REKLAMA

26 maja 1956 w Krakowie zainaugurował działalność kabaret Piwnica pod Baranami

Historie Polski
Data emisji:
2020-05-31 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
45:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
końca tak jak mu tak jak kurator i gołębia nie jest tak jakby nie tylko tak, a przeciwko raty, a każdy Maciej Zakrocki dzień dobry to jest audycja historii Polski, którą dzisiaj rozpoczęliśmy od fragmentu utworu konie apokalipsy słowa do tego utworu napisał Wiesław Dymny muzykę Zygmunt konieczny, a wykonał Tadeusz Kwinta tak jest dzisiaj początek audycji ponieważ, korzystając z nierównej 604 rocznicy rozpoczęcia działalności piwnicy pod Baranami paradami postanowiłem Rozwiń » właśnie, aby dzisiaj państwu słuchaczom tę noc tu dużo mówić instytucje chyba 1 z najbogatszych instytucji kultury naszego kraju przybliżyć i w bardzo się cieszę, że właśnie pan Tadeusz Kwinta jest dzisiaj z nami dzień dobry dzień dobry i kłaniam się ma wymienił część państwa pan już był właśnie aktorem przy okazji pierwszego tego spektaklu, dlaczego zaraz wrócimy, ale pozwólcie państwo przedstawi również naszego drugiego gościa Leszek Wójtowicz poeta kompozytor witam pana serdecznie witam serdecznie pieśniarz gitarzysta dziękuję to proszę panie Tadeuszu przypomnieć ten pierwszy spektakl, żebyśmy właśnie poznali poczuli tę atmosferę tych ludzi, którzy wtedy pojawili i pięćdziesiątym szóstym roku 26maja mieliście państwo pierwszy występ był chyba historia piwnicy to jest jeszcze parę miesięcy wcześniej trzeba sobie wyobrazić, że piwnica i nie powstała jako kabaret od razu jako przedsięwzięcie się biznesu tylko po prostu młodzi ludzie aktorzy malarze prawnicy inni na przekór i czarnej rzeczywistości, która dostarczała innemu pragnęli znaleźć sobie swoje jakieś miejsce, gdzie mogliby się, żeby pozyskać i mniej i rozmawiać dyskutować i marzyć o tym, że kiedyś będzie inaczej niż mimo wymagało wyrazić swój sprzeciw wobec wobec tej sytuacji jak nas o ofercie, ale i tak się bowiem stały, że zezwolono nam łaskawie na uprzątnięcie sobie w starej piwnicy Pałacu Potockich, który był w tym momencie domem kultury pozwolono jeśli sobie tam wyrzucimy węgiel śmieci wszystko możemy się tam spotykać no i tak się rozpoczęła historia piwnicy najpierw było to miejsce, gdzie przy świecach przy przy kominku, którym się paliło właśnie tu resztkami, które znaleźliśmy jej w sąsiednich korytarzach i strasznym Koziniec ciemności dla spotykali się młodzi ludzie każdy przynosił coś ma to malarze co namalowali, a to jednak ktoś tam zaśpiewał jakąś piosenkę ktoś powiedział wierszyk i aktor zagrał na gitarze i tak to się racjonalnej w pewnym momencie padł pomysł przecież tyle takich śmiesznych rzeczy momentów jest co wieczór może być z tego ułożyć kabaret no i te myśli poświęcono początku zajął się tym Krzysztof brały późniejsze znany wspaniały malarz Pankiewicz nie, a to Basia Nawratowicz kilka Lewic chińska Jasia ojca główna mina i tak zaczął powstawać pomysły pierwszego kabaretu otrzymał on nazwę Polska stajnia narodowa była to dość wyraźna aluzja do otaczającej nas rzeczywistości premiera właściwie już taka z publicznością i zewnętrzną mnie nie tylko samych swoich odbyła się w październiku stąd, gdy ten październik jest takim momentem zaistnienia nie tylko piwnicy jako klubu ale, ale właśnie spektaklu, o którym momencie się pojawia Piotr Skrzynecki jako ten człowiek, który właśnie staje się taką tak takim dobrym duchem tego miejsca i ludzi którzy, którzy się tam spotykają no bo właśnie z jego nazwiskiem chyba większość Polaków kojarzy nam piwnice tak rzeczywiście inny Piotr był od początku ale gdyby nie nie palił się nawet do doprowadzenia kabaretu to raczej te ciągle raczej właśnie się grzałek, ale któregoś dnia tak się tak się zdarzyło, że właśnie nie było nikogo, kto mógłby poprowadzić kabaret i nagle gdzieś tam ktoś rzucił hasło słucha Piotrze pierwsze to kiedy liście zapowiedź, bo przecież ludzie czekają mnie nie musimy realnie nie on strasznie się wiatrak krępowały wiedzieć starał się śmiechem pokryć stoi swoją tremę i i zażenowanie mówi się do tego nie nadaje no i tak wyszedł i powiedział zaczął mówić o tym, Zrzeszenie nadaje, że aparat on przecież nic mądrego tutaj nie powiela ktoś krzyczał, że go nie słychać stanowi bardzo dobrze, bo ja nic takiego nie mówię ciekawego i tak się rozpoczęły tak się rozpoczęła wielka przygoda i Piotra i nasza właśnie z przewodzeniem wiatrowym piwnicy pod Baranami potem już właściwie został już jedno odłączył się po trochu i ich nawet wyjechał do Warszawy i kraje grały wyjechał do Warszawy na miejsce został Piotr, który w podobny sposób narzucił, jakby inny nieznany dotąd w ten sposób prowadzenia konferansjerki szalenie bezpośredni szalenie taki żartobliwy dużym dystansem do siebie i nie do tego co mówił idee ludzi będących na widowni no wydaje mi się że, że stworzył nieznany dotąd z tej prowadzenia tego rodzaju imprez początku nie były to spektakle niebyły przedstawienia były spotkania w dużej mierze wśród samych przyjaciół stałych bywalców po prostu dla wspólnej zabawy bardzo często widownia była wciągana nasze nie nasze numery były to były to żarty na na najwyższy niższym poziomie różnie taka po prostu składanka, ale już w tej składance zaznaczyła się pewna nowość w stosunku do do występów takich estradowych nie bawiliśmy się tak jak oficjalna satyra nie wiem nie grzeczności kelnera czy czynią uprzejmości taksówkarza czy urzędnika socjalistycznego nie zaczęliśmy się zajmować słowem żartem pastiszem i czymś nowym co jest odkrycie, że w autentycznych tekstach jest czasem z dystansu tyle komizmu tyle absurdu wspaniałego nie tylko rzeczywiste potrafił być dookoła nas drogo nie jest realistyczna, ale właśnie sięgaliśmy po tekst bieżące np. ja wygłaszałem fragment autentycznego przedstawienia eset Iłowa członka partii sowieckiej ministra kultury godzili to już wystarczyło, żeby się nieźle bawić no i rzeczywiście okazało się, że laser omówione mówiony ten tekst brzmiał tak śmiesznie dla nas tak realistycznie, że potem w niedługim czasie zresztą się piło został wyrzucony ze stanowiska, iż zdaje się z partii my mówiliśmy, że to nasza zasługa, bo myśmy pokazali, a idea tego co mówi tak pan panie Leszku teraz do pana Leszka Wójtowicza chciałem zwrócić panu oczywiście pojawia się w piwnicy znacznie później, niemniej jednak warto pytać, zanim się pan tam pojawił jako artysta no właśnie miał pan jakiś kontakt z tą sceną miał pan jakieś właśnie tak takie przeżycia związane z co się dzieje w piwnicy pod Baranami panie redaktorze Szanowni Państwo ja powiem, którzy rękę marzenia w życie wtedy uczniem nie będzie w trzeciej klasy pierwszej liceum imienia Jana Długosza w nowym Sączu obejrzałem w telewizji krótko bardzo migawkę ze spektaklu w piwnicy pod Baranami to spektakl oparty na tych i poezji Dąbrowica nazwało dobra wiceprezesa reżyserował Andrzej maj, a od rzeczywiście był wodzirejem tego wszystkiego w finale śpiewał Marek Grechuta i ja będę ja pamiętam taki parę słów płynie płynem i ja zobaczyłem ten obraz zobaczyłem te pół mroki zobaczyłem Piotra zobaczyłem kruczoczarne obroną Janka Kantego Pawluśkiewicza jak dotykałem tego klimatu poprzez ekran i dają sobie słowo uroczyste żyje nam, że tam kiedyś będę śpiewał i naj potem tak się złożyło, że za moje marzenia niestety to tych marzeniach tych wszystkich emocjach, które towarzyszyły panu, ale również przyjaciołom panów powiemy już za chwilę Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie to są historie Polski, w których przypominamy dzisiaj trochę oczywiście, bo to jest bogata historia, żeby zmieściła się takiej audycji ale, choć trochę historii krakowskiej piwnicy pod Baranami słyszeliśmy fragment piosenki Piotr w pamięci Piotra Skrzyneckiego Zbigniewa Preisnera, a przypominam, że naszymi gośćmi są pan Leszek Wójtowicz pan Tadeusz Kwinta i przetwarza działalności Tadeusz Interia no i tutaj oczywiście kolejność z szacunku dla siwych włosów jak to mówi pan dla PSL-u ale, ale oczywiście tak, że w polską, kiedy moi wielcy poprzednicy zaczynali kabarety jamie 2 lata także jak ja mogę inaczej tylko wielkim szacunkiem jest dziękuję ci Leszku punkt czuje się bardzo nestor warto należy odpowiedzieć nam, ale również kilka słów właśnie tak pan powiedzieć w pierwszej części kilka słów o Piotrze Skrzyneckim dokładnie pan Tadeusz Kwinta Adam troszkę o nim powiedział jeszcze chciałem w takim razie poprosić pana Leszka Wójtowicza teraz pana właśnie taką refleksję dotyczącą Piotra Skrzyneckiego, tym bardziej że można powiedzieć miał pan strasznie trudną rolę czy ma pan do dzisiaj trudną rolę w tym sensie, że jedno też pan prowadzi piwnicę pod Baranami ten wprowadza, więc do analizy wprowadzające w opinii bananami to lata również jest samolotowe ja pamiętam mecze to zaczęło wszystko, ale zanim, zanim dojdzie do mojej niegodne uwagi osoby to od był odbył Magie był jak już czarnoksiężnikiem sztuki ona zwiódł krętymi korytarzami sztuka z reguły krętymi korytarzami biega on potrafił na scenie robić po prostu wszystko, ale na dodatek to jest bardzo ważne on był fenomenalnym piwnicy organizatora Otóż pamiętam jak w 1981 roku jeszcze przez Opole, gdzie dostałem na głównych nagród pojawiła się w klinice ekipa Pegaza to świetna audycja była poświęcona kulturze no witamy mieli mieli co robić mnie także będzie podzielili i że ja śpiewałem, a Piotr omija opowie i przy okazji zdradził coś niebywałego mianowicie naprawdę zdradził zdradził tajemnicę piwnic, ponieważ powiedział ta cytuje aby, aby w piwnicy zaistnieć to trzeba samym sobą zanegować wszystko co było dotychczas, jeżeli nie się będzie kolejną Demarczyk kolejnym koniecznym kolejnym, gdy w tranie czy jest z nami jestem daleka, ale fizycznie nie ma ma, ale daje do reguł dalej egzystuje na scenie mamy czy pokolenie wyżu każdy tworzy swój osobny świat adres dziewięćdziesiątych bodaj roku to był piątek sąsiedzi w razie czego Piotr miał byli uprzedzeni, żeby coś waliło paliło to to co w Tokio będzie do nich dzwoni zadzwonił Piotr, który miał w niedzielę lecieć do pary i rodziców jakie, ale bojami pomyliłem się dni soboty kawaleria DC w sobotę poprowadzi Agnieszka bal jawią nie za takie nie masz Andrzeja war chała ma Marka Pacuły masz aż uzyska niskie oraz krzyża Alicji za rodzime on powiedział nie tylko zrobić znajdę jak dużo na ramieniu jak już poprowadziła, a wracając jeszcze do tej reguły Piotrowi nieskromnie mówiąc przede mną takich ballad w piwnicy nikt nie wie w ogóle zamieni się, że nie warto wspomnieć o tym, że piwnica nie jest chyba jedynym europejskim kabaretem, który przez tyle lat trwa niezmiennie jest istnienie żyje do nieba swojego końca po prostu chyba nigdy nie będzie mógł się unosi w tych murach, mimo że sam kabaret jako taki podlega pewnym przemianą, kiedy myśmy zaczynali to nas było wykonawcą 56 osób w ogóle kabaret polega przede wszystkim na na słowie Nana na sytuację na absurdzie jeśli pojawiała się piosenka była raczej żartem pastiszem zmieniła się sytuacja dopiero po paru latach, kiedy pojawiła się Ewa Demarczyk, kiedy pojawił się Zygmunt konieczny i tutaj znowu prawda nastąpiła ogromna zmiana przestaliśmy się tylko bawić piosenka, ale piosenka stała się bardzo ważnym elementem i profesjonalnym no z racji i tego, że Zygmunt był komplet kompozytorem po szkole muzycznej i Ewa Demarczyk również z dnia wykształcenie muzyczne mało tego nie piwnica po raz pierwszy wprowadziła do tego typu występów estradowych kabaretowych nie tekścik i piosenek nie wiem tiki tiki tacki do tańca czy karuzeli co tam jakieś inne rabatach tylko prawdziwą pojeździe pojawiła się wielka poezja to co z początku miano nas nawet pretensje jak można poetów wielkich poetów śpiewać można okazało się, że my dzisiaj jest to naturalne oczywiste i i powstało całe ciało cała masa wspaniałych utworów i jakby od tego momentu zaczyna się wielkie wejście muzyki do do piwnicy nie tylko słowo słowo jeszcze ciągle było przeważające tekściarzy nas było wielu większość to to byli nie artyści wykonujący numery tekstowe każde inne natomiast zaczynały się pojawiać się nie osoby śpiewające kiedyś pamiętam taką historię, kiedy po raz pierwszy Piotr wyjechał do Paryża zostawił nas sami w tym czasie Jurek Vetulani nie my skrzyknął nas mówi Słuchajcie no przecież nie może być Polski nie może być przerwy w działalności piwnicy zróbmy coś mamy tyle przecież w repertuarze jest poparł programach jesteśmy, że przecież możemy zrobić on wymyślił pojęcie replikę chcemy, żeby zebrać samy same piosenki i te śmieszne i prześmiewczy i na serio na poważnie to zresztą po poprowadził ta powstała nowość powstała rewię piosenek i teraz, kiedy patrzy na kolejny pokolenie ja mam taki swój mecz prywatnie prywatną nazwy nie piwnice jak też nie pytał dzisiaj są piwnice ja mówię to jest piwnica Opus czwarte dla pana już z nim pozwoli stania w 1 uwagę, bo warto ja miałem zaszczyt jak bez znaczenia czy przyjaźnić rezydent naturalnym i on zrobił wtedy, gdy dysk poleciał do Paryża wykładnię to samo co pół na tak zrobię, kiedy poleciał do Paryża, czyli on prowadził po swojemu zupełnie inaczej śpią, ale zachowuję w tym prowadzeniu klimat piwnic jak ból jest ten moment czarowanie Piotra byłoby samobójstwem jest z powyższym staram się utrzymać klimat, ale robię swoje oczywiście to jest ta rewia piosenek kojarzy mi się właśnie, że w tym kierunku, by po powrocie Piotra nawet już jak gdyby coraz coraz bardziej coraz bardziej zaczynała piosenka zajmować ten teren występów i dzisiaj, kiedy już nie 637 jest artystą wale 1820, a łącznie z orkiestrą, który wtedy nie było, bo punkt więcej i 1 pianista czy 2 nie dzisiaj między orkiestrą już potrafi nas być nawet 30 osób na spektaklu prawda i zmieniła się szalenie sytuacja na początku był tylko niech MON, który komponował potem się pojawił nie po kolei Andrzej Zarycki radny pan prawda już mieliśmy mocną obstawę kompozytorów znakomitych wspaniały no potem już jednak trudno wymieniać w tej chwili całej plejady następnie, ale doszliśmy do momentu, w którym samym zespole jest cała masa artystów, którzy nie tylko piszą sobie teksty, ale komponują, żeby właśnie taka czy Leszka, który jest tutaj na miejscu, który przecież od lat i i pisze wspaniałe poetyckie tekst i ich zaangażowania tekst i walecznie Sii pisze muzykę, ale przecież mamy całą masę koleżanki kolegów, którzy przecież również komponując, po czym czy Tamara Kalinowska czy Agata Ślazyk dorocznego biura teraz rada no, a 1 z chłopców czy Kuba Kubowicz no nie piszących teksty to jeszcze przecież ja i Jędrzej cięgi no można, by tak wymieniać, a również kompozytorów mamy w tej chwili oprócz tego będę dalej jak gdyby utrzymuje z nami kontakt Zygmunt Jarecki Andrzej to przecież wspaniale rzucił się oskarżana piosenki śpiewane i nasze piosenki Raba latach, ale przecież znakomity przecież jest Adrian Konarski 1m śmieci Paweł Pierzchała i realne środki na to przecież mamy plejady znakomitych muzyków kompozytorów FinAi i świetną obsadę na orkiestrę na tym się zastanawiam czy są momenty, w których zespołu muzycznego jest więcej na scenie, bo następnego różnicę jako kraj, ale jak za nas na, grając pewnie dorobi się mamy w tempie Filharmonii, ale jakaś zabawna tak, żeby nam chciałby raczej w końcowej części naszego drugiego spotkania poprosić pana Leszka Wójtowicza właśnie w kontekście tego, że akurat no właśnie pan śpiewać tak jak przed chwilą mówił Tadeusz Kwinta pisze teksty również bardzo zaangażowane i chciał właśnie zapytać na czym polega to ta niezwykłość piwnicy pod Baranami z punktu widzenia samej nazwy, czyli kabaret, dlatego że niestety przyzwyczajeni jesteśmy szczególnie już nie mówią o najnowszych czasach, ale właśnie kabaret ma tylko śmieszyć ma bawić ma być pewnego rodzaju parodią albo krzywym zwierciadłem rzeczywistości ma rzeczywiście to jest takie charakterystyczne dla piwnicy i dla pana w szczególności to jest to zaangażowanie właśnie które, czyli one jeszcze coś nam więcej powiedzieć prawdę nadawano z torem wicie najpierw stwierdzenie tak oczywiste, że właściwie powinienem być ukarany ale, ale czują się nieuczciwych dlatego nie powie od piwnicy nie byłoby bez Piotra w każdym razie długo, by nie przetrwała natomiast istotnie jest to, że klub moim zdaniem sprawny do sukcesu programu piwnicy pod Baranami jest taki finał są idealnym wykres nastroju znacznych ktoś wychodzi na scenę jednoczesna wójt działa np. nasz aktor aktor piszący sobie monologi satyryczne rodzina i ludzie pękają ze śmiechu po analizie czy Janicki, którym zabawną satyrą publiczność oddala, a z, którym nawiasem mówiąc na zmianę wprowadzimy kabarety sobotnie żołnierzy prowadzą wszystkie wyjazdowej część część ja jesteśmy, ale za chwileczkę nagle coś bardzo poważne coś co dotyka spraw niezwykle istotnych jak ja troszkę moje witali spraw o sprawach, które wszyscy znamy śpiewa i ta sinusoida powołuje po powoduje, że te poważne treści jeszcze bardziej wybrzmiewają, z którą poprzedzone są śmiechem, a śmiesz wydaje się być jeszcze czystszy skoro sąsiaduje z ważnymi w latach piwnica pod Baranami co nie jest żadnym żadnym co nie jest żadną tajemnicą zawsze była zorientowana politycznie zawsze była po stronie spraw ważnych przeciwko złu widzę jak komunistyczna tych wszystkich swoich czynnościach, ponieważ ci goście to znaczy mówię subtelności ALU, ale tutaj dodatkowych zysków bardzo ważne właśnie bezprawie mówi, jaką Chiny co gdzie, bo na tym polega to, że piwnica ma swoją ciągłość tak było od samego prawa oraz myśmy się oprócz żartu większych mniejszych myśmy bez przerwy dokładali tak jak nie wspomniałem tego się piło, ale przecież pierwszego Kołakowskiego litanie mnie, którą np. czytałem czym jest socjalizm, ale przy najpierw powiem wam czynny czy nie jest dla nas straszny tekst, który nie, kto zostanie na fakt on wyciął ileś lat nabiera pani już on na nabiera nabiera aktualności tamtych czasach był zakazany przez ten, który właśnie jak go wykonałem po raz pierwszy w piwnicy i się wiele lat ten ten tekst wracał wraz ze mną na scenę i ni i był ten sam sposób odbierany i właśnie połączenie liryki prawdziwej poezji i i tego naszego stosunku do otaczającej nas rzeczywistości tekstu poważnych to co stanowiło właśnie to, że ludzie nie nie czuli się na spektaklu pełnym pustego śmiechu tylko no myśmy go zmieniać i inteligencję, a oni naszą tak, gdyż jedno teraz zrobimy przerwę na informacje w TOK FM, bo taka jest niestety na zegarek pokazują, a po nich wracamy do naszej tak wcale wyśmiewanie zbrojna bossem od morza no może jest także ludzie uważa za perłę świata i wybrać gdzie, bo tylko do granic bez lokatorów szukających miejsca, gdy ktoś chce trochę głośniej zaś o sprawach, które przez bardzo bliska jest z dala, ale jest coś takiego, że pomimo że Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie są historię Polski trzecią część naszej audycji rozpoczął fragment utworu moja litania w wykonaniu Leszka Wójtowicza przypominam naszymi gośćmi są pan Tadeusz Kwinta i Leszek Wójtowicz rozmawiamy dzisiaj o piwnicy pod Baranami musiałem przerwać wypowiedź jawnie Leszka no właśnie pycha no, więc panie redaktorze Szanowni Państwo Tadeuszu kochany Otóż jest jednak jestem absolutnie pewien mianowicie tego, że pierwsza piwnica jak ja nazywam legendarną i jedyną pierwszą nie może to być pierwsze łączy te 2 byty czy wina obecnie czy pokoleniowych bary z tamtym kabaretem to, żeby się po prostu normalniej w świecie po ludzku lubić, by i to nas nie widać, żeby się lub i że my kochamy to co w nim i że jest ta sztuka na żaden kabaret jest dla nas ogromnie ważnej i to co powiedziałem sobie wykombinował każdy tworzy każdy tworzy inny świat natomiast panie zaś, którzy strasznie pana przepraszam, bo wiem, że bywa za chwileczkę Pogoni ale, ale mam nadzieję, że pan wytrzymał już ja bym chciał zadać pytanie Tadeusza mianowicie miałem zaszczyt prowadzić Tadeusza jubileusz piwnicy pod rowami zadawałem i tak tu rozmaite pytania, ale 1 nie zadały nie Słuchajcie niż myślałem, że tak sympatycznych okolicznościach pod skrzydłami, a za, które za ruskiego danymi będzie to pytanie zadać teraz uważa, jakbyście to wszystko znaczy to czy przemyślałam przychodziło, że oto rozpoczynacie legendy jak ta Leszku jak sobie wyobrazi, że znowu jesteśmy młodzi przypomni sobie czy we wczesnej młodości 1 i widziałem siebie w perspektywie czasu jako starego dorosłego człowieka, a swoje życie jako część dziejącej się historii absolutnie normalnie i usług osób no, więc nawierzchnia artysta jest megalomanem, ale do tego stopnia prawda no ale jeszcze, kiedy skoro myśmy się spotykali, żeby się nawzajem bawić skoro nawzajem lubiliśmy się żartowaliśmy gdzieś tam popisy baliśmy się, ale żartobliwie tak jak już użyłem tego słowa dzisiejszego to nie był szał biznes przecież pierwsze kabarety odbywały się właśnie mówiłem wśród przyjaciół potem poszerzały się kręgi ludzi przychodzących do piwnicy i to były kabarety za darmo nie było żadnego honorarium upłynęło sporo czasu, zanim ktoś wpadł na pomysł, żeby do kapelusza zbierać po spektaklu, kiedy jakieś tam pieniążki, żeby ktoś poleciał potem na dni po powinno patykiem pisane czy czy coś mocniejszego, żeby się zabawić jeszcze dłużej te nie wychodzić na czarny rynek, bo przecież trzeba sobie wyobrazić, jakie jak jakże wyglądał ten Kraków ponury brudny szary rynek, przy którym był przede wszystkim samej jakich biura urzędy to o tej porze, jakbyśmy wychodzili z kabaretu był zupełnie ciemny pamiętam taką przygodę Piotr mi się właśnie na cale życie będzie kojarzył z tym momentem, kiedy weszliśmy po spektaklu tak my idąc przez ten cenny Kraków siedliśmy na schodkach przed ratuszem tak się myśli Piotr zapatrzył się to ciemne niebo, rozglądając się dookoła mówi wiesz bo, bo życie trzeba sobie reżyserować i oraz daje sobie i w tym momencie zaskoczyło mnie, ale zostało mi na całe na całe życie zawsze widzę linę Piotra efekt przypominam ten moment tak on sobie swoje życie reżyserował on stosował się do jakiś ogólnie przyjętych zasad on się wiedzą, że trzeba się bawić tym życiem mieć satysfakcję na przekór temu co się dzieje co co nas męczy co nas dręczy no i wydaje mi się, że tak jak on przelewał w programie kolejne pomysły czy rautów balów bali, czego badać, jaki zabaw nie wielkich organizowanych imprez nie w rynku no tak całe swoje życie też też sobie reżyserował pojazd może w pewnym sensie odpowiedź na pytanie pana Leszka Wójtowicza właśnie znalazła swoje odzwierciedlenie też w tej piosence, chociaż ja bym chyba wolał ją nazwać pieśnią właśnie pamięci Piotra Skrzyneckiego, bo rozumiem, że właśnie w w tych słowach, choć to wszystko przecież miało trwać najwyżej 5 lat, a może mniej ca Piotrze, a to wszystko przecież miało trwać najwyżej 5 lat, choć zmienił cały świat jesteśmy za wiruje jeszcze raz będziemy, tak więc rozumiem, że właśnie na początku to pewnie trudno było sobie wyobrażać, że to będzie absolutna wizje myślał w kategoriach upływającego czasu myśmy żyli na bieżąco nie myśleliśmy że, że to mamy zaznaczać jakieś tam encyklopedyczne momenty życia artystycznego Krakowa no tak docentem orzeczeń wyrok wyższy o o takie punkty także cezury czasowe to bardzo pięknie powiedziała to kiedyś Anna Jarecka nasza szefowa literacka od ich współzałożycielka piwnicy od początku do będąca z nami do Rosnowa wspaniały dobry duch cudowny no ale życia nadawca poetka bajką Marylka raz wracałam doznali obrażeń oraz ustami Andy scenograf teatru Rapsodycznego przyjaciółka Karola Wojtyły nie było, żeby był komplet to ona działa, bo na cmentarz to znaczy 70 tych piwnica tak zaczyna blednąć strach Janina, a potem napisała piwnica odrodziła się wraz z Solidarności ja mówię o tej wielkiej Solidarności tej, która była w Kamieniu Gruda 88080 pierwszy Janina właśnie osadziła ten renesans nas sprzed lat bardzo precyzyjnym miejscu także Stana, że nie ma skoro już padło się już pan jeszcze padło nazwisko Karola Wojtyły to to ja muszę powiedzieć, że ja nie miałem nigdy tej tego honoru, aby rozmawiać z Piotrem Skrzyneckim natomiast na tyle na ile go poznawałem przez oglądane występy piwnicy czy czytając na jego temat to w takiej krótkiej anegdocie jakoś, którą znalazłem najbardziej mi ona pasuje właśnie do tej postaci tak jak ja sobie wyobrażałem była audiencja 80 trzecim roku w listopadzie właśnie już wtedy nie skarbowców byłem na takim tylko z papieżem Janem Pawłem drugim no i papież miał powiedzieć dużo się w Krakowie mówi o panu panie Piotrze nie są Piotr 3 media tak jest to zapisane panie już także zapisać nie to dla co na co miał pan Piotr odpowiedzieć, a jego Świątobliwości również nie nie tak było tak było w szachy protestuje ja zresztą wszystko opisałem co do przecinka w albumie dom na Groblach jest taki album fotografii profesora mieszkała ludzkiego nieżyjącego niestety genialnego fotografika zrobił z pustego mieszkania Janiny można powiedzieć taką impresję objaśnić jak sam pisałem to wyglądało także światła się rozpaliły i ksiądz prałat Dziwisz w brzegu do ojca Świętego ojciec Święty to pan Piotr Skrzynecki dyrektor piwnicy pod Baranami na co papież powiedział znam pana pamiętam z Krakowa na co pilotem na całą salę elementy z tą wypalił, a my pana ojca Świętego też mamy z Krakowa no takim razie pie piękna piękna, że tak powiem rata do tych informacji, które można znaleźć w literaturze o piwnicy pod Baranami, gdyby kończąc naszą audycję dzisiaj powoli mieli się właśnie panowie odnieść do tego co przywołałem przed przed wielką wracając do tych słów piosenki o Piotrze Skrzyneckim Skrzyneckim pamięci jego, choć zmienia cały świat no właśnie jesteście będziecie właściwie niestety historia nam ciągle stawia różne wyzwania, a one jak rozumiem są szalenie ważne dla panów dla państwa w kabarecie wrażliwości waszego rozumienia też tego co jest ważne to czym powinna być piwnica pod Baranami dzisiaj jutro co powinno nam powiedzieć na co zwrócić uwagę Tadeusz Kwinta może ja się nie odważył umówić piwnicy jaka, jaka ma być i ja raczej z perspektywy tych lat, które tak szybko przeleciały jest dziś tak sporo patrząc na piwnicę myślę sobie czym piwnica jest dla nas w każdym razie dla mnie dla dla dla wielu moich przyjaciół piwnicznych piwnica nie jest miejscem, w którym się coś tam na zewnątrz przekazuje w czasie spektaklu piwnica się z nami tak żyła, że jest jest częścią nas jest no dla mnie piwnica jest tak jak powietrze czymś oczywistym, że zbliża się sobota zbliża się kabaret że, gdy to w poszczególnych okresach roku dla święta Boże Narodzenie przygotowujemy własne pastorałki mało w każdym okresie mniej świątecznym i jakby reagujemy NATO i reagujemy na to co się dzieje wokół nas jest to po prostu no nasze środowisko naturalne Night wydaje mi się że, że na pewno na tym na czym polegała właśnie piwnica od początku no i jak długo będzie piwnicą to poczta na tym będzie polegała każde następne wchodzące pokolenie wydają się przejmuje ten klimat ten nastrój na i ten stosunek do tego miejsca w tych murach coś jest jest na pewno Piotr i i przeszłość należy Wójtowicz pozwolę sobie zmienić nazwisko analizę, żeby po, żebyśmy zagrali w nowy program ten sektor ten program musi napisać już napisać scenariusz Jaś zamiast tego nie czerpie robić robi to znaczy mieć Hanoi trzeba Tuska zorganizować wszystko znakomicie od lat robi nasz przyjaciel nasz dyrektor Bogdan Micek, który naprawdę ma z nami urwanie głowy, ale bardzo dzielnie sobie daje natomiast ja wiem, że państwo wczoraj wyemitowali jeszcze o sądzie pt. wróć proszę tam tam zaśpiewam bucie proszę gorzka jeśli potem jest, że bądź dobrej rady czystym lustrem, by każdy przejrzeć czemu winnica zawsze była takim lustrem, w którym publiczność, którym Polska mogła się przejść i Jan bardzo chciał żeby, żeby to takie perpetuum Mobile kręciło się w nieskończoność, żebyśmy byli tym już lustra, w którym każdy może zobaczyć kilimy z Polski, ale również zobaczyć uśmiech naszego kraju no właśnie tak bardzo dziękuję panom chciałbym żeby, żebyśmy tego uśmiechu doczekali w pełni no to byśmy bardziej dla mnie powód do do uśmiechu pełnego radości, a nie nie gorzkiego uśmiechu nową dla mnie to było niezwykle emocjonujące ważne spotkanie chciałem panu bardzo podziękować także w imieniu słuchaczy, że byliście dzisiaj z nami, że mogliśmy trochę przez panów wspomnienia przybliżyć piwnica pod Baranami pan Tadeusz Kwinta był znany żart mówić dziękuję bardzo, panu dziękuję za spotkania dziękuję za zaproszenie Klarę z pańską, którzy nasłuchali no i zaprasza Anglicy oczywiście chodzę na wiosnę przede wszystkim jednak na program, bo tego się nie da opowiedzieć to trzeba przeżyć przyjmujemy zaproszenie dziękuję panu raz jeszcze dziękuje słuchaczom Maciej Zakrocki to była historia Polski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HISTORIE POLSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA