REKLAMA

Prawie 64 miliardy dla Polski z unijnego funduszu ożywiania

Połączenie
Data emisji:
28-05-2020 13:20 (Powtórka: 28-05-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 1322 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Anna Słojewska korespondentka Rzeczpospolitej z Brukseli, że dobre dzień dobry oraz Rafał Hirsch autor podcastów cotygodniowe podsumowanie roku na tokfm PL dziennikarz Dziennika gazety prawnej dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o funduszu odbudowy po pandemii tym funduszu, które przedstawiano w rozmaitych analizach jako fundusz, w którym Polska będzie płatnikiem netto niewiele zyska tak przynajmniej na początku Rozwiń » wydawało teraz przed sobą artykuł Anny Olszewskiej Rzeczpospolitej nowy fundusz odbudowy pandemii przewiduje 38 miliardów euro dotacji dla naszego kraju to czwarty wynik Unii Europejskiej jak to się stało, że jedni liczyli tak inni owak może zacznijmy od swojskiej to pytanie przede wszystkim na podstawie danych czyli, ponieważ cały ten fundusz informacje, które ukazują się wczoraj dzisiaj jutro się mną kolejne szczegóły, bo jest bardzo dużo elementów tego planu odbudowy gospodarki z informacji ma wyłącznie komisja Europejska i nie było żadnych przecieków wcześniej to co zrobiły 2 ośrodki, a mówi ośrodku niemieckim i agencji Bloomberga oni kończyli jakiś bardzo wydumane bardzo skomplikowane przepływy finansowe, które miałyby w tym funduszu są szalenie, opierając się wyłącznie na żadnych danych nie opiera się tylko na prognozach produktu krajowego brutto dla dla krajów Unii, ponieważ w Polsce ten spadek prognozowany zmniejszy się od krajów południa Europy to rozumie, że na tej podstawie są takie wnioski Alone nie miał absolutnie żadnych podstaw komisja od początku mówił, że będzie brała pod uwagę wiele wiele kryteriów nie tylko PKB niska prognoza PKB, ale PKB na mieszkańca bezrobocie może inne wskaźniki społeczno-gospodarcze nic zupełnie nie rozumiem, dlaczego te 2 ośrodki zdecydowały się na postawienie tak karkołomnej tezy, dlaczego niektórzy zupełnie bez bez refleksji podawali to jako jako pewnik Rafał Hirsch Dębno nagradza się nią faktycznie wcześniejsze przecieki były oparte nie wiadomo na czym nie było wcześniej żadnego dostępnego dokumentu oficjalnej do komisji Europejskiej, które by sugerował, że mamy być płatnikiem netto tutaj też jest jeszcze 1 kolejna rzecz, bo oczywiście jesteśmy przyzwyczajeni do tego, żeby wszelkie kwoty z Unii Europejskiej podawać w formie netto, czyli to ile dostaniemy 3 minut to ile potem trzeba będzie oddać natomiast w tym konkretnym przypadku myślę, że warto i zauważam, że na rynku finansowym też ludzie się bardziej skupiają na tej kwocie brutto, czyli nie te 30 kilka tylko ponad 60 miliardów euro dla Polski, ponieważ faktycznie potem trzeba będzie część pieniędzy zwrócić, ale to będzie za wiele lat dopiero spłaty mają być rozłożone aż do roku 2058 w związku z tym teoretycznie rzecz biorąc faktycznie powinna się to ujmować natomiast jeśli patrzymy na to jaki będzie impuls dla gospodarki w najbliższych latach z tytułu tego programu no to ten impuls można liczyć w wersji brutto, czyli my dostaniemy ponad 60 miliardów euro pod warunkiem oczywiście, że te wstępne propozycje się utrzymają, bo to jest wstępna propozycja do dyskusji dyskusje teraz będą trwać i są takie państwa jak Holandia np. które wprost wczoraj ustami 1 ze swoich ministrów zapowiadały, żeby się nie przywiązywać do tych cyferek początkowych, bo to się jeszcze na pewno zmienia, a co mówią specjaliści w Brukseli rzeczy rzeczywiście ten opór Holendrów jest tak silny czy może jest szansa na to, że da się jakoś go spacyfikować Anna Słojewska to pytanie kieruję zawsze jest także pojawia się pierwsza propozycja finansowa komisji Europejskiej to oczywiście potem jest modyfikowana w negocjacjach w gronie państw członkowskich, bo przypomnijmy, że dla propozycji budżetowych, a ten fundusz odbudowy gospodarki będzie częścią budżetu Unii potrzebna jednomyślność natomiast nigdy ten efekt końcowy nie odbiega znacząco on zresztą odbiegać jakąś tam kwota, ale nieznacząca propozycji wyjściowej to co jest ważne w tym wypadku warto o tym, powiedzieć, że mamy zgodę 2 absolutnie kluczowy kraj, czyli Francji Niemiec, które od początku proponował 500 miliardów euro rocznie od początku ale zanim komisja przedstawia projekt w porozumieniu z początku zeszłego tygodnia zaproponowały 500 miliardów euro dotacji na budowę gospodarki taką sumę komisja proponuje w tym w tym w swoim pakiecie legislacyjnym, więc mamy zgodę tych 2 osoby w kraju mamy oprócz 4 krajów już tzw. klubu skąpca w tej Holandia Austria Szwecja dania Szwecja dania sygnalizują gotowość do ustępstw Austria Holandia nie, ale rzecz normalna taktyka negocjacyjna, że są sposoby, żeby te 2 kraje przekonać najprostszym rozważanym Brukseli jest taki, że oba kraje w obecnym budżecie mam tzw. rabaty, czyli płacą trochę mniej unijnego budżetu składek niż wynikałoby to takiego prostego automatycznego liczenia ile powinny zapłacić stosunku do swojego dochodu Narodowego te rabaty miały być zniesione taka propozycja zresztą komisji teraz, ale wiadomo, że w toku negocjacji ustawa pisze ustęp, z którego będzie można dokonać po prostu zatrzymać rabaty dla tych państw i oczywiście zapewnić na czym bardzo zależało z Holandii, że ten fundusz jest absolutnie jednorazowa sprawa, że oni ograniczony w czasie, że to nie oznacza tego, że Unia ma zawsze zaciągać długi w imieniu wszystkich państw członkowskich, że to jest tylko na wyjątkowy czas pandemii i tylko ograniczone do tego celu do do kilku lat czy wiemy coś więcej jak ten fundusz ma działać to znaczy jak te pieniądze miałyby być dysponowane w jaki sposób miały być udostępnione komu tak wiemy to znaczy tak jak już pan Rafał powiedział to są dotacji pożyczki w sumie ten fundusz ma wynosić 750 miliardów euro z czego 500 miliardów euro dotacji 250 pożyczek i ono być podzielone na różne instrumenty główny instrument, który który, w który w tym będzie najwięcej pieniędzy ma być dzielone mniej więcej tak jak jest dzisiaj Zielona polityka spójności w unijnym budżecie, czyli po prostu będą to pieniądze przekazywane rządom państw członkowskich na inwestycje publiczne państwa członkowskie będą musiały opracować takie plany, w których napiszą co, jakie są potrzeby ich potrzebują pieniędzy na odbudowę gospodarki po pandemii te plany będą musiały być zgodne z tym co co komisja uważa, że dany kraj, jakie reformy powinien przeprowadzać powinny być zgodne z priorytetami Unii, więc z transformacją ekologiczną czy gospodarką cyfrową te plany będą przekazywane Brukseli Bruksela je zaakceptują idealnej sytuacji, a potem takiej procedurze zwanej ontologii bardzo korzystnie istotnie procedura nazywa ważne, że one potrzebują poparcia większości państw członkowskich to jest 1 ze stron główna, ale oprócz tego będzie jeszcze wiele innych instrumentów, które np. będą polegały na transferach pieniędzy bezpośrednio do przedsiębiorstw czy to dla małych średnich przedsiębiorstw poprawy wypłacalności czy też to jest tak ciekawe jest jakby nauczka z tego z tego kryzysu na budowę takich strategicznych kompetencji gospodarczych Unii, czyli no tego co nas nauczyła pandemia np. Unia nie produkuje substancji czynnych do leków pełnią nie ma za mało respiratorów czy karty monitorów tutaj będzie jak refleksja o tym, będą pieniądze przeznaczone na to, żeby takie strategiczne zdolności gospodarcze do Unii wróciły, a co właściwie może tak może za odwrócić trochę tę perspektywę zastanówmy się co jest najbardziej potrzebne gospodarce teraz to znaczy to w jaki sposób może działać ten fundusz to jest jedno, a teraz pytanie w jaki sposób co właściwość powinno się zadziałać, żeby przeciwdziałać temu kryzysowi oraz Hirscha tutaj tutaj właśnie warto z tej okazji wyraźnie powiedzieć ten fundusz nie jest teraz to nie jest fundusz ratunkowy wszelkiego rodzaju fundusze ratunkowe związane skoro wirusem Unia Europejska przygotowała wcześniej są jest generalnie ten mechanizm ESM, czyli ten fundusz, który istnieje już od wielu lat w ramach Unii Europejskiej, który może pożyczać pieniądze państwom, które są w kłopotach zostało przygotowane 100 miliardów euro w ramach programu pomocy na rynku pracy to są takie natychmiastowe instrumenty, które mają pozwalać państwu wychodzić z tej recesji szybciej, a nie wolniej w najbliższym czasie natomiast ten program, który tutaj opracowano oni rozpisane na kilka lat do przodu i właśnie w związku z tym to jest taka filozofia, że zakładamy, że gospodarki Unii Europejskiej ucierpią w ramach tej recesji, która jest teraz w związku z tym jak już będziemy wychodzić z tej recesji to pomożemy je i gospodarce się ponownie rozruszać szybciej w związku z tym myślami całą masę najróżniejszych inwestycji związanych z dotychczasowymi kierunkami rozwoju Unii Europejskiej i dotychczasowe dni priorytetami prawda i właśnie dlatego można tę fundusz włożyć, gdyby ramy dotychczasowego budżetu tego programu siedmioletniego Unii Europejskiej i część pieniędzy wręcz zostanie wrzucona dotychczasowe ramy dotychczasowych programów np. fundusze spójności zostaną komponowane tam kwotą 5055 000 000EUR np. powstaną nowe nowe instrumenty powstaną, ale po prostu te dotychczasowe też prawa, więc to nie jest pytanie o to co w tej chwili, gdzie najbardziej są największe potrzeby odpowiedzi na to pytanie zostały udzielone już jak gdyby parę miesięcy wcześniej to jest krok, który jest bardziej do przodu do przyszłości i też w związku z tym analitycy na rynkach finansowych podkreślają, że to jest bardzo bardzo takie przełomowe jak ci jak gdyby w związku z tym rozwiązanie wyraźnie, którzy mówią o tym, że to jest przełom no może nawet na miarę wprowadzenia wspólnej waluty, gdyby udało się utrzymać ten model, który teraz jest wprowadzany jako tymczasowy będzie takie podejrzenie, że ta tymczasowość jest określona dlatego, żeby się Austria Holandia Aarhus chodził pan inaczej by się na pewno nie zgodziły się natomiast wiadomo, że historia Unii Europejskiej ma wiele takich przypadków, że wprowadzamy coś niby na próbę na jakiś czas, a potem to już zostawało prawda chodzi oczywiście o to, że pierwszy raz w historii Unia Europejska będzie finansować długiem, czyli tak właściwie po pojawi się deficyt w ramach finansów Unii Europejskiej do tej pory zawsze było tak, żeby dajemy tyle ile mamy ze składek, a teraz pytamy mamy wydać znacznie więcej niż mamy ze składek znacznie więcej 750 miliardów euro to są ogromne kwoty naprawdę bardzo dużo pieniędzy i w związku z tym mamy pożyczyć komisja Europejska ma pożyczyć pieniądze na rynku pożyczył bez problemu z pewnością na bardzo atrakcyjnych warunkach do stopy procentowe w strefie euro są ujemne w tej chwili, więc możliwe, że w ogóle nawet nie będzie odsetek od tego długu i no i w związku z tym te możliwości finansowe możliwości rozwoju z bardzo mocno rosną natomiast z drugiej strony oczywiście wymyślono taki instrument w jaki sposób potem te długi oddawać, ale po pierwsze, spłacanie tego ma się rozpocząć najwcześniej w 2020 roku, więc właściwie teraz pożyczamy 750 miliardów przez najbliższe 8 lat w ogóle tego nie spłacamy bo, bo te błędy mają zacząć dopiero 8 lat w związku z tym cały schemat funkcjonowania finansowego Unii Europejskiej w tym momencie bardzo poważnie się zmienia i to jest i to w związku z tym, że on się zmienia to za chwilę trzeba będzie powołać jakiś urząd, który będzie to nadzorował inaczej mówiąc inaczej analitycy w wielu bankach na rynku finansowym wskazują, że to jest bardzo poważny krok w stronę stworzenia wspólnej polityki fiskalnej Unii Europejskiej mamy wspólną politykę monetarną Europejski bank centralny strefy euro natomiast nie było do tej pory wspólnej polityki fiskalnej to jest krok tymczasowe, ale z drugiej strony to jest krok w stronę wspólnej polityki fiskalnej, czyli wspólnego Ministerstwa Finansów wspólnego długu właśnie nową siłą rzeczy to jednak będzie wszyscy wszyscy podkreślają, że tak będzie tymczasowe, żeby się nie denerwowali ci bardziej skąpi, ale de facto będzie wspólny dług no i są też pomysły, żeby spłacać ten dług także nowych pomysłów podatkowych, żeby wprowadzić jakieś nowe opłaty nowe podatki, więc być może za chwilę będziemy mieli też wspólną politykę podatkową unijną na znacznie większą skalę niż do tej pory, więc potencjalnie może być zapowiedź naprawdę dużej rewolucji w ramach Unii Europejskiej, jakie większej integracji paradoksalnie no i siłą rzeczy tak w większej integracji tak zresztą czytałem takie opinie, że generalnie Unia Europejska to jest taki instrument to tylko taka organizacja, która się rozwija poprzez kryzysy, że jak nie ma kryzysu no to tak właściwie to nam tylko z klinczu wszyscy są klinczu i nie mogą się dogadać dopiero jak jesteśmy podstawieni pod ścianą, bo zdarzył się, iż poważny kryzys to dopiero no politycy zostają do tej rangi żeby, żeby być gotowi do jakiegoś przełomu tak, by się nie spieszył z tą z takim stwierdzeniem jak się popatrzy na kryzys migracyjny to w ogóle nie został rozwiązany niczego nie zintegrował i niczego nie nie załatwi wprost przeciwnie raczej Anna Słojewska w zasadzie tylko, że nie był kryzys finansowy te tak do końca nie zgodzić, że niczego nie załatwi tą znaną dopóki trwało to Unia dokona gigantycznej reformy polityki imigracyjnej pamiętajmy o tym, że teraz jednak granice Unii są nieźle chronione i całkiem szczelne w porównaniu z tym co było w szczycie kryzysu migracyjnego na ile już latem 2014 roku bodajże na jesieni natomiast zapał do głębszych reform osła w momencie, kiedy słowo fala migracyjna, ale dopóki fala była duża to całkiem sporo naprawdę w tej polityce Grecji zreformowano z tym kryzysem musi też, że to co pan Rafał powiedział dotyczy nie tylko Unii chyba wszędzie jest także i przedsiębiorcy mobilizują dokładnie wtedy, kiedy jest widmo jakieś katastrofy mimo widma upadku znaczne znaczącego biednie to wtedy dokonujemy dokonuje znaczących zmian, ale zatrzymajmy się tutaj na chwilę wrócimy po informacjach z 1337 łączenie 1342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Anna Słojewska i Rafał Hirsch z nami są zatrzymaliśmy się na rozmowie o tych kryzysach w jaki sposób one posuwają Unię Europejską naprzód czy w ogóle duże organizacje organizacje międzynarodowe, ale pewnie krajowe też Anna Słojewska przerwałem pani tak tutaj chcę powiedzieć o tym, że, że to będzie jakaś jakościowa zmiana dla Unii tutaj jest pan wspominał tych takich fundamentalnych zmian instytucjonalnych Unii jako organizm bardziej zintegrowany federalny z własnym budżetem itd. tam też powiedzieć coś takiego co bardzo podkreśla komisja Europejska i robią kilka dni temu wywiad z komisarzem do spraw gospodarczych to ludzie z Kilonii, który na pytanie czy no i jeszcze ten czy rzeczywiście zacznie wygasać będą pieniądze na ożywienie gospodarki, kiedy wrócił do normalności na co on odpowiedział nie wrócimy do normalności normalność rozumiana tak jak wyglądała gospodarka Unii przed kryzysem nie powinna wrócić powinniśmy wykorzystać ten kryzys do tego, żeby przestawić gospodarkę nowe tory komisja bardzo podkreśla, że te wszystkie nowe pieniądze mają być wydawane zgodnie z priorytetami Unii, czyli nie narazić na kopalnię tylko na inwestycje, które uczynią unijną gospodarkę bardziej zielono bardziej cyfrową to też będzie brany pod uwagę, więc być może z tego z tego kryzysu i Bruksela tak ocenia komisja tak ocenia wyłoni się szansa dzięki temu, że będą tak ogromne pieniądze na budowę na odbudowę wg pewnych priorytetów które, które są założona a czego konkretnie miałaby gospodarka Europejska, by zrezygnować, bo podpowiedziała pani, że gospodarka tak funkcjonująca, a jak to było przed kryzysem nie powinna wrócić czy coś powinno zmienić to czy chodzi przede wszystkim o to, żeby wszystkie nowe inwestycje finansowane z unijnych pieniędzy czy to z tego klasycznego instrumentu, jakim jest budżet wieloletni czystych dodatkowych pieniędzy w tym funduszu do gospodarki, żeby one były absolutnie zgodne z tymi 2 wielkimi priorytetami, które Bruksela przedstawiła jeszcze przed pandemią, czyli cyfryzacją udzielone ładem i to jest mnóstwo warunków, które w biznesie inwestycje muszą spełniać żeby, żeby dostać pieniądze unijne w tym przede wszystkim oczywiście rezygnacja z węgla rezygnacja docelowo także gazu przedstawia się wyłącznie na źródła odnawialne to jest kwestia sumowania bioróżnorodności z wszelkich prac inwestycja kwestia z gospodarki obiegu zamkniętym tak dalej tak dalej to już było jako priorytetu Unii wymienione przed pandemią, ale teraz wraz z dodatkowymi pieniędzmi będzie więcej, a możliwości, jakby większa dźwignia tak powiem do unijnego budżetu, żeby na państwach członkowskich takie zmiany wymuszą, bo państwo członkowskie będą bardziej bardziej potrzebowały wspólnych unijnych pieniędzy związku z kryzysem będą bardziej od nich zależne zysku będą autorytety wypełniać Rafał Hirsch może zastanówmy się nad tym na ile rzeczywiście ta transformacja energetyczna może przyspieszyć dzięki temu no w sumie dzięki temu kryzysowi można, by powiedzieć, a tam wśród przyrody wśród tych instrumentów, które do tej pory istnieją istniały, a teraz mają zostać wzbogacone dodatkowe pieniądze jest taki fundusz, który się nazywać czas tranzytem, czyli takie wsparcie mówiono o tym, wcześniej, że większość tego funduszu ma trafić właśnie do Polski, czyli takie starcie zabezpieczenia także społecznego socjalnego w związku z tym, że trzeba będzie dokonywać tej transformacji energetycznej, czyli mówiąc wprost jak będziemy zamykać kopalnie i część ludzi zatrudnionych czy kopalnia zostanie zwolniona z pracy z tego funduszu będziemy mogli fundować różnego rodzaju osłony albo będziemy mogli za te pieniądze znaleźć inną pracę i generalnie szarga pomóc im organizować życie mówiąc wprost prawda, więc do tego funduszu też ma zostać położony 40 miliardów euro w tym momencie np. więc tych 40 podejrzewam, że też spora część maoiści Topolski generalnie mówi się też o tym, że, że te pieniądze ułatwią skok cywilizacyjny po prostu wciągu jeśli chodzi o Polskę w ciągu ostatnich nowym roku 2 lat martwiliśmy się o to, że już nie będzie tak szczodry perspektywy unijnej dla nas jak ta 20142020 chociażby z tego powodu, że po prostu jako państwo jesteśmy już bogaci, bo oni są już biedniejsi od nas w związku z tym w kolejnych perspektywach już będziemy relatywnie mniej dostawać nominalnie może więcej, ale relatywnie to już nie będzie aż tak wysoka pomoc w stosunku też czy posiada konstatacji że, ale fajnie, że się wydarzy ukaranych w proc meczy jeśli Unia Europejska jest mądrą instytucją zarządzaną przez mądrych ludzi to oczywiście to nieszczęście powinno zostać przekute w sukces i korzyść i na końcu tak powinniśmy na to patrzeć tak oczywiście rocka w historii znaczy historia zna wiele różnego rodzaju tragedii mniejszych większych, które zapoczątkowały jakiś trend, który prowadził do szczęśliwego końca, więc nie ma powodu, żeby nie myśleć w ten sposób także Korona wirusie być może dzięki temu właśnie paradoksalnie lotu tak tak no mówiąc wprost można powiedzieć że, gdyby nie ten Korona wirus to wszystko, by się nie nie działo w tej chwili, bo do tej pory to było blokowane były blokowane nie tylko przez Holendrów i jej mama Austriaków Szwedów, ale przede wszystkim przez Niemców to, że Angela Merkel zmieniła nagle zdanie i wykonuje swoją drogą to osobna historia ona wykonuje niesamowitą pracę u siebie w Niemczech, żeby wszystkich do tego przekonywać wydaje się, że odnosi duże sukcesy w tym momencie na tym polu, a one za z tego skoro powiedzmy to bardzo mocną przeciwniczkę zadłużania się przynajmniej do tej pory była, ale jak rozumiem doszła do przekonania to przekonanie jest dość popularne w tej chwili, że albo pójdziemy bardziej tę stronę to taką solidarnościową pomagania 9 odpowiedzialności za tych, którym wydarzyła się większa krzywda w tym momencie, a którzy sami sobie nie pomogą, bo akurat są bardziej zadłużeni tak jak Włosi Hiszpanie tak albo po prostu zacznie nam się Rosja w tej Unii Europejskiej i zaczniemy być na równi pochyłej, która może prowadzić nawet rozpadu tej wspólnoty no bo jeśli w takiej sytuacji, w której kilka tysięcy ludzi umiera na epidemię, czyli właściwie jesteśmy niewinni to nie nasza wina tak przyglądał się wirus ludzie umierają masowo i w tym momencie mamy wspólnotę złożoną z bardzo bogatych państw, które mają nadwyżki oraz państw, które są mniej bogaty i akurat im się przytrafił największy problem jeśli w takiej sytuacji po bokach nawet w takiej sytuacji bogaci nie chcą pomóc tym biedniejszym to po co ta wspólnota w ogóle w tym momencie znaczy to za chwilę mielibyśmy takie wnioski polityczne i najwyraźniej Angela Merkel inni doszli do wniosku, że teraz już nie ma inne wyjścia po prostu trzeba trzeba robić ten krok także ze względów politycznych czysto politycznych o to pytał wspólnotę ocali znaczy doszliśmy to do momentu, w którym niemożliwe jest zachowanie status quo albo idziemy w stronę rozpadu Unii Europejskiej albo idziemy w stronę głębszej integracji w tym momencie widzimy, że jednak został wybrany kierunek głębszej integracji i oczywiście jest kwestia na co te pieniądze pójdą w jaki sposób będzie się to Unia rozwijać, ale też jest bardzo istotna kwestia, skąd będziemy brać pieniądze, bo każe ich jest tak znacznie więcej niż do tej pory to jest zasługa tego, że zmieniono fundamentalnie podejście do tematu, skąd bierzemy pieniądze dla czy odważymy się w tym momencie te pieniądze pożyczać, czyli skorzystamy z tej niesamowitej siły, które prezentuje Unia Europejska siły finansowej, bo to jest pod względem PKB drugi największy organizmy ekonomiczne na świecie po Stanach Zjednoczonych większy od Chin, które do tej pory nie korzystał z tej swojej siły, ponieważ stosował zasadę, że nie wydajemy więcej niż zbieramy ze składek było podejście takie fundamentalne i teraz to fundamentalne podejście się zmienia i dzięki temu uzyskujemy ten impuls jest bardzo ważna zmiana, a w samej Brukseli jest bardziej optymizm czy pesymizm jeśli chodzi o to zmiana ta swojskiej to pytanie, ale o halo słychać hałas słychać słowo przepraszam znam problem zdecydują tymi, które zresztą to zupełnie nie jest temat dzisiejszej dyskusji, ale w ogóle w Brukseli panuje optymizm, ponieważ krzywa, która w Polsce spłaszcza tutaj zdecydowanie leci do już na znacznie przyspiesza otwieranie gospodarki otwieranie szkół do tego jest rzetelne i ten ten gigantyczny niespodziewany pakiet gospodarczych zdecydowanie zdecydowanie panuje optymizm panuje przekonanie, że naprawdę dzieje się rzecz historyczna i raczej nie ma takich ludzi, którzy uważali to kupi się nie udać jak mówię pewne pewne rzeczy mogą się zmienić w toku negocjacji, ale jednak zdecydowana większość państw to popiera kilka wątpiących prawdopodobnie będzie można przekonać, jakim się kilkoma pojedynczymi prezentami ja nie tylko 1 rzecz chciał powiedzieć taką konkretną, bo to ważne przypomniało mi się pan Rafał mówi o tym, funduszu sprawdzili transformacji tylko mogą skorzystać regiony węglowe on został podniesiony czy świetny przykład tego jak kryzys ma być właśnie wykorzystany do tej transformacji finansowania transformacji ekologicznej Zielonej po rzeczywiście został powiększony Polska w poprzedniej wersji dostałaby 2 miliardy euro przed pandemią nowej wersji Polska zostanie może liczyć na 8 miliardów euro przecież to nie jest także regiony węglowe bardziej niż inne ucierpiały pandę to mamy tego świadomość to jest po prostu także komisja wykorzystuje tę pandemię po to, żeby wzmocnić te instrumenty, które mają mają doprowadzić do tego celu, który jest politycznym priorytetem Unii no dobrze jeżeliby spojrzeć na inną kwestię, czyli kwestię praworządności tak podnoszoną jeszcze niedawno uczono też będzie kryterium w przypadku tych pieniędzy tego funduszu tak tutaj bardzo bardzo ważna uwaga pytanie czy Polska w ogóle będzie mogła dostać te wielkie pieniądze, które obiecano, ponieważ komisja oczywiście zapowiada i wiele państw łukowskich popiera, że ten mechanizm praworządności, który został zaproponowany 2 lata temu, że on będzie towarzyszył też tej tej nowej propozycji wszystkim pieniądza, czyli z budżetu unijnego funduszu, który de facto też będzie częścią budżetu pytanie czy jak będzie sformułowany, jakie tam szczegóły zostaną uzgodnione czy na jakich zasadach te transfery będą mogły być zamrożone, ale tak myślę, że nawet, tym bardziej w sytuacji, w której Polska ma być 1 z głównych beneficjentów tak tych nowych nowych wielkich pieniędzy pojawią się argumenty ze strony płatników może zaraz zaraz my za to płacimy, ale chcielibyśmy jednak, żeby pewnych standardów przestrzegać, czyli po prostu będziemy mieli jednak problem z naszym wymiarem sprawiedliwości i z tym co się z nim stało przez te ostatnie lata myślę, że tak to znaczy to jest propozycja, która wejdzie w życie 2021 roku nie wiem być może coś zmieni się do 2021 roku w Polsce być może rządzący uznają że, a pieniądze są tak tak atrakcyjna kryzys w Polsce tak głęboki, że warto puszczali na pewno ustępstwa tego nie wiem, ale na pewno taki związek będzie jak mówię nie wiem na ile ten mechanizm będzie będzie silny na ile rzeczywiście może spowodować natychmiast takie pieniądze można zawiesić tutaj trwa dyskusja na ten temat, ale na pewno jakiś rodzaj powiązania będzie Rafał jest jak te są liczbę będziemy twardzi będziemy tutaj mówili, że nie nie nie potrzebujemy takiej Unii, która dyktuje w jaki sposób można zarządzać swoimi sądami wczoraj widziałem wczoraj przedwczoraj widziałem wypowiedź premiera Austrii Kurtza, który w, które należy do tych osób, które się, że najbardziej sprzeciwiają i on właśnie sugerował, że opór Austrii w kwestiach finansowych, skąd pieniądze SA i czy to będą pożyczki czy będą granty Base Balla, żeby były pożyczki granty, że oni mogą złagodzić swój opór tutaj, że tutaj jest Ochota do kompromisu z ich strony, ale z drugiej strony w związku z tym oni będą bardziej pilnować tego, żeby wdrożyć ten mechanizm wiążący pomoc finansową z kwestiami praworządności właśnie, więc to, jakby była taka wyraźna zapowiedź z 1 strony nie będziemy robić problemu w 1 temacie, ale zaczniemy od 9 proc drugim temacie natomiast drugą stronę bądźmy realistami, żeby to wszystko weszło w życie musi zostać poparty jednogłośnie Unii Europejskiej, więc z pewnością nikt nie będzie dokonywał takich kroków, które będą prowokować Polskę czy Węgry do tego, żeby zablokować, tak więc mechanizmy ze względu na to 1 kwestię na pewno będzie się dużo o tym, mówić natomiast ja bym oczekiwał, żeby tutaj w związku z tym Unia Europejska szła aż na tak duże udary polską Węgrami, żeby zaprzepaścić tak duży projekt w rodzaju, dlatego że tylko, dlatego że w Polsce zniknęła niezawisły niezawisłość sądów czy Unia na pewno tego tematu nie odpuści się będzie toczył swoim torem i będą tutaj zaangażowane instytucje sądowe Unii Europejskiej z pewnością tak nie mówię, że Unia z kosztami Tuska kapituluje natomiast pewnie będzie się wzbraniał przed tym, żeby kłaść na szalę tak duże projekty finansowe w związku akurat w tym tematem no zobaczymy dziękuję bardzo, Rafał Hirsch autor podcast cotygodniowe podsumowanie roku na tokfm PL dziennikarz Dziennika gazety prawnej Anna Słojewska korespondentka Rzeczpospolitej z Brukseli byli z nami trzynasta 56 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA