REKLAMA

Jak przeszliśmy od patosu i dyscypliny do liczenia strat? Komentarz profesor Małgorzaty Jacyno

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-05-23 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
my zaczynamy magazyn taka sama jak co sobota i jak nie nie jak co sobota, ale jak czasami nam się zdarza będziemy mieli w tym programie 3 godziny filozofów aż w tym programie, który oczywiście przygotowała i wydaje Katarzyna Morawska realizuje w całości od jedenastej do trzynastej 40 Lidia Prądzyńska 3 godziny filozofów jak powiedziałem w pierwszej będzie prof. Małgorzata Jacyna już za chwilę, z którą jak co 2 tygodnie przyjrzymy się temu wszystkiemu co wokół pandemii się Rozwiń » dzieje no i przyjrzymy się w szczególności odwilże pandemiczną, która zapanowała także w Polsce, choć w innych krajach ona jest uzasadniona twardymi danymi to w Polsce niekoniecznie, bo 2 dni temu mieliśmy trzeci co do wysokości liczby zakażeń wynik od momentu, kiedy pandemia się zaczęła tam 479 osób zostało zakażonych Korona wirusem czy raczej zdiagnozowanych jako jako zakażeni Korona wirusem jesteśmy właściwie liderem w unii Europejskiej jeśli chodzi o przyrost zakażeń szczyt prawdopodobnie jest wciąż przed nami w związku, z czym zasadne jest pytanie na ile decyzja o tym, żeby odmrażacz rozmaite obostrzenia i poluzować te wszystkie restrykcje jest decyzją o charakterze stricte politycznym może też trochę psychologicznym, bo rzeczywiście wszyscy nie możemy wytrzymać wstanie oddał no ale co to przyniesie, jakie będą tego konsekwencja o tym w takim sensie społecznym rzecz jasna niekoniecznie epidemiologiczne o tym, właśnie prof. Małgorzatą Jacyno będziemy rozmawiali po godzinie dwunastej będzie tutaj Julia Fiedorczuk z państwem pisarka poetka także pracowniczka naukowa Instytutu anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego będziemy rozmawiali o nadziei nadzieja to jest zarazem tytuł akcji, która wczoraj ruszyła akcji organizowanej przez wydawnictwo Agora ukazała się czy ukaże się dopiero 8lipca książka pod takim hasłem złożona z tekstów specjalnie w tym celu napisanych przez wielu polskich pisarzy Pisa przez wielu polskich Pisarek i od tej nadziei z Julią Fiedorczuk pomówił, która też jest autorką 1 z tekstu zamieszczonego w tej książce dodam, że sam jestem zdecydowanym przeciwnikiem nadziei, ale rozumiem, że można uważać, że jest to niezwykle ważny temat chętnie przyj ma jakieś argumenty, które osłabią mój sceptycyzm już trochę sceptycyzm naruszyła Justyna Dąbrowska, z którą rozmawialiśmy tydzień temu nadziei mogą państwo sobie tę rozmowę odsłuchać na zobaczymy jak to będzie w rozmowie z Julią Fiedorczuk, z którą zawsze rozmawia się wspaniale, więc przypuszczam, że tym razem tak będzie no po godzinie trzynastej pojawi się tutaj Tomasz Terlikowski, którego przedstawiać państwu oczywiście nie trzeba, które po mówi czy opowie o swojej wypowiedzi w filmie braci Sekielski wypowiedzi kontrowersyjne, bo z 1 strony Tomasz Terlikowski zebrał dużo krytyki je od zwolenników w swojego światopoglądu, czyli od ludzi jakoś identyfikujących się z kościołem katolickim moc prawicy szeroko rozumianej za to, że w ogóle występuje w takim filmie i przyłącza się do tego strasznego ataku na kościół katolicki z drugiej strony środowiska liberalno-lewicowe też zareagowały bardzo krytycznie na te wypowiedzi wypowiedź księdza Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego również w tym filmie obecną dlatego mianowicie, że uznały, że to co Terlikowski tam powiedział jest przejawem Homofobii jest jakąś bardzo niesprawiedliwą i fałszywą oceną zjawiska pedofilii w kościele łączącą to zjawisko Homo seksualnością właśnie o tym czy rzeczywiście Terlikowski coś takiego powiedział czy to miał namyśli, a Jeślinie to co miał namyśli tak naprawdę będziemy po godzinie trzynastej rozmawiać naj to jest już cały plan na dzisiaj teraz będzie charakterystyczne dżingiel od godziny filozofów, który wyznaczy nam prawdziwy początek tego programu i prof. Małgorzata Jacyno pojawi się na antenie na już jesteśmy prof. Małgorzata Jacyno jest państwa gościem halo halo dzień dobry dzień dobry socjolożka z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego autorka m.in. kultury indywidualizmu no i książki, na którą my tu wszyscy czekamy, która jakoś niebawem powinna ukazać jak prace nad książką nawiasem mówiąc może tego znaczna bardzo dziękuję też chciałabym mieć już to za sobą rozumiem tę dyplomatyczną odpowiedź z rozmawiamy co 2 tygodnie od momentu rozpoczęcia pandemii przyjęliśmy sobie taki tryb, żeby przyglądać się pewnego dystansu temu wszystkiemu co się dzieje jakoś próbować rozumieć interpretować sytuację trudną i bezprecedensową, której się znaleźliśmy dziś jesteśmy w fazie odwilży w fazie luzowania restrykcji jak się popatrzy na to co się dzieje przynajmniej w Warszawie na ulicach to można odnieść wrażenie, że już wszyscy uznali, że żadnego zagrożenia nie ma ludzie swobodnie przemieszczają się w różnych miejscach, jeżeli chodzi o maseczki panuje dość swobodny styl noszenia ich na brodzie albo albo różnych innych częściach twarzy niekoniecznie tych, których należy je nosić knajpy się zapełniają gospodarka zaczyna ruszać tymczasem dane pokazują, że my nie jesteśmy wcale takim na takim etapie, który usprawiedliwiał, by tego rodzaju posunięcia mamy trzeci co do wysokości od momentu wybuchu pandemii sprzed 2 dni wynik zakaźną ości prawie 500 osób 1 dnia zostało zdiagnozowanych jako nosiciele Korona wirusa mamy jesteśmy liderem w unii Europejskiej jeśli chodzi o o rozprzestrzenianie się tego tego wirusa cały czas to jest chyba decyzja o charakterze politycznym, która przyniosła rzeczywiście taki rodzaj poczucia, że już kompletnie wszystko jest dobrze nie ma problemu to był jakiś zły stan możemy teraz się otrząsnąć obudzić i żyć tak jak wcześniej co na to to zaczęłabym od tej kwestii, którą często poruszasz, a mianowicie fasadowe państwo o jesteśmy w tej chwili cały czas na takim etapie, kiedy procesy zjawiska stan naszego państwa jest bardzo dobrze widoczny wszystko jest na widoku właśnie dlatego możemy się np. dziwić, dlaczego w takim tempie wychodzimy z epidemii, chociaż jednocześnie cały czas w niej jesteśmy, więc powiedziałabym, że takim odpowiednikiem fasadowego państwa, a są właśnie te fasadowe można powiedzieć bez mała dekoracyjne maski, które są takim stało się takim rekwizytem pozwalającym po prostu wystąpić w tej sztuce w tej rzeczywistości, która jest epidemią jest walką z epidemią, ale jednocześnie jest z przechodzeniem do kolejnego etapu do etapu odmrażania gospodarki jak czasami się mówi i wydaje mi się, że kwestia zasadowości państwa, a i noszenia maski jako rekwizytu daje się połączyć się z koncepcją ekonomii moralnej, a mianowicie tak jak powiedziałeś nie ma nie nie mamy takiego poczucia, że przechodzenie przez kolejne etapy jest ugruntowane, w jakich danych statystycznych właśnie naukowej interpretacji zatem czym to jest umocowane tak zatem w tym co jest umocowane i wydaje mi się, że to twoje pytanie jest bardzo trafne, bo ono oddaje naszą dezorientację i poznawczo, ale także dezorientację moralną chciałabym zwrócić uwagę na to, że społeczeństw oczy post społeczeństwo jak się coraz częściej, mówi że społeczeństwo ciągle mam namyśli nazwiemy własne może się czuć zdezorientowane gwałtownością rap pewność ciął nie tylko przechodzenia od etapu do etapu ale, gdybyśmy przejrzeli aurze efektywnej i tych wydarzeń to zdumiewająco szybko o przeszliśmy od oka słuch mam tutaj namyśli pierwsze wypowiedzi władzy, ale także nasze reakcje bardzo zdyscyplinowane bardzo solidarne przeszliśmy od osób, które był taką diagnozą mówiącą o tym, że przychodzimy jakąś próbę generalną być może to jest nawet premiera, a nie odbyła się próba generalna i im bardzo szybko od tego tonu patosu weszliśmy do liczenia strat Ekom jest tutaj nastawić my zostawimy średnika wrócimy do tej rozmowy po informacjach odliczenia strat zaczniemy prof. Małgorzata Jacyna jest państwo, a z nami jest cały czas prof. Małgorzata Jacyna raz jeszcze dzień dobry dzień dobry ja miałem takie wrażenie od początku, że to wszystkie obostrzenia te reakcje w ten rodzaj mobilizacji, który nastąpił zaraz, kiedy pandemia się rozpoczęła ma trochę charakter rytualny właśnie, dlatego że jak tylko pojawiło się pierwsze informacje o tym, że w Polsce jeszcze apokalipsa nie nastąpiła jakoś udało się elementarne zatrzymać ekspansję tej choroby, że nie czeka nas być może przynajmniej nie w najbliższej przyszłości wariant włoski no to ludzie natychmiast wylegli do parków na ulice i nawet takie najbardziej łagodne formy znoszenia restrykcji potraktowali jako właściwie komunikat, że sytuacja stała się zupełnie bezpieczna no a teraz widzimy już takiej całej okazałości powiedziała o tym, że bardzo szybko przeszliśmy od patosu do liczenia strat na tym przerwałem, bo pojawiło się informacje, więc może rozpoczniemy tego liczenia strat, a ja bym jeszcze później po pytał o ten rodzaj specyficznego poczucia rzeczywistości czy raczej może utraty parytetu rzeczywistości, który już parokrotnie w tym programie mówiliśmy, który jakoś chyba też odzywa się w tym naszym stosunku do zakazów nakazów, które postrzegamy jako właściwie takie czysto zewnętrzne rytualną polityczne decyzje i nie interesuje nas za bardzo się one mają odniesienie do faktów epidemiologicznych czy nie jeśli można chciałabym do takiej wiedzy, która stała się już wiedzą potoczną, a mianowicie, że w kapitalizmie chciałabym dodać coś do takiej wiedzy, która jest naszą wiedzą potoczną o kapitalizmie, a mianowicie mówi się, że kapitalizm nie nic się straty ekonomiczne, że dominuje kalkulacja postawa, kalkulując ca i po prostu dokonuje się pewnego rachunku, jakie straty w ludziach możemy zaakceptować jakich strat ekonomicznych na pewno już nie możemy zaakceptować i w istocie to decyduje o tym dlaczego przechodzimy od 1 do drugiego etapu, że do tej kwestii racjonalności kalkulacji chciałabym dodać inną uzupełniającą możliwość interpretacji tego co się dzieje nie tylko teraz, ale zawsze ekonomii kapitalistycznej, a mianowicie adaptacja i podałem przykład wiem, że będzie drastyczne, a przyzwyczaiła nas już drastycznym składy, więc nie będziemy sobie nie wiedziałam jak dokończyć jak usprawiedliwić bardzo dziękuję to jest adaptacja właśnie tak no właśnie chciałabym podać przykład pewnej innowacji pewnego wynalazku, bo zastanawiałam się cały czas myślę o tym, jakby patrzył na to wszystko o niższą półką np. i za myślę, że należałoby wirusami Shell szuka w myśl, że zwróciłby uwagę na małe wynalazki w tej chwili trochę mniejsze już o tym, mówi, ponieważ horyzont wynalezienia szczepionki oddala się na różne sposoby albo w ogóle nie będzie albo będzie za 2 lata albo niektórzy rządzący dokonują rezerwacji szczepionek chcą wykupić wszyscy itd. myślę, że mi się w oko zwróciłby uwagę na takie ich drobne wynalazki, jakie się po drodze w tej chwili ni pokazują, a mianowicie 1 z krajów Południowej Ameryki wynaleziono w czasie epidemii nowy rodzaj łóżka szpitalnego jest łóżko szpitalne, która ma specjalne boki i może być natychmiast przekształcone skromne jest to taka innowacja, która właśnie można powiedzieć spełnia oczekiwania kapitalistycznej ekonomii, dlatego że pozwala uniknąć dodatkowych kosztów i pozwala reagować szybko o pchaniu skutecznie to jest przykład takiego wynalazku, który pokazuje, że zaczynamy się adaptować zaczynamy przystosowywać się nie wiem czy mówienie w tym kontekście nawet jest od nich jest społecznym jest zupełnie trafne, ponieważ nie sądzę, żeby sam Darwin, gdybyśmy się zastanowić nad tym co dawniej powiedział prawda ciągle mówimy darwinizm darwinizm społeczny, ale co targi NATO powiedział myślę jednak, że był nieco zdumiony, że w wyniku ewolucji okazuje się, że musimy trzymać dystans Mamed nie możemy podawać sobie ręki musimy unikać ludzi, że tego po prostu wymaga przetrwanie gatunku tego raczej wymaga przetrwanie ekonomii kapitalistycznej natomiast nie ludzkiego gatunku wydaje mi, że to jest bardzo ważne, żeby wziąć pod uwagę to, że ten rachunek ekonomiczny musi mieć właściwe dla siebie środowisko tym środowiskiem jest właśnie nasze poczucie, że musimy się adaptować do sytuacji musimy ją zna, które zacierają rozumiem rozumiem, że chcesz powiedzieć przepraszam wtrąca 1 uszczegółowienia, sądząc mini interpretację tego co powiedziała jeszcze rodzaj takiego podsumowania, że no właśnie nie parytet nazwijmy to rzeczywistości nie parytet medycynę epidemiologii jest tutaj decydujący nie Wedla niego właśnie podejmuje decyzję o luzowaniu o restrykcje ach, co teraz tylko parytet rynku czy parytet systemu ekonomicznego to on dyktuje nam te rozmaite zachowania on mówi, kiedy zatrzymać, kiedy ruszyć to jest w istocie zasadniczy punkt odniesienia dla rzeczywistości, w której żyjemy tak tak, dlatego że władza nie jest w stanie rządzić rzeczywistością raczej jej obiektem rządzenia są przepływ, by aspektów i co jakiś czas dostajemy dopalaczy, żebyśmy się zaangażowali jest teraz, żebyśmy jeszcze raz się zainteresowali tym co się dzieje na scenie politycznej w polu politycznym, bo nowe my jeśli powiemy sobie, że społeczeństwo zdało egzamin, że było dużo spontanicznych akcji działań, które nam coś udowodniły być może tylko wyobraźmy sobie co jeśli na tej spontaniczności zastępującej polityki publiczne jeśli niedobory nie będą dotyczyły masę, ale będą dotyczyły wody da się też spontanicznie dystrybuować woda wydaje się, że to jest bardzo istotne, ponieważ w tej chwili zastanawiamy się nad tym dobrze źle zareagowaliśmy wydaje się, że ważne jest to, aby zobaczyć, że efekt to nie jest coś co biega za wydarzeniami truchta, zanim czasami się ociąga, a jest to dokładnie część systemu kapitalistycznego my żyjemy raczej takim wahadle współczucia zmęczenia oburzenia i poczucia czerpania od cynizmu przed przygnębienia niektórzy ekonomiści nawet mówią, że wszyscy staliśmy się Nikola armii czy też daliśmy się polarnik na tym polega zarządzanie naszymi efektami zmian, czyli regionowi po prostu chodzi o to, że wpadamy w takie stany przygnębienia i euforii naprzemiennie trochę podobnie jak jak w przypadku choroby dwubiegunowej efektywnej, w której takie stany występują 1 po drugim często czytam sobie jakiekolwiek dane statystyczne dotyczące śmiertelności dotyczące cen ropy naftowej, a następnie zawsze pytamy o coś optymistycznego to jest taki typowy skrócony przykład tego schematu, jakim działa wydaje mi się też istotne jest w kontekście tego pytania, które postawiło 6 przypomnieć sobie to jak ucho mówił o tym jak zmienia się władza mówił o władzy tradycyjnej władzy tradycyjnej, która decyduje o tym kto będzie żyć, kto ma wzywać taka władza nie waha się zadawać śmierci potem przychodzi władza nowoczesna jest władza, która produkuje życie dba o życie trwa życie populacji nie życie konkretnej osoby, ale ostatnie lata twórczości szaf kota to są lata a kiedy on stwierdza, że władza w istocie zostaje zredukowana wycofuje się i jej rządzenie Hole Iga na tym, że mówi może żyć pozwalamy ci żyć i pozwalamy umrzeć nie jest to władza, która ma on o wiele mniejsze ambicje mówi o tym, też z tego powodu, że nie chciałabym może w tej chwili mówić wszystkiego ale, toteż wiąże się z tą kwestią, której rozmawialiśmy ostatnio, a mianowicie wtedy, kiedy pytamy, kiedy boimy się co będzie jak zbuntują się automaty co będzie jak zbuntują się roboty założą związek np. zawodowe będą na ulice będą protestować prawda ważny przypomina ostatni etap ewolucji nieprzewidzianej przez Darwina 2m odległości nie podawanie sobie ręki tak dalej wszystko potem, żeby właśnie automaty nie mogły się solidaryzować żeby, żeby gwarantowały bezpieczeństwo widzę to naprawdę zobaczyłem te sceny zobaczyłem tę scenę oczyma duszy ja nie chciałabym nie chciałabym tego w tej kwestii całości w tej chwili rozwijać wydaje się, że może być istotne 1 taki moment Otóż krótko przed pandemią, chociaż w istocie była pandemia zobaczyłam książkę ostatni człowiek i oczywiście od razu chciałam ją bardzo mieć, zwłaszcza że na okładce tej książki jest mniej ni więcej, ale właśnie im się w oko mogą państwo jeśli kogoś interesuje to mogą państwo z pewnością w internecie zobaczyć okładka książki ona jest bardzo intrygująca jest fotografia strzela auto z archiwum prywatne i Facebooka siedzi na tej fotografii widać jak musieli szukać siedzi w Dolinie śmierci to jest druga połowa lat siedemdziesiątych dla Suns oraz tak w Dolinie śmierci tak tam, gdzie jest chyba są najwyższe temperatury na świecie sieć takich olbrzymich białych okularach oczywiście siedzi w Dolinie śmierci nieśmiertelnym białym golfie część, a okładka przykuwa uwagę na 2 sposoby oczywiście intrygujący tytuł ostatni człowiek niż LO zapowiadające znikanie człowieka, ale też jeśli przeczytać być może nie niektórym wystarczy raz czytać musiał 2× przeczytać tutaj tej książki udało mi to do myślenia skoro szew KO był ostatnim człowiekiem to w takim razie linia jestem chemia jest, kto będzie czytał książkę w takim razie ostatnim człowieku to słuchaj podsuwa współczesna humanistyka podsuwa bardzo proste rozwiązanie tego pozornie niezwykle trudnego dylematu jesteśmy to z ludźmi po prostu i post społeczeństwem post społeczeństw społeczeństwem tak to jest książka, która mówi o różnych perypetiach strzela szukało spory spory o tym, myślę o tej jego ostatnie wypowiedzi cały czas trwają, niemniej jednak, gdyby miała miała, gdybym nie miała polemizować z autorami, z którymi w istocie się dużej części zgadzam, gdy miała polemizować z tą kładką też i są odpowiedzią, choć to powiedziałabym takie czasy właśnie żali się polemizuje pan cham książek to powiedziałabym 1, że jest cały czas ta przestrzeń ta przestrzeń do tego, żeby negocjować z władzą, jakkolwiek możemy się drugi bardzo rozczarowani być może nawet zdradzeni to np. co mnie bardzo uderzyło to za na te sytuacje zagrożenia zareagowano nawet nie obietnicą poprawy ochrony zdrowia wydawałoby się, że to będzie naturalny odruch troska obietnica odbudowy instytucji, a tymczasem słyszymy o nadzorze o dyscyplinowaniu ta zaraz do tego przejdziemy to też skądinąd pojęcia bliskie sercu Misztala szuka, bo sporo poświęcił miejsca na razie tylko informacje się pojawią na antenie za moment i wrócimy do tej rozmowy prof. Małgorzata Jacyno jest państwa gościem prof. Małgorzata jest Jacyna jest cały czas z nami halo halo raz jeszcze dzień dobry dzień dobre ten dziwny dźwięk, który mogą państwo słyszeć w tle to woda w czajniku, która się gotuje myślałem, że udami się zrobić herbatę w przerwie, ale niestety się nie udało to są właśnie okoliczności studia domowego, ale cóż herbatę pije po godzinie dwunastej po prostu rozmawialiśmy o tym wszystkim co dzieje się wokół pandemii w kontekście misia dla Fułka w kontekście rynku ekonomi ja bym chciał jeszcze na 1 rzecz zwrócić uwagę na taki obszar, który często umyka nie tylko osobom, które się przyglądają krajobrazowej pandemiczny mu i w dużej części już post pandemii innemu, ale także tym, którzy ochoczo i radośnie uznają, że w zasadzie problem się skończył zagrożenia już niema i że tak naprawdę zagrożenie też było przedstawiane w sposób przesadny, bo przecież żadnego takiego tragicznego scenariusza jak np. rozgrywał się we włoszech Bergamo nie mieliśmy Otóż coraz więcej pojawia się danych, które pokazują, że najgorsze najbardziej krwawe najbardziej drastyczne żniwo Korona wirus zebrał w domach opieki w domach seniorów, że właściwie w całej Europie te miejsca zostały pozostawione same sobie, że nie robiono tam żadnych testów, że nie przekazywano tam żadnych środków albo przekazywano je w minimalnym zakresie, że uznawano na dobrą sprawę, że osoby, które te domy zamieszkują można spisać na straty nie warto inwestować w sprzęt ma mogący uratować życie nie warto inwestować testy, które miałyby sprawdzać czy oni są zakażeni czy nie są zakażeni czytałem bardzo poważną analizę statystyczną, z której której autorzy to oczywiście jest próba listy, a w dużym stopniu, ale jednak oparta na kalkulacji twierdzą, że nawet połowa wszystkich ofiar Korona wirusa w Europie, czyli mniej więcej około 80 000 osób to mogą być mieszkańcy mieszkanki takich domów spokojnej starości domów opieki to jest no coś upiornego to znaczy w tle całej tej operacji, której mówimy o tych wszystkich restrykcji tego mobilizowania służb do walki z pandemią mamy no jakąś monstrualną wręcz monstrualną wręcz zagłady tych osób które, które i tak późnym kapitalizmie funkcjonowały na zupełnym marginesie były wykluczone pod wieloma względami nikt się nimi nie przejmował to bardzo ważne co powiedziałem się, dlatego że wtedy, kiedy się mówi o takich scenariuszach alternatywnych, które być może byłyby lepsze, a mianowicie wszyscy pracujemy po prostu starsi ludzie zostają w domu i w ten sposób chronimy, że oni są poddani izolacji no to z tego co powiedziałeś to dobrze wynika to co byłoby wielkim problemem, a mianowicie starsi ludzie i tak już byli izolowani jeśli są izolowani jak w istocie byłaby to albo druga albo trzecia izolacja można, by było to czwarta była pewnie zamurowanie zupełnie w domu z tego powodu ten scenariusz alternatywny, który jest przednie przez niektórych bardzo opłakiwać one, bo już za sobą mniejsze szkody ekonomiczne znowu byłby taką strategią nieuwzględniającą kosztów społecznych tak natomiast bardzo często się mówi bardzo często się ostatnimi czasy mówiło doktrynie szoku ja nie wydaje się, że to koncepcja jest bardzo dobrze znana niezbyt chętnie ją podejmowałam ja tego, że w doktrynie szoku w tej doktrynie szoku w istocie nie uwzględnia się 1 sprawy dobrze w każdym razie, a mianowicie, że są SOS z koncepcji władzy politycznej musi być naturalizowany tak musi być na realizowane musi być taki moment, w którym którym będziemy mogli muszę stwierdzić, że na takie straty to w istocie możemy się zgodzić na to możemy przystać dlatego często się zastanawiam czy to określenie neoliberalizm nie jest dobrym określeniem, dlatego że chętniej używałem określenia plan to kreacja drogi realizacja Luto racja z tego powodu, że w tropikach izolacja to jest taka koncepcja zakładająca, że ludzie będą się adaptować do życia w warunkach, które obiektywnie obiektywnie nie nadają się do życia i względów fizycznych klimatycznych, ale także ze względów ludzkich tak po ludzku rzecz ujmując taka rzeczywistość, w której starsi nie usprawni są izolowani taka rzeczywistość nie nadaje się ludziom do życia nie są, ale właśnie a gdy tylko tylko, że tu jest jeszcze coś więcej mam wrażenie to znaczy nie tylko jakaś izolacja i takie zepchnięcie gdzieś poza główny nurt życia kulturowego czy ekonomicznego, ale wręcz jakiś rodzaj no zapomnienia takiego właśnie spisania na straty uznania, że tych ludzi już niema sensu w ogóle ani leczyć ani badać, że należy zostawić samym sobie, bo oni i tak są już wpisani na straty to airbag cytowała jakiś czas temu to ta wypowiedź Becka nie wiem czy akurat ten fragment, ale ostatnio się wypowiedział na temat Korona wirusa malowniczo jak to jak to on potrafi pod wieloma względami, ale powiedział m.in. że różne takie charakterystyczne cechy współczesnej kultury, o których się pisało mówiło od dawna zostały tutaj przez pandemię oświetlona i podane na tacy m.in. anonimizacji śmierci w i taka technicy stacja sanitarna z racji śmierci to w tych wszystkich ciężarówkach zbiorowych grobach kremacja ach, anonimowych było było mocno widoczne no ale też to powiedział Beck, że dotąd nigdy tak wprost jeszcze nie zakomunikowano, że jak masz lat 7080 no to już w zasadzie tak jakby trochę nie żyła to jest bez pośrednicy to z niego że, że w zasadzie, jakby osoby, które przekroczyły pewien próg już są uznawane za niegodne czynienie nie nie nieważna i nie ma sensu inwestować nie pieniędzy to są też sytuacje, które przecież wiele, z których przecież wiele osób w tym wieku doświadczyło wcześniej, zderzając się ze służbą czy ochroną zdrowia w różnych w różnych miejscach zresztą w Polsce także kiedy, kiedy no tajemnicą poliszynela było, czyli jest to, że od pewnego wieku już znacznie trudniej jest uzyskać jakieś świadczenia, które teoretycznie zgodnie z prawem tak samo należą się 80 letniej osobie jak i dwudziestopięcioletni ale, ale logika systemu to nakazuje, więc no właśnie może spójrzmy na to też przez pryzmat tego co cokolwiek powiedział i tego stosunku do do starości o niewydolność niedołączenie dołem trwa itd. szeroko rozumianych chciałabym zwrócić uwagę na 2 kwestie dlatego właśnie powiedziałam, że nie jest to władza, która po prostu zabija ludzi i strzela do nich jest władza, która po prostu pozwala umrzeć niedawno reportażu usłyszałam jak ekspedientka młoda mówiła przecież wyraźnie widać, że ja nie jestem są Phil jest wysoki Żnin jak ja nie jestem ważna ja nie jestem istotna ja jestem kimś do zastąpienia jeśli będzie tylko taka potrzeba słusznie powiedziałeś, że ta ten problem pojawia się od dawna wielu starych ludzi nie umrze z powodu wirusa, ale nie umrze nie, dlatego że umrą na coś innego oni już nie żyją oni umarli, zanim się pojawiła Akademia różnica długości życia w krajach zachodnich w tej chwili wynoszą od 15 do 25 na Świerczewie to są ogromne ogromna różnica jest ćwierć wieku to jest całe pokolenie i gdyby gdyby wrócić do tej kwestii szoku niedowierzania coś takiego się dzieje, że była właśnie takim może nie ostentacyjny, ale taki, że chciałby sposób mówi, choć wiadomo też były dyspozycji, że były decyzje o tym, żeby ludzi z domów opieki społecznej nie przyjmować w ogóle do szpitala, żeby na tyle na ile można zaradzić temu kryzysowi uwaga na miejscu na miejscu to chciałabym chciałabym jeszcze chwilę zastanowić nad tym w jaki sposób się naturalizacja co to znaczy, że w tej chwili przed władzą stoi zadanie naturalizowanie pewnych śmierci co to znaczy, że władza będzie ten kryzys naturalizować co istotne wydaje mi się w celownik trochę brakuje w tych dyskusjach o ludziach starsze, bo motyw ludzi starszych się pojawia często nierówności dostępu do ochrony zdrowia szerzej, ale być może być może, ponieważ tak często w tym kontekście mówi się marce zmienia mówi się o tym, że młodzi ludzie nie wierzą w to, że umrą zwiększy wydaje zawsze będą sprawni chciałabym zapytać retorycznie być może nie tylko życie innych szacujemy jako życie mało wartościowe, ale być może także nasze życie nie wydaje się nam znowu takie cenne ta ocena wartości produktywności wtedy, kiedy mówimy o innych być może jest takim łagodnym i dającym taką przewrotną pociecha też nam samym my sami też być może się pogodziliśmy z tym, że będziemy żyli do takiego czy innego momentu wydają się, że sprawa izolacji wykluczenia ludzi starszych takich rzeczowo ości takiego rzeczowego tonu potem się mówi od śmierci ach, jako o śmierci, którą możemy zaakceptować jako stratę, która Warta jest tego, żeby odmrażacz gospodarkę, żeby się rozwijać wydaje mi się, że w tej chwili jesteśmy w takim momencie przez sam fakt, że ty np. inicjuje rozmowę zadajesz pytania, że jesteśmy w takim momencie, w którym ma się zmienić to co jest widziane centrum to co jest widziane dobrze to dokładnie, a co ma być przesunięte do tego co dzień są nazywa widzeniem peryferyjnym oceni jest, owszem to jest, ale nie musimy z tym na co dzień konfrontować no bo można, by było zapytać w ten sposób dobrze chcę, żebyśmy mówili o śmierci chcę, żebyśmy mogli starszych ludziach no i co z tego wynika to ktoś powinien wygłosić orędzie albo serwisy informacyjne powinniśmy od tego zaczynać myślę, że od razu by się pojawiły też takie odczucie, że jesteśmy zmęczeni także jesteśmy wyczerpani, że sami też jesteśmy Rusi bardziej się boimy biedy jak np. często się teraz słyszy bardzo się boimy jedynie, iż wirusa, dlaczego boimy się biedy boimy się biedy, bo wiemy co się mówi o udział w jednych, że sobie znowu nie poradzili, że rzecz się zadłużają, że nic nie rozwiąże się nie dostosowali, że nie znaleźli nie ubezpieczyli Isia nie bez ich dłużnikami żyją na nas na koszt i są dłużnikami da i dodatku nie można pójść do spowiedzi i wyspowiadać jestem biedny i 1000 oraz grzeszy prawda to nie zachęca ich trakcie będzie bogaty w i wydaje myślę tylko o tym, peryferyjne, więc widzeniu to tak to jest też skądinąd bardzo ciekawe co daje taką dodaje co daje trochę nadziei jak słucham Radia Maryja słyszy, że ludzie modlą się o to, żeby odeszła zaraz za, żeby nie było suszy, gdyby spadł deszcz, ale nie modlą się o to, żeby było więcej łóżek w szpitalach więcej lekarzy, żeby były powołania pielęgniarskie, żeby było smogu nie mogą się o to, żeby był równy dostęp do lekarza, a nie możecie proszę nie mogąc się nad tą wiedzą, że to nie jest odpowiedzialność Boga, a jest to odpowiedzialność władzy to postawimy kropkę, bo to jest bardzo dobra dobra puenta niestety nasz czas dobiegł końca, a ja bym jeszcze mógł tutaj co najmniej 3 godziny z tobą rozmawiać, bo bardzo ciekawe rzeczy mówi za 2 tygodnie się oczywiście spotkamy na ciąg dalszy prof. Małgorzata Jacyno była państwa gościem teraz informacje po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA