REKLAMA

Afery maseczkowe Szumowskiego - co z nich wynika

Światopodgląd
Data emisji:
2020-05-26 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Krzysztof Izdebski z fundacji państwo dzień dobry dzień dobry witam serdecznie wracamy do jak pisze się Gazeta wyborcza cytuje biznesowej ośmiornicy braci Szumowski to tytuł kolejnych doniesień, by już od tygodni media w Gazeta wyborcza w tym ujawniają nie wiem jak to określić właściwie to chciałbym, żeby pan określi pan jako komentator to pana za swoje siły byliśmy, ale w każdym razie związki czy może Rozwiń » nieprzejrzysty potencja nieprzejrzystość i potencjalne konflikty interesów między ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, a biznesami prowadzonymi przez jego brata Marcina Szumowskiego, których akcjonariusz szkoły jest również żona ministra zdrowia żonie zresztą minister przepisał swoje udziały to, gdy w UE oraz upraszcza, żeby wstęp dobry zrobić zostawał ministrem, więc rozmawialiśmy kilka dni temu pan Śledź te afery czy potrafi pan na początek, zanim zaczniemy iść tymi różnymi tropami opisać co to jest sytuacja jak ją określić czy można ją nazwać tych relacji między braćmi interesami państwa, w którym Łukasz Szumowski jest ministrem ja bym jeszcze opisał ją nieco wyższego poziomu na początek jest to moim zdaniem też sytuacja, gdzie politycy politykom zgotowali ten los, bo jest ona jakoś też wynikiem tego, że mamy naprawdę dosyć beznadziejną sytuację, jeżeli chodzi o system polityki antykorupcyjnej ujawniania konfliktu interesów być może takich mocnych słów jak użyła to dzisiejsza Gazeta wyborcza na określenie właśnie tej sytuacji, by nie było, bo ta sytuacja byłaby od początku jasna i też reakcja samego ministra mogłaby być dużo lepsza zdaje się troszkę te sieci sam się zaplątał też przy okazji tych tych tłumaczeń, ale to czy mamy do czynienia nie przesądzając też na razie z tych informacji, które są sądom dostęp wyjmij my na chwilę ten wątek Marcina Szumowskiego i kwestii NCBR uczyli pozyskiwania środków Narodowego centrum badań rozwoju rozwój dokładnie tą kwestią zajmuje się zajmowało się Centralne Biuro Antykorupcyjne prokuratura przyjęła, ale ale, ale sam, jakby niezależnie od tego trudno mówić, żeby minister sami z tej wiedzy, którą mamy narusza przepisy prawa natomiast to co właśnie też pozwala nam opisać co sprawia wrażenie, że taka sytuacja jest nieco wypowiedział zabagnione to jest to, że interes prywatny czy może nawet krócej prywatne przenika się z publicznym to jest zawsze niebezpieczne dla polityki polityków dla państwa związek, kiedy właśnie są rodzą się podejrzenia, że to publiczne jest wykorzystywane po to, żeby zrobić sobie lepiej w tym prywatnym takie podejrzenia rzeczywiście są ten ten, kto jest to jest bardzo wyraźne zresztą trudno ministrowi chyba się do końca odciąć się jak pani redaktor słusznie zauważyła rozmawiamy o tym, kilka dni temu zresztą też nie pierzesz w pierwszym dniu tej tej afery, więc jest to coś się ciągnie sytuacja jest dosyć rozwojowa no wydaje mi się, że chyba to co najbardziej skomplikowało to się wydarzyło czy ujawnione zostały informacje pomiędzy tymi 2 naszymi rozwiązać rozmowami to jest właśnie kwestia podejrzenia już takiego oczywistego konfliktu interesów w przypadku przyznawania grantów przed narodowe centrum badań i rozwoju, gdzie widać, że na pewno też sieć zależności, która się wytworzyła ona miała chyba też dosyć praktyczne praktyczny wymiar, więc nie wiem czy tak dobrze opisałem ale, ale też na rzecz wielowątkowości zasada to jest też może dla mnie ciekawe jako dla takiego komentatora polityki antykorupcyjnej w Polsce czy czy na świecie, że tych wątków mamy rzeczywiście dużo i w każdym z tych wątków w zasadzie wychodzą grzechy pewnych zaniedbań po stronie polityków i tu powiem polityków wszystkich opcji, bo prawie wszyscy obecni na na scenie politycznej dzisiaj mieli szansę, żeby jakoś lepiej to uregulować to co podkreśliła to są też chyba można było zaznaczyć, że to są 2 kwestie to znaczy 1 dotyczy tego różnych niejasności czy budzących podejrzliwość decyzji ministra już w trakcie pandemii i tutaj jest trudno na takim najbardziej znaną kwestię oczywiście kwestia zakupu maseczek z pomocą pośrednictwa słynnego struktura nart instruktora narciarstwa tego się zaczęło, a to co teraz na koniec zwrócił pan uwagę przypomnę Krzysztof Izdebski z państwa gościem to jest to, że ta sprawa czy potencjalny konflikt interesów w dwuznaczności tak naprawdę ciągną się już od dobrych kilku lat, kiedy Łukasz Szumowski czy to był w ministerstwie nauki czy Ministerstwo Zdrowia miał różne funkcje po drodze i w różnym nie wiem, kto nawet związkiem dlatego rząd wie, że nie sprawował nadzoru można mieć wątpliwość nad Narodowym centrum badań i rozwoju, skąd granty wsparcie czerpała firma, której prezesem jest Marcin Szumowski, a żona Łukasza Szumowskiego ma akcje to siedziało jeszcze właśnie wcześniej niż rządy Prawa i Sprawiedliwości i te 2 punkty budzące wątpliwość, ale proszę je poprawić to są takie, że to co ostatnio media ujawniają to jest to właśnie brat pana ministra występował równolegle jako wnioskodawca jako recenzent w tych rolach, a druga czy minister miał jakiś wpływ na decyzję podejmowane o tym komu przyznawane są granty tak to są 2 punkty to są to są te 2 punkty z tym związane powoli ten drugi podpunkt, jakby się rozwiązuje, bo wydaje się, że miał wpływ, ponieważ też jako wiceminister przyznawał środki na funkcjonowanie Narodowego centrum, ale też wynika z tego, że przynajmniej w którymś momencie zastępował 1 podsekretarza stanu, który był odpowiedzialny za za to natomiast tak samo jak w życiu takiej polityce nie zawsze muszą występować bardzo formalne związki tak teraz czy to to to to też moim zdaniem troszkę odwrócenie tej tego problemu bo jakby polegającego właśnie na tym, że minister już od nie miał wpływu on formalnie być może nie miał wpływu bądź też wpływ bardzo ograniczony natomiast doświadczenia życiowego trzeba powiedzieć, że ten wpływ zawsze będzie istniał, jeżeli gdzieś się nawet jest takie poczucie tej instytucji, że osoba, która pracuje na czele instytucji nadzoru no może, jakby tutaj ocenić to czy oni dobrze oceniają jego brata to jest pewien efekt mrożący tak też wynika tam tych ujawnionych informacji, że tam dosyć wszyscy się dobrze znali wewnątrz tego PiS to są właśnie taki przykład na trochę pomieszanie prywatnego publicznymi jest rzeczywiście coś co co co budzi wątpliwości pod tym względem emerytom transowej ten z pamięci cytuje, ale był wywiad z bratem pana ministra czy nie Marcinem Szumowskim w Dzienniku Gazecie prawnej, który omówił, że w zasadzie cytuje pamięci, ale w zasadzie zawsze będzie jakiś konflikt interesów czy też nieuniknione właśnie czy to jest nieuniknione, kiedy czy tak zdaje się też też pan minister Grad powiedział takiego gdzieś zasłyszałem nie wierzę, że aż tak głupia, ale chyba też kilku źródeł wiarygodne, że nie ma konfliktu interesów to jest podejrzane i a my może tak jest rzeczywiście, że ten konflikt interesów jest trudny do uniknięcia w tym sensie, że ludzie się znają to jest jakiś dosyć małe grono natomiast znowuż idea tego jest taka jeżeli, a teraz państwo, mówi że w ogóle nie powinno być konfliktów interesów, bo wiemy, że one po prostu występują natomiast czy mogą występować natomiast chodzi o to, żeby te konflikty interesów ujawniać na pewno nie dopuszczać do tej sytuacji, w którym ktoś ocenia wniosek jest jednocześnie tym, którego wniosek oceniany tak w różnych tam konstelacjach no to jest rzecz którą, którą można uniknąć wydaje mi się że, o ile rozumiem jeszcze w przypadku pana Marcina Szumowskiego, że do NIK chciał na pewno pewnie mówimy o tym samym wywiadzie w Dzienniku Gazecie prawnej w bardzo w sposób przekonujący nie mam powodów, by nie wierzyć buduje to tą tą wizję siebie jako jako naukowca, który chciał sprawę, że skrzywdzonego przez te oskarżenia i to robić natomiast na Boga czy ja tam zabrakło też pytania czy ktoś kazał być recenzentem wniosku te w pro ta wrócimy zaraz do tej rozmowy po informacjach był teraz czas na informacje Krzysztof Izdebski z fundacji państwo z państwa gościem kilka minut jesteśmy z powrotem światu podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest Krzysztof Izdebski z fundacji państwo jeszcze serdecznie pozdrawiam zdrowia potwierdza kryteria tylko w razie wracamy do 2 w zasadzie zaczęły się od 1 afery czy potencjalnej afery, które ujawniły media w związku z decyzjami podejmowanymi przez Ministerstwo Zdrowia zarządzane przez Łukasza Szumowskiego z 1 strony zaczęliśmy coraz więcej dowiadywać się o potencjalnym konflikcie interesów między działalnością właśnie w rządzie polityczną Kasia Szumowskiego, a interesami jego brata czy jego samego potencjalnie też, tyle że zanim wszedł w politykę przepisał to co miało to co mógł na żonę, a druga ścieżka, którą śledzimy to oczywiście kolejne kontrakty czy zakupy, które na, który decydował się rządu zakup maseczek i testów, które budzą dużo wątpliwości i chciałam, żebyśmy może tą ścieżką teraz poszli to jest o tyle niepokojące one PL wręczy w tytule swojego tekstu napisał światowy interes jak rząd kupuje droższe testy na koronę wirusa za granicą, ignorując tańsze Polski rząd woli wydawać miliony na zakup testów na koronę wirusa w Chinach Korei Południowej czy Turcji zamiast kupować w polskich firmach na tych kontraktach zarabiają pośrednicy spółki powiązane z Prawem i Sprawiedliwością miałem jak bardzo potrafi pan z kolei tutaj podsumować te wątpliwości, które można mieć, jeżeli chodzi o kontrakty z ostatnich 2 miesięcy na zakup tego niezbędnego sprzętu medycznego no bo można testy, jakby tutaj przez tych testach, jakby i respiratora chyba setka to oprócz innych rzeczy pojawia się też to, że rząd przepłacił taki taki zarzut jest dosyć mocnym zarzutem oczywiście taki wino trzeba wziąć pod uwagę pewne wyjątkowe okoliczności, które mieliśmy do czynienia ostatnio, że chciałby kupować to dosyć szybko i być może nie nie oglądalności na cenę, ale popełniono myślę, że ogromny błąd na samym początku i ten błąd tak naprawdę do tej pory nie został naprawiony mianowicie rząd pierwsze już tej czy tarcza antykryzysowa, czyli tych ustawach powodziowych, a wyłączył zupełnie działanie prawa zamówień publicznych do zamówień związanych właśnie pandemią co oznacza, że nie było żadnych ofert składanych nie było żadnych ogłoszeń również udzielonym zamówieniu no i w tym, że w trybie zupełnie niejawne nieprzejrzystym rządzący sami siebie już teraz abstrahując od doszukiwania się czy specjalnie wyszukiwali takich osób podejrzanych od, których można było zakupić, ale sami w zasadzie sobie zrobili coś takiego, że byli zdani na wyszukiwanie głównie po znajomości nowo, jeżeli ja nie ogłasza oferty nie szuka ogłasza na mieście, że tak powiem w kraju tak publicznie, że szuka określonych produktów od siłą rzeczy jestem skazany, na który sami do mnie dotrą albo ktoś kogoś poleci tak, czyli ten system jest zupełnie nieprzejrzysty i w związku z tym, że zrezygnowano z jakichkolwiek konkurencyjności dania szansy innym wiem, że w przypadku chociażby testu były firmy w Polsce gotowe dostarczać takie takie rzeczy rządząc co wydawało im się najprostsze, bo niestety rządzący na ogół wydaje się najprostsze to, żeby zrobić coś po kryjomu no tylko, że za zlecenie problemu pod dywan jak wiemy niewiele nam daje na dłuższą metę spotkali się po prostu z tym, że zgłasza się tak instruktor narciarstwa zgłosiła się inna firma powiązana z tego co się orientuję politykami, a Prawa i Sprawiedliwości, bo oni mieli dostęp do informacji też tak albo do ucha ministra, więc też zresztą ten SMS Sławomira Neumanna z ratą wbrew temu co potem mówiła nie nie dotyczy chęci jak on coś ma ma sprzedać pytał o certyfikację, ale to potwierdza, że jest po prostu bardzo ja nie mam np. że pani redaktor pewnie ma zawodową ja nie mam numeru do wiceministra nie ma rzeczy bardzo nie pomogę ograniczone nie wolno nowości jest bardzo ograniczone grono osób, które mogą dostarczyć pewną usługę, a po to, wymyślono prawo zamówień publicznych i przejrzystość konkurencyjność o to, żebyśmy wiedzieli, że jest w miarę uczciwe źródło, ale też, żeby jakość cena było odpowiednie ta na razie to jest możliwe ma pan oko przekonanie, że ten system był do systemu zamówień publicznych tak dalej ta procedura była na taki nadzwyczajny czas jak pan Damian to jest argument oczywiście ministra z rzutu w razie tak tylko, że ten argument w pewnym sensie chybiony, bo też to nie jest sytuacja rynkowa też nie twierdzę, że nie jestem na tyle naiwny znając sprawami publicznymi stosujmy je w pełnej rozciągłości natomiast wiele krajów zdecydowało na tę, żeby wprowadzić pewne szybkie procedury, ale jednak konkurencyjne w Polsce zrobiono najprostszą rzecz, a w ogóle zrezygnowano z realizacji tego w trybie prawa zamówień publicznych czy nawet nie postarano się o to, żeby zamieścić ogłoszenie o tym, żeby, żeby to można kupić nawet trzydniowym terminem na zgłoszenie się z ofertą tak czy nie została żadna taka dokumentacja upubliczniona na bieżąco to nie jest skomplikowane, żeby opisać, a nawet bardzo ogólnie przedmiot zamówienia i dać szansę osobą instytucją, które są w stanie takie produkty dostarczyć no, więc ja nie przekonuje przekonuje argument, że prawo zamówień publicznych w tej tradycyjnej pełnej formie rzeczywiście może nie być dostosowane natomiast w przypadku, a procedury szybkiej nie oznacza to, że trzeba rezygnować w ogóle tych kanonów przejrzystości proszę zwrócić uwagę do tej pory jak do tej pory tak pewnie też zostanie też wyłączono jawność czy publikowanie tych umów, które zostały zawarte w tym w tym trybie my na lata jako Fundacja pytamy się różne ministerstwa w tym też Ministerstwo Zdrowia o to, żeby nam na wniosek dostęp do informacji publicznej udostępnili no właśnie informacje na ten temat, jakie zawarto umowy, jaką wyglądały kim na co w tym trybie zupełnie poza poza publicznym, a nowym zobaczymy czy w ogóle tego nie ma nie ma nie ma więcej natomiast moim zdaniem znowu politycy troszkę zaczęli ciąć gałąź, na której wszyscy siedzimy jako podatnicy, ale też jako oni, bo się tak powiem wdrożyli takie bardzo nieprzejrzysty czy mętne interesy, które ze sobą zakłada sobie pH zbieramy tego nie tymi, którzy wiedzieli, o co chodzi nawet jak mam ich były zawsze się identyfikuje z ofiarami natomiast w tym przypadku nie mam żadnego żalu, ponieważ sami tak zdecydowali, bo ich decyzja zresztą wiele organizacji instytucji uprzedzał, że takie rozwiązanie, kiedy jest pozbawione kimkolwiek przejrzystości odbije się czkawką odbiło wystawę mogę z satysfakcją powiedzieć ani mówiłem tylko ta satysfakcja jest słabo tyle, że to są po prostu nasze pieniądze nasze procedury jak też obywateli od, których zostaliśmy odcień, a może pan powiedzieć co dalej w obecnym kontekście takim, że w tym nadzwyczajnym czy tej nowej normalności czy jak zwał możemy żyć jeszcze wiele miesięcy tak naprawdę nie wiem jak ta sytuacja się rozwinie, ale są scenariusze, które mówią o roku 2, w którym no pandemia zostanie w jakiś bardziej skuteczny sposób opanowana my do tej pory nie wiemy też do końca kto, kto modeluje, kto był już opracowuje kryteria przy otwieraniu luzowaniu tych różnych obostrzeń też pewnie ma miejsce i lobbing, który nie mamy pojęcia na tym etapie, więc co teraz to znaczy czy jesteśmy w stanie coś teraz czy państwo coś walczyć, o czym dyskutować czegoś domagać, bo to co było to było przed jeszcze wiele miesięcy nie na pewno, jakby to są to są głównie 2 rzeczy czy pierwsza to jest taka została też zamierzamy do tego sami doprowadzić, jeżeli uda nam się uzyskać informacje no właśnie dotyczące tego co kupowano w tym trybie pozakonkursowym, a więc zobaczymy już mamy zresztą pierwszą odpowiedź Ministerstwa Zdrowia, że muszą za zanalizować te informacje po skanować dokumenty, więc powiedzieć co dopiero otrzymamy, czyli maksymalny termin udostępnienia tych informacji co też jest w pewnym sensie niepokojące, że oznacza to, że ministerstwo nie jest gotowe do udostępnienia tego od razu, ale na pewno trzeba to co było trzeba moim zdaniem opublikować te informacje, żeby też nie doszukiwać się, jakie umowy były zawarte po prostu wszystkie umowy wraz załącznikami powinny zostać na stronach minister czy innych instytucji korzystały z tego trybu powinny tam się znaleźć na drugą rzeczą to jest zniesienie tej tego przepisu ustawy kominowej właśnie znoszącej prawo zamówień publicznych i nawet opracowanie wspólnie z Urzędem Zamówień Publicznych wspólnie z specjalistami takiego trybu, który by przyspiesza pewną procedurę zakupu, jeżeli rzeczywiście jest potrzebna z drugiej strony zapewniałby w tych okolicznościach maksymalną przejrzystość to nie jest tzw. Rocket science to jest to jest dosyć proste tu byśmy przynajmniej mieli tę kwestię tych zamówień inna sprawa jest taka, że znowu ci politycy staną się w mojej narracji pewnymi ofiarami, ale znowu nie jest mi żal, że na pewno też pani redaktor pamięta takie buńczuczne stwierdzenia, że jesteśmy sobie świetnie przygotowani mamy itd. co było też takim wyrazem moim zdaniem kompletnej pogardy dla obywateli no bo albo nie sprawdzili tak powiedzieli albo sprawdzili kłamali i albo nowy zrobili dobrą minę do złej gry w każdym razie zabrakło mi w tym stwierdzeniu zupełnie uczciwości ani też chyba zobaczyli, że taka pycha trochę mści tak, bo jeżeli jesteśmy przygotowani na to co nagle takie ekspresowe zakupy argumentowanie, że sytuacja była wyjątkowa, kiedy pewnie można się było tego spodziewać, ale mówi o tym, dlatego, że to jest generalnie kolejny jakiś przykład na przestrzeni są wielu lat to nie jest tylko problem tego rządu, że mało strategii czujemy trzymało planujemy trzymało programujemy czy te przygotowania do różnych kryzysów przygotowania do podejmowania podejmowania różnych decyzji publicznych one bardzo często są oparte na jakiś incydentach na takim to one zapadają w takim momencie, kiedy rzeczywiście pewnie trzeba działać szybko, a nie przygotujemy się dla mnie przykładem lepszym nawet chyba jest to a to mówię po 2010 roku po katastrofie w Smoleńsku, ale jeszcze Niewiem po 2001 roku po atakach terrorystycznych na łącznej Center, że nikt nie pomyślał o tym, żeby uregulować możliwość zdalnego posiedzenia Sejmu tak pamiętamy przecież też jazdy wokół właśnie tego jak jak Sejm się zebrać się w siedzibie zdalnie, jaki system komputerowy będzie wszystko siadało wyszła jakaś totalna prowizorka, a w kraju, który odmawia w rządzie, który odmawia dostępu do informacji o statystykach blokowanych stron przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, bo jest niebezpiecznie niebezpieczeństwo terroryzmu, a jednocześnie to niebezpieczeństwo terroryzmu nie skłoniło nikogo przez lat 20 prawie do tego, żeby pomyśleć nad przepisami opracować praktyczne rozwiązania zdalnego posiedzenia Sejmu w Tychach rozmarza się na medal rozmarzył się pan, więc konieczne bardzo dziękuję za komentarz analizę zobaczymy w propozycji strategicznego planowania my nie mamy Jasnej informacji na temat tego, jakie są strategiczne plany na różne scenariusze ze strony rządu planu najwięcej co wiemy to na tydzień 2 do przodu Krzysztof Izdebski z fundacji państwo był państwa gościem bardzo dziękuję za rozmowę tyle co dziś dla państwa wsparte Osiecką przygotowałyśmy program realizował Adam Szurek informacja o nich jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA