REKLAMA

Horała: CPK powinno być jednym z silników pozwalających gospodarce wychodzić ze spowolnienia

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-05-29 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

- Powinniśmy przyspieszyć harmonogram prac nad #CPK, żeby powiązane z #CPK inwestycje były jednym z silników, pozwalających gospodarce wychodzić ze spowolnienia - mówił w Magazynie EKG Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu do Spraw CPK, wiceminister infrastruktury Rozwiń »

A jak będą wyglądały podróże po odmrożeniu?
- Będzie mierzona temperatura przed wejściem na terminal, na terminal będą wchodzić tylko osoby odbywające podróż, będą zachowane odpowiednie odstępy pomiędzy pasażerami w kolejkach. I obowiązkowe maseczki. Ostrożnie próbujemy pierwszy etap znoszenia obostrzeń. Jeżeli dobrze zafunkcjonuje i sytuacja będzie nadal dobra, będziemy myśleć o kolejnych - dodał Horała Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Marcin Horała wiceminister infrastruktury pełnomocnik rządu do spraw budowy centralnego portu komunikacyjnego dzień dobry Panie Ministrze dzień dobry kłaniał się czy na lotniskach będą obowiązywały podobne zalecenia jak te, które znamy ze sklepów czy zakładów fryzjerskich jak to będzie Panie Ministrze tak teraz po uruchomieniu lotów krajowych w Rozwiń » tym pierwszym okresie będą te ograniczenia na lotniskach będzie mierzona tempera na większe niż w sklepach będzie mierzona temperatura przy wejściu na terminal będą mogły chodzić tylko osoby udające się w podróż bez osób towarzyszących na terenie terminalu tam organizacja kolejek do poszczególnych elementów etapu kontroli bezpieczeństwa prawo będzie tak przeprowadzona, żeby zapewnić odstępy pomiędzy pasażerami właśnie, jaką jak się panu wydaje jakim, jaka będzie łatwo ślub, jaka będzie trudność w zapewnieniu tego dystansowania się na lotnisku w no to oczywiście dużo zależy od zachowania pewnej dyscypliny pasażerów, którą bardzo prosimy będą np. znakami na podłodze oznaczone miejsca, gdzie można w kolejce stawać, żeby odpowiedni dystans zachować na koniec końców to zależy od tych stających, żeby do tych zaleceń do tych oznaczeń się zastosowali doświadczenia mamy raczej dobre np. podczas akcji lot do domu, kiedy to 1 dnia tak się zdarzyło, że takie obiegły zdjęcia również internet tam ludzie za bardzo tłoczyli stworzyli w 1 miejscu, kiedy tam wprowadzono właśnie te oznakowania wprowadzono komunikaty w jaki sposób się ustawiać zachowaniem odstępów to już potem tak się działo ludzie się do tego stosowali, więc mam nadzieję, że będzie tym razem co pozwoli na to, żeby w miarę szybko myśleć o kolejnych etapach przywracania lotów, jeżeli zaobserwujemy, że te połączenia krajowe działają dobrze, że ta organizacja się udaje, że jest bezpiecznie to wtedy będzie można myśleć o kolejnych etapach czy będą jakieś regulacje specjalne dotyczące np. nadawania bagażu później odbieraniu bagażu no organizacja będzie taka, żeby maksymalnie ograniczyć kontakt bezpośredni międzyludzkiej również z tymi osobami, które pracują w obsłudze, a tam, gdzie tego się nie da uniknąć tony będą oczywiście stosowały osoby obsługi środki ochrony osobistej generalnie rzecz biorąc też zachęcali byśmy, żeby w miarę możliwości pasażerowie na ile tylko mogą raczej z bagażu rezygnowali, czego ograniczali na, ale jak już trzeba, bo czasem trzeba ze sobą bagaż Wrzeszcz no to tutaj zachowaniem tych wymogów bezpieczeństwa sanitarnego będzie obsługiwane na ich rozumiem, że zarówno na lotnisku jak już później w samolocie cały czas będziemy w maskach tak to jest 1 z tych wymogów, żeby cały czas również podczas lotu te maseczki dość na Panie Ministrze to jest także na razie to wszystko, o czym pan powiedział te wszystkie obowiązki będą nam towarzyszyły do odwołania to znaczy nie ma jakieś daty, w której to zostanie zniesiona na razie tak ma być po prostu no można w sposób oczywisty założyć czy to nie będzie wiecznie, że przyjdzie ten moment luzowania kolejnych obostrzeń natomiast nie mamy konkretnych dat, bo tak jak przypadku etapów chociażby wdrażania gospodarki zależy to od obserwowania jak to organizacyjnie wygląda na mocy 1 sobie zaprojektować system co innego, żeby on w rzeczywistości zadziałał, więc trzeba po prostu zaobserwować czy to działa jak będzie sytuacja epidemia nam wtedy, kiedy w konsultacji oczywiście z przede wszystkim główny inspektor sanitarny uznamy, że sytuacja na to pozwala no to zarówno zaczniemy przywracać również loty w innych relacjach, jakie w, którym momencie również w odniesieniu do samych lotów tych obostrzeń będą mogły one być łagodzone te wszystkie zalecenia, których pan teraz mówił w radiu TOK sam one są już spisanej dostęp do publicznej wiadomości czy dopiero będzie ogłoszona tak bardzo szczegółowej swoim największym z Rębie one są cały czas konsultowane z przedstawicielami linii lotniczych portów lotniczych także porty mogły przygotować miały czas na to, więc porty lotnicze na poniedziałek czasu wiedzą tak na poniedziałek natomiast co do takiego bardzo szczegółowego już doprecyzowane oficjalnego spisu tych wytycznych to z tego co wiem one mają pojawić w przestrzeni publicznej dzisiaj mają zostać opublikowane dzisiaj już takie bardzo dokładnie co do przecinka natomiast tak to tam zostało kilka takich bardzo drobnych kwestii rozstrzygnięcia natomiast na swojej głównej mierze to one są już w środowisku portów lotniczych linii znane już od jakiegoś czasu już miały czas przygotować do nich zastanawiał się któreś ktoś teraz słucha naszej rozmowy pomyśli sobie tak na to będę mógł na to wesela bawić w grupie 150 osób bez maski w samolocie musi siedzieć masa co oczywiście zawsze tak można powiedzieć natomiast z drugiej strony pewnie był taki moment, kiedy ktoś np. mówił mogę pojechać pociągiem np. z niektórymi miejscami wolnymi, a nawet sen w ogóle nie mogę pójść, dlaczego przecież w tym pociągu spotkam więcej osób niż na tym weselu no tak to jest, że luzuje kolejne obostrzenia może czasem się zdarzy, że w jakimś 1 obszarze ktoś uzna, że w tym obszarze jest bardziej poluzowane obostrzenia czemu w innym jeszcze nie spokojnie stopniowo będziemy analizować sytuację ja odpowiadam za sektor lotniczy, jeżeli będzie oka, jeżeli uznamy, że nie ma niebezpieczeństwa to następne etapy luzowania będą, a drugą stronę przewiduje pan, że być może trzeba będzie powrócić do jakiś obostrzeń bardzo bym tego nie chciał stąd również to ostrożność luzowaniu bardzo łatwo można wyobrazić sytuację, w której natychmiast znosimy wszelkie obostrzenia przywracamy wszelką możliwą komunikację w dowolny sposób, o czym za chwilę się okazuje, że niestety wzrasta liczba zachorowań trzeba do bocznej powrócić ta cała operacja stopniowego ostrożnego znoszenia kolejnych aborcja jest właśnie po to, żeby nie wystąpiła sytuacja, kiedy no właśnie epidemia jako wymyka spod kontroli trzeba obostrzeń wracać, więc oczywiście na poziomie teoretycznym takiej sytuacji wykluczyć myślę, że nikt na świecie nie może to jednak postępujemy dokładnie taki sposób, żeby takiej sytuacji nie było, gdy nie dopuścić obserwuje pan te dane dotyczące zakażeń dziennych siedmiodniowe ostatnie, a dzienne zakażenia one są powyżej 300 to jest jednak sporo nie obawia się pan, że za wcześnie zaczęliśmy luzować widzi pan tutaj zawsze są tacy co mówią za wcześnie są tacy co mówią, że za późno w tym naszym sektorze lotniczym, ale takie też winnych, które decydują różnego rodzaju obostrzenia kluczowa jest opinia inspektora inspektora sanitarnego tych zakażeń obecnie w trakcie wprawdzie tych wykrywanych jest jeszcze dziennie całkiem sporo, ale z drugiej strony jesteś już bardzo dużo zdrowia ta liczba aktywnych przypadków ustabilizowała gdzieś w okolicach 1011 000 w Polsce jest stała to co w Polsce tak jak wyrażonego grupa przekroczyła 20 000 no kiedykolwiek historycznie zakażonych natomiast myślę, że nie jest takie istotne, bo czy lepszy jest kraj sytuuje kraju w sytuacji, w której ta jest w ogóle zakażonych 10 00010 000 aktualnie chory czy taki kraj, którym kiedyś było nawet 50 000 aktualnie wszyscy wyzdrowieli oczywiście ten drugi najlepszy na miarę moglibyśmy przyjmą, ale nie tak finanse czy matki są dla oceny sytuacji epidemii na aktywne przypadki są ważniejsze niż historyczna liczba zakażonych natomiast co w Polsce dziś może sam się udało to słynne wypłaszczenie krzywej, żeby nie było także te, że te zachorowania jakoś raptownie wykładniczo rosną to na, chociaż pokazały wszystkie okresy więcej niż było wcześniej także ta krzywa wywłaszczona jest dłuższa i ten okres trwa dłużej tam, gdzie była wielka Górka zachorowań potem też po pewnym momencie nas dosyć stromo następuje spadek także umieć zakończyć kontrolę takie są też opinię cisu ostrożnie próbujemy pierwszy etap znoszenia obostrzeń, jeżeli to dobrze funkcjonuje sytuacja będzie dalej dobra będzie myśleć o kolejnych taką propozycję tę część dotyczącą zdrowia możemy zostawić nowo i nasz ekspert nie czuje pan minister pewnie jako też działają żadne pytania staram się tak oczywiście tak no mówię ja obserwuję tę codzienną grupa informacji informacje podawane choćby przez Ministerstwo Zdrowia Vita grupa zakażonych dzienna jest wciąż wysoka dużo wyższa niż wtedy, kiedy wprowadzaliśmy obostrzenia czy faktycznie otworzymy granice i ruch lotniczy międzynarodowy 15czerwca nie jestem w stanie tutaj się wypowiedzieć w sposób jakiś taki precyzyjny przesądzający na ten temat w ogóle są trochę rozłączne rzeczona liście powiązane jednak czym innym jest kontrola graniczna czy inny ruch lotniczy można wyobrazić zarówno sytuacji, gdy kontrola graniczna zostaje, a ruch lotniczy jest już przywrócony po prostu pasażerowie po przylocie to kontrole przechodzą jak i odwrotnie, gdzie ruch graniczny jest już przywrócony bez kontroli, ale np. jeszcze lodów akurat na Ukrainie ma to znaczyć powiązanej pewnie to mniej więcej w tym samym czasie będzie zachodzić, ale to znów no nie podejmujemy tego z dużym wyprzedzeniem na takiej zasadzie czysto teoretycznie tylko w miarę rozwoju sytuacji epidemii, jeżeli ocena będzie taka, że możemy na to sobie pozwoli w sposób bezpieczny no to wtedy to nastąpi pewnie nie będziemy w stanie tego komunikować jak już bardzo bardzo dużym wyprzedzeniem, ale jest prawdopodobne, że nastąpi w czerwcu no ja ja zdaję sobie sprawę jak działają media już nieraz było także ja mówiłem być może coś się stanie, po czym z tego powstawały newsy minister chorał potwierdza to na pewno stanie, więc na nie można tego wykluczyć jest to 1 z możliwych rozwoju sytuacji wariantów rozwoju sytuacji Panie Ministrze szalenie kryzysy zmienia coś w harmonogramie budowy centralnego portu portu komunikacyjnego jak może najpierw powiem co powinien zmienić Otóż, jeżeli coś mielibyśmy zmieniać to przyspiesza ten harmonogram tak, żeby powiązane z PKO inwestycje były tym 1 z silników pozwalających wychodzić w gospodarce ze spowolnienia pozwalające spowodowanego kryzysem tak, żeby te pieniądze szybciej trafiały na rynek, żeby te miejsca pracy przy nich były szybciej tworzone staramy się analizujemy jak ten cel osiągnąć jest to o tyle trudne, że ten harmonogram już tak bardzo wyśrubowane, więc mówiąc kolokwialnie trochę nie bardzo są jakieś luzy, które można, by jeszcze dociągnąć, żeby jeszcze przyspieszyć nawet w tym kierunku idzie nasze myślenie może gdzieś w niewielkim stopniu trochę przyspieszyć uda czyli kiedy miałoby się zacząć już takie inwestycje, o których pan wspomniał dające właśnie pracę lanie betonu zatrudnienie no zaawansowane prace projektowe przy skomplikowanych inwestycjach to też są miejsca pracy to też są zamówienia oczywiście nie tej skali jak już ta ten etap realizacyjny w tym naszym pierwotnym harmonogramie tym pierwszym trudnym momentem pierwszego wbijania łopat mówiąc kolokwialnie pod lotnisko jak i pod pierwszą transzą inwestycji kolejowych to był rok 2023 szukamy możliwości, żeby być może np. której inwestycji kolejowych, która może nie budzi jakichś dużych kontrowersji, bo niektóre budzą no, więc tam siłą rzeczy konsultacje rozmowy społeczna ustalanie przebiegu będzie musiał dłużej potrwać, ale jeżeli się znajdzie tak nie budzą jest w miarę przygotowany to może to uda się nieco przyspieszyć nieco wcześniej w tym 2003. choć niestety muszę swoje ubolewanie chciałby jak najszybciej, ale terminy wydawania różnych decyzji pozwoleń administracyjnych uzgodnień konsultacji społecznych są, jakie są, więc pewnie ten główny główny impuls to będzie rok 2003. czyli 2003. i to przyspieszenie jeśli jakież to niewielkie, czyli raczej może 2002. ale nie ten przyszły rok, który może być kluczowy dla poszukiwania tych impulsów gospodarczych wypowiadać zupełnie bym nie chciał przesądzać może coś się uda mówi analiza trwa będziemy się starali, żeby dać impuls był jak najszybsze nawet w sposób odpowiedzialny teraz nie mogę takich deklaracji złożyć, bo to też ważne sprawy dotyczące tego np. tam ludzie mieszkający będą się musieli przeprowadzać w danym miejscu, że firmy planują swoje ciało brawa dla oka trudno tak oczywiście na to też tutaj muszę bardzo bardzo ważyć słowa nawet jak czasem coś wydaje mi się być może możliwe i będą z natury optymistą chciałbym, żeby się stało, że nie mam absolutnej pewności no to do tego momentu nie będą mówi, czyli na razie tego koła zamachowego nie będzie to już pana redaktora interpretacja moim zdaniem będzie nam się w tym okresie, który wchodzimy będziemy coraz więcej stopniowo coraz więcej zamówień kierować na rynek coraz więcej tych inwestycji będzie się pojawiać lub przynajmniej firmy, które się do nich będą przygotowywały będą miały taką pewność będą mogły po to, planowe np. nie zwalniać ludzi czy nie obniża swego potencjału wiedząc, jaki portfel zamówień przed nimi tak jak zresztą w innych również związanych z deptaka pan Marcin Horała wiceminister infrastruktury pełnomocnik rządu do spraw budowy centralnego portu komunikacyjnego był gościem pierwszej części magazynu EKG dziękuję Panie Ministrze rozmowa bardzo serdecznie dziękuję informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA