiek i technologię czy na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacji do czego używa podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Panie Ministrze dziękuję bardzo, że nastał czas wiem, że nie jest łatwe w tych okolicznościach mamy go mało, a ja mam sporo pytań napędzający nas ciekawi wielu kwestii dotyczących podejścia rządu polskiego do do narzędzi technologicznych do walki z wirusem mam nadzieję, że najwięcej tych kwestii uda nam się dzisiaj naświetlić, a może zrobimy po prostu kolejną odsłonę spokojniejszym czasie, a przede wszystkim ja bym chciała zrozumieć powody logikę zmiany, którą ogłosiło ministerstwo 4maja wydaje się państwu bardzo ważny komunikat, który wedle, którego narzędzie o nazwie prostego USA, które zaczęło być stworzenie modelu hybrydowym, które część danych w efekcie wszystkie dane istotne dla państwa są gromadzone centralnie ma być przedstawione na model rozproszony, który przyjęła długo długo i po czy może pan wyjaśnić, skąd ta zmiana to przede wszystkim trzeba wrócić do samego początku to tak tak już tak nasz urok, że wszystkie te inicjatywy, które w Europie się dzieją w obszarze wykorzystywania technologii do walki z pandemią co nam się zdarza tak nie, dlatego że nie mam zresztą dlaczego, ale tak się zdarzyło, że jesteśmy jednymi z pierwszych różnych w różnych obszarach, kiedy przystępowaliśmy do do dyskusji na temat aplikacji, którą nazwaliśmy do tego on się nazywają różnie, ale powiedzmy, że kontach której, czyli takich aplikacji, które zapisują historię naszych kontaktów na urządzeniach tak naprawdę jedyne funkcjonujące dostępne rozwiązanie to rozwiązanie wykorzystywane w Singapurze pierwsze prace, które rozpoczęliśmy to były prace, które podjęła grupa programistów idea taką zgłosił Jakub Lipiński zaczęliśmy pracę w zasadzie tylko, bazując na doniesienia jak to mniej więcej może wyglądać w którymś momencie doszliśmy do takiego do takiego stanu, kiedy nasze rozwiązanie to by to pierwotne nie było jeszcze gotowy był raczej cały czas bardzo luźnym projektem i się okazało, że Singapur otworzył źródło w związku z tym ustaliśmy proszę pamiętać, że my robimy narzędzia przede wszystkim z taką myślą, żeby maksymalny sposób móc wspomagać technologicznie proces proces walki z pandemią 1 z tych to może, czego to już w ogóle zaś, że 1 z elementów tej walki poza testowaniem poza budową całego systemu narzędzi takich jak wyposażenie respiratora itd. w najważniejszym elementem daje tego procesu walki walki skoro wirusem jest szybkie wychwytywanie osób, które miały potencjalny kontakt z osobą zarażoną albo mają objawy ich izolowania czy na tym to i tak w gruncie rzeczy cała cały ten cały ten proces polega czy szybciej takie osoby jesteśmy w stanie zidentyfikować w tym łatwiej jesteśmy czy szybciej szybciej też panujemy nad nad rozprzestrzenia się Corneliusa stąd lokalnym rozumiem, że przyjąć założenie, że narzędzia technologiczne pozwoli to zrobi nasz cel publiczny, ale bardzo nasze narzędzie techniczne posiadające tak także my założyliśmy sobie nie tylko zresztą my generalnie taka tendencja na świecie założyliśmy sobie, że narzędzie technologiczne może nam pomóc szybciej precyzyjniej wskazać takie osoby i objąć nadzorem sanitarnym czy też kwarantanna czy też zakaz izolacja czy też skierowanie na test generalnie chodzi o to, żeby zwrócić teraz wracam do tego momentu, w którym o, których pani prezes pytała czy, dlaczego tak to z pewnym czasie byliśmy aplikacja z jego polską gotową na stole, która zakładała model scentralizowany i postanowiliśmy nie otwierać drzwi, które już ktoś otworzył tylko spróbować ten model zaadoptować zresztą jak pani zresztą wie zaczęliśmy to adaptacje nie zasadzie kopiuj-wklej tylko na takiej zasadzie, że ten model scentralizowany jednak w naszym przypadku trochę mniej scentralizowany zmniejsza ilość tych danych od razu z założenia miała być przekazywana na serwer w związku z tym podjęliśmy prace nad modelem nad modelem opartym więcej na to rozwiązanie singapurskiej kilka dni później okazało się, że aktor długo ogłosili ogłosili rozwiązanie, które daje możliwości nie tylko łatwego budowania modelu zdecentralizowane ego, ale przede wszystkim masowość tego rozwiązania, bo tak we wszystkich tych we wszystkich tych wersjach tego tego projektu zarówno w Polsce generalnie wszędzie na świecie kluczem jest nie tworzenie aplikacji tylko dla wytworzenia tylko, że ona była skuteczna, a skutecznością z takim elementem podstawowym miejscu żona założył dało sobie zaledwie 213%, więc to są bardzo dokładnie tam, gdzie nas, więc jak na trochę wyprzedza też czy późniejsze pytania dlaczego, które mogą się prawo dlaczego, a w ringu, dlaczego giganci technologiczni, dlatego że oni poprzez to, że będziemy żony udostępniają narzędzia zadeklarowali, że udostępnia narzędzia część jest w procesie jeszcze o tym, opowiem współpracy oni dają narzędzia, które pozwalają nam wykorzystywać system operacyjny, którą tworzą do tego, żeby ta aplikacja rzeczywiście była interoperacyjność z innymi aplikacjami z nimi rozwiązujemy tym samym była stosowana na dużo większą skalę nie tylko zresztą w Polsce, ale generalnie transgraniczny, bo to jest 1 z elementów także pracy i założeń, które przyjmuje się na zawał jestem wierząca, a inny model prawa które, które nie tylko jego pierwotnej wybory to nie jest są jak rozumieć ta czy byłem tak no tak pierwotny model on zakładał on zakładał rzeczywiście co do samo w pierwszej fazie zakłada jakąś komunikację z serwerem, a dlaczego, dlaczego tak jest, że państwo przyjęliście takie założenie przyjęliśmy, dlatego że wydawało nam się wtedy nadal zresztą to nadal to poczuć się to poczucie we mnie przejmie osobiście głęboko głęboko ci, że 1 z elementów, które trzeba brać pod uwagę i ważyć racje między ochroną prywatności o tym, mówimy także pewna obietnica, którą dajemy użytkownikowi aplikacji z trudem dajemy obietnicę skuteczności, bo można ją na wiele sposobów prowadzi realizować na galę z 1 strony mamy osoby, która jest zarażoną, która może wysłać komunikat do do całej społeczności, bo tak tak ta aplikacja ma działać może, ale nie musi z drugiej strony mamy tych wszystkich, którzy oczekują, że aplikacja będzie dawała Inter komunikat ten komunikat jak najbardziej można wysłać przy stosowaniu modelu rozproszonego tak tylko, że przy zastosowaniu modelu rozproszonego wszystko bazuje na zaufaniu użytkowników aplikacji dalszy bieg, jeżeli pani Reda pan pani redaktor ani przez jest użytkownikiem tej aplikacji i czego nikomu życia okazuje się być osobą zarażoną tą modelu całkowicie zdecentralizowany i informacji i taki budujemy, żeby jasne, ale mówimy też tych wątpliwościach które, które mieliśmy i dylematach przed którymi stanęliśmy w takim modelu o tym czy wyśle komunikat czy nie decyduje 1 strona w tym przypadku pań albo ja, jeżeli jesteśmy po drugiej stronie mam cały szereg już cały szereg osób, które też czekają na tę partię w modelu centralnym, kto czeka modernizować guzik wcisnąć umowę, która od osób, choć w tym modelu tak w tym w tym modelu centralnym rozważaliśmy wtedy właśnie coś takiego, że ktoś inny w razie czego rozmów ten guzik wcisnąć wychodząc z tych wychodząc z takiego założenia, że często podkreśla, że my dajemy pewną obietnicę obietnicę, bo tak się umawia i to jest też także jak taką aplikacja tworzy rząd to to oczekiwanie skutecznej odbicia większego to też bardzo ważny wątek ale, żebyśmy nie zgubili pierwszego tak, ale czy idąc dalej tym tropem dostaliśmy dostaliśmy model dostaliśmy model, który daje największą będzie pozwala pan zrobić model centralnego, a więc tak naprawdę zostaliśmy postawieni mówiąc kolokwialnie trochę pod ścianą zwolnienie pani pewna pani prezes topnienie nie to zupełnie nie tak to nie jest tak zostaliśmy potrzeby bez zostaliśmy postawieni pod ścianą, bo nie mieliśmy w ogóle takiej intencji 2, że musimy coś koniecznie robić modelem centralnym uznaliśmy, że w sytuacji, w której mamy rozwiązanie, które gwarantuje powszechność jednocześnie czy jeszcze raz wrócę tego byśmy kilka elementów takich kluczowych przy podejmowaniu decyzji pierwszy element to powszechna pierwsza rzecz jest powszechność drugi jest skuteczność trzeci test prywatność, więc mamy 3 komponenty dobra do wzięcia pod uwagę to duża powszechność przy poszanowaniu praw prywatności powoduje, że skuteczność może być większa dzięki Towarzystwu, że brak zgłoszenia dwoje w 22 dzięki trwa zmienia to są obietnice na razie prywatności w tym sporze gwarancji prawda możemy zagwarantować i tak, ale też opiekują się jak ja mówię od pełna pełna zgoda natomiast mówi o tym, bo cały czas pani pyta o to dlaczego wybraliśmy taką ścieżkę śpiewie to nie jest tak, że zostaliśmy postawieni pod ścianą jest ciekawa jak w gminach wychodzi, więc szczerze jak jak czujesz się żadne negocjacje, jeżeli bandami Global my nie też powiem tak to wcale nie są negocjacje to jest bardzo oczywiście w tych pracach nie uczestniczył osobiście mam rację natomiast bardzo skuta partnerska współpraca, gdzie te, gdzie sugestie doświadczenia są bardzo intensywnie wymienione dzięki temu, że byliśmy 1 z pierwszych państw, które rozpoczęło prawe w Europie de facto na świecie rozpoczął pracę nad tego typu aplikacja jesteśmy w gronie kilku państw, które uczestniczą w tym procesie testowania wspólnie z zespołami długa i opla w związku z tym też mamy, więc wpływ na to jak niektóre rozwiązania są są przygotowywane rzeczywiście to dominująca dominująca rola jest po stronie tych wielkich zespołów, bo tam mamy kilkudziesięciu programistów, którzy nad tym pracuje tam należy się spodziewać jest to zespoły rozproszone na całym świecie składające się kilku, a może więcej tysięcy osób, które nad tym pracują to też ten element bardzo istotnego jeszcze raz powtarzam nie chodziło o to, żeby mieć aplikacja dla posiadania nam chodziło o to, żeby mieć narzędzie, które w tym procesie będzie maksymalnie skuteczne i czym, więc alergia to co do 3 powstała to co powtarzamy powtarza wielokrotnie powszechność skuteczność jest powszechność zintegrowanie się z rozwiązaniami wbudowanymi nataką skalę które, jeżeli będą wykorzystywane będą wykorzystywać będą bazowały na tych na tym co zaoferuje w ogóle to jest wydaje się w tej w tej sytuacji bardzo istotne, tym bardziej że patrzymy też na to co robią inne państwa to te wszystkie przychodziły bardzo podobną podobną ścieżkę od takich modeli gdzie, gdzie pracę, gdzie były podejmowane działania na własną rękę przykład jeśli są one funkcjonują w wielkiej Brytanii przy opublikowano aplikacje model zdecentralizowany, po czym na tych nie chcę być natychmiast, ale nawet nie zakończono w zasadzie testów które, które na 1 z wyspą zaplanowano już podjęto decyzję obudowie drugiej aplikacja bazujące na model zdecentralizowany we Francji teraz prezydent jest Lądek takie mieszane ważne ważne tylko okręg pan już wspomniał jest zaufanie ludzi tutaj o oboje tego co słyszę widzimy podobnie 1 jedno 1 nogą tego projektu jest powszechna, którą może zagwarantować mogą warto wspólnie jak i apel jako dostawcy systemów operacyjnych, ale drugą nogą muszą być użytkownicy, którzy ten guzik na swym telefonie cisną i zechcą jakikolwiek aplikacja korzysta tutaj jak sam pan podkreśla kluczowe jest zaufanie wokół projektu dlatego też pojawiło się wiele wątpliwości z ważnych również jest trybem pracy z tymi zmianami założeń w tym momencie z tego co państwo zgłaszacie w komunikacie, którą podziękujemy potem podczas nie musi stać jego szczegółów jak komitety z 4marca przez 4maja, jakie założenia są UE są zgodne z RODO są bardzo sensowne mówimy o prawa i partii za minimalizacji danych zgromadzeniu w zasadzie wszystkiego w sposób zdecentralizowany, a więc bez centralnego serwera, który mógłby narazić ludzi na na ujawnienie ich społecznych sieci społecznych kontaktów wobec państwa czy na ich daną realizacją w tym systemie adwokat bardzo dobrze, ale oboje wiemy, że narzędzia technologiczne to jest coś co może się zmieniać każda aktualizacja takiego narzędzia może przynieść gruntowne zmiany zresztą dokładnie teraz widzimy narzędzie, które jest dostępny dzisiaj w sklepiku tej i w sklepie Apple jest jeszcze wcześniejszym oparty na innym założeniu kolejna wersja rozumiem ma być to dostosowaną do założeń bla bla, czyli bezpieczniejsze dla użytkowników, jaka będzie trzecia wersja mówiąc wprost, skąd użytkownicy, którzy mogą czuć się w tej relacji z państwem no wystawieni na pewne ryzyko mamy poczucie zaufania do to budowa w tym projekcie i tego, że on się nie zmieni się za miesiąc nie będzie kolejnego zwrotu akcji i np. decyzję o tym, aby gromadzić dane o lokalizacji albo zostało Skwara domową to narzędzie nie zostanie jednak, że narzucone obowiązkowe, skąd możemy mieć to poczucie zaufania to przede wszystkim paradoksalnie w tym przypadku ta współpraca zapewni mu będzie ich założenia są też jak rozumiem zbieżne z intencjami i pamiętając nasze wcześniejsze rozmowy przed sądami o dziwo w tej chwili mamy większe zaufanie do gigantów technologicznych w tym jest jak widać wyraźnie ograniczony ale, ale cieszę się, że w Polsce badali wygrane to założenia taktyczne powiem tak pierwsza taka bariera jest taka, że zgodnie z tymi tych jakichś nie mamy innych argumentów, jakby nie chcemy słuchać czy do końca wierzyć rządowi przyjmuje do wiadomości, jeżeli nawet nie chcemy wierzyć rządowi to założenie Apple Google jest takie, że te nie będą do wzrostu do siebie wpuszczać aplikacja niezgodnych ze standardem na krótko, czyli sytuacji, w której kolejne wersje aplikacji jak akacji nie będą nie będą gwarantowały tych podstawowych zasad, o których mówiliśmy, że przed wszystkim poszanowania prywatności to po prostu tam nie nie wejdą to co też podtrzymujemy będziemy robić no to jest kwestia w każdym w każdej sytuacji, którą w każdej przy każdej nowej wersji będziemy publikować kod źródłowy i to staramy się robić mecz krótko to też jest, toteż była przyczyna tego złożonego z Czesławem ataku na na NATO nasze rozwiązania w latach przypomina sprawdza się do tego po co robicie system scentralizowany w części przynajmniej skoro może być zdecentralizowany NATO wynikało z tego, że udostępniliśmy kod źródłowy kozie głowy aplikacji na trawie będziemy do będziemy go w dalszym ciągu publiczność wreszcie jesteśmy w trakcie procesu zlecania nie są w fakcie zleciliśmy już 22 podmiotom całkiem znanym już na razie na razie może nie rozumiem, że dowiemy uznany czas znajdzie takie, które które, które robią audyt audyt aplikacji ten audyt będzie upublicznione wyniki audytu będą publiczne w związku z tym to też będzie element taki gwarantowania tego, że ten element prywatności powiedział no i to co jest to co jest też ważne taką deklarację złożymy życia będzie to piszemy wręcz reguł regulaminu w momencie, kiedy stan pandemii zostanie skończony zakończone to jest 1 zastrzeżeniem zaraz powiem o tym, że rzecz, że jeżeli pan zamierza skończyć po prostu wyłączną obsługę aplikacji każdy będzie mógł się od administrować mówi pewnym zastrzeżeniem lub założenie to jest takie, że ta aplikacja ma być przejmie na terenie Unii Europejskiej Inter operacyjna, a więc można sobie wyobrazić, że taką sytuację w Polsce nie będzie już mieli pandemia jeszcze w innych państwach będzie funkcjonowało no i warto było mi się w dalszym ciągu włączono, jeżeli będziemy dziś to dziś jeździli do innych państw chciałby mieć z tym chciałbym być już na takim etapie, kiedy będziemy ten dylemat co tutaj już w inny dylemat pojawia się też w innych krajach, które pan przytaczał wcześniej mówiąc, o której aplikacja choćby te pytania tworzy ciała niezależnych ekspertów komisarzy nawet do właśnie nadzoru nad takimi technologicznymi po to, właśnie, żeby decyzje tych panów, które na pewno będą takimi decyzjami tutaj też tego nie bagatelizujemy ja jestem jak najdalszy od tego aby, aby upraszczać mówić, a oczywiście przecież to jest jasne, kiedy wyłączyć jak wykorzystywać informacji, kto powinien nie powinien tego robić to są dylematy, tym bardziej uważam, że warto byłoby, aby pochylał się nad nimi różne osoby i tu jestem ciekawa czy Polska w ogóle rozważa stworzenie jakiegoś nowego ciała złożonego z ekspertów z różnych dziedzin czy nawet urzędników zależnych różnych dziedzin jak i epidemiologów i prawników i być może sędziów i ludzi, którzy znają się technologii pod, aby wspólnie oni decydowali jak dalej działo z tymi narzędziami po to, to jest ciekawe czy tak przyjęliśmy taki model, który rzeczywiście takiego rozwiązania, ale mogę zadeklarować w przypadku aplikacji do tego jak możemy się zastanowić wspólnie taką taką grupę ekspercką powołać ja mam nadzieję, że więcej narzędzi technologii jak Zając ale, ale już za pewne grupy mamy 2, więc tak naprawdę więcej, bo też modele analityczne które, które przetwarzają dane masowe to też była zdania nie indywidualne, ale też tak też wykorzystanych narzędzi technologicznych jest jest dużo więcej natomiast te które te, którym mówimy dzisiaj czy dlatego Sejm może to jest najważniejsze ja jestem ja jestem za tym to może być taki pozytywny urobek w tej naszej rozmowy, że stanowimy jak jak takie ciało powołać jak ono powinno podejmować decyzje wszystkim decyzje będą dotyczyły prawdopodobnie i bezpieczeństwa przytoczył mówiliśmy, czyli na ile kolejne kolejne wersje spełniają ten spełniają te założenia, które sobie mówimy to jest 0101. element drugi element ważny mam nadzieję, że nastąpi jak najszybciej, kiedy można wyłączyć aplikacja ta 3, a trzeci, a trzeci to jest ten, który wzbudził trochę kontrowersji bardzo dużo kontrowersji, a który, a który wg mnie trzeba wziąć wziąć cały czas jeszcze pod uwagę takie propozycje się pojawiają nie w Polsce to są to są kwestie, które zostały opacznie zrozumiana i takie ciało mogłoby o tym, decydować to niebyła decyzja administracyjna rządu itd. decydować czy nie uzależnić nie tylko uzależnić to intencja była trochę inna zupełnie inne rzeczy nie znosi szybciej ograniczeń w tym w takich miejscach, które tych ograniczeń wymagał i jeżeli mamy jakąś jakiś jakiś procent jakąś liczbę użytkowników takiej aplikacji to jest dylemat bardzo bardzo istotny jak wiemy rząd to złożyło już jako średnie podnieść się na ten rok wiedzą, o czym o czym od czego zakazuje rozwoju nowej pandy wytycznych ministra rozwoju, które w pewnym momencie zasygnalizował, że wchodzenie do centrów handlowych będzie on niezależny rzeczywiście ale w jaki sposób ludzie, którzy kosztem aplikacja jak rozumiem mają zielony sygnał od aplikacji, czyli że są bezpieczne właśnie tam tam absolutnie nie wychodziło ścianie ziemię został łatwiej dla istnienia nie to kwota ta chodziło o to, że można zwiększa limit 14 dzięki dzięki temu, że jest jakaś pula osób z aplikacją, która bez przywilejów dla jest bardzo cienka granica dalej rozwijają ma natomiast swoje, a przymus tak 3 lata to oczywiście w związku z tym, że to jest trudno wytłumaczyć zdecydowaliśmy w ogóle tego nie dotykać natomiast można sobie wyobrazić taką sytuację dzisiaj wszystko wygląda na to, że nie będziemy tego w Polsce potrzebowali, że na razie sytuacja sytuacja pod w momencie, kiedy prowadzimy rozmowy sytuacja w całej Polsce związki Śląska jest na tyle obiecująca będzie można pewnie wprowadzać od wdrażania kolejnych kolejnych sektorów kolejnych branż, więc tego typu dyskusja prawdopodobnie nie ma nie będzie w Polsce istotna, chociaż chociaż, chociaż do siły, by także, że może wrócić na jakaś kolejna fala fala pandemii wtedy być może wykorzystywanie fakt posiadania aplikacji może być elementem istotnym dla uruchamiania w ogóle pewna ilość jest bardzo ważna dyskusja znikała bardzo chętnie usłyszałabym czy Polski rząd w ogóle rozważa taki projekt jak paszporty czy certyfikaty cyfrowe opinię potwierdzającą jego absolutnie absolutnie absolutnie, bo jeśli coś w tym kierunku do chodzimy rzeczywiście de facto obowiązkowe korzystanie z normy mnie natomiast natomiast dyskusja rzeczywiście potrzebna, dlatego że jak się zachowamy w sytuacji, w której są takie są takie sugestie, że np. wejście na nas do do samolotu w niektórych liniach lotniczych będzie się czymś takim wiązała i teraz pytanie oczywiście może jak się do tego musimy odnieś daczy, gdzie ta poprzez latanie samolotem jest rzeczą obowiązkową badania nie musimy tego robić tak, ale pytanie takie czy to są takie dylematy, które dzisiaj się były one mogą się pojawić za granicę kraju program może bawić kraj, który powie, że większość ludzi bez czegoś takiego dokładnie dokładnie to np. więc na pewno taka dyskusja taka dyskusja jest przed na oby nie było, ale być cieszą się, słysząc zjawisko może być jasne to jest też krytykuje WHO, ale co ja słyszę, że rozważa nawet ONZ ma projekt, a i tak duża linie lotnicze mają poszerzy się pojawia powiem tak grupa grupa europosłów niemieckich wnioskuję o tego typu wychodzi z tego typu rekomendacjami, żeby właśnie aplikacja ta, której był jakimś elementem branym pod uwagę właśnie przy chociażby przemieszczaniu się między właśnie w liniach lotniczych można sobie wyobrazić także jakieś państwo powie dobra wpuścimy kogoś na wakacje przyjechał do nas pod warunkiem, że będzie złotych oprócz wiedzy musiał to zależy, żeby miał jakikolwiek sens od wyniku, jaki aplikacja generuje, gdy wchodzimy na gruncie ochrony danych osobowych RODO coś co nazywamy automatyczną decyzją o skutkach wiążących prawnych skutkach dla osoby, która nie korzysta, aby ten algorytm, który ocenia jest kategoria istot nie mogliśmy można to już nie ma przestrzeni, które jak rozumie państwo pracujecie, a więc parametry takie jak jak długo pisze w kontakcie ze sobą, jaka była to dla polskiej warunkiem wpływają na ocenę sytuacji czy mogło dojść do zakażenia czy nie i na tej podstawie jeśli w naszym przykładzie okazuje się osobą chorą, abyśmy bylibyśmy teraz żałuję, że nie możemy w 1 pomieszczeniu być może ten interes wpłynąłby na ocenę Pańskiego stan zdrowia czy też ryzyka zachorowania i to jaki certyfikat wystawi panu aplikacja będzie zielony czerwony w układzie, w którym rozmawiamy z ruchu rozwijamy może mieć zasadnicze konsekwencje Pańskiego życia i jeżeli przed tym kierunku, jeżeli myślę, że to jest kierunek bardzo niebezpieczne przede wszystkim musiał się pojawi gwarancji prawnych gwarancji dla ludzi również odwołanie od decyzji czy w ogóle takie gwarancje pojawią się w rozmowach na temat aplikacji protez Sejm w tym momencie znaczy wychodzimy cały czas z tego założenia, które jest niezmienne i nie ma innego pomysłu był jasny nie był nigdy dyskutował, czyli aplikacja jest dobrowolne ze wszystkimi tego konsekwencjami związku z tym nie można od aplikacji od faktu posiadania lub nieposiadania, bo uzależnia czegokolwiek, gdybyśmy szli w takim kierunku, że czym w tym np. tutaj jeszcze raz podkreślam co by że nie ma takiego pomysłu w ogóle, ale załóżmy, że rzeczywiście tak to były otwarte, a ta aplikacja musi racjonalizować pewien sposób kontakty zarejestrowana do grudnia nie ma sensu ona generuje komunikat prawda też dla dla użytkowników tak przebywały z osobą ten kontakt rzeczywiście jest jakoś tam bardziej bardziej bardziej intensywne niż z innymi i taką sugestię użytkowników nikomu więcej nikomu innemu będzie przekazywała ale, gdybyśmy chcieli jeszcze raz podkreślam wielokrotnie licznych nie mamy takiego pomysłu ale, gdybyśmy chcieli uzależnić od od od tego co jest aplikacji aplikacja podpowiada co generuje nam algorytm na to jakiekolwiek inne zachowania dobrej szybka ścieżka do tego żona oczywiście obowiązkowa bo, bo inaczej i uchwalona czyli, domagając się właśnie tak wtedy, ale logicznym jest że, gdyby ona powstanie ani żadne założenia breja plan i jasne ale gdyby ale, toteż jest na logikę, gdyby ona generował jakiekolwiek ograniczenia dla osób posiadających aplikacja, a nie była ani byłaby obowiązkowa przestała być zużywa aż po prostu ludzie zagłosowali nogami w tym przypadku więc, jakby to jedno z drugim tego typu myślenia musi powodować, że to rozwiązanie staje się rzeczywiście rozwiązań o charakterze listopada z 13 oraz rząd widzimy samych założeń tak naprawdę tylko zaufanego drogą powierzenie innej decyzji walają się rozmiar powiedzieć też przecież jego rozwiązaniem, ale jest jeszcze 1 aspekt, który warto powiedzieć, czyli słucham przepraszam mieliśmy problem skończenie przez sekundę więc, więc jeszcze raz powtórzę, że no to w pewnym sensie nas na stronie, ale też chcę powiedzieć, że jeszcze raz nie mamy takich nie mamy takich pomysłów nie zakładamy, że będziemy nie zakładamy, że będziemy się tutaj jakikolwiek sposób do tego do tego zabierać, ale ten pomysł pani prezes mówiący o tym, żeby stworzyć jakiś taki ciało, które starało się opiniować opiniować zarówno samą aplikację możliwości wykorzystania jest pomysłem wartym rozważenia im myślę, że wciągu kilku dni tutaj jakąś propozycję takiego ciała doradczego w tym zakresie, jeżeli będzie tylko wolę oczywiście po stronie parterów społecznych przede wszystkim to takie ciało dziękuję za ten pomysł operację jak pytaliście o bardzo przyjemną rzecz, która może nam szkodzi publikacji o wiele bardziej wydaje się bardziej niezbędna dla tu i teraz, czyli wsparcie techniczne dla osób korzysta z aplikacji w ogóle takie tak tak tak taka linia komunikacyjna z ministerstwem potrzeby rozwijać różnego typu, ponieważ się pojawiają, a my jako Fundacja Panoptykon zostajemy cały czas sporo zapytań Otóż od poprzedniego narzędzia czy gwaranta domowej, które okazało się jednak być na koniec obowiązkowym i generuje sporo zamieszania mogę przytaczać rozmaite, ale ono, choć tak są te, które ktoś zbliża się do granicy nie przekraczają zbliża się jego sieć komórkowa łączy się do jego kraju i natychmiast rządowe niebezpieczeństwa wysyła komunikat uwaga przekroczyły granice musi poddać kwarantannie ludzie głupieją niewiele mają robić czy korzysta z tego samego telefonu kilka osób próbuje obsłużyć aplikacja 1 telefonu, a system staje się nie reaguje na to dobrze taki trafią do nas nie wiem, dlaczego jestem ciekawa mam nadzieję, że przypadek Sejm będzie inaczej czy macie państwo jakiś prosty adres mailowy, które chcielibyście zgłosić szczelinę przede wszystkim przede wszystkim tobie jeszcze chwila frontalnie domowej, bo ona jest takim czarnym Piotrusiem trochę te same, które dostają o Polacy, którzy zmierzają do granic przed przekraczał granice one nie są związane bezpośrednio aplikacjom strata na domowa jest taki komunikat powitalny wchodzimy wprost ze stacji w obszar działania stacji bazowej przy granicy dostajemy takie same jak przekazano granicą ambasady jest najmniej, bo rzecznikami to ja widzę stosowny komunikat tradycji portalu miasta jest komunikat tak ale, ale to jest teraz są zmienione już brzmi komunikat, jeżeli przekroczymy granicę to musi to to jest obowiązek to musi się poddać kwarantannie w związku z tym obrazie aplikacja jeśli chodzi o te numery telefonów 1 numer telefonu podany wszystkim kilka osób no to jest błąd po pierwsze, taki polegająca no co do zasady powinno się podać indywidualny numer telefonu dzieci nie mają obowiązku stosowania tej aplikacji po pierwsze, jeżeli tak jest, jeżeli a, jeżeli jest podany tylko 1 numer telefonu tak tak to aplikacja została skonstruowana, że może obsłużyć tylko 1 osobę taki to to co ma sensu też powiedzieć, że nikt nie został za brakiem wykonywania zadań aplikacji nie został ukarany w innej obowiązkowo ości i jesteśmy dalecy od tego, że tutaj kogoś w tym przypadku bardzo mocno ścigać jedyna niedogodność taka, że przychodzi do niego policja intensywnie natomiast jeśli chodzi o wsparcie dla osób korzystających z aplikacji do tego Sejm przygotowane coś co nazywamy centrum kontaktu, czyli takie takie centrum będące infolinią i i pierwszą drugą, a nawet trzecią linię wsparcia będzie się, która będzie zajmować się różnymi aspektami po pierwsze, wiemy, jaki pierwszym mechanizmy czy ścieżką, którą rozpatrywano rozpatrujemy w ogóle muszę powiedzieć, że to centrum będzie obsługiwać kilka kategorii przypadków zdarzeń, w których się znajdą użytkownicy pierwszy to jest osoba, która się dowiedziała, że jest zarażona wykonała testy dostaje informację o tym, że przewożąc osoba, która dowiedziała, że jest zarażona to miał też będziemy komunikować z pierwsze pierwsza pierwsza osoba, którą chcemy zająć nasze musi dowiedzieć o tym, odnosił się dowiedzieć co dalej robić chcemy się po prostu zaopiekować i powiedzieć podać jej podać jej PIN to jest ten jedyny z 1 stycznia się będzie niezależny system generowania niepowiązane z urządzeniami z jedynką po 1 mechanizm będzie polegał na tym, że właśnie centrum kontaktu przekaże osobie, która ma aplikacja kod PIN do blokowania tego tej funkcji powiadamiania innych użytkowników dostępne kategorie osób to są takie osoby, które będą się zgłaszały bo, a dostały właśnie informację o tym, że miały kontakt z osobą zarażoną co zrobić o osoby, które wykonały test oceny stanu zdrowia się okazało, że ten test wypada niepokojące w związku z tym będą będą się mogły kontaktować się też zostanę obsłużona to będzie tak naprawdę infolinia jednocześnie wspomagające pracę Inspekcji sanitarnej, bo to to też 11 z elementów, który przy okazji chcę zaadresować, żeby ta, żeby odciążyć inspekcję sanitarną odbierania telefonów przepraszam, że to powiem, że boli głowa co zrobić, by to dzisiaj przeprosić może dziś mają również biznes, żebyście sprzeciw wobec tak, ale myślę, by sobie z tym bardziej rodzimy niż inspektorzy sanitarni, dlatego że zrobiliśmy teraz także na marginesie uzupełnialiśmy ankietę dotyczącą tego jak wygląda dzień pracy inspektora sanitarnego między 60% czasu jak najwięcej zajmuje zajmuje odbieranie telefonów 100 to oczywiście szukać okazji Bryza zaczyna rzeczywiście będzie wsparcie techniczne będzie też będzie wsparcie techniczne środków użytkowania dla wsi dla tych wszystkich będą mieli problem z użytkowaniem aplikacji, bo przy tego typu aplikacjach każda aplikacja myślę, że będzie przy tego typu pieprzy każdy każda aplikacja, jaka była nie była zawsze generuje problemy z obsługą są związane związane z urządzeniami, na których ona zainstalowana każdy mają każdej naszej funkcjonują, zwłaszcza jeśli mówimy o Androidzie to też jest ważny element tego, że w tym projekcie współpracujemy z Apple i zgubiłem dlatego, że to pozwala to jak zdejmuje z nas w dużej mierze ten problem integracji z poszczególnymi urządzeniami, bo tutaj ten test w cudzysłowie integracyjne, które musi te, które musielibyśmy wykonać dopasowanie do każdego typu smartfon, który jest na rynku biorą na siebie ci, którzy należało się zajmują na torze oni biorą oni tak 78 co w związku z tym to też podnosi na pewno niezawodność samych aplikacjach jako rozwiązania programistyczne cyfrowego oraz oczywiście na pewno pewne problemy te problemy to co dobrze słyszę jak jak, jakiej rozmiarów projekt szykuje się na kanwie tego pomysłu wprowadzenia masowej aplikacji jak wielkie wyzwanie podsumowując, bo wiem, że musimy już kończyć, ale wracając do tego typu wyszliśmy opatrywał na początku rozmowy i jest za fundamentalna wiara w jej skuteczność wiara w powodzenie przedsięwzięcia i tym samym też wiara w to, że wszystkie te koszty, które ponosi administracja i finansowe organizacyjne i cały ten stres stres generuje wokół tego projektu wszystko ma sens czy z czy pan jest przekonany jeśli pan przekonany w oparciu co pana przekonuje argument, jakie analizy, żeby jednak iść pani dobrze dobrze pani powiedziała o stresie co tak wygląda czasami, że w rządzie nie jest różnica 12 lex lex sed rzuca pomysł to to są naprawdę bardzo poważne dylematy z tym się Jerzy wolelibyśmy się z nimi mierzyć w ogóle można naprawdę można było robić inne rzeczy ciekawsze, ale jesteśmy i to jest ważne, dlaczego robimy dla 13 wierzymy to jak się przypomni jak wyglądało nasze życie 2 miesiące temu to myślę, że dzisiaj wszyscy wszyscy zatem z za tym wszystkim trochę tęsknimy, jeżeli trochę też już sam bardzo bardzo delikatnie powiedziane to nie jest oczywiście także nie da się funkcjonować nie da się żyć, ale rozmiary skutki przede wszystkim dla gospodarki dla naszego funkcjonowania są na tyle duże, że warto wykorzystać każdą możliwość każde narzędzie każdy instrument, który pozwoli nam na do tej dlatego do tej normalności ludzie jak najszybciej i to jest tak naprawdę to co nas determinuje do tego, żeby dorobić natomiast czy to będzie czy to na koniec czy to jest także każde narzędzie okazuje się okaże się stuprocentowo skuteczne pewnie czy to narzędzie okaże się skuteczne mam nadzieję, że tak, ale rodzina badania nad Libią pokazujący ile tam jest trudnych zakrętów jak duże wysoko fałszywych potwierdzeń choćby tego, że pilotów nie zorientuje się czy my byliśmy przydzieleni ścianką z pleksi czy my byliśmy, czyli tymczasowym akcja tylko tam tylko to dla nas zawsze tylko ja tylko zawsze jest takie pytanie czy co jest lepsze dostać fałszywą informację o tym, że się miał kontakt z osobą zarażoną pójść zrobić sobie test już, by się okazało że, że jednak to był fałszywy alarm czy też nie dostarcza informacji w ogóle mieć w konsekwencji, jeżeli się okaże, że to była prawda to jest taki to są oczywiście takie dylematy jak wiele koszty na pewno są natomiast z punktu widzenia potencjalnych korzyści które, gdyby ta aplikacja była masowa byśmy osiągnęli to one są nieporównywalne spełniony, jeżeli dzisiaj mówimy o tym, że musimy uruchamiać olbrzymie programy wspomagające przedsiębiorców idące w miliardy setki miliardów złotych, a z drugiej strony mówimy żądał dla kilku milionów, czyli kilkunastu, gdyby się okazało na koniec przez ten czas trwania 1 000 000zł na funkcjonowanie tego typu rozwiązań technologicznych to tutaj, kładąc na szali w zasadzie nie ma żadnego żadnego porównania więc, o ile jest tylko jest tylko taka szansa że, że ta aplikacja jest w stanie pomóc komukolwiek to warto robić, a w już sam fakt, że o tym, rozwiązaniu tym mechanizmie się na całym świecie mówi o tym, komisja Europejska, że największe firmy technologiczne zdecydował się w tym projekcie uczestniczyć po raz pierwszy wspólnie czy też jest, toteż znamienne Noto to świadczy o tym, że oczywiście być może wszyscy się mylą być może wszyscy się mylą być może nic z tego nie widział, ale jeżeli jest szansa, żeby to robią to wspólnie robią to uparcie od dosyć Res w bardzo restrykcyjne zasady, o których mówiliśmy przez cały czas tego progu tego tej audycji to myślę, że warto było cieszę się, że pan podkreśla związek między testowanie osoba do testów i działania aplikacji myślę tutaj wszyscy eksperci typujący temat są zgodni aplikacja bez testów jest nieporozumieniem, ponieważ powoduje może spowodować zakończenie do domów ludzi zdrowych i objęci kwarantanną bez powodu, ale jeśli dojdzie do mamy, które w Polsce będą dostępne testy dla ludzi, którzy mają powody sądzić, że są objęci ryzykiem zakażenia i np. właśnie w wyniku powiadomienia pochodzące z obligacji myślę, że będziemy na internecie rzeczy nie zarządza tym ryzykiem będzie no jest pewniejsze niż po prostu etat stosowania społeczny, który ktoś ich na bardzo obciąża, więc jeśli to ich twarze podoba mi się ten pomysł mam nadzieję, że również misję zdrowego wesprze pani dyrektor do tak taki jest takie są te centry jeszcze raz warto podkreślić żadne państwo nie było gotowe na wodę w ciągu tych 2 miesięcy w Polsce rozwinęliśmy różne różne narzędzia niewielką narzędzia informatyczne dzisiaj informacja Ministerstwa Zdrowia tych testów tylko po 30 000 i 1 dnia będzie będą będą te tak jest coraz bardziej dostępne jeszcze raz wrócę do do tego co jest ta aplikacja ta aplikacja z po to, żeby w sposób bardziej precyzyjne typować osoby, które są potencjalnie zagrożone tak i co robimy dzisiaj, bo to też o tym, powiedzieć my robimy dzisiaj Inspekcja sanitarna robi w środku osoby z każdej osoby zarażonej robi wywiad epidemiologiczny, czyli mówiąc inaczej odpytuje osoby z zarażoną z kim się spotykała przez ostatnie 14 i ten wywiad jest coraz lepszy czas gorszy osoby mają większą lepszą pamięć gorszą paczki dla na tych na pewno zaprocentują osoby pamiętajmy też państwo sygnały od formalizacji ludzi objętych nadzorem epidemiologicznym widz ma też służby mają też podmioty, gdzie były do galerii po dane są życiu nie korzystała z tego, by to poproszę taką deklarację mamy taką możliwość nie skorzystaliśmy z tego jeszcze ani razu to proszę przyjąć taką deklarację, że tak jest to jest narzędzie takie na, gdyby się okazało to rzeczywiście niezbędne do tego, żeby coś, żeby to weryfikować narzędzie narzędzia, których pani mówi, czyli dane od operatorów komórkowych to są dane, które są bardzo precyzyjne, więc one mogą oczywiście pomoc stanowi jakby w przypomnieniu danej osobie stąd też złożyliśmy taką procedurę już wewnętrzną, że jeżeli w ogóle będziemy się skorzystać będzie taka potrzeba w odniesieniu do jakichkolwiek osoby indywidualne to będziemy robić tylko za zgodą pomimo tego, że nie jest wymagane są też proszę przyjąć, że tak jest o czym możemy spotkać tam nie nie skorzystaliśmy z tego jeszcze nawet nawet raz i związkiem testów, ale zrobili to pół pracownicy pracownicy ministerstwa firma, która taką analizę robi żeby, czyli poddali się samoocenie 45 osób już nie pamiętam to miesiąc temu, ale generalnie niekorzystnie już tego, ale wraca, że tak naprawdę do tego, że to jest wywiad, którzy nam ma podpowiedzieć kim się spotykaliśmy i o ile ja będę pamiętał, że spotkałem się z tą ostatnią z takimi osobami jestem w stanie sobie otworzyć to dotyczyć to będzie osób, które zna nie będzie dotyczył osoby, którą ustawę przez godzinę w kolejce do sklepu meblowego dużego obok tak naprawdę czy, którą jechałem autobusem do pracy pomimo tego dystansu teoretycznie zapewnione wiadomo, że to zawsze działa tak jak tak jak tak jak powinno, więc z tego powodu to narzędzie może wspomagać jeszcze raz nie zastąpić jak jest jasne, ale może wspomóc w tym lepszym typowaniu osób do tego, żeby zostały objęte nadzorem sanitarnym czy to będzie konieczność kwarantanny to będzie dostęp do 3 do testowania czy to będzie po prostu informacja o tym, że proszę obserwować swoje stan swojego zdrowia, bo generalnie ten kontakt nie był jakoś tak bardzo bardzo intensywne ale, ale warto ewentualnie przez jakiś jakiś czas bardziej na siebie uważać to wszystko razem może pomóc na sam siebie nie zadziała, ale wszystko razem w ramach pewnego systemu może zadziałać przynieś tamto czym dzisiaj wszyscy tak naprawdę marzymy, żeby wrócić do normalnego funkcjonował dobrze takie życzenie na pewno jest dobrą płytę rozmowę nie chcę na koniec trzeba z tymi z mojej podważać jeszcze raz przywoływać argumentów przeciwko temu rozwiązaniu cieszę się, że pan widzi kompleksowo, bo to jest chyba najważniejsze elementy polityki, że właśnie dlatego Sejm będzie elementem czegoś większego, bo nie ma wątpliwości przy całej dyskusji wyhodowane rzecz się toczy na świecie chyba nikt wątpliwości, że narzędzie w izolacji zmieni wiele być może właśnie element kompleksowej polityki może nam faktycznie pomóc dziękuję żydowskim deklaracje bardzo ważne dotyczące dobrowolności tego, że Polska nawet nie zbliża się w kierunku koncepcji paszportów czy etykę certyfikatów potwierdzających odporność na koronę wirusa ja się czujki dymu bardziej bezpiecznie dziękuję pan ten czas na złe poświęcił bowiem, że dzień jest gorące jak to chyba wszystkim tym okresie dziś czuje i IT zaopatrzenia może przy jakich weselsze okazji dzięki dziękuję serdecznie do zobaczenia to była moja rozmowa z ministrem Markiem Zagórskim na temat tego jak Polski rząd będzie wykorzystywać technologie do walki z epidemią ochrony wirusa wiemy już, że będziemy wykorzystywać, ale na szczęście z tego co słyszeliśmy nie będzie to narzędzie wyizolowane od innych być może bardziej sensownych tematów politycznych jak testowanie ludzi dostęp do testów na o wiele większą skalę do tej pory to na pewno dobra wiadomość druga dobra wiadomość jest taka, że nadchodzi integracja do tego sejf z rozwiązaniem bubla i opla mogę zapewnić, że Fundacja Panoptykon inni niezależni eksperci będą tę pracę i przyglądać na pewno nasze strony pojawi się aktualizacja tekstu, który analizuje narzędzia analizuje ryzyka, jakie pojawiło się w jego pierwszej wersji scentralizowanej sprawdzimy czy rzeczywiście doszło do integracji z protokołem bubla Abla czy rozwiązanie działa w sposób bezpieczny dla szkodników będziemy o tym na pewno pisać, a więc sprawdzacie na stronie Partyka kratka Oki jeśli temat was interesuje ja tymczasem żegnam się wyładować Katarzyna Szymielewicz cały czas jesteśmy ze kolana wirusowym wydaniu zdanie nagrywanym podcastu Panoptykon 40 dziękuję za waszą cierpliwość i zostańcie z nami do usłyszenia technologie i człowiek człowiek i technologii jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array