REKLAMA

LOT uruchamia połączenia, Berlin spiera się o pomoc dla Lufthansy, Paryż stawia warunki, czyli lato na europejskim niebie

Światopodgląd
Data emisji:
2020-05-29 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Cezary Kowanda tygodnika polityka będzie rozmawiać o liniach lotniczych, bo też lato kojarzy nam się bardziej z urlopami czy podróżami, a też z drugiej strony linie lotnicze latanie cały ten sektor jest ważną gałęzią gospodarki i bardzo ucierpiał w wyniku pandemii być może najbardziej samoloty zostały uziemione w bez precedensowe na bezprecedensową skalę, ale to odmówi, koncentrując się głównie na Rozwiń » Europie trzeba powiedzieć zaczyna się zmieniać od 1czerwca, czyli od przyszłego tygodnia lot wznawia loty do 8 krajowych portów lotniczych wiemy, że mają ma być więcej dezynfekcji filtry HP, które wychwytują 99,9% wirusów plus oczywiście maseczki obowiązkowe jakiś ograniczony kontakt z załogą pokładową kilka takie pewne oczywiste środki bezpieczeństwa mają być przedsięwzięte jak pan ocenia decyzję otwarcia już znaczy to decyzja o otwarciu jest bardzo dobra bardzo wyczekiwana bardzo spóźniona tutaj powiedzmy sobie 1 istotną rzecz Polska zrobiła coś, czego praktycznie nie zrobił chyba żaden inny kraj Unii Europejskiej w ogóle niewiele krajów na świecie Polska, kiedy ta epidemia zaczęła przybierać na sile Polska całkowicie zamknęła przestrzeń powietrzną dla regularnych połączeń pasażerskich tego nie zrobiły inne kraje i oczywiście ten ruch lotniczy dużej mierze został zredukowany tych połączeń było jest bardzo mało, ale można polecić tak można polecić Lotnik niemieckich francuskich włoskich brytyjskich nawet czeski w Polsce to było jest do niedzieli zupełnie niemożliwe to bardzo utrudniło też powrót Polaków do do kraju to praktycznie rzecz biorąc no uniemożliwił jakiekolwiek loty biznesowe kontakty także decyzja była bardzo wyczekiwana przez linie lotnicze i wszystkich pasażerów, którzy nie chcą latać dla przyjemności, ale po prostu potrzebują auta przemieszczać z tym, że od 1czerwca takie pani wspomniała wracają loty krajowe, więc akurat nie ma jakiegoś wielkiego sensu jeszcze mam wrażenie, że to bardziej chodzi o przetestowanie pewnych procedur na polskich lotniskach i przetestowanie pewnych procedur w polskich liniach lotniczych lot jak to będzie działać na razie mamy informację, że do 6czerwca co najmniej 6czerwca jest dalej zakaz wykonywania lotów międzynarodowych regularnych do innej Polski i nie wiemy czy zostanie przedłużony być może zostanie przedłużony do połowy czerwca także prawdopodobnie około połowy czerwca możemy spodziewać po pierwszych takich regularnych połączeń międzynarodowych do Polski i Polski tak jak mówiono decyzja jest jest jest mocno spóźniona i też, jakby no jest to pokłosie tej ekipy tego tego tego tego radykalnego kroku na Marka, który tak całkowitego lock Down całkowitego zamknięcia tak naprawdę pogram ocenia lepszej no tak no, więc do tego się do tego też wprowadzało tymczasem w innych krajach, gdzie ten ruch był dozwolony to odmrażacz nie mogło może odbywać bardziej stopniowo i to testowanie nowych procedur też też odbywa się w taki sposób bardziej bardziej stopniowy bardziej bardziej delikatny myślę, że to jest myślę, że to jest lepsze rozwiązanie to Polska zrobiła i trasy przy ocenie czy próby zrozumienia też tego co się dzieje, bo mamy też do czynienia z liniami lotniczymi, które walczą o przetrwanie w związku z tym negocjują z rządami różnego rodzaju wsparcie, więc jest kwestia miejsc pracy w ogóle tych firm, które przecież budowały się latami jest kwestia potrzeb pasażerów przemieszczania się czy koniecznego czy dla przyjemności no ale jest też kwestia oczywiście klimatyczna, która jest ważnym kryterium już teraz przy wielu tych dyskusji może zaczęłabym rozwijać ten temat, porównując tę sytuację do tego co się dzieje we Francji, bo we Francji przy tych negocjacjach kilku miliardowego paktu wsparcie dla głównej linii lotniczej właśnie kwestia klimatyczna była 1 z kryteriów i właśnie to by tam, gdzie może jechać pociąg i dowieźć w miarę wygodnie w miarę szybko w 2,5 godziny pasażera pociąg to niema sensu uruchamiać linie lotnicze samolotów, bo one są po prostu dla środowiska dużo dużo dużo gorsze w Polsce tymczasem otwarto przede wszystkim te połączenia krajowe, które w ogóle można zastanawiać czy taka dyskusja już się toczyła przed nawet pandemię czy w ogóle latanie na takie odległości choćby z powodów klimatycznych powinno być w dużej mierze dozwolone ujął to bardzo brutalnie nie wiem jak pan odniesie do tego do mojej tezy ostrej tak to znaczy w ogóle jak mówiono prawdopodobnie chodziło o to, żeby na na niewielkiej liczby pasażerów przetestować nowe procedury natomiast rozpoczynania połączeń krajowych jest absurdalne na kilku powodów pierwszy powód ten, którym pani rzeczywiście wspomniała, zwłaszcza w przypadku tras, gdzie mamy jednak odmrażacz też Pendolino obrażają się szybkie połączenia kolejowe i na tanie w tej chwili Warszawy Gdańska Warszawy do Krakowa jest rzeczywiście dość absurdalne i z powodów tych ekologicznych, ale również uruchomienie takich połączeń no jest i będzie głęboko deficytowe także, dlatego że do tej pory te połączenia krajowe w dużej mierze służył jako uzupełnienie połączeń międzynarodowych tak zaś ktoś np. chciał polecieć Polski do Stanów zjednoczonych NATO leciał sobie z Wrocławia, żeby było wygodniej do Warszawy tam się przesiadał akcji te połączenia krajowe w dużej mierze był zasilany tak, kiedy od zasilały połączenia międzynarodowe były zasilane w tej chwili jak Unia lot nie może wykonywać żadnych połączeń międzynarodowych nadal także przed kilka tygodni te połączenia krajowe będą w zasadzie no tylko dla tych, którzy nie chcą jechać samochodem nie chcą jechać pociągiem etycy czy inny sposób przemieszczać tylko chcą leciwy na pewno zainteresowanie będzie niewielkie zresztą, chociaż kuszą cenami 99zł podobno sprzedaż znowu pytanie, jaki sens, że kolej może być droższa niż samolot na wydają się tutaj jedynym jak mówi jedynym jedynym sensem tego jest jest testowanie nowych procedur i też, jakby no od obrażania samego lotu, który no tak w ogóle nie mógł funkcjonować nie ma w ogóle pracować natomiast zwracam uwagę też na na ciekawą rzecz mianowicie w Polsce obowiązuje w tej chwili zasada, że w pociągach pociągach dalekobieżnych także w pociągach Pendolino w autobusach dalekobieżnych może być zajęta wyłącznie połowa mniej znani wszyscy czekali co będzie z samolotami w Polsce, ponieważ większość krajów tak rygorystycznie też tego nie podchodzi na razie lot sprzedaje rzeczywiście tylko 50% miejsc w tych samolotach na połączeniach krajowych można rezerwą, jakby co drugi miejsce wyłączone z możliwości rezerwacji w 1 celi dla pasażerów jest oczywiście bardzo dobrze i tak będą się czuli bezpieczniej z drugiej strony pod kątem biznesowym, gdybyśmy mieli tę taktykę stosować dłużej no to jest o jest to praktycznie wyrok śmierci dla LOT-u dla każdej innej linii lotniczej zresztą większość linii lotniczych zapowiedziała, że te kraje, które będą kazały im blokować do sprzedaży tych miejsc tamtej ligi będą latać zobaczyli jak podejdzie do tego Polski rząd mamy pierwsze przecieki że, że Polska chciałaby blokować te miejsca natomiast mówić większość krajów NATO nie decyduje, ponieważ wówczas istnieje obawa, że większości połączeń w ogóle zostanie przywrócona, bo ceny biletów musiałby być dużo wyższe, jeżeli byłyby dużo wyższym, bo chętnych byłoby oczywiście bardzo nie wie teraz pytanie jak trudnej sytuacji są polskie linie lotnicze też polskie lotniska, bo rząd wspomina oczywiście o tym, że, że te lotniska dostaną jakieś wsparcie pytam też w kontekście dla tych niemieckich negocjacji, które śledzą z zapartym tchem domyślam się, że pan również, bo są niezwykle ciekawe bardzo wielu perspektyw, czyli tego jak rząd niemiecki będzie ratował lub Hance i rozumiem, że porozumienie Niemców akurat było takie, że rząd za 9 miliardów euro przejmie 20% udziałów w lub w linii lotniczej co jednak czego nie chce do końca poprzeć komisja Europejska jak rozumiem, obawiając się tego, czego obawiam się w ogóle firmy z innych krajów, że niemieckie firmy wyjdą bardzo bardzo silniejsze od tych firm innych krajów więc, gdyby pan odniesie to skomentować to dlaczego komisja Europejska macie to dobrze rozumiem te wątpliwości jak to wygląda sytuacja w Polsce, bo wydaje się dużo mniej wiemy czy taki, jeżeli chodzi o sytuacji w Polsce nowe można skomentować bardzo krótko na razie nie na razie nie mamy żadnych szczegółów na razie nie wiemy, jaka jak wysoka będzie pomoc pomoc publiczna dla LOT-u cały czas czekamy czekamy na informacje natomiast po ten konflikt na linii Berlin Bruksela takty rząd niemiecki komisja Europejska wynika z tego, że do tej pory było zawsze także jest jakaś firma dostaje pomoc publiczną i komisja Europejska akceptuje równocześnie ta firma z czegoś rezygnuje tak chodzi o to, żeby jej konkurenci, którzy takiej pomocy nie dostają nie byli poszkodowani, a jeżeli chodzi o Francję to bardzo dobry pani wspomniała tym przykładzie tam właśnie rząd francuski udzielił pomocy Air France KLM to jest akurat pomoc w postaci nie tyle kupienia nowych akcji przez rząd co na razie to są kredyt z obrotu gwarantowane przez rząd kredyty i ceną za kredyt jest po pierwsze, to, że ma być przyspieszona wymiana Floty na bardziej ekologiczną, a po drugie to rzeczywiście, o czym powiedzieliśmy, czyli że nie będą latać czerwca będą w ogóle nie będą mogły oferować połączeń lotniczych krajowych, jeżeli można dojechać między tymi miastami pojechać pociągiem, gdy krócej niż pół godziny i to zostało zaakceptowane przez komisję Europejską przed dniem 1 jednak trzeba sobie jasno powiedzieć to pomocnik kraj w sposób radykalny nie tylko dać kredyt, ale również wsparcie akcjonariusze radnymi wyczytać akcjonariusze tej linii trio dokapitalizować, a z drugiej strony tak naprawdę Lufthansa miała praktycznie niczego nie rezygnować, bo tak niemiecki rząd przeciwnicy francuskiego, chociaż wydaje nam jedynie Fundacja ekologiczna często są, ale nie zamierza zakazać lub kraju konkurowania z kolejami niemieckimi na połączeniach wewnątrz kraju to po pierwsze po drugie i otoczyć w tej chwili największa batalia komisja Europejska uważa ze taką formą na rekompensaty za tę pomoc publiczną powinna być rezygnacja przez ZUS AZ niektórych lotów tak, czyli takich zagwarantowanych dla siebie miejsca na lotniskach we Frankfurcie Monachium dla tych z głównych chyba przypadkowe lub czas mówi wprost Lufthansa powinna tam nieco zredukować liczbę połączeń na te wolne miejsca powinni wejść konkurenci akcji, którzy będą oczywiście oczywiście wstanie i to jest coś, czego lub hal za zasadną za żadne skarby nie chce oddać tych lotów i oczywiście ma tutaj pełne poparcie rządu niemieckiego także na razie na razie trwa tak poker w Brukseli, kto ustąpi kto, kto to nie ustąpi no bo rzeczywiście Niemcy chcą pomóc Lufthansie z 1 tony bardzo taki sposób na bardzo bardzo hojny, a z drugiej strony chcą, żeby ta pomoc do akcji nie była połączona z żadnymi warunkami w rzutach za prawie niczego nie musiałaby rezygnować i tutaj też do akcji włączył się Rider 1 z 2 największych obok grupy Lufthansy linii europejskich krajana, który nie dostaje na razie żadnej pomocy publicznej nie wystąpił oni zresztą na bardzo dobrej sytuacji, bo ma bardzo duże rezerwy wciąż finansowe i on jakby nowy będzie walczył przed wszystkimi możliwymi sądami o to, żeby okazja Lufthansa tej pomocy publicznej nie otrzymała, jeżeli otrzymamy też oczywiście, żeby musiała znacznie znacznie ograniczy działalność, więc na pewno pomoc dla LOT-u będzie proporcjonalnie dużo dużo dużo dużo mniejsza tutaj już trudno mówić jakich nowych akcjach tak, bo rząd kontroluje kontroluje lot w bardziej pewnie będzie będą jakieś kredyty być może być odebrane natomiast też pewnie będą połączone przynajmniej na początku z tym, że lot będzie musiał nieco ograniczy działalność to co nie jest winą żadnym wielkim wyzwaniem, bo większość linii na razie planuje, że nawet, jeżeli wznowi loty wciągu lata to ten rozkład przez najbliższe miesiące będzie dużo dużo uboższy od tego, który był do marca tylko na koniec zwrócę uwagę na to, że komisja Europejska w zasadzie dwukrotnie postawiła się temu konsorcjum rządów narodowych linii lotniczych po pierwsze, że jednak będą zobowiązane cały czas tym unijnym systemem handlu emisjami po drugie, że muszą zwrócić gotówkę w tym pasażerom, którzy nie polecieli w ostatnich tygodniach nie jakieś bony, więc jak na razie komisja staje po stronie konsumentów klimatu, a nie dlatego Narodowego interesu chyba tak powinno określić dobrze mogę określić, jakiej formie aktach tak tak znaczy chodzi o to, żeby przy nie wykorzystać tego tego kryzysu do poluzowania jakich np. właśnie tych kryteriów związanych z w tym, że linie lotnicze jednak mają stawać bardziej ekologiczne mają ograniczać emisję dwutlenku węgla to po pierwsze, druga sprawa, której pani wspomniała jest bardzo istotna dla tych wszystkich pasażerów, którzy niedoszłych pasażerów, którzy kupili bilety na okres po połowie marca oczy nigdy nigdzie nie polecieli tutaj niestety linie lotnicze robią co mogą, żeby tych pieniędzy nie oddawali albo oddawać jak najpóźniej i powiedzmy sobie też szczerze mają przy tym ciche poparcie wielu żądań winnym rząd niemiecki Polski rząd Polski tak lobbowały w komisji Europejskiej, żeby pozwolić dawać zamiast gotówki dawać jakieś bony, bo Chery ważne nie wiem rok 2 lata komisja się na to co prawda nie zgodziła się praktyka jest taka, że jedne linie lotnicze oddają pieniądze, ale tak no czekają najdłużej, a inne po prostu mówiono, że nie oddajemy pieniędzy, bo i tutaj pojawiają się bardzo różne mówi najczęstszą jest, bo nie jesteśmy w stanie przetworzyć tak ogromnej liczby wniosków o zwrot pieniędzy za bilet tak jak to było jakoś bardzo skomplikowanego niestety całkowicie zautomatyzowany akurat zostały odwołane z winy linii lotniczej zwrot powinien być natychmiastowy wykonywany przez automat tak bardzo dziękuję za rozmowę za komentarz wyjaśnienie Cezary Kowanda dziennikarz tygodnika polityka państwa gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA