REKLAMA

W Polsce tylko debiutanci nie milczą

OFF Czarek
Data emisji:
26-05-2020 11:00 (Powtórka: 26-05-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:35 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest prof. Piotr Śliwiński kierownik Zakładu Poetyki i Krytyki Literackiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przewodniczący kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po które państwa moim gościem jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej dzień dobry panie profesorze witam pana bardzo serdecznie panie profesorze ponoć w czasie wojny milczą Muzy, ale zastanawiam się czy w czasie pandemii zarazy milczą debiutanci debiutanci nie nie milczą w Polsce, gdyby tamci politycy rzecz jasna od od lat ani Rozwiń » oglądają się na żadne okoliczności muszę poskarżyć się panu ani ani pisali wydawali książki w stanie wojennym pisali, kiedy wchodziliśmy do Unii Europejskiej pisali wiersze podczas żałoby po po wypadku w Smoleńsku itd. tak dalej, więc poezji młodej poezji polskiej kwarantanna byle jaka kwarantanna proszę wierzyć nie zatrzyma, ale pewnie teraz jest trochę trudniej jednakowo się przebić, bo w ogóle nie ma czym nie jest wydarzeń literackich takich klasycznym tego słowa znaczeniu to pewnie wymusza też nowe spojrzenie na rzeczywistość nowy sposób dotarcia, ale pomyślałem sobie, że skoro mamy program, w którym można zwrócić się do słuchaczy i opowiedzieć o tym co się dzieje w poezji, szczególnie że choć debiutantów to dlaczego nie wykorzystajmy także to ku chwale poezji bardzo się cieszy jeśli myślimy o tych 234 miesiącach trudno powiedzieć jak długo potrwa, kiedy nie wolno wychodzić do księgarni księgarni były zamknięte, kiedy punktowaliśmy książki przez internet, kiedy szczególną popularnością zaczęły cieszyć i buki, kiedy czytniki książek elektronicznych znowu okazało się bardzo poręczne to pewnie tak to pewnie książek poetyckich debiutanckich wyszło w tym czasie mniej niż zazwyczaj, ale on się pojawią pewnie tak jak co roku i tym razem około kilkudziesięciu 80100100100 paru 10 tutaj powiedzieć coś zmienia oczywiście zależy od od od roku, ale nie ma wyrazistej tendencji około 100 książek trochę mniej lub trochę więcej debiutanckich poetyckich ukazuje się co roku w Polsce to jest dużo nie da się stwierdzić tej liczby całą pewnością z tego względu urzędy często książki wychodzą małe wydawnictwa czasami własnym sumptem wydawnictwa nie potrafią nie mają siły w ogóle nawet duże wydawnictwo zajmujące się publikowaniem przy okazji publikowania wierszy nie mają siły zbyt wiele, żeby poinformować swoich nowościach szerszą publiczność szersza publiczność, o czym wielokrotnie mówiliśmy jest w Polsce rozproszona nie ma tytułu, który by skupiał uwagę większości tejże itd. tak dalej krótko mówiąc książką debiutanckim nie jest lekko nie jest lekko nie jest łatwo zgromadzić informacje o książkach debiutanckich, ale parę jest na to sposobów nagrody literackie tu wracają nagroda poetycka Silesius wrocławska przyznawana jest również kategorii książka poetycka debiut roku i miałem okazję przez kilka lat obserwować jak właśnie około setki książek co roku było w tej kategorii zgłaszanych i ze sobą rywalizowały, ale jest też miejsce poświęcone edukowane książkę debiutanckim w całości nie tak okazałe nie tak spektakularne nie tak sute jeśli chodzi o wysokość nagrody jak Wrocław jak Wrocław i nagroda Silesius, ale za to za to wyłącznie oddane do dyspozycji tych etatów to jest Kutno Kutno i kojarzymy z reguły jako stację przesiadkową jeszcze parę lat temu okropną dzisiaj bardzo ładną i smutek, który z, o ile duże domy tak taki smutek dojeżdżania do kłótni przesiadania się w Kutnie bycia w Kutnie tak też to miasto kojarzyłem przez długi czas, ale dzisiaj nie jest w całości prawda to jest całkiem miły ciekawe miasto ciekawym środowiskiem kulturalnym i tam od 15 od 16 lat przyznawana jest nagroda za książkę poetycką debiutancką organizowane wokół tego mały, ale bardzo interesujący festiwal od pewnego czasu nie pamiętam dokładnie od kiedy ta nagroda nosi imię Artur fryz za to był bardzo zasłużony dla lokalnego życia literackiego pisarz eseista poeta, ale też człowiek, który wymyśla różne rzeczy głównie dla Kutna, ale także dla Lublina zdaje się wcześniej, gdzie studiował z zakresu kultury kultury literackiej był taki ma animatorem takim chętnym myśli i emocji tego miejsca i złoty środek poezji, czyli ten konkurs kutnowskie on daje możliwość zobaczenia nieomal wszystkiego co co ciekawe rzeczywiście w ciągu ostatnich kilku lat mam wrażenie, że można było dostrzec dzięki tej nagrodzie po pierwsze, panoramy, której wspomniałem, a po drugie, przynajmniej kilka kilkanaście nazwisk bardzo interesujących młodych albo niekoniecznie młodych, byleby tam byle byli debiutantami poetów i poetek przypominam sobie przed paru lat interesująco autorkę z Tarnowa czy też spod Tarnowa ZTE Będkowska, która opublikowała tom wierszy 2 tory to to bardzo wydaje mi się sympatyczna znana środowisko osób, które udzielają się w konkursach poetyckich publikowała czytam w końcu pojawia się książka, która zachwyca swoją świeżością swoją dojrzałością zarazem dlatego, że kiedy mówimy świeżość mamy namyśli jakąś taką pierwiosnki wartość, która miałaby nas na moment urzec za moment, więc bądź nie tu oczywiście i to oczywiście jest poezja, która taki z takiej wiejskiej prowincjonalnej marginesowe perspektywy opowiada o życiu możliwym dzisiaj to wydawało się czeka ona ma w sobie coś takiego agresywnego odchodzimy chodzimy do przyszłości na prowincję prawie dzieciństwo dzieciństwo łatwiej ze sobą nieść przez życie łatwiej zachować anonim niż szkodzi niczemu nie niczego nie zabiera niczego nie psuje jest jakimś takim bogactwem wrażliwości i ta książka zdobyła się bardzo ciekawa, ale w tej samej po tej edycji pojawili się autorzy, którzy dzisiaj funkcjonują w innej winnej perspektywie nie to chyba było rok później w 2018 roku, a mianowicie Marcin mokry dzisiaj, gdyby zapytać ludzi obserwujących poezję współczesną jak się ma eksperyment tejże pojeździć ktoś próbuje nawiązywać do awangardy przedwojennej do dnia awangardy lat sześćdziesiątych czy ktoś coś próbuje jeszcze z dziedziny poezji konkretnej poezji elastycznej wizualnej i działa w sieci, ale publikuje swoje wiersze na papierze to wówczas musielibyśmy powiedzieć tak są tak znaczy mokry, ale żydowskim albo krach, który już zresztą zdążył wydać drugą swoją swoją książkę i z tego samego z tego samego miały rozdania pochodzi Paweł Szyszkowski, który wydał wówczas w 2017, a nagrodzone zostało 2018 roku tomik zatytułowany wstęgi mówił SA przez liczbę we Wrocławiu rzecz opublikowana także przemyślane wymagająca i adresowana nie tylko do osób, które oczekują od poezji pewnego kontaktu własnych emocji emocjami podatki czy poety nie tyle oczekują akcesu czy co oczekują od niej wyzwania takiego wyzwania, jakim był dla nas dla większości z nas coraz prostsze czasami niestety z czasem coraz prostsze niestety zadanie matematyczne słyszę moich kolegów, którzy asystują swoim dzieciom w szkole, że zadania matematyczne są dla nich szczególnie szczególnie ryzykownym zajęciem, dlatego że obnażają ich wartości kompetencji czy autorytet jak zresztą ojców może tak autorytet ojca jednak zagrożony np. trzeciej czwartej piątej klasie jest zagrożony w upadkiem nagłymi i ostatecznym matematycznej skórce banana na matematycznej skórce banan 1 z moich kolegów opowiada, że w starają się jakoś uratować się sytuacja prowadzi bardzo obszerną korespondencję z panią matematyczką ucząca syna, ale to są być może w histerię kwarantanny, nawiązując do znanego filmu młody papież to wrócimy do papieża może mniej, ale do poezji i do histerii kwarantanny, ale także do debiutantów po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie 1120 już za kilka minut państwa mają gości jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu wcale państwa moim gościem jest pan Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu debiutanci debiutanci no i myślę, że jeżeli chodzi o debiutantów jest nas jakaś taka, że czasy trochę to wymuszają, że czasu coraz mniej chcemy jak najszybciej podejmować decyzje, które książkę warto kupić, do którego sklepu wartość, która restauracja, który przepis daje nam najlepsze rezultaty chcemy wiedzieć wszystko nie chcemy smakować chcę się zagubić chcę się odnaleźć teraz pan profesor wspomniał debiutantów myślę, że wielu osób mówi no dobrze, do których warto czytać, którzy są najbardziej obiecujący, którzy nie zawiodą, którzy za 10 lat będą głównymi tezami, bo jest, kto będzie Różewicza pamiętam jego świetne świetny debiut krótko po powojnie to będzie Herbertem spóźniony debiut w pięćdziesiątym szóstym roku, kto będzie biało szewskim a kto będzie Zbigniewem Bieńkowski tutaj wymieniam autorów z właśnie owego pięćdziesiątego szóstego roku, kto będzie Harasimowicz ciem powiedzmy tak przez jakiś czas uważanego za pierwszą wielkość polskiej literatury polskiej poezji w szczególności, kto będzie trochę jakie kto będzie Wojaczka wiem jego niezwykły debiut również jest niezapomniany tak bardzo szybko okazało się, że za owym debiutami, gdzie wybitna twórczości niestety równie mocno zapamiętane równie dobrze zapamiętana przedwczesna śmierć, kto będzie Marcinem świetlic kim i trochę trochę za późno, ale z rozmaitych względów zrozumiałych usprawiedliwionych wydał odpowiednik jego zimnych krajów, kto będzie jako organistka 10 Sudeckiej, które wprawdzie nie lubi swojej pierwszej książki, ale przecież wiemy, że jest bardzo interesująca, kto będzie debiutował z takim rozmachem jak ma jak Marta pod Górnik, a wcześniej jeszcze Krzysztof Siwczyk Krzysztof Szewczyk wydał dzikie dzieci mając 18 lat i zdawało się wówczas złoto mamy nowego klasyka, a potem rozgniewał na sposób, jaki jest traktowany zrobił i robi dzisiaj wiele, żebyśmy przypadkiem nie pamiętali jego wrzucamy nieprzypadkowo w tym w życie pamiętany, ale może też pani Bożenie nie warto zastanowić, kto będzie drugim po prostu, którym się tak jak prawda nie tyle będzie drugi to będzie tak taki jak to znaczy ktoś okaże poetą, kto zadecyduje tak mocno, że od razu rozpoznamy wybitnego poety ktoś okaże poetę, który od samego początku był kształtowany wybitny okazał cały swój potencjał itd. tak dalej takich autorów da się jeszcze garść wymienić prawdę moglibyśmy powiedzieć o świetnym debiucie warto postawić w książce dolna Wilda nie był młodzi wówczas, ale alei tak to jego pierwsza książka przecież pozostaje 1 z najlepszych w jego dorobku moglibyśmy powiedzieć panie kobiecie itd. itd. czy w ostatnich zupełnie w latach pojawił się ktoś, kto byłby tej miary Otóż nie wykluczam, że tak właśnie się stało w 2018 roku ukazał się tomik Marcina, bo Buli zatytułowany się ani Maria niż strzelane wydany przez przez duży format w Warszawie to pasjonująca postać człowiek żyjący na dolnośląskiej prowincji prawdę mówiąc jest to jakaś miejscowość, której nigdy w życiu wcześniej słyszałem, że z tym nie zapamiętałem jej jej nazwy parający się tam Nauczycielstwa, a zarazem tworzący poezję, która świetnie łączy doświadczenie lokalności z wyrafinowaniem jego wykształceniu jego własnych lektur oczekiwań niestety to jest rzecz zachwycająca różnorodna nieprofesjonalna bardzo mocna bardzo silna nie zdziwiłbym się, gdyby w tym autorze przypomnijmy Maciej Bubula narodził się autor, który będziemy nadal rozmawiali już w ogóle jeśli w ogóle będziemy rozmawiali o poezji z 10 za za 15 lat wynosi 1 pracuje na tym, żebyśmy jak najdłużej rozmawiali opłat za tak też jestem rzecz jasna za tymi dzięki tańcowi, który budujemy w radiu TOK FM to będzie pewnie pewnie jeszcze długo możliwe może Maciej Topolski, które debiutowały również 2 lata temu może będzie kimś takim może ktoś z debiutantów ubiegłorocznych do tych o o tych tegorocznych jeszcze za wiele nie możemy powiedzieć, dlaczego jednakowo jest to tak tak istot to tak, dlaczego celebrowaniu od debiutu jest jest ważne w tej musielibyśmy poświęcić temu 2 zdanie po pierwsze, istnieje pewien mit debiutu to te wielkie debiuty czasami bardzo wczesny czasami bardzo spóźnione autorów, którzy okazali się wybić Wilk wybitnymi wielkimi nawet pisarzami sprawiają, że debiut jest otoczone szczególną estymą debiutować to przejść jakiś próg między milczeniem ma mówieniem między mówieniem ściśle prywatnymi tym do szuflady dla grupy przyjaciół odłożeniem się na skonfrontowaniu z czytelnikiem, którego się nie zna także zwrotnym krytykiem, który zapewne będzie grymasił albo będzie traktował debiutanta protekcjonalnie wychodząc z założenia, że temu które, kto zaczyna nie wypada przeszkadzać zanadto albo inaczej mówiąc nie wypada mówić prawdę o obie o obie wersje ta o odpowiedź na prawidłowe tak i nieprawidłowej nieprzyjemne w pewnym sensie protekcjonalne i nadmiernie krytyczne i wymagająca taka ZOZ-u idealna reakcje również jest oczywiście bardzo nie nieprzyjemna, bo debiut to wpisanie się w tradycji właśnie owych pamiętnych debiutów, których moglibyśmy wymienić naprawdę bardzo jeszcze dużo, bo wreszcie debiutu jest częścią hotelową młodość prawda proszę zwrócić uwagę, że to poeta jest albo młody albo Stal to poeta w średnim wieku to brzmi jakoś kompromitująca młot w związku z tym poeta poeci w Polsce nie tylko w Polsce są wiecznie młodzi albo okazale starzy wiecznie wiecznie młody jest bardziej Świetlicki ci biologicznie młodzi to dzisiaj wytykają już nie jesteś młody mówią stary jesteś dziadka dziadek jesteś okropny to samo mogliby adresować pewnie adresują do Jacka Podsiadły, który ze względu na sposób swego życia wyglądu ze względu na to, że ten wygląd chroni przed opinią publiczną się nie daje niezbyt chętnie się się udaje albo raczej odmawia czasami udają się być w tym skuteczny fotografować filmować Cetera dredy weganizm anarchizm to wszystko przechowane i mające do dzisiaj do niego zastosowanie sprawia że, że wydaje się takim wiecznym półek ale, ale nici młodzi, którzy chcą być traktowani jak młodzi chcą korzystać z przywilejów należnych młodości mówiących niemłody już trzecie itd. jest mnóstwo absurdów z tym związanych, ale warto byłoby rzecz jasna rzecz jasna prześledzić, a potem się pojawia generacja starców starcem można być za młodu również prawda powiedzmy Wojciech Wencel, który również ciekawie bardzo debiutował w wielkim komentarzem bardzo obszernymi i pełnym Admiralicji komentarze Stefana Chwina w połowie lat dziewięćdziesiątych w jakimś momencie przez opozycję starcie tak to to to Starzec mówiący o polskim narodzie jego tradycja obowiązkach o jego duchu już walczyli tak, choć przecież to nadal młody młody mężczyzna taka starcza, a figura o nasze morze pojawić pojawia się od czasu do czasu różnych autorów, którym do starości jeszcze dość daleko są też starzy, którzy się postarzają chcieliby być takimi, jakimi euro euro euro dziwnymi starcami MEN chce mieć Cetera Mac który, którzy wolałoby posądzenie o to o to, że przechowują sobie jakieś niepoważne pierwiastki, ale dłuży ta pani rozszerza się powiedzieć, że to wszystko fascynującej słuchać otwartymi ustami ramionami ze wszystkim otwartym, ale jednakowoż chciał się zakrzyknąć gdzie, gdzie po pierwszej, gdzie wczoraj wierzy, że jeśli, więc zająć jasne, że tak Adam Rączka tam nie róbmy nic błagam, ale powiedzmy innym, że robiłyśmy ładny tytuł tam siostry płaczą ich pierwszy taki nosi tytuł ten wiesz wróciłem po letnich kolonii pamiętam ładne światło i brzydkie nowe krzesła dziwne przejście po 2 tygodniach do pokoju dla mnie niebieską ścianą mamy się nie chce na dole pan ochroniarz, a w przyszłym nie, czyli regres, że będziemy chodzić, żeby przypominać sobie w 2005 można do babci na czwarte piętro ale, ale ile można nosić siatki chorego psa w pośpiechu pcha się do szuflad blokuje szlam mocnymi ręcznie malowanymi drzwiami szafy znalezione na śmietniku, a pod łóżko najmniejszą klasę, żeby psuć dziecku nie stanął w przełyku późno, żeby nauczyć ułożenia Misiu w łóżeczku dla misiów mógłby opuścić porcelanowe bobasy pamiętam może jedno drugie żadnego ze wnosi ładnie bawią przewija jedno drugie jest za ręce wiszą nad kucykiem pierwsze obcina nożyczkami włosy przy skórze druga zaliczana chowa się pod stołem podoba się panu tak a dlaczego działaczki przechodzą ściereczki się coś Cielecka no takie złapanie za kark i przeniesienie czasu, ale też do pewnej niewygody, a tak prezydent do jakich niewygody do do czasu, który nie jest łatwo uchwytne lata, ale się już nie jednoznacznie jednoznaczne w związku z tym się rozmywa ten wiesz czarował czy też czytać, żeby sobie poradzić z małymi płytkami, które są takimi właśnie czasowymi, które są w nim porozstawiane, ale ma taką silną silne emocje w sobie prawda kondensuje coś co nas porusza tak, tym bardziej że czas np. dzieciństwa młodości też czas, w którym więcej chłoniemy niż nazywamy np. i potem różne rzeczy wychodzą, więc myślę sobie, że to jest takie trochę ciasto, które składa się z wielu warstw i to taki powrót do po pewnego momentu, gdzie się więcej chłonie i nagle się to stara z siebie wyrzucić trzeba zauważyć tę siostrzaną ość kobiecość, a tę gramatyczną żeńską stronę, która tutaj do dochodzi do głosu jest jakaś specyfika doświadczenia każda, a takie uczenie uczenie się życia, które jest tutaj przypominane delikatnie bardzo konfrontowane z życiem samym wydają się, że ta autorka której, które wcześniej nie czytałem, zanim dotarła do mnie ta książka nic nie widział nie wiedziałem ma coś dopowiedzenia i umieć powiedzieć umie wydobyć wydobyć rytm takich rytmach wiersza, który nas wprawia leciutki trans i przenosi z wiersza do własnego z wiersza autorki do własnego wiersza, czyli do własnej wizji przez przeszłości, a oraz właśnie dorastania i konfrontowania się z naszymi obecnymi doznania, a jednocześnie uwiera tak to nie jest to nie jest dopasowany futerał to nie jest dopasowany jeszcze zwierz, który nagle coś zaczyna nas drapać spędzić uwiera coś zaczyna kłuć, ale panie profesorze, zanim kolejne wiersze to ja zaproszę pana naszych słuchaczy na prozę, czyli na informacje Radia TOK FM informacje na informacjach wrócimy do naszej rozmowy państwo moich gości jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej wracamy po informacje które państwa mają gości jest pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki i krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu debiutanci poezja, czyli spojrzenie w przyszłość, ale także zanurzenie się w pewnej teraźniejszości co pan panie profesorze przygotował jeśli tamten wiersz, który przeczytaliśmy przed przerwą wydaje się panu interesujący, bo jest po prostu zgrabny ładny wdzięczny i do tego używający mniej się wydaje, że ma w sobie sporo magnetyzmu i takiego, którego moglibyśmy oczekiwać w dobrym wierszu ale kiedy się pojawia czy wiesz bardzo interesującym poniekąd własnym to to moglibyśmy w tej w tej puli bogatej nowych pierwszych książek znaleźć jeszcze jeszcze inne rzeczy np. wyrafinowanie, ale np. również Gnie w takich gniewne surowe rozliczenie się własną obecnością świecie współczesnym takim jakim, jakim on jest i pozwoliłem sobie podać prawą panu wiersz, który być może byłby na to na tę regulację rewindykacji na ten rodzaj surowego oglądu własnego życia we własnym nie własnym świecie przykładem dobrze lekarze sięga panie profesorze do wskazanej skrytki i tutaj za drzwiami nr 1 Tomasz ważny i tomik godzina wychowawcza wiersz zatytułowany no właśnie zamach z exit pewnie powiedzieć powiedzielibyśmy z angielska, bo xanax exit jeszcze bardziej z po polsku od to otwiera oczy nie za wcześnie nie za późno zbieg okoliczności zawsze sam raz powtórzył się jeszcze i żonie nawrócą czas i oto odnajdzie miejsca, które się z nim scalił w 025 AMG fronty burzowe fronty niżowe mały Otto nie wie nie zna, ale dziwnie się czuje, kiedy nagle słowo serce nie jest banalnym dowcipem, a cała sytuacja skłania skłania skłania szmer żebrach mała medytacja tak to właśnie we mnie zaczyna się naskórek tobie kończył się warstwa ochronna, bo dam mu wiarę ja oto ja oto ja od to jestem dla siebie 3× dziennie jedynie definicją wierzy w, omawiając bardzo pospiesznie i upraszczając wieś jest w pierwsze na pierwszy rzut oka i pierwszy kontakt z uchem złożony po pokręconych splątane z różnych aluzji jest dialogiem meandrując między skojarzeniami to kulturowymi cywilizacyjnymi z społeczny mi i psychologicznymi nie wiem, który wersy zwróciły pańską panie redaktorze szczególną uwagę mnie przyszło do głowy, że to serca, które reaguje, a które wywołuje reakcje, które oddziałuje, które żyje, które sprzeciwia się znieczuleniu xanax miały pewnie znieczulać historia opowiedziana tutaj miałaby być pewnie sytuacją wyjścia ze znieczulenia obcych objęć Xanaxu mnie to przywiodła na na myśl film, który ogląda pewien czas temu niedawno prosty nieszczególnie interesujące, ale zarazem charakterystyczne to był film o tym, że w cywilu w cywilizacji w przyszłości każdy pobierał rano wieczorem środek, który pozbawiał go uczuć jak łatwo się domyślić wyjściem z tego stanu braku uczuć będącego w intencji panujących nad tym światem warunkiem jego stabilności odczuwania ogólnego średniego poziomu zadowolenia z życia było nieprzyjęcie owego środka i my odczuwanie bardzo intensywnie zbuntowani się w imię miłości cierpienia to inna wersja nowego wspaniałego świata Huxleya, więc ten seks tutaj trochę trochę chyba w tej funkcji po 1 stronie uciekamy od życia, którego nie da się zmniejsza to co będzie dla niego jakiegoś rodzaju znieczuleniem taka jednocześnie jak w należytej mówiła, ale czy krakowskim taka jednocześnie patrzymy na to, że właściwie jesteśmy takim trochę zlepkiem materii i jakiegoś umysł takim te uczucia emocje, które pan wspomniał o filmie to są rzeczy, które przecież trudno zawrzeć na papierze tak trudno zawrzeć trudno użyć do nich mędrca szkiełko i oko to są rzeczy, które wymykają się tak to są rzeczy, które właśnie istnieniu takiej przestrzeni niedotykalnych, a z drugiej strony jesteśmy też zlepkiem komórek i te komórki na komórki można działać te komórki można oszukiwać te komórki można znieczulać te komórki można w końcu oszukiwać tylko medykamentami, ale można je oszukiwać słowem przecież od lat tkwimy sytuacji, kiedy słuchamy ludzi, którzy chcą nas czegoś przekonać z 1 strony trochę jak leki przyjmujemy obietnice lepszego jutra z drugiej strony ta obietnica lepszego jutra musi się mierzyć z naszymi własnymi odczuciami odczuciami z poczuciem oszukany albo nagrodzonym albo rozczarowanym i wtedy, kiedy mówimy czy słyszymy świetnie pan powiedział przychodzi nam głowy pytanie, a czy nie wiedzieliśmy tego przed pierwszym czy też wierszy NATO służył do uświadomienia sobie oczywiście jakimś sensie wiedzieliśmy, że wiedzieliśmy wszystko, ale ten wiersz uruchamia myślę po pierwsze, pojednanie po pierwsze, właśnie jakiś rodzaj przypomnienia po drugie, rodzaj wspólnotowości to nie nie jesteśmy sami epok w tym pogrążeni w tym niepokoju, że świat nie jest prawdziwy nie jesteśmy sami pogrąża się wrażeniu, że świat jest ona tyle różnych sposobów na razie nie wiadomo czy jest naprawdę, jaki jest jak i przez to scalić i czy istnieje ucieczka xanax czy ucieczka od Xanaxu czy w ogóle jakakolwiek przedtem inny wiersz również debiutującego poety Juliusza Pilichowski ego to nosi tytuł czarny organizm raport oblężonego 5 raporty oblężonego to osnowa tego tomu jest ich cała seria w części teraz już mu nie odpuści czym on się tak podnieca tym, że się pisze bez przesady w tym kraju prawie wszyscy są piśmienne czym ono się od nich różni czy ono mówi inaczej nie ono nie mówi inaczej on mówi lepienie ono nie mówi lepiej lepiej już było, a nawet jeśli nie to się wydawało, że jest kim on jest, że to mu się pisze tak jakby mi przynajmniej pewność, a nie ma nic nic na swoją obronę może tylko to, że tego podnieca jak patrzy na te rządy liter, które wydzielają się z niego nad ranem nie mógł zasnąć poza bardzo się podnieść sobą i tą perspektywą, które się w nim otwierała z każdym wyjściem, które nie poznał do świtu, ale oni zboczony, bo nikt normalny pisze wiersze po trzydziestce to trochę żałosne, więc niech mu będzie auto auto wiwisekcja swoista ten to postawienie siebie na na przeciw naprzeciw samego siebie uczynienie z siebie samego sobie obcym spojrzenie na siebie człowieka to po trzydziestce, który pisze wiersze co więcej spojrzenie krytyczne w pisaniu wierszy jest jakaś jest jakiś czynnik samolubny samobójstwa jest jakiś wzorowanie się swoją własną wrażliwością swoją możliwością pisania jest pretensjonalne nadzieje na to, że to co się napisze będzie jedyne w swoim rodzaju i bardzo innym potrzebne jest wpisaniu do kogoś, bo przecież w końcu pisze się wiersz list do kogoś jest w tym również sporo egocentryzmu jest w pisaniu wierszy zamach na swoją zwyczajność Niezgoda na nią, ale jest też w pisaniu wierszy sposób na to, żeby się od samego siebie zdystansować móc powiedzieć nikt normalny nie pisze wiersze po trzydziestce to trochę żałosne, więc zachować to trochę za włos nie, ale niech mu będzie, więc niech będzie tak spróbuj wejść w tę żałość żałosna pisania wierszy bycia powiedzą dzisiaj bycia poetą po czasie debiutu po czasie bycia młodym poetą po czasie, kiedy przystoi być zaczynać być poetą wejść wyjść w tym, że to pozwolić sobie na to by być sobą to też tak można interpretować zarazem proszę zwrócić uwagę jest aluzja do tego co chciałem wiedzieć wcześniej mianowicie był taki czas kilka kilkanaście lat temu, kiedy życie literackie wydawnictwa przede wszystkim, ale po trosze krytyka licytowali się na obniżane coraz niższy wiek interesującego o debiutanta mieć 18 lat wspomina Krzysztof Siwczyk Warta Górnik byli bardzo młodzi, kiedy debiutowali z przytupem bardzo udanie toż to nic prawie wyłonić 16 lat 14 lat 12 lat należą się próba bicia rekordu tak narodził się ośmioletni ośmioletnia inkarnacja rem, bo prawda o to było coś z tego wyszliśmy mam wrażenie dlatego, że to była część marketingu poetyckie to poetycki marketing polega na tym, żeby najczęściej właśnie żałośnie spróbować odwrócić żałosnym skutkiem odwrócić tę ten brak zainteresowania poezją przez przez życie publiczne, ale także życie kulturalne młodociany nieletni poeta wielki dziecko dziecko natchnione tak to byłoby coś tak zmusza go zmusić byśmy jak nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk musielibyśmy świat otaczający nas do tego, żeby interesował się interesował się poezją wykonaliśmy jakąś efektowną pompkę, że tak wyrażę, nawiązując do jeszcze 1 wiersza, który chciałbym przeczytać książka utwory zebrane tom pierwszy tak, a Gawlika jest jego książką wydatku tak nie tak z nami sobie poeta pokrywa tak się z nami mamy swoją pierwszą książkę nazywa utworami zebranymi w tomie tam pierwsze oczywiście nie da się wykluczyć, że w szufladzie u niego spoczywa jeszcze szereg innych tam książkę pięknie wydana jest intrygująca bardzo ciekawa bardzo wiele fizyczne nie da się ująć 1 z jakimś słowem np. że to jest skromna poezja dużej wrażliwości nie można o tym, powiedzieć, że to jest poezja za wyciskając gasić przeciskając się przez zaciśnięte zęby zaciśnięte z gniewu nie da nie da się uchwycić jej prostował na tym każdym kolejnym tekstem będzie się z tego chwytu bardzo zgrabnie bardzo zręcznie finezyjnie wyszli widywała, więc przeczytam 1 wiersz 1999 pompki 5859 Piotr robi co wieczór 75 pompek 60 starczy na dziś dzień jutro znowu zmierzymy znaczącym problemem pompek pierwszą Piotr, ale za to Kuba wyciągnie więcej 51 razem mięczak myślę i zapalam papierosa dym leci staro francuską melodię i ten zgrabny bardzo tekst taki trochę Piotra zerowy nie ma zielonego pojęcia czy, a nie znam autora w życiu widziałem nie wiem czy uważa się odezwie rurę proszę się właśnie prowadzi zajęcia czyta po pierwsze, Piotra zabierać go znać go słyszał czy to nie jest przesądzone czy wreszcie za nie te akurat tego akurat jestem pewien zbiór różnych różnych znakach jestem pewien czy to nie przetrwała, ale może ktoś chciałby być jak wiatr Amer tak czy owak napisał bardzo smacznie i z tym wierszem zostawia naszych słuchaczy prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA