REKLAMA

"Kelner w drodze do pracy musi zakryć nos i usta. W pracy może być już bez maseczki". Niespójne wytyczne dla gastronomii

Analizy
Data emisji:
2020-05-14 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:52 min.
Udostępnij:

Gościem Agaty Kowalskiej jest Piotr Palutkiewicz - sekretarz departamentu prawa i legislacji w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj ciąg dalszy naszego cyklu miasta wobec epidemii zajrzymy do Bydgoszczy, ale Bydgoszcz macie pytania swojego prezydenta proszę Piszcie analizy małpa to kropkę FM analizy małpa to klub KSM z nami będzie pan Rafał Bruski po 1840 trojga rzeszy, więc też już od razu zapowiadam proszę pisać pytaniami o swoich prezydentów i domagać się, by prezydenci, którzy jeszcze nie wystąpili pojawili się w analizach Rozwiń » lubimy jak się słucha czegoś domagają ułatwia nam decyzję to po 1840 wtedy też państwa pytania, a zaczynamy od listu e-maila, który trafił do nas do naszej skrzynki tutaj analizowali scalenia od takich regularnych słuchaczy tylko od związku przedsiębiorców i pracodawców jego przedstawiciel pan Piotr Paluszkiewicz jest z nami witam pana serdecznie na antenie dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu, które pełni funkcję sekretarza departamentu prawa i legislacji związku przedsiębiorców pracodawców bardzo dobrze się składa, bo rzeczywiście o przepisach będziemy rozmawiać mail, które od państwa dostaliśmy początek jest taki, a związek przedsiębiorców pracodawców po zapoznaniu się z roboczą propozycją wytycznych dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii zwraca uwagę na kilka kwestii mogących uniemożliwić skuteczny powrót do pracy przedsiębiorcom prowadzącym restaurację, a później piszą państwo, że pragnę zauważyć, że branża gastronomiczna jest gotowana to odmrożenie i satysfakcją przyjmuje zapowiedzi już teraz konkretne plany dotyczące otwarcia restauracji, więc można mimo tego co to są wytyczne, kto je tworzył i co, jakim one są źródłem prawa czy też jakiś taki dodatkowy zalecenie, jakie traktować są obligatoryjne powiedzmy trochę samym dokumencie, więc tak poza oczywiście planami i odmrożeniem gospodarki, która jest, jakby wdrażana poprzez kolejne rozporządzenia, które obawiają się na stronach ministerialnych jest bardzo dobra inicjatywa trzeba powiedzieć Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz poszczególnych resortów, gdzie wypracowywane są wytyczne dla poszczególnych branż tutaj te wytyczne są akurat jeśli chodzi o sektory gospodarki są wypracowane razem z ministerstwem rozwoju tutaj należy pochwalić, że takie wytyczne są opracowywane są takie dobre praktyki dla np. branży gastronomii, czyli jakie, jakie środki zapobiegawcze wdrożyć, aby zarówno klienci jak pracownicy danej danej restauracji np. nie byli narażeni dodatkowo na ryzyko zachorowania na Korona wirusa, a jeszcze przełożą się panu, bo zaraz będzie malować wytycznych, ale wspomniał pan o rozporządzeniach ostatnio przyzwyczajał nas niestety premier takiej bardzo nieprzyjemnej i już utrudniający pracę dziennikarską, a przede wszystkim prace przedsiębiorcom praktyki najpierw organizuje konferencje co zapowiada pojawiają się takie plansze, z których możemy skorzystać z informacji, ale nie pojawiają się projekty rozporządzeń ani długo długo długo nie widać samego rozporządzenia czy w tym przypadku jest inaczej czy ta konferencja, na której premier ogłosił odmrożenie trzeci etap 18 maja itd. czy to rozporządzenie już trafiło państwa ręce albo jego projekt znaczenia pozostaje sposób, że moje ręce jeszcze jeszcze osobiście nie trafiło przy czym muszę powiedzieć, że od kilku godzin nie zagląda umieszczona w RCL, czyli miejsce, gdzie są publikowane rządowe rzadki grosz ustaw rozporządzeń typowego Anglika trzeba odświeżać stronę RC Lu co kilka naście miękkie, ale za rozszerzy się powiedzieć, że to jest dość żywa stronę to znaczy dzielimy się tam bardzo wiele dokonał tym samym świadczy o dużej zmienności niestety prawo tak kraju tam do nieszczęścia, nawiązując do pani wypowiedzi praktyka do tej pory była taka, że faktycznie odbywała się konferencja premiera Morawieckiego widzimy te słynne slajdy, jakby grafiki, które również są umieszczane na Twitterze kancelarii tak premiera dopiero później pojawia się projekt rozporządzenia, na które jak interesariuszy, czyli wszystkie zainteresowane strony mają kilka dni na ustosunkowanie się do tego projektu to jest już żywe prawo, do którego można się od dna albo w ogóle się nie pojawia projekt tylko po prostu od razu jest jest już gotowy gotowe gotowe przepisy są wprowadzane choćby na kilkanaście minut przed przed wejściem w życie, ale part wartą Pogranicze wydawca audycji zajrzał na stronę celu bardzo dziękuję co za wydawca i sprawdził no nie ma rozporządzenia wciąż, więc to co mamy co mamy mamy plaże panami jest zaś pan mnie pan premiera i mamy owe wytyczne, o których pan mówił, że są pewnym uściślenie wskazówkami, które pomagają w tym przypadku akurat branży gastronomicznej zrozumieć przepisy zrozumieć, jakie ostatecznie wdrażać, ale jednocześnie piszą państwo, że widzą, a kłopoty widzą problem w tym razem z chodzi o to, że nie do końca jest jasne, jakie są wytyczne, jakie macie jak można ogólnie nazwać ten czyn ten grupy problemów znaczy tak ogólnie chwalą to co na początku powiedział, że dobrze, że takie wytyczne się pojawiają Otóż jednak problem się pojawił 2 dni temu, kiedy jako związek otrzymaliśmy tutaj roboczy projekt wytycznych dla branży gastronomicznej i tam pojawi się 1 bardzo kontrowersyjny wątek dotyczący w skrócie może z o w skrócie mówiąc ewidencjonowania klientów, którzy przychodzą do danej restauracji powinni oni wg tego oczywiście roboczego dokumentu mieć zainstalowaną aplikację projekt koła i jakby zameldować się w danym lokalu jeśli tego nie mają restauracja miała być zobowiązana do tego, aby prowadzić imienną listę gości taki projekt roboczy zaczął krążyć mego otrzymaliśmy tutaj stanowczo zaprotestowaliśmy powodów było bardzo dużo pierwszym powodem są już sama natura ochrony prywatności obywateli nasuwa się jako pierwsza, ale były także ogromne obowiązki dla otwieranych restauracji, czyli kwestia wdrożenia RODO jak w ogóle zarządzać tymi danymi osobowymi to są również koszty koszty administracyjne koszty finansowe i na szczęście po wystosowaniu odpowiedniego apelu i jakby tutaj inicjatywie do ministerstwa rozwoju naszej strony opublikowane już wczoraj wytyczne ostateczne, które możemy widzieć obecnie na stronie internetowej ministerstwa oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego są na szczęście pozbawione tych kontrowersyjnych zapisów w tym ostatecznym kształcie można mówić, że już jako związek przedsiębiorców pracodawców jesteśmy usatysfakcjonowani ich ostatecznym kształtem i dobrze, że te kontrowersyjne zapisy się ostatecznie nie po to, przecież padło tyle też pozytywnych z pana strony wyrażeń i ocen, tym bardziej będę mogła być krytyczna i się tak wspaniale uzupełnimy jeszcze tylko 1 uwaga, czyli rozumiem, że na ten moment mamy już szczegółowe wytyczne gipsu sanepidu wciąż nie mamy rozporządzenia do, do którego on tak naprawdę się odnoszą się do tego momentu w tym otwieramy szerszy sposób branżę gastronomiczną trochę dziwna sytuacja prawda znaczy to łączy to, żeby było, aby to rozporządzenie było publikowane zdecydowanie szybciej, bo pamiętajmy, że ono bowiem trochę złośliwie nie chce być trochę sarkastyczne, ale w momencie, kiedy KPRM KPRM miał czas, aby przygotować pewne grafiki kierunkowo, w którym kierunku mają pójść, w którym kierunku ma pójść od wrażenia gospodarki to tym bardziej powinien znaleźć czas na to, aby przygotować projekt rozporządzenia, które mogłoby pojawić się wczoraj na stronie Rządowego Centrum Legislacji tak, aby wszyscy zainteresowani mieli więcej czasu na odniesienie się do tego projektu, bo pamiętajmy, że to będzie właśnie ten wykonawczy dokument, który będzie obowiązywał tak, ale poza tym poza tym chyba zgodzi się pan, że sanepid najwyraźniej na podstawie jakichś ram te swoje wytyczne z wydał to znaczenie przecież chyba wie wiedział mniej więcej co będzie dozwolone, a co nie trudno, żeby mógł zaraz będziemy o szczegółach mówi tutaj już mówić nie, żeby mógł zalecać coś lub czy do czegoś zobowiązywać jeśli nie wiedział, jakie będą przepisy wytyczne sanepidu to nie jest jednak źródło prawa w Polsce znaczy tak tylko wytyczne to teraz będą z kolei rzecznikiem dziś sprośne rzeczy są dość ogólności ogólne one przedstawiają pewne dobre praktyki dla lokali gastronomicznych oczywiście pewne pewną część z nich mogło być bardziej liberalna, bo ja przytoczę tutaj np. rekomendację, która mówi o zapewnieniu odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1 pół metra no, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności, więc tutaj podobnie jak rozstawienie stolików dla gości powinna mieć obostrzenie późniejsze finalnym rozporządzeniu czyli o ile to możliwe ze względu na charakter działalności, bo jeśli ktoś dysponuje małym lokalem, gdzie np. ma 1 albo 2 ławy trudną rozstawić stolik dla klientów o to projektowane 1 i 1,5m powinno być powinno być pewne, by powiedzieć pewna uległość tych przepisów w stosunku do fakt fizycznych możliwości danego, ale wtedy branży gaz no ale wtedy równie dobrze możemy właściwie zapomnieć o jakichkolwiek wytycznych, bo skoro mówi Panek mały jest lokal mało małe stoliki czy też po prostu 2 duże stoły koniec no to do równie dobrze możemy wszystko we wszystkich restauracjach powiedzieć stawiać stoliki jak chcecie, bo skoro mały można to dlaczego nie w dużym po części ma pani rację natomiast można w momencie, kiedy nie jesteśmy w stanie zapewnić staje półtorametrowej odległości po 10 inne rozwiązania, które mogłyby ograniczyć zakażenie Korona wirusem to zakres stanowi o lekcji po prostu szybie z pleksi oddzielającej klientów zaraz wrócimy z rozmową zajrzymy do tych zaleceń i nagle one są realne na ile odnoszą się one do tego rynku gastronomicznego w Polsce do tego, czego przywykliśmy jako klienci też restauracji Piotr Lutkiewicz ze związku przedsiębiorców pracodawców jest z nami i po informacjach druga część audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie wytyczne głównego inspektora sanitarnego to przede mną, a z nami również gość pan Bortkiewicz z ze związku przedsiębiorców pracodawców sekretarz departamentu prawa legislacji w tej organizacji rozmawiamy właśnie nowych wytycznych to są wytyczne dla gastronomii, która jak ogłosił premier ma się szerzej otworzyć na klientów i to powinno pewnie wszystkich nas cieszyć skoro pan premier takie optymistyczne natomiast jak się przyjrzeć tym wytycznym bliżej to się powiedzie mój zapał do pójścia na jakąś przyjemną kolację z żoną do restauracji troszkę maleje, a to dlatego od razu powiem, że mam wrażenie, że jeśli któraś restauracja, że po prostu te wytyczne wskazują na to, że ich łamanie będzie niebezpieczne, a ich łamanie wydaje mi się wręcz oczywiste znaczy, że instalacje nie będą tych wszystkich zasad przestrzegać panie Piotrze czy pan ze mną zgadza, że tutaj jest tyle różnego rodzaju wskazówek zaleceń rekomendacji, które bez winy strony tłumaczyły nam na czym polega właściwość tego wirusa z drugiej strony z wskazują, że jednak ciężko będzie je po prostu wdrożyć oczywiście nie ma chyba, jakby ktoś nawet próbował być takim wszystkim świętem branży gastronomicznej to nie pilnował przestrzegania tych wszystkich wytycznych to fakt ja muszę powiedzieć, że my miesiąc temu dokładnie miesiąc temu, bo pamiętam, że to był 13kwietnia opublikowaliśmy podobny dokument wytyczne dla branży gastronomicznej, ale zaznaczyliśmy 1 rzecz, że w granicach możliwości przedsiębiorca prowadzący dany lokal powinien wybrać możliwe rozsądne dla siebie rozwiązania tego katalogu i myślę, że to jest dobry kierunek to znaczy wybieramy jesteśmy świadomi odpowiedzialni za swoich pracowników za swoich klientów i wybieramy część obostrzeń, które część wytycznych, które jesteśmy w stanie wdrożyć w prowadzenie całego katalogu tych wytycznych jest niestety pewna niemożliwością dla nawet najlepiej prowadzącego się przedsiębiorca branży gastronomii to ja może zaczną od razu oddaj ba można moje największe obawy Otóż tutaj w tych wytycznych mowa jest o tym, że jeśli któryś z pracowników zacznie mieć objawy przypominające objawy zakażenia Korona wirusem to należy niezwłocznie odsunąć od pracy odesłać do domu transportem indywidualnym zawiadomić sanepid i a wstrzymać od przyjmowania klientów nie wyobrażam sobie restauracja, która pewnie z dużym wysiłkiem teraz uruchomi na nowo swój swoje swój biznes swoje obroty będzie zamykała się ponieważ, który z pracowników podejrzewany jest ochrona wirusa i na dodatek zrezygnował nie tylko zarobku, ale po prostu wysyła taki sygnał znów musieliśmy zamknąć, bo coś u nas się wydarzyło nie wierzę, że to się będzie działo co pan myśli no praktykę rynkową właśnie może doprowadzić do tego co pani powiedziała, że przedsiębiorca to jakby tych 2 miesiącach wychłodzenia powiem kolokwialnie, czyli zamknięcia swojego zakładu braku przychodów na samo podejrzenie będzie chciał zamknąć swój zakład będą bardziej apelował do przedsiębiorcy, ale nawet Rosji poważnie nawet nie ma podejrzenie okaże się, że pracownik był chory, który restaurator przyznał się do tego, że głównie u niego w restauracji był chory pracownik, że zamknięto ją na czas sprawdzenia dezynsekcji sprawdzenia wszystkich pracowników być może próby dotarcia do wszystkich, którzy byli w tym w tej restauracji w tamtym okresie ktoś na to zdecyduje teraz to racja nie mówią o tym, że przez jakiś czas będzie zamknięta być może straci klientów na dłużej, bo ktoś zacznie myśleć prawdopodobnie część klientów czytam je wychowuje się zasad higieny jest prawdopodobnie konkurencja też pomoże wszystkim klientom się o tym, dowiedzieć, niemniej jednak proszę pamiętać, że w momencie, kiedy zachorował dany pracownik restauracji w sanepid jest zobowiązany do no i w wywiadzie wyszłoby wyszłaby ta informacja, że on był swoim w swoim miejscu pracy no to wtedy wiąże to się z konsekwencjami także dla pozostałego personelu, włączając kwarantannę, czyli de facto niestety taki restaurator jego praca może być sparaliżowana dostęp z 1 strony mamy niestety warunki epidemiologiczne, jakie mamy i no te te wytyczne nawet nie nie rozwiążą takiej sytuacji to rozporządzenie nie rozwiąże takiej sytuacji, do której może właśnie dochodzi do tego przykładu, który teraz za opracowaliśmy Reja tutaj liczą na NATO, że zarówno cały personel branży gastronomicznej powinien być bardziej świadomy kwestii sanitarnych bardziej dbać o higienę własną przestrzegać tych wszystkich wytycznych nie tylko na miejscu pracę, ale także jak noszenie maseczki jak zachowanie odpowiedniej nawet w sklepach zakładanie rękawiczek mycie rąk po to, aby nie narażać się dodatkowych obywateli dodatkowych Polaków na ryzyko właśnie, a propos masa estetycznych tych, bo buduje np. ja rozumiem, że wytyczne są oparte na dobrej woli i na tym, że jednak większość będzie się zachowywać uczciwie i jakby tego nie przeskoczymy nie da się żadnym prawem zmusić ludzi do tego, że będą wszyscy uczciwi po prostu na tak nie działa natomiast np. że choć maseczki sanepid zaleca ich noszenie kelnerom kasjerom inne pozostały w obsłudze natomiast nie nakazuje czyli, czyli mamy jedynie strony sytuacja, w której wciąż trudno jest trafić do są pozamykane w większości oddziały szpitalne sądy itd. ale np. Canona obsługujący nie będzie musiał nosić maseczki, ale dla mnie zrozumiałe no, tym bardziej się w też chcemy dalej za zarysować absurdalny przykład kelner idąc ulicą na swoje miejsce pracy musi iść w maseczce natomiast po przekroczeniu progu restauracji może to maseczka legalnie zdjąć, mimo że wręcz odwrotnie lekarze mówią, że właśnie w kontakcie bezpośrednim drugą osobą przekroczeniu tych 2m w kontakcie twarzą twarz wtedy jest najwyższe zagrożenie, a zakażenia, a nie, kiedy idziemy sobie po prostu spacerujemy czy idziemy ulicą and zgadza się ja mam jednak pewne wrażenia, że w chwili obecnej ustawy ustawodawca jest bardzo niezbadane wodach sam błądzi to znaczy, robiąc pewne wytyczne rozwiązania w 1 w 1 sektorze gospodarki okazuje się po paru dniach ktoś zauważa, że to zupełnie niespójne z rozwiązaniami dla innej branży albo z rozwiązaniami dla każdego Polaka, który idzie ulicą tutaj to obrazuje tam przykład tych wytycznych i oczekiwanego rozporządzenia dla branży gastronomicznej ciężko tutaj w chwili obecnej złapać pewien balans pomiędzy pomiędzy znaczy ja czuję trochę rozumiem właśnie problem ustawodawcy pod tym względem ma on idzie zupełnie niezbadane Ano jest obecnie tak zmienność co 2 tygodnie prawie się zupełnie nowe rozporządzenia wspomniane wcześniej RCL, czyli Rządowe Centrum Legislacji to był taki tydzień, że kilkadziesiąt dziennie rozporządzeń chodziło natomiast Krzystka, który informowały i kolejne resorty ruszyły z pracami, aby właśnie dostosować do nowego rodzina własność dlatego mam nadzieję, że po pewnym miesiące przynoszą kończąc zaś ma dać mam nadzieję, że po pewnym czasie po miesiącu 2 jak będzie taki powrót spojrzenie wysoka na to całe prawo, które zostało pilnie wytworzone zostanie doprowadzony ona dokonała, ale ma ono odbyć część część też mogą być, zanim np. tutaj słyszę, że od 18maja będziemy musieli znowu w pracy wszyscy wchodzić w maseczkach z wyjątkiem własnych gabinetów nagrania własnego gabinetu studio radiowe i znów pytam Panie Premierze ja mam prowadzić audycję w maseczce próbowała już kiedyś, ale to naprawdę się nie udaje, więc proszę też za jakiś uściślenie tych przepisów Niechciał narażać pracodawcy na koszta, a na serce bardzo trudno się w radiu pracuje dobrze to teraz jeszcze inna sprawa państwa w tym w tym celu, którym mówiono, że goście restauracji nie muszą siedzieć w maseczce tutaj byłby dopiero problem z tak to prawda wraca to prawda rozmachem jak jak tylko wejdą usiądą wtedy mogą znieść maseczki co ciekawe powinno być odwrotnie najpierw powinien zdjąć potem zdezynfekować ręce dopiero potem usiąść, ale chyba chyba tutaj to będzie jakoś pewnie przez restaurację pilnowane, ale na rzecz państwa piszą o tym, że branża chemiczna gotowa na odmrożenie jak czytam te zalecenia to wygląda na to, że przygotowanie się do do nich do wdrożenia procedur musi zająć trochę czasu, więc co państwo na myśli, pisząc owej gotowości znaczy proszę zobaczyć jak szybko przygotowała się branża sprzedaży detalicznej w zasadzie dnia na dzień w momencie, kiedy weszły one szły wytyczne dotyczące właśnie zapewnienia detergentów rękawiczek każdy sklep sobie z tym bardzo szybko poradził, więc biznes jest naprawdę elastyczne i on sobie poradzi oczywiście poza skrajnymi przypadkami absurdalnego prawa, niemniej jednak każdy chce zarabiać każdy przedsiębiorca jest jego źródło utrzymania on zatrudnia pracowników, dla których to jest również źródło utrzymania jezdnia dać naprawdę przedsiębiorcy są gotowi dostosować najważniejsze, żeby nie dać im takich obostrzeń, które z 1 strony będą absurdalne przed chwilą zarysowali my z drugiej nie będą takim obciążeniem ponoszenie tych kosztów dostosowania się do danych nowych wytycznych zaprowadziło go, że pomimo, że branża zostanie odmrożone i tak będą upadać zakłady restauracje tak, ale zawsze ta waga prawda to ważenie, ale tutaj np. zaleca się ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i takie i taka modyfikacja, by zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami to tak naprawdę oznacza reorganizację poruszania się w restauracji między np. kuchnią, a barem, a stolikami albo czyszczenie mycie pomieszczeń pomiędzy zmianami to w moim odczuciu w niektórych przypadkach oznaczałoby robienie przerw w funkcjonowaniu całego lokalu w ciągu dnia np. albo nagle wieczorem, więc nie są rzeczy, do których łatwo szybko w ciągu 1 dnia można się dostosować czas przemyśleć zastanowić się albo można szybko zrobić po prostu ignorują stąd te zalecenia znaczy z pewnością 1 to jednak spojrzeć na te wytyczne to jak coś już wspomnieliśmy podczas rozmowy nie ma przedsiębiorcy, które byłby w stanie nawet przy pełnych dobrych chęciach iść wg Niki krok po kroku dokładnie wszystko jak ma być dlatego mam nadzieję, że służby sanitarne nie będą tak drobiazgowe tutaj kontroli i bardziej stałbym się na zdrowy rozsądek i naprawdę odpowiedzialność przedsiębiorców, którzy prowadzą lokale oni serwują codziennie na posiłki pamiętajmy, że mamy także inne choroby zakaźne, na które są narażeni pracownicy tej branży klienci i zdrowy rozsądek i odpowiedzialność zapewnia to, że sporadycznie dochodzi do takiej sytuacji, że ktoś np. łapie salmonellę w lokalu gastronomicznym, a jeśli takie przypadki się zdarzają jestem wręcz medialny medialny News na całą Polskę, że doszło do takich nieprawidłowości więc, aby naprawdę zaufał bardziej tym przedsiębiorcom, że oni ponoszą odpowiedzialne za swoich klientów będą w stanie wdrożyć odpowiednie wytyczne i zapewnić wszystkim jeśli jest stuprocentową gwarancję to przynajmniej zminimalizować w pełni ryzyka mam każdy z nas się z konsumentami potrafi swój interes, a taką intuicję też oczywiście nie jest pytanie do prawnika tylko bardziej pewnie do psychologa na ile chętniej będziemy korzystać z restauracji, w których od progu wiszą instrukcje jak się zachowywać stoi płyn dezynfekujący i kelnerzy krążą maskach na ile radni z tych, których będzie wolna Amerykanka i poczucie pełnego Dolce Vita nic nie dzieje żadnej epidemii nie ma oczywiście bardziej pytanie do państwa co wybieramy miejsce pozornie bezpieczne miejsce, które kojarzy nam się zagrożeniem przez to, że zastosował środki bezpieczeństwa no, a ponieważ do restauracji najczęściej idziemy się zrelaksować to już podejrzewam, że większość z nas jednak będzie wolało miejsce nie przypominające o Korona wyrusza, więc może będziemy w danym barze myślę, że będziemy niestety mniej rozsądnie jeśli chodzi o przestrzeganie pewnych wytycznych Otóż to, a już, zwłaszcza będziemy krążyć między nimi Piotr Lutkiewicz bardzo dziękuję sekretarz departamentu prawa legislacji związku przedsiębiorców pracodawców bardzo różni dziękuję i czekamy na rozporządzenie, które mogłoby wprowadzić w życie to, o czym rozmawialiśmy, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array