REKLAMA

Kiedy powrócą unijne podróże? Bruksela chce ratować turystykę

Magazyn Europejski
Data emisji:
2020-05-18 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn Europejski zaprasza Maciej Zakrocki dzień dobry debaty o rządach prawa może raczej bezprawia mają w parlamencie europejskim długą tradycję wielu uważa nawet, że powinno się z nimi skończyć, bo niewiele dają, obnażając bezradność Unii, a w państwach, których się debatuje władza raczej dalej dokręca śrubę niż się przejmują miniony czwartek ponownie debatowano o Węgrzech, gdzie władza pod pretekstem walki z pandemią przyznała sobie autorytarne uprawnienia Rozwiń » mówiła o nich Viera Jourova komisarz zajmująca się rządami prawa MTS hangary Emergency pała w przypadku Węgier uprawnienia przyznane władzy są wyraźnie większa niż w innych państwach biorąc pod uwagę ich zsumowany efekt dają rządzącym olbrzymią władzę bez określonego czasu ich obowiązywania wprowadzono kary za wygłaszanie lub rozpowszechnianie fałszywych informacji o epidemii, ale nie określono co znaczy fałszywych natomiast wprowadzono za to surowe sankcje to musi budzić obawy co do podstawy prawnej tego rozwiązania i może spowodować efekt mrożący jeśli chodzi o wolność słowa, czyli Effect on firmowych spraw się pani komisarz jak zawsze starała się być ostrożna, bo przecież trzeba rozmawiać wyjaśniać szukać dialogu, ale już inni posłowie nie zamierzali łagodzić swoje wypowiedzi wielki cypel niemiecka socjalistka i czy Justin spaść ze względu na KOV i 19 utworzona na Węgrzech strefy o strategicznym znaczeniu dzięki czemu podatki płacone przez firmy znajdujące się w tych strefach są teraz kierowane do lokalnych władz będących w rękach partii Fides zmieniono prawo tak duża część dochodów samorządów była przyjmowana przez władze centralne odrzucono konwencji stambulskiej i odebrano szacunek osobom trans seksualnym wprowadzono przepis, który pozwala karać pięcioletnim więzieniem za przedstawienie tzw. niepełnych faktów mogłaby z łatwością mówić tak dłużej, a to wszystko wprowadzono w ciągu zaledwie 2 miesięcy ma rzeczywiście lista jest długa, ale na tych co nie chcą słyszeć i tak nie robi wrażenia powtarzają od dawna te same zdania nigdy nie odnoszące się do przedstawianych konkretów faktów akcentuje się, że przecież wszystko jest HOKEJ Pani Poseł Elżbieta Rafalska przyjmowane ustawy są zgodne z konstytucją działa Trybunał Konstytucyjny działa parlament o terminie zniesienia stanu zagrożenia zdecyduje parlament funkcjonują krajowe mechanizmy kontroli równowagi, a rząd ma silny mandat wyborczy, który jest przedmiotem zazdrości wielu krajów członkowskich no więc, o co chodzi te wszystkie przykłady łamania zasad rządów prawa do zazdrości, że się u siebie nie ma takiego poparcia ciekawa teza komisja Europejska sięgnęła po Mickiewicza, a dokładnie lwa Johansson komisarz do spraw wewnętrznych informując, że chyba pora już w unii wrócić do zasady swobodnego przemieszczania się powiedziała ile cię trzeba cenić ten tylko się dowie, kto stracił rzeczywiście Europejczycy przez pandemię docenili łatwość podróżowania, która była akcja dzisiaj nie ma, ale za to jest od pani komisarz dobra wiadomość o wyłączeniu to, czego chcemy teraz to odtworzenie wolności przemieszczania się w Europie przywrócenie zasad Schengen i pozwolenie Europejczykom znowu podróżować, by to zrobić musimy wiedzieć jak możemy podróżować bezpiecznie w nowej rzeczywistości Marcie przedstawiła 3 kryteria brzegowe, by to się mogło stać pierwszy o sytuacji epidemii na przyjazd pod kontrolą i czy system zdrowotny w danym państwie nie ma problemu z opieką nad chorymi drugie to możliwość organizacji podróży z zachowaniem zasad bezpieczeństwa trzecie to dobrze rozpoznane względy ekonomiczne społeczne jak owe kryteria będą spełnione to ruszymy, kiedy pora na komisarz do spraw transportu, a winę zwalają odpłynąć DGA dla psów przedstawiliśmy dzisiaj wytyczne dotyczące stopniowego uruchomienia usług transportowych łączności chcemy odbudować mobilność spowodować transport mógł w pełni działać oczywiście w warunkach bezpieczeństwa dla zdrowia zarówno dla pasażerów jak i pracowników transportu był z formacji George and transport Reuters no ale kiedy niestety wytyczne określają daty, ale wskazują warunki, jakie zdaniem komisji muszą być spełnione, by transport odblokować i teraz piłka jest po stronie rządu na co wskazał szef rady Europejskiej Czarni Shell podczas debaty w parlamencie europejskim mieście wizyta mówicie państwo decyzję oczywiście pamiętamy, że to państwo członkowskie mają prawo podejmować decyzje w sprawie swoich granic, a więc i turystyki, ale naprawdę to jest szalenie ważne, by na podstawie wspomnianych wytycznych komisji przedstawiciele państw usiedli razem przy stole podwinął rękawy i przygotowali konsekwentną odpowiedź pokazali swoją zdolność reakcji na to wyzwanie ja osobiście wzywam do otwarcia granic w Europie najszybciej jak to możliwe ci słucha puścili podpisujemy się pod wezwaniem szefa rady tak jak pod zastrzeżeniami, jakie wyraził parlament Europejski wraz z komisją jeśli chodzi o pomysł wyposażenia nazw aplikacje służące do ustalania kontaktów zakaźnych mają nastrzelać ludzi, którzy przez pewien czas przebywali w pobliżu zakażonej osoby brzmi z 1 strony dobrze, ale z drugiej no właśnie czy posiadanie takiej apteki może być warunkiem wyruszenia w podróż komisarz Didier Reynders, więc znaleźć nowe, a on już jest instalacja tej aplikacji na urządzeniu powinna być dobrowolna dane z nich wynikające powinny być zachowane jedynie na tym urządzeniu i przekazywane wyłącznie z inicjatywy właściciela do śledzenia kontaktów niemożna też używać danych lokalizacyjnych tylko zbliżeniową bazy danych opartą o technologię Bluetooth chciałby on Brutus no dobrze, choć wolałbym, aby pan komisarz mówił powinno, ale z pewnością zobaczymy w każdym razie wizja wkrótce skorzystamy ze swobody przemieszczania się chyba nie jest odległa Europejski, a goście magazynu jest pan prof. Bogusław Liberadzki SLD poseł do parlamentu Europejskiego komisja transportu turystyki dzień dobry dzień dobry witam serdecznie naszych słuchaczy witam pana panie redaktorze nazistowską znaczy nie możemy siedzieć koło siebie i patrzeć sobie oczy no właśnie chciałem pana zapytać, kiedy nastąpi, bo wydaje się, że ta instytucjonalna Unia robi wszystko co może w sprawach transportu i turystyki natomiast wszystko w rękach rządów czy tak tak bardzo duże w rękach rządów to prawda, chociaż w miniony tydzień, w którym tutaj w swoim słowie wstępnym był pan uprzejmy wspomnieć z punktu widzenia właśnie swobody poruszania się z punktu widzenia transportu ułatwień to był cały pakiet wniesionych spraw, a zatem przede wszystkim wytyczne w sprawie turystyki transportu w roku 2020 i po 2020 są bardzo różne rzecz po drugie, wytyczne dla wznowienia usług turystycznych również dotknął pan w swoim komentarzu cenie co, kiedy na jakich warunkach będzie można otwierać i tu bardzo różny zależy od państw członkowskich i bardzo dużo zależy od styku no chyba się zgodzimy na tym, że chcemy mieć więcej metody wspólnotowej więcej Unii, ale to jest debata kategorii ustrojowo politycznej w tej chwili powinniśmy po prostu tworzyć fakty mamy także kwestie skoordynowanego podejścia do stopniowego ograniczenia albo też ewentualnie takiego głosowania się przy znoszeniu kontroli granicznej i przywracanie swobody poruszania się bardzo się podoba to, że też nawiązał do tego jak cenić trzeba ten tylko się dowie, kto utracił, ale to jeszcze jest nie do końca wybrzmi jednak wobec część dalszy jak wiemy tej epopei dziś Polic itd. więc chcielibyśmy, żeby się dziś także od ZTE chcieliśmy sobie zdawać sprawę a gdyby ten stan rzecz potrwał dłużej do czego będzie zmierzać jesteśmy przekonani, że to jest chwilowe tydzień 2 tygodnie może 3, ale nie wyobrażamy sobie, że może PZ być na zawsze mamy po porwane w tej chwili połączenia również transportowe wewnątrz unijnych chociażby chcę ważnym nie latają samoloty po prostu zwyczajni latają samoloty pasażerskie latają głównie samoloty, jeżeli to Cargo z dostawami niezbędnego sprzętu w związku skoro na wirusy nie jeżdżą pociągi międzynarodowe pan często również bardzo mało pociągów wewnątrz krajowych jeśli mamy problem także innych ludzi szczególnie to jest adresowane mianowicie komisja Europejska opowiada się na wniosek parlamentu właśnie za to, żebyśmy mogli zagwarantować pasażerom zwrot kosztów za odwołany takiej podróży na zasadzie czy na podstawie państwa myślał czerw mamy bardzo dużą grupę pasażerów w tym także w Polsce, którzy wracali do policji to ogłoszenie stanu pandemii i coś się stało pan 20 000 osób wracały na swój koszt uważamy, że linie lotnicze powinny zwrócić mamy zresztą wyjście także naprzeciw naszym przewoźnikom międzynarodowym były oczekiwania licencje wygasają certyfikaty okresowa kontrola pojazdów szkoleń nie certyfikacja załóg no i gdzie toczą się zwracać, więc te okresy zostają wydłużone i w związku z tym mamy ze strony komisji jeszcze kilka regulacji dotyczy portów morskich ten dotyczy przepisów operacyjnych w usługach lotniczych, które powodują komisja mówi my wychodzimy naprzeciw my wychodzimy dosyć szybko i za świat za tymi ułatwieniami idą także deklaracje finansowe są duże miliardy, a bywa setki miliardów euro zatem to z co działo się tygodniu minione uważam za bardzo ważny pakiet służący właśnie łagodzeniu negatywnych skutków będę, a czy już wiemy albo dokładnie są przedstawione wytyczne, bo to bardzo właśnie ludzi interesuje jeśli chodzi o otwarcie tego transportu lotniczego czy już będzie wiadomo na jakich zasadach samoloty będą mogły być zapełnione pasażerami czy odrzucono ten niemądry chyba pomysł wolnego fotela itd. raczy wszystko kwestia w jaki sposób ten niemądry pomysł był prezentowany faktyczny w tej chwili mamy też sytuację taką, że biznes klasie, gdzie są 3 fotele środkowy jest BOR, a zatem, gdybyśmy przyjęli, że stan zapełnienia samolotu prawie nigdy nie jest stuprocentowy, że 3 z hotelowym kombinacji w każdym rzędzie mamy fotel środkowy zostawiony jako wolny natomiast już miejsce z przodu z tyłu jest zajęte to znaczy, że możemy zaoferować no mniej więcej 60% zapewnienia pojemności samolotu tzw. lot faktor, a to już zupełnie przyzwoity natomiast mamy jeszcze 2 sprawy czy będzie obowiązek używania masek w samolocie kolejna rzecz czy będzie można wejść do toalety w samolocie i w związku z tymi tak, ale to się pan stawia pytania, a ja bym chciał poznać odpowiedzi czy są już jakieś opracowane dokumenty właśnie tak idziemy w kierunku do toalety nie będzie można wychodzić, jeżeli to rejs trwa krócej niż 2 godziny, chyba że towarzyskiej i pan, czego szczególnym tak powiem, więc sytuacji no bo nie możemy wprowadzić takiego dramatu ludzkiego po drugie, że będzie woli tylko środek środkowe siedzenie przednie tylne mogą być jej po trzecie będziemy wędrować na pokładzie i być na pokładzie w maseczkach i po czwarte nie będzie kateringu nie będzie także możliwości jedzenia czy picia na pokładzie zestrzelenie zdejmować maseczek w stosunkach pierwsze tak powiem sposób myślenia na temat jak to się zdarzyć teraz mamy lotnisk jest również taki zamiar czy wchodząc na lotnisko każdy będzie miał zbadają temperatur jest także taki zamiar, żeby zainstalować na przejście tam jest jest kontrola osobista ewentualnie dodatkowe urządzenie, które mogłoby potwierdzić temperatury czy jakieś inne jeszcze objawy wskazujące na stan zagrożenia, a zatem jest pakiet spraw pakiet przedsięwzięć pamiętajmy, że NATO będzie kosztować nie chcielibyśmy, żeby te koszty nie tylko były przerzucane na pasażerów ale, żeby były może dzielony i nie na linię lotniczą, bo linie lotnicze to nie jest też bardzo elegancko wyglądające działalność przedsięwzięcie, ale nie jest przedsięwzięciem o bardzo dużej stopie zwrotu ta sama przedsięwzięcia o długim okresie trwania niekoniecznie wysokiej stopie zwrotu, czyli również jest pytanie w jakim 100 poszczególne państwa się włączą np. wskazań oczekuje, że dostanie wsparcie rządu federalnego między części była 10 miliardów euro zależnie od tego ile czasu jeszcze będą zawieszone lat to jest pytanie, jakie za przykład zamiar polskiego rządu w stosunku do polskich linii lotniczych lot jest pytanie, jakie zamiary polskiego rządu, jeżeli chodzi o Przewozy kolejowe i dalekobieżne międzynarodowe jak będą realizowane dopłaty ewentualnie dopłaty czy biletach ulgowych jako regułę miały formułę następującą dopłata do Lille teraz nie sprzedaje willę, więc też musimy sobie wyjaśnić jak to ma działać no i oczywiście cały ruch drogowy, gdzie wcześnie, by powiedziały, jeżeli chodzi o Przewozy towarowe Przewozy autokarowe na tu nie ma w tej chwili zarysowany jest koncepcji po pierwsze, kiedy ta będzie związane prawdopodobnie odblokowanie możliwości wyjazdów turystycznych i jaki stopień zajęcia z autobusu dotychczas mieliśmy szał to w 100 miejscowy mógł mieć około 1520 pasażerów no to byłaby prawdopodobnie potrzeb kompletnie nieopłacalne takich pań albo zwiększyć koszty albo po prostu to wcześniejsze aktor to się bardzo muszę podziękować niestety za rozmowę, bo tak widzę, że też no jednak ciągle więcej jest pytanie dziś odpowiedzi i że no tak jak mówiliśmy na początku ogromna w tej chwili odpowiedzialność spada na rządy, żeby to one przede wszystkim podjęły decyzję dotyczącą granic, a głównie ich otwarcie bardzo dziękuje gościem magazynu był pan resor Bogusław Liberadzki poseł do parlamentu Europejskiego SLD dziękuję też bardziej Paciorek, która pomogła audycje przygotować Tomaszowi sekcie ani Piekutowski Adamowi krajowi do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN EUROPEJSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array