REKLAMA

Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu po 30 latach

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-24 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielne magazyny Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie chciałby przywitać naszego kolejnego gościa z nim pan Bartosz Żurawiecki pisarz kulturoznawca autor książki festiwale wyklęty kłaniam się panu dzień dobry są, jako że Kołobrzeg stał się jako tematem przewodnim naszego dzisiejszego magazynu to nie sposób myśleć o tym, mieszczanie wspomnieć o festiwalu piosenki żołnierskiej, który odbywał się tam przez wiele lat i którego też roku Rozwiń » osiemdziesiątym ósmy byłem świadkiem przyznam, że doznanie dość osobliwe, choć być może wtedy pan to na całe życie no tak tak pan, choć nie była jeszcze świadomym człowiekiem byłem ledwie dzieckiem to jednak atmosfera festiwalowa była uderzająca na tak osiemdziesiąty ósmy rok to zresztą no był już, jakby schyłek prawda PRL-u i przedostatni festiwal piosenki żołnierskiej, który odbywał się w Starym trybie to znaczy właśnie w Polskiej Rzeczypospolitej ludowej po roku osiemdziesiątym dziewiątym ten festiwal próbował jakoś znaleźć swoją nową formułę nowych realiach ustrojowych i przetrwał de facto do roku dziewięćdziesiątego siódmego, kiedy macie już definitywnie skończył, kiedy okazało się jednak jest to coś co kompletnie nie pasuje do nowej Polski festiwal w Kołobrzegu festiwalem piosenki żołnierskiej teraz proszę wyprowadzić mnie z błędu, bo zdaje się, że występowali tam nie tylko artyści piosenką, która strona ustach szli wojacy nie na tę występowali, zwłaszcza w pierwszych latach tego festiwalu wszyscy, z czym prawie wszyscy czołowi wówczas artyści polskiej estrady tak prawda Maryla Rodowicz Irena Jarocka Anna Jantar długo można wymieniać tych wykonawców byli oczywiście także wykonawcy wojskowi zespoły wojskowe, które wówczas dużej liczby istniały w Polsce my byli też tacy piosenkarzy, którzy tym festiwalem, jakby byli kojarzeni to znaczy to znaczy właściwie ich życie estradowe życie czy właśnie piosenkarski ograniczało się do występu raz w roku na tym festiwalu, a potem do objazdu po całej Polsce garnizonach wojsko, ale nie tylko wejdę panu słowo, bo nagrodą główną złoty pierścień jeśli dobrze pamiętam takiego tak jak w Zielonej Górze na festiwalu piosenki radzieckiej mieliśmy Samowar, skąd pytam w jakim kolorze srebrnym złotym też złoty złoty Samowar i brązowym tak jak złoty był tutaj tutaj główną nagrodę w jaki sposób realizował pan polskie festiwale też włączy wszyte w degradację festiwal kołobrzeski właśnie gdzieś między Sopotem, a Opolem, a Zieloną Górą więcej festiwali, choć mieliśmy to były 4 główne festiwale muzyczne festiwale piosenki były były tam różne pomniejsze festiwale wówczas, ale te 4 rzeczywiście stanowiły taki trzon polskiej rozrywki tamtego czasu na szeroko odbywały późną wiosną latem prawda i tak po kolei trwały Zielona Góra była w czerwcu Kołobrzeg i potem był też w czerwcu Okole potem łukowe w lipcu na i Sopot jako festiwal międzynarodowy z udziałem gości zapraszanych gwiazd także z obszaru tego prawa Zachodniego dewizowego stanowił zwieńczenie tego sezonu festiwalowego, którą trzeba, by trochę zrelatywizować to znaczy on na początku spot miał bardzo dobre recenzje bardzo dobrze przyjmowane przez krytykę twierdzono nawet żonie lepsze niż Opole wielu wielu wypadkach Opole to naprawdę chodzi na dno, a Kołobrzeg jedno nie reprezentuje wysoki poziom także artystycznym en i to właściwie tak trwało owo do ja wiem na ten złoty okres jest połowa lat siedemdziesiątych, a potem jeszcze do końca epoki Gierka to do roku osiemdziesiątego może nawet 80 tego pierwszego to jeszcze był festiwal nauki tu góry miał jakąś rangę w świecie w świecie artystycznym świecie polskiego tego da naszego tzw. show biznesu i dopiero w stanie wojennym on zaczął postrzegany jako festiwal reżimowy naj trochę też objęte obciach owego to już był ten czas, kiedy się zaczynało słuchać raczej muzyki rockowej już zupełnie inna estetyka obowiązywała w radio w telewizji również w gruncie rzeczy no był pewnym kuriozum jednak ten festiwal już w latach osiemdziesiątych, ale wciąż cieszy bardzo dużą popularnością publiczności tam przychodzili wczasowicze tam wszyscy się Kujaw i rytm tych wojskowych przebojów i koncerty trwały do późnej nocy, gdyby zechciał pan wskazać największych beneficjentów tych artystycznych festiwalu w Kołobrzegu, którzy dzięki właśnie temu festiwalowi wypłynęli na szerokie wody no to była żydowskim Barbara Książkiewicz prywatnie żona 1 z bossów tego festiwalu i rzeczywiście taka piosenkarka, która była taką ikoną festiwalu i wszyscy w Polsce kojarzyli właśnie festiwal kobiet była Regina Pisarek jest lekarka obdarzona takim bardzo mocnym silnym głosem, która też związała swoje losy z festiwalem w Kołobrzegu była Irena Woźniacka, która z kolei miał trochę taki na takiej taki dziewczęcy tak lekko zalotne dla takiej marki tanki uśmiechający się tam do żołnierzy byli panowie np. Adam zwierz takim bardzo, jakim prawda głębokim basem barytonem tam śpiewający, gdy Polskę na rozkaz Bogdan Czyżewski, który z kolei też reprezentował taki bardziej nagrać krótką chwilę prawda takie leki typu i piosenki żołnierskiej sporo młodych artystów sporo, bo rzeczywiście tych artystów, którzy do osiemdziesiątego dziewiątego roku występowali na każdym prawie każdym festiwalu w Kołobrzegu czy pańskim zdaniem festiwal ten miał tylko wyłącznie takie w charakter propagandowy on temu służył, bo wiadomo Witaj jutrzenko otwórz okienko na wschodnią stronę to z kolei utwór, który bardzo głęboko zapamiętałem to jednoznacznie wskazywał na proweniencję i muzyczną nie tylko tego festiwalu artystów na występujący także dotował festiwal, który miał być taką narracją zwycięzców to znaczy właśnie tej Polski ludowej armii czerwonej, która z nami wyzwalała ziemię spod niewoli też pewnej narracji historycznej pewnego pewnej wizji dziejów Polski nie tylko tych najnowszych ostatnich dziejów Polski, ale też tej tej pradawnej historii do tego Chrobrego, który tam pokonał Niemca Sobieskiego, który tam pobił Turka, gdy także oczywiście ten festiwal z jak najbardziej wspiera to wszystko co było taką tamtą oficjalną fasadą i tymi hasłami, z których zbudowany był PRL, ale innym, zwłaszcza na początku tego festiwalu zamknie sprawę współpracowało wielu, a my naprawdę cenionych twórców i tekściarzy i kompozytorów aranżerów i była orkiestra Henryka Pilcha, która na bardzo profesjonalnie takty towarzyszyła nadawała taki oddech tekstem tym festiwalowym występom także ja myślę no jak w jak ze wszystkim chyba nie da się czegoś bardzo jednoznacznie powiedzieć to znaczy no w rozrywce pozornie wzoruje się już rozrywka jest apolityczna, ale to jest nieprawda rozrywka też służy jak propagandzie i propagandę może być bardzo różnym poziomie w Kołobrzegu tego dowodem na notę zdawał zdarzały się rzeczy bardzo dobre pod względem warsztatowym i rzeczy zupełnie koszmarny próby wskrzeszenia tego festiwalu miał miejsce Niewiem gdzieś w okolicach roku 20122013 jednak za każdym razem te próby padały, ponieważ Ministerstwo Obrony Narodowej nie było zainteresowane tym, żeby wspierać tego typu przedsięwzięcie pan myśli, że z powodów ideologicznych czy rzeczywiście finansowych podejmą raczej ideologiczny to znaczy trochę ten Kołobrzeg jest takim twardym orzechem do zgryzienia do zgryzienia dla obecnych władz, ponieważ on ewidentnie kojarzy z tym PRL-em prawda z armią czerwoną z tymi wszystkimi trącą propagandą ówczesną, ale jednocześnie był takim festiwalem, który podnosił dumę narodową tak okazywał Polaków jako mocarzy, którzy tam dzielnie straty stoją na straży porządku nie może światowego, więc on w jakiej formie bardzo pasował do naszych czasów no tylko obawiam się, że trochę tego zgniłego jaja nikt nie chce tykać, ponieważ no, bo ewidentnie to wszystkie władze po roku osiemdziesiątym dziewiątym boją się skojarzeń z PRL-em i z tym wszystkim co reprezentował Kołobrzeg zastanawia mnie jak wyglądałaby ta zmiana, czyli krótko mówiąc wespół albo inaczej Sojusz z wojskami amerykańskimi, które przecież przy przyjeżdżają do Europy przeprowadzać wspólne natowskie manewry właśnie tacy wojacy na scenie wystąpili wyobraża pan sobie na tak oczywiście pewnie byłoby teraz dużo wie, dlaczego wtedy w ogóle np. kopie Łodzi, by były bardzo bardzo znikomy tak jak antyreligijne pewnie dzisiaj się ciągle tam obok prawda Bogurodzicę śpiewało i inne i inne pieśni religijne byłoby na pewno dzisiaj bardzo duża Ochota nie żołnierzach wyklęty prawda obiciu rosyjskich radzieckich żołnierzy tak jednak cała ta narracja historyczna pewnie wygląda zupełnie inaczej natomiast estetyce w formie to wszystko można bez bez wielkich retuszy przenieść do dzisiejszych czasów wojny pańskim zdaniem polscy artyści chcieliby tam występować czy właśnie mieliby ten problem związany z taką przeszłością niekoniecznie chlubną festiwalu piosenki żołnierskiej, bo sam festiwal sam Kołobrzeg nie wątpi, że z miastem gościnnymi na pewno chciałby artystów gościć podołał temu zadaniu bez problemu jeżeliby się to odbywało może pod jakąś inną nazwą tam nie wiem festiwal pieśni patriotycznej to myślę, że nie mieli żadnych skrupułów pana da wychodzą cały czas jakieś takie leki płyty np. odbywają się takie mniejsze też festiwale na związane z twórczością żołnierską właśnie taką patriotyczną, ale w tym nowym duchu już także mnie nie tu raczej bym raczej nie przypuszczam, żeby jak specjalne opory jeżeliby za tym po prostu stały pieniądze nie mogliby na tym zarobić na festiwalu w Kołobrzegu też się bardzo dobrze zarabiał jako wczesny czas, jaki utwór zapamięta pan festiwalu piosenki żołnierskiej o panu bardzo duży zapamiętałem, bo oczywiście bardzo duża ich słuchałem, pisząc książkę ale gdy przystępowałem do pisania natomiast w głowie np. powołanie Maryli Rodowicz stawów piosenka szła do wojska śpiewa cała Polska to był wielki tego festiwalu i rzeczywiście to Polska śpiewała tę piosenkę wejście nawet Maryla Rodowicz czasami tam trochę ukradkiem przypomina nie wyprze się tymczasem w trubadurze przyjedź mamo na przysięgę tak przyjąć ma tak chociaż, chociaż akurat jest piosenka, która zadebiutowała na festiwalu w Opolu, ale potem została przez Kołobrzeg przyjęta bardzo często tam była eksploatowana jest też dużo takich zupełnie zapomnianych piosenek, które ja Lubie np. był nie 10 dzięki takiej artysta notabene związany z piwnicą pod Baranami, czyli raczej takim alternatywnym obiegiem twórczości estradowej ówczesnych czasu np. był Adam zwierz tak, gdy Polska na rozkaz to też był taki atak taka pieśni, które ze zmienionymi zresztą słowami w tym Andów z festiwalu w Kołobrzegu jest festiwalem Kołobrzegu była bardzo mocno związana gdzieś tam w mojej głowie rozbrzmiewa sobie od czasu do czasu tak czy tego chcecie nie chce możliwe jest trochę tych piosenek tak jest to pozwoli pan jeszcze dodam swoje lata szczytu listy będzie rogatywki KO pamiętam te tra utwór anty siódmy rok no oczywiście trzeba pamiętać, że o piosence płynie Parsęta, które dla kołobrzeżan bardzo bardzo istotne w wykonaniu Adama zwierza tak tak tak to zresztą taka piosenka, którą właściwie można, by tak masz wszystkie barwy lipca daniny Urban też piosenkę opiewającą piękno Kołobrzegu, więc można, by dzisiaj tę piosenkę śpiewać, gdyby właśnie ten trochę kontekst no taki niewygodny dla dzisiejszych czasów dziękuję panu bardzo za rozmowę pan Bartosz Żurawiecki pisarz kulturoznawca autor książki festiwale wyklęty był moim państwa gościem kłania się pan dziękuję serdecznie dość się do usłyszenia państwa zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA