REKLAMA

"Żałosne i śmieszne. To pseudonauka" - na Cambridge kolejny semestr będzie wyłącznie online

Połączenie
Data emisji:
2020-05-21 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 146 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Radosław Rybkowski dyrektor Instytutu amerykanistyki i studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry panie profesorze już pan słyszał o tym, że Uniwersytet Cambridge w przyszłym roku będzie oferował swoim studentom tylko zajęcia online, czyli albo siedzimy w domu albo bardzo małych grupkach ewentualnie na uczelni, ale to jak rozumiem niechętnie co nie oznacza, że płacimy mniej brytyjski Rozwiń » rząd uznał, że uniwersytety nie muszą obniżać czesnego jeśli tej jesieni zajęcia będą prowadzone online uznaliśmy, że studentom nie należy się zwrot pieniędzy jeśli zmiana nie pociągnęła za sobą obniżenie jakości zajęć tak mówi minister do spraw szkolnictwa wyższego SL Dolan ciekawy pogląd, bo w zasadzie oznacza on, że toczą się czy zdalnie, czyli przed ekranem komputera albo w sali w zasadzie nie ma żadnego znaczenia no tak to jest prawda, że jak przeczytam te informacje o Kaim zresztą mnie to trochę zaskoczyło, ale tylko trochę po z badający uczelnie polskie amerykańskie i europejskie pewne nie za bardzo sympatyczne działania można było dostrzegać od wielu wielu lat, ale dzień to podejście, że zasadniczą nauczanie zdalne i proces uczenia się z prowadzonych za pomocą tych technologii nowoczesnych niezależnie od tego jak one są nowoczesne pokrywa się z rzeczywistym studiowanie w takim tradycyjnym pojęciu, czyli że jesteśmy sala, że spotykamy się na zajęciach, że dyskutujemy tak dalej tak dalej utożsamienie możliwości osiągnięcia tych samych efektów jak to się w Polsce mówi efektów uczenia się jest po prostu dla mnie porażają no właśnie, a jakoś Śląska konstatacją, bo to jest po prostu coś zupełnie inna jakość za to właściwie może przeszkadzać słowa można, by powiedzieć, że no, dlaczego nie wysłać do studentów listy lektur powiedzieć przeczytajcie będziecie wszystko wiedzieli udaje tylko jeszcze trzeba by było na koniec organizować test online oczywiście jakiś egzamin i to już zasadnie no, gdy jest to powiedziałbym żałosne śmieszne, bo rzeczywiście uniwersytecki z szyi zresztą minister do spraw szkolnictwa wyższego z Wielkiej Brytanii nie jak myśli zaczynają sami równać do różnego rodzaju tych miejsc, czyli tych praw do fabryki dyplomów, które oferują pseudo edukację właśnie na takich zasad takiej zasadzie prawda reklamują się, że u nas roczny kurs czy roczne studia skończył 2 tygodnie prawda, bo wysyłamy materiały robimy fikcyjne egzaminy dajemy zasadniczo fikcyjny dyplom, a to co jest ciekawe to gdzie ja rozumiem co minister powiedział, że to oczywiście uczelnie mają do tego prawo, ale nie sądzę, żeby w kontraktach zawieranych pomiędzy studentami, a uczelniami była taka mi miejsce między nimi Scream wręcz, że po prostu może być także student przez 1,5 roku na tej uczelni się nie będzie mógł pojawić nie będzie mógł się spotkać z kolegami nie będzie mógł z niczego skorzystać, ale tzw. tych ekstra euro Color aktywiści, czyli tych ponad obowiązkowych nie wiem z uczestniczy w przedstawieniach teatralnych pójść jakiegoś klubu filmowego uczestniczyli w zajęciach sportowych, a bo, zwłaszcza w modelu anglosaskim ten to cała otoczka przestudiowaniu jest co najmniej tak samo ważna jak to europejskie zaczyna się polskie podaje, bo jak popatrzymy nowość bardzo istotne, bo popatrzymy na znacznym polega ten wielki urok og briju, czyli absolwentów Oxfordu Cambridge to oni się wszyscy znają zajmują bardzo wysokie stanowiska w różnych segmentach gospodarki brytyjskiej w pewnym sensie też przynależność do takiej elity faktycznej i to tworzenie więzi studenckich w tym okresie jak rozumiem stanowi w gruncie rzeczy atrakcyjności tych 2 uniwersytetów nie twierdzę oczywiście, że tam się kiepską wiedzę sprzedaje, bo na pewno nie na pewno ten poziom intelektualny bardzo wysoki, ale to jest 1 z aspektów, które tam ludzi przyciągał zapisanie się do rzeczywistej, jakby kasty, która też wielką radość albo przynajmniej mógł używać to jakoś ładnie takiej korporacji prawda, która zresztą obydwa uniwersytety są stworzone na zasadzie Pluty korporacji akademickiej nie wyjaśniając, o co chodzi do dumy, bo 3 nie, tracąc na to czas, ale i znające czy rozmawiające z przedstawicielami projektorami ludźmi zajmującymi się na mnie z pozyskiwaniem zagranicznych studentów z różnych europejskich uczelni czy też brytyjskich, ale i europejskich firm ze skraju skandynawskich Beneluksu oni mówili, że ci właśnie taką generalna Europa bardzo często przegrywa w starciu czy te w poszukiwaniu najlepszych kandydatów z różnych rodzajów różnych rejonów świata w tym bogaczy Azji południowo-wschodniej, bo właśnie Cambridge Oxford oferuje sieć kontaktów towarzyskich prawda i że to jest kluczowy argument, dla którego ludzie wybieram dokładnie jak pan redaktor powiedział nie mówimy, że tam jest edukacja sława nie, bo tam świetni profesorowie mają świetne pieniądze na prowadzenie badań naukowych w tym już w czasie studiów, więc wiedzę można uzyskać znakomitą, ale dla późniejszej kariery, kto wie czy nie ważniejsza jest sieć kontaktów nawiązanych w trakcie studiów, która nie ma szans rozwinąć tak za pomocą spotkań na tym SA rozumie czy na czymkolwiek innym czy to właściwie taki moment, do którego też można powiedzieć logika dziejów zmierzała w czasie czasem zadać pytanie czy nie właśnie to edukacja wyższa prawda taki moment już pewnego przewartościowania do dokładnie ta dokładnie taki ja rozumiem, bo są takie też uczelnie one to nie są niepoważne uczelnie, które oferują zasadniczo mnóstwo na swojego programu nauczania online czy w ogóle tam u dawni użyli używały nawet telewizji powiedzmy przekształceń prawda o i one mają dobre osiągnięcia, ale one same wiedzą, że to jest 1 z poważnych mankamentów, czyli budowanie, a całość tych kompetencji społecznych no bo czym innym jest nawet umie ważna jak najbardziej umiejętność komunikowania się za pomocą nowoczesnych mediów w tym mediów społecznościowych, ale w normalnych relacjach międzyludzkich równie ważna jest komunikacja interpersonalna taka na żywo da, czyli w kontaktach międzyludzkich no pan doskonale wie jako wykładowca, ale ja tam pamiętam jako student, że najwięcej zostało w głowie z tych zajęć, gdzie profesorowi tworzyli jakiegoś rodzaju bezpośredni kontakt czy grupą ze studentami byli jakoś dostępni kiedy do kiedy ta ten dystans zwiększa, kiedy ktoś był bardzo wycofany albo bardzo taki powiedziałbym właśnie elitarne w pewnym sensie robił swoje wychodził stanie się tych zajęć nie lubiła się z nich właściwie nie za wiele zapamiętało natomiast tam, gdzie ta rozmowa była możliwa tam rozwoju przebiegał także na korytarzu nie tylko w sali dokładnie ta zresztą to znowu nie nie bombardując naszych Czytelników jakimiś nadmiernie skomplikowanymi terytoriami, ale i jest taki model coraz bardziej powszechnie przyjmowany właśnie w krajach anglosaskich, które mówi o tym czy wskazuje, że zasadniczo my uczymy się będąc studentami nie dzięki temu co nam powie prowadzący tylko uczymy się od to dla kolegów grze wspólne uczenie się jest najskuteczniejsze, że daje nam to właśnie to najgłębszy zapamiętywanie jak my wspólnie w gronie w grupie jakieś dojdziemy do jakich konkluzji czy nie zostanie nam konkluzja opowiedziana tylko my sami wypracujemy znowu, jeżeli przechodzimy na nowoczesne niezależnie od tego jak zaawansowane środki komunikacji prawda wspartej technologiami, czyli prawie wideo różnego rodzaju konferencje to ten model współpracy pomiędzy kolegami koleżankami przy zdobywaniu wiedzy niestety szwankuje, bo to wymaga momentami pójścia po prostu na kawę rzeczywiście tam nie będę krył u pana redaktora też to były, ale prawda, że zwalnia, ale tak ocenia na kawę gdzieś od czasu do czasu tutaj słup z centralnym miejscem tata chyba szkoła teatralna bufet był po podziemiach tam wszyscy no wiadomo mielone dokładnie, ale tak to jest równie ważne, ale to jest jeszcze 1 element prawda to znaczy zajęcia jakkolwiek by one nie były skonstruowanej pomyślane najważniejszym aspektem tych za bardzo często staje się dyskusja to znaczy to ten moment, kiedy sala próbuje w pewnym sensie zaatakować prowadzącego, jeżeli NATO jest gotowy, jeżeli ma też taką integralności tak takie poczucie, że może się ze studentami po wspierać rozmaite rzeczy to są bardzo wnoszące moment jest nie wyobrażam co się dzieje rozumie nie to niema szans, bo po pierwsze po to co jest do ogarnięcia załóżmy taki 15 osobowej całkiem skromnej grupie jak tam polskie warunki polskie uniwersyteckie, czyli że nie trzeba za bardzo pilnować prawda teraz mówi teraz ta prawda ustalać kolejność to absolutnie nie wychodzi sytuacji, a zajęć prowadzonych online także zaczną, więc o sobie mówić naraz to powstaje kompletny bełkot nikt nic nie słyszy lata to no normalnie za na zajęciach takich to po prostu od razu widać tamten zaczął na to nie dokończył ja będę mówił później przy o zajęcia online nie ma takiego natychmiastowego, a dla całej grupy dla prowadzącego dla studentów rozeznania, że oka to teraz muszę poczekać prawda, więc i jestem mnóstwo takich momentów bełkotu ligi, jeżeli chcemy wywołać dyskusję albo no pojawia się ten problem prawda, że takie są te ikonki łapki, czyli trzeba się zgłaszać jak w szkole podstawowej, ale znowu jak Jerzy pomyślimy o takich żywej dyskusji na to jest żywa dyskusja za pomocą łapek NATO to nie jest to samo to po prostu nie jest to samo, czego musimy sobie odpowiedzieć jednak czym są uniwersytety znowu zdarzy uniwersytety jest pewna społeczności być może cała ich autonomia wynika właśnie z tego faktu, że ta społeczność była niezagrożona, jeżeli lot dokładnie tak, że to jest pewna jak jednak wracamy też wielu już na wielu uczelniach w wielu publikacjach mówi o tym, żeby wrócić do tej właśnie idea integralności uczelni, że to są badania nauczania, ale także cała ta społeczna praw do socjalizacji no i otoczka, bo bez tego co się pojawia jako taki bardziej zaawansowany kurs zawodowy, który właśnie, ponieważ byłby bardziej zaawansowanym kursie zawodowym to wcale nie musi być robione na Uniwersytecie dziękuję bardzo, prof. Radosław Rybkowski dyrektor Instytutu amerykanistyki i studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego był z nami 1417 za chwilę informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA