REKLAMA

Maria Zmarz- Koczanowicz: August Zamoyski był wieloma osobami naraz

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-06-03 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:05 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyserka Maria Zmarz- Koczanowicz. Opowiada o dokumencie "Guczo. Notatki z życia" poświęconemu rzeźbiarzowi Augustowi Zamoyskiemu. Rozwiń »

Maria Zmarz- Koczanowicz: "Zastanowiło mnie jak wejść w ten czas, z pełnią możliwości jakie te czasy dawały.
Mnie to bardzo zaskoczyło, ta twarz Witkacego w ruchu, film ma siłę rażenia, wchodzi w rzeczywistość. Zamojski był wciągnięty w wir osobowości Witkacego, oni ciągle szukali jakichś podniet, prowokacji, wszystko w nich kipiało. To był gejzer cały czas czynny." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska od niedzieli trwa 60 krakowski festiwal filmowy w tym roku jubileuszowe wydarzenia z powodu zagrożenia koronę wirusem musiało przenieść do sieci w sieci oglądamy zatem premierowe również produkcję tak jak firma Gucio notatki z życia w reżyserii Marii Zmarz Koczanowicz wg dzienników Augusta Zamoyskiego film miał premierę w poniedziałek bierze również udział w konkursie polskim na festiwalu, ale przed Rozwiń » nami jeszcze kolejne pokazy reżyserka filmu Maria Zmarz Koczanowicz jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry witam arystokrata skandalista artystach na do niedawna niezbyt obecny w naszej świadomości był August Zamoyski pani świadomość obecny od jak dawna pani żyje też tak dość przypadkowo dowiedziałam o w ogóle ogłosi zamojskim, bo powiem szczerze nie zaczął, który był tak jakoś pasjonował od lat ja po prostu zobaczyłam te silniki przypadkowo, które on kręcił pokazały mi to Michał Merczyński jak miał pokazać jak jakiegoś swojego filmów w niej i wcześniej do niego przyszłam mówi Zobacz sam mecz tej etyki realizujemy najwyższe powiedział widzą historię archiwum zamojskiego, które zaczęło powoli trafić do Polski do muzeum literatury archiwum na imprezę wtedy trwały trwały jak różnego rodzaju negocjacje dotyczące wprowadzenia rzeźb Zamoyskiego nauczył się zacząć czy też Zamoyski, ale nie ukrywam, że te filmy były dla mnie niesamowite, że ktoś w 20 latach kupił sobie małą kamerkę i robił Home video to był zły, że po to, znaczy oczywiście nazwisko zamojskiego znałam, bo jest to by 1 taki najbardziej znanych polskich rzeźbiarzy po pod Sikorskim, ale rzeczywiście nie nie znałam tej jego prywatności, która mnie tak zachwyciła znowu obejrzałem filmy Michał Merczyński miał ze sobą też z Witkacym potem poszłam do muzeum literatury zaczął czytać dzienniki były strasznie trudne do czytania, bo rzeźbiarz, który pani wali młotem rzeźby niestety nie ma ładnego charakteru pisma i ich to było naprawdę trudne i te dzienniki bardzo bardzo się spodobały właśnie przez taką szczerość otwartość tak pisał właściwie mówił nie myślał i ponieważ jestem osobą, która uwielbia dzienniki różnego rodzaju umowy pisane czy bardzo panie karnie i jedno to po prostu pomyślałam, że to właśnie temat na świetny film to znaczy, że film o człowieku przede wszystkim martwi się również na później dowiedziałam się o tym, planowanym transferze jego całego jego kolekcję rzeźb sygnowane podpadać pod Tuluzą do Polski i pomyślałam, że to będzie świetna taka sytuacja dokumentalna, którą możemy nakręcić, a całą resztę jak obwinia się wobec tego mówi pani, że te dzienniki zrobiły na pani ogromne wrażenie to ich fragmenty słyszymy w filmie czymś szczególnym się wyróżniały jego notatki życia, bo to jeszcze były listy nie będzie on pisał nieprawdopodobną ilość listów właściwie wszystkimi kobietami swego życia, ale się bardzo burzliwie z nimi rozstawał to korespondował z nimi do końca, więc to były różnego rodzaju tego w tego typu intymne zapiski, ale oczywiście zarówno silnika jak w listach jest właśnie bardzo szczery wybranie dla mnie też było takie wyzwanie czy można właśnie zrobić tego filmu man dzienniki amantem Dziennikowi filmy, które były takim właśnie bardzo bardzo oryginalnym nowe czasy to wideo taki filmowy pamiętnik prawdę w profitach głównie dotyczącego jego drugiej żony nawet Radwan, która chyba chciała być aktorką, a on bardzo nie chciał, bo ona została aktorką żyjący w oko kamery żonę filmował nawet nawet właśnie były takie czasami filmy inscenizowane Witkacy z jakiej sceny z jakiegoś filmu oczywiście takiej zabawnej to jest to zabawa kino, ale dotyczyła ludzi bardzo takich wybitnych ciekawych, zwłaszcza w liście te filmiki zakręcił parę wątek miał swoją pracownie i pani też tak zastanowił jak można wejść w ten czas poprzez jeszcze człowieka takiego High Society tych czasów prawda z rodzin arystokratycznych właściwie wszystko do dyspozycji nawet jeśli, bo tam było oczywiście perturbacje rodzinne, że ojciec przestał finansować, ale miał kontakty był bardzo jak i przedsiębiorczy, więc to było takie szczególne wejście w czasy prawa pracy z taką pełną możliwości, które czasem bywa pełnię możliwości, które czas dawały samochody wyjazdy kamera, którą mógł kupić także dolną pomyślałam, że grzechem byłoby zrobić takiego filmu co ciekawe wracając jeszcze do tych archiwalnych nagrań tych filmów one były realizowane w latach 192729 te nagrania z udziałem Witkacego są podobno jedynymi znanymi filmami, w których występuje artysta tak wie pani, że to bardzo zaskoczyło ta twarz Witkacego, bo jak właściwie dobrać go zobaczyłam filmie zajmował się raczej mógł polegać jego urok jego dzięki temu przystani jak podał się kobietą, bo ze zdjęć tego nie zdjęcia coś coś tak maskował właśnie, a jednak te da, ale obserwacje nawet, mimo że nasze głupia, ale po pierwsze, mam momenty takie chwilowe, które myśmy nawet chyba użyli, kiedy nagle twarz jest taka sama ze sobą nie tylko jakąś stratą i takim skupianie się, ale w ogóle naprawdę można zobaczyć człowieka zniżkowały, więc film ma taką taką siłę rażenia uważam, że weszliśmy właśnie tego wejścia rzeczywistość powiedzmy jeszcze tej relacji, bo wraz z Witkacym August Zamoyski współtworzył grupę ekspresjonistów polskich formę listów dzięki czemu stał się 1 z najbardziej nowatorskich twórców rodzącej się awangardy i w ogóle prekursorem naprawdę myślenia o rzeźbie co co ich łączyło przede wszystkim właśnie Witkacego zamojskim to na pewno była pani taka artystyczna przyjeżdża znaczona była nie tylko przyjaźnią 2 ludzi, ale była też przyjeżdżał 2 artystów, którzy strasznie jak maksyma listki maksymalnie w styczniu nie rozumieli sztukę, że jest jest jakimś powołaniem posłaniem równocześnie no Witkacy przyszedł taki szczególny katastroficzny obraz przyszłości świata im ja myślę że, że no i zamojskim osiągnięty wiek tej niesłychanej osobowości Witkacego, bo to było nie tylko nie tylko prawda sztuka, ale też sposób życia przebywania ze sobą oni właściwie ciągle szukali jakiś podniety jakiś zresztą ten okres w Zakopanem na jest taki znany częstokroć wychodzi różnych anegdotę po prostu dzięki tak i skrzące się cały czas kreatywności szukanie też takiego prowokacji coś co byśmy dzisiaj dziś to jest wszystko rozdzielane to jest teatr performance to jest sztukę eksperymentalną wtedy właśnie wszystko kipiało w nich i tak słuchało podobno właśnie zamojskiej portretowanego hrabia Suchecki pożegnanie jesieni Witkacego tam zasugerowane też miłość homoseksualna tego też nie potwierdza tego nie znalazło oprócz tego żona właśnie ta słynna tancerka zaczęto pierwsza żona zamojskiego była strasznie zazdrosna Witkacego oskarżyła ich taki związek podczas PS rozprawy rozwodowej przedstawiała fragmenty pożegnania jesieni jako dowód, że łączył związek homoseksualny, więc to takie zabawne myślę po prostu to co spodziewam się dość to wszystko się czytelnie np. stworzyli taki stworzyli taki performance kokaina nazywał się jeździć właśnie po Europie z nim Adam Zamoyski kierował zaprojektował jakiś dekoracje tam były tańce form mistyczne en, bo ona była słynną tancerką także 1 noc to był taki gejzer, który w tych czasach cały czas był cięty w wspomniała pani Rity tancerka, która była żoną Augusta Zamoyskiego do kobiet w jego życiu jeszcze wrócimy w kolejnej części naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj gościem kultury osobistej jest reżyserka scenarzystka Maria Zmarz Koczanowicz autorka filmu Gucio notatki z życia filmu wg dzienników Augusta Zamoyskiego nakręconego, który ma swoją premierę ma trwającym właśnie sześćdziesiątym krakowskim festiwalu filmowym festiwalu w tym roku, które odbywa się w formule online filmie przewodnikiem jest sam August Zamoyski fragmenty Dziennika czyta aktor Adam Woronowicz 3 czemu uznała pani, że warto tylko jemu samemu oddać głos bez pośredników bez interpretatorów bez ekspertów też bez biografów no tak pani skorzystać to jest strefową sądzono tę chorą kongresy rząd dokumentu dziś odpowiadają właśnie eksperci, którzy go pamiętali baru jest taki żyję tym, że taki dokument, który może mieć stropu usypia, bo wie co będzie dalej, gdzie poza tym też już w szachy pomyślałam może już jestem w takim wieku ziemie te granice gatunkowe filmowy już przestały tak ograniczać pomyślałam że, że co traktować to jako film po prostu nie zastanawia się czy też dokumentalny film fabularny po prostu zrobić film o zamojskim i pomyślałam, że to było ryzykowne, bo nie było oczywiście pewna efektu, że taka narracja się Dziennikowi też miałam poprzednio szerzej fascynują dzienniki to jest takie bycie sobą taki rodzaj skupienia bardzo specyficznym sepsy psychologicznej i psychicznie i się zastanawiam czy można rzeczywiście przez 70 minut zajęć widza takim bardzo subiektywnym spojrzeniem na świat tego typu osoby prawda która, która jest taka niesłychanie żywa poddana różnym ciśnieniu presją osoby, która przeżywa wielkie emocje i inne zdecydowałam się właśnie że, żeby te dzienniki czytał aktor bardzo długo pani, bo wobec nie mogą odczytać dzienników, więc było trwało, zanim w ogóle pozbiera całość potem nagrałam to wszystko sama czytanie też, żeby tak montował już z koleżanką, żeby zobaczyć co wracać nie gra na ile te materiały inne fotograficzne filmowe tektury nakręciliśmy współcześnie na ile one się w ogóle ze sobą łączą dopiero na samym końcu zaprosić aktora, kiedy właśnie ta konstrukcja filmu była gotowa i aktor po prostu moim zamierzeniu miał wnieść emocje i Adam Woronowicz, z którym pracował wcześniej robił spektakl pamiętnika powstania Warszawskiego doznała na jego oraz genialnego aktora, który potrafi takie rzeczy ten dość dyskretnie zrobić, by widz on jest oczywiście bardzo znany na całym widzowie rozpoznają jego głos, ale z drugiej strony pomyślałam że, że rzeczowa tak film zrobić lewicowy jak rozpoznać, żeby potem zapomniał, żeby wszedł w postać właśnie zamojskiego, a ten materiały, które miałam do dyspozycji NATO pozwala na jej i zapamiętale swoje koleżanki montażystka groźnego radę z ostrą znam, która potrafi takie rzeczy po prostu wyczarować jest z materiałów filmowych, więc dlatego w tym filmie się nie asekurował, bo mogłem zrobić właściwie wywiady tak jak pani mówi z ludźmi, którzy są ekspertami, którzy poznali największe zasugerować, ale właśnie bałam się, że coś takiego zrobił to na pewno ten taki maksymalnie w styczniu pomysł, więc nie jest, że wykorzysta materiały postanowiła właśnie w tym filmie rok później całość tak po pewnym dosyć ryzykowny, bo myślę, że rzeczywiście nie ma tak jak powiedziałyśmy ekspertów biografów, ale jest pewna postać z tego naszego świata tu i teraz chodzi mi panią Ewę Zielińską, która występuje w filmie to jest kuratorka, której bardzo dużo zawdzięczamy jeśli chodzi o sprowadzenie rzeźb do Polski bardzo poruszające sceny, kiedy one pierwszy raz, jakby obcuje z rzeźbami Augusta Zamoyskiego także bardzo dobry pani wspomniała pani Ewa, bo rzeczywiście tym, że no tutaj wszystkie te rzeczy, które słyszymy nawet informacyjnych, które ona mówi ona wynikały jak z tej pracy, bo ona była cały czas w pracy prawdę ona była odpowiedzialna zatem za przewiezienie tych rzeźb to była bardzo taka ciężka praca fizycznie i psychicznie w ogóle no i myśmy ją za pracę obserwowali i ona czasami coś wróciła tak po prostu wyjaśniająca albo się do nas albo do innych ludzi, którzy byli albo tak samo co interpretować to co jest w ogóle najlepsze w dokumencie to nie jest takie panie do kamery dozwolone tylko takie mimochodem i wtedy wtedy też nie ma tego poczucia że, że rzeczywiście taki właśnie stocznie, by zmuszane do zainteresowania my po prostu oglądamy tę sytuację prawda pakowania się też przewożenie polskiej, a ja przy okazji słyszymy tych ludzi, którzy między sobą rozmawiają też układ taki pomysł, ale panie zostały one bardzo bardzo mnie też tak zainspirowała ona napisała taki artykuł o kobietach i Zamoyskiego i ich wpływ o wpływie kobiet kobieta zamojskiego taką myślałam nawet, że warto warto o filmie pokazać tej rozmowy z panią w ogóle dla mnie bardzo takie pomocne wspomniała pani kobieta jest trochę kobietach Augusta Zamoyskiego rozmawiałyśmy w pierwszej części naszej rozmowy, ale filmy podzielone jest niejako na rozdziały, z których każdy nosi imię innej kobiety ważnej dla zamojskiego oczywiście wizerunki tych kobiet też możemy odnaleźć dziś w jego rzeźbach chciała pani zaakcentować właśnie to, że tak wiele kobietom zawdzięczał wspomniana już Rita słynna tancerka 13 lat od niego starsza tak naprawdę odkryła podobno Augusta dla sztuki podnoszonego mówiła nam być rzeźbiarzem państwa no tak wyniknęło to tutaj to nie jest bardzo coś co znaczy zainspirował mnie na pewno ten artykuł pani Ewy ale, ale równocześnie to są jego najwspanialsze rzeźby to są właśnie, żeby kobiet, które jakoś kocha albo muzeum związane i i tak przez jakiś czas film nam się układa, że była historia miłości był, jakby Effect on zamieniał w miłości banku też swoje rzeźby bardzo twardych materiałach czasami wykucie 1 z tych rzeczy trwał 7 albo 9 lat, więc jest czasami tyle właśnie trwało w ogóle związek z tą kobietą było dla mnie magicznego w ogóle w tym rządy kobiety, by tak się z pani zamienia w kamień tak właściwie daje nieśmiertelność, a miłości były śmiertelne po, a potem już nam miło zachować dalej tej konsekwencji, dlatego że się świat zawalił im już i zupełnie co innego się zaczął z nim dziać i też trzeba było jakoś firmie znaleźć firm sposób, więc ja w pewnym sensie podążała za jego życiem ani reżyserowała i i chyba jest taką też dlatego tak nazwano statki życie, bo życie na ogół nie ma dramaturgii takie, jakie świetne sztuki teatralne życie po prostu nieprzewidywalny zdarzają się różne rzeczy, które nie mają błędy i im akurat przy takiej opowieści o całym życiu dla musiał musiał też pokazać po prostu na życie miał rzeczywiście niezwykle barwne wyklęty przez ojca opuszcza majątek jabłoni pani to wszystko też jak pokazuje filmie opuszcza ten dom, żeby zasmakować życia niezwykle barwnego czy do końca szczęśliwego no to raczej każdy sobie odpowie na to pytanie, a na początku wymieniłam te określenia propaguje zamojskiego arystokrata skandalista artysta kim był przede wszystkim czy takie pani pytanie sobie stawiała na początku i w trakcie prac nad filmem, a może stawia sobie także dziś ciągle tej odpowiedź jednak nie, znajdując na kim był tak myślę, że wszystkim po trochu to znaczy to był człowiek, który się zdobyć świat na pewno, który chciał być w centrum tego świata, który szuka tego centrum, bo nie do końca było wiadomo był może z takiej trochę prowincjonalnej Polski ale, ale właśnie chciał być artystą światowym i miał do tego talent, żeby taką się wywalczyć się też rzadko zdarza i znają na jedyne, a równocześnie były one on coś takiego mówi ja cytuję w filmie zawsze marzył o przygodach i i przygody tak sygnały, a w końcu nastąpiła taka przygoda prawdziwa, która ściska ściskające serce to było oczywiście to wygnanie wojna, czyli że rzetelnie jego dni tego pecha osobowość renesansowa człowieka, który był jak wieloma osobami w 1 postaci nos też została złamana przez wojnę i przez przez przez takie sytuacje, które dziś ani talent nie wystarczył ani ani siła charakteru ani ani dobre urodzenie ani pieniądze no, więc w tym sensie on był wieloma postaciami chyba w różnych okresach swojego życia był takim był takim wdziękiem właśnie, który nie absolutnie nie widzę żadnych swoich granic potem potem z artystą, który się nowy świat potem emigrantem potem człowieka, który znowu coś zaczęło odzyskiwać swoje znaczenie, ale ciekawa rzecz, że on jego młodości zaczęło wojnę był żołnierzem i przeżył jakiś koszmar więzieniu pruskim był bity wyciągnęła go z tego jak Szczotka a, a właśnie zaraz po tym, doświadczeniu Podstolice zaczęto wreszcie też właśnie zajęła, a i tak Andrzej i on dlatego tak śmiertelnie Brembo wojny dlatego uciekł z Polski jak zobaczył Niemców nie czekał na państwa i pięknym Pałacu w samo, więc dzisiaj istniejącym pustym przepięknym dziwię się, że nikt nic tam nie zrobił zezwoleń niezwykłe miejsce na jego Japonii no tego jak powiedziała rządu wieloma osobami naraz, że w różnych okresach swojego życia może kimś innym, że nawet trudno znaleźć wspólny czasami mianownik Eco jego osoby i ciągle w awangardzie w awangardzie w sztuce i w awangardzie w życiu w filmie pada to znamienne zdanie wszędzie przyjeżdżam za wcześnie się co znaczy panie on akurat jeśli chodzi o, że będą one się po meczu wycofał z tego z tego formalizm, który był bardzo ciekawym kierunkiem ją i on po prostu, bo on miał dom mówi KC zaszczepił taką pan taką taki obraz artysty, który tworzy rzeczy na wieki on chciałby jak słynni rzeźbiarze nie wiem wszyscy greccy on się otworzyć tego typu życie nawet chyba nie takiej taką nieprzyjemną przygodę z 1 jednak niezdobyty szczyt szczytów były stany Zjednoczone tam bardzo chciał mieć pokaz swoich prac do tego nie doszło powiedzieli też są ciężkie, że się, że się galeria tam się podłoga zniszczy ją wykorzystał rzeźba przypłynął do Brazylii do stanu, ale w końcu tej wystawy nie zrobiono i ktoś chciał kupić jedno jego znaleźć, ale był pewien ktoś jest dziś od dawcy czy Dziennika czy jakiś pisarze, że to jest starożytna rzeźba jak się dowiedział się ze współczesną zrezygnował zgodna, że bardzo mnie ten rozbawiło, bo zamojskich ciął budżet taki rzeźbiarz prawda z dawnych lat on się tworzyć rzeczy takie, które właśnie jeśli trochę mi działaniu tak zresztą taką technikę też tworzenie dla regionu taką ambicję też bardzo bardzo dziękuję za to za to spotkanie stepowe Maria Zmarz Koczanowicz reżyserka scenarzystka autorka filmu Gucio notatki z życia Auguście zamojskim film, który ma swoją premierę na trwającym właśnie 60 krakowskim festiwalu filmowym dzisiaj online pokaz dwudziestej w piątek o godzinie dziesiątej bardzo dziękuję bardzo, dziękuję i wszystkich słuchaczy serdecznie zapraszam na 7 rejestry w tych godzinach dostępne na manna właśnie Olek festiwalu krakowskiego dziękuję bardzo, dziękuję do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA