REKLAMA

Zakupy z dostawą pod dom. Nawet, jeśli chodzi o samochód. Jak w czasie pandemii radzą sobie sprzedawcy aut?

Przedsiębiorco, co u Ciebie słychać?
Data emisji:
2020-05-18 11:10
Czas trwania:
16:00 min.
Udostępnij:

Ogromne spadki sprzedaży, trudności w organizacji pracy i potrzeba wypracowania zupełnie nowych rozwiązań. Paweł Latała z Subaru Polska opowiadał Jakubowi Balińskiemu o tym, jak epidemia i obostrzenia z nią związane wpłynęły na działanie salonów samochodowych. I sam proces zakupu auta.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Przedsiębiorco co u ciebie słychać rozmowy tokfm dzień dobry Jakub Baliński tokfm PL pandemia Korona wirusa w takiej czy inny sposób dotknęła niemal wszystkie gałęzie naszej gospodarki dlatego postanowiliśmy porozmawiać z przedsiębiorcami, którzy starają się jakoś przystosować do tej nowej rzeczywistości dlatego moim i państwa gościem jest pan Paweł latała subaru Polska dzień dobry panie Pawle dzień dobry witam wszystkich panie Pawle europejskie Stowarzyszenie Rozwiń » producentów samochodów wyliczyło, że w związku z pandemią sprzedaż aut z Unii Europejskiej spadła mają dane z marca o 55% Polski rynek był na minusie przeszło 40%, a po jak się sprzedają nowe samochody w czasie pandemii Korona Kielce to i tak rzeczywiście ta cała sytuacja chyba zaskoczyła wszystkich, bo jeszcze myśleć nawet w lutym, kiedy pojawią się pierwsze takie informacje, że to dotrze wkrótce do nas część NATO czekać nie sądziliśmy, że to osiągnie aż taki wielki rozmach dotknęło to rzeczywiście bardzo mocno branżę motoryzacyjną sprzedaż nowych samochodów i istotnie się zmniejszyła zaś przypadków marki subaru, jeżeli zsumujemy to porównać rok 2019 konkretnie miesiąc kwiecień 2020 to nasze obroty spadły o 60% sprzedaż samochodów w tym samym okresie, czyli kwiecień do kwietnia możemy powiedzieć twierdzi, że sprzedaliśmy 75% mniej samochodów tutaj liczby naprawdę robią wrażenie to są bardzo dużymi i są to ogromną liczbę natomiast na coś tak mówił zaskoczyło wszystkich teraz trzeba próbować jakoś z tym jakoś sobie z tym poradzić no jak pan jak państwo próbują wybrnąć sytuacji jak jako jakąś górkę wypracować jak to działa to co jest jakby wielowątkowa, bo po okresie, jeżeli chodzi sam temat wizerunkowe prawda jako subaru i jesteśmy marką, która dosyć mocno dba o te relacje międzyludzkie, żeby zacieśniać tom na wielu płaszczyznach również poza sprzedażą samochodów i tutaj pierwsze inicjatywy prezesa subaru import Polska pana Witolda Rogalskiego tymczasowo zupełnie zmieniliśmy logotyp może niezupełnie, ale zmieniliśmy logotyp naszej marki te Piaski logo typie są nieco oddalone od siebie a, a ten slogan został zmieniony w konferencji może na konferencji w 1000 to pierwsza rzecz zostały spotkało to się z dużą aprobatą zostaną Japonii, która jest dosyć konserwatywna, jeżeli chodzi o jakąkolwiek ingerencję logotyp, ale przy tak nam po aferze poklepał nas okazał za to działanie to jest taka oczywiście tylko właśnie wizerunkowa rzecz w samych samych salonach też zupełnie musieliśmy się przemodelowanie całej całe działanie, bo tutaj nowa moc on może spróbujemy tak jak w konkretnym przykładem przychodzę jako klient do do salonu i co teraz takim Stallone w czasie pandemii Korona wirusa czeka jak jak wygląda taki proces zakupu mówimy tutaj uczyć w samochodach jak wygląda teraz taki proces zakupu nowego samochodu to już w tym momencie, jeżeli mówimy momencie czternastym, a ja to już się zmieniło, bo już jesteśmy bardziej, gdyby otwarcie to przejście klienta mówią tym samym rozwiąże salony były też otwarte cały czas szansa ta nie mam tu zamknięcia stanowi nie można jak to wyglądało na początku można dzięki euro zaczęła rozwijać i jak jak powoli odchodzić od tych od rygorystycznych bardzo z wymogów bezpieczeństwa na samym początku no, kiedy w zasadzie ten to zamknięcie tych domach nastąpiło przyłączyliśmy się do akcji Zostań w domu kasa zostaje w domu tak wszędzie mówiliśmy o tym, tak w naszym co się omija również informowaliśmy o tym, żeby lepiej zostać dobrze ktoś nie musi to rzeczywiście warto było ominąć ten salon są nie znaczy, że klient, który bardzo chciałbym się do salonu spotkały się z zamkniętymi drzwiami i serwis działa normalnie bo, choć normalnie one musiały działać doszliśmy oczywiście środki bezpieczeństwa nasze psy i do tej pory to się do tej pory to miejsce oczywiście nasi wszyscy sprawcy serwisowi witali klienta już nie podanie ręki, ale po prostu głośnym dzień dobry dniu zapatrzeni w okulary ochronne rękawiczki podczas przyjęcia samochodu serwis to się zmienił, bo do tej pory aż tak restrykcyjnie nie było to przestrzegane w sensie nie były wprowadza żadnych dyrekcja kierownicy czy tutaj nawet klucze zostaje aktualnie przekazywane w woreczku halowym i to i to co do serwisu co miało się zdarzyć natomiast, jeżeli chodzi o klienta indywidualnego to rekomendować pozostanie w domu jednak klient trybu który, który wszedł również byliśmy przygotowani na jego przyjęcie mogą oglądać samochód z zewnątrz nie namawialiśmy rekomendowali jazd testowych, ale tym samym początku w ogóle nie było takiej potrzeby, ponieważ faktycznie nikt natomiast stawał się decydował my też jako centrala z uwagi na nie mogliśmy nikogo zmusić do tego handlowca, żeby w tych czasach taką jazdę testową z klientem w 1 samochodzie bez możliwości zachowania tego dystansować nawet tam mówiliśmy samorząd 6 po przeciwległej stronie na tylnej kanapie ale, ale nie mogą się zdarzyć dla tych klientów, którzy bardzo mocno wzięli sobie do serca o zamknięcie w domu to pozostanie w tej w tej pierwszej części kwarantanny umożliwiliśmy sprzeda się tylko internetowo można powiedzieć, czyli wszystko przekaz każdy etap sprzedaży mogą być dokonać aktu na drodze wirtualny po pierwsze, każdy z handlowców Sejmu został wyposażony się aplikacja, która umożliwiała NRD wirtualną prezentację tego samochodu mogę tutaj popularnych aplikacjach umożliwiających wideo rozmowę, więc po pierwsze, klient mógł zobaczyć ten samochód mógł pracować w handlu cena domu zajrzeć dosłownie każde miejsce tak jak się to klienci mogą nawet pod maskę zajrzeć za pomocą kamery po drugie, całą procedurę podpisania umowy trzeba lub umowy leasingowej czy umowy między salonem miękkie klientem, a sprzedawca również można było zrobić bez dotykową tak zachowanie tych 24 godzin po to, wiadomo to wszystko utrudniało i przedłużało ten cały proces, ale również było możliwe łącznie z tym, że klient i to w kilku przypadkach Polsce miało miejsca mój samochód zażyczy sobie pod dom tutaj też, jeżeli tylko porozumiał się w tej kwestii na tej płaszczyźnie handlowca sam został dostarczony pod dom i krytyki mogły zostać wrzucone do skrzynki pocztowej w woreczku zabezpieczono samochód mógł powstać 24 godziny 7 osób obliczenia przez klienta jak mówią o już sprzedaż do odbioru odnotował odbioru samochodu kupionego tak zwał tak tak jak mówię, że w zasadzie byliśmy gotowi gotowi na każdy scenariusz chcieliśmy umożliwić klientom i choć obecnych czasach tak jak z tą nieszczęsną statystykę niestety każdy zaczął zastanawiać się na wielu płaszczyznach czy też dobry moment na to, żeby po pierwsze, wyjdź z domu, a po drugie trzeba dać konkretne pieniądze na ten samochód, a rozliczy czy przy serwisie mówił pan tych konkretnych systemach bezpieczeństwa jeśli chodzi o serwis, a czy też oferowali państwo coś takiego w systemie nurtu dobrze, że ma głos po prostu zgłosić, że mam awarię samochodu, gdyż jest od państwa ASSA zabiera auto to nawet nie przypadkowa, ale również w miarę możliwości w miarę odległości dostępności klient mógł poprosić o usługę gospodarki nawet w przypadku przeglądu okresowego to również, bo realizowane to rzeczywiście tutaj mamy takie pozytywne sygnały w aglomeracji Śląskiej o to bardzo dobrze zadziałało i rzeczywiście to po prostu miało miejsce takie rzeczy zdarzały takie rzeczy siedział klienci z tego korzystać, a jak w takim razie to wygląda w tej chwili już, jeżeli mamy już tak pan tutaj ponad 14 maja gospodarka powoli się obraża no oczywiście rygory rygor sanitarny dalej jest i jest ważny jak to wygląda właśnie w przypadku salonów samochodowych w owym tak to trudno było powiedzieć być może to mamy taki czas, w którym ktoś próbował sobie mają przedłużyć, więc zalicza i liczy aktualnie ten tydzień mają tam tego tygodnia liczyłem dotąd można było różnie interpretować natomiast ten moment nie nie zanotowaliśmy jakiegoś boomu, jakiego się tak jak to zdarzało się tam, po której marketami były kolejki tego nie zanotowaliśmy nie ma jednak pojawia się rzeczywiście nieco więcej zapytań, ale wiadomo, że od zapytania do końca procesu sprzedaży, czyli do podpisania umowy są trochę czasu nie powiedziałbym nie na sobotę w jakimś przełomem jeszcze, ale to dopiero kilka dni mają na to jaki państwo planują zastosować działalność stosowali działania, żeby zachęcić tego klienta mimo mimo takiej sytuacji, jaką mamy obecnie, żeby jednak czy do tego salonu przyszedł czy czy zdecydował się na zakup nowego samochodu pewnie nie jest łatwe w tej wsi, a rzeczywiście nie jest łatwe, tym bardziej że właśnie naszemu myślę, że naszym głównym klientem jest przedsiębiorca i to oni, tym bardziej nie mają teraz nie mają teraz łatwo poza tymi typowo kontaktowymi tematami, które po prostu, jaki handlowiec z klientem może skontaktować taki sposób przeprowadzić uruchomiliśmy raz naszym partnerem, po który nam obsługuje ten temat bankowy możliwość odroczenia odroczenia rad i nieco przedłużenia tego procesu, czyli po pierwsze, klient, który się stara jakiejś produkt finansowy nie musi podpisywać jako bezpośrednią okazję tarza tutaj wychodzimy naprzeciw po drugie, istnieje możliwość odroczenia pierwszej raty zarówno nowo zarejestrowanego samochodu na nowo zarysowanego samochodu trzeci już po 36 miesięcy poza poza tym cały czas dbamy o to, żeby ci klienci informujemy o tym, że jesteśmy otwarci traktujemy równo klientów, którzy bardziej się boją czy czynnie się boją zagrożenia pandemią obsługiwać tak, żeby jak najchętniej mógł skorzystać z naszych usług na jazdy próbne wróciły jeszcze nie jazdy próbne jazdy próbne nie wróciły z zachowaniem rzeczywiście dużej ostrożności i i przede wszystkim jak mówią wróciły one one nigdy, gdyby nie broniliśmy tego ale, ale teraz oczywiście skład aktualnie chętniej 10 pojazdów dostawy odbywają będą w przypadku takiej marki subaru to jest to bardzo często testowa bardzo istotną dla podjęta ustawowo muszą przekonać zakupu tego samochodu, a proszę jeszcze powiedzieć jak wygląda sytuacja u państwa pracowników, bo na słyszę, że wszystkie firmy jako się z tym kryzysem starają się walczyć o redukowaniu czy do godziny pracy starać się nie zwalniać i pracowników czy to co do dilerów czy do handlowców czy to mechaników tak jak jeśli chodziła jak to wygląda dokładnie chodzi o subaru to mogę się tutaj powiedzieć jedynie, jeżeli chodzi o kwestię naszej naszej centrali brata, więc w centrali rzeczywiście też się po pierwsze, praktycznie cała firma pracuje zdalnie mamy aktualnie na stałe tylko przychodzą przychodzą panie z obsługą sekretariatu, bo wiadomo, że tam powstał cały czas chodzi to trzeba obsługiwać natomiast całość cała reszta firmy tylko w miarę potrzeby dla naszej firmy było bardzo istotne utrzymanie miejsc pracy te nikogo nie nie zwolniliśmy nikt nie stracił pracę jedynym zabiegiem, jaki chcieliśmy proszę spróbować skorzystać z pomocy państwa oraz nieco zredukowaliśmy czas pracy przez to argo zredukowaliśmy nieco wynagrodzenie i to nam wystąpiliśmy o dofinansowanie wynagrodzeń jeszcze do tego momentu dotrzymaliśmy umowy ani odpowiedzi ani decyzji a w jakiej perspektywie państwo przewidują, że subaru odzyska takie obroty, jakie były w poprzednich latach tak ten drugi uda się w ogóle to spadki jakoś jakoś sobie odbić, jaka to musi pan będzie perspektywa czasu jest to, że jest naprawdę bardzo trudne do określenia, bo tak jak, gdybyśmy w lutym, gdybyśmy w lutym wiedzieli, bo po potrafi przewidzieć co się stanie w marcu kwietniu to już było bardzo trudne do przewidzenia także jest to trudno ogólnie myślę, że cały sektor samochodowy nie dotyczy to nie dotyczy to jedynie subaru, ale ogólnie skutki ekonomiczne będą bardzo mocno bardzo długo odczuwalne czy to będzie perspektywa roku czy czy 2 lat trudno powiedzieć nam niestety, ale na arenie międzynarodowej, ponieważ ta znacznie nasi sąsiedzi utrzymują większe wsparcie od państwa jest łatwiej sobie z tym poradzić i tutaj mówię my jesteśmy zależni od naszych naszych klientów przedsiębiorców wiadomo to to również jako Polska stracimy, ale z drugiej strony wydaje mi się też bardzo pozytywne, że dla naszego klienta bardzo dobry okres, by zakupić samochód, a z kilku względów po pierwsze, dlatego, że aktualnie jest to 1 z bezpieczniejszych form transportu Papa, jeżeli chodzi o o dystrybucję tego od wirusa oraz przyczynia się może nawet najlepiej jest podróżować własnym samochodem po drugie do 1 ktoś mówi nie tylko matce subaru, ale ogólnie osób z samochodu producenta samochodów czy dilera zaczynają, gdzie leży obniża się ceny samochodów i dlatego że uzyskać płynność finansową, jeżeli te stoki samochodowe i kontrolowanie puchną im to od razu pojawi się jakaś lampka tam każdego, który chce tak samo należy obniżyć cenę, więc paradoksalnie powinno to właśnie taki sposób się zabić i powinno to działa machina powinna ruszyć powinno to funkcjonować lepiej, ponieważ wkrótce wrócić do formy, ale czy to będzie pół roku to będzie rok trudno powiedzieć, czyli to nie jest paradoksalnie całkiem niezły moment na kupno nowego samochodu, chociaż z punktu widzenia klienta konsumenta jak najbardziej tak dziękuję bardzo, za rozmowę moim państwa gościem był pan Paweł latała subaru Polska i Jakub Baliński kłaniam się do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDSIĘBIORCO, CO U CIEBIE SŁYCHAĆ?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA