REKLAMA

Jak odmraża się branża lotnicza? Kto przetrwa kryzys?

Połączenie
Data emisji:
2020-06-01 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 135 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry witam pana będziemy rozmawiali o pani ulubionym temacie ukochanym wręcz można powiedzieć, czyli linii lotniczych, ale tego tematu, chyba że zrobi coraz mniej prawda, bo linie lotnicze są coraz mniejsze dużo zwalniają, chociaż niektóre szykują do ekspansji próbują podejmować wojnę cenową jak to właściwie jest rynkiem teraz mamy do Rozwiń » czynienia niewątpliwie kolejnym etapem dramatu linii lotniczych, czego należało się spodziewać po informacjach o spadku rentowności o zatrzymaniu linii o wstrzymaniu lotów nad terytorium krajów niektórych może nie wszystkich, ale tych najważniejszych objętych epidemią kobiet szczególnym stopniu, czyli rynek azjatycki chiński głównie rynek Europejski rynek amerykański linię sobie za zatrzymało operacja w błyskawicznym tempie narosły długi i dzisiaj coraz więcej linii domaga się pomoc w Państwowej jeszcze nie jesteśmy na etapie znikających linii to dopiero pierwsze znikają na razie jest próba ratowania linii czy jakby prośby generowane przez poszczególne kolejne linie lotnicze do adresowane do do rządów poszczególnych państw o wsparcie finansowe to nie jest małe wsparcie finansowe, ponieważ łącznie już na rynku europejskim, a pewnie to mogą być dane, które nie są nam wczoraj, więc pewnie może być więcej w tej chwili np. na rynku europejskim w tej chwili albo otrzymały albo są w trakcie procedur otrzymywania linie europejskie 31 miliardów euro to pokazuje skalę potrzeb i skalę załamania tej transzy tutaj liderem w ostatnim okresie, ale no właśnie dały dającym dużą przestrzeń do dyskusji jeśli chodzi o pomoc ze strony rządu jest grupa Lufthansy i Air France KLM KLM Air France otrzymał w ostatnim okresie 7 miliardów dolarów pomocy ze strony rządu francuskiego, a i, aplikując 3 miliardy dolarów pomocy ze strony holenderskiego rządu natomiast w przypadku Lufthansy Lufthansa po długich negocjacjach z rządem niemieckim na dosyć ciężkich warunkach wynegocjowała 10 miliardów euro pomocy rządu niemieckiego o i niestety ta umowa w tej chwili została w dużym stopniu zakwestionowana przez komisję Europejską, która to komisja zażądała znaczy, aby wydać zgodę na tak dużo tam duże wsparcie finansowe dla Hanzy zażądała od niej oddania części slotów, czyli tych kanałów zarezerwowane w określonym kierunku w określonym w określonej w określonym dniu określonej godzinie i zmniejszenia bazy samolotów niemieckich Lufthansa stacjonujących na terenie Niemiec to jest bardzo duży cios dla Lufthansy na tyle duże, że w tej chwili w ramach grupy Lufthansy czy rada nadzorcza nie zdecydowała się na na przy znaku podjęcie tej po wzięcie tej pomocy ze strony rządu niemieckiego nie ma zatwierdzenia tej transakcji w związku z tym na dobrą sprawę nie wiadomo co będzie dalej z Lufthansą, ponieważ Lufthansa znajduje się ono na takim sporym zakręcie wielka linia Europejska 700 samolotów uziemionych łącznie 760 tylko mają mają łącznie we Flocie więcej absolutna większość na ziemi jak mówił dyrektor Lufthansy co godzinę lub linia traci miliony euro co oznacza, że w skali jak już jakieś widzimy w skali 1 dnia to jest 201212 000 000EUR tak, czyli długi narastają w tempie ekspresowym te zastrzeżenia do Lufthansy wynika także z faktu, że tuż stara cała grupa lotnicza, do której wchodzi także linia austriacka, czyli Austrian Airlines belgijska Schweitzer ska i ta grupa Lufthansa łącznie już się spodziewa prawie 1213 miliardów dolarów pieniędzy ze strony rządów NATO żądanie czy aby roszczenie ze strony Lufthansy względem rządów państw macierzystych względem linii lotniczej bardzo ostro zareagowało rejony Zara zareagował krajana ary WizzAir twierdząc, że to jest coś co nie powinno się wydarzyć, ponieważ w tej chwili promuje się linie lotnicze, które są w kłopotach linie, które nie mają kłopotów finansowych nie otrzymują wsparcie ze strony UE szkolenia nie mają kłopotów finansowych w całym chciał ją też, o które nie mają Otóż tu oczywiście realne wizerunek mają i twierdzą, że oni funkcjonują zupełnie w oparciu o swoje o swoje zgromadzone rezerwy finansowe realia nerw przed kryzysem z 4 miliardami bodajże euro środków, a i, mówi że my nie dostajemy nic z jakiej racji linię narodowe przewoźnicy narodowi dostają w tej chwili kroplówki od rządów co oznaczał to samo zresztą jak komin komisja Europejska już za Busha się zasady konkurencji, że to oznacza, że dobre linie są poszkodowane czy też sprawne linie są poszkodowana linii, które są narodowe, które przynoszą stratę władze uznały że, że może chcą mieć tę linię w tej chwili linie mają po prostu miękkie finansowanie ze strony budżetu mogą funkcjonować dalej, a z tak zapytam głupia frant na czym polegała ta przewaga raczej jak rejonem wypracował przewagę czym to znaczy, gdzie tutaj ciął koszty, które jak rozumiem przykładach zmienią się cięcie kosztów przede wszystkim, czyli zupełnie inny model biznesowy oparty na tanich biletach masowej masowym kliencie i gigantycznym rozwoju Floty obłożeniu o wiele większy niż w innych liniach braku personelu naziemnego działanie tylko przestrzeni wirtualnej sprzedawaniu całej całego mnóstwa dodatkowych usług, które to usługi w innych no niektóre z nich oferowane normalnie za darmo przewoźników narodowych, czyli tak grosza do grosza lądowaniu na tańszych lotniskach tak klub szybkich odprawach szybkim załadunku to jest cała rzesza mniejszych o płacach dla załóg, które nieustannie protestowały taką pracę naszych ulicach przyznam szczerze, że jeśli chodzi o płacy to chyba one nie były tak dramatycznie niskie jeśli załogi protestowały, porównując innych operatorów nawet narodowych to tylko to raj ner może nie wypada tak tragicznie natomiast to co zdecydowanie gry w Ryanairze było gorsze to bardzo ciężka praca, czyli o wiele namiotu był ten rodzaj wyzysku można intensywnie trzeba było aż ten pewnie w związku z powyższym no i patrząc na nakład wysiłku, który trzeba włożyć to było to rzeczywiście Bogiem większy no mniejsze zarobki tak patrząc na jednostkę nakładu nie wiem pracy, którą trzeba włożyć, ale ten sam problem podnosi WizzAir, czyli nie tylko rajem na alei WizzAir, który stwierdził, że rządy nie powinny wspierać linii lotniczych taki sposób w jaki w tej chwili są wspierane, a jedynie powinny, jakby obniżać opłaty np. za korzystania z żeglugi powietrznej tak czy np. dawać się na rodzaj dotacji na utrzymanie zatrudnienia natomiast już mówimy o kwotach, które znacząco wykraczają poza te poza te zastrzeżenia które, które zgłaszają sami przewoźnicy i w tym kontekście można powiedzieć, że jeśli się przyjrzymy stanowisku komisji Europejskiej dosyć precedensowe mu o względy lub Hanzy to miejmy tyle głowy, że wiele linii twierdziło, że o komisję Europejską to teraz pójdzie bardzo łatwo, dlatego że normy szczególne szczególną sytuację więc, że komisja będzie ulegać dawać zgodę na wsparcie finansowe także Polska w ten sposób myślała Atu komisję Europejską, ale to jest nieuczciwe to jest złamanie no w szczególnie preferencyjne traktowanie podmiotu także Niemcy w tej chwili myślą opcji, że po prostu dać mniejszy zastrzyk finansowy, żeby komisja nie żądała tych ustęp dodatkowych natomiast tyle głowy miejmy także Polska chce cię jak widać, że lot będzie potrzebował wsparcia finansowego w Polsce to co dostrzegłam, bo są takie doniesienia nie ostra dopiero to o tym, się rozpatruję poza pomocą starczy anty kryzysowej dla dla LOT-u to trzeba dać dodatkowe miliony złotych, chociaż moim takim tabeli, którą pozyska fachowych źródeł jest wymieniona Polska co prawda ze znakiem zapytania od 2 umowa jest 250 000 000EUR tak, czyli miliardy miliardy to zatrzymajmy wrócimy po informacjach jest 1317 łączenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego rozmawiamy o kondycji linii lotniczych zatrzymaliśmy się na dość interesujące w kwocie, którą pani podała 250 000 000, które ewentualnie bardzo prawdopodobna przepraszam milionów euro tak, których miałby potrzebować lot, czyli w efekcie miliardzie złotych, skąd wiemy do nie umiem się niszczy to będzie mówi czy będzie mówili o takiej kwocie czy innej może powiedzieć, że wg doniesień oficjalnych spółka generuje koszty miesięczne rzędu 200 000 000zł w związku z tym wydaje się ta kwota dosyć taka bardzo podobne prawdopodobna natomiast moje problemy ze wsparciem LOT-u lot liczy, że właśnie komisja Europejska łatwo, o ile da zgodę na wsparcie, ale jest zasada Unii Europejskiej, że pomoc publiczna może mieć miejsce raz na 10 lat, a polską w 2000 dwunastym roku dofinansowała lotna kwotę 400 000 000zł w związku z tym wygląd można sobie wyobrazić zakaz ze strony komisji Europejskiej, bo dwudziesto drugiego roku wtedy no będzie to bardzo poważny problem tej naszej linii lotniczej ja chciałem jeszcze powiedzieć, że jeśli my tu mówimy o sytuacji linii lotniczych to znalazłem przypadek, który niezwykle ciekawy, a mianowicie jedynej linii, które u Magna jak odkryła no może nie bardzo mocno szukam linię kolejnych sytuacji, gdzie większość linii myśli ja się ratować jako minimalizować straty mamy 1 linię, która mówi, że każdego kryzysu powinniśmy uciekać do przodu, a nie zachować się zachowawczo i założenia chodzi o winie katarską katar US, która w, której miała miejsce burza mózgów zarządu i stwierdzili oni po tym, spotkaniu, że nie będą myśleć o tym jak jest źle tylko będą myśleć co im to co im to daje, jakie to tworzy możliwości niesłychanie sprytna polityka względem otoczenia i tak na skutek owi otoczenie zrezygnowało z ze świadczenia usług linii lotniczych KT re US jako jedyny o regionie 1 absolutnie nielicznych na świecie utrzymywał utrzymał zarówno loty pasażerskie, jaki towarowe nie wszędzie, ale tam, gdzie te loty były, gdzie te loty były dozwolone i teraz bazował na tym, że linie miały na jej lepszy system no i klimatyzacyjnej neutralizacji tych filtrów happy, które już, jakby w punkcie startu minimalizowane o przekazanie wirusa zachorowanie wirus naukowi i oni oczywiście budować markę nazwy firmy, a mianowicie, że jak sami twierdzili chcieliśmy mieć pewność, że jesteśmy że, że spełnimy naszą podstawową powinno, że jesteśmy jedyną linią, która nie zostawi ludzi potrzebie i jest to nasza inwestycja w przyszłość stała się linią ostatniej szansy do powrotu ludzi ze wszystkich krajów ze wszystkich kontynentów nasze morze nie ze wszystkich krajów, ale ze wszystkich kontynentów na świecie w sumie KTR były przewiózł 1 000 000 osób tam, gdzie w ogóle nie było możliwe do 3, gdzie nikt nie operował katar jest pomagała ludziom wrócić do domu co spowodowało, że jakby zbudowano pozytywny wizerunek tej linii wśród odbiorców wśród pasażerów warto wspomnieć, że w Niemczech Francji Wielkiej Brytanii, które posiadają przecież swoich no narodowych przewoźników rządy tych państw polecił swoim obywatelom lot do domu katarem wojsk z drugiej strony macie mamy jakby ciąg dalszy tej działalności drugi pion działania to jest kwestia wsparcia no krajów w potrzebie Otóż warto wspomnieć, że katar Airway podjął decyzję o przewożeniu sprzed transportu czy o przewożeniu transportów medycznych bardzo dużym odsetku za darmo dla krajów świata dla różnych państw potrzebie co więcej fundował dostawy sprzętu medycznego nie, że są zakupy jak z Chin my sobie wynajmiemy samolot kupimy w Chinach i przywieziemy katar Ruiz, iż rząd o czasem katarem jest dużo, a czasem katar jest jako pośrednik występował rząd Kataru zdecydował o zakupie sprzętu medycznego dla wielu krajów w potrzebie w tej chwili mamy zarówno dostawy do Chin Indii trzeba wykuć Chin Indii Iranu Włoch, ale także Ukrainy i OPI Mołdawii i Turcji czadu Meli mali Kani czy Macedonii Serbii to jest pokazanie na działanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu i zbudowanie bardzo poważne marki państwo wykonano proszę sobie wyobrazić odpowiednik 1750 w pełni załadowane boeingów 7 lotów będzie 777175 000 ton materiałów przewieziono do państw potrzebie i większość z tych dostaw była darmowa z innych ciekawostek warto wspomnieć, że katar Airway utrzymał swoją siatkę połączeń do 32 miejscu celowy i odbywał przez całą epidemie 150 regularnych lotów tygodniowo teraz chce do około 80 lotów powrócić a, czyli mniej więcej do połowy swoich destynacji, czyli 80 kierunków połowa dotychczasowej DEK destynacji o twierdzy no i macie państwo kolejną rzecz, która jest strategią biznesową KT re US, a mianowicie jako pierwsza linia na świecie zdecydowała, że klienci, którzy kupią bilet lotniczy katar miejsc do dowolnego miasta mogą zmienić miejsce docelowe na bilecie w promieniu 55000 mil, czyli właściwy jeśli kupujemy bilet do chaty na cały świat dysponent obrażani często skarżą, że pani opłacana przez Qatar Airways wie pani świetną reklamę to po zmianach jak radzą sąsiedzi, bo przecież tam była wielka trójka Etihad i miejsc jak jak oni przeżywają kryzys na no właśnie to jest jakby druga strona medalu, że działalność terenowej wzbudza dziko furię ze strony sąsiadów, którzy piszą artykuły z artykułem, oskarżając katar RBS niecne czyny, dlatego że oni jako jedyni zastosować taką strategię marketingową taką strategię biznesową u Emira i uziemił całą flotę o i dzisiaj i Emirates Etihad są zupełnie innym poziomie niż Qatar Airways i to jest jakby pan czytał źródła saudyjskie źródła irackie to tam pan znajdzie nie słuchano opowieści o tym jak to co beznadziejną linię katarem dualizm jak to w ogóle nie ludzkie są względem personelu i oskarżenie to jest dla mnie po prostu czymś niepojętym źródeł właśnie tych przeciwnych, czyli portalu Arab News, który reprezentuje stanowisko iracką saudyjskie było oskarżenie Kate była jest, że ryzykuję zdrowie życie personelu pokładowego przez akcję, którą oni uruchomili, która niezwykle pozwoliła się umocnić na rynku, a mianowicie zrobili akcję oferowania 100 000 biletów lotniczych darmowych dla pracowników służb medycznych z całego świata na dowolnych kierunkach i to było pod hasztagiem ręki heros i te bilety trafiły do ludzi na całym świecie jeśli tak sobie pomyśleć o tym, oczywiście do wszystkiego dopłacają ta linia nie będzie miała zysków oni mówią, że te Enea sza te elastyczne bilety wiadomo, że one są jest to ze stratą dla dla linii, ale mówią to jest inwestycja w przyszłość do tego dodajmy co pewnie będzie dla wszystkich zaskoczeniem, że Peter znalazł się w grupie chyba 4 czy 5 krajów na świecie, które w tym roku ma mieć nadwyżkę budżetową innymi słowy jest to rząd nie mamy pieniędzy no właśnie miło mimo okresu osobnym zupełnie temat mimo bardzo dużej epidemii Korona wirusa w Katarze katar jest w stanie tak dużo sprzedawać gazu na świecie, że sprzedaje więcej niż wynosi jego bieżące potrzeby i dochody zewnętrzny jego są większe niż bieżące potrzeby, a zatem jest z czego dokładać, ale oprócz tego ambicją katar był remis jest de facto nowy grożenie konkurentów oni twierdzą, że oni co z tego mniejszego tortu, który będzie pokoi idzie mieć znacznie większy kawałek i robią w tej chwili wszyscy jakby jest to ucieczka do przodu powiększają liczbę destynacji, czyli chcą latać do innych krajów do innych portów do tego jeszcze 1 element, który jest niesłychanie ciekawy, a mianowicie wiemy, że na katar były nałożone sankcje i że wrogiem niejako Kataru czy w danym momencie zgoda na sankcje popłynęła ze Stanów zjednoczonych potem trochę stanowisko trochę uległo osłabieniu, ale z tymi Stanami to była taka nie nie o niejasna sytuacja i trochę niemiła w tej chwili KT re US jak co jest w ogóle wielkim wydarzeniem właśnie po akcji no po tych działaniach w trakcie w trakcie epidemii i Zachodu o odpowiednim zachowaniu podpisał umowę o mają dopiero co o partnerstwie strategicznym American Airlines w oparciu o to partnerstwo katar Airways ma całkowity dostęp do rynku amerykańskiego w ramach sieci emerytalny dla nic do Ameryki Środkowej i Karaibów, a za chwilę American Airlines zostanie do przez katar Airway dojścia do bliskiego Wschodu Afryki Azji i innymi słowy nawet udało im się wykorzystać kryzys do zainicjowania działań, które czy w ogóle podpisania kontraktów, które wcześniej w ogóle nie wchodził w grę Amerykanie cały czas baliście linii znad zatoki i nie chcieli w ogóle wpuszczać na rynek amerykański bardzo limitowaną ilość portów, do których katar do spółki latać w tej chwili będą mieli wspólne kody, czyli American Airlines udostępnia wszystkie swoje destynacji wszystkie swoje samoloty dla Kataru i vice versa, czyli mamy tutaj no taki przypadek Niewiem budujący, że nie wszyscy tylko proszę państwa pomoc, żeby związać koniec końcem tylko mam tutaj takiego nowego nie wiem rekina, który nabrał siły i w momencie, kiedy wszyscy się wchłaniają mówi mamy właśnie w drugą stronę pójdziemy wszyscy idą w lewo to my idziemy w prawo będzie działać niekonwencjonalnie i w ten sposób przechodzi zimny, ale trzeba pamiętać o tym, że American Airlines to są linie lotnicze, które bardzo mocno sponsorował kampanie Donalda trampa, więc wydaje się, że teraz pomoc dla nich umożliwi udrożnienie rozmaitych aliansów to jest też w pewnym sensie spłata tego długu to możemy lecę lecę polityczny świat w prawo od tej strony, ale możemy też spojrzeć w innej strony jeśli byli związani z Trumpem Matras był przeciwko Katarowi to w jaki sposób, a no udało się katalogi dyplomacją osiągnął bardzo duży sukces już teraz Tramp pozwoliła tak umowa, o ile jest po prostu jak utrzymania linii lotniczych, które jest noc w pewnym sensie jest się dłużnikiem utrzymania w ogóle przetrwania, bo rozumie, że ktoś taki pomysł oczywiście biznes obustronny wraz z akcją UE tak nie ma strony strat jedni dostają dostęp do swoje do rynku partnera i drudzy dostaną dostęp do rynku partnera co pozwala im zwiększyć ilość pasażerów poprawić wynik finansowy absolutnie tak tak zgadzam się także Musze powinno szerzej wbrew pozorom ze światem dzieje na wpół martwy wydawałoby się rynku no ja myślę, że z każdego kryzysu wychodzą nieliczni zwycięzcy ja nie wiem trzeba by mocniej eksplorować może już są jakieś inne linie, które też przygotowują do ekspansji i do do do jakiegoś podbicia rynku w nowej rzeczywistości natomiast no ja to co czytam to słyszę lament widzę tylko słyszę lamenty błagania o pomoc tu nie ma kwestii pomocy bohater RWS jest linią, która jest narzędziem polityki państwo też inne w ogóle inny sposób myślenia oni nie mają za wielu swoich biznesów, a też 1 z takich ambicjonalne wiodących biznesów, które przez wszystkie lata do czasu sankcji rozwijają się niezwykle dynamicznie i dawał bardzo duże dochody i w tej chwili wszystkie argumenty, które są podnoszone przez np. Emiraty albo Arabia patrzcie oni działają na stratach oni mówią tak działamy na stratach, ale przez lata dawaliśmy rządowi ogromne pieniądze, ale musimy pamiętać o tym, to co pani powiedziała przed chwilą, że jest z czego dokładać w tym momencie musimy kończyć zaś prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego była z nami 1338 za chwilę informacje o łączenie auto Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA