REKLAMA

Szkoła z rygorem

Reportaże Radia TOK FM
Data emisji:
2020-05-29 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:50 min.
Udostępnij:

Mierzenie temperatury przy wejściu, dokładna dezynfekcja sal i korytarzy, a do tego konieczność zachowania dystansu między uczniami - to nowa rzeczywistość, w której próbują odnaleźć się polskie szkoły. Mija pierwszy tydzień częściowego otwarcia placówek. Od poniedziałku podstawówki - po dwóch miesiącach przerwy - mogą organizować zajęcia opiekuńcze dla uczniów z klas 1-3. Wciąż jednak większość dzieci uczy się w domu. Do szkolnych ławek wróciło zaledwie kilka procent najmłodszych uczniów. Rozwiń »
Reportaż Krzysztofa Horwata, który odwiedził warszawską podstawówkę nr 103 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobra temperatura jeszcze tutaj i na Kubie 355 potentat prawdę troszeczkę mniej dobrze 36 niecały Czechy w Toruniu podczas Barbara Zielińska pracuje tu jak pomysł nauczyciela dzieci są wpuszczane grupowo pierwsza grupa chodzi do szkoły ma 55 jest przeznaczona na 15 minut wpuszczamy do godziny ósmej 40 ósmy 40 są klasy zerowe, więc ósma 55 kończymy wpuszczanie dzieci do szkoły procedura trwa godzinę tak czy dziecko zdrowe nie wykazuje objawów infekcji lub innych chorób zdrowe Rozwiń » tak czy rodzice posadę w spółce mieszkający mieli kontakt z osobami chorymi naukowi nie czy rodzice opiekunowie prawni lub osoby w spółce mieszkający nie mają objawów infekcji grypopodobnych nie dobrze, który dzień jeszcze tylko dzisiaj powiedzcie siódmy Ukraina sobie bez nas dobra, więc lokalnie sprawdzamy temperaturę wasz jest straszną areną dzieciaki też w domu rodziły się, ale wróciły po tych 2 dniach są zadowolone cieszą się, że mogą sprawdzić to z kolegami koleżankami Piotr tata Kuby wreszcie mamy zaufanie do szkoły tutaj, jeżeli chodzi o podejście badanie temperatur dezynfekcja maseczki trzeba już jakoś tak powoli przynajmniej wracać jakieś pozory normalności przywracać ewakuują mama Filipa ja co prawda pracuje zdalnie natomiast mam dużo pracy rano i niestety nie jestem w stanie tak się nim zaopiekować no i co tu dużo kryć dziecko spędza czas przed telewizorem albo przed konsolą w związku z tym stwierdziłam, że to, że jednak spróbuje posłać do szkoły zobaczy będzie się spotkać z kolegami może nie ze wszystkimi swoimi, ale jednak wejdzie na podwórko zje obiad oczywiście to nie jest tak chętnie jakoś zrywa rano i idzie, ale na razie doszły takie coś takiego porozumienia przynajmniej przez jakiś czas, kiedy ja też gdzieś tam nadrobi zaległości, które się się wytworzyły, bo jest mężem pracujemy jesteśmy żadnych zasiłkach Marta mama Augusta całe 2 miesiące męczyliśmy się tak praca online plus dzieci biegające po domu dwójka małych dzieci takich szkolnych przedszkolnych, więc wszyscy jesteśmy na granicy psychicznego wytrzymania tak naprawdę cały system rodzinny miał duże parcie na to, żeby w końcu szkoła zaczęła mamy najmniej chwili jestem tatą unik przed informacje, które wskazują na to, że dzieci przychodzą lekko, więc jeżeli mamy przekonania, a raczej mamy córka nie zachoruje, a miała potężne ciśnienie, żeby wrócić do szkoły bardzo chciała po notują puściliśmy po prostu była dużym stopniu decyzje tak naprawdę już naprawdę nie wytrzymywała tego siedzenia w domu chodziła po ścianach chciała już spotkań z koleżankami Joanna mama Marceliny jest to ruch na świeżym powietrzu w jakimś takim tutaj też na kontrolowanym środowisku prawda już sobie dziękuję bardzo, również lotnictwo w obrocie ze nasz, zamykając książkę o dziewiątej już nikogo nie wpuszczamy na teren szkoły, gdzie dzięki przykład Danuta Kozakiewicz dyrektor szkoły podstawowej nr 103 Warszawa informacje na temat powrotu dzieci do szkoły zbieraliśmy natychmiast w momencie, kiedy już w mediach okazała się informacja, że będzie można dzieci 2005. przyjąć 21 osób zgłosiło się do przyjścia do szkoły, po czym okazało się, że przyszło tylko dwanaścioro randkę sikanie rączki chodzą do szkoły chodzimy do szkoły nie ma to nie jest łatwa proszone teraz bardzo ręce do góry mniej więcej 8% dzieci klas 13 przyszła do szkoły dzieci w oddali słychać głosy dziecięce to jest ta grupka dzieci, które są w szkole, a poza tym pozostała głucha cicho nie ma dzwonka z walki nie dzwonią, bo nie ma takiej potrzeby nie ma lekcji są zajęcia opiekuńcze dzień na ile czasu w klasie porzućcie polsko ta rodzice pani nauczycielka bardzo ważna takie coś jeszcze ten protest mówi Isia nie ma żalu nie ma zabawek są tylko takie zabawki, które łatwo jest umyć i pokaz tak muszą być puste ściany puste półki wszystko jest tak przygotowany, żeby można było łatwo spryskać płynem do odkażania i przetrzeć szmatką, żeby było bezpiecznie w zasadzie trochę mebli ławeczki krzesła i w zasadzie wszystko w tych pozostałych salach Marcin Brosz kierownik gospodarczy szkoły praktycznie przygotowujemy się od pierwszego dnia, kiedy wiedzieliśmy, że zaczyna się dziać na początku duże problemy praktycznie brak towarów hurtownia brak rękawiczek brak maseczek potem informacja, że towar jest drożej za chwilę później informacja, że został przeorganizowany potrzeby szpitali, więc na oczekiwanie, ale na szczęście udało się, więc mamy to co jest potrzebne by Fillona Łach fajni wydał w pańskim tylko i inżynierowi w moim, które mają raczej nie mogłabym spragnionego szukają rzesze ja chciałem siedzieć w domu, bo dało to mogę sobie odrabiać lekcje i grać tutaj muszę siedzieć do szesnastej Małgorzata Gajewska edukacja wczesnoszkolna, czyli klasy 13 u nas jest także większość jednak została w domu w związku z tym jaźni mam cały czas kontakt przez internet natomiast tym kilkorga dzieci, które przychodzą do szkoły z klasy opiekują się wychowawcy świetlicy przygotowuje również materiały dla tych dzieci, które przychodzą do szkoły dla tej grupki no akurat swoje klasyka każda zresztą z nas przygotowuje tutaj, żeby panie ze świetlicy mogły przekazać dzieciom tu oczywiście mamy taki priorytet nasz jest, żeby dzieci pracowały głównie w szkole w domu trzeba sprawdzić Renata mama Natalki nauczyciel też nie jest tak blisko ucznia nie sprawdza zresztą z końca jak to jest Natalka rozdają nie zawsze to nie mówić zrobiłem, mówi że zrobiłam, ale czasami jest tak, że pływanie, mówi że wszystko zrobione, a w końcu że nie ma no właśnie wczoraj odrobił mówi mówił, że siedzi się po prostu w ławce nauczyciel nie może zajrzeć do plecaka czasami dzieci nie mówią, że coś mają albo nie wiedzą, że rodzic włożył do plecaka książki Renata granica jestem wicedyrektorem szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej dzisiaj też miał taką sytuację, że dziecko nie powiedział, że książki są być może nie chciało pracować niecodziennie robią lekcję musimy też lekcji robić w domu zależy też, jaka jest pani nauczycielka, bo są zastępstwo w tej chwili nie ma takiej możliwości, żeby wszystko odbyło się na terenie szkoły ze względu na to, że nie ma na terenie szkoły dydaktyków, ponieważ to jest naprawdę garstka dzieci, które są tutaj w szkole w związku z tym zdalne nauczanie musi pełną parą nasza pani wychowawczyni jest świetna ją bardzo chwalę i naprawdę sobie świetnie radzi z tymi dzieciakami ma świetne kontakty sprawdza te prace zadaje, aczkolwiek większość jest przerzucona na rodziców to było takie też duże zderzenie niektórych rodziców z rzeczywistością Joanna Drozd psycholog szkoła podstawowa 103 w Warszawie tak to właśnie jest, że mamy teraz wydaje się my pracujemy dziecko w szkole dzieci pracują wszystkie godziny również potem jeszcze bardzo często organizujemy zajęcia dodatkowe po lekcjach jeszcze pracę domową tak nie myślimy o tym, żona czasami tak naprawdę z pracy nie wychodzą po 12 godzin i to wszystko brać zobaczyli musieli też to wszystko oswoić, ale też i przemodelować swoje rodziny na ten czas nawet pojawiła się taka sytuacja, gdzie rodzic, który na co dzień twierdził, że z jego dzieckiem to szkoła nie daje sobie rady natomiast dziecko z bardzo grzeczne i wspaniałe w momencie, kiedy rozpoczęło się zdalne nauczanie minęły 2 tygodnie dostałam takiego dziwnego maila przepraszam teraz was całkowicie rozumiem na początku na ten stres dotyczący uczczenia zdolnego nałożył się dla wielu osób i to ze wszystkich grup zarówno rodziców jak i nauczycieli część dzieci, chociaż one są najbardziej odporne jak się okazuje lęk przed samym zachorowaniem przed wirusem przed kontaktem z inną osobą i zostało nam jeszcze 1 opowiada dziś do przeczytania Mikołaj, czyli historia pewnego bociana, kiedy Bocian Mikołaj oznajmił, że zakochał się zapełni cała bociania rodzina odetchnęła z ulgą ten dystans jest problemem dla niej zachowanie dystansu dzieci wiadomo dotykają się równać się przytulić czasami, a tutaj nie ma takiej możliwości siedzą w ławkach jedno drugiego minimum 2m i nią nawet nauczyciel musi też dystans zachować cały czas taka delegacja chciała zachowa jeszcze dystans nie tylko z tego, że nie cieszę, ale jeszcze jest fajny wychodzimy na korytarz albo nad wolę boisko też tutaj na boisku powinien być tłumek dzieci roześmianych wesołych podchodzących do mnie przytulając się do mojej nogi proszę pani uderzyłem się proszę zobaczyć czy miesięcy nie stało tak powinno być, a teraz jest pusto głucha cicho mam takie wrażenie filmu science-fiction, gdyby ktoś pół roku temu powiedział, że coś takiego nastąpi, abym nigdy nie uwierzyła nie uwierzyła w tym, że będę tak bardzo tęskniła do dotyku drugiego człowieka, żeby mogła przytulić dziecko, które nazywa oczach, a ja tego nie mogę zrobić, bo rodzic może mieć pretensje, więc nie robię tego, a serce mi się ściska mamy Nikodem mam 9 lat od trzeciej klasy, które ciężko się podała kolegów można spotkać z kraju były takie mniejsze wymogi bezpieczeństwa było lepiej niemożna rozmawiać z zaspami z innych klas niemożna tak podchodzi też za blisko nikt nam 8 lat chodzi o drugiej klasy jak bardzo chciałem wrócić też bardzo wiedział już w domu Kani zbyt dużej różnicy komu przeszkadza żyć nie mogę się z innymi grupami politykę, ale nie mogę z nimi w samej udostępniana nie można było ani ręki podać ani przez policję nic płacić dziwnie jako rodzice musimy na 1 rzecz uważa my nie możemy zaszczepiać życie Ciach takiego poczucia lęku obawy, która z nimi zostanie do końca życia gdzieś tam podświadomie będą się bali kontaktów z inną osobą to trzeba bardzo mocno wyważać one muszą my wszyscy musimy wrócić w pewnym momencie do normalnego życia normalnych kontaktów i nie może być tak, że dziecko w szkole będzie stał zboku będzie się bało podejścia nauczyciela i do innego dziecka będziemy nad tym pracować, jeżeli takie przypadki były też nie wiemy jak będzie to wyglądało, kiedy dzieci wszystkie wrócą, bo w tej chwili mamy kontakt z grupką dzieci no i online przez plac ma głównie z całą resztą szkoły, ale nie wiemy w jakim stanie tak naprawdę psychiczny emocjonalny dzieci powrócą to nie są 23 miesiące dlatego za chwilę będą wakacje zakładając, że wrócimy od 1września już do normalnej pracy to jest kilka miesięcy zakładamy, że nasz program profilaktyczny wychowawczy na przyszły rok będzie oparty przede wszystkim na ponownej integracji Class mam wielkie obawy jak będzie, ale nie wrócą dzieci od września do szkół to cały ten system edukacyjny, który takich zmian leży także w okresie położy i umrze także trzymam kciuki, żeby jednak wróciłem, bo tak długo wyciągnąć wiele proszę pamiętać, że myśmy zostali całkowicie zaskoczeni ani sprzętowo nie byliśmy przygotowani ani merytorycznie i mam nadzieję, że wykorzystamy to, czego się nauczyliśmy, a wykorzystać musimy, ponieważ nasza Polska szkoła dotychczas była taką szkołą początków dwudziestego wieku i mam nadzieję, że to spróbowanie inaczej zostanie, że zaczniemy łączyć te metody, które były dobre w nauczaniu tradycyjnym szkolnym z tymi metodami, które poznaliśmy teraz w tej sytuacji, która nas zastała tak niespodziewanie i tak naprawdę nie przewidywalnie każdy z nas powinien wyciągnąć co jest dobre dla nas ale, żeby też doceniać, że taka sytuacja może się nie wrócić, bo przecież jeszcze do marca, o czym żeśmy marzyli, żeby mieć więcej czasu, żebyśmy mogli z naszymi dziećmi Niewiem porozmawiać wreszcie mi czas, żeby z nimi pograć nawet gry planszowe cokolwiek i nagle dostaliśmy to i zaczynamy trochę narzekali, że tego jest za dużo, że ten czas inaczej wygląda, że nasze dzieci okazuje się, że nie zawsze są posłuszne czas sam na trasę po pertraktować z nimi, zwłaszcza z tymi starszymi, że z maluchami właśnie nauczyć grać jakieś dla nas bardzo proste gry, ale ile to jest możliwości czasu, żeby powiedzieć rodzinie osobie, żeby zobaczyć to nasze dziecko takiej perspektywy zamknięcia domowego bez innych dzieci na, jeżeli chcieliśmy, żeby rodzina była najważniejsza tą najważniejszą wartością to właśnie to był ten moment dany każdej rodzinie dla siebie, nawet jeżeli część rodziców uzna, że moje dziecko w szkole również ciężko pracuje i że może popołudniu lepiej z nim pójść na spacer niż zaprowadzić na kolejne zajęcia jeżeli, chociaż części rodzin zostanie takie coś z tego rodzice wniosą dzieci również, jeżeli się lepiej poznali no to świetnie wierzę też, że duża duża grupa rodziców też troszeczkę inaczej na to popatrz, bo tak naprawdę przez co najważniejsze jest każdy rodzic najbardziej na świecie kocha własne dzieci i ich dobro jest dla każdego rodzica na najważniejsze, więc nawet, jeżeli teraz było nam troszeczkę trudniej na to przecież byliśmy tak z tym największym skarbem, jakim mamy, czyli z naszych widzieć miłego dnia kochanie panelu do widzenia ta z dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: REPORTAŻE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA