REKLAMA

Rząd zdejmuje kolejne pandemiczne zakazy. Nieco za szybko - komentuje ekspert

Światopodgląd
Data emisji:
27-05-2020 15:40 (Powtórka: 27-05-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz teraz państwa gościem jest dr Michał Możdżeń dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu miło być znowu uwłaszczeniem bardzo dziękujemy za za przyjęcie zaproszenia, a to już mówił słuchaczom, dlaczego po pierwsze, dlatego, że zgodnie z przewidywaniami dziś premier w imieniu rządu przedstawił kolejne luzowania już w zasadzie niemal wszystkie prawie przesadza ograniczenia znikają, ale w każdym razie przypomnę od Rozwiń » soboty obowiązkowe maseczki są w komunikacji miejskiej i innych zamkniętych przestrzeniach urzędach kościołach galeriach handlowych kinach poza nimi po nie ma nakazu jest zalecenie no i to oznacza, że od 6czerwca właśnie otwarte będą teatry kina siłownie baseny oczywiście tam z zachowaniem odpowiednich odległości itd. itd. plus zgromadzenia są dozwolone do 150 osób, a państwa Goś czyli gdy Trybunał można oprócz tego, że jest właśnie adiunktem w katedrze polityk publicznych na Uniwersytecie ekonomicznym w Krakowie i prowadzi kieruje zespołem badaczy z tegoż Uniwersytetu, którzy próbują czy próbują już zbudowali modele współ mogące wspomagać decyzję co do tego jak społeczeństwo gospodarka mogą powinny funkcjonować w czasie pandemii, bo prognozy są, że czekają nas rok może takiego czy może kilka miesięcy może rok może 2, a może w ogóle nie wiadomo jak ta sytuacja się rozwinie, zanim przejdziemy do waszego modelu albo może już w oparciu o wasz model chciałam zapytać jak pan rozumie dzisiejszą decyzję to znaczy ona ma sens perspektywy waszego modelu te luzowania, które dziś ogłosił rząd bardzo dziękuję z perspektywy perspektywa tego modelu który, który pani za awansowała jest taką perspektywę jeszcze ciągle roboczą jednak uznaliśmy, że należy powiedzmy nie dobijemy się do decydentów wskazówkami które, które ten model generuje, więc chciałbym podkreślić na ten moment, którym pan zwraca uwagę na to, że grupa naukowców ma jakąś wiedzę, jakie informacje, ale na razie się nie dobije, cytując decydentów troskę tak jest, chociaż takie próby podejmowali inni natomiast z perspektywy takiej roboczej wersji modelu, którą kalibru jemy i próbujemy próbują już postawić w takiej ostatecznej formie tak, żeby mógł się sam uczyć to co jest bardzo istotne, bo bardzo mało jest tak naprawdę restrykcja ich skuteczności to w kosztach do końca jest, więc próbujemy rozumiemy rozwija się o tym jak będzie okazja też kilka powiem już perspektywy tego modelu i kierunki otwierania, które zostały zaproponowane dzisiaj w poprzednich w poprzednich falach otwierania tych etapach jak ten model potwierdza brak to znaczy wskazuje, że rzeczywiście w tych obszarach, czyli przede wszystkim w obszarze działalności przedsiębiorstw, ale także także kwestie równego i są coś co się w miejsce spotkań takie ludzkie potrzeby, że takie potrzeby odnotowujemy biorąc pod uwagę jak wszystkie wskaźniki które, które bierzemy wody natomiast model, który my mamy on jest bardziej konserwatywną jednak nie nie przewidział dynamiki dla rządu w zakresie otwierania i pomimo tego, że kierunki z kierunkami byśmy się zgodzili na podstawie tego co wskazuje model to jednak mamy wrażenie że, że tutaj decyzje podejmowane są zbyt szybko bez jednoznacznej bez zdania są jednoznaczne i zdolności do oceny poprzedniej, jakby etapów otwarcia no bo nie może być tak rzeczywiście rzeczywiście pojawią się nowe ogniska epidemii teraz wszystko będzie w rękach, jakby zbudowanego naprędce aparatu do badania prawda do testowania i śledzenia śledzenia kontaktów co do tego nie mamy nie mamy stuprocentowej pewności, że to działa tak jak powinno jasno perspektywy się tylko powiedzieć, że i ogólnie, więc ja rozumiem potrzeby rządu rozumiem rozumiem ten presję na to żeby, żeby jednak szybko otwierać, bo nastroje społeczne tutaj za dobrze nie za dobrze zareagowały w ostatnich tygodniach na nad tą sytuację i sytuacja gospodarki rzeczywiście się do dramatycznie po pogorszyła na odwieszenie nie uchwytu je ostatnich danych na temat produkcji sprzedanej przemysłu, które są dramatycznie złe i dużo gorsze niż przewidywania przewidywania analityków, więc prawdopodobnie będzie dalej wzmacniało, a ja ani potrzebę pozwolę sobie dorzucić do tego czy panowie, bo ja bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia bardzo doceniam to co robicie między nimi właśnie, dlatego że mogę pozwolić sobie takie zdanie to znaczy ja nie rozumiem tej presji to znaczy z tej perspektywy jej nie rozumiem, że cały czas nie rozumiem, jakie są kryteria nie rozumie, jakie były kryteria przy zamykaniu wiemy, że podstaw naukowych prawie nie było tej można dyskutować nad strategiami podjęto decyzję, że należy zamykać, więc zamknięto aż do lasów mieliśmy bardzo silny blok dał, a teraz otwieramy tak jak pan zwróci uwagę nawet do końca nie wiem nie mam poczucia, bo nie mam wiedzy nie może pan ma wiedzę, że rząd w czasie gromadził dane to znaczy jak działają zamykanie szkół albo co się dzieje, kiedy tam wprowadzimy ten obowiązek, że nie zbiera danych tylko teraz zaczyna im teraz mówi to jako pozwolę sobie skorzystać z licencji publicysty, który może po prostu wygłosić opinia proszę do tego odnieść też mając tę wiedzę, którą pan ma, że też nie do końca rozumiem, dlaczego najpierw galerie i dziś to całkiem szybko szczerze powiedziawszy, czyli teraz mam obawy z kolei może będziemy od ściany do ściany to znaczy do jeszcze tylko, że daję panu ta presja czytam wywiad Michała Sutowskiego z panem na krytyce politycznej bardzo ciekawy, ale pan też zwraca uwagę na to, że to czym się czujemy bardzo zmęczeni tymi ograniczeniami czy nie na to również wpływ ma to, o czym rozumiemy, dlaczego one w ogóle mają miejsce to znaczy trzyma w płot czuwamy rozumiemy ich sens jak nam komunikuje, jaką mamy wiedzę, a obawiam się coraz więcej ludzi po prostu nie rozumie, dlaczego pewne rzeczy dzieją o ich raz oddaję panu głos jest długi temat do mówienia może ja może spróbuje tak troszkę wysokiego c może nieco bardziej abstrakcyjne lock Down czy tego typu zamknięcie gospodarki, które czy też życia społecznego, z którym mieliśmy do czynienia bardzo wielu krajach są rozwiązaniem ekonomicznego punktu widzenia soboty mamy to znaczy, że jakby to, że musieliśmy wprowadzić tego typu obostrzenia tak bezprecedensowej skali jest dowodem na to, że systemu społeczną gospodarczą czy też państwu przede wszystkim zabrakło pewnych pewnych narzędzi pewnej odporność ani na tego typu wydarzenia widzimy to oczywiście baliśmy się osób o opiekę zdrowotną okazało się w międzyczasie, że praktycznie system zarządzania kryzysowego to tak nie działa dobrze inaczej mówiąc o współpracy między rządem samorządami, więc to były różne, jakby takie niedostatki systemu, które spowodowały, że to zamknięcie być może rzeczywiście myśli ocenimy historycznie jako konieczne i teraz salon nadmierne biorąc pod uwagę to co minister Szumowski mówi na temat obłożenia szpital jedno imiennych znaczy rządu, gdy pani redaktor to jest troszkę także z epidemią tak nie przywitali tak widywany pytanie przewidywaną dynamikę tak dużą, że w sytuacji, gdybyśmy troszkę tylko polowali na samym początku mogłoby to doprowadzić do dramatycznego wzrostu zachorowań oczywiście obudzenia służby opieki zdrowotnej ponad ponad normatywnie niezdolności do po prostu wywiązania się z obowiązków, więc z tej perspektywy na samym początku było jak będą wyjątkowe to niesie pewne skutki też się przede wszystkim skutki związane z tym, że nie wiemy, jaka jest skuteczność takich restrykcji, bo wszystkie restrykcje zostały wprowadzone praktycznie w 1 momencie teraz możemy powoli zaczyna zastanawiać się nad tym w jaki sposób badać skuteczność tych restrykcji po ich wycofaniu tak biorąc pod uwagę pewne, że tak powiem zmiany w dynamice 1 w miejscach, w których których mamy natężenie działalności, która jest objęta restrykcjami inwestycje są zdejmowane z tej perspektywy mamy nieco żal do rządu, ponieważ zbyt szybko są, ponieważ zbyt szybko są ściągane wszystkie restrykcje to znowu będziemy mieli taką sytuację będziemy mieli 1 wielki prawda taki Dwór tych restrykcji zostały ściągnięte nie będziemy mogli ostatecznie jednoznacznie dojść do ładu z tym, jakie restrykcje, kiedy były, kiedy były potrzebne, więc ja mam taką taką chęć tak to jest oczywiście moje serce naukowca tutaj się odzywa, że miałbym taką chęć, żeby to robi jednak bardziej z głową z myślą o tym, że musimy się uczyć, ponieważ my musimy się przygotowywać nie tylko na to epidemia, ale na różnego rodzaju dramatyczne wydarzenia w przyszłości być może kolejne epidemie nie mówiąc o sytuacji sytuacji zagrożeń klimatycznych, które te są tutaj bardzo istotne oczywiście w ciężko jest połączyć jednoznacznie w takim krótkim w takiej krótkiej rozmowy natomiast zwróćmy uwagę na to, że taka sytuacja kliniczna jest pewnym laboratorium przyspieszonym laboratorium sytuacji kryzysowej która, która może może nas spotkać w niedługim czasie, chociaż będzie się rozwijała co nieco dłużej teraz z tej perspektywy wydaje wydaje się że, bo na być może państwo słyszeli pani redaktor wypowiedź ministra suskiego ostatnio 1 z tygodników, kiedy powiedział, że blok dały ponowny będzie już niemożliwe ja słyszałem czytałem wypowiedzi na początku złapałem się za głowę doszedł do wniosku, że nie można tak mówić, bo ćwiczenia może wrócić rzeczywiście, a nawet z dużym prawdopodobieństwem co się stanie, bo już cały czas nie znamy jakiś exit straty to znaczy nasz rząd też nie mówi, jaki ma plan będzie na co czekać na szczepionkę czy na odporność zbiorową budowanie cieszę się, że mamy mało zachorowań to niby dobrze, ale jeżeli naszym celem jest jak jednak jakieś długie trwanie czy to dobrze zmieszczenie nawet takich rzeczy nam nie przedstawia rząd wydaje się, że rzeczywiście rząd tutaj pod tym względem nieco kuleje jego zdolność komunikacji to jest to jest bardziej problematyczne w na etapie utrzymywania restrykcji niż na etapie głosowania oczywiście, bo jak ludzie dostają więcej wolności to wtedy zwykle nie pytają, dlaczego dajecie nam więcej wolności natomiast kiedy ta wolność jest ograniczana wtedy wtedy bardziej bardziej potrzebne jest bardzo precyzyjne ustalenie reguł tej reguły oczywiście one gdzieś pewnie są zaszyte w mechanizmie decyzyjnym rządu natomiast nie do końca wiemy, jakie to są reguły wiemy, że są różnego rodzaju źródła, ale źródła nie są nam przedstawiane w sposób w sposób jednoznaczny i odnoszą się do tego do tego niemożliwości powrotu powrotu od dawna i braku strategii wyjścia z takim Ng jak to czasem mówi to wydaje się, że rzeczywiście tutaj jest jak główny problem w strategii komunikacyjnej rządu my staramy się osobiście znaczy w naszym w naszym zespole tu ten Ng zarysować tak mówią o tym, że tak ostatecznie będziemy musieli odporności zbiorowej doprowadzić, chociaż założenie jest ryzykowne, bo może być także, że odporność będzie tylko czasowa natomiast na jakiś jakiś cel w w czasie odległym odleglejsze niż tylko 23 tygodnie trzeba sobie trzeba sobie założyć no i w konsekwencji być może będzie elementy dawno będą konieczne na pewno nie będzie to wyglądało tak jak wyglądało na samym początku natomiast pewne restrykcje będą mogły być nakładane na nowo tutaj wydaje się, że wypowiedź ministra Szumowskiego była zbyt optymistyczna to powiedział minister ma przecież zdanie zmienia tak, gdy maseczki był przyciskany do ściany, ale to też jeszcze wątek i który chciał w tej rozmowie poruszyć, bo wiem, że będziemy próbować wystosować do pana zaproszenia na kolejne rozmowy już, by konkretnie waszym modelu, ale to co wiemy wydaje mi się ta informacja, którą mamy to jest przynajmniej regionalne rozproszenie epidemii dlatego były takie spekulacje zresztą takie sugestie płynęły z rządu być może zarządzanie epidemia będzie teraz miał charakter bardziej regionalny w dużym uproszczeniu Śląsk niestety będzie mieszkańcy Śląska musieli będą żyć dłużej trochę z ograniczeniami niż my co oczywiście kontrowersyjny budzi naturalnie emocje, ale jest już wątkiem, którym trzeba dyskutować nie ma o tym, słowa jak pan rozumie czy pana efekty to jest dobry pomysł ważne, żeby myśleć w tym kierunku czynienia, kiedy przygotowywaliśmy model przyjęto założenia modelu odrzuciliśmy możliwość regionalizacji usług czy restrykcji odrzuciliśmy z tego powodu, że doszliśmy do wniosku, że niezwykle to znaczy do technicznego punktu się strasznie trudne bardzo bardzo trudno jest utrzymać los dał tylko w 1 regionie, kiedy nie ma granic wewnętrznych wyobraźmy sobie ludzie będą po prostu przemieszczać między regionami będą organizować prawdę wesela w Małopolsce ludzie ze Śląska tak ciężko sobie wyobrazić żeby, żeby policja stała po prostu na wszystkich drogach, które łączą, które łączą województwo, więc z tego punktu widzenia ja do pewnego stopnia rozumiem ten to niechęć polityków do przyznawania się, że mamy problem w tym momencie regionalny system profesjonalny czarny to zaczyna rozlewać tak zaczynamy obserwować jest jednak więcej zachorowań w niektórych innych regionach i to oczywiście naturalna konsekwencja tego, że zaczynamy otwierać miejmy nadzieję, chociaż to jest kolejna rzecz, która jest postój pod znakiem zapytania, że strategia tego testowania śledzenia kontaktów które, którą stosuje rząd, chociaż wydaje się, że akurat to śledzenie tutaj nie nie wychodzi pan pierwsze powinno prawdopodobnie, bo to są to są 22 strony tej samej monety, że on, że ona po prostu nie wiadomo jak ona do końca działa zapewnienia rządu, że my mamy tu pod kontrolą nie są dla mnie wystarczające dla naszego zespołu, więc z tej perspektywy po prostu cały czas ten model na podorędziu będziemy trzymać co więcej rozwijamy rozwijanego coś co jest brakiem tego modelu takiej podstawowej formie, czyli obawy restrykcji wraz z pewnymi aspektami prawda konsekwencji korzyści stosowanej z licznymi restrykcjami, jakby uczy, oczekując na prawdopodobny, ale nieprzyjemny scenariusz, że epidemia będzie falowało, więc z tej perspektywy, jakby bardzo ważnych, dlaczego mamy nadzieję, że to nie przyda natomiast natomiast obawiamy się, że obawiamy się, że może, że może się przydać także z tej perspektywy znaczy, bo te wspominała pani to ostatnie także od razu zapraszamy te rozmowy będziemy chcieli zakończyć co daje to ostatnie zdanie, gdy mogą one poprosił to może mówił mówiąc od 1 kategorii ostatniego zdania my sobie wymyśliliśmy coś takiego, że jak czegoś dlatego tego typu model pod warunkiem, że ministra z pamiętnej łatwo komunikowane stosunkowo albo nauczą się politycy komunikować daje politykom kręgosłup i o ile obecne obecny etap wdrożenia wydaje się że, że jest podyktowany pewnymi technokratyczny bardziej jak przy przesłankami, chociaż powie tak jak powiedziałem wydaje się, że to, że to się dzieje nieco za szybko żeby, żeby jednoznaczną ocenę muzyką oraz to dotychczas wielokrotnie mieliśmy wrażenie, że jednak polityczna przede wszystkim związane z grupami interesu pewne pewne naciski się pojawiały na tego typu podejście oparte o taki model ma dać dać politykom po prostu kręgu osób tak, ale pozwalający na opieranie się pewną presją zewnętrzną obywatelom realny poczucie trochę pewności większe to jest Super ważne ciekawe dlatego bardzo dziękuję za rozmowę od razu zaczął zapowiadać ciąg dalszy dr Michał Możdżeń z katedry administracji publicznej na Uniwersytecie ekonomicznym w Krakowie i państwa gościem też kierownik zespołu naukowców, które słyszeliście państwo budują własne model informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA