REKLAMA

Zawirowania konstytucyjne wokół wyborów prezydenckich

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2020-05-29 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Karolina Lewicka nasz kolejny gość prof. Anna Rakowska Trela adwokatka adiunkt w katedrze prawa Konstytucyjnego Uniwersytet łódzki dzień dobry pani profesor dzień dobry pani redaktor dzień dobry państw jak pani profesor określiła pod względem prawnym stan, w którym teraz jesteśmy po odbytych wyborach przed wyborami których, którego terminu nie znam, których terminu nie znamy no i obrazowo można powiedzieć, że jesteśmy pod względem prawnym oczywiście Rozwiń » wielkie czarne czarnej dziurze, które Gui nikt nie przewidział nikt nie przewidział, że kiedykolwiek znajdziemy się w takiej sytuacji, a ono wyższe, gdyż próżnia w próżni niema życia próżnia dziura nie wiem, jakimi się pod ścianą no te wszystkie określenia są bardzo adekwatne, gdyby ktoś nie pół roku miesiąc czy kilka miesięcy temu zapytał o to czy taka sytuacja się może zdarzyć no to szeroko otworzyłaby raczej powiedziałabym, że jest absolutnie niemożliwe, żeby wybory zarządzone nie zostały przeprowadzone tak po prostu bez żadnego trybu w ogóle nie wyobrażalna z punktu widzenia Konstytucyjnego pewnego to teraz zapytam panią tak, jaki musiałby być termin wyborów, żeby one były legalne konstytucyjna, bo zdaniem uczone są podzielone mamy z 1 strony poprawkę złożoną przez dwoje wicemarszałków panią Borowską Stanecka i pana posła kami pana senatora Kamińskiego, która mówi Otóż 23maja minął termin na zarządzenie wyborów i tras można to zrobić po 6sierpnia, czyli wtedy, kiedy kończy się kadencja pana prezydenta Dudy, ale mamy np. koalicję Obywatelską Borysa budkę, który twierdzi, że jak uchwała PKW stanie się prawomocna to wybory w czerwcu lub lipcu będą legalne z punktu widzenia Konstytucyjnego oba scenariusze i oba te poglądy, które pani redaktor przywołała mają jednak konstytucyjne wady, a konstytucja w ogóle nie przewiduje takiej sytuacji, żeby nie zostały przeprowadzone wybory, które zostały wcześniej zgodnie z tą konstytucją zarządzone, a nie zostały przeprowadzone tak jak wcześniej powiedziałem po prostu bez trybun, bo tak się złożyło tak naprawdę tak czy tak postanowili 2 politycy czy to był to grzech pierworodny, który potem nam powoduje określone konsekwencje cały czas nam przeszkadza w ustabilizowaniu sytuacji pod względem prawnym tak zdecydowanie, tak więc tutaj ani konstytucyjnie do końca dobrym rozwiązaniem nie są te wybory, za które były ogłoszone zgodnie z uchwałą PKW, bo ta uchwała też ma pewne wady prawnej są tacy, którzy ją krytykują podobnie można krytykować wybory zarządzone po zakończeniu kadencji, bo też konstytucja nie przewiduje sytuacji, że kończy się kadencja prezydenta wcześniej nie było wyborów tak naprawdę jedynym konstytucyjnie dopuszczalnymi chyba nie budzącym wątpliwości rozwiązaniem jest takie, w którym pan prezydent Andrzej Duda podaje się do dymisji, bo to jest jedyna sytuacja, w której otwiera się to okienko prawne, które otwiera się to okienko Konstytucyjny do zarządzenia nowych wyborów, bo to konstytucja przewiduje takiej sytuacji, jakiej jesteśmy nie przewiduje nie przewiduje żadnego Trybunał zarządzenie wyborów w takiej sytuacji, a wprowadzenie stanu klęski żywiołowej o wprowadzenie klęski żywiołowej rozwiązałoby sytuację, gdyby nastąpiło w drugiej połowie marca na moment kwietnia w połowie kwietnia do teraz jesteśmy na tym etapie, że mleko rozlało tak czy jakiekolwiek innej metafory, by nie użyć dostało się wybory nie zostały przeprowadzone i stan klęski żywiołowej oczywiście jeśli chodzi o kwestie wyborcze też tego stanu nie odwróci tak dałby znowu czas natomiast tutaj już nie chodzi o czas tutaj chodzi o to, że po prostu jesteśmy w takiej sytuacji, na którą nie ma procedur nie ma przepisu i musimy wybrać mniejsze zło tak przynajmniej słyszy od polityków w kuluarach jest to ustawa o wyborach prezydenckich hybrydowych tak sobie potocznie nazywamy w Senacie w poniedziałek wpłyną kolejne opinie ekspertów do Komisji Ustawodawczej niewykluczone, że już w poniedziałek odbędzie się także głosowanie być może zostaną zgłoszone poprawki PiS historycznie mówi o tym, że po 6sierpnia musimy mieć prezydenta, więc tego prezydenta trzeba wybrać przed 6sierpnia to prawda czy nie zgodnie z konstytucją tak jak powiedział konstytucja takiej sytuacji nie przewiduje oczywiście sytuacja, w której prezydenta nie ma tak stałoby się po 6sierpnia jest ustrojowo na kolejną sytuacją tragiczną ustrojowo dla państwa, bo jednak prezydent jest dość istotnym organem o dość istotnych kompetencjach i w procesie ustawodawczym, ale i innych, które są potrzebne dla funkcjonowania państwa no tutaj znowu konstytucjonaliści dwoją się i Troją, szukając jakiegoś rozwiązania są różne pomysły przecież zgłaszane, a to, że zastąpi marszałek Sejmu zgodnie z konstytucją zgodnie z art. 1003001. na torze zastąpi marszałek Senatu te wszystkie pomysły także wywołują dyskusje także nie są konstytucyjnie jednoznaczne, bo tak jak wcześniej mówiłam no nigdy w dziewięćdziesiątym siódmym roku, gdy konstytucja powstawała nie wpadł na to, że kiedyś władza może po prostu nie przeprowadzić wyborów i od postawić państwo nas obywateli no tak Arce trudnej sytuacji, a ile czasu zdaniem pani profesor powinno być na zbiórkę podpisów, bo w tej ustawie, o której teraz rozmawiamy prawdopodobnie zostanie uwzględniona taka poprawka w Senacie, że minimum 10 dni dla tych nowych kandydatów ja wiem bo, bo czytałam też pani wypowiedź, że pani w ogóle kwestionuje te instytucje praw nabytych tak to znaczy, że starzy kandydaci zostają ze swoimi tysiącami podpisów albo nawet pół 1 000 000, a nowi zbierają od nowa tak to jest rzeczywiście też znowu konstytucyjnie wątpliwa, ale ja rozumiem to jest jakieś właśnie poszukiwanie drogi z tej sytuacji bardziej polityczna aniżeli prawdę jakoś sobie musimy z tym z tym bałaganem, który powstał poradzić ja sprawdzałam ile na zbieranie podpisów było po śmierci prezydenta Lecha Kaczyńskiego, bo wówczas wiązały nas te same terminy na organy państwa były związane tymi samymi terminami, które mamy zgodnie z kodeksem wyborczym teraz wówczas na zbieranie podpisów było 14 dni, czyli rzeczywiście trochę więcej niż 10 i wydaje mi się, że taki czas zapewniałby realną czy oczywiście gorsza niż tę, którą mieliby ci kandydaci, którzy kandydowali w tych wyborach, które się odbyły 10maja, ale jednak realną możliwość NATO, żeby te podpisy czy ten kandydat jakikolwiek inny, który by się pojawił, że mógłby je zebrać no przepis jest taki przepis, mówi że ta kampania wszystkie czynności powinny trwać 60 dni i raczej do tej pory przyjmowano, że ten czas powinien zbliżać się właśnie do tych 3060 dni, a nie być zdecydowanie krótszy no właśnie o to, żeby zapewnić czas na zbieranie podpisów na kampanię wyborczą na takiej ogarnięcie się wyborcze tak przez organy wyborcze przez kandydatów i przez nas wyborców przecież to jest też czas dla nas, żebyśmy mogli tych kandydatów oznacza, tak więc to nie powinno być wszystko razem z dnia 20 dni 15 dni 30 tylko raczej ta kampania powinna trwać bliżej 2 miesięcy, gdyby ktoś przyszedł do pani pani profesor powiedział pani profesor pani posprząta stajnię Augiasza i nie ma pani takiej możliwości, że pani otworzy wrota no szczerze i przepuście rzeka tylko musi pani pieczołowicie po składać różne elementy prawne w tej próżni, w której funkcjonujemy i wyznaczyć termin wyborów to, jakie rozwiązanie i nie może pani zdymisjonować prezydenta czy zachęciły pana prezydenta Dudy do tego, żeby do dymisji się podał to jak jak można byłoby to zrobić jaka, jakie byłoby najlepsze wyjście z tej sytuacji, które no w najmniejszym stopniu nadawałby się do kwestionowania oczywiście pytanie pani redaktor jest bardzo zasadne, ale jednocześnie bardzo trudne, a i to jest troszeczkę tak oczywiście rozumiem, że pani redaktor zadaje pytanie czy politycy zadają pytanie natomiast tak naprawdę powinni to pytanie zadawać się tygodnie temu to jest troszeczkę tak jak poczuć się źle niż do lekarza tylko czekać nie wiadomo na co tak już w ostatnim momencie, kiedy tak naprawdę już za późno, żeby lekarz lub pomoc tak dzieje się w tej sytuacji można było temu wszystkiemu zaradzić właśnie w kwietniu, wprowadzając stan nadzwyczajny można było zaradzić może jeszcze na przełomie kwietnia maja teraz jest już po prostu za późno na to, żeby znaleźć rozwiązanie 100% zgodne z konstytucją jakimś wyjściem jest to, które zaproponowała Państwowa Komisja Wyborcza chociaż, gdy usłyszałam o nim po raz pierwszy no to z los niech będzie zrobiło się gorąca mimo wszystko uznałam, że też nie jest ono do końca logiczne i w związku z tym także zgodnej z konstytucją kodeksem wyborczym, ale jest to jakieś rozwiązanie natomiast już widać, że nawet to co zostało przez PKW położone na stole politycy zaczynają gdzieś tam chować pod ten stół tak i zaczynają szukać jakiś jeszcze innych bardziej dziwnych skomplikowanych i nieracjonalnych rozwiązań i to bardzo niedobrze może właśnie mimo tego jest mojego sprzeciwu wobec takiej ani innej takiego unijnego stanowiska pasuje komisji wyborczej może trzeba było z tej możliwości skorzystać tak podać rękę podać rękę organowi państwa, który jakieś tam mniej realne jakieś rozwiązanie zaproponował to się nie stało znowu zaczyna się jakaś gra straszenie opozycji straszenie wyborców, że wybory i tak będą za chwilę za no parędziesiąt dni, a to jest bardzo niedobrze tak obawiam się, że do czystej sytuacji będzie nam bardzo trudno wejść i że może stanie się coś, czego jeszcze nawet teraz jesteśmy w stanie przewidzieć jak pani czyta te apele polityków np. polityków lewicy czy ludowców, żeby siły polityczne się umówiły, że nie będą kwestionować konkretnie 1 rzeczy terminu wyborów obojętnie, kiedy one nie będą 28czerwca czy 5lipca może 12lipca czy jakkolwiek ten termin zostanie wyznaczony, żeby się umówić, że my elita polityczna kandydaci nie będziemy kwestionować składać skargi do Sądu Najwyższego właśnie na termin, nawet jeżeli będziemy kwestionować inne rzeczy i ja jestem prawnikiem ja nie lubię umawiać się co do rzeczy co do spraw, o których nie mam pojęcia tak tutaj jest, że to była taka umowa dżentelmeńska tak, a panowie startują sami panowie umawiamy się, że nie kwestionujemy potem terminu wyborów tak, ale jestem jeszcze element niewiadomej, bo właśnie nie wiadomo, kiedy nie wiadomo do końca jakich zasadach, bo przecież proces ustawodawczy cały czas się toczy ta piłka ustawodawcy ustawowa jest cały czas w grze 5 myślę, że papież troszeczkę za wcześnie się umawiać po drugie z drugiej strony konstytucja czy wybory jest to nie tylko rzecz czy akt prawny jest także sprawa polityków, więc ja rozumiem że, że też próbują znaleźć w tej z tej sytuacji wyjście może dobrze, żeby się tak umówili, ale muszą pamiętać o tym, że uczestnikami wyborów są nie tylko politycy nie tylko kandydaci nie tylko komitety, ale także wyborcy i Sąd Najwyższy, który na samym końcu rozstrzyga o ważności tych wyborów i nawet jeżeli nie będą kwestionować ważności tych wyborów politycy kandydaci komitety mogą się znaleźć wyborcy, którzy nawet w oparciu o te ustawy zostaną pozbawieni prawa do głosowania, bo uznają, że jakiś jakich innych powodów te wybory były nieprawidłowe tutaj, bo jest jeszcze niezawisły niezależny mam nadzieję Sąd Najwyższy, do którego ono już należy ten ostatni to ostatnie słowo, tak więc prof. Ewa Łętowska mówi tak każdy przyzwoity sędzia Sądu Najwyższego, który miałby orzekać ważności wyborów powinien uznać, że wynik głosowania 28czerwca nie jest ważne mojej ocenie troszeczkę za wcześnie na takie oceny oczywiście zgadzam się z panią prof. Łętowską z innymi prawnikami co do tego, że te ustawy czy ta, która była i mam nadzieję przepadła, która ma regulować wybory 10maja jak ta, która ma regulować te hipotetyczne wybory 28czerwca są niekonstytucyjne niezgodne ze standardami można sobie jednak wyobrazić sytuację, że te niekonstytucyjne przepisy, które przez wątpliwe, które są w tej ustawie o jakimś cudem nie znajdą zastosowania np. nie będzie wyborczych za granicą, który zostanie pozbawiony prawa wyborczego żadnego wyborcy albo będzie bardzo niewielu, bo ona zaś takie sytuacje mogą zdarzyć nawet w oparciu o idealne przepisy albo, że te pakiety wszystkie, które mają dotrzeć dotrą do tego dochodzą miały dodatkowo mają dotrzeć każdy będzie w związku z tym możliwość głosowania, czyli że mimo wadliwości przepisów wszystko przebiegnie w porządku tak to ja mam wątpliwości czy w takiej sytuacji należałoby nieważności tych wyborów orzekać tak jakoś w tej sytuacji musimy wejść tak jakiegoś kompromisu szukać wydają się tym kompromisem jest zachowanie standardów, jeżeli nie na poziomie legislacyjnym to chociażby na poziomie praktyki stosowania przepis prof. Anna Rakowska Trela, która zresztą dzisiaj urodziny, więc wszystkiego najlepszego pani profesor dziękuję Adela el katedra prawa Konstytucyjnego Uniwersytet łódzki była naszym gościem dziękuję bardzo, program dobiega końca Szanowni Państwo wydawał Tomasz Krzymiński realizował Adam Szura ja zaproszę państwa informacja o nich na analizy już w imieniu Agaty Kowalskiej udanego weekendu do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA