Tylko szef czy już lider? Pandemia to czas próby dla zarządzających zespołem

Dobry Pracodawca
Data emisji:
2020-05-25 10:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:50 min.
Udostępnij:

Czas pandemii, praca zdalna, brak spotkań i rozmów bezpośrednich - to czas próby dla szefów zarządzających zespołami. Jeśli kierownik myśli przede wszystkim o tym, by pracownicy używali kamerek, to znaczy, że czy to w czasie pandemii, czy i bez niej będzie tylko szefem, ale nie liderem. O tym, jak ważna jest empatia i zaufanie w zespole, Marzena Mazur rozmawia z Maciejem Trybulcem, praktykiem biznesu, który ponad 25 lat pracował w dużych korporacjach, a dziś jest mentorem i trenerem.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę audycja dobry pracodawca przy mikrofonie Marzena Mazur dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie studio państwa i mój gość pan Maciej Trybulec praktyk biznesu ponad 25 lat w dużych korporacjach obecnie mentor trener dzień na dzień dobry mamy ciężkie czasy ciężkie czasy nastały przyszło pandemia zmieniły się warunki pracy zmieniły się też warunki panujące w firmach bardzo wiele firm przeszło na pracę zdalną Rozwiń » tam, gdzie ta praca zdalna się odbywa to też zmieniły się warunki pracy chciałabym z panem rozmawiać o roli lidera w tych nowych czasach, bo jeżeli wszystko idzie dobrze i mamy jak to określał Robert skoro planeta planeta zysków i optymalizacji właściwie ten lider zdaje się być nie do końca potrzebne zgodzi się pan ze mną, gdy myślę o roli lidera w dzisiejszych czasach to przychodzi namyśl sytuację, gdy wyszliśmy z rodziną na zatokę albo na jezioro bardzo lubię pływać na desce windsurfingowej, kiedy uczyłem moich nastoletnich wówczas synów wpływania pamiętam takie poranki, kiedy stawaliśmy wiał bardzo mocny wiatr tak 1617 węzłów, więc zabierałem ich nad wodę i tak trochę do siebie mówił no dziś tak, że czas jest oddzielić chłopców od prawdziwych mężczyzn oczywiście był to trochę żart bo gdy zbyt mocno wiało nie pozwalają wypływać na zatokę, ale coś w tym jest, że chcemy pokazać, że czasami są takie wyzwania, którym trzeba podołać myślę, że ten wiatr pandemii, bo tak go nazwał nawet można zawierucha w taki czas, kiedy oddziela się liderów od morza menadżerów i myślę, że właśnie to jest czas, kiedy te wszystkie kompetencje prawdziwych liderów dochodzą do głosu i można ich rozpoznać w tym tłumie szefów różnych osób zarządzających firmami, czyli tego co rozumiem powiedział pan jak jest dobrze to właściwy i tak każdy sobie radzi trzyma umiejętności czynie natomiast tych prawdziwych wyjadaczy jak ludzi, którzy naprawdę wiedzą, o co chodzi poznajemy brak jest gorzej tak jest, gdy jest morze łagodne każdy kapitan bez żadnego problemu może wprowadzić statek ale gdy jest burza to wtedy do to wtedy ten prawdziwy lider wchodzi kapitan rzeczywiście ma to wyzwania i tu się sprawdza to jest taka trochę sytuacja to porozmawiajmy w takim razie o tym jakie cechy powinien mieć użyje Pańskiej metafory kapitan w momencie, w którym zaczyna psuć się pogoda przychodzi tam rozumiem, jakie składki to każdy jest w stanie utrzymać taką sterować też po prostu mówić płyniemy do przodu nawet jak się nie jest na to załoga się zna i dadzą sobie radę, a co jest jak przechodzić ta, gdy przychodzi sztorm nieco może zmienia się rola lidera w takim znaczeniu, że są rzeczy, które są ważniejsze niż były w czasie pogody piękne co przede wszystkim mam namyśli, kiedy sztorm załoga jest w niepokoju przeżywa różnego rodzaju frustrację obawy ożycie zdrowie pracy o to czy będzie dalej mogą np. spłacać kredyty i jest jednak nie utonie statek tonie statek utonie tak oni pójdą na dno z ze statku z nim tutaj najważniejszą rzeczą lidera w tej sytuacji jest być blisko załogi nawet jak nie fizycznie czasami jest to trudne, ale teraz mamy możliwości bycia online dowolnej formie i bycia zespołem, ale takiego bycia empatyczne ego to znaczy wysłuchania zrozumienia tych wszystkich niepokojów, których powiedzieliśmy o tym, tych ich obaw i to jest wielka moc nawet takiego wysłuchania zrozumienia zaadresowania w tym kapitan jest nimi i no jest gotowy do wysłuchania do porozmawiania zastanowienia się i takiego powiedzenia tak jestem zwami rozumie to nie jest łatwy czas, ale z tego czasu idziemy to jest takie pierwsze zadanie jest tutaj ryzyko taki człowiek dodawania otuchy myślę, że ktoś powiedział moim treningu ostatnio dzisiaj lider diler nadziei ja myślę, że nie ma takiego czasu złego no to były czasy pewno dużo gorsze myślę, że taka, jakiej po taka taki rodzaj paniki, która została wytworzona no wyda wydawało nam się przez ten czas ktoś w ogóle koniec cywilizacji no jest jest trudno, ale to nie jest koniec świata myślę, że ten Kiler ten lider, który jest dealerem nadziei, który pokazuje drogi wyjścia środków w tunelu tak będziemy działać jest tutaj tego jest bardzo ważna tak jak leżącego tam optymizm, ale coś powiedzieć, że takie wysłuchanie to nie jest wszystko, bo być może wpływ na 1 rzeczy jak rozmawiać oraz procesach terminowych z liderami często na początku same jest taka chęć rzucenia się nazwą Will operacyjne w tych rozmowach zobaczyli dobrze słucham, ale natychmiast rzucą się dobrze jak będziemy działać co możemy zrobić i takiego takiego wskoczenia w aktywności i tu jest pewne ryzyko, które o tym, mówię, że jeżeli się nie adresuje tych rzeczy ważnych ludzi jeździ się nie wysłucha porozmawia to będzie pewno tak jak Brandt Brau moja ulubiona autorka takie książki odwaga przywództwa, które mocno polecam powiedziała, że liderzy mają wybór albo mogą poświęcić pewną rozsądną ilość czasu, żeby odnieść się do lęku i uczuć odczuć swoich podwładnych albo marnować absurdalnie dużą ilość czasu na zarządzanie takimi procesami efektywnymi i nieproduktywnym bo gdy się za wszystkie rzeczy o rzucenie się w tym działalność operacyjną jest po prostu ryzykowne, czyli po prostu może dojść do sytuacji, którą możemy opisać stylu róbmy róbmy, dopóki nie zorientujemy się, że nie ma sensu, ale równe cokolwiek po to, zmniejsza nam stres no właśnie to jest duże ryzyko takie takie badanie pełną operacyjną ość i do NATO przyjdzie czas za moment, ale wcześniej właśnie to oprócz tego takiego zrozumienia i porozmawiania ważna jest rola, aby nie udawać, że się wszystkie rozwiązania, jeżeli się wszystko wie i jest tutaj wszechmocnym, ale jesteś ważne, żeby powiedzieć, że będziemy typu poszukiwań razem będziemy poszukiwać wspólnie tych rozwiązań się, że będziemy z kryzysu i z pewną jesienią jesienią głową nawet mocniejsi i ważne jest tutaj takie właśnie nota Pokorny powiedziałbym zaadresowanie i zaangażowanie wszystkich do poszukiwania tych dróg wyjścia sytuacja jesteśmy w nowe funkcjonowania w sposób nowy sposób zaś taka 1 rzecz, którą bym powiedział, że bardzo ważna to jest jasno i tak, a klarowna informacja, bo w czasach kryzysu jest tendencja, że pojawiają się plotki krążą wszyscy przestraszeni idą wizją pandemii tworzą czasami naprawdę najbardziej czarne scenariusze i dlatego ważne jest tutaj komunikacja, żeby mówić wprost mówić jasno i nie zostawiać nigdzie chodzić tam pod dywan z tego co rozumiem, jakby zabrać to co mówi to, o czym pan powiedział tak całość to być blisko załogi, czyli być takim dealerom nadziei wsłuchiwać się lęki i obawy i zarządzać tym nie skupiać się na bieżące, a bardziej pozwolić sobie na taki krok do tyłu spojrzenie na to z dystansu współpraca plus jasna informacja to wygląda tam nie ma tego nastawienia na wynik, czyli tego, o czym tak co jest w ogóle wczasach normalnych na pierwszym miejscu każdego lidera, że to przede wszystkim musi dowieść jakieś wyniki tutaj o tym, wyniku zapominamy w zupełnie czy on schodzi na dalszy plan nie to jest tak że, gdybyśmy zapomnieli o tym, wszystkim, o czym pani powiedziała to nikt nie będzie ba nasz zespół będzie trochę winnej rzeczywistości winnym świecie winnym stroju nie będzie w stanie dowieść czy realizować czy uzyskiwać w nich naturalnie, że to nie jest wszystko w pełni się zgadzam, że po takim zaadresowanie tych tematów po odbyciu zespołem należy uruchomić już bardzo konkretny proces mógł od powołania zespołu kryzysowego bądź takiego naturalnego społecznym Management Committee raportuje do szefa, w którym zastanawiamy się co w tej sytuacji możemy zrobić, jakie są nasze nowe sposoby dotarcia do klienta, jakie możemy użyć formy online, jakie są w UE Hart ducha cokolwiek nowej sytuacji możemy zastosować widzimy naprawdę bardzo dużo, by zobaczyć co się stało w tej chwili no jako przymusem czy szkoły wiele firm czy przedsiębiorstwa prostu przedstawiły się na pracę zdalną uruchomiły różnego rodzaju aktywności trening głębiny Harry, bo tych możliwości dużo i ważne jest to, żeby lider i sam namawiał zespół, żeby nie patrzeć-li tylko na przeszkodę, ale przede wszystkim poszukiwać możliwości nowej rzeczywistości, a tych możliwości jest naprawdę dużo mówi Alan Feel im większy kryzys im większy problem na początku tym większa pojawiają się możliwości tylko po prostu trzeba dostrzec, żeby dostrzec trzeba się wyłączyć tej jak mówimy operacyjnych bieżących czasami tak to nazywam ale, żeby móc tak spojrzeć w stronę zespołu i zrobić te wszystkie rzeczy, o których pan powiedział myślę, że jest potrzebna umiejętność empatii, które nie uczy się zazwyczaj ani na szkoleniach menedżerskich ani szkoła zarządzania mówi się, że lider ma być przede wszystkim empatyczne pamiętam, że lider ma tam 4 główne funkcje Marek rzutować rozdzielać zadania kontrolować i oceniać prace nie ma żadnej empatii uśmiecham się trochę, bo przypominam sobie takie zdanie dyrektora London School Economics nas się minus Szaflik powiedział, że kiedyś w przeszłości myślał lidera myślał o ludziach prowadzących firmy, że kiedyś w przyszłości liczyły się mięśnie teraz liczą się umysł, a w przyszłości będzie liczyć się serce, a i na temat empatii lidera jego umiejętności no takiego podejścia finansowe będą wrażliwego wolno robili, które niestety nie ma przekroczenia dobrego dla Polski myślę, że trudno będzie z zarządzać zespołami bez tego właśnie zrozumienia tego docenienia tego dawania przestrzeni do rozwoju także empatia lidera znowu polecam mocno i występy Brand Brau na mecze, które oglądało ponad 20 kilka milionów ludzi na temat empatii lidera staje się ich w ogóle bardzo ważna w tej sytuacji, którą w tej chwili mamy pandemii wydaje mi się, że staje się kluczowa lider nie empatyczny będzie miał ogromny problem, żeby prowadzić skuteczny zespół tym samym to co pani mówi dowozić wyniki, a czy tej empatii można się nauczyć czy albo ją mamy i będziemy dobrą liderem albo nie mamy nie będziemy są pewne osoby np. robić takie te stopnie, a propos wysokiej wrażliwości osób rzeczywiście są drobne skłonności przeniósł się tylko takie naturalne pokłady empatii, a które, które okresu ale, ale zdecydowanie nie jest to coś takiego co albo mam albo nie ma już taki jestem nie zdecydowanie nie empatia to jest to powiedziałbym tak prościej otwarcie drugiego człowieka otwarcie nowego pracownika, jeżeli jest w centrum mojego zainteresowania zysk kapitał czy walił się Holder zawsze powtarza korporacja tak najważniejszą wartością w centrum jest seks przedsiębiorstwa no to z tym jest to problem, żeby ludzi zaangażować, żeby zmotywować, żeby spowodować, że będą się budzić rano z uśmiechem na ustach, bo będą powiększać wartość udziałowców natomiast, jeżeli lider stawia w centrum człowieka pracownika, jeżeli budujemy jego mocnych stronach daje mu przestrzeń do rozwoju jego talentu wieźli staje się mentorem, który rozwija talent, którego docenia nawet drobnych rzeczy czasami jeśli mu ufa buduje raczej na zaufanie już kontroli no to szansa na to, że po pierwsze, stworzy świetny klimat rozwoju do pracy do zaangażowania, a tym samym jako konsekwencja będą wyniki biznesowe jest jest i to dość oczywiste czy empatia tak, przekładając to praktycznie w moim rozumieniu testem człowiek w centrum pracownik centrum zapewni mu się, o czym powiedziałem to wszystko zharmonizowane zarówno motywacja zaangażowanie, a z tym związane wyniki nie mówię to proszę wierzyć historii z przeczytanych książek mówię to z mojego doświadczenia ponad 65 lat działa szefem różnych grup 8 lat ostatni przed prezesem firmy farmaceutycznej no ale jak pan tak mówi to tak sobie myślę, że słuchają nas osoby, które sobie myślą wtedy albo nawet zaczynają marzyć o rany, jakie bym chciał mieć takiego szefa takiego sympatycznego który, owszem, wynik jest ważne również patrzy na pracownika patrzy na jego potrzeby patrzy na jego możliwości patrzy na jego umiejętności kompetencje dopasowuje prace wspomaga rozwój no brzmi jak po prostu chodzący ideał pytanie, skąd wziąć takiego szefa ja przez wiele lat może nawet 20 prowadziłam w firma w inny firma działa, bo zawsze byłem prezesem nieco inny sposób w sposób dyrektywny jakoś może oto krytyczne, ale taki, że było hierarcha zadania cel no to wszystko co myślą pracownicy korporacji nie tylko znają i gdy przez ostatnie 8 lat 6 lat, kiedy zmieniłem ten styl to o krok po kroku, wprowadzając co, o czym mówimy jak jak jak sobie wyobrażam tę rolę szefa nagle zauważam co się dzieje to aż nie wierzyłem, że sami własnym oczom jak się zmienia pierwsze atmosfera jest angażowanie firm, jakie są wyniki naprawdę nie tylko analiza realizowaliśmy cele, ale znacznie przekraczaliśmy nawet 50% zauważyłem jak się moja równowaga zawodowo prywatna normalizuje miałem czasu jako trener, żeby szkolić w innych krajach temat przywództwa wystąpień publicznych czyli, jeżeli ktoś uwierzy w to co mówimy tę takie skoncentrowanie się czy ustawy nie można w środku człowieka zdaniem tej przestrzeni wspieranie rozwój docenianie zaufanie, jeżeli dotkniętego, jeżeli ja naprawdę zachęcam każdego, kto się waha albo nawet takiego, kto jest uważa to jest niemożliwe, żeby spróbować w praktyce kpt David market też zachęcam napisał książkę zmieni kurs przywództwa on to co mówimy zrobił na załogą amerykańskiego okrętu podwodnego sądowe w przeciągu 8 miesięcy było to najgorsza załoga historii Stanów zjednoczonych w ciągu 8 miesięcy przez tworzenie pewnej zasady przywództwa lider lider i traktowanie każdego na takim poziomie partnerskim spowodował, że w ciągu 8000 ten zespół stał się najlepszy w historii własnej, czyli to co mówię to są mówię swoim przykładzie to co mówi o przykładzie witam Marketa pewno wielu innych to są fakty to są rzeczy, które zachęcałbym, żeby sprawdzić czym zmienić paradygmat patrzenia na przywództwo styczeń uważa, że jest wiele się tak robi, ale niestety ciągle one są mniejszości i często takie skrajne przykłady pewnego Fabrycznego systemu niestety mają miejsce, które przynoszą często wyniki, ale pytanie właśnie z jakim kosztem koszty są bardzo różne zdrowotne i stabilności rodzin i innych, choć myślę, że dużej rotacji pracowników, którzy nie są w stanie wytrzymać firmie zarządzanej właśnie w sposób Folwarczny czy też to wyniki są dosyć krótkoterminowe w pewnym momencie ktoś odchodzi albo nikt znika znał know how np. firma, więc różnie bywa tak odchodzi wypala się albo je tę żabę, bo ma kredyt i nie ma bardzo wejścia, ale tu można pogodzić wyniki modelu, który mówi wyniki z zaangażowaniem z atmosferą brakiem dotacji, które pani współ wstrzymało się pani wspomniała także to czy chce pan powiedzieć, że tak naprawdę cała zmiana tkwi w liderze, jeżeli lider zacznie inaczej podchodzić do tego jak wygląda jego praca jest w stanie zmienić no cały zespół wtedy wyniki zespołu tak powiedziałbym, że to jest taka zmiana pozycji lidera zmiana na pewno, która zaczyna się od niego w jego głowie, ale on nagle schodzi z tego pierwszego centralnego punktu na scenie i chodzi o Wschodzie takiego Backstage bym powiedział, czyli na tym pierwszym planie jest jego zespół, a on jest ich mentorem jest coachem jest inspiratorem o tym, mówiliśmy to bardzo ważne w tym szybko zmieniających się rzeczywistości, żeby inspirować jest osobą, która wspiera zespół, który docenia, czyli to postawienie takiego zespołu w centrum lider, który tak trochę stoi na uboczu, ale nie w sensie żony na golfa ich nie zwraca uwagę co się dzieje, ale takiej osoby z taką osobą, którą cały swój wysiłek swoją wiedzę swoją mądrość życiową inwestuje w rozwój zespołu będą oczywiście partnerem w konkretny przykład proponują pirackiej na każdym spotkaniu naszego ponoć mam tu przez kilka lat ostatnich zawsze każde spotkanie rozpoczęło się kimś inspirującym tematem przynosiłem, bo proszę też nosił krótkie wykłady Teda w artykule kłopoty z konferencji o tym, dyskutowaliśmy tak 1 przykład, czyli on jest tym, który inspiruje, które zaprasza zachęca, ale no nie jest takim, który wie wszystko i prowadzi to w sposób taki właśnie dyrektywny wszech widzące każdy jest po prostu tylko wykonawcą jego spece czy taki zestaw cech i taki zestaw zachowań gwarantują nam sukces w trudnych czasach myślę, że to jest sposób prowadzenia firmy w trudnych czasach proszę zwrócić uwagę, jaki jest w tej chwili jak z tym możliwość kontroli zespołu, który dziś domu i oddalony i tam kontaktujemy się z nimi przez komunikatory czy ktoś nie stworzył tej zasady właśnie zaufania dawania przestrzeni no trudno prowadzić zespół w tej chwili, a nawet słyszał o liderach nie można proszę posłów lider złe słowo szefa, którzy zdecydowali się na zamontowanie kamerek tam pokoju dziś pracuje na komputerach, żeby patrzeć na ile godzin osoby są przed komputerem, więc no takim szefom bardzo trudno będzie w tej chwili prowadzi zespół rzeczywiście sytuacja taka, że ten styl przywództwa lepiej sprawdza się w takiej rzeczywistości WK, jaką w tej chwili mamy, ale będzie się sprawdzał w każdej innej również wpłyniemy na pogodną toń morską będzie słońce, czyli paradoksalnie zła sytuacja jest naszym sprzymierzeńcem do tego, żeby zmienić nawyki na bardziej empatyczne na zachowanie, ponieważ nawet w dobrych czasach potem będzie nam to przynosiło więcej korzyści tak tak niektórzy zostali zaproszeni taki sposób szybszy trochę do tego, żeby zaufać wypchnięcie chęć nie mają bardzo wyjścia, a niektórzy się po prostu bardzo cieszyli mówi no i teraz myślę sobie takich liderach prawdziwy, którzy mówią zobaczcie to wszystko funkcjonuje mój zespół działa mamy oczywiście telekonferencję, ale oni nie są zagubieni i moich rozmowach NT ligowych spotykam takich liderów i bez słucham ich z wielkim uznaniem szacunkiem tak jak powiedzieliśmy na początku ta pogoda sprawdza trochę liderów jak, jeżeli lider w tej chwili jest z siebie bardzo zagubiony zaniepokojony myśli kamerka ma na to jednak dużo mówi, jeżeli a, jeżeli to jest komfortowej sytuacji spokojny regularnie kontaktuje się poszukuje tych nowych dróg inspiruje no to jest taki fajny sprawdzian tego są, o czym mówiliśmy na początku bardzo dziękuję za udział audycji państwa moim gościem był pan Maciej Trybulec praktyk biznesu ponad 25 lat dużych korporacjach obecnie mentor trener dziękuję bardzo, dziękuję bardzo ja nazywam się Marzena Mazur to była audycja to pracodawca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY PRACODAWCA

Więcej podcastów tej audycji

praca

POPULARNE

praca
PARTNER SERWISU praca

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA