REKLAMA

Branże wobec pandemii: gry komputerowe

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-17 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielne magazyny Radia TOK FM kłaniam się państwo ponownie chciałbym przywitać naszego gościa z nim pan Mateusz Adamkiewicz prezes Green Factory dzień dobry witam pana redaktora witam państwa pozwoli pan, że porozmawiamy o tym jak w czasie los dał mu w czasie pandemii Korona wirusa radziła radzi sobie branża gier komputerowych, bo zdaje się, że jesteście największymi beneficjentami tego świata staną ludzie zaczęli poszukiwać rozrywki no wydaje się, że faktycznie w tych Rozwiń » nieco ciężkich czasach jest kilka takich branż, które sobie radzi lepiej na tle całej gospodarki niewątpliwie do nich należy branża leasingowa siłą rzeczy kiedy, kiedy społeczeństwo jest zamknięte 4 ścianach mamy troszeczkę więcej czasu, żeby grać na jest widoczne po wynikach sprzedażowych czy też po takich statystykach, które pokazują ile na dany moment jest zalogowany gracie w tych największych sklepach sprzedażowych czy też serwera lub po prostu ile czasu spędzamy czy to przed monitorem komputera czy na smartfonie czy na konsolach da się to już policzyć da się w jaki sposób oszacować ile zyska liście na na przestoju, jeżeli chodzi o naszą firmę ten mogę powiedzieć, tyle że w marcu zanotowaliśmy rekordową sprzedaż, jeżeli chodzi o naszej gry na Nintendo swich, a w kwietniu ten wynik został znowu pobity 30%, więc niewątpliwie widać, że ta sprzedaż rośnie natomiast, jeżeli chodzi już takie dane globalne to myślę, że warto zajrzeć na taki najbardziej popularny sklep z grami komputerowymi na świecie Cywińskim, który pokazuje, że w marcu mieliśmy nawet budżet ponad 20 000 000 graczy zalogowanych jednocześnie to są rekordowe dane w zeszłym roku mieliśmy 18 na kilka lat wcześniej jeszcze mniej dodatkowo, jeżeli chodzi o twarde dane sprzedażowe to możemy spojrzeć na stany Zjednoczone, gdzie są dosyć systematycznie generowane takie ciekawe raporty no i okazuje się, że w marcu łączna sprzedaż gier wyniosła ponad 1,5 miliarda dolarów i był to najlepszy wynik od marca 2008 roku natomiast, jeżeli chodzi o pierwszy to cały pierwszy kwartał to sprzedaż gier i jakby konsoli wszystkiego z tym związanego wyniosła prawie 11 000 000USD także ten wzrost rok do roku 10%, a także niewątpliwie twarde dane twarde dane czy to, jeżeli chodzi o polskie wydawnictwa czy, jeżeli chodzi o światowego korporacje pokazują, że ta sprzedaż faktycznie rośnie, chociaż oczywiście są też pewne problemy to nie jest także tutaj będziemy mogli mówić sam w superlatywach, ponieważ ono również branża leasingowa w pewnym sensie odczuła skutki panem tak jakie, bo szczerze mówiąc być może moja wyobraźnia sięga tak daleko, ale trudno wyobrazić sobie co mogło dotknąć branżę leasingową Braga minowa też branża eventowa niewątpliwie wiele targów odwołuje odwołują się eventy sportowe, więc tutaj jest no bardzo duży bezpośredni wpływ pandemii druga sprawa no to są np. pytanie rodzi co z premierami dużych konsol na ten rok zarówno Microsoft jak Sony mieli zapowiedziane premiery najnowszej wersji konsol i na razie wiele wskazuje na to, że premier odbędą natomiast niewątpliwie kryzys gospodarczy jest i ile kupić grę za 1015USD na Steamie to nie jest wielki wydatek nowa konsola jest wydatek rzędu 500USD, więc w tym przypadku być może część osób będzie musiało wstrzymać decyzje zakupowe są takie np. 2 podstawowe sprawy kolejna sprawa jest dla dużych korporacji już teraz widać, że część takich sztandarowych tytułów się przesuwa po prostu nie chcą robić premiery w czasie pandemii wolą przesunąć kilka miesięcy no, więc duże korporacje tracą natomiast, jeżeli spojrzymy na to z polskiej perspektywy, gdzie jesteśmy małymi niezależnymi wydawcami to dla nas tak naprawdę szansa, bo nasze graj łatwiej uplasować na rynku kiedy, kiedy nie ma tych takich jak Baster, które sprzedają się 1 000 000 kobiet to nam łatwiej wybić taką niezależną produkcją, a nie chciałbym być złym prorokiem nie uważa pan, że to jest taki no złoty moment dla waszej branży który, który może nie powtórzyć, bo trudno taka każda dziedzina gospodarki ma swoją wyporność też jesteście w tej chwili, bo beneficjentami tego ludzie mają nie tylko więcej czasu ale, ale także nie mają innych rozrywek, które byłyby alternatywne dla dla gamingu tutaj na tym na te na ten problem może mieć prawie 2 stron z 1 strony tak jak wspomniałem na początku dużo osób duża część osób, które nigdy nie mogą sobie pozwolić na grę, ponieważ nie miał na to zwyczajnie czasu teraz zaczęła grać oczywiście za jakiś czas wrócimy do normalnych obowiązków i pewnie część graczy odejdzie natomiast niewątpliwie zwiększy się baza, bo gry są dosyć wciągające potrafią się do nich ludzie dosyć szybko przekonać do pierwsza sprawa natomiast druga sprawa jest taka, że Korona wirus w branży leasingowej podobnie jak w dziedzinie polityki trzeciej gospodarki tylko nasilił pewne zjawiska to nie jest także zagajnik teraz nagle eksplodował, że tak właśnie tylko to nasze 5 minut tak naprawdę branża eliminowali sobie doskonale od wielu lat to jest cały czas jednak najczęściej najdynamiczniej rozwijających się branży gałęzi gospodarki i tak naprawdę w tym momencie mamy taki faktycznie taki wybuch pięciominutowy, który pewnie za chwilę przejdzie natomiast nie zmienia faktu, że trend długotrwały jest bardzo silny jest niezmienny niestety nie wrócimy pewnie czasów gdzie, gdzie młodzież głównie spędza czas na podwórkach niestety teraz raczej raz jestem komputer konsola smartphone ma kryzys kryzys czy pandemia tak naprawdę to w tej chwili nasiliła tylko, jaką pan perspektywę snuje dla całego środowiska jeśli chodzi już nawet nie o stronę finansową tylko przekonywania do siebie i też not takiego broń zabrania waszego środowiska, które no stereotypowo uchodzi za takie, które tylko gra to ten sławny film będę grał w grę, gdyż obrazuje ten trend, którym o, którym mówi wydaje mi się, że to, gdy są taką dziedziną rozrywki każda inna to znaczy możemy sobie znaleźć bardziej ambitne tytuły, z których możemy się czegoś dowiedzieć się jest wiele gier historycznych są pewne symulatory, które pokazują nam jak funkcjonują pewne zawody, więc to nie jest także zagra to jest tylko raz gry rozrywka taka na odmłodzenie myślę, że każdy tutaj znajdzie coś dla siebie do w zasadzie tak jak tak samo jak firmy z muzyką no niektórzy uważają po prostu pewnego pewien rodzaj produkcji bardziej ambitny za mniej myślę, że jest wiele ciekawych gier nawet w Polsce teraz podczas tego wirusa powstało kilka takich akcji które, które pozwalają tym niezależnym polskim wydawnictwom po prostu rozdać pewien pewną część gier za darmo, żeby ludzie mogli się z nimi zapoznać i tam również można znaleźć ciekawe tytuły, które gracze mogą podać sobie za darmo myślę, że przekonać do tego rodzaju rozgrywki i często są to co do produkcji naprawdę ambitne, których można się czegoś dowiedzieć nie tylko coś takiego na typowe zabicie czasu myśleliście o tym, żeby wykorzystać też pewną furtkę, która otworzyła się przed generalnie ona nowymi sposobami komunikacji myślę, że tak powinien to nazwać proszę zwrócić uwagę, że teraz także uczniowie nauczyciele musieli odkryć nową internet nie tylko jako źródło zabawy, ale też podstawowe narzędzie komunikacji teraz pytanie czy tutaj dziś widzicie swoją szansę nie wiem czy w ogóle wiązanie tych wątków ma sens, ale sądzę, że ta to znaczy tutaj możemy spojrzeć może bowiem tak 2 wątków pierwszy wątek jest taki, że tak naprawdę, jeżeli chodzi o czystą sprzedaż gier to na zasadzie od wielu lat odbywał się w 90% one w tej chwili gra podatkowe są w zasadzie bardziej dla kolekcjonerów, bo wygrać po prostu kupuje nowych globalnych zobaczy też na po prostu sklepach poszczególnych konsul natomiast, jeżeli chodzi np. o procesy firmowe no to również wiele rzeczy przez przeniosła się na pracę zdalną akurat gani faktury zawsze stosowaliśmy taki model, gdzie mamy te zespoły niewielkie rozsiane po całej Polsce nie mamy 1 biura w zasadzie my i tak komunikowali my zawsze ze sobą czy to przez przez maila Wiskordu telefon i ważne to, że przyniosą one natomiast wydaje mi się, że to jest szansa dla tych większych korporacji, które ma nie posiadają duże duże duże biura duże zgromadzenia osób mamy też przedstawić trochę na ten tryb pracy, tym bardziej wydaje mi się, że tutaj branża gamingowych programistyczna to jest taka specyficzna branża tutaj bardzo dużo osób ceni sobie właśnie taką prywatność możliwość spokojnej pracy właśnie w domu przy swoim komputerze, a nie w biurze, gdzie nas wiele czynników może rozpraszać Okaj jak Polacy wyglądają na tle i też proszę proszę, żeby brać pod uwagę nie tylko wskaźniki te ekonomiczne na tle innych krajów jeśli chodzi o branżę leasingową podczas pandemii tak patrząc po niestety zasnął wskaźników ekonomicznych to, jeżeli chodzi o wyniki spółek, które kilka pokazało już notowanych na giełdzie to to one wypadają bardzo dobrze muszę też powiedzieć już nietypową wskaźnikowo natomiast no w ostatnich tygodniach pojawiło się kilka polskich produkcji na Steamie, który wniosła o jak widać dosyć duży sukces, bo to po prostu widać po liczbie po pobrań po zainteresowaniu sieci cały czas duże duży duży ruch w branży, jeżeli chodzi o nowe produkcje nowe spółki naprawdę jesteśmy takim Zagłębiem gamingowy to nie jest tak desek wyświetlane powiedzenie broń Boże branża leasingowa nie kończy się na CD projekcie mamy bardzo dużo niezależnych takich młodych utalentowanych zespołów i Polska naprawdę wydaje bardzo bardzo dużo tych gier i dobrze znajdujemy się w tym czasie przynajmniej w stanie z tej perspektywy właśnie widać kilka produkcji ostatnio Polski, które zostało wydanych na Steamie szybko gdzieś tam dotarł na ten szczyt sprzedażowy listy, czyli co Polacy tutaj też są takimi centrami można można powiedzieć zdecydowanie myślę, że polską specjalnością, jeżeli chodzi o branżę leasingową są symulatory bardzo dużo, jeżeli chodzi o dom od branży się dzieje tutaj być może jest to dla części szukasz zaskakujące natomiast no 2, jakie ostatnio gry jest grupa PlayWay to był symulatory renowacji dworca kolejowego, czyli po prostu za czyny gracz zostaje takie miejsca zniszczone zabrudzone musi doprowadzić do porządku na nieco kontrowersyjna gra natomiast no bardzo duża biała siła przebicia Drug dealer symulator, czyli symulator dilera narkotyków, która odbija się bardzo dużym echem, jeżeli chodzi o ten świat gamingowy wywołała trochę kontrowersji to przez na bazie waloru edukacyjnego to chyba nie ma, chyba że się mylę, że właśnie przestrzegać przed przed tym, żeby nie iść drogą bohatera tej gry osobiście nie miałyśmy okazję zagrać, więc trudno powiedzieć natomiast nie zgadza się z panem redaktorem tutaj walor edukacyjny nie był głównym celem tej produkcji musimy powiedzieć sobie, że na Steamie jest 20 albo 30 000 tytułów dostęp, czyli to jest największy sklep tego po prostu masa dziennie wychodzi kilkadziesiąt produkcji więc, aby się przebić, tym bardziej konkurując z korporacjami zachodniej Europy Azji czy ze Stanów zjednoczonych, które mają po prostu gigantyczne budżety marketingowe no to my musimy stawiać na granicy owe kontrowersyjne, bo też o jakieś nieprzeciętnej wartości artystycznej lub jakości, gdybyśmy zechcieli wskazać na takich polskich twórców, na których warto zwrócić uwagę bądź też warto dowiedzieć się cokolwiek na ich temat właśnie przez pryzmat ich działalności branży gamingowych to na kogo pan wskazał wydaje mi się, że cały czas taką główną kopalnią talentów, jeżeli chodzi o Polski rynek to jest grupa PlayWay, która wspiera niezależne zespoły na początkowym etapie rozwoju kilkukrotnie nawiązywaliśmy tutaj takich pewnych nieprzeciętnych walorów gier, więc mógłbym podać nazwę studio polis w krakowskiej, które zrobiło grę rewolucji francuskiej, czyli po pierwsze mamy tutaj pewnie jakiś aspekt historyczny edukacyjne, a po drugie, rewelacyjna oprawa graficzna, więc mamy również walory artystyczne, więc jeżeli miałbym podać 1 taki przykład to być może to no ale więcej przykładów, gdy pan zechciał ponieść sięgną więcej przykładów oczywiście no korzystającego tutaj zakaz rozmawiamy myślę, że również w naszym portfolio znajdzie się kilka takich RO od dużych dosyć walorach artystycznych jak też gier symulacyjnych myślę, że warto zwrócić uwagę na test na spółkę albo my GM tak tutaj, która znalazła sobie też re również ani się tutaj akurat konkretnie rynkach akcji coś znowu wydaje się dosyć abstrakcyjne natomiast okazuje się, że to jest całkiem solidny rynek nie jest oczywiście mówić o CD projekcie i co ile bis nowo, bo to są spółki już rozpoznawane przez wszystkich i to nie tylko w Polsce, ale również na świecie natomiast oni niewątpliwie tak brzydko mówiąc ciągną ten rynek to są to są to są takie konie napędowego tego polskiego przemysłu gamingowego, jeżeli one są dobrej formie wszyscy wiemy, że czekamy na największą premierę historia CD projekt to wydaje mi się cały ten nasz rynek ma jeszcze potencjał zarówno, jeżeli chodzi o sprzedaż zainteresowanie branżą, ale też potencjał czysto biurowe no, czyli czy jak zwykle w grę wchodzą wielkie pieniądze dziękuję panu bardzo za za te rozmowy za poświęcony nam czas, bo myślę, że zawsze warto mówić o tym co co nowego nas czeka w najbliższym czasie pan Mateusz Adamkiewicz był moim państwa gościem dziękuję serdecznie państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA