REKLAMA

Miasta w czasie pandemii: więcej przestrzeni dla ludzi i rowerzystów

Światopodgląd
Data emisji:
2020-05-26 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz pozwolę sobie w ramach wstępu do tej rozmowy decydować takie 2 dłuższe fragmenty tekstu z New York Timesa, który zwraca uwagę na to, że kiedy zaczynały się 2 miesiące temu tzw. nokdaun, czyli te masowe ograniczenia obostrzenia naszej aktywności społecznej gospodarczej dodał wtedy rzeczywiście namawiano nas do zostania w domu, a to co na zewnątrz wydawał się całkiem dosyć mocno niepokojące, ale jak pisze New York Times cały im więcej Rozwiń » czasu upływało, tym bardziej ta aktywność poza domem zaczynała wydawać się bezpieczniejsza co więcej jest np. badanie chińskie, które często ostatnio bywa cytowane przy artykułach poświęconych temu jak miasta teraz się zmieniają, z których wynika, że rzeczywiście zarazić się na zewnątrz jest na stosunkowo trudno biorąc pod uwagę to jak łatwo zarazić się wewnątrz i poza tylną zaczęły się rosnąć obawy o naszą kondycję psychiczną i jakie efekty tak długotrwałe siedzenie w domu może mieć na ludzi młodszych i starszych, więc coraz więcej ekspertów odczytuje przypominam tytuł amerykański dziennik New York Times wzywa do tego, by wychodzić oczywiście, przestrzegając wszystkich tych obostrzeń, czyli noszenia maseczek nie zbliżania się do siebie utrzymywania tego dystansu fizycznego, ale jak pisze New York Times wychodzenie jest coraz częściej przez ekspertów polecane i dlatego też miasto zaczynają się do tego dostosowywać właśnie jak miasto się do tego dostosowują jak on się zmieniają adaptują podczas tych pandemii i gwaranta izolacji tych ostatnich tygodni chciałbym porozmawiać teraz z Martą Jankowską dzień dobry dzień brak Marta Żakowska jest redaktorką naczelną magazynu miasta też związane z Instytutem badań przestrzeni publicznej dna miasta rozmawialiśmy na ten temat kilka tygodni temu już wtedy Marta Żakowska zarysowała mniej więcej czy to dawała przykłady niektórych miast w dużej mierze, które albo bym chyba tak to podsumowała w dużej mierze zabierają ulicę samochodom i więcej przestrzeni oddają rowerom i ludziom po to, żeby nie mijali się ze sobą zbyt blisko ludzi na chodnikach w ten sposób stwarza dla siebie zagrożenia, a rowerem, dlatego że w czasach pandemii są stosunkowo bezpiecznym środkiem transportu i pytanie czy ten trend się poszerza to znaczy czy coraz więcej miast się na to decyduje czy to ciągle są raczej pojedyncze przykłady nierzeczywisty także coraz więcej miast decyduje się na taki działania i co ciekawe te różne procesy się pogłębiają coraz w coraz większą liczbę włodarzy różnych miast na świecie mówi ten kryzys jest takim zupełnie wyjątkowym momentem historycznym kontekście rozwoju przestrzeni miejskiej naszego Lifestyle Miejskiego w związku z tym gospodarki miejskiej, bo ma na wszystko wpływ i zupełnie takim momentem, który możemy wykonać krok ku bardziej właśnie zdrowszym przestrzenią miejskim zdrowsze i mobilności i decydują sety miast które, które właśnie tworzą różne kryzysowe tymczasowe rozwiązania i mniej tymczasowe dla rowerzystów i pierwszy tak, żeby promować ten typ przemieszczania się pomysł jako najzdrowsze na to, że te zmiany będą wdrażane na stałe czyli, czyli to co się zmieniło w ciągu kilku tygodni, które dzielone są w naszej poprzedniej rozmowy nawet bardzo świeży materiale to przede wszystkim to, że tych miast jest coraz więcej WHO w międzyczasie 0 zaczęło zajmować bardzo określone stanowisko właśnie w kontekście prac nad przestrzenią miejską pandemii i nad nad promowaniem ruchu pieszego rowerowego jako najsurowszego pod różnymi kontami pod kątem tego, że odciążamy w ten sposób transport publiczny jak wiemy tłok na nie sprzyja, ale głównie właśnie tłok w transporcie publicznym jest zagrożeniem, a nie no niestety nieczyszczone klimatyzacja, a nie zezwala samochody od razu powiedzą tak są zawsze mówimy samochód jest najlepszy no niestety widzimy jeszcze etat to co nas dzieli też od naszej poprzedniej rozmowy to też fakt, że nasi ludzie rzeczywiście już wracają do samochodów nawet polskich miastach to widać, że zaczęły się pojawiać w godzinach szczytu korki mniejsze niż nie stary normalności tak powiem, ale jednak już się pojawiają, więc widać, że miasta muszą podejmować polskie polskie miasto dużo szybsze i stan bardzo stanowcze kroki w tym kontekście niż dziś podejmują po prostu zaraz będziemy totalne tsunami aut wszystkie, które Polacy zostawiali w mieszkaniach trochę przed wchodząc na bardziej ekologiczne zrównoważone środki transportu teraz mogą wyjechać no po prostu nie po pierwsze nie zmieści po drugie na to będzie miało szans koszmarne konsekwencje oczywiście tutaj też takim anty przykładem w Polsce to że, gdy rząd wprowadzał ograniczenia w początkowej fazie one były naprawdę drakońskie do tej pory lasy są często nie tylko w Polsce udawanym przykładem tego jak daleko można się posunąć, ale również to, że te systemy miejskie rowerowe w Polsce z powodu pandemii były zamykane co może doprowadzić wiemy, że w trudnej sytuacji jest firma operator do ich bankructwa, więc efekt w Polsce będzie taki, że ewentualnie rower może być mniej zamiast jak w miastach, o których rozmawiamy więcej, a właśnie może pani teczki przykład przy przykład to tych miast takich zmian, które są wprowadzane oczywiście, tym bardziej że ostatnio pojawił się też polskie 3 miasta, które ogłosiły takie swoje duże pakiety, czyli Gdańsk Kraków Poznań one w dużej mierze są oparte na obietnicach tego co miasto powoli będzie robić, ale właśnie one postawiły też na wyraźną promocje i wsparcie bezpiecznego przemieszczania się po mieście właśnie pieszych oraz rowerzystów, mówiąc że w sumie dość podobne są programy jednak bardziej obszerne drugie mniej, ale mówiąc o tym, że, że właśnie dadzą priorytet inwestycjom stawiającym na poszerzanie chodników tymczasowe i mniej tymczasowe też takie procesy, które są gdzieś tam w planach i było wiadomo, że będą kiedyś zrobione TR miast decyduje się na ich przyspieszenie decydują się też na wprowadzenie tymczasowych pasów rowerowych na jezdniach zabieranych jest szczególnie w euro samochodem szczególnie tam, gdzie pasów jezdni dla samochodów to np. w Krakowie widać wyraźnie jest dużo, czyli tak naprawdę przy tym, że jeszcze teraz chwilowo mamy obniżone ruch samochodowy no kierowcy na tym krótko falowanie, jakby nie ponoszą żadnych strat natomiast daje to dużo większe poczucie bezpieczeństwa pieszym, który i rowerzystom, więc tak, jeżeli chodzi o polskie miasta to przed wszystkim Kraków Poznań i Gdańsk obiecały wciągu ostatnich 3 tygodni różne ciekawe rzeczy właśnie dość duże tymczasowe długofalowe inwestycje w ruch w tego typu ruch Warszawa wiem, że pracuje nad rozwiązaniami, które będzie wdrażać w krótszej dłuższej też w perspektywie, wspierając właśnie bezpieczeństwo pieszych na możliwość zachowywania tłumów rozum w polskich miastach, ale wielu innych na świecie też rozmawiać przede wszystkim stworzenie możliwości zachowania tych przez tych 2m odległości między sobą między nimi też bardzo często jest amerykańskie miasta na to zwracają uwagę, że za zabierają ulice samochodem po to, żeby restauracja mogły się rozlać bardziej i również odległość między stolikami mogły być zachowana taki zajmują albo całe ulice zamykają ruch samochodowy otwierają na właśnie stoliki i ruch pieszych albo pojęcie pasy dla polskich jest co dla polskich miast jest bardzo fajnym rozwiązaniem, dlatego że mamy totalnie przez planowaną infrastrukturę samochodową i w bardzo wielu miejscach odebranie 1 z 21 kierunku lub 3 pasów jezdni i przeznaczenie na inne działania nie jest tak naprawdę na nie przynosi żadnych żadnych dużych kosztów co ciekawe miasto też Sejm przekształcają i to amerykańskie, ale też w Birmie to jest ciekawe tony różnych miejscach w różnych kulturach więcej pojawia przekształcają też jest nie w przestrzenie targów i udostępniają je sprzedawcom takim drobnym sprzedawcom i rysują różne proste tanie sposoby po prostu bezpieczne kwadraty koła na jezdni tak, żeby sprzedawca miał oddzielone odpowiednio od pozostałych sprzedawców od klientów, a także klinice od siebie klub serwujemy też bardzo ciekawy właśnie powrót taśmy do miast i kredy bardzo wielu parkach amerykańskich azjatyckich parkach, ale też w Krakowie np. w parku pojawia się kreda jako takie narzędzie wyznaczania kół kwadratów wre, na których w obrębie, których powinniśmy sobie w parku leżeć spędzać czescy i jakoś tam te właśnie drobne elementy przypominają o tym, że jednak nie wróciliśmy do starej normalności tylko nadal żyjemy z wirusem właśnie to jest też ciekawe, bo to dożyjemy wirusem w Europie od powiedzmy 2 miesięcy tak nie więcej to strzelam pytanie jak da jak bardzo od miasta będą się zmieniały z powodu pandemii, bo mówimy też o jednak większym udziale telepraca, chociaż to nie musi być kończy aż tak rewolucyjne, ale oznacza mniej dojazdów, ale większej potrzebie parków przestrzeni zielonych czy właśnie możemy wejść w jakiś bezpieczny sposób spędzać czas i pytanie czy ciekawe jest czy ten trend się utrzyma będzie tych przestrzeni coraz więcej, bo te przykłady, które pani jest Polski to są jednak pojedyncze przykłady te jak to pojedynczy tylko przykłady takich większych problemów z programu dużą PR-em na razie ale, ale to co pani mówi, czyli po pierwsze, wpływ zmian na rynku pracy na naszej przestrzeni miejskich takie codzienne są gry bardzo ważnym czynnikiem i bardzo dużo miasto jest sobie z tego sprawę już wiemy z różnych źródeł, że duże część firm to zależy od miast tak dalej, ale przychodzi przynajmniej na jakiś czas zacząć deklaruje, że już na stałe na taki model ten jakiś tam procent bardzo duży procent mówi pracowników na pewno zostaje na na precyzji danej wypowiadają biura co też dla miast ma inne znaczenie ale, ponieważ będziemy mieli do czynienia z coraz bardziej trwającym takim zjawiskiem Ghost biurowców biurowców duchowych, gdzie po prostu jest mnóstwo pustej przestrzeni to też jest ciekawy wątek to bardzo duży wpływ tak jak pani mówi na właśnie mobilność na obecność co dla co dlatego takiego przerażenia, że wrócę zaraz wszyscy uruchamia wszystkie 23 SA g gospodarstwa w gospodarstwach domowych ma daje jakieś daje jakąś nutkę nadziei, bo może właśnie nie jest także wszyscy wrócimy do do tych codziennych podróży po pierwsze po drugie tek to ciekawy w ciekawym wątkiem jest też przewartościowania na pewno takie kapitalistycznym modelu rozwoju miasta przestrzeni miasta roli przestrzeni publicznej, bo projekt for public Space, czyli taka 1 z najważniejszych na świecie organizacji tworzących wiedzę na temat przestrzeni publicznej miasta właśnie bardzo wyraźnie teraz podkreśla, że to też jest taki ciekawy zwrot, że nagle widzimy, jakie są koszty tego sprzedawania po prostu do cna każdego centymetra budowa zabudowania pół w tzw. czyli aby zbudować jak najwięcej metrów na sprzedaż i na takie realne koszty też znaczące zdrowie mieszkańcu na ich jako rzeka życia wyraźnie na to, że po prostu w takich czasach pandemia to nie tylko kwestia 1 pandemii zaczynamy jako RFN Demi na tę przestrzeń rzeczywiście zyskuje zupełnie inne oblicze Wendt tak wiele wskazuje na to, że projekt jest wiele miesięcy będziemy w tym reżimie żyć wydaje się, że miasto mogłoby też planować w tej perspektywie, więc będziemy do tematu wracać bardzo dziś dziękuję za komentarz Marta Żakowska redaktorka naczelna magazynu miasta też ekspertka Instytutu badań przestrzeni publicznej związane z den, a miasta była państwa gościem bardzo dziękuję informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA