REKLAMA

Wspomnienie Teresy Kujawy, wybitnej postaci polskiego baletu

OFF Czarek
Data emisji:
02-06-2020 11:00 (Powtórka: 06-06-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj w państwa my gościmy pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych i baletowych dzień dobry witam serdecznie panie dyrektorze dzień dobry wielokrotnie spotykaliśmy się powiedziałbym przy bardziej radosne okazjach, jeżeli chodzi o nasze spotkania radiowe no bo to jakaś premiera, którą pan, gdzie zobaczył ciekawa na świecie no pewnie im bliżej Warszawy tym ta radość była mniejsza ale, a dzisiaj okazja chyba smutna, bo na pewno smutna, bo 28kwietnia we Rozwiń » Wrocławiu zmarła pani Teresa Kujawa to wybitna tancerka także choreografka reżyserka no też pedagog przez przez wiele lat wiem podejrzewam pana felietonów, że był pan zaprzyjaźniony zaznajomiony zarówno na przez tę przestrzeń profesjonalnej jakich ba osobistych zapadł mi w pamięci pamiętam taki felieton zatytułowany pytania Teresy Kujawy sprzed kilku lat, w którym wykazuje pani Teresa Kujawa staje się też taką narzędziem tak brzydko powiem do trochę analizy sytuacji kariery baletowej w Polsce dzisiaj tak bardziej taka kim jest tancerz baletowy, jaką ma przed sobą przyszłości w jaki sposób można zmienić także ten felieton jak rodzaj zapadł w pamięci, ale chyba warto rozmawiać dzisiaj o Teresie Kujawie, bo to była osoba nietuzinkowa, ale była wielkim sceptykiem są pan zapamiętał ten felieton ona całe życie coś kwestionowała ona kwestionowała również siebie w niej było jak artystkę artystka wielkiego kalibru bardzo mało egocentryzmu ona bywa kimś kto, kto pozostawił ślad na każdym ktoś zdjął, że kto ja myślałem, że ona z tego świata nie odejdzie nikt ja się z nią zdałem ponad 50 lat przyjaźniłem ponad 40 lat po raz pierwszy pracowałem od roku 70 tego pierwszego, kiedy będąc w Operze wrocławskiej wpadłem na pomysł, który przejdzie we własnym lustrze trzeba zrobić wszystko, aby namówić Kujawy, aby przestała tamci w Poznaniu, skąd on ja zawsze wywodziły przyszła do nas do Wrocławia i została choreografem jest mało czasu, bo w opowiadać, jakimi sposobami przekonywałem, aczkolwiek ona już była choreografia biorą się czuła choreografem tylko jak każda rasowa artystka nie bardzo wyobraża sobie zerwania z zasadą w sensie wykonawczym to się stało, ale nie tylko przyszła na stanowisko choreografa do Wrocławia, ale przeprowadzi czasowo całą Gruper świetnych tancerek tancerzy niektórych zespołu opery poznańskiej, a niektórych z poznańskiej szkoły baletowej, gdzie mnóstwo lat uczyła tańców charakterystycznych i spod ręki wyszły tej wiary ta lewica Ewa Wycichowska do Stasiak Roba już kat, a musiały bardzo dużo tych nazwisk wymieniać ona we Wrocławiu poczuła się jak ryba w wodzie nie tylko, dlatego że otaczały moje ciepłe i zawsze ciepłe swoich czasem nawet gorące, ale dlatego, że Wrocław był miejscem jej początków kariery element 19 lat trzydziesty szóstym roku uciekła przez zbyt goście przez viatoll ludzi do Wrocławia zaangażowała się najpierw do takiego teatru popularnego, gdzie śpiewała tańczyła przecież, ale z pokolenia te 2 śruby rocznik urodzenia z pokolenia, które nie miało szczęścia szans i możliwości do ukończenia szkoły baletowej ona to wszystko zrobiła między czasie najpierw w prywatnej szkole baletowej Office dla France lubelskiej taki obiekt lewa solistki, która działa to szkoła w Toruniu potem w Warszawie do szkoły skończą również Maria Krzyszkowska mniej więcej podobnym okresie potem eksternistycznie szkołę baletową potem jeszcze technik cum też była zaawansowana to tylko techniką kinematografii 3 wszystkich, by nie rozumieli po co jej te z nich Kinematograf liczne ona wiedziała co to jest od początku do końca swego życia choreograficznego sama ustawia światła zdała się na tym nie potrafiła dziś wybierz się w pole elektryką teatralnym poza tym rozumując choreograficznie brała zawsze pod uwagę świecenie na postać, która od nowa coś co sobie zaplanowała ona od razu ku chwale, bo Dyrekcji od razu miała wielkie sukcesy holograficzne zaczęła od rzeźb mistrza Piotra, kto to muzyka ja zdałem, bo przyjeżdża już wówczas Zobacz Twardowski kompozytorem tego utworu wiec najpierw osoby te rzeźby liścia Piotra zastosowaliśmy się tym, a potem wielki spektakl do tego zbudowała jeszcze zespół baletowy wielki spektakl Arama Chaczaturiana Spartakus była to Polska prapremiera przyjechać tu Jan dekoracje mówi Zofia Wierchowicz, a Teresa z tego zespołu wrocławskiego tak utyka danego, że ten front wyglądał wybić atrakcyjnie na czele solistami, a te tyły robiły wrażenie wielkich panoramicznych obrazów starożytnego Rzymu świetny spektakl no i potem wszystko poszło do przodu wieczór hiszpański nasze wspólne życie we Wrocławiu ja ze wszystkich tych teatrów sobie do czynienia w sensie towarzyskim najlepiej spowiada Wrocław może klimat tego miasta, ale może też ludzie też to świetnie wpisała ona nie wróciła do swoich do swoich takich Pierre w Łodzi 1 pierwotnych artystycznych wszak szósty siódmym ósmy roku debiutowała w Operze wrocławskiej Operze wrocławskiej w Basrze zaś dworu i całe życie opowiadała, że parter był Witold Gruca, a teraz przed świadczą, kiedy siedziałem u niej bodajże do Wrocławia trochę ze względów towarzyskich, żeby po towarzyszy trochę była kilku tygodni wdową przecież choćby zaraz mówił to ona mówiła coś pomylił weź to nie był Gruca zwrócą tańczę walca, a pierwszego Mazura w życiu zaliczyłem spod świecki był taki tak słyszałem o młode świeckim, więc przekazuje to, że słuchają historycy baletu, żeby nie mylić z wrócą zdaje się, że wtedy sympatyzowali z sobą bo kiedy po 3 latach ona postanowiła przenieść do Poznania, gdzie dyrektorem baletu był sam Leon Wójcikowski to odium przeszedł Ryszard Radek i właśnie Witold Gruca poszli do Poznania i ten okres wrocławskiej po latach zaznaczyła swoją sztukę choreograficzną i był to początek jej mieszkania na stałe wróciła wyda krzyk na Krzykach przy ulicy kruszwickiej odnowieniu wszystkich swoich starych kontaktów z Wrocławiem na czele z 1 wielką sympatią Henrykiem Tomaszewskim, który za czasów młodości Kujawy wrocławskiej był również solistą baletu opery poznańskiej opery wrocławskiej, skąd wywiódł Pato Vive, które przez tyle lat kierował, która go przeżyła istnieje nadal no różne są zdania co tak myśli, ale nadmiar wody trzeba poświecić osoby do edycji wraca do Teresy osiągnie więcej powiedzieć o Wrocławiu i żeby się nie ruszyła z Wrocławia, bo już bardzo była tam zakorzeniona tylko w międzyczasie schowane w żywieckim pierwszy męża jej pierwszym mężem, ale nie to było najważniejsze, bo to pierwsze małżeństwo to były lata pięćdziesiąte oni byli bardzo zafascynowani sobą poprzez pryzmat sztuki, którą uprawiali nawet kiedy kiedy zapytałem jak wyglądał wasz pierwszy wieczór poślubia cha kot mówi tańczyliśmy, jeżeli będzie, bo tego decyzja, bo oni, bo młodzi nie mieli nic wspólnego z takim wydaje się szlachetniejszy nawet tego słowa znaczeniu, ale typy mieszczańskiego małżeństwa czy mieszczańskiego chce tu wesela oni potem razem wyjechali do osiedla Okole 6 oda do Paryża po do Paryża potem z lat teatr lat rywale piątkowej objechali z całą światową kłopot, bo to był wielki teatr baletowy paryski, który nigdy w Paryżu występował on jeździ po całym świecie zebrali kolosalne doświadczenia i osobiste doświadczenia takie typu geograficzną turystycznego, ale również niesłychaną ilość doświadczeń artystycznych i nie zdaje, że ich pierwsze wspólne pomysły choreograficzne to się nauczyły się już ta do rozmowy o okresie Kujawie powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa mamy gości jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych baletowych po informacjach wracamy do programu off czarek czarek 28kwietnia zmarła Teresa Kujawa Polska tancerka choreografka reżyserka baletowa, a dzisiaj w studio wspominają pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych baletowych przed informacjami dotarliśmy do tego paryskiego momentu jej kariery życiorysu paryskiego, chociaż mówił pan, że zespół baletowy, w którym tańczyła najmniej właśnie w Paryżu występował, ale to niebyła jego wadach to była z punktu widzenia interesu artystki artystów występujących kolosalna zaleta, a artystów, którzy przyjechali zza żelaznej kurtyny nie byli uciekinierami Konrad wygrał konkurs baletowy po zaczęli, po który pojechał do Paryża Teresa przyjechała aż w porcie Paradowski oni pomału, kiedy najpierw do kraju wróciła Teresa sportem do opery poznańskiej, a po kilku latach Kozacy no i drogi się już trochę rozeszły po latach, kiedy my wszyscy spotkali się w Polskim teatrze tańca jak kiedyś w swoim gabinecie Zamkowej ich obojga będzie kochani dla waszych interesów życiowych byłoby dobrze jednak przeprowadzić formalny rozwód no i oni byli szalenie wdzięczni że, zanim pomyślałem o tym, aczkolwiek nie był to rozwód 2 skonfliktowanych osób proszę sobie wyobrazić jako absolwent wydziału prawa Uniwersytetu poznańskiego poszedł do sprawy załatwiać no i były obecne rozprawy sądowej co notabene prowadził 1 z moich kolegów sędziów i tam trzeba było podać powody, dla których te to kompletny i zupełny rozkład pożycia małżeńskiego nastąpił to był odległy dla nich czasy natomiast oni oboje prześcigali się przed tym sędzią w komplementowaniu jedno drugiego Kujawa opadach wielki tancerze był Drzewiecki Drzewiecki wydał jak świetnie zaczyna być choreografów choreografką biała sędzia przerwał rozprawę kazał przyjść na korytarzu powiedział słuchaj, jeżeli nie wytłumaczysz, że woli podali jakiegoś powodu konkretnego do rozwodu to ja tego wywodu nie będę mógł udzielić nie będę dalej opowiada jak było rozwód został udzielony, ale było to dla mnie przykładem takiego szlachetnego wzajemnego stosunku nie emocjonalnie nie z cytowanego zupełnie tylko takiego opartego na poznańskiej rzetelności, że pytają się co pani ma do zarzucenia swojemu mężowi to ona nie miała listu zarzuca też nie mam do rodzenia poza tym oczywiście, że już zupełnie osobno no dobrze, ale wiem, że Teresa Kujawa dla pana ważną osobą też sensie zawodowym, bo pan ceni wynagrodzeń jako jako tancerka i jako choreografka bardzo ważne na jej postaci sprawdziły się moje moje ryzyka ludzkie stawiania na określone umiejętności talenty, które dyrektor opery musi absolutnie oraz mieć odwagę postawić 2 zrobić to sposób celny w dobrym rezultatem i w tym sensie moja wdzięczność dla Teresy w rozdzielczości do zgodną, a między czasie między nami wytworzyła się autentyczna przyjaźń, która momentami była codziennością momentami była okazjonalna tylko, bo nie zawsze ona mogła przyjąć, że tak aby, chociaż zarówno w Łodzi jak w Poznaniu, gdzie tylko trzeba było zrobić coś co musiało być indywidualnym bardzo nietypowym sukcesem wtedy zawsze 7 Teresy Kujawy i nigdy się nie zawiodłem 1 błędem życiowym tylko było przyjęcie propozycji bycia kierownikiem baletu teatru wielkiego w Łodzi to było czyjeś przede mną, ale jako sekwencję tego zastałem, kiedy zjawiła się w Łodzi, dlatego że ona się w Łodzi nie przyjęła, a nie przyjął się, dlatego że wśród różnych swoich talentów umiejętności nie miała zbyt wielkiego talentu do kierowania zespołem ona zjednywał sobie posłów autorytet natomiast nie wiem czy bardziej oddala się od momentu, kiedy zabrakło, tym bardziej analizuje różne aspekty jej bogatego życia, ale czegoś zabrakło, że trzeba było rzucić koło ratunkowe czy prędzej i ona wtedy wylicza powody do Wrocławia, bo odeszła do Łodzi niezwrócone tylko od dostaw tutaj rozpoznania, bo z kolanem namówiliśmy, żeby ona z grupą tancerzy przyszła do nas do Poznania Kościelak Sosnowską no 3 wyspa z Legią artystów ona ona w Łodzi ona w Poznaniu w autorskim teatrze kula stworzyła 1 z najwybitniejszych swoich dział Medea, którą na prapremierze zaznacza Anna Stasia komedia to zrobiła jako jazu wystąpił Emil Wesołowski prywaty, bo już była para, która to przepiękne przedstawienie było tak piękne, że kiedy zostałem dyrektorem teatru wielkiego w Łodzi to powtórzyłem to przedstawienie powstało żadne wielu również nie pamięta czy pierwsza wydała, bo jeszcze we Wrocławiu czy uda w Poznaniu każda wyszło to za mojej Dyrekcji i we Wrocławiu i w Łodzi i w Poznaniu i Poznaniu w Łodzi piękną kreację stworzyła inna uczennica Teresy Ewa Wycichowska i wszędzie gdziekolwiek pojawiała się czuję to czas ją albo byli uczniowie albo do uzgodnień wyznawcy albo ludzie dzielący ją niezwykle bogate, ale bardzo artysty się życie towarzyskie i Teresa jednak mimo wszystko najbardziej związana była za sztukę baletową Wrocławia, bo najdłużej i z największą ilością premier wykonań, że wspomnę również o jej okresie Warszawskiego, kiedy byśmy się rozstawali we Wrocławiu w czasach błędu i Dyrekcji Ossendowski poszedł w Warszawie przed Łodzi Satanowski Wrzosową Teresy Kujawy i Teresa Kujawa w Warszawie odwrotnie stów nie czuł się sama dobrze tam się nie czuła dobrze on się najlepiej czuła jako tancerka w Poznaniu jako choreograf ze Wrocławiu, skąd jej sztuka proponowała dla różnych i desery z wielką różnorodnością wykolei, bo ona była równa się nie tylko baletowy była choroba w Tatrach, gdy zarabia wspaniały teatr dramatyczny ze słuchu ze wzorami wspaniały układy ruchowe dla aktorów, bo ona była i Sejm mentalności niezwykle teatralna stąd tak bogaty zestaw jej twórcze posiada już pana panie dyrektorze ten felieton zatytułowany pytania Teresy Kujawy, bo tak trochę podejrzewam, że właściwie to pytania Teresy Kujawy to są chyba pan pańskie pytania, ale zostawia rzeczone właśnie nie powstały na podstawie obserwacji kariery Teresy Kujawy która, jakby przeszła no Ros dzięki talentowi, ale też dzięki jakiemuś trafianie nowości na właściwe osoby w swojej karierze przeszła od tancerki przez choreografka reżyserkę tak dalej tak dalej, ale przecież nie wszyscy tancerze operowi mieli to szczęście i pan wielokrotnie w swoich felietonach też wypowiedzi w mediach podkreśla, że to jest z 1 strony piękny wspaniały zawód z drugiej strony czujemy, że kultura wysoka i państwo mówi jak to jest cenne ważne tak dalej tak dalej w trzeciej strony właściwe zabezpieczenie jest żadne czy najpierw uczy się i trenuje przez lata klepał biedę, a w momencie, kiedy jeśli uda się osiągnąć sukces to prawdopodobnie za rok za lub za 2 będzie już za późno, żeby kontynuować karierę, bo już jesteś człowieku za stary już za późno na zmianę branży, a nie wszyscy zostają choreografami czy reżyserami po raz pierwszy wyznał publicznie pana audycja niezwykle się do tego Rataja pana osobą również to było tak jak kiedyś we Wrocławiu dałem się z Teresą w kuchni przy herbacie wieczorem długo długo się zagadałem z Teresą już wtedy blisko 9 dziesięcioletnią bo o czym mówiłem, a co chciałby powtarzać dużymi literami, ale ostatnie godziny swojego życia zachowała pełną bystrość świadomość pamięci rozumowania celności określeń ona tylko jak kłopoty co jest przymiotem wielu karier baletowych z chodzeniem, ale miał chory nogi, ale umiała sama się jednak poruszać, ale tylko podobno natomiast wraca do tego w kuchni i do tej dysputy myśmy wtedy wzięli na warsztat posiadania Krzysztofa pastora i po części Pawła Grzybowskiego z polskim baletem dał sprawę chrzanowskim łączyła nas taka sama zażyłość zawodowa, jaka jest ku jawą, bo dzisiaj sięgająca czasów carskich pierwszy zobaczył Śląskiego, na który ze spektaklu wczesnej Kujawy, który przyjechał obsłużyć ten spektakl czy dziecko wysłane przez ruch uzyskuje się względem natomiast Krzysztof pastor to był dom nasz wychowanek poznańskiej więcej człowiek, który jak my wszyscy, ale kasę każdy swego punktu widzenia był zafascynowany Tereso on również w sposób inny niż ja potem Krzysztof się usamodzielnił Krzysztof zrobił karierę poza granicami kraju jeszcze jako tancerz Krzysztof zaczął pierwsze bardzo dobre choreografię Teresa z daleka obserwowała zadawała szereg pytań na ten temat, ale przedstawiamy również szereg wątpliwości jeśli chodzi o pewne decyzje pryncypialne dotyczące sztuki baletowej uprawiany w Polskim teatrze polskim, lecz dalsze w takim razie tutaj zawiesimy wprowadzi element suspensu zaproszę pana i naszych słuchaczy na informacje Radia TOK FM już za kilka minut po informacjach wrócimy do naszej rozmowy państwa mają gości jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych i baletowych wracamy po informacjach które państwa mają gości jest pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych i baletowych dzisiaj dyrektor Pietras wspomina Teresy Kujawy, która zmarła 28kwietnia tego roku to wybitna tancerka choreografka, ale także reżyserka czy pedagog przed informacjami rozmawialiśmy o tej o tym, tajemniczym wydarzeniu rozumie pan teraz odkrywa wszystkie karty ujawnia sekrety przerywa milczenie Teresa Kujawa, kiedy komentowaliśmy pierwsze poczynania Krzysztofa pastora chcę powiedzieć bardzo dobitnie komentowaliśmy tonacji graniczącej z uznaniem i entuzjazmem, ale jak Teresa Kujawa całe życie to robiła postawiła pewne dylematy związane co ja, czyli to nie nazwał pytaniami Teresy Kujawy Krzysztof przyjął to jak co zawsze artyści przyjmują z pewnym z pewną rezerwą nawet z pewnymi nastawionymi delikatnie, ale pretensjami pewnym, że Sekuła tak ale, ale ja postanowiłem ujawnić te refleksje mistrzyni polskiego baletu więcej nestorki polskiego baletu wiadomo jak należy do ludzi, którzy zawsze z gestorami zgadzają, ale z szacunku należy ich przytaczać cytować i tak wtedy zrobiliśmy Teresa zawsze była w rozumowaniu da chyba sztuki tańca i choreografii osobą osobą, jakby to nazwać taką no osobliwą osobie subiektywną subiektywną, niemniej to co ona mówiła na temat swoich, a zwłaszcza obserwowanych u innych dokonań mówiła w sposób analityczny w sposób profesjonalny można się było zgotować o 30 grać, ale trzeba zawsze wnosiła coś co dawało asumpt do własnych na temat przemyśleń ja zaryzykowałem oglądając trend poza granicami Polski 2× pozycje operowe, które powierzyły do reżyserowania Teresie Kujawy rozmowy w ten sposób przecież reżyser jest 1 z elementów choreografii no więc, że choroba się bierze za reżyserię itd. tak będzie dobrze zarówno Halka lub zdrowia w Łodzi jak bada Butterfly były to pozycje udane profesjonalne dobrze trzymające się wtedy do oczywiście w Halce sobie również sceny baletowe, a była do na miarę pokolenia specjalistką od tańców narodowych potem kilkakrotnie lubię chyba karmili we Wrocławiu w Szczecinie coś jeszcze do 2 obiad w reżyserii dużo, ale i w tej dziedzinie zapisała się jako ktoś nie pospolity panie dyrektorze sporo tutaj słów wybitny niepowtarzalny no niemalże skarb Narodowy, a jako osoba o tym, najwięcej, bo im wypowiedzieć ci, którzy w ostatnim okresie jej życia no bo umówmy się ona umierając miała niecałe 93 lata to też z jej pokolenia już prawie nikt nie został, a ci ludzie mogliby oni powiedzieć najwięcej już ja jestem w tej chwili pod następne starzejące się, a szkoły, gdzie daj Boże, żeby ktoś wziął na serio pokolenie natomiast od najbardziej mogliby powiedzieć, kto siedział opiekowali dostał jeszcze jak żył szarość mówi o Franciszku lepiku jej mężu, który umarł 2 miesiące przed nią i to na pewno przyspieszyło i świecie skoro była bardzo dobrej formie psychicznej mimo rozpaczy całej mimo dochodzą tego strasznego wydarzenia tego starszego pandemonium nie mogą uczestniczyć w pogrzebie ja z tego Poznania dojeżdżałem kilkakrotnie i nawet pozostawały w kilka dni, żeby służyć życiem towarzyskim bo, bo ona no nie pozwalała absolutnie na samodzielne rozumowanie w tym domu cały czas kierowała natomiast tak naprawdę nią opiekowała się Maria Kijak jej niegdysiejsza pierwsza tancerka wykonawczyni wspaniałych ról baletowych Kopciuszka kopali mnóstwa, której parter Busan Franciszek Knapik m.in. Leszek Dawid nie bardzo opiekował się uprze i ze szkoły baletowej poznańskiej potem tancerze zespołu, a teraz już na emeryturze baletowej biznesmen i niezwykle prawdy organizacyjnie człowiek Mirosław Pach bardzo zaprzyjaźniony z domem urządzeń nowe myślę o Franciszku również no i oni Urszula Zielińska tancerka i działaczka zaś Polska, która ciągle tam zaglądała tancerka Szopa, która senną za sprawą jakoś słabo działa w czasie pandemii ZASP szczerze pozycji interesowały się, ale pandemia będzie tak długotrwałej tym zainteresuje w każdym razie oni wszyscy będą prawdopodobnie służyć do budowania konstrukcji osobowości Teresy cel chciałbym zawrzeć w książce, którą oni napisze i chcą i obiecałem, że napisze więcej, ponieważ ona przez całe życie tak, bo jej datura, ale pod koniec życia również miała taki niedosyt niedosyt doceniali jej nie miał racji, bo już wszyscy i wszyscy bardzo doceniali więcej była wielokrotnie odznaczana zauważa, ale książka ody powinna powstać dlatego, żeby kolejne pokolenie Polski balet towarów, ale również dużego środowiska baletowego począwszy od szkół baletowych wśród młodzieży skończywszy na artystach baletu w teatrach mogli oni dowiedzieć się więcej niż to co wynikało tylko z funkcjonowania jest się w doczesnym życiu dlatego stawiam sobie, korzystając zresztą teraz pewnego luzu czasowego związanego z atmosferą panującą jeśli chodzi o pan pan Debbie, że taką książkę uda mi się uda mi się napisać wiem, kiedy powiedziałem to po raz pierwszy, bo liczyły się z tym, że będę co tydzień przyjeżdża do Wrocławia i rozmawiał z nią stało się inaczej, ale zdjął nie będzie trzeba dłużej rozmawiać, bo tego materiału, które oraz swoim życiem istnieniem i funkcjonowanie w sztuce dostarczyła zupełnie wystarczy na to, żeby to w sposób interesujący i zaangażowany zapisać, ale zawsze wyzwanie panie dyrektorze myślę sobie właśnie opowiadać o ludziach, którzy pozostawili po sobie takie dziedzictwo niematerialne, bo albo pozostają zapisy wideo występów albo nie pozostają jedynie pozostaje sprawa jest bardzo skomplikowana, ale nawet, jeżeli pozostają to przecież jest pewnego rodzaju namiastka tego co się wydarzyło to jest jakieś bardzo płaskie dwuwymiarowe zapisanie czegoś co przecież już było emocjonalne wielowymiarowe kolorowe fascynujące do tego służy żywe słowo ja wtedy wypowiemy się jako niegdysiejszy nauczyciel historii tańca w szkołach baletowych przecież zapis spektaklu baletowego to są nasze czasy historia tańca liczy historia baletu liczy kilka wieków, a które tańca kilka tysięcy lat, bo tak był 1 z pierwszych dość artystycznych kształtującego się człowiek i to, że to przetrwało do naszych czasów via szczątkowej formie, ale je także za wdzięczą, aby żywemu słowu ja w mocy tego żywego słowa bardzo wie, że i, choć wiedzieli ile w czasie z biletami Teresy Kujawy pozostało w programach telewizyjnych filmowych, choć wiedzieli ile taśmy pozostało nagranych przez Teresę Kujawę jako tancerki to i tak książka Teresie Kujawie zza z w znakomity sposób powinna uzupełnić te wrażenia, a jeżeli nikt nie oglądał Kujawy i nigdy rządowi baletów to zadanie tej książki powrót do życia słowem być opisanie jej jej dorobku taki sposób, który utkwi jako materiał wyobrazić czytelnika najcięższe walki jarzy Teresa Kujawa panią, bo władze Teresa Kujawa kojarzy się z niezapomnianymi wieczorami artystycznymi, które więcej z jej bardzo specyficznym, ale do szalenie ujmujący poczuciem humoru ona mi się kojarzy również z specyficzny traktowaniem artystów którymi kierowała jako choreograf obserwowanie prób, które od lat prowadziła, a zwłaszcza układania choreografii to będzie w książce, którą projektuje 1 z najtrudniejszych rzeczy, jaką przyjdzie, by opisywać, ale tu znicze na artystów, których biorę i poproszę o pomoc i porzucanie wątków Teresa Kujawa też kojarzy się z tym że w niej było bardzo dużo godności artystycznej, która emanowała na otoczenie i jej wychowankowie tą godnością artystyczną się absolutnie odznaczają się Emil Wesołowski, który był jej uczniem jej wiele współpracownikiem chyba nawet szef baletu, kiedy trzeba również w Warszawie ileż on miał zawsze do miłości bo, że UE przeważały pretensje żądania sprzeciwianie się tylko, że zawsze było to robione w słusznej sprawie ona była postacią pod każdym względem nietuzinkową dlatego na cmentarzu Osobowickim gdzie, kiedy chowaliśmy 3 miesiące temu Janusza prosiła, aby wykupić miejsce, w którym ona jej mąż będą leżeć kiedyś razem no niestety nikt z nas sądził, że stanie się to tak szybko Teresa Kujawa zmarła 28kwietnia tego roku wspominają dzisiaj dla państwa pan Sławomir Pietras wieloletni dyrektor scen operowych baletowych dziękuję za tę rozmowę informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA