pracujecie albo próbujecie pracować w tym czasie wasze dzieci bujają się na żyrandolu, zanim wykonać 1 czynność po drodze zaczynacie 5 kolejnych bez przerwy ktoś głodny albo akcji, a wieczorem nie ma nawet siły usiąść wygodnie fotelu mam tak samo nie chce się dowiedzieć jak przetrwać tak, żeby nie zaniedbać własnej pracy i edukacji dzieci i żebyśmy nie zwariować każdy zasobne i wszyscy razem rodzice w czasach pandemii w tym odcinku podcastu rozmawiamy o tym jakie zmiany
Rozwiń »
zachowań dziecka nastolatka w czasie izolacji spowodowane epidemią powinny rodziców zaniepokoić na co zwrócić uwagę, choć może świadczyć jak zapobiec rodzice w czasach pandemii Dorota Czarnecka Herman zapraszam znany jest pani Marta Hendzel właścicielka pracowni z oknem na świat, która prowadzi kursy edukacyjne dla dzieci młodzieży również trenerka umiejętności miękkich prowadzi także treningi zastępowania agresji pani Marto jesteśmy od tygodni my rodzice rodzice są od tygodni razem z dziećmi i wydaje się, że mają kontrolę nad dziećmi nad tym, gdzie one przebywają co robią, ale wiele dzieje się w rzeczywistości wirtualnej, do której rodzice nie mają już takiego dostępu albo po prostu dziecięcy głowie i jak to wygląda w praktyce, jaki jest ten rozstrzał między tym co widzimy, a tym co się tak naprawdę dzieje gdzieś właśnie poza zasięgiem wzroku rodziców, gdzie na tej osi jest rodzic dziecko jak daleko od siebie jest bardzo duże pytanie bardzo szerokie i ja bym powiedział, że w zasadzie to co się odbywało przed pandemią odbywa się nadal tylko z użyciem innych marzenie, a więc jeśli dziecko wcześniej związało jakiś czas w internecie rodakom kończy z nimi nadal będzie to robiło tylko tego będzie jeszcze więcej części będzie używał łącznie z kamerki, ponieważ potrzeby dziecka małego czy większego czy muzyczne są takie same ciągle w czasie pandemii wcześniej go wcześniej inne strategie NATO, żeby zaspokoić potrzeby nie da się tego zakazać nie da się tego uniknąć tak naprawdę jest to sposób na zrekompensowanie tego, czego brakuje, czyli tych grupowych wejść grupowych spotkań spotkań w większym gronie poza domem albo dalej od domu albo takiej przestrzeni, której rodzice nie kontrolują prawda, więc to jest nie do uniknięcia i można powiedzieć, że jest to też dobre to znaczy, że dzieci mają ten dzieci młodzież mają ten swój świat trochę jest także rzecz się do internetu jest znacznie więcej dziecko w sieci non stop bardzo dużo zależy od tego w jaki sposób odbywa się to zdolny uczeń, a są tak właśnie to przeważnie tak by, choć pochodzi z racji tego prawda siłą rzeczy to jest też z tą kamerą tak lub bez są takie szkoły tak jak mój syn odchodzi do takiego liceum w ogóle niema kamer podczas danego leczenia jest tak naprawdę on ma używała pewnego narzędzia, gdy słucha nauczyciela, ale równocześnie na monitorze swojego komputera może robić coś zupełnie innego jak obserwuję z zaciekawieniem, bo wyobrażam sobie, że bardzo wiele osób wiele dzieci wielu młodych wielu młodych osób właśnie ta funkcjonuje czy tak naprawdę funkcjonuje równolegle w 2 światach to znaczy ja się przynosiła też obserwują swojego dziecka już tak tak to jest bardzo ciekawe zjawisko, bo to też pokazuje pokazuje też nam też szkoła, która w formie lekcją dla nich na tyle mało ciekawa, że dziecko jest w stanie równolegle robić coś zupełnie innego komunikować się z innymi albo grać ani oglądać już na YouTubie właśnie oznacza to bowiem mogę tylko takie trochę że, tłumacząc się, jakby jednak to wygląda mojego dziecka ono rzeczywiście robi to to znaczy zajmuje się czymś innym oczywiście wtedy, kiedy ja nie widzę wtedy, kiedy zrobi to zadanie zadane tak robi cała klasa każdy w swoim tempie nauczyciel czeka wtedy, kiedy zrobi to wtedy pozwala sobie bez niczyjej zgody jak tak samowolnie ale, ponieważ siedzi przed komputerem potrafi to po prostu sobie z tym radzi to pokazuje to się bardzo nasze dzieci w tych czasach już mają inne umysłu są bardzo młodzi Laskowa i przygotowane do tego, że w przyszłości będą dużo bardziej elastyczne niż my te czasy mogą zdolności umiejętności utrwalić, ale czy należy w tej sytuacji w ogóle ustalić, jakie zasady czy jest jakiś niezdrowy Limits jak o tym z dzieckiem porozmawiać tak naprawdę bardzo dużo zależy od tego ile dziecko ma lat mogą zupełnie inaczej funkcjonujemy dziesięciolatki, gdzie zazwyczaj jest tak, że wszystko ma wszystkie telekonferencja niewzięcie uczelnie zdalne ustalenie przez rodzica, chociaż no są dziesięciolatki, które doskonale wie wszystko sama już miał i zupełnie inaczej jest z nastolatkiem, kiedy już ta nasza kontrola totalnie w pewnym momencie się kończyć trzeba było chodzić historia tego co się tam działo na komputerze lub na komórce, bo pamiętajmy, że w tym momencie są trwałe, jakby świat tak na komputer jeszcze komórka, a więc czy rozmawiać no pewnie rozmawiać, ale bardzo zależy od tego w ogóle mamy relację w danym momencie ze swoim dzieckiem, bo inaczej rozmawia z 11 latki mają nauczyć 17 latkiem natomiast sytuacja pandemię też pokazuje jednak też obrazuje jakość naszych kontaktów z dziećmi jeśli do tej pory udawało nam się rozmawiać, o czym innym czymkolwiek, bo ważna i mieliśmy w tym sukcesu teraz też jesteśmy w stanie załatwić sprawy limitu na komputer i spraw związanych z tym z tym siedzeniem przed monitorem takie jest firma mówi o kulturze organizacyjnej tak samo w domach jest most kultura rodzina czy też domowa protestu taka, że to właśnie dużo zależy od nas dorosłych, bo jeśli miasto siedzimy przy komputerze od rana do nocy, bo np. mamy taką pracę, a mamy dwoje dzieci przed tym młodszym siedzimy w ciągu dnia, żeby zrobić lekcję prace były po południu no też tak naprawdę nie ma czasu do tych dzieci, ale im trudno też zaoferować coś po południu wiadomo, że nie możemy wejść na górę, ale może coś innego zaoferować taką zabawę czy obejrzenie filmu to jest tak naprawdę taka historia taki przypadek w tych dzisiejszych czasach pandy mitycznych dosyć chyba przynajmniej póki jeszcze zamknięte są szkoły nie wszystkie dzieci poszły do przedszkoli to jest chyba dosyć częsty scenariusz właśnie, więc załóżmy, że ta nasza organizacja ta nasza kultura organizacyjna w domu jakoś do tej pory działało to jak w takim np. 11 latkiem co powiedzieć na co pozwolić spółce kwestia tego, jaka atmosfera w domu jeśli chodzi o panikę czy też lęk związany z tą sytuacją, która jest, bo jeśli my jesteśmy spanikowani tworzymy czarne scenariusze wiadomo, jakie emocje nam się pojawiają to cały dom rezonuje jak są emocje i pamiętajmy, że dzieci generalnie uczą się nie nie tylko przez co widzą, ale przede wszystkim, jaką emocje czują wokół tego co robimy będzie jeśli powiemy taka sytuacja czasami trzeba dzieciakom poczuć się tłumaczyć co się dzieje na zewnątrz bony dostają jakieś skrawki informacji albo z mediów, bo już przekazane przez nich i kolegów, którzy mogą mieć bardziej spanikowanych rodziców niż my wznawiają już za wg różnych schematów i po prostu powiedzieć jak to wygląda tym się tą łączy a jakie są ograniczenia, jakie są korzyści z tego i tak naprawdę wydaje się, że większość dzieci będzie zadawał takie pytanie do dobra, ale co może się strasznego wydarzyć dla dzieci z naszym tak jak mam nawet dwudziestoletnią dla niej, kiedy zaczął się pan Damian ona wpadła w taki stan, gdzie nawet nie wiedział jak się w tym odnaleźć, dlaczego boją się niewykonalność nieruchoma w czasach komuny, a dla mnie to ustęp tego nigdy nie znała ona nie wiedział jak to jest, kiedy coś takiego się dzieje wokół ona straciła totalnie poczucie jakiegoś Fund na to co się dzieje kontroli w tym bardziej że, żeby jak dwudziestolatka miał dosyć sporą kontrolę nad też swoim życiu swoim życiem tak dlatego trzeba po prostu ma też pyta dzieci, czego obawiacie się czegoś obawiać jak tę sytuację w ogóle widzicie, a czy macie do nas pytania czy potrzebujecie czegoś przydam się też jest kwestia dogadania się tego jak funkcjonować w domu i zapytać co dla nich ważne co dla nas ważne żeby, żeby w tym domu bądź jakoś dobrze funkcjonowała mimo tego co się dzieje wokół i tych lekcji i obowiązków, a i nawet zaproponować, żeby on wnosił jakieś zasady wzmożonego muszą szukać na tym będziemy zawsze śniadanie innemu taki dzieciak, który jeszcze chcą robić, bo już inaczej będzie 16 latkiem, a których, który różni nie będzie chciał robić w badaniach raczej nie leczenie, a więc wydają się to rzeczywiście kwestia do po prostu rozmawiania, ale też pytania otwarte więcej pytań otwartych tym lepiej, bo w tym momencie poznamy emocje dzieci każda historia słynnej wiele zależy od tego jak do tej pory funkcjonował dom jak, jaka była relacja z dziećmi właśnie mówimy o tych zagrożeniach czy od tej sieci o internecie, który też może w wciągnąć może też wciągnąć za bardzo, ale również może nas zaniepokoić czy może też dziać coś w zachowaniu dziecka w jego własnej głowie co wynika coś nie ma związku z siecią tylko np. wynika z takich problemów, które były wcześniej być może bardzo mały w niewielkim stopniu się ujawniały, a teraz w czasie tej izolacji spowodowanej epidemią po prostu się uwypuklił prawda to jest 1 rzecz jeszcze inną rzeczą jest to, że tak naprawdę sama sama izolacja coraz mniejsze są ograniczenia coraz więcej nam wolno, ale jednak nadal wielu rzeczy nie wolno i tygodnie no są męczące dla młodych ludzi na pewno też i u nas jeszcze nie tak drastyczne, ale są takie badania czy może raczej relacji lekarzy z Włoch, którzy obserwowali skutki właśnie tej długotrwałej izolacji na tamtym użycie takiej w takiej w takiej wersji hard korowy można powiedzieć tak to był rzeczywiście rzeczywiście taka prawdziwa izolacja całkowite przez wiele tygodni i założyli zmiany w zachowaniach w zachowaniu dzieci spowodowane samą izolację, bo sama izolacja też może wywołać jakiś takiej zmiany, jakie skutki prawda na świat dzieci we włoszech i choć chodziło zarówno dzieci młodsza i te starsze większa agresja takie wybuchy złości panika trudności ze spaniem prawda tak dobrze pani o tym, mówić, bo to to jest to jest bardzo nietypowa sytuacja, kiedy dzieci są non stop z rodzicami i tak naprawdę to się w ogóle nie dzieje normalnie by dziecko właśnie to się w ogóle normalnie zdarza tak to powiedzmy sobie też to jest jakaś nienormalna sytuacja laboratorium i taki eksperyment i tak samo jak właśnie tutaj są statystyki dotyczące tego jak dużo jak bardzo wzrosła liczba zachowań takich właśnie zaburzeń zachowania to tak samo wzrasta przecież liczba zgłoszonych aktów przemocy domowej, więc pamiętajmy to 2 strony działa tak naprawdę czują dzieci reagują spustu wypadkową tego co się dzieje wokół nich, więc jeśli one reagują określą sposób to jest wynik tego, że albo relacji z rodzicami albo relacja między rodzicami powoduje, a te emocje albo coś się właśnie dzieje w sieci natomiast jeśli jest rodzin przemocowych, które stosuje chociażby słowną przemoc to niema co dziwić, że dziecko będzie reagowało chociażby bóle brzucha albo tym, że będzie uciekało do pokoju itd. do takich symptomów też psycholodzy somatycznych, ale też takich objawów dosłownie na wydziale mechanicznym także dziecko po prostu unika kontaktu rodzica będzie bardzo dużo i nawet teraz właśnie, mówi że tak naprawdę pandemia jest największym problemem dla klasy takiej bardzo średni, bo mają na tyle małe ludzie mieszkania, że nie ma gdzie uciec od swojego oprawcę i tak jest reakcję takie są na akcję dzieci natomiast tak jak powiedziałam to co się dzieje w sieci również na dziecko wpływa, aczkolwiek uważam, że ich zaburzenia w zachowaniach są bardziej spowodowane tym co dzieje się w domu i lękiem powiedz pani, że też właśnie zmiany czy zaburzenia somatyczne na co wtedy szczególnie zwrócić uwagę czy zaniepokoić czym się zainteresować od razu przede wszystkim niskie takie zmiany jeśli chodzi o ciało tak, czyli np. brak apetytu albo drugą stronę bardzo dużą badanie się np. przeżyciami z cukrem bardzo dużo spania w ciągu dnia coś co naturalnie nie zdarzało, chyba że tak naprawdę nasze dziecko w ogóle tak jeśli zachowywało wcześniej natomiast jeśli wcześniej to nie zachował się dla nas informacja każda zmiana zachowania są informacją, a więc na pewno właśnie zaburzenia snu odżywiania pamiętajmy też siedzenie w zamknięciu powoduje to, że zwyczajnie nie dostarczamy też tego wszystkiego co co mamy, kiedy chodzimy posłańcy tak czy ten ruch na świeżym powietrzu witaminowe itd. tak tak to wszystko ma to znaczenie, a czytaj też, iż niedawno, że w ogóle będą badania to, że to pandemia wpłyną na to, że zwyczajnie pojawia się stan zapalny w organizmie, czyli nasze ciało w stresie tak reagującym stanem zapalnym ciała tak samo myśmy mieli skończony, ale czy skończono nawet tu pojawia się stan zapalny tak samo pojawia się strach się, więc też samo chciało po prostu zaczyna inaczej funkcjonować mówi pani o tym, uciekanie od rodzica tą dawną chodzi o uciekaniu innego pokoju czy też unikanie kontaktu mówi pani o unikaniu kontaktu tak tak to też nawiązanie kontaktu wzrokowego czy w ogóle czy taką wizję regulowania, jakie to może wyglądać tak, ale też zależy od kultury domowej, bo zależy od tych relacji rodzicom no bo są tak wysoka kultura, gdzie np. dzieci uczą się dużo bardziej swobodne, żeby powiedzieć coś głośno albo krzyknąć albo wyrazić wolę emocjonować się rozpłakać, a są takie domy, gdzie po prostu czują, że nie wolno wyrażać emocji po prostu idą jak kumulować w swoim pokoju jeśli mają taką możliwość młodzieńca ja uważam, że bardzo dobrze, kiedy emocje są na wierzchu, bo wtedy w ogóle mam kontakt z tym co się w tym dziecku, gdzie jest najgorzej, kiedy tego nie widać i to dziecko musi gdzieś sobie z tym poradzić i wtedy może sięgać właśnie brak pomocy internetu tak i tutaj również mogą siedzieć co wiemy to tak naprawdę jest w tej sytuacji w zasadzie jedyna no pewnie 1 z niewielu form pomocy jakich można teraz korzystać powiat Leszczyński telefon jeśli strefa dla dzieci młodzieży ATA linia, która udział mogą zgłaszać właśnie emocji podobno od rzeczywiście tych telefonów i ogromnie dużo znacznie więcej niż niż wcześniej pani Marta też takie pytanie, bo pani też zajmuje się zastępowania agresji prawda ta agresja czy wybuchy agresji też się pojawiają to niekoniecznie musi oznaczać już jakąś skrajność i patologii to znaczy w tych w tych warunkach po prostu ludzie inaczej reagują, nawet jeżeli są normalni spokojni normalni tej agresji w domu nie ma prawda to się po prostu zdarza wynika to z tej sytuacji można właśnie zastąpić agresję przede wszystkim dobra musimy sobie zdawać sprawę, że my jesteśmy nadajnik jako rodzic, który dopóki my nie mamy świadomości tego co się dzieje, jakie mamy emocja jest pierwszy krzyczy do po drugie musimy umieć zarządzić, a dopiero później po wtedy jesteśmy w stanie zobaczyć, jakie emocje są inne w sumie taka ogólna świadomość takie widzenie tego co jest wokół mnie, dlaczego mówię, dlatego że my mamy świadomość też my wiemy co się z nami dzieje tak naprawdę ciasno jest też myśli jesteśmy zdenerwowani na ile się zachowuje agresywnie nową znajdowaliśmy zdajemy sprawę z tego, że zachowujemy się agresywni zbieżność jest w ogóle uświadomienie sobie tego co robimy to jest jeszcze różne rzeczy złość agresja złość coś zupełnie naturalnego to jest taka emocja, które bardzo pożądana, bo to jest informacja dla nas jakaś nasza potrzeba nie została zaspokojona, a agresja to już pewne działanie agresja jest również przemilczenie odpowiedzenia na pytania wyjście spokoju nie było takiej właśnie zachowania jak bicie od razu krzyk jest bardzo dużo zachowań agresywnych, które ludzie powszechnie uznają za agresję czy pierwsza rzecz to jesteśmy my, którzy od nas bardzo dużo zależy jesteśmy też w jaki sposób trochę takim wzorem dla naszych dzieci my pokazujemy radzimy sobie z emocjami jeśli np. ktoś zdenerwuje jeśli powie dziecko jeszcze potrzebuje kilka pobyć sama musi bardzo denerwowałam potem odebrano przykład taki telefon z pracy wrócę do siebie za 5 minut i dla dziecka jest to bardzo czytelny komunikat co się stało co będzie tak nie ma niejasności i jeśli dziecko się z kolei właśnie ze złości czymś czym jest związany z nami często związane z czymś zupełnie, lecz właśnie było na jakiś lekcji online to co najprościej można zrobić po prostu nazwać spowiedź widzę, że się widzę, że się zdenerwował się na pewno nie dawać żadnych rad pouczeń tylko po prostu nazwać emocje i dać temu dziecku szansę na to, żeby się gadało, czyli najpierw wykazać zrozumienie widzimy tę emocję tak i pozwolić po prostu wyjaśnić i to pewnie w po jakimś czasie dzieje się tak tak naprawdę no no to dziecko się gada to też ma po prostu zajdzie także to ciśnienie, ale rzeczywiście z zakresu ze złością z tym problem w czasie pandemii mamy się fizycznie nie ruszam i nasze ciało nie jest w stanie napięcia zdjąć no właśnie nie ruszamy się nie przemieszczamy się prawda ta przestrzeń jest możemy się przemieścić powiedzmy niedaleko, ale też i ten tryb zdalnych lekcji i zdalnej pracy, czyli tak prawdę musimy być w pewnych przedziałach na miejscu, bo ciągle coś i można się wybrać pewnie tak uzgodniona na cały dzień, bo nie są wakacje po prostu jeszcze jeśli mówimy o tej agresji co można zrobić to okres służby tak po prostu zgnieść wrzucić w sensie zachowań agresywnych dzieciaków u nas w meczu z UE albo u nas albo też może to równie dobrze rada dla dziecka tak kiedyś wiem, że się, że już nam się rozgrzewa lampka do czerwoności w ogóle taka pierwsza zasada jest taka, żeby rozmawiać o tych rzeczach, kiedy jesteśmy rozzłoszczeni, czyli tak naprawdę zarządzić naszym czasem tak jak bardzo tak oficjalnie to brzmi, ale po prostu mieć takie coś o tym, porozmawiać powiedzieć Słuchajcie w takich sytuacjach jak ta właśnie będą nam się pojawiały takie emocje pomysł generalnie wszyscy w jaki sposób oraz będziemy się mierzyć różnymi emocjami złością również, więc po prostu porozmawiać, że w ogóle taka rzecz będzie porozmawiać z dzieciakami o tym jak sobie to kontrolować co z tym robić powiedzieć, że czasami mosty 3 oddech zapobiegać natomiast kiedy już się a kiedy już się pojawił dziecko krzyczy do to tak naprawdę my tutaj jesteśmy dorosłymi, które albo da się ponieść i zacznie krzyczeć na dziecko albo weźmy czyta oddechu głębokie i zareaguje dopiero to dziecko skończą to jest trudne oczywiście nam się też udziela natomiast my jesteśmy rodzicami to tylko my przede wszystkim musimy sobie radzić jak z emocjami, żeby dzieciaki nasze radziły sobie stać, ale nazywać w ogóle widzieć to co nazwać to co widzimy widzę, że się złościła się no widzę, że się nie złości, bo widzę, że się smucić się to dotyczy każdej emocji również tej radości tak widzę rzeczy się, że jest Super szczęśliwe radosne cieszy się, bo dostał piątkę albo artyście uchwalił właśnie o tym, też nie zapominajmy to, że właśnie może, ale przede wszystkim naprawdę rzeczywiście tematem jak tutaj jesteśmy jako dorośli jesteśmy pewni wzorem dzieci tak naprawdę uczą się załatwić później różne sprawy i uczą się zarządzać zarówno emocjami jak różnymi rzeczami w życiu, bo pamiętają jak my robiliśmy też taką wodę czasami takie lustrzane odbicie prawie wręcz zarzutami dlatego o tym, to oczywiście, że tak i tak naprawdę dzieci są naszym lustrem dlatego tak bardzo nas złoszczą ich zachowanie, bo po to, są 2 prototypy w górze my się na siebie wtedy po prostu trochę dokładnie tak też pewne projekt to jest naturalne, ale to wszystko zależy na świadomości widzimy to i na ile chcemy coś z tym zrobić dziękuję dziękuję bardzo, w kolejnym odcinku będziemy rozmawiać o życiu seksualnym rodziców w czasach pandę rodzice w czasach pandemii podcast Doroty Czarneckiej Herman jeśli macie pytania spostrzeżenia albo tematy, o których chcielibyście usłyszeć Piszcie do mnie adres rodzice małpa to kropkę do usłyszenia
Zwiń «