REKLAMA

Dług, który nie jest długiem. Bartłomiej Nowak o budżecie Unii Europejskiej

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-28 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM czwartkowy poranek Radia TOK FM zatem przy mikrofonie Karina Krzywicka raz jeszcze dzień dobry państwu i łączy się z naszym pierwszym gościem dr Bartłomiej Nowak politolog i ekonomista prezes grupy uczelni Vistula dzień dobry panie doktorze dzień dobry państwu dzień dobry pan to co się rozpoczął od wirusa, którego nie można dostrzec gołym okiem przekształciło się ogromny kryzys gospodarczy mówił wczoraj już fundusz Life nasz wyjątkowy model, który Rozwiń » ma 75 lat staną przed największym wyzwaniem w swojej historii musimy bardzo przyspieszyć w kierunku Zielonej cyfrowej i odpornej na kryzysy w przyszłości komisja Europejska proponuje 750 miliardów euro w pożytkach grantach to jest propozycja dalej idąca niż to co zakomunikowali nam kilka dni temu Emmanuel Macron i Angela Merkel komisja Europejska stwierdziła, że stać ją na więcej, że trzeba więcej pieniędzy położyć na stół, bo tutaj jest po pierwsze, 750 miliardów, które mają być pozyskane z emisji obligacji, więc to jest tak naprawdę trochę pod zastaw, ale jest jeszcze 540 miliardów, które są różnego rodzaju funduszach bardzo zresztą kompleksowych bardzo różnorodnych trzeba powiedzieć natomiast jak powiedział w ten sposób ja oczekiwałem takiego ruchu na stronie komisji ja miałem wrażenie, że oczy dłuższego czasu komisja po prostu idealna taki najmniejszy wspólny mianownik, że Ursula von der Leyen bardzo dobrze się dogadywała z przewodniczącym rady szable niż LM to problem jest taki, że miesza reprezentuje taki najmniejszy wspólny kompromis między państwami członkowskimi wrażenie, że komisja nie jest od tego, żeby występować razem z radą tylko, żeby proponować rozwiązania odważne na granicy wręcz tego co co jest możliwe i prowokujące państwa członkowskie dopiero z nich chodzi to jest to jest to co co ja rzeczywiście wreszcie się doczekałem tego życzyli poprzeczka zawieszona wysoko, a potem ewentualnie będzie obniżana, jeżeli będzie sprzeciw zaraz zapytam jeszcze ta kwestia pod zastaw mówi pan tych pieniądzach, bo faktycznie ten instrument funduszu odbudowy ma ma być finansowany poprzez kredyty, które komisja Europejska będzie zaciągała na rynkach finansowych potem będą one spłacane aż do 2058 roku z dodatkowych dochodów unijnych jak rozumiem Unia będzie zadłużona aż do 2058 roku i o te dodatkowe dochody chciałabym zapytać, bo to ma być system handlu pozwoleniami emisji gazów podatek cyfrowy podatek od dużych firm i Węglowa opłata graniczna ile z tego będzie pieniędzy to co może kilka sprostowań, dlatego że trzeba bardzo dokładnie czytać komunikat komisji co w nim jest więcej po pierwsze nie będą to kredyty tylko będzie to emisja obligacji komisja Europejska uniknęła tej nazwy, żeby nie prowokować niektórych państw członkowskich, które w, które dostają alergii na na nazwę Korona obligacji, ale de facto tak wygląda, więc komisja w imieniu Unii Europejskiej będzie emitowała obligacje to trzeba powiedzieć nie po raz pierwszy się zdarzy to zdarzyło się już podczas kryzysu 2008 roku tylko na bardzo małą skalę i komisja w emisji obligacji jest Super mocnym graczem, dlatego że ona ma rating AAA, czyli najwyższy możliwy, czyli jej bliżej jest wiarygodnym partnerem jest jest wiarygodnym graczem na rynkach finansowych bardzo prostego powodu Otóż komisja może się zadłużyć, bo złamała prawo i żeby się nie zadłużyć wszystkie obligacje, które emituje będą musiały mieć gdzieś pokrycie na jej pytanie, gdzie to jest wielki znak zapytania, dlatego że komisja w ogóle chyba nikt na to zwrócić uwagę zapisała przy tym budżecie w zasadzie wynika jego zwiększenie do 1,4% w zobowiązaniach, czyli to jest to jest ogromny skok ilościowy jakościowy budżetu Unii Europejskiej ma jakiś sposób trzeba go pokryć i to co nie jest zdecydowane to to jest pytanie, kto pokryje jak jak to się nie uda, więc komisja ma różne różne alternatywy mówi tak no dobrze potrzebujemy nowych źródeł własnych to są obligacje, które de facto ten dług, czyli czyli, kiedy trzeba będzie wykupić to będą spłacały przyszłe pokolenia czy założenia to nie jest to nie jest tak, że to jest wszystko za darmo tylko komisja bardzo zręcznym ruchem odsunęła, jakby spłatę tych wykup tych obligacji co się nazywa w języku ekonomicznym mają bardzo długą zapadalność, czyli ten okres, kiedy trzeba wykupić moje to z tym się będą borykały kiedyś w przyszłości 30 lat dopiero po 2020 ósmy roku jest rozłożony na jak przyszłe pokolenia nie, nazywając tego długiem spod z punktu widzenia formalnego komisja mówi tak okay to potrzebujemy nowych źródeł w budżecie ima kilka pomysłów na NATO, więc oczywiście wchodzi wre to dlatego plastiku chodzi w grę podatek oczy tego mechanizmu handlu emisjami, gdzie Polska się sprzeciwia się o Polsce jeszcze jeszcze się domyślam wrócimy za chwilkę są różne pomysły dotyczące opodatkowania korporacji przede wszystkim internetowych z tym, że pomysły są różne, ale trzeba je trzeba je po prostu wynegocjować dopiero komisja w tym swoim komunikację to też bardzo charakterystyczne ponad pomysł jak taką ramkę pod hasłem że, że to jest w przyszłości do rozmowy, ale tutaj nie ma jeszcze jak rozumiem konkretnego planu, więc to jest te wszystkie sumy, o których mówimy mają bardzo duży stopień niepewności, jeżeli nie będzie źródeł tego budżetu źródeł na pokrycie tych obligacji w przyszłości no to naturalny jakoś ten dług nie, nazywając tego długiem znowu będzie musiał być złożony pytanie w jaki sposób i poprosił rozbijał w dużej części do tej pory negocjacje również w tym pomyśle francusko-niemiecki był troszeczkę inny, ale to on w ogóle położył podwaliny pod toczy to co mamy dzisiaj to on umożliwił to nowe otwarcie komisji Europejskiej, ale Francja Niemcy proponowały aby, aby ten dług rozłożyć gdzieś w zależności od różnych skomplikowanych wyliczeń, ale przede wszystkim od poziomu bogactwa tak dalej co by budziło różne kontrowersje przede wszystkim w tych państwach, które się nazywają ściągnął czwórką nawet piątką bym powiedział to jest bardzo trudne, a między nimi dania Szwecja Holandia, które tak uważają, że trzeba zaciskać pasa nie wydawał pieniądze Klich zanim, zanim do tego dojdziemy to jeszcze jedno dodam, bo jest punkt, który też chyba nikt nie zwrócił uwagi tych komunikatach komisji Otóż w jaki sposób komisja Europejska kupiła te państwa oszczędnej czwórki tzw. powiedziała, że w zasadzie zawiesza inne rozmowy o rabatach, które w, której państwa miały to były rabaty od różnych rzeczy w pierwszej kolejności rabat od rabatu brytyjskiego, czyli jak, by wielka Brytania miała ulgę to ktoś musiał spłacać pokrywać dziurę budżetową i państwo sobie wynegocjowały rabaty również od innych rzeczy i tutaj komisja, jakby zwalnia państwa czy, mówi że te rabaty trzeba w przyszłości zlikwidować, ale na razie się za to nie zabieramy i to będą bardzo trudne negocjacje, bo dotyczące rabatów od od od różnorakich rzeczy i to ważne panie doktorze będą to trudne negocjacje nowości wystartują od początku te negocjacje budżetowe na bazie tej poprzedniej propozycji komisji Europejskiej zostały przerwane przez epidemie koro na wirusa teraz wracamy już do nowego budżetu i do nowej rzeczywistości chciałbym pana zapytać jeszcze kwestie ekologiczne ponieważ, kiedy epidemie rozkręcała miałem takie wrażenie wynikało to wielu wypowiedzi polskich polityków obozu rządzącego, którzy liczyli na to, że komisja Europejska nie będzie miała czasu ani pieniędzy, żeby zajmować się ekologicznymi fanaberia ami, że być może na nowym zielonym ładzie zostanie postawiony krzyżyk tak się jednak nie stało mam wrażenie, że komisja Europejska nie chce odpuścić swojego najważniejszego priorytetu, czyli właśnie dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej proponuje wręcz wzmocnienie funduszu sprawiedliwej transformacji, by pomóc państwom członkowskim w przyspieszeniu dojścia do tego celu to ja może ja może odniosę się tutaj wprost do pozycji Polski, jeżeli mogę, bo to jest 1 z kluczowych punktów dla Polski i tutaj te entuzjastyczne reakcje prezydenta Dudy i pana premiera Morawieckiego ja bym bardzo ten operował oczywiście żeby, żeby tutaj oddać sprawiedliwość prezydent nie miał żadnego udziałów w jakichkolwiek negocjacjach, jeżeli chodzi o ten budżet natomiast są 2 kluczowe rzeczy, które są strasznie ważne dla Polski jak się przejdzie przez wszystkie prawie, że wszystkie podkreślam narzędzia, które mają umożliwić finansowanie tego planu Marshalla w cudzysłowie to prawie we wszystkich jest powiązanie z zielonym ładem ja bym powiedział że, że komisja chce wręcz kupić Polskę, żeby przystąpiła do zielonego ładu, bo jak państwo pewnie pamiętają Polska się na razie nie zgodziła wagę do sprawy miano powrócić w czerwcu tak jest, ale ale, ale jeszcze nie wrócono to jest związane po pierwsze, więc Polska, jeżeli nie dokona transformacji energetycznej bardzo upraszcza oczywiście to to nie pozyska tych pieniędzy po drugie jest jeszcze 1 rzecz jest takie drobne zdanie komisji i ono nie jest umieszczone w poszczególnych półkach budżetowych jest to szczególnych funduszach, ale ono dotyczy praworządności, ale ona jest trochę zepchnięte, jeżeli chodzi o taki wymiar PR-owe wydźwięk PR-owe tego tego komunikatu, ale komisja podkreśla, że po fundusze muszą być powiązane z praworządnością i mówimy zarówno o funduszach w ramach tego funduszu odbudowy, czyli tych dodatkowych pieniędzy jaki, kiedy mówimy o funduszach, które płyną z umów budżetu Unii Europejskiej prawdę 0EUR się na ten temat wypowiadała się zrobi wszystko, by ten mechanizm praworządności zafunkcjonował, żeby ją zęby tak pani ale, toteż warte podkreślenia, że te wszystkie narzędzia, które teraz omawiamy będą w ramach budżetu Unii Europejskiej co to oznacza w praktyce, że komisja będzie miała rękę nad tym i rola komisji jest niesłychanie silna w tym wszystkim to znaczy już nie będzie można sobie mówić dogadywać się gdzieś z państwami członkowskimi tylko komisja wręcz będzie sterowała tymi funduszami w sposób taki bardzo otwarty trzeba powiedzieć, gdyby pożyczki jest inny sposób, czyli np. przez Europejski mechanizm stabilności co tam jest kluczowa rola państw dlatego, że to jest konstrukcja międzyrządowa, a tutaj komisja mówi bardzo dokładnie o planach, które państwa muszą realizować, które są wynegocjowane z komisją, czyli 1 słowem trzeba dobrze żyć z komisją, żeby dużo pieniędzy mieszka się znalazł, które otrzymamy z Brukseli będzie to będzie długa i ciernista droga dla Polski, bo co to oznacza też, jeżeli komuś życie, odkąd panie doktorze poproszę jesteśmy w czasie tak parlament Europejski będzie miał ogromną rolę w rozliczeniu tych funduszy w promowaniu, bo to jest tzw. metoda wspólnotowa to jest to będę bardzo trudne pieniądze dla Polski przy tym stanie praworządności, które mamy i przy tej niechęci do Zielonej transformacji dr Bartłomiej Nowak politolog i ekonomista prezes grupy uczelni Vistula bardzo dziękuję panie doktorze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA