REKLAMA

Niedużak o ochronie przed wrogimi przejęciami w Tarczy 4.0: Chodzi o możliwość monitorowania dużych inwestycji

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-06-01 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:29 min.
Udostępnij:

- Trudno mi sobie wyobrazić by ta regulacja wyeliminowała jakikolwiek kraj z dostępu do polskiego rynku. Chodzi o możliwość kontrolowania i monitorowania dużych inwestycji. I w takich przypadkach, gdzie zagraża nam przejęcie dużego obszaru, to wówczas mamy nadzwyczajną kompetencję po stronie prezesa UOKiK. Nie ma projektu regulacji na żadnym etapie prac, z którego wynikałby zakaz inwestowania firmom z zagranicy - mówił w Magazynie EKG wiceminister Marek Niedużak z Ministerstwa Rozwoju

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Marek Niedużak wiceminister rozwoju dobra dzień dobry panu dziś do państw Panie Ministrze może pan pomoże zrozumieć w poranku Radia TOK FM Dominika Wielowieyska pytała ministra Najdera obok turystyczne powiedział, że trwa faza analiz tydzień temu gościliśmy tutaj EKG panią minister Emilewicz też mówiła, że analizy trwają minął tydzień czy coś Rozwiń » już wiadomo o tym, turystycznym, bo niektóre powstaje w ministerstwie rozwoju wiem, że nie pana, ale jednak w resorcie, którym pan pracuje tak tak dziękuję przypomnę, że w resorcie pracuje chyba około kilkuset osób faktycznie nie jest także z jest tylko kilka jeszcze co konkretnie każdy robi natomiast tego co mi wiadomo nie jest to program tak osobiście, a wadą tego nie wiadomo to te odpowiedzi były poprawne tak się zgodne jest zgodne z tym etapem prac, które się toczy trwają analizy nasze pytanie prawne jak restrukturyzować jak to sfinansować, jakie ewentualnie dystrybuować także u tu chyba dużo więcej nie dodał Polak skoczył już zostało powiedziane na antenie Radia to myślę, że Panie Ministrze możemy postawić także już zakończyć stan ten temat być może zakończyć go raz na zawsze możemy postawić taką tezę, że tego bonu w 2020 roku w okresie letnim nie będzie, bo 1czerwca może nie ma co już nastawiać się panie redaktorze ja bym nie chciał ani zaczynać ani bądź tematów, które nie są mojej dyspozycji nie są przedmiotem jakiś mój pogłębionej szczególnie wiedzy, bo obawiam się po prostu mam taki wewnętrzny budowane od dzieciństwa strach przed wypowiadaniem się z pewnością na tematy, których nie jest w pełni kompetentne także raczej wolą trzymać tematu swojej swoich nie chciał kończyć tutaj stawiać kropki nad i w tym temacie mam nadzieję, że jak są posiedzenia kierownictwa resortu to państwo o tym, rozmawiać wymieniać informacje o działaniach, które poszczególni ministrowie koordynują jasno oczywiście jasne oczywiście wymieniamy często jak się pan zapewne myślę też tak jak na kolegiach redakcyjnych zapewne Radia TOK FM i każdy referuje swój materiał ze następne nie wsłuchuje się opłaca mają do powiedzenia inni, ale tam już się słuchu jest nieco mniejszym następować, więc każdy z nas ma swoje tematy na półce ja bym się wolą na swoim biurku ja się wolą wypowiadać swoich niż o tematach kolegów potwierdzam tego co wiadomo toczą się analizy pełna zgoda Panie Ministrze to porównanie z Kolegium redakcyjnym to kasa jest nawet bym uznał na miejscu przy czym, gdyby Kolegium się zakończyło to myślę, że każdy z nas, kto bierze w nim udział mógłby powiedzieć, o czym w radiu będziemy mówić, nawet jeżeli nie są tylko dziedziny którymi się zajmujemy także stąd pana dopytuje, ale rozumiem, że wiele więcej w sprawie tego bonu nie dowiemy się czemu państwo chcecie zakazać inwestycji firmą zagranicznym zakazać inwestycji w Polsce, ale pani redaktor panie redaktorze to wydaje się, że jest to pytanie w tym ukryty jest fałszywa teza nie ma nie ma takiej regulacji nie ma takiego projektu takiej regulacji na żadnym etapie prac czy rządowych czy parlamentarnej, z których wynikałby zakaz inwestowania nie ma czegoś takiego panie redaktorze i albo pan redaktor na nie wiem to może umorzenie nie wymieniamy się z możliwościami już tak ja przyjąłem swoją partię do czegoś na temat kolegów redakcyjnych to tam nie ma takiej tego projektu regulacji dobrze jak można było określić projekt, lecz ten regulacji, które znajduje się w tzw. tarcza anty kryzysowej procedowanej w sejmie, który w jednak jasny sposób ogranicza możliwości inwestycyjne zagranicznych podmiotów w nich nie ogranicza panie redaktorze proszę zwrócić uwagę chcemy tam mamy tam rozwiązanie, które przypomnę rok komentuje komisja Europejska przyjmują poszczególne kraje Unii Europejskiej np. Niemcy obowiązuje do Francji Włochy Hiszpania jest rozwiązanie, które wymaga, aby inwestor spoza Unii miał obowiązek notyfikowania w pierwszej kolejności sposób ratyfikowania w naszym wypadku prezesa UOKiK transakcji na pewnych branżach w pewnej wielkości spółka spór spółkę określonej wielkości próby mamy pewien pan minister się obrotów i pewien taki próg właścicielskiej takim progiem minimalnym test jest 20 proc i dopiero, jeżeli ta kontrola powiedzmy przez prezesa UOKiK robiona w ramach prawa zresztą ograbili trakt unijnego tak, bo w ramach w ramach kompetencji, które nam zajętej traktat, czyli pod kątem bezpieczeństwa, a pod kątem bezpieczeństwa w tym bezpieczeństwa gospodarczego kraju dopiero wtedy, gdy kontrola wstępna wykaże, że jest ryzyko naruszenia norm bezpieczeństwa w związku z taką transakcją przez nabycie takich liczących pomiędzy poziom Europejskiej dopiero wtedy możemy mówić o o tym, że prezes UOKiK może taką transakcja zablokować bez żadnych nie ma w rodzaju zagrożenia Panie Ministrze chodzi o panie redaktorze odpowiedział tak traktaty są siłą rzeczy tak jak akty prawne dosyć ogólne generalny tak odwołują się do bezpieczeństwa, ale ja podam tutaj przykład bardzo konkretnie, dlaczego komisja Europejska odmówi trzeba Niemcy czy Włochy czy Hiszpania czy Francja oraz o tym, mówią, dlatego że epidemia trochę inaczej działa trochę inny kontekst może w ten sposób mogę trochę inny kontekst tego poczucia bezpieczeństwa, jeżeli w marcu w kwietniu mierzyliśmy się sytuacjom, które np. okazywało się, że ponad 90% substancji używanych czy przemysł farmaceutyczny powstaje poza Unią Europejską jesteśmy w tym zakresie w pełni uzależnieni od dostaw ze z dalekiego Wschodu imitować terenów z mieszkańcami jak i Azji było, ale zmiany danych Pacyfiku różne kraje wprowadzą daleki daleki wschód no to w takim razie o bezpieczeństwo kraju bezpieczeństwo rozumiane nie taki sposób wąski tak jak armaty czołgi helikoptery tylko w sposób, jaki szanse gospodarcze potrzeby chemicznego farmaceutycznego przemysłu nie zagrożą i te narzędzia są wprowadzane w europejskim właśnie po to, państwo w większym stopniu większym stopniu mogły dbać o bezpieczeństwo swoich obywateli nie tylko bezpieczeństwo rozumiane tak konstytucyjnie atak taki sposób musimy, choć koniec służby specjalne policja, ale również w sensie takim właśnie bardziej gospodarczo, kiedy myślimy o zapewnieniu takich kluczowych tak naprawdę dla funkcjonowania państwa kwestia chociażby ta infrastruktura energetyczna to o tym od części objęte tą ustawą, ale np. nie przemysł przemysł farmaceutyczny no ale nie tylko farmaceutyczne, bo oprócz tej można powiedzieć zawsze bardzo uważnie śledzone infrastruktury energii elektrycznej czy wytwarzania energii elektrycznej czy tego tematu energii elektrycznej państwo wpisujecie także przetwórstwo mięsa mleka zbóż oraz owoców warzyw mamy jakieś zagrożenie tych dziedzinach, bo na czystego schematu łania nie mam takiego założenia zapisane nie mamy też systemu, który monitorował takie transakcje minister stanu pan odpowiedzieć to wprowadzamy te przepisy myśmy właśnie mieli jako państwo polskie prezes UOKiK konkretnie, jakie narzędzia kontroli również w tym obszarze też znowu odwołam się doświadczenia Maciej kwietnia, kiedy okazywało, że kwestia zapewnienia, aby taki podstawowy akt na zapewnieniu dostaw tych podstawowych towarów są jednak kluczowe dla dla kwestii i bezpieczeństwo akurat produkcji żywności podkreśla rząd radzimy sobie świetnie dużą część żywności eksportujemy mamy sporo w kraju myśli pan akurat, gdyby zechciał jakiś inwestor pojawić zainwestować w fabrykę działamy to jest takie zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa myślę, że nie myślę, że w takim wypadku prezes zwłok najprawdopodobniej nie skorzystał ze swoich kompetencji dlatego nie wiemy przecież prezes UOKiK jest niezależnym organem, a w tym panie prezesie Panie Ministrze czy nie obawia się pan, że ta ustawa może jakiś sposób wyeliminować z procesu inwestycyjnego w Polsce naszego największego sojusznika, bo tak rząd Prawa i Sprawiedliwości określa stany Zjednoczone one są spoza Unii Europejskiej spoza Europejskiego obszaru gospodarczego prawdę mówiąc prawdę między nimi trudno sobie wyobrazić, by tego typu regulacja wyeliminowała jakikolwiek kraj z dostępu do polskiego do polskiego rynku, a nie temu ona służy i dodatku tam pan popatrzy pan tam nie ma takich narzędzi właśnie nazwijmy to ani temu służy godzinowa, jaką wyrokowania stałego blokowania stałego blokowania dostępu jakiegoś państwa rynku trzeba panie doktorze ja odpowiadam panu pan zaczął dopytywać nie słyszała czy dobrze zrozumiałam, że nie służy, by eliminować jakikolwiek kraj, czyli potencjalnie wcale nie jest np. obroną przed chińskimi inwestorami macie na panie rektorze na pewno nie jest obroną przed innymi przed inwestorami jakiegokolwiek kraju proszę zwrócić uwagę, że to nie jest ustawa, która nie precyzuje grupa jakich krajów i właśnie nakazuje kontrolować inwestorów czy napływ inwestycji z tego nie ona jest napisana od strony zresztą ani to samo przecież on dopytywał od strony pewnych branż i pewnej wielkości firm w Polsce chodzi o to by pewnego rodzaju inwestycje na dużej skali batonami takich emitentów 20% Ewy większe firmy była możliwość monitorowania nawiasem mówiąc znowu w tym zakresie też ta ustawa będzie wdrażała rozporządzeń unijnych czy też nakładane na taki właśnie obowiązek, a więc będziemy możliwość monitorowania tych inwestycji i wyjątkowych sytuacjach taki, który zachodzi poważne ryzyko poważna możliwość, że zagraża nam o naszą bezpieczeństwu np. tak przejęcie strategicznej jakież, więc firmy działającej w Polsce takiego jak np. chemia czy farmaceutykami, ale nawet, ale też spożywczego tak dyrektor i oczywiście miał słusznie akcie czy zgodnie z prawdą pan jako wartości 800 zlotego to wówczas dopiero mamy bardzo jednak nadzwyczajna kompetencja po stronie prezesa UOKiK natomiast ja ja myślę, że zięć nadużyciem byłoby określić tą ustawą o te przepisy mianem blokujących inwestycje zdanych, które jeszcze jedno pytanie, skąd albo właściwie nawet nie, skąd pomysł tylko dlaczego przepisy mają funkcjonować 2 lata od czasu ich wprowadzenia tak 2 bardzo, a właściwie panie rektorze powinienem był powinien był ba nawet zacząć też od tego czy dlaczego, bo to jest pytanie prawda o 8 i zobaczyć ani tym timing prawda o czas tym, którym z, którym o, którym działam w nie da się ukryć, że 1 ze skutków panda są niższe wyceny firm daje takie ryzyko bardzo duże nawet wiedział, że film, który fundamenty funkcjonowania są zdrowe będą miały 2 niższe ceny ze względu ogólna sytuacja kraju i na świecie jest to wymarzony moment na zakupy dla kogoś ma pieniądze właśnie dlatego to jest takie ważne, by drastycznie i wprowadzić, bo ma jakiś czas tak jak pan tak już są przepisy czasowe, by zapobiec takiej nazwijmy to wyprzedaży w związku z tym czy spółki są niedoceniane takim, jakim są wyceniane poniżej ich oni, że nikt ich ich wartość różni ten kraj będzie, że konsekwencje tego kryzysu będą trwały 2 lata dlatego zdaniem tego typu decyzji zawsze kapitalny pomysł się zastanawiali tutaj na rok chyba za krótko 2 lata powinno być normą jest tutaj wielokrotnie porównywał się do Francji Niemiec Francja np. ile orientuję wprowadza specjalne przepisy ograniczające inwestycje do grudnia tego roku ale, grając już wcześniej tego typu przepisy obowiązywały ciągle obowiązują bowiem w ten sposób to nie jest także ja uważam te 2 lata za jakiś dogmat prawa albo rzeczy, że jest szczególnie do nich przywiązany jest podatek od Warty też ma na dyskusję też w sejmie Senacie tempomat oraz wydają się, że jakiś okres o epidemii, bo powinien być traktowany w sposób szczególnie i oczywiście każde rozstrzygnięcie pełną siłą rzeczy będzie miał charakter arbitralny proponował można powiedzieć do 1,5 roku ale dlaczego nie tutaj dokładnie 14 miesięcy i miast zdaje sprawę no to są zawsze takie kwestie w pewnym stopniu arbitralne tego typu limity to nie jest także uważam te 2 lata tak to jest warte w Kamieniu tak musi być jedyna słuszna formuła, ale może być kroczenia ale gdyby redaktor powiedział mi na świat i pan uważa, że kilka miesięcy to tutaj być uważam, że to byłoby zakup jasne Czech bardzo często się mówi o tym kiedy wrócimy jakieś poziomu tam wycen czy sprzedaży wszystkich uwagę, że najczęściej mówi najwcześniej 2001. czy też, więc to ja tutaj, a więc czas dziękuję za rozmowę pan Marek Niedużak wiceminister rozwoju był gościem pierwszej części magazynu EKG rozmawialiśmy o przepisach, które znalazły się w tzw. tarcze 40 i chronią nasz rynek przed jak pan minister tłumaczył nie przed przejęciami tylko potencjalnymi przejęciami czy ingerencją firmy z innych krajów bardzo dziękuję za zmowę informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA