REKLAMA

60 KFF Bartosz Kozera: "Kamień" to komedia, nie brakuje w niej przerysowania

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-05-29 19:00
Audycja:
Czas trwania:
20:11 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Bartosz Kozera, reżyser filmu"Kamień", który bierze udział w konkursie filmów krótkich 60 Festiwalu Filmów w Krakowie. Rozwiń »

Bartosz Kozera: "Założeniem tego filmu nie było kwestionowanie wiary, tylko raczej interesowały mnie postawy ludzkie. Mamy tendencję do przywłaszczania sobie rzeczy, których nie rozumiemy." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Bartoszko zaraz scenarzysta reżyser jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry jest w tym trudnym dla kultury pandemii w tym czasie twój film zatytułowany kamienie bierze udział w konkursie polskim rozpoczynającego się już w najbliższą niedzielę krakowskiego festiwalu filmowego jubileuszowego sześćdziesiątego festiwalu także pomyślałam, że pewnie jeszcze kilka miesięcy temu Rozwiń » nie tak wyobrażały sobie premier kamienia i absolutnie nie wyobrażam sobie wiadomo, że spotkamy są ekipą będzie można zobaczyć usłyszeć też jak ludzie na tym nie reagują na czeka nas jakby premiera w kapciach, że tak powiem i noc jest ciekawe doświadczenie i na szczególne biorąc pod uwagę to debiut tak czyli, czyli właściwie ma teraz premier 2 filmów w krótkim czasie i oba mają premierę online z doświadczeniem no przedziwne mówiąc szczerze, że jakby świat wokół nie zmienia, a teoretycznie dzieje się gdzieś tam oddali coś dla mnie ważnego, a więc to jest szczególnie ciekawe o filmie, którym wspomniałeś przed chwilą jeszcze porozmawiamy chodzi o film dzień dobry, ale najpierw w Kamieniu jest też podobno fanem smutnej satyry trochę smutnej satyry także jest twoim filmie, ale to przede wszystkim jednak komedia absurdu komedia, czyli najtrudniejszych gatunków zależy dla kogo na to za wynik, jakby jakiś indywidualnych predyspozycji danego człowieka gorączka dla mnie zrobić realistyczny zdystansowany arkadowy dramat to byłoby bardzo duże wyzwanie bardzo bardzo trudna rzecz, więc komedia jest takim gatunkiem, że wymaga pewnej intuicji, ale to jest sztuka, której można się nauczyć i to nie jest tak, że nie można robić komedii po prostu jeśli jesteście jakoś wydarzy się nie da tak to jest zwykła zwykłego, z którego da się nauczyć oczywiście pewną intuicję trasie wykazywać to jak się czujesz tej sztuki komend ni sztuki komedii uczyłem się raz, że chodziłem na warsztaty do znakomitego Artura Juskowiak, który pojawi się w Kamieniu na warsztaty improwizacji komediowej to jest taka sztuka sceniczna która, która niesamowicie potrafi wypracować sobie intuicję, bo wychodzi się na scenę bez żadnego scenariusza i korzystać jest za z narzędzi, które poznaje się na warsztatach, żeby móc, żeby zmierzyć z publicznością usłyszeć jak ona na to reaguje, więc na pewno to na pewno jakieś tam licealne doświadczenie kabaretowe to są 2 rzeczy, które wydaje mi się jakieś tam zmysłami wyostrzyły pokazały, gdzie można iść co się podoba co nie, dlaczego i to była świetna przestrzeń też na wyciąganie wniosku o tym co ośmiesza, a co nie śmieszy i z czego wynika z dobrze to porozmawiajmy jak przyszła do ciebie ta historia, którą opowiadasz w Kamieniu może tak streszcza fabułę, ale też nie wszystko oczywiście zdradzając podczas wycieczki do parku poruszająca się na wózku młodziutka zakonnica dotyka przypadkowego kamienia i nagle wstaje o własnych siłach na oczywiście od razu znajdują się tacy, którzy nie chcą się pod cud no bo wydaje się, że jednak był to cud podłączyć i ten cud wykorzystać na różnych poziomach jak ta historia pojawiła się w twojej głowie, bo to jest no coś co trudno wymyślić chyba jednak jak tak też ona była zainspirowana prawdziwymi prawdziwą historię z Płocka gra bardzo luźno, bo tam miały miejsce takie 2 wydarzenia na przestrzeni 30 lat 2 objawienia właściwie jedno słynne objawienia siostry Faustyny Kowalskiej, która pod wpływem natchnienia zleciła malowanie obrazu Jezu ufam tobie, który nagle dzisiaj jest otoczony kultem w Polsce i do miejsca, gdzie ten obraz wystawiony cały czas zbierają się tłumy wiernych, a dziś pół kilometra kilometr dalej w tym samym mieście 30 lat wcześniej inna zakonnica z innego klasztoru doznała objawienia, ale nogę, by nie spotkało się z przychylnością Watykanu i klasztor został wyłączony ze wspólnoty rzymskokatolickiej wydaje się to być bardzo ciekawy, że jest jakiś watykański stempel w Rzymie, który określa zasadności czy biegłość objawieniami wydaje się, że objawienia jest ten bardzo intymnym wewnętrznym doświadczeniem i nie wiem czy czy można to rzetelnie ocenić będą z zewnątrz istotą była luźną inspiracją do do stworzenia tej historii i oczywiście na izbę w dużym stopniu uproszczona w tym filmie, bo po pierwsze to krótkometrażowy, a po drugie to komedia, więc komedia siłą rzeczy operuje pewnymi pewne przerysowanie i tutaj też nie dał się uniknąć zastanawiałam się oglądając twoje filmy czy czy nakręciły filmy ekumeniczne założenia czy to tak trochę wyszło w trakcie, a może ten przekaz ekumeniczny, który tutaj gdzieś jest też nie mogę wszystkiego zdradzać, żeby żeby, żeby po prostu zostawić ten aspekt dla słuchaczy ten przekaz ekumeniczny, bo mamy tutaj rabina i mamy arcybiskupa i oni się zastanawiają nad tym właśnie co z tym cudem zrobić to jest pułapka czy czy tak naprawdę nakręciły może film, który stawia w wątpliwość sensowność w ogóle religii jakiejkolwiek nie, gdyby to niebyła absolutnie założeniem żeby, żeby kwestionować się jakąkolwiek wiarę bardziej chodziło mi o zestawienie kilku różnych postaw wokół 1 problemu akcji mamy kamień, który uzdrowił mamy różnych ludzi, którzy w różny sposób ten cud interpretują i próbują w jaki sposób wykorzystać bądź też nie i chcemy, by filmy sportretować te postawy i zobaczyć co co z nich wynika i to było to było jedynym celem ministra się zrobić kina ekumenicznego nie było moim pierwotnym założeniem nigdy co na twoim zdaniem mówi ta historia kamienia u nas jako ludziach tak, że ma tendencję do przywłaszczenia sobie rzeczy, których nie rozumiemy, czyli innymi słowy no i myślimy, a propos cen ręcznie daktyli czy człowiek jest jakby zawsze w centrum mamy jakiś ten nie dotyczy tylko tylko cud wtedy także nauki działania takie przeświadczenie, że jeśli nauka zbadała ułamek palca tak czytam tę końcówkę palca wiemy wszystko całym człowieku na to niekoniecznie prawda i dotyczy to zarówno rzeczy cudownych, jaki tych, które wydają już dawno zbadane są rzeczy, których nie zrozumiemy podejrzewam, że jest więcej niż te, które rozumiemy i trzeba też wziąć na to poprawkę zdaniem filmie zobaczymy m.in. Katarzynę Herman Andrzeja Wajdę Andrzeja Adamskiego Irena Melcer zawsze mnie ciekawiło jakich argumentów używa debiutant przede wszystkim, żeby przekonać do swojego projektu tych, którzy swoje aktorskie debiuty mają już dawno za sobą o chętnych do bezpiecznej historia ze wskaźnikiem faktycznie było także z jak zaakceptować zgodziła się wziąć udział w projekcie po przeczytaniu scenariusza nie znając jeszcze w ogóle i mieszkań naprawy zauważyłem, że któregoś dnia jest spotkanie z nią praski dom kultury uznał, że przyjdę w ogóle przedstawi się zapoznam, że będzie razem pracować na na moje filmy jeszcze nim nie było wcześniej okazji ustawią się w tej kolejce ludzi, którzy tam oczywiście mam jakieś filmy do podpisu i zdjęcia itd. czekam oczywiście na końcu tej kolejki, żeby móc porozmawiać o biznesie i Kasza manna podnosi nam wzrok mówi o jej to pan od tego filmu a ja akurat tego zdezerterował i po prostu zmroziło mnie straszliwie byłem przekonany, że chodzi zarówno plan w ogóle będzie cudownie teraz nam się okazuje, że nagle nie mam aktorki i nie przygotowały się, że muszę przekonywać w tym momencie niezbędna, bo były ale, ale jak to chyba tak dalej i później niż atakowaniu kilkoma telefonami, żeby zgodziła się wziąć się temu w ogóle poznanianka Karbon jeśli słucha wywiadu i po czasie raz się zgodziła uważa, że cudownym cudownym człowiekiem i i niesie państwo dając mieli z tym tym ostre rysy twarzy jest bardzo ciepło kochany człowiek tek cudowna matka przełożona bardzo Kozera scenarzysta reżyser jest dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Bartosz Kozyra scenarzysta i reżyser jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze rozmawiamy przy okazji rozpoczynającego się już w najbliższą niedzielę sześćdziesiątego krakowskiego festiwalu filmowego, na którym premierę będzie miał film kamień premiery online tak jak cały festiwal oczywiście odbywający się w tym roku z wiadomych powodów online z producentami filmu, o którym rozmawialiśmy już poprzedniej części kultury osobistej są Ewa Jastrzębska Jerzy Kapuściński zaś producentem wykonawczym Viola łabędzie no Drama Productions wiem, że na portalach crowdfundingowych trwała zbiórka publiczna na dokończenie projektu czy był taki moment, że myślałem, że się nie udaje, że wszystko rozbija się pieniądze także całe szczęście zbiórka była ona na dokończenie prac wprost post produkcyjnych ręce i byliśmy pewni, że mamy już materiał ten budzi na pewno powstanie natomiast od akcji crowdfundingowej zależało to kiedy się uda zrobić tak był taki moment się bałem, bo mieliśmy dziwny problem techniczny polegający na tym, że płatność jego ludzi płacących nie przechodziła na konto na konto Platformy zbierające pieniądze czy co no ta kwota nie wzrastała dostawaliśmy coraz, więc informację, że coś jest nie tak są jakieś problemy też dni do zakończenia zbiórki było coraz mniej i te ostatnie dni to była walka z żywiołem, więc zdecydowanie było to ten był taki moment trwał nawet nie dzień 2 ale, ale przez większość tej akcji tak się tak się złożyło, że baliśmy się liczy, że to nie uda, ale finalnie wszystko się dobrze skończyło udało się dopiąć budżet i skończyć do kogoś wpłacających rzeczywiście powędrował kostium zakonnicy Katarzyny Herman powędruje w związku skoro wirusem niestety wstrzymaliśmy wysyłki nie chcę za bardzo ryzykować wzięliśmy pod uwagę rzecz, że ludzie mogą aż tak nie czekać na te rzeczy pilnie może też ma pilne potrzeby związane z Rosją zakonnicy efektownie wynika natomiast trafić trafią do źródła napięć kostium zakonnicy z welonem ze wybieg całą chciałyby ekwipunkiem, więc no jesteśmy bardzo bardzo boli może to być zdjęcia do filmu realizowane były m.in. na Warmii w Krośnie w sanktuarium i parafii w opinii widziałam ogłoszenia na internetowej stronie sanktuarium jako bardzo mnie te ogłoszenia poruszyły, bo to było jak w takim zbiorze ogłoszeń parafialnych, że właśnie tutaj przyjedzie ekipa będzie kręciła film, żeby wspierać młode kino rozumiem, że pełna współpraca z sanktuarium sanktuarium maryjnym pełno było cudownie po prostu ksiądz Michał który, który na stałe gościł był raz bardzo gościnny 2, że pomocny 3, że rozwiązał nam pewien pewien dylemat mieliśmy z dużo się zastaliśmy i jak się w czasie prywatnym ubiera osoba duchowna czy może mieć bardziej swobodne ciuchy czy niekoniecznie, jakby co nosi ksiądz jedynie nosi, kiedy nasze lokalne no i mieliśmy oczywiście długą dyskusję na ten temat, bo z systemem tak tego rodzaju stroju nagrywaliśmy chwilę później mieliśmy zaplanowane spotkanie z księdzem Michałem właśnie sanktuarium maryjnego w Krośnie i ksiądz Michał przywitał nas pięknym niebieskim dresie takim dzięki bada byliśmy przekonani oka niepotrzebnie o tym, myślimy po prostu ubierają się to na co mają ochotę ogłoszona wspaniale byli bardzo pomocni został okres trwania zdjęć i też takim dobrym duchem tego etapu produkcji także bardzo dziękujemy, więc Michałowi sanktuarium maryjnego to była wspaniała współpraca rozmawialiście o cudach niekoniecznie nie było przemijaniem mam okazję porozmawiać z językami cuda, bo tak szybko tak dużo siedziało, że nie mieliśmy nie zdążyliśmy tego mówić ich, ale wiedział, o czym jest film od początku do końca wiedział tak dostał scenariusz filmu i absolutnie nie widział tak samo ksiądz z Otwocka no to powiedzcie był już pokaz dla parafian czy jeszcze jeszcze nie ze względu na koronę wirusa żadnego pokazu nawet dla ekipy pierwszy pokaz będzie na krakowskim festiwalu filmowym i będzie okazja wszyscy będą mogli takim zobaczyć czy będzie ogólnopolski nad mam nadzieję, że do sanktuarium tam pojedziecie kiedyś z kamienia ma olbrzymi starszemu o odwiedzi sanktuarium jeszcze dobrze wróćmy jeszcze do filmu drugiego, którym dzisiaj już wspomnieliśmy tylko, za które dostały wyróżnienie podczas Love Story short film Festival film dzień dobry powiem tak obejrzałem ten film pomyślałem sobie, że rozsmarować na ścianie na ekranie kondycję tzw. współczesnego człowieka są duże słowo haker dziękuję bardzo, nie wiem nie wiem do końca co powiedzieć, jakby nie było intencją rozczarowanie kondycji współczesnego człowieka, ale staraliśmy się opowiedzieć historie w miarę rzetelnie wiarygodnie nawet się ona jest oczywiście bardzo umowna swoje Podstawek to jest piękny film o relacji o tym jak bardzo potrzebujemy tej naszej anonimowej samotności drugiego człowieka piękne świąteczne na dzisiejszy czas na te czasy, które przeżywamy teraz pod znakiem Korona wirusa takie miałam wrażenie tak się złożyło też też mieć taką refleksję, że film o izolacji społecznej też techniki izolacji duchowej jest dziwnie wstrzelił się z premierą aktualne czasem, choć zdjęcia powstawały jakieś 1,5 roku temu i no może dobrze się stało, że wstrzymaliśmy się tak długo z premierą, że te prace produkcyjne tak długotrwały mówi o potrzebie druk drugiego człowieka potrzebie relacji o tym, że jeśli 1 osoba ma potrzebę opiekowania się druga bycia zaopiekował mną to potrzeby mogą się spotkać najbardziej absurdalnych warunkach no to jest film który, który też zgadzam się dobrze się w celu swój czas w taki scenariusz nie powstaje tak odpowiedź jak doszedłeś do swojego dzień dobry punktem wyjścia było była pierwsza scena filmu czy pan do głowy prosta scena, która zresztą na ekranie pojawia się kilkukrotnie czy nie udane nieudane próby samobójcze co się dzieje kiedy, kiedy komuś pęka ten sznur, na którym próbuje ze sobą skończyć i musi żyć dalej z nami przez chwilę jeśli zdecyduje się na drugą próbach wyobrażam sobie człowiek takiej sytuacji moment na usunięcie to nie jest także, że wiąże pętlę jeszcze raz tylko musi się jeszcze 3× zastanowić to decyzja druga może być dużo trudniejsza i punktem wyjścia z absurdalna sytuacja, kiedy ten Kikut pęd naszej klin jeśli tak bardzo, że nie można go niczym przeciąć, a bohater tego filmu też pozbył się wszystkich rzeczy potrzebnych latem, bo typu noży nożyczek, więc musi sobie radzić z tym co ma w domu, a jeśli, gdy dochodzi do wniosku, że to nie jest możliwe no to musi wyjść na zewnątrz do ludzi, którzy wpędzili go w tej izolacji, których się strasznie, bo ma masę lęków społecznych i jakby to jest 200 dlatego filmu i szczerze mówiąc to było pisane klasyczną metodą co dalej, czyli wymysłem pierwszą scenę pomyślałem co dalej może się wydarzyć takim bohaterem będzie troszkę sam prowadził tonie nie było nie było trudne długi proces przeciw listy do samego planu filmowego przy okazji kamienia mówiliśmy o świetnej obsadzie, jaką wybrałeś swojego filmu tutaj znowu świetnie dobrani aktorzy zastanawiałam się jak jak wpada się na takie połączenia jak Magdalena celów na Orfeusz Jakubiszyn ojca to był jeśli chodzi o Magdalence lub netto szukaliśmy proces szukania staruszki do filmu nie jest łatwe, bo nie ma aż tak dużo czynnych aktorek w tym wieku i ma na celu zwróciła moją uwagę w serialu ślepców świateł, gdzie faktycznie zagrał bardzo poruszającą postać i uznają, że to może być ta osoba, która będzie świetną partnerką dla Orfeusza Orfeusz z kolei jest takim aktorem, który miałem okazję już poznać na planie reklamy, która realizowana na konkurs Pająk dyrektorską jak spadnie wtedy z nieba, bo aktor, który był zatrudniony do tej roli na pół godziny przed zdjęciami musiał zrezygnować i w takiej panice dzwoniliśmy naprawdę wszystkich ludzi, którzy mieli naszym zdaniem odpowiednim czasie, których nam ktoś polecił euro już odebrał telefon powiedział, że także bardzo chętnie Super, że będzie gotowy i właściwie 1,5 godziny zapoznaliśmy się i pracowaliśmy razem nad reklamą na pokoje dyrektor od tamtego tu widzę, że budżet jest niesamowita twarz niesamowita wrażliwość i że jak ta współpraca nie może się zamknąć jedno minutowe reklamy, bo szkoda takiego talentu, który jeszcze szerzej dla kina nie nieodkryty i OFE 8 i pod Orfeusza w ogóle napisałem, więc dzień dobry i cieszę się, że zechciał jeszcze raz muszą pracować i i zagrać, a to jest klucz, że jednak napisał scenariusz od niego tak to byłem pewien, że jeśli mam, że jeśli mam zrobić film samobójcy Noto to zdecydowanie ta tajemnicza smutna twarz Orfeusza bardzo doświadczona, że na ten film udźwignie i teściowie, które jest ma olbrzymi magnetyzm ekranowy będzie stał wstanie utrzymać uwagę widza przez ten czas, który potrzebny, zanim skonfrontuje się z drugim człowiekiem, bo tam praktycznie połowa filmu to jest tym 1 bohaterze pustym mieszkaniu, więc powiedziałem, że no nie może być innych niż Rafał bardzo po tych udanych docenionych myślę, że mam nadzieję również w Krakowie tak będzie krótkich metrażach czy masz już w głowie może w sercu bardziej pomysł na fabułę długometrażowy tak coś kiełkuje na razie jest oczywiście pomysł w powijakach i błądzi skręca w bardzo różne rejony, ale coś tam już szef klubu, ale w stronę komedii absurdu to się wykluwa z części tak stronę w stronę komedii absurdu natomiast jeszcze mam ochotę jeśli byłaby taka możliwość oczywiście, bo zabrać budżet 5 krótkometrażowy nie jest nie jest takie jest taka łatwa sztuka zrealizować jeszcze 1 poważny film krótkometrażowy czyli jakby troszkę wyjście z tej strefy do kredytu dotychczas poruszałem, czyli czekamy na razie na krótki metraż, a potem na film długometrażowy w reżyserii Bartosza kozery mam nadzieję, że wiatry dobre w toalecie życzę, żeby podczas 60 tego krakowskiego festiwalu filmowego wiatr także dobrze zagrywały twój film kami bierze udział w konkursie polskim, a festiwal w Krakowie rozpoczyna się już w najbliższą niedzielę 31maja będzie trwał do 7czerwca w formule online 8 dni pełnych filmów 4 konkursy prawie 200 filmowych produkcji do zobaczenia dostępnych w sieci bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję również i do zobaczenia mam nadzieję już niebawem w kinie do zobaczenia do usłyszenia państwa dziękuję do usłyszenia też informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA