REKLAMA

Język fake newsów - jak rozpoznać fałszywe informacje

Homo Science
Data emisji:
2020-05-30 13:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
38:16 min.
Udostępnij:

Wykrzykniki! „Cudzysłowy”. Wielokropki… To wszystko sygnały alarmowe – gdy je zobaczymy, powinniśmy dobrze zastanowić się, czy informacje, którym towarzyszą są prawdziwe. O języku fake newsów rozmawiamy z dr Kingą Białek, polonistką ze Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Rozwoju i Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski kraina kapel i zdalnie nasz gość dr Kinga Białek ze szkoły edukacji polsko amerykańskiej fundacji wolności i Uniwersytetu Warszawskiego sięga rodzina państwo pani dr Białek jest polonistką i chcemy z nią dzisiaj porozmawiać o warstwie słownej przekazów w sierpniu czasowych, które się nasiliły, zwłaszcza teraz w dobie pandemii KOV 19 i pierwsze pytanie moje jest Rozwiń » takie czy kiedy jest mowa o cenzurze i wolności słowa w momencie, kiedy nawiązujemy do tematu takiego jak noszenie maseczek czy obowiązek pozostawania w domu czy też innych tematów związanych z pandemią i Korona wirusem to czy u pani w głowie się zapala jakieś czerwone światełko właśnie w reakcji na hasła cenzura i wolność słowa oczywiście, że zapala się czerwone światełko z 2 powodów po pierwsze, dlatego, że mam wrażenie, że kiedy mówimy o reżimie sanitarnym powoływanie się na słowa wielkie takie jak tutaj pani sama mówiła o wolności złoty ograniczeniu o uwięzieniu ludzi ja dodam jeszcze z moich wręcz różnych podróży po na Facebooku dodam także zakłada, że 6 tragedia to są słowa, które w tym kontekście od razu sprawiają wrażenie przesadnych zbyt zbytnio nacechowanym zazwyczaj and te pojęcia były zarezerwowane dla taktycznych autentycznych trudnych wydarzeń, które dotykały ludzkości tymczasem mówimy o tym, że z powodu chęci zatrzymania pandemii mamy ograniczyć nasze kontakty społeczne i wychodzenie z domu śledcze jest nieadekwatne użycie tak grubego nacechowanego słownictwa, a drugą rzeczą oczywiście nawiązanie do wartości ja myślę też o języku symbolicznym, którego nie używa się szczególnie wtedy, kiedy mówiących czeka komunikatach związanych czy też całą nauką czystej sami, a to bardzo szybko słowa nabierają symbolicznego znaczenia i a nawiązują do wartości proszę zwrócić uwagę, że z pierwszym skojarzeniom Claya tak mam mówi o sobie nie wiem jak państwo jak słuchacz myślał o maseczkach chirurgicznych takich masek, które mają nas ten uchroni przed przekazywaniem dalej ewentualnego wirusa to nie mam skojarzenia niż kagańcem ani ograniczeniem wolności słowa tej musiało się wydarzyć tak duże symboliczne przeniesienie, żeby rzeczywiście, ale oby maseczki związane z wirusem, a nabrały znaczenia jako właśnie narzędzia powstrzymywania prawdy powstrzymywania mówię o stosunkach wtedy takie 2 poziomy, na których moja czujność jest złożona, kiedy słyszę takie komunikaty, a czy są jakieś takie stałe elementy, które się pojawiają właściwie albo zawsze albo prawie zawsze w tym przekazie, który w, którego celem jest przekazanie informacji prawdziwych tylko właśnie raczej wzbudzenie jakichś szczególnych emocji często także za tymi emocjami właśnie łatwiejsze przepycha fałszywe informacje zrodził się trudna sprawa, dlatego że spora część tych ludzi, którzy takiej informacji tworzy rozpowszechnia jest przekonanych do te o tym, że to jest prawdziwe rzeczy i że oni jakimś stopniu nie zbawią świat, informując o tym, wszystkich, ale jednak mam wrażenie, że są pewne takie stałe schematy stałe elementy językowe, które tam wracają, ale oczywiście wydaje się, że najważniejsze byśmy zaczęli od samej logiki komunikatów różnych tekstach związane właśnie przekazywanie informacji nieprawdziwych nie naukowych nieudowodnionych pojawia się kwestia nazwała roboczej pewnie przesadnie lekką przesadą logiką to znaczy wywód wydała jeszcze konstruowany na zasadach logicznych mamy do czynienia np. z aplikacjami wynika z dniem dzieje się, a zatem musi jak Hebe albo z takimi konstrukcjami językowymi, które przypominają uzupełnia konstrukcje stosowane w stylu naukowe czyni przypuśćmy zwrócił uwagę na to, że z tym, że przekaz treści tego pewni tego komunikatu jest zupełnie wymyka się tej logice, a np. nie mamy do czynienia z prawdziwą aplikacja czy prawdziwe wynika nie tylko wynikami pozornym, który jest obecnie tylko na poziomie języka mamy ze wspólnikiem zatem, ponieważ itd. ale treści obu elementów implikacji zupełnie jedno drugiego nie wynikają w głowie 1 z moich ukochanych przykładów on o dinozaurach i ludziach tam pojawia się zdanie skoro w legendach mitach pojawiają się wielkie gady np. smokingi to na pewno oznacza to, że ludzie mieli w przyszłości kompensacyjną laurami, czyli na poziomie językowym mamy wrażenie wynika Ania 1 drugiego, ale na poziomie treści na poziomie tego co wynika z tych z tych obu obu elementów zupełnie takiej taka logika nie jest zachowana to jest takie na takim ogólnym poziomie, ale mamy też takie sygnały, które naprawdę nic nie wymagają od czytelnika wiertni wiedzy merytorycznej taką en sam mówił o tym, że ci ludzie, którzy przekazują dalej na wojskowe informacje niektórzy wierzą w to co czytają są przekonani o tym, że mówią prawdę, czyli nie mają takiej ostrożności uważności na poziomie merytorycznym, bo albo nie mają wiedzy albo albo ta wiedza jest niewystarczająca i podobnie jest z czytelnikami taki wniosek nie zawsze mamy taką gotową do użycia wiedzy, która pozwoliłaby nam znaleźć błędy w tym rozumowaniu i dlatego myślę, że warto przypomnieć sobie takich sygnałach stój ostrożnie, a niektóre są dostępne myślę, że nawet dla uczniów szkoły podstawowej, które mają ich mieliby 1 praktykę w ich wyszukiwaniu np. fundusz środki te punkty na znaki interpunkcyjne pozornie błaha rzecz, a jednak, jeżeli w komunikacie nagromadzone są większe pliki znakiem istnienia to już powinno zwrócić naszą naszą uwagę to pewnie jest komunikat nastawione nie na przekazanie jakichś treści merytorycznej nie na przekazanie wiedzy, a raczej na wzbudzenie emocji to, o czym przeczytamy będzie sensacją będzie czymś wyjątkowym czymś się nad zupełnie inne niż komunikaty, które czytam dookoła, a w projektach naukowych rzecz jasna takie takie komunikaty no nie znajdują się siłą rzeczy i Wielkopolski to jest naprawdę bardzo charakterystyczny element językowej jest z poziomu interpunkcji dla właśnie takich w tej kołowych i informacji wielu kropki, które pojawiają się jako urwanie myśli np. albo tuż przed wprowadzeniem jakiegoś sensacyjnego wniosku albo właśnie jako takie wskaźniki, a insynuacje niedopowiedzenia zaproszenia do czytelnika czytelnika do tego, żeby sam co dodało siebie tam dołożył jakiś wniosek to są takie manipulacje na nas czytelnikach na odbiorcach myślę też o tych słowach, jeżeli terminy, które znamy z tekstów naukowych takich jak ja też badanie albo grupy naukowcy to są to takie słowa, które terminy słowa, które pojawiają się w tekstach naukowych i nagle zupełnie niespodziewanie pojawia się, którzy w słowach, a to powinna wzbudzić nasze naszą czujność i takie pytanie to właśnie dlatego nie mogę używać cień autor tego komunikatu nadawca nie chce, żebym używała tych terminów w takim znaczeniu jak jestem do tego przyzwyczajona maści czy inaczej elementy znaczenia tego słowa są poddawane wątpliwości, kto to są takie 3 bardzo charakterystyczne dla wojskowych newsów czy komunikatów szczególnie wpisy na Facebooku interpunkcyjne wskaźniki wykrzykniki wielokrotnie cudze słowa powiedziała pani, że te przekazy, które są przekazami w sierpniu sowy mi anty naukowymi starają się sugerować, że używają języka naukowego związanego z nauką, ale jednocześnie pojawiają się w tych treściach takie sformułowania jak, ale pomyślmy logicznie albo na zdrowy chłopski rozum i te to z kolei stoi w sprzeczności z przekazem naukowym prawda oczywiście dlatego w ogóle nie myślimy o tego typu przekazach, które nazywa się przekazami trwałby naukowe nie to najważniejszym elementem poziomu języka stylu jest udawanie jest naśladowanie UE i pewnie nie do końca udane, ale takie, które właśnie ma uśpić czujność czytelnika to znaczy ten prawdziwy przekaz niezgodne z wiedzą naukową pojawia się gdzieś między wierszami ubrany jest kostium przekazu naukowego to, o czym pani mówi są też pojawiające się w tych tekstach slogany oprócz tych, które usłyszeliśmy przed chwilą jeszcze 2, która pojawia się często to obudź się i włączcie myślenie mówi to są to są takie komunikaty wprost do Czytelników albo właśnie odwołujących się do ich zdrowego rozsądku nasze ulubione tak czy powszechnego takiego potocznego doświadczenia albo właśnie takie, które budują coś więcej niż wspólnota czytelnika nadawcy proszę zwrócić uwagę, że jeżeli przechodzimy np. tę grupę facebookowe jednak, na który tak jak takiej informacji się pojawiają to bardzo często slogany mają charakter także takiego hasła wspólnotowego pojawiają się po to, dziś nie tylko po to, właśnie, żeby zachęcić innych do włączenia mieszkania w cudzysłowie czy ogrodzenia, ale też po też podkreślić my jesteśmy z tej wspólnoty jesteśmy tymi, którzy nie da się obudzili, a więc one też budują jakąś taką wspólnotę ludzi, którzy mają wspólne przekonania ich wspólną wiece tak tajemną odkryto ukrywaną tak dalej do wystąpiliśmy na jakich właśnie wspólnoty w odkrywaniu prawdy niechcianej imprezę takie takie sformułowania również mają podwójne znaczenie nie tylko wprost do pojedynczego czytelnika, ale także do grupy Czytelników nawet czy wspólnoty pewnej to tutaj można dodać jeszcze jedno sformułowanie od niego zaczęłam naszą rozmowę ale jakby troszeczkę innym znaczeniu ono wówczas pojawiło chodzi o znowu o cenzurę i zamach na wolność słowa w momencie, kiedy ktoś wypowiada się przeciwko tezom stawianym przez grupę, która zastąpiła oświecenia i ona lepiej wie i otworzyła oczy na zdroworozsądkowe argumenty anty naukowe to zostaje ten ktoś oskarżony o to, że cenzuruje chce cenzurować albo czy w związku z tym ten ktoś ma prawo zabraniać tej grupie mówić to co na co ma ochotę, bo przecież istnieje wolność słowa ta wolność słowa zapewnia ten no i możliwości wypowiadania się na każdy temat w sposób zupełnie swobodne również wypowiadania swoich opinii na temat nauki i nogach to jest trudne na temat, bo jest wielowątkowe sąd po pierwsze, możemy na niego spojrzeć z perspektywy prawnej znaczy to, czego naszym systemie prawnym mówić nie wolno, bo wiemy, że są takie takie komunikaty takie jak te, które po prostu nie wolno wypowiadać, bo to niezgodne z prawem po drugie, mam też takie wrażenie, że wtedy, kiedy mówimy o wolności słowa i wolności opinii to pojęcie opinii rozszerzamy na takie zjawiska, które opiniami nie są nie można tak na logikę przepraszam posłużę się z Chin, ale takim zdroworozsądkowym no jest pojęciem być może być może niesłusznie zaraz być może państwo skorygują, ale chyba już niemożna mieć opinię na temat tego czy nie jest okrągła pasa może można bowiem rzekomo to nie jest ale, ale nie można ich opinii na ten temat wniosek opinii na temat fakty i rozszerzanie kategorii opinię do właśnie wypowiadania faktów, które są niezgodne z wiedzą tego nie fakt właśnie czym innym wypowiadania takich dań takich komunikatów, które są niezgodne z wiedzą naukową do to nie jest opinia niemożna mieć na ten temat opinii można po prostu zbudowania komunikat, które ma pozory faktu i w tym momencie musimy niestety przerwać i wrócimy do ciągu dalszego po informacjach Radia TOK FM naszym gościem jest dzisiaj dr Kinga Białek ze szkoły edukacji Polska amerykańskiej fundacji wolności i Uniwersytetu Warszawskiego zapraszamy po informacjach Radia TOK FM na ciąg dalszy naszej rozmowy witamy państwa ponownie druga część audycji Homo science ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski kraina kapel i jest z nami na łączył telefonicznym dr Kinga Białek ze szkoły edukacji polsko amerykańskiej fundacji wolności Unii i Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry ponownie rozmawiamy dzisiaj w warstwie słownej przekazów newsowych, zwłaszcza tych, które dotyczą nauki w dobie Korona wirusa i doszliśmy w poprzednim naszym wejściu antenowym do tematu ograniczania rzekomego ograniczania wolności słowa grup, które szerzą swoje poglądy anty naukowe i tego jak one się bronią przed takimi zarzutami, że mówią nieprawdę właśnie, szacując tym sformułowaniem, że przecież istnieje wolność słowa, a to co próbuje im się odebrać to nazywają tę wolność słowa, którą próbuje się odebrać to robić za pomocą za pomocą cenzury, czyli wielkie słowa, które padają w tym momencie i właśnie rozmawiamy na temat tego, jakie znaczenie mają te słowa i te komunikaty tak mówiło się też poprzednio mówiliśmy o odróżniania faktów i opinii i o tym, do któregoś z tych 2 dotyczy wolności wypowiedzi myślę też o takim kontekście szkolnym, bo to dla mnie bardzo ważne tutaj proszę zwrócić uwagę, że ta umiejętność, którą nazywamy odróżnieniem faktów opinii jest taką zupełnie może nieco pomijano oczywiście na każdym egzaminie maturalnym pojawia się takie ćwiczenie, które podane dla mnie faktem, który w opinii ocen to, a teraz Senat zamiast szukać również pojawiło się takie zadania, ale być może za mało czasu energii i takiej uważności poświęcamy właśnie na ćwiczenie tego tego typu umiejętności a bo oba te pojęcia się mocno rozszerzają, a często opinii wypowiadamy taką mocą jak byśmy mówili o faktach i to jest dobre złe głupie mądre to oczywiście doprowadza do takiego psucia dyskusji dyskurs łuk, a z drugiej strony, jeżeli opiniom dajemy moc aktu to również nie popycha do przodu naszej naszego myślenia zmiany w tym jak widzimy rzeczywistość to są też takie takie ważne elementy kształcenia które, którą warto po podkreślać i które warto mocno ćwiczyć myślę też on po tych złóż jak w ogóle haśle, które pojawia się bardzo często znowu w takim znaczeniu symbolicznym nie wiem na ile w dzisiejszej debaty publicznej, a mówimy o granicach tej wolności oznaczeń, o ile często mówi się o wolności jako wartości, którą powinniśmy pielęgnować tymczasem mało mówimy o odpowiedzialności, która się za nią kryje, poddając się swoboda innych dla zdrowia bezpieczeństwo, ale itd. ale i wtedy powoli zamienia się swawole, a w ogóle nie jest czymś co warto było chronić, a chciał zapytać jeszcze 1 aspekt, bo taka druga strona ta walcząca o naukę też często nie pozostaje dłużna i określa różnymi takimi określeniami często czasami opisowymi czasami bardziej pogardliwym tych ludzi, którzy są właśnie przeciwko nauce też anty naukowe rzeczy rozpowszechniają jest takie piękne słowo folia, że od woli owych czapeczek są słowa typu anty władz ski od, a anty was in właśnie na jesień, czyli przeciw tym bankowcy tak są to są takie słowa, które w, jakim stopniu od razu są prześmiewcze kategorią, jaką one pełnią tutaj funkcje i czy rzeczywiście wykorzystanie jest uzasadnione czy może lepiej tego unikać, a to trudne pytanie znowu same trudne pytania państwo nie zadają staramy się, bo musimy wrócić chyba do początków do nawet to co mówią o psuciu debaty to jest właśnie efekt psucia debaty to znaczy wtedy, kiedy zamiast rozmawiać o faktach czy mocno otwierać to jest moja opinia to jest fakt, który zjem, jeżeli dopuściliśmy do tego no to siłą rzeczy ta debata wymaga coraz bardziej kategorycznych i bardziej drastycznych środków nie uważam, żeby to było słuszne, bo ja stoję na stanowisku, że jeżeli możemy tu dbajmy o jakość nieefektywność znaczek na dłuższej perspektywie pielęgnowanie takich złotych zasad dyskursu naukowego jest chyba skuteczniejsza lepsza mądrzejsza niż doraźne działanie to jest to jest 11 aspekt tej sprawy w drugą o drugim aspektem tego w ogóle nie można pomijać to jest rzeczywiście dbałość o zdrowie bezpieczeństwo znaczy wtedy, kiedy ja nie jestem biorą mnie nic znam się na tym tyle ile mogę jako absolwentka szkoły średniej, ale mam takie poczucie, że np. jeżeli liczba szczepień drastycznie spadnie to moje zdrowie można ładnie dla mojej bardzo pewnie moich dzieci będzie zagrożone nawet mam takie poczucie, że to jest realne faktyczne autentyczne zagrożenie, które czyha na społeczeństwo przyszłości w świecie, w którym szczepienia nie będą na takim podziale na jakim powinny, żeby nas wszystkich chronić, więc rozumiem to, że chcemy dla walki o swoje bezpieczeństwo swoje, jaką populacja społeczeństwa obywateli i jest trudne emocje, które stoją za drastycznymi środkami faktyczne potrzeby, które za tym stoją, ale myślę, że warto za zachować pewne ramy pewne zasady złote zasady, bo w dalszej perspektywie nie doprowadzimy do dalszego psucia tej debaty chciałem spytać jeszcze ten element edukacyjny bardzo ważną, które pani wspomniała strasznie zależy na tym, żeby na mnie uciekł mianowicie mówi pani o maturze mówi pani egzaminie ósmoklasisty, ale w, którym momencie warto już zacząć dzieciom przekazywać te metody sposoby, o których pani mówi i w jaki sposób to robić, bo wydaje mi się osobiście, chociaż to jest moje prywatne zdanie, że to jest no tak połowa podstawówki czy czytanie za wcześnie czy może za późno, a głos ja uważam że, odkąd się da można na to trzeba dostosować tylko język sposób metodę rozmowy z dziećmi i ten jak zmian wczoraj rozmowy z moją osobistą córką, która ma lat 5,5 prawie 6 i rozmawiałyśmy o mnie o tym, czyje argumenty są sensowne czy nie będzie, gdzie manipulacja dotyczyło to takiej dyskusji, którą mieli grupie rówieśniczej, więc już na takim na takim poziomie 5 latach czy przedszkola można rozmawiać o tym czy argumentacja jest przekonująca czy ja nie dlaczego, dlaczego warto zwracać na to uwagę w programach myślę o program języka polskiego to jest w ogóle ważny aspekt Reja na naprawdę myślę o tym, cenne w perspektywie programu z języka polskiego, a tymczasem jest przecież całe mnóstwo innych przedmiotów, które mogłyby jakoś służyć uczeniu argumentacji rozpoznawanie manipulacji innych tego typu rzeczy, a jedno pojawi się konto rzeczywiście klasy czwartej najmu taki na najbardziej realne po tak najpierw podstawowym poziomie, a i to jest dobry moment do tego, żeby zacząć o tym, rozmawiać dlatego też, że klasa otwarta może bardziej piąta tego co ne co wiem o przedmiotach, które pojawiają się wtedy szkole to jest czas, kiedy uczniowie uczennice uczą się nowych języków budżetem oczywiście w cudzysłowie języka biologii języka fizyki na kolejność oczywiście wprowadzanie przedmiotów, ale oni muszą też na brak takiej odległości rozumienia komunikatów terminy tych z tych przedmiotów, więc taki dobry moment, żeby równocześnie jako sugerować, że jest język obcy język, że jest nauka pseudonauka, że są takie takie przestrzenie poznawania rzeczywistości, który natknął się na coś co tylko udaje naukę prawdę fakty, a warto o tym, mówić już jak najwcześniej oczywiście, stosując język metod metody nauczyciele i gdzie nauczyciele mają tego nauczyć, bo to naprawdę nie jest rzecz, która jest oczywista i taka uczona na studiach każdy karnie nie każdy ma tu wiedzy pyta zapraszam serdecznie do nas my tego uczymy mówi o szkole edukacji polsko-amerykańskiej fundacji wolności niestety Warszawskiego rekrutacja trwa do końca do 28czerwca także jest chwila na decyzje, a mówię o tym, też, dlatego że mam doskonałą okazję i studenci mają doskonałą okazję do tego, żeby właśnie porównywać metody sposoby i techniki, bo spotykamy się w gronie bardzo zróżnicowany jest wśród nas poloniści matematycy historycy ideologowie, więc można na zasadzie takiej synergii wymiany myśli, a poszukiwania interdyscyplinarnych rozwiązań nauczyć się nowych ciekawych metod sposobu pracy także okraszone tylko wszystkie specjalności do nas to my w takim razie mamy pewną propozycję, ponieważ jeszcze mamy parę pytań to zróbmy może jeszcze jedno wejście, które już nie będzie tutaj na antenie tylko będzie dostępne w podcaście na stronie Radia TOK FM wtedy jeszcze parę pytań dodatkowych zadamy naszym gościem jest dzisiaj dr Kinga Białek ze szkoły edukacji polsko amerykańskiej fundacji wolności i Uniwersytetu Warszawskiego w dziale dziękuję za wysłuchanie bardzo dziękuję zaproszeń zapraszamy na ciąg dalszy na stronę Radia TOK FM witamy państwa trzecie tym razem już tylko internetowej część audycji Homo science i znowu przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska cały czas również Piotr Stanisławski Crazy nauka PL i zdalnie przez telefon rozmawia z nami dr Kinga Białek ze szkoły edukacji polsko amerykańskiej fundacji wolności i Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o warstwie słownej przekazu efekt newsowych tak ważnej, zwłaszcza w dobie Korona wirusa ja chciałem spytać pewną szczególną rzecz, która się dzieje właściwie cały czas w kontekście 2 stron barykady to oczywiście jest samo w sobie określenie dość ryzykowne, bo takie bardzo dzielące, ale trochę też tak odbywa mianowicie jest np. taka duża Polska organizacja zrzeszająca ludzi, którzy są przeciwni szczepieniom albo raczej właśnie tu to jest się tu wchodzimy w obszar tego pytania ludzi, którzy twierdzą, że nie są przeciwni szczepieniom tylko są za wyborem za wolnością wyboru teraz oni bardzo starannie unikają nazywania ich antyszczepionkowców ami, ale co się wydarzyło w pewnym momencie dopiero co znaczy sprzed 23 lata temu ludzie tam najaktywniejsi można jej szefowie tej organizacji sami o sobie mówili, że są szczepionką sami, bo ze stosowaniem Krysia ty z Facebooka tak natomiast jakiś czas temu trudno jest dokładnie ten moment uchwycić oni zaczęli wręcz grozić pozwami medium, które nazywają jeszcze bankowca chyba nigdy tych pozwów nie doszło ale, ale jestem straszny taki ból w kierunku właśnie nie nazywania jak jest to już sprawczą siłą języka co się stało, że oni się nagle tak bardzo przestraszyli tego oczywiście druga strona, tym bardziej nazwany typ bankowca ami oni chcą być zwolennikami wolności wyboru, ale bywają nazywani również pro pro epidemii kami to takie taka nieformalna nazwa środowiska pro nauka rzeczywiście ta warstwa w ten sposób użycia do rodzaju określenia ma taką dużą siłę sprawczą, że trzeba walczyć chyba siłę sprawczą w systemie prawnym, bo ten skoro mówią o tym, że chronią swoje dobre imię nawet, grożąc pozwami to znaczy, że rzeczywiście sądzie np. można, by się zastanawiać rozważać czy nazwanie kogoś jakąś nazwą faktycznie odnosi pytanie jest nazwą rzeczywistą i tutaj myślę, że to jest pewien trik prawny, a czas w ogóle wielu różnych środowisk nie tylko środowiskach ciemne pseudonaukowych, ale także politycznych to znaczy tam, gdzie mamy do czynienia np. z politykami, a nas to populistami, a to bardzo często pojawia się właśnie taka taki trik taka sztuczka, a odsuwania uwagi od problemu to znaczy ja nie jestem np. przeciwko prawom mniejszości, ale nie mam nic do mniejszości, ale chodzi o to, żeby oni chodzili po ulicach, ale proszę zwrócić uwagę, że przesunięcie zawężenie problemu także zawężenie już postulatu, które po pierwsze ma chronić osoby wypowiadające takie zdanie, bo nie będą nie wolno być przeciwko mniejszościom tak czy tej można oczywiście jakoś wyciągnąć do sądu i źle sądzicie itd. tak dalej byłoby tego naprawdę duże konsekwencje natomiast nie jest z takim w takiej pośrednio 7 czy też nie prawnikom trudno w tej tak precyzyjnie wypowiadać na ten temat ani chciałbym wchodzić w obszary, na których się nie do końca sam natomiast takie działania są po to, żeby ochronić wypowiadającego przed ewentualnymi zarzutami proszę zwrócić uwagę na naszych na pojęcie antyszczepionkowców tak nie jesteśmy przeciwko szczepieniom jesteśmy za wolnością proszę nam nie zarzucać, że nie wierzymy fakty naukowe związane ze skutecznością szczepień my po prostu walczymy o nasze prawa do wyboru tutaj następuje jeszcze druga rzecz to znaczy takie przesunięcie wagi wartości i to jest coś co co bardzo trudno rozstrzygnąć tak naprawdę, bo nie ma nigdzie zapisu ani w sprawie ani w uznał się ani jaki powszechnej świadomości, która wartość powinna być bardziej chroniona bezpieczeństwo wolność, zwłaszcza tak abstrakcyjne bezpieczeństwa w przypadku szczepionek nie jest bezpośrednie zagrożenie życia i więc w tym sensie to takie manipulacje na odwrócenie uwagi od od problemu, ale chciałbym podkreślić jest jeszcze 1 warstwa tego komunikatu to znaczy on przestaje być negatywne, czyli nie jesteśmy przeciwko czemuś, ale jesteśmy za czymś i to chyba też odgrywa ważną rolę tak to jest coś wokół, czego nawiązał też na wcześniejszej naszej rozmowy wokół, czego można zbudować pewną wspólnotę ludzi walczących o to samo nie przeciw czemuś odpłatnie zbudować taką wspólnotę wokół tego właśnie pozytywnego postulat walczył o coś o ochronę, jakiej wartości, więc ma to oczywiście znaczenie takie już nie tylko retoryczne, ale faktyczne, czyli w takim razie starałem się nad tym czy to jest dobry pomysł jednak, żeby właśnie w takiej sytuacji trzymać się tych określeń, które wskazują na faktyczne znaczenie danego działania tak, bo jednak, jakby na to nie patrzeć antyszczepionkowców, którzy twierdzą, że są za wolnością wyboru to jest taka warstwa wierzchnia komunikatu jak się człowiek głębiej za dostanie po tej w tej ich postulaty one się tak naprawdę sprowadzają do tego, żeby szczepienia bardzo ograniczyć albo tak naprawdę każdemu z nich zrezygnować, czyli w takim momencie już troszeczkę odchodzimy od tego dyskursu naukowego i takiej masłem spokoju i zrównoważenia wydają się, że tu trzeba pewne rzeczy nazywać po imieniu, jeżeli nie nazywamy to łatwe jest ukryć faktyczne zamiary działania przy tym jak jednak chyba we zostaje po stronie takiej rzetelności używaniu pojęć i marzyłaby mi się dodanie do tego, a takiego hasła, jeżeli jeszcze jest szczepionka to rozumie, że to nie jest kwestia indywidualna jak i znowu chodzenie na wojewodę także klub musza naprawdę ogranicza jakąś taką moją ciemne strony skojarzeń nie jestem wioską, ale tego co zrozumiałam jako matka jako jako obywatelka my skuteczność szczepień polega na niż te liczby populacji proszę tutaj nie bez 3 bądź skrytykować za takie za takie stwierdzenia Otóż pani rację niewątpliwie gazetek tak, bo jedzenie jest poziom szczepienia powoduje powstanie wysoki poziom powoduje powstanie odporności stadne, która ogranicza rozprzestrzenianie się chorób dodatkowo chroni osoby, które nie mogą być zaszczepione, w których szczepionki nie zadziałały no, więc dlatego wydaje się, że mówienie o tym nie możesz mówić o stosunkach nie pamiętają o tym, zastrzeżenia, bo to nie jest kwestia indywidualna to nie jest tak czy nie nie mogę powiedzieć o sobie, że jestem zaszczepiona koło, ale wolności np. UE właśnie, dlatego że tutaj też jest przesunięcie, ale takie definicyjne wydaje mi się szczepienia wypada to co one co się dzieje w tym dyskursie antyszczepionkowców starcie do przeciwników szczepień ne to właśnie przesunięcie tej definicji nie myślę o tym, Instytut tej opowieści tej raty nie myślą o szczepieniach o tym co dotyczy większej liczby osób tylko wprowadzamy do takiej perspektywy indywidualnej TR i o tym, też warto pamiętać, że dlatego chyba udało się Unii tak zmanipulować tym pojęciem wtedy przekonać się tak dużą liczbę osób do do tych postulatów, że właśnie zapominano o o tym czy to szczepienie jest i jak, jakie są warunkiem skuteczności tak dalej tak dalej, czyli wykorzystuje się taką brak brak wiedzy wiedzę potoczną raczej ludzi i na tym bazuje to stąd też są przesunięcia pojęć które, które się zdarzają czy warto o nich mówić są anty szczepionką samochód chyba są jeszcze tylko sami, ale na ten temat powinni raczej by wypowiadać się z lekarze biolodzy wirusolog ci, którzy się na tym znają dobrze w LM tak no chyba chyba lepiej mówić wprost w ten ktoś, kto mówi to tak naprawdę postuluje, że te warto, żeby ludzie mieli tego świadomość nie dawali się nabierać na takie triki językowe wcale nie jestem przeciw tylko zwracam uwagę na 1 rzecz tam i w tym przekazie jest jeszcze 1 ważna rzecz też następuje jeszcze jedno przesunięcie to znaczy, które sugeruje, że każdy z nas może ocenić przy swoim poziomie wiedzy najczęściej nie fachowym czy te szczepienia są dla niego korzystne czy nie, a w rzeczywistości jest także ocena fachowców powinna się liczyć nie ocena indywidualna, bo człowiek bez wykształcenia kierunkowego nie jest w stanie zrobić tego na tyle rzetelnie, żeby wyschnąć właściwe wnioski, ale oczywiście, zwłaszcza dlatego tak się dostrzega, bo nie chciałabym brać udział w dyskusji na takim poziomie, bo nie jestem znawcą jestem Zachodu potocznym takie, które wie jak sprawdzić czy ktoś, kto wypowiada jest autorytetem danej dziedzinie czy nie, ale chyba też ta trudność ten problem, który mamy dzisiaj jest rozpowszechnienie takich informacji właśnie wynika z tego, że po pierwsze, tam jednak specjalistyczne bardzo trudna do do znalezienia wymaga pracy wysiłku, żeby znaleźć te odpowiedzi na na różne trudne pytania komunikaty w tej COVEC pseudonaukowe są łatwe do zrozumienia tak to wszystko łatwo się skleja ze sobą to jest proste nie wymaga takiego wysiłku a, a właśnie to jest też to, o czym pani mówi to znaczy wydaje nam się, że każdy może, więc każdy może w ograniczonym zakresie dlatego mimo tych narzędziach prostych narzędziach uważa narzędziach ostrożnie, ale miał narzędzia, które całą pewnością kategorycznie pozwolą ocenić co się kategorię naukową, jeżeli oczywiście nie mamy tej wiedzy umiejętności na danej dziedziny rozumiem bardzo dziękujemy dziękujemy za rozmowę naszym gościem była dr Kinga Białek ze szkoły edukacji polsko amerykańskiej fundacji wolności i Uniwersytetu Warszawskiego bardzo bardzo dziękuję za zaproszenie dziękuję państwu bardzo zapraszamy w każdą sobotę 1340 do naszej audycji Homo science widzenia dawcy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA